''יצוא'' של מכוניות מזהמות מגרמניה לאפריקה ולמזרח אירופה 3125
לפחות 50,000 מכוניות ישנות ומזהמות, שהיו אמורות להיגרס במסגרת מבצע של ממשלת גרמניה לעידוד רכישה של מכוניות חדשות, נגנבו ממגרשי הגרוטאות ומצאו את דרכן למדינות באפריקה ובמזרח אירופה. רונלד שולצה, חוקר משטרה שבדק את הפרשה, טוען כי בגרמניה פועלת מערכת ממוסדת היטב של גניבות רכב, שלה כוח אדם ואמצעים לוגיסטיים המתאימים לביצוע פשע בקנה מידה כזה.

מבצע "מזומנים תמורת גרוטאות" החל בגרמניה בינואר השנה וזכה להצלחה גדולה. מטרתו העיקרית של המבצע היתה עידוד תעשיית הרכב המקומית בתקופה של משבר כלכלי. תמורת מכונית משומשת קיבל בעליה 3,500 דולר לקנייה של מכונית חדשה. תוקף המבצע הוארך עד לסוף השנה ותקציבו הכולל שולש בעקבות הביקוש לכדי שבעה מיליארד דולר.
קישורים
The New York Times
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

עוד עשר שנים 520083
המכוניות האלה נמכרות כשהן בנות כחמש עשרה שנים, הם יחיו עוד כמה שנים באפריקה או סוריה, לא ענין גדול כמו שמשתמע מהכותרת.
עוד עשר שנים 520084
דווקא שם סביר להניח שיאריכו את חייהן הרבה יותר מאשר היו מאריכות בגרמניה. התוצאה הסופית תהיה שממשלת גרמניה הוציאה את כספה כדי להגביר את פליטת ה-CO2 במדינות אחרות, אבל המטרה האמיתית הרי תושג בכל מקרה - מתן סעד כלכלי למפעלי פולקסוואגן בע"מ.
עוד עשר שנים 520085
והתועלת הכלכלית לאלה שסוף סוף ידם משיגה לקנות רכב.
עוד עשר שנים 520095
והפגיעה הכלכלית באלו שמהם לקחו את הכסף כדי לתת להם.

נפלא מבינתי איך יכולה תוכנית כזאת יכולה להראות הגיונית בעיני מישהו...
עוד עשר שנים 520102
גם לא בעיני תעשיות הרכב, עובדיהן, שתדלניהן, ולקוחותיהם? לגבי כל השאר שנותנים לזה[*] להתרחש באמתלה של שמירה על הסביבה - נפלא גם מבינתי.

[*] גם למדיניות המיסוי של רכבי ליסינג בארץ.
עוד עשר שנים 520283
בהתחשב בעובדה שהם קיבלו כסף לקנות רכב חדש? לא שונה מכל מבצע טרייד-אין אחר. זה שהחברות השתמשו ברכבים במקום לגרוס אותם, לא פגע בבעלי הרכבים.
עוד עשר שנים 520105
אתה מתכוון ''לאלה שידם משגת לקנות רכב טוב יותר מזה שהיה להם''. בהגדרה, כל מי שנהנה מהתכנית הוא מי שכבר היה לו רכב. בהתחשב ברמת המינוע הגבוהה במדינות כמו גרמניה נראה לי שמעטים סובלים באמת מהבעיה של חוסר יכולת להשיג רכב - אם כבר, הבעיה היא חוסר יכולת להחזיק אותו ולזה התכנית לא תעזור.
עוד עשר שנים 520115
כוונתי היתה לקליינטים באפריקה ובמזה''ת.
עוד עשר שנים 520117
אני מנחש שגם להם יש אופציות אפילו יותר זולות בארצות שלהם (מה יותר זול: גולף שנמכרה בגרמניה לפני חמש עשרה שנה, נסעה ותוחזקה שם ועכשיו מיובאת לניגריה, או גולף שנמכרה בניגריה לפני חמש עשרה שנה ונסעה ותוחזקה שם?).
עוד עשר שנים 520119
אין לי מושג, אבל אני מנחש שהרכב שתוחזק בגרמניה יהיה במצב טוב יותר מזה שבניגריה, עוד מעניין כמה מס משלמים הגרמנים בקניה,
כשדמיינתי ספינה עמוסה, ראיתי בעיני רוחי ב.מ.וו ומרצדסים, רכבים מסחריים ומשאיות קטנות (עמוסים בטובין, לניצול הנפח), ולא גולף וחיפושיות.
עוד עשר שנים 520284
בתור התחלה - בגרמניה יש הרבה יותר כבישים סלולים מאשר בניגריה. והם במצב טוב בהרבה.
עוד עשר שנים 520100
לפי הכתבה תוכניות דומות פועלות גם בארצות אחרות. חלקן עם תעשיית רכב מפותחת פחות.
עוד עשר שנים 520104
נכון. גם בארצנו הקטנה האוצר מגלגל תכנית כזו כבר כמה שנים ואולי תוך שנה-שנתיים היא באמת תתבצע. אבל ברוב המקומות שבהם התכנית הזו מתבצעת היעד המרכזי הוא מתן דחיפה לתעשיית הרכב המקרטעת (ראה מה קרה בארה''ב בשבועות האחרונים). מי שבאמת רוצה לשפר את איכות הסביבה ידאג קודם כל לגריטת משאיות ישנות.
עוד עשר שנים 520123
דחיפה לתעשיית הרכב בישראל?

קשה מאוד להציג חוק כזה כחוק שעוזר לחברות "כחול לבן". גם בארצות כמו אוסטרליה (ובריטניה, למיטב הבנתי).
עוד עשר שנים 520131
והיבואנים מה?
עוד עשר שנים 520137
היבואנים לא מקבלים הילה של "תעשיה מקומית". יש להם דרכים אחרות להשפיע, אם כי פחותות, למיטב הבנתי.

אגב, תחלופת המכוניות בארץ לא מספיק גבוהה?
עוד עשר שנים 520141
אם מדברים על זיהום, המטרה היא להוריד מהכביש כל מה שיוצר לפני שנת 2,000.
סליחה שאני מתערב 520142
סתם שאלה, ולא שזה כל כך חשוב לי, אבל בכל זאת: יש לך הוכחות שהזיהום שיידרש כדי להוריד מהכביש כל מה שיוצר לפני שנת 2000 (לייצר מכוניות חדשות זה מזהם, לשנע אותן ממקום הייצור לנקודת המכירה זה מזהם, להיפטר ממכוניות ישנות זה מזהם...) קטן מהזיהום שייחסך?
סליחה שאני מתערב 520143
אין לי הוכחות, ואני חושב שהמדיניות מטומטמת ונושא הזיהום משמש כסוי למניעים אחרים.
לו היו רוצים להפחית זיהום היו מתירים הסבת כל מנועי הבנזין לגז ומעודדים שימוש בדיזל.
סליחה שאני מתערב 520149
בארץ לא מדובר על החלפה במכוניות חדשות. בארה''ב, למשל, המטרה היא באמת החלפה בחדשות ואתה מקבל זיכוי לקניה של רכב חדש. בארץ מדובר על כך שתקבל פשוט כסף ליד. כיוון שמדובר על סכום של כמה אלפי שקלים שהוא רחוק מאד מאד ממחירה של מכונית חדשה, סביר להניח שכמעט אף אחד מהמזדכים על מכוניותיהם לא יקנה רכב חדש. כמובן, אם תהיה הזדכות המונית על כלי רכב ישנים הדבר ייצור גל ביקוש שיעלה במעלה סולם המחירים עד שיגיע להגברה מסוימת של רכישת המכוניות החדשות - אבל לדעתי יהיה מדובר בהשפעה זניחה, נניח מכונית חדשה נוספת אחת על כל עשרים-שלושים שתיגרטנה. האוצר דווקא היה שמח לעודד רכישת מכוניות חדשות - זה אחד הדברים שמכניסים לו סכומים נאים מאד, אבל במקרה הזה לא נראה לי שזו תהיה התוצאה.
עוד עשר שנים 520148
לא, בארץ מדובר סתם על הפטרות ממכוניות ישנות, מזהמות יותר ובטוחות פחות. אגב, באוסטרליה יש תעשיית רכב - למשל חטיבת הולדן של GM ופורד אוסטרליה מייצרים שם דגמים לשוק המקומי ולסביבה.
יצוא של קורנפלקס מזהם לעולם השלישי 520108
לפני כמה ימים ראיתי בסופר קופסת קורן-פלקס מזן ''שווה'' ומחיר יחסית זול. בקריאה מעמיקה יותר של האריזה ראיתי שהקופסה מאושרת למכירה מחוץ לגבולות ארה''ב וקנדה בלבד. לא זוכר כרגע את רשימת המרכיבים.
יצוא של קורנפלקס מזהם לעולם השלישי 520176
על האריזות של חצי ‏1 מהמוצרים בארצות הברית כתוב שהם מכילים רכיבים "שידוע למדינת קליפורניה כי הם מסרטנים". אמנם מותר למכור אותם גם שם.

1 מטאפורית
יצוא של קורנפלקס מזהם לעולם השלישי 520177
אני כזה גרוע. יכולתי להכתיר את התגובה ''יצוא של קורנפלקס מזהם לניו יורק''.
יצוא של קורנפלקס מזהם לעולם השלישי 520178
זה בסדר, זה כבר כלול בכותרת שלך.
יצוא של קורנפלקס מזהם לעולם השלישי 520179
מעניין.

לנוחות הקוראים:
יצוא של קורנפלקס מזהם לעולם השלישי 520186
גם הקישור המכוער שלי עובד! (אבל אולי לא בכל הדפדפנים?)
יצוא של קורנפלקס מזהם לעולם השלישי 520188
הוא עובד, בעצם. הנחתי מראש שהוא לא עובד ולא שמתי לב שהשם המקוצר מהקישור שלי היה במקרה אותו השם מהקישור שלך (כלומר: השם ללא מה שנמצא בסוגריים)
פטור בלא כלום 520174
קשור מאוד בעקיפין לידיעה, ואולי קצת פחות בעקיפין לפתילים אחרים כאן: רפורמת מס הקנייה על מכוניות מפחיתה את המס על מכוניות שמזהמות פחות, ומייקרת אותו על מכוניות שמזהמות יותר. עכשיו, בעיה: נכים בארץ מקבלים הטבת "רכב רפואי" - אחת ל-X שנים זכאים לקניית רכב חדש בפטור ממס. התוצאה של הרפורמה היא שמעודדים נכים, ובמידת מה אפילו מאלצים אותם, לבחור רכב מזהם. הסנונית המוקדמת של הרפורמה - המס הנמוך במיוחד על מכוניות היברידיות - פשוט שם אותן מחוץ לתחום לנכים. אם תתממשנה יוזמות להקלות מס על אביזרי בטיחות, יצא גם שדוחפים נכים לקנות מכוניות פחות בטוחות.

האם סביר שההטבה תינתן לנכים כמענק בעת הקנייה, במקום כפטור ממס? אני מתקשה לראות את ההבדל מבחינת המדינה (הרפורמה, כאמור, יוצרת הבדל, והמדינה תפסיד אז מנכים שיבחרו במכונית נקייה, אבל זו ממילא תוצאתו הצפויה של החוק). סביר שאני מחמיץ משהו.
פטור בלא כלום 520180
לא מובן לי. אם אני מבין נכון את הניסוח שלך: "לא מעודדים אותם לקנות מכוניות לא מזהמות (ובעתיד אולי: לא מעודדים אותם לקנות מכוניות בטוחות)".
פטור בלא כלום 520181
למה מעודדים או אפילו מאלצים את הנכים למשהו? נניח שמחיר הבסיס של מכונית מזהמת היה X לפני הרפורמה, אחרי הרפורמה הוא X+15,000. לנכה הוא היה ונשאר X. כנ"ל לגבי שאר הדברים שציינת. לכן לא מעודדים אותו לקנות רכב מזהם - רק לא מעודדים אותו להמנע מקניית כזה.

כרגע התוצאה של הרפורמה אצל רוב היבואנים היא התייקרות הדגמים המזהמים ושיפור בתנאי הרכישה של הלא-מזהמים (למשל תוספת אבזור ותנאי תשלום טובים יותר במקום הורדת מחיר). המצב שנוצר הוא שליבואנים כדאי יותר לקדם את מכירות הדגמים הלא-מזהמים. מגמה כזו תביא גם לכך שנכים ירכשו יותר כלי רכב לא מזהמים.

אפשר גם לשאול עד כמה הבעיה היא משמעותית. אוכלוסיית הנכים הקשים שמקבלים הטבה כזו היא לא גדולה במיוחד, והצע הדגמים שיכולים להתאים לצרכיה הוא ממילא מצומצם (לא סביר שתפגוש נכה קשה בפיאט פנדה עם גיר ידני). לכן ההשפעה של רפורמות מהסוג הזה עליה היא מצומצמת מראש.
פטור בלא כלום 520184
אני מסכים שזאת לא בעיה אמיתית.

אבל, לנכה הרציונלי אכן עדיף לקנות מכונית מזהמת, אם עליו לבחור בין שתי מכוניות שעולות לו X (וזהות מבחינה פונקציונלית) אבל שאחת מהן עולה 2X והשנייה 1.5X לכל אדם אחר, כדאי לאותו נכה לקנות את הראשונה, בגלל הרווח שהוא יעשה כאשר ימכור את המכונית.
פטור בלא כלום 520189
ההפרשים עליהם מדובר אינם כל כך גדולים, ואחרי ארבע שנים (זה כמדומני פרק הזמן שהנכה חייב להחזיק את הרכב לפני שהוא יכול למכור אותו) הם יהיו עוד הרבה יותר קטנים. לגבי אבזור בטיחותי, נכה שיקנה מכונית עם פחות אבזור בטיחותי כיוון שבעוד ארבע שנים הוא יוכל להרויח כמה אגורות יותר ממכירתה הוא לא ממש נכה רציונלי.
חבר של 520211
איך לדעתך הוא נעשה נכה?
פטור בלא כלום 520263
דוגמה מהחיים: לקונה רגיל, טויוטה פריוס עולה נגיד 130,000 ש"ח, וקורולה 110,000. לא הבדל ענק. אבל ממחיר הקורולה, 55,000 הם מס, ומהפריוס רק 30,000. הפטור ממס שהנכה זכאי לו הוא 55,000. הנכה מוכר את מכוניתו הישנה, מאותו סדר גודל אבל בת ארבע וחצי, ב-‏50,000. בשביל קורולה, עליו להוסיף 5000 ש"ח; בשביל פריוס, 50,000. כן הבדל ענק. יכול להיות שבין הלא-היברידיות ההבדל קטן הרבה יותר. ועדיין, אם לוקחים בחשבון את מכירת המכונית הישנה כחלק מהטרנזקציה (ויש בזה הגיון), הבדל של אלפים בודדים במחיר ללא מס יכול להיות הבדל של עשרות ואף מאות אחוזים.

אני חושב שכל המכוניות מאותה קבוצה (משפחתיות, למשל) מתאימות לנכים פחות או יותר באותה מידה. לא?

אפשר לטעון משהו אחר, שגם הוא מתחיל במשפט "אוכלוסיית הנכים הקשים שמקבלים הטבה כזו היא לא גדולה במיוחד". נניח שאותם נכים אכן מעוּדָדים לקנות רכב מזהם. אז מה - הרי קניית רכב מזהם לא מהווה פגיעה אישית בקונה, אלא פגיעה כללית בציבור. מטרת הרפורמה היא להגן על הציבור כולו. אז אם הנכים יזהמו קצת יותר מהממוצע, זה לא ישנה בהרבה את הממוצע. ובכל זאת, למי שהוא גם נכה וגם שוחר איכות הסביבה, נוצרת הרגשה לא נוחה.
פטור בלא כלום 520267
לא מכוון אליך, אבל אצלי מי שמתייחס לאיכות הסביבה כמו לדת יוצר הרגשה לא נוחה. לא יקרה כלום אם נכה שוחר איכות סביבה יזהם קצת יותר מהממוצע. זאת לא מצוות לא תעשה שהוא פטור ממנה. רק שקלול רציונאלי של חוסר המשמעות של היוצאים מן הכלל.

אני פוגש יותר ויותר אנשים שמתייחסים לאיכות הסביבה כאל דת ואוחזים בזעם קדוש כלפי מי שמפר את החוקים של דת זו (שדי מטורללת בעיניי בגלל השקלול הרציונאלי של הזיהום האישי מול פעילותם של ארגונים גדולים וממשלות). בכל מקרה, אני חושב שהזעם הקדוש הזה היה צריך להיות מופנה לאפיקים דתיים אמיתיים. אלו אנשים מוחמצים, תינוקות שנישבו. לא אשמתם שהם חיים בחברה שלא נותנת אפיקים לביטוי הרגשות דתיות למעט אפיקים מוזרים. במסלול קצת אחר הם היו פורחים.
פטור בלא כלום 520268
תינוקות שנשבו הופכים לאנשים מוחמצים?

עולם אכזר.
פטור בלא כלום 520273
דרך ההתנסחות מפריעה לך? את זה הכי קל לשנות, למרות שאני מעדיף את הצבעוניות.

יש גישות במוסר שאינן קושרות בין הערך של מעשה לבין תוצאותיו. הגישה הדתית היא ביסודה כזאת. אתה צריך לקיים או להימנע מלקיים ציוויים ללא קשר לתוצאותיהם (במגבלות מסוימות שלא מעניינות אותנו כאן). מעשה הוא טוב או רע, מותר או אסור, רק כי ככה הצטוות.
חסידי איכות הסביבה הטהרנים מאמצים את סגנון המוסר הזה. מאחר שהרעיון של שמירה על איכות הסביבה הוא תכליתני ונועד להביא לתוצאות, הרי זאת לא התנהגות רציונאלית. מכאן, לדעתי, שזהו מאפיין אישיותי. אנשים בעלי אישיות כזאת היו מסתדרים מצוין בזרם המרכזי בחברה הדתית ואולי מוצאים קצת מזור לייסורים שמעוררים את הזעם הקדוש, בשעה שבחברה החילונית הם בד"כ אנשי שוליים והאידיאולוגיה שלהם אינה רציונאלית.
פטור בלא כלום 520274
נראה לי שהחמצת משהו מכוונתי :-)
פטור בלא כלום 520278
הכל בגלל הכיבוש.

(כן ברור, הכי טוב http://www.gamebo.co.il/Clip-1578/ )
פטור בלא כלום 521413
מעניין. אבל החברה שלנו דווקא נותנת כר נרחב לביטוי הרגשות דתיות - בניו אייג' לגווניו הרבים.
פטור בלא כלום 521443
הקשר בין דת לבין ניו אייג' נראה לי אנקדוטלי לכל היותר. דת היא מערכת שמקשרת בין תמונת-עולם לבין ריטואלים והיא מבוססת על רעיון מקיף של חובה. ניו אייג' הוא, ובכן, אני לא יודע מה בדיוק, אבל לא משהו כזה.

בנוגע לרגשות דתיים, גם כאן אני לא רואה חפיפה מיוחדת בין הרגשות שדת מעוררת והרגשות שניו אייג' מעורר. נכון שגם איש הדת וגם איש הניו אייג' עשויים להאמין שיש דברים נסתרים מאיתנו, כוחות ששולטים בחיינו וכולי, אבל גם מדענים מאמינים בהיגדים הללו. אני חושב שהדמיון בין דת וניו אייג' דל משנהוג לחשוב.
פטור בלא כלום 521467
לא יודעת אם הם דומים - אבל שניהם מאפשרים לבטא רגשות דתיים. או לפחות רוחניות (ולו בצורה שטחית. דמיין מאזינה חסרת השכלה מתפעמת בהרצאה על רפלקסולוגיה, נאמר).
פטור בלא כלום 521469
בעצם אולי לא רפלקסולוגיה. נאמר נומרולוגיה או קריסטלים.
פטור בלא כלום 521471
אבל מה הקשר בין התפעמות מהרצאה על נומרולוגיה לבין רגשות דתיים? אני לא מבין את השיוך.

ואם מדובר על רוחניות, אני לא הייתי ממהר כל כך לשייך את הדת ואת הרגשות שהיא מעוררת לשם. אני לא בטוח שאני מבין מה זה רוחניות, אבל הדת היהודית, למשל, היא מאוד מעשית ויומיומית.
פטור בלא כלום 521473
עוד משהו. מה ההבדל הרגשי בין מי שיוצאת בהתפעמות מהרצאה על נומרולוגיה ומרגישה שנפתחו בפניה עולמות חדשים לבין מי שיוצאת מהרצאה של מדען או פסיכולוג ומרגישה ככה? אני חושד שאנחנו נוטים לקבץ דת וניו אייג' ביחד בגלל שאנחנו מתייחסים לשניהם כ"לא רציונאליים" ולא בגלל מאפיינים משותפים, כי כל מאפיין משותף שאני מצליח לחשוב עליו הוא משותף גם למדע (במיטבו).
פטור בלא כלום 521475
אני לא מתייחסת לידע החדש שנפתח בפני המאזינה אלא לתחושות מיסטיות שהתעוררו בה בעקבותיו, אותן תתמצת לאחר ההרצאה במשפטים בנוסח ''איזה מדהים זה, הכל קשור בהכל, אנחנו כזה פסיק קטן ביקום, תשמעי בת דודה שלי סיפרה לי גם כן סיפור מדהים על מישהו שתקשר עם ישויות'' וכן הלאה.
פטור בלא כלום 521477
גם אני.

בנוגע לתחושות מיסטיות, אני לא חושב שהדת קשורה דווקא לתחושות כאלה. בכלל, הקשר בין מיסטיקה לדת הוא בעייתי ורוב הזרמים המרכזיים בדתות לא מתחברים וחלקם אף מתנגדים למיסטיקה ולתחושות הנלוות לה. אני חושב, אבל לא יודע מספיק כדי לפתח את העניין, שהמיסטיקה חדרה לדתות דרך התנועות הגנוסטיות במאות הראשונות לספירה. היא מעולם לא הייתה חלק אינטגרלי בדת, ולכן היחס הדתי כלפי תחושות של התעלות מיסטית היה תמיד חשדני, אם כי לא בהכרח שולל.

בנוגע לתחושות מיסטיות במדע, גם זה מעניין. האדם שבמידה רבה קבע את הצורה שאנחנו חושבים על המדע, פראנסיס בייקון, חשב שכדי לעשות מדע טוב אנחנו צריכים להשתחרר מכל הרגשות שלנו. רגשות, לפיו, מביאים להטיות ולשיפוטים מוקדמים שלא מאפשרים לנו להתבונן בנתונים בעיניים אובייקטיביות. אבל במאה שעברה ההשקפה הזאת הותקפה בצורה הרסנית. ברטרנארד ראסל דיבר על המדע כחלופה לדת, דרך שבאמצעותה אפשר לתעל את התחושות הטרנסצדנטיות שלנו למקומות רציונאליים. הוא לא שלל את תחושות ההתעלות המיסטיות, אלא קרא לפתח אותן לכיוונים חלופיים. פופר, בתורו, התקיף את הרעיון שאנחנו צריכים להשתחרר משיפוטים מוקדמים כדי לעשות מדע וטען שאנחנו צריכים להשתמש ברגשות ושיפוטים מוקדמים כדי להעלות היפותזות, ושמדע טוב מתאפיין בניתנות לביקורת ולא בהתבוננות אובייקטיבית בנתונים. אז לפחות כמו שאני מבין את מצב המחשבה על המדע היום, גם כאן אין שלילת רגשות מיסטיים, אלא ההפך. נשאר רק הדימוי הבייקוני של המדע, אבל אנחנו כבר מזמן לא שם.
פטור בלא כלום 521546
הבנתי - אתה מדבר על הצד ה''מצוותי'' של הדת (אני לא, כי חשבתי על ''רגשות דתיים'').
פטור בלא כלום 521489
הכל נכון חוץ מזה שלא מדובר בבת דודה שלה אלא בחברה של הבת דודה, ולא על מישהו שמתקשר עם ישויות אלא על מישהו שגילה מה היה גילגולו הקודם ועכשיו הכל הסתדר לו.
פטור בלא כלום 521488
היהדות היא אולי, בבסיסה, מעשית ויומיומית, אבל בביטוייה הנפוצים היום היא רוחנית בדיוק במובן הניו אייג'י של המושג, הכוללים השתתחויות על קברים, ברכות וקללות ''פעילות'' לכאורה, גימטריות ופשקווילים ודיני רודף ומוסר ומה לא.
פטור בלא כלום 521490
מה זה "ביטוייה הנפוצים"? דרכי הסיקור בידיעות ובמעריב?
פטור בלא כלום 521492
לא, הביטויים הנפוצים בציבור המאמינים. ודאי אם מדברים על תפוצת ש''ס, למשל, או רבנים שונים ופופולריים למדי המתעסקים בקבלה, או כל אלה שמחפשים מזוזות פסולות כהסבר לאסונות...וכו' ועוד.
פטור בלא כלום 521494
היהדות של רבני ש"ס ואחרים לא מתחילה בכלל להיות דומה לניו אייג'. הם קודם כל כפופים להלכה היהודית. הם מנהלים את חייהם מתוך מחוייבות לקורפוס ההלכתי וההגותי של היהדות. נכון שחלקם מוסיף לזה מסורות, אמונות תפלות ומאמץ דרכים צדדיות ביהדות. גם במקרה שלהם הדמיון ללה-לה-לנד הוא חיצוני בלבד: המחוייבות שלהם היא קודם כל להלכה ולסמכות הרבנית, לא לעצמי או לרוחות הזמן.
פטור בלא כלום 521579
נזרוק פה פצצה: דין רודף הוא דין רציונלי לחלוטין. זה ששמו יצא לשמצה בפרשת רצח רבין זה סיפור אחר - אבל זה לא שונה בהרבה מכך שאדם יכול לרצוח פוליטיקאי ולטעון שעשה את זה בשם "ההגנה העצמית". דין רודף איננו אלא החובה על אדם, כאשר הוא רואה מישהו רודף אחרי מישהו אחר להורגו, להציל את הקורבן המיועד גם במחיר הריגת התוקף.
פטור בלא כלום 521593
זו לא פצצה בכלל. דין רודף מקובל והגיוני. מה שעורר סערה הוא היישום/הבנה שלו כהתרה לרצח רבין.
פטור בלא כלום 521611
אני לא יודע אם באמת זה שיחק תפקיד ברצח רבין (הועלו המון טענות, והרב יואל בן-נון טען שיש לו שמות, אבל מעולם לא גילה אותם; יגאל עמיר טרח להכחיש מעורבות רבנית (http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1033223.html). גם אם כן - הטיעון של מי שהגבתי כנגדו הופך את 'דין רודף' למעין ממבו-ג'מבו, ונגד זה יצאתי.
פטור בלא כלום 521679
לא הבנתי מה יהונתן אמר שמתקשר לדין רודף.
פטור בלא כלום 521723
לא הוא,האייל האלמוני שהוא הגיב אליו.
תגובה 521488
פטור בלא כלום 521736
אה, תודה. התגובה היתה ליהונתן ולכן הבנתי אחרת.
פטור בלא כלום 521677
הוא לא רק מקובל והגיוני, הוא גם חלק מהקורפוס ההלכתי וההגותי של היהדות.
פטור בלא כלום 520314
יש פה באמת משהו לא ברור.
אם מדובר פה בבהחזר של מס היבוא לרכב הנכה, הנכה פשוט משלם את מחיר הרכב ללא מס. מבחינת עלות הרכב נטו לכיסו, זה לא משנה אם החזר המס היה גדול או קטן.
אלא שבהכירנו את החיבה הישראלית למשטרי חלוקה וגמ"חים, יותר סביר שמדינת ישראל מממנת לנכה פחות מעלות המס או יותר מעלות המס ואז אם רכבים סביבתיים יקרים יותר מרכבים רגילים יכולה להיווצר האנומליה שעליה הצבעת.
לדעתי החלטה לפטור את הנכים מן המס שמטילה המדינה על רכבים, היא סבירה ואנושית כאחת ולכן הגיוני שיחזירו לנכים את כל עלות המס ובכל מקרה לא מוצדק שיגבו יותר מס ממכוניות סביבתיות.

ללא קשר לשאלה הזאת, נדמה לי ששאלה הרבה יותר חשובה היא עד כמה הרכבים הסביבתיים פחות מזיקים לסביבה בחשבון כולל, ממכוניות רגילות. האם אין אפשרות שבסוף יתברר שמדובר בגרסה מוגדלת של סיגריות נטולות ניקוטין ומים בבקבוקים?
פטור בלא כלום 520335
מחזירים את מלוא המס, עד תקרה שמחושבת לפי גובה המס על רכב מסוים שנחשב "רכב יציג" - כך זה לפחות לנכי צה"ל. זה הגיוני לחלוטין, והוגן לחלוטין, או לפחות היה כך כל עוד המס על מכוניות היה אחוז אחיד ממחירן. עיין בתגובה 520263 כדי לראות את האפקט המפתיע שיש לכך במצב החדש.
פטור בלא כלום 520407
OK הבנתי.
יש כאן שתי עובדות מהותיות:
א. מכוניות היברידיות הרבה יותר יקרות ממכוניות רגילות.
ב. מממשלת ישראל רואה לנכון לוותר על כל המכס ממכוניות עד לרמה מסויימת לאזרחיה הנכים. לאזרחים האחרים היא מוכנה לוותר על חלק ממנו בתנאי שירכשו מכוניות היברידיות.

מסקנתי היא שהאנומליה אצל הנכים רק נראית מוזרה ולא היא. העובדה שהממשלה מוכנה לוותר על מכס גם לאזרחים סתם, לא צריכה להיות מעניינם של הנכים. מצד שני אין שום סיבה שהממשלה "תלחץ" ו"תעודד" דוקא את האזרחים הנכים לקנות מכוניות היברידיות, יותר מאשר אזרחים אחרים.
למעשה מסיבות פרקטיות זהו מצב רצוי: למיטב הבנתי למכוניות ההיברידיות יש שני מנועים מה שלבטח מתבטא בקשיי תחזוקה ובתקלות. כל ההגיון שבעולם אומר שאין שום סיבה להטיל עול נוסף זה דוקא על הנכים.
ושוב, ברצוני להדגיש שכל עניין המכוניות לנכים הוא זוטא חסרת חשיבות ביחס לשאלה האמיתית: האם מכוניות היברידיות הן לא רק יקרות יותר אלא גם ידידותיות לסביבה יותר? האם באמת יש היום הצדקה לוותר על חלק מהמכס ביבוא מכוניות כאלו?
פטור בלא כלום 520434
עכשיו מתעוררת מהומה בקשר לרמת הקרינה הא.מ. שנוצרת בזמן העבודה של המנוע החשמלי.
פטור בלא כלום 520439
מהומה תמוהה משהו, בהתחשב בכך שהמכוניות האלה נמכרות כבר כעשר שנים ברחבי העולם ורשויות הבריאות בכל המדינות האלה לא הוטרדו מכך.
פטור בלא כלום 520441
חשבתי כמוך, אבל יש וויכוח אם הסטנדרטים המקובלים בטיחותיים מספיק.
לי אין מושג בנושא.
פטור בלא כלום 520451
נראה שפרט לוואלה, כל יתר גופי בטיחות הרכב בעולם לא מודעים לקיומו של הויכוח הזה.
פטור בלא כלום 520456
כלכליסט.
פטור בלא כלום 520459
סליחה, לא התכוונתי.
פטור בלא כלום 520716
יש לי מאוורר חשמלי בבית. האם זה פולט קרינה מסוכנת‏1?

1 שכחתי להוסיף שהלהבים מצופים ברדיום.
פטור בלא כלום 520717
נוסיף ציפוי עופרת למנוע וניפטר מהבעיה.
פטור בלא כלום 520739
יש הגורסים שהאימפריה הרומית שקעה בגלל הרעלת עופרת.
(ממערכת הובלת המים בצינורות עופרת).
פטור בלא כלום 520811
לא יעזור, הלהבים נמצאים מחוץ למנוע. אבל אפשר לצפות את צרכן האיוורור בעופרת.
פטור בלא כלום 520815
זה דורש המון עופרת, לא כלכלי. הרבה יותר פשוט למלא אותו בעופרת.
פטור בלא כלום 520442
לפי הדיווחים, עלות התחזוקה של הפריוס נמוכה מאוד, יותר מאשר רכבי בנזין מקבילים - והאחריות בת שמונה השנים של היצרן על הרכיבים החשמליים מבטיחה מן-הסתם שאין ''עול נוסף'' על הנכים.

באשר לשאלה האם היברידיות (כולל 'עלות סביבתית' של היצור, החלפת מצברים או היפטרות מהם לבסוף וכן הלאה) ידידותיות יותר לסביבה, ועל זה יש אכן מחלוקת. הדעה הרווחת, להבנתי, שבסופו של דבר לעומת מכוניות בנזין מקבילות הן יותר ידידותיות, אם כי ייתכן שכמה מכוניות קטנות יותר ידידותיות בסופו-של דבר.
פטור בלא כלום 520448
כדאי לציין שההיברידיות נהנות היום משריד של נסיון מגושם מלפני הרפורמה האחרונה לעודד את רכישתן; בשנים הקרובות המיסוי עליהן יעלה עד שישתווה למיסוי על מכוניות רגילות ב-‏2014 אם איני טועה. לעומת זאת, אין מחלוקת על כך שהמכוניות שהרפורמה במיסוי מוזילה אותן פולטות פחות מזהמים הפוגעים בבריאותם של אלה הנושמים אותן - למעשה הטענה של כמה יבואנים נגד האוצר היא שהוא התמקד בגזים המזיקים מבחינה בריאותית ופחות בגזים התורמים להתחממות הגלובלית. בעיני זה שיקול נכון מאד. כמבן, זה רחוק מלהספיק; רוב הזיהום, ובעיקר זה המזיק לבריאות, נפלט ממנועי דיזל גדולים של רכב כבד. המדיניות היתה צריכה להציב לעצמה כמטרה להוריד מהכביש תוך שלוש שנים, נניח, את כל כלי הרכב הכבדים שלא עומדים לפחות בתקן יורו-‏3 (ובינתיים לא לאפשר להם להכנס למרכזי הערים). זה היה יכול להועיל באמת.
פטור בלא כלום 520529
זאת באמת התנהגות רציונלית מפתיעה של המשרדים הרלוונטים, שלא לקחו כל מיני תקנים אירופים לאיכות הסביבה המתייחסים לפחמן דו חמצני כמזהם איום, ויישמו תקן ישראלי שמתייחס (ככל הנראה) בעיקר לבריאות של האזרחים וכמעט ולא לאפקט החממה שלישראל יש עליו השפעה מזערית ביותר.
520331
למה אני אמור להזדעזע מזה שהן מזהמות? הן גם פחות בטיחותיות, פחות חסכוניות, פחות משוכללות ופחות נוחות. הכול סימפטומים לזה שהן מכוניות זולות.

אגב, מה חדש? באירופה תמיד העשירים מכרו לעניים מכוניות משומשות, בצורה חוקית, הרבה יותר מ-‏50000!

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים