חבילת סיוע של 110 מיליארד אירו לחילוץ כלכלת יוון 3210
ממשלת יוון הגיעה להסכם עם קרן המטבע הבין־לאומית ועם האיחוד האירופי על קבלת חבילת סיוע בסך 110 מיליארד אירו. מצידה התחייבה יוון, שהגיעה בחודשים האחרונים אל סף חדלות פירעון, לבצע קיצוצים כבדים בתקציב המדינה. הקיצוצים צפויים לכלול העלאות מיסים ולפגוע במשכורות ובפנסיות הסקטור הציבור, בתקציב הביטחון ובבתי החולים.

כלכלת יוון, שבאופן כללי סובלת מתחרותיות נמוכה ומשחיתות פוליטית וכלכלית גבוהה, נפגעה גם היא מן המשבר העולמי האחרון וב-‏2009 אף עברה לצמיחה שלילית, לראשונה מאז 1993. ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדראו, הודיע בישיבת הקבינט: "אנחנו רוצים להראות שיוון משתנה ועוברת לידה מחדש. אנחנו מדברים על שינויים היסטוריים".

בגרמניה, שמכיסה אמור לצאת רובו של הסיוע, קמה התנגדות עזה להסכם עם היוונים, הנתפסים שם כמפונקים וחסרי אחריות ומוסר עבודה, בין השאר בשל התנאים המופלגים להם זוכים העובדים היוונים.

בתגובה להסכם הצפוי פרצו ביוון שביתות נרחבות והפגנות אלימות בהן הותקפו שוטרים בבקבוקי תבערה, נשרפו מכוניות והושחתו חנויות, בנקים ומלוֹנות.

החשש הגדול במדינות גוש האירו הוא שמשבר דומה יפקוד גם את ספרד הסובלת כבר עתה מ-‏20.1% אבטלה ומגרעון ממשלתי של 11.4%. בימים האחרונים הורידה סוכנות דירוג האשראי S&P את דירוג האשראי של ספרד בשל מה שתואר כיכולות יצוא נמוכות של המדינה, חובות גבוהים של הסקטור הפרטי ושוק עבודה לא גמיש. בשל גודלה של האוכלוסייה הספרדית (פי ארבעה מזו של יוון) עשוייה למשבר כזה להיות השפעה ניכרת על חוזקו של המטבע האירופי.
קישורים
הגרמנים זועמים על מרקל - Ynet
כלכלת יוון - ויקיפדיה
שלום ל-‏14 משכורות - Ynet
מהומות ביוון - חדשות 2
המשבר בספרד - TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542336
"בתגובה להסכם הצפוי פרצו ביוון שביתות נרחבות והפגנות אלימות בהן הותקפו שוטרים בבקבוקי תבערה, נשרפו מכוניות והושחתו חנויות, בנקים ומלוֹנות."

זה באמת מרתיח, שבתגובה לזה שהם לא יכולים לשלם את חובותיהם באים ונותנים להם בסך הכל סכום צנוע של קצת יותר מעשרת אלפים אירו לנפש.
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542387
אם כי יש לציין שמה שכל תושב יקבל בפועל היא קיצוץ בהכנסה ולא את אותם 10,000 אירו (שהם הלוואה שממשלתו מקבלת).

מתוך http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3883417,00.h...

"דבר אחד הוא להבין שאנחנו על סף פשיטת רגל ויש צורך בקיצוצים, ודבר אחר הוא להביט בתלוש המשכורת שלך ולגלות שאתה מרוויח 800 יורו בחודש במקום 1,000"

ובהמשך הכתבה:

עם זאת, מורת הרוח והכעס ברחובות אדירים, ותחושת התסכול עצומה. מתוך גל המחאה עולה קול ברור: מי שמשלם את המחיר אלו עובדי הציבור שעושים את עבודתם נאמנה, בעוד שפורעי החוק, המושחתים, שעשו על גב המדינה עסקאות מפוקפקות, ממשיכים להתעשר. גם הסלידה מפוליטיקאים הולכת וגוברת.
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542391
בקיצור, זה מאוד לא צודק שאת הקיצוץ בהכנסה יקבלו אותם עובדים שכדי לשלם להם מלכתחילה את המשכורות לקחה ממשלת יוון את ההלוואות. היא פשוט צריכה להודיע שהיא לא מתכוונת לשלם וזהו, וההלוואות והשכר ימשיכו לזרום, לא?
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542393
ברור לי שבמצב שנוצר נדרשים כל מיני צעדים כואבים‏1. אבל הניסוח של המסביר נראה מוגזם (אני דווקא מסכים איתו ששריפות הם עניין מרתיח).

1 קל לי לכתוב את זה. לא מקצצים ממשכורתי.
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542398
אתה מדבר על *ה*מסביר או סתם מסביר בעל תשע נשמות?
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542400
אופס. התכוונתי לחתול ולא למסביר.
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542425
התושבים לא יקבלו את עשרת אלפי האירו כיוון שהם כבר קיבלו אותם קודם, או למען הדיוק לוו אותם קודם. עכשיו פוטרים אותם מלהחזיר אותם. להבנתי, הקיצוצים והצמצומים לא מיועדים לממן את החזר החוב אלא להביא את המדינה למצב של חיים בהתאם להכנסותיה. אותם 800 אירו במקום אלף הם מה שהעובד הזה היה אמור לקבל מלכתחילה, והוא צריך להיות מרוצה מכך שבמשך תקופה מסוימת הוא עשה סיבוב על חשבון חבריו ברחבי האיחוד האירופי במקום לכעוס שהחגיגה נגמרה. הציטוט שהבאת של האיש שמבין שצריך לקצץ אבל חושב שזה צריך לחול על אחרים מדבר בעד עצמו.

לגבי "עובדי הציבור ההגונים שמשלמים את המחיר", כדאי לזכור קודם כל שבלי חבילת הסיוע לא יהיה לממשלה מאיפה לשלם להם והם ייאלצו לוותר לא על שתי משכורות מתוך הארבע-עשרה השנתיות אלא על כל הארבע-עשרה. מעבר לכך, לפי התאורים, אותם עובדים נאמנים אולי לא התעשרו אבל בהחלט נהנו מחגיגת הבזבוז (ארבע עשרה משכורות ופנסיה מגיל 61 הן רק ההתחלה של רשימת הצ'ופרים). וחוץ מכל זה, לא בטוח שיש ביוון עובדי צבור הגונים. אם יצא לך לקרוא את הכתבה בניויורק טיימס השבוע על השחיתות שם (http://www.nytimes.com/2010/05/02/world/europe/02eva...) יכולת לראות שהשחיתות היא הסטנדרט ולא היוצא דופן בין עובדי הצבור ביוון.
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542389
שים לב שאת הסכום הצנוע לא נותנים *להם*, אלא לבעלי החוב שלהם. ומיהם בעלי החוב, שזוכים עכשיו לפרס באדיבות ממשלות אירופה והקרן המטבע העולמית - בעלי הון שרכשו אג"ח יווני. לא עניים ומסכנים למניהם.

____
(מה שצפריר אמר)
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542401
אני אף פעם לא הבנתי את ההוקוס-פוקוס הזה.

איך זה, שאם אירופה והקרן *לא* יתנו כסף, אז העניים היוונים ירעבו ללחם, אבל אם אירופה והקרן *כן* יתנו כסף, אז בעלי ההון יקבלו אותו, והעניים כבר לא ירעבו ללחם.
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542411
המפגינים לא מתנגדים לכך שממשלות אירופה יעבירו כסף לבעלי החוב; הם מתנגדים לתנאים שהציבו ממשלות אירופה (וקרן המטבע).

היה משא ומתן בין אירופה לבין יוון - לשני הצדדים יש אינטרס להסכם פרישת חובות. אבל פרטי ההסכם נקבעים על פי כושר הלחיצה של הצדדים. המפגינים מבקשים לחזק את הלחץ לכיוון הרצוי להם.
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542402
בעלי החוב לא זוכים לשום פרס אלא להחזר הלואה שממשלת יוון קיבלה מהם, ואשר בה עשתה שימוש כראות עיניה. אינני יודע איך ממשלת יוון מתכוונת לחלק את הנטל, אבל חדלוּת פרעון, בנוסף להיותה בלתי מוסרית, תוביל לסגירת האפשרות של יוון לקבל הלוואות נוספות בעתיד הנראה לעין, מה שיפגע גם בעניים והמסכנים למיניהם.

ומשפט בקשר לבעלי החוב: לא כולם קפיטליסטים חזיריים, חלקם אנשים פשוטים ולא עשירים שמושקעים באג"ח יווניות דרך קרנות הפנסיה שלהם.
רגע אסקפיסטי ומיותר של עברית 542546
תמיד דגדג אותי הביטוי "[אנשים] מושקעים באג"ח יוונית". אם גברת מועלם השקיעה תריסר מעות באג"ח, אז לפי המוסכמות השגרתיות של העברית, תריסר המעות הן המושקעות, ולא גברת מועלם. לא שרע לי עם זה (דגדוג זה גם נעים), אבל אפשר להציע במקום: האנשים הפשוטים משוקעים באג"ח יווניות. ואפשר גם: מועשקים באג"ח יווניות.
רגע אסקפיסטי ומיותר של עברית 542558
אתה צודק, ובעיני הרגע הזה לא מיותר; הוא פקח את עיני לעובדה קטנה שנעלמה ממני עד כה. הצעות התיקון שלך חביבות לעניין היווני, אבל במרבית המקרים השקעה באג"ח אינה שקיעה ואינה עושק, כך שבמקום "מושקעים ב..." אולי מוטב פשוט "שהשקיעו".
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542850
אפרופו בעלי חוב ו"חזירים", האם קראת על התרגיל של ג'נרל מוטורס?
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542851
גם אני לא. תוכל להאיר את עיני?
תודה.
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542854
GM הודיעה וגם יצאה במסע פירסומי שהיא הצליחה לפרוע מוקדם מהצפוי הלוואה בסך $6.7 מליארד אותה קיבלה מכספי משלמי המסים במסגרת המבצע להצלת נכסים. לטענת המנכ"ל הפירעון המוקדם נבע מעליה במכירות. בדיקה של סנטור חשדן עם משרד האוצר העלתה ש GM השתמשה למעשה בכספים שהועברו מחשבון אסקרו שגם הוא ממומן ע"י משלמי המסים. לדברי סנטור (ר.) גרסלי הוא מוטרד יותר משיתוף הפעולה של משרד האוצר עם מסע יחצנות, מה עוד שרו"ח של הקוגרס מעריכים שמשלם המסים יפסיד כ- $30 מליארד בגלל GM. דוברי החברה מכחישים "ספין" אבל משרד האוצר הפסיק להכחיש שנעשה שימוש בכספי ממשלה להחזר ההלוואה.
גם אני הייתי כועס אם זה כל מה שהיו נותנים לי. 542855
אהה. תודה. ומשרד האוצר האמריקאי לא מתכוון לעשות משהו בעניין? בלינק משרד האוצר פחות או יותר אומר 'הכל בסדר ואנחנו לא מתכוונים לנקוף אצבע', או לפחות ככה זה נשמע לי.
542338
542341
תוכן המישפט "ושוק עבודה לא גמיש" מוסבר בדה מרקר:
"הרפורמה הבהולה ביותר, הם טוענים, היא בשוק העבודה הנוקשה להפליא של ספרד, שבו ההטבות לעובדים הן המופלגות באירופה: דמי האבטלה גבוהים ומוענקים במשך שנתיים; כדי לפטר עובדים חייבות חברות ספרדיות לשלם להם שכר של 45 יום עבור כל שנה שעבדו בחברה ורובן לא יכולות לקצץ בשכר, אפילו במקרה של מיתון, מאחר השכר נקבע באופן מרוכז על ידי מערכת מורכבת של הסכמים לפי מגזרים. מתוך עשר תביעות בגין פיטורים לא מוצדקים, תשע נפסקות לטובת העובד".
אבטלה גדולה כזאת אינה חדשה בספרד. האם הורדת דמי האבטלה לרמה הישראלית היתה מוסיפה מקומות עבודה? תמהתני. היא היתה מפוצצת את החברה הספרדית. למרות ש-‏9 תביעות מתוך 10 בגין פיטורים, נפסקות לטובת העובד- יש 20% אבטלה. על פי התיאוריה הניאו ליבראלית המקובלת, דמי האבטלה הגבוהים גורמים לאנשים לא לרצות לעבוד. כלומר, יש עבודה אך העובדים עצלנים. לא זה מה שכתוב בדה מרקר.
542384
אתה שוכח עוד כמה חלקים של התיאוריה: למשל, שבהינתן מערכת שמאוד מאוד לא מעודדת פיטורים (למשל, 9 מתוך 10 תביעות נפסקות לטובת העובד, אי אפשר לקצץ בשכר, צריך פיצויים מופלגים), אזי מעסיקים *לא ירצו להעסיק עובדים חדשים*, כי כל עובד כזה בהיעדר גמישות יכול להפוך למלכודת מבחינתם. ואכן, התיאור לעיל הוא בהחלט תיאור שתואם את המודל הניאו-ליברלי השנוא עליך בצורה טובה מאוד: הטבות מופלגות לצד ועדי עובדים חזקים לצד קושי לפטר לצד העדר גמישות בשכר = אבטלה גבוהה.
542436
א. כתבה שיטחית של דה מרקר על הכלכלה הספרדית. המובטלים הם חברי איגודים? כן? אז איך הם מובטלים? על פי התיאוריות הללו בספרד מתנהל מישטר סוציאליסטי שנוא עם הקפדה של האיגודים על שיוויון וקביעות בעבודה. בספרד יש אי שיוויון די גדול. בענף גדול כמו ענף התיירות, השכר הממוצע הוא 8680 אירו בשנה. שכר המינימום הוא 633 אירו לחודש.
ב. אינני אוהב שאתה משליך עלי את מה שקורה לך. אתה שונא שמאל ואילו אני אינני שונא את המודל הניאו ליבראלי. אני מבקר אותו אבל אינני שונא אותו. אני שומר את השנאות שלי למקרים מאד ספורים. באופן כללי שינאה איננה רגש שאני משתמש בו כלפי אידאולוגיות או תופעות.
542440
א. זה יפה, אני חייב לומר. אתה מביא כתבה בתור הוכחה שמשהו איננו תואם את המודל. אני מראה שהוא תואם את המודל היטב - סימן שהכתבה שטחית. גם שאר טענותיך לא רלוונטיות לזה: איגודים דואגים לחבריהם. איגודים גם, כידוע, מגבילים את הקבלה לעבודה של מי שאיננו חבר, והכי חשוב - איגודים לא יכולים להכריח, בדרך-כלל, מישהו להעסיק מישהו אחר. הם רק יכולים להשפיע על תנאי ההעסקה כאשר מישהו כבר מועסק. במקרים שעסקים קורסים, אגב, גם אז אין איגוד בעולם שיכול למנוע סגירת עסק (אם כי איגוד גרוע בהחלט יכול להתנגד לכל קיצוץ ואז להוביל לקריסה ופיטורים כלליים). ולא הבנתי את הטענה לגבי ענף התיירות: חדש שיש ענפים, בכל מקום, שבהם לא מרוויחים משהו? מעולם לא נראתה מדינה שבה כולם מרוויחים מעל לשכר הממוצע, עד כמה שאני יודע מתמטיקה, ובספרד השכר הממוצע נמוך למדי יחסית לשאר אירופה. וגם זה תופעה די הגיונית של ועד עובדים חזק, העדר גמישות וקושי להחליף עבודה. לא שאלה הבעיות היחידות של ספרד, אבל הן לא מבוטלות בפני עצמן, אפילו בלי הבועה.
ב. הבנו כבר ממך שאין לך רגשות, אבל זה די מגוחך שאתה מאמין שכל מי שאומר אחרת ממך מונע על ידי רגש קמאי, ואילו אתה - שכל צרוף וטהור שכולו עובדות בלי משוא פנים. שיהיה.
542443
שוב אתה נסחף במסקנות פזיזות ומאד אופייניות: היכן ראית שכתבתי שאין לי רגשות?
מה שמאפיין איגודים חזקים באירופה זה שכר נמוך? אני מציע שתברר איזה אחוז משכירי ספרד מאוגדים. מכל מקום, רמות האבטלה הגבוהות בספרד אינן מראות על קשיחות של שוק העבודה. אפילו אם דמי האבטלה משולמים שנתיים, ברמות אבטלה כאלו, יש אנשים שנשארים זמן רב יותר בבית. כל עשרות אלפי העסקים הקטנים שנסגרו כפופים לאגודים?
אינני בא לסנגר על האיגודים בספרד; קראתי היום שהם הסכימו להפרטות שונות שלא בדיוק תואמות את האינטרסים של שולחיהם (כמו אצלנו).נדמה לי שהגיע הזמן להכיר את הגורמים האמיתיים למשברים הכלכליים ולא לדבוק בדחלילים למיניהם.
542444
גם בארצות הברית הציגו את האיגודים כגורם ראשי בקשיי יצרניות הרכב. בה במידה מריצים הרפובליקנים את הדחליל שהביטוח הסוציאלי כבד מדי על האוצר האמריקאי.
542518
א. לא הבנתי מה אתה מנסה להגיד. 663 אירו בחודש הם 7596 בשנה. 1,000 יורו מתחת לשכר הממוצע בענף התיירות. בארץ, למשל, השכר הממוצע בענף התיירות נמוך למדי.
542537
אם תקראי את תגובה 542384 תראי שם טענות שאי אפשר לקצץ בשכר, אי אפשר לפטר ועוד כהנה וכהנה דברים מדה מרקר שפשוט אינם משקפים את רוב השוק הספרדי. רציתי להראות לך שהשכר הוא נמוך גם בענף התיירות וגם שכר המינימום.אבל בוכים שאי אפשר לקצץ מהשכר. 20% אבטלה איננו שוק קשיח למרות שודאי שיש שם ענפים עם ועדים חזקים. כיצד מיקד אורי יוגב את הצלחתו של נתניהו כשר האוצר? "שברנו את העבודה המאורגנת". ישראל עמדה בפני משבר פיננסי ועל ידי שבירת העבודה המאורגנת , נתניהו הציל את המדינה מהמשבר. אותן זמירות גם בספרד. אינני יודע בת כמה את ואולי אינך זוכרת את הרטוריקה של גדולי הכלכלנים במדינת ישראל בשנות ה-‏80 שללא בושה תלו את הסיבות לאינפלציה הדוהרת בשכר העבודה. את זה ניסיתי לומר, שיש בספרד כמו במקומות אחרים, נסיון לנצל את המשבר כדי לשבור את העבודה המאורגנת ולבצע חלוקה מחדש של העוגה הלאומית. יתכן והעבודה המאורגנת בספרד סובלת מפגמים או אפילו שחיתות כמו ההסתדרות אצלנו -שאינני ממעריציה הגדולים -אבל ברור שדה מרקר מבטא קו פוליטי. ביוון למשל, צריכה הממשלה להקטין את הוצאותיה אבל יש שם בעיה קשה של גביית מיסים והרבה מהכסף נמצא שם. הכעסים העצומים של הציבור - האנרכיסטים שזורקים בקת"בים הם מיעוט- הם על שמנסים להטיל את המחיר רק על האנשים הפשוטים.
543048
אה, אם ככה, אין בינינו חילוקי דיעות.
אגב, גם בארץ, לא חסרות חברות שקיצצו בשכר העובדים לכבוד המשבר, אבל משהחברה התאוששה, לא טרחו להעלות אותו בחזרה.
אץ קוצץ 543049
בכמה וכמה חברות (הי-טק) שאני מכיר (כולל זאת שאני עובד בה) קיצצו את השכר בתחילת 2009 וביטלו את הקיצוץ עם היציאה מהמשבר (מי יותר מהר ומי פחות ולא רטרואקטיבית).
אץ קוצץ 543050
בחרת לאו טק שאני עובד קיצצו את השכר לכל בעלי השכר הגבוה וביטלו אותו עם היציאה מהמשבר. עצרו תוספות שכר לכולם וחידשו אותן עכשיו. אבל ישנו תחום הנקרא ''התייעלות''. תנאים שהורעו עקב ההתייעלות לא שונו.
אץ קוצץ 543051
כך צריך לעשות.
אץ קוצץ 543052
ומה עם עובד שגויס בתקופת קיצוצי השכר, האם ראוי להעלות את שכרו?
אץ קוצץ 543053
שאלה נכונה, אבל ברוב המקרים תאורטית בלבד: ברוב החברות "תקופת קיצוצי השכר" היא גם תקופת הקפאת שכירת עובדים חדשים.
אץ קוצץ 543079
לאו דווקא, ובדיוק מהסיבה הזאת: אפשר לגייס עובדים טובים ובזול. לא תמיד הקיצוץ נובע ממחסור מידי במזומנים.
אץ קוצץ 543085
אכן. עפ"י התרשמותי (מגוף בו עבדתי ומאחרים) יש מקרים בהם הפיטורים נועדו לשלוח מסר של "אנחנו חוסכים" לשם הגנה על ערך החברה, *גם במחיר פגיעה בצמיחה ובהכנסות שלה*. זה קורה למשל בתחילת תקופות של משבר בענף או בכלכלה.

לפעמים התוצאה של נוהל זה קשה. בחירה שגויה במיוחד של זהות המפוטרים שמתבררים כמי שהיו צוואר בקבוק (לדוגמא בודקי תוכנה) או כמי שהיו החזית הטכנולוגית של החברה ונדרשים כבר לרבעון אחרי הבא הינה תוצאה אפשרית של נוהל חיסכון זה. תוצאה נוספת היא שאווירת הפיטורים גורמת לאנשים להתחיל לרחרח בשדות זרים ומי שעושים זאת טוב מכולם הם אלו להם החברה זקוקה עתה במיוחד.
אץ קוצץ 543097
אני רואה ש(שוב) הגבתי לעניין קרוב אך שונה. הדיון עוסק בהקפאה וגיוס ואני בפיטורין. [סיומת היתולית].
אץ קוצץ 543090
את המשבר של התפוצצות בועת ההיטק ניצלו חברות לפטר עובדים יקרים ולשכור פחות יקרים (לא בכל התפקידים).
אץ קוצץ 543147
כבעל מניות, אני שמח מאוד על כך.
אץ קוצץ 543156
ואני אמור להבין מדבריך שאתה חושב שיש קשר בין מחיר מניותיך למדיניות כ"א של החברה?
אץ קוצץ 543157
ואתה חושב שאין קשר?
אץ קוצץ 543253
אין קשר מובהק ולטווח של יותר משנה.
אץ קוצץ 543360
סוף סוף אני מבין את הצלחתן המסחררת של החברות ההסתדרותיות הותיקות (כור, סו''ב ודומותיהן).
אץ קוצץ 543363
ממש לא מתאים לך לענות כל כך לא לעניין. בכלל שכחת לצרף את סטלין ומאו. קצת איחרת בתגובה הזאת - בשנתיים. היום היית יכול לראות את אפריקה ישראל נדרשת לויתור על כספים מצד בעלי אגרות החוב שלה כדי שלא תוכרז כפושטת רגל, את החברה לישראל ואני מקווה שלא יותר מכך אצלנו. סולל בונה "הסוציאליסטית" קרסה יותר מ-AIG ? שלא תחשוב חו"ח שהיחס שלי להסתדרות הוא אחר מאשר כאל גוף מושחת.
אץ קוצץ 543376
איציק, שמת לב איך עברת ממשתנה למשתנה בלי להתריע?
_____
הסבר: ממחיר המניות לעוצמת הקריסה. וברוח דבריך אשאל - מה, AIG "הקפיטליסטית" הצליחה ממש כמו סולל בונה? כמובן, אין זה מעלה ואין זה מוריד, אבל אם כבר שאלת, ואם כבר הבאת אנקדוטה.
אץ קוצץ 543160
לא סתם בעל מניות (=בעל הון חזירי), אלא פועל זקן שחלק מקרן הפנסיה שלו מושקע במניות האלו.
אץ קוצץ 543149
כמעט אף פעם הקיצוץ לא נובע ממחסור מידי במזומנים (בשביל זה יש בנקים שמלווים) אלא מתחזית של תזרים מזומנים שלילי - למשל כשאין הזמנות בקנה, או כשנכנס מתחרה שלוקח חלק מההזמנות בשוק,או כשצפוי מיתון שמביא ירידה בהזמנות.

לכן, כשהשוק או הענף בירידה, נדיר שמישהו יגייס עובדים - אפילו טובים, בזול - אלא אם הוא מפטר במקביל מעובדים גרועים ויקרים. העניין הוא שגם להחלפת עובדים (בייחוד בענפים עתירי ידע) יש עלות גבוהה, מה שעושה את זה עוד יותר נדיר.

אבל מהנסיון שלי, מי שבכל זאת גויס בסוף תקופת משבר, כשהמכירים נמוכים, יגרור את שכרו הנמוך עד שבתקופת גיאות הוא ימצא (או יגיד שמצא) מקום אחר.
אץ קוצץ 543089
אני קצת פוחד להתחלק במדרון השו''ח, אבל ''ראוי'' כאן היא מילה בעייתית בעיני. אם בתקופת השפל גייסת עובד טוב, כדאי לך להעלות את שכרו בתקופת גאות כדי לשמור עליו בחברה שלך.
אץ קוצץ 543093
צודק, אבל התגובה של נועה נראתה לי כשיפוט מוסרי ולא עסקי.
אץ קוצץ 543438
א. נכון. מבחינה עסקית טהורה, הכי משתלם להעסיק עובדים תמורת בוטנים. הם אמנם יהיו ממורמרים קצת, ואולי לא תשיג את העובדים הכי טובים, אבל אם תמצא את העובדים הלחוצים מספיק, תוכל להוציא מהם עבודה גם תמורת בוטנים.
ב. יצא לי פעם לראות מסמך שפרט כמה מרוויח כל אחד במחלקה שבה עבדתי.
כמה תגליות מעניינות:
1. עובדים קיבלו שכר לפי מידת ההתקפלות שלהם, ולא לפי התועלת שהניבו לחברה. מי שהתקפל פחות - קיבל יותר. מי שהאמין ל"אנחנו עכשיו בתקופה קשה" - קיבל(ה)‏1 פחות.
2. מי שגויס קודם, לפעמים גם חצי שנה קודם או חודשיים קודם, קיבל יותר. עובדים שגויסו בשלבים הראשונים של החברה קיבלו שכר באופן לא פרופורציונלי לתפקידם, עובדים שגויסו בשלבים מאוחרים יותר, קיבלו שכר באופן לא פרופורציונלי לתפקידם, לכיוון השני.
3. לא היה כאן עניין של ותק - ככל הידוע לי, לא ניתנו העלאות שכר על בסיס תרומה וותק, רק במקרים של קידומים. ואותה חברה האמינה בקידום בחוץ, ויבוא עובדים בכירים מבחוץ, לא בקידום עובדים קיימים.

1 בדרך כלל, זה אכן קיבלה.
אץ קוצץ 543445
את סעיף 1 אפשר אולי להצדיק מבחינה עסקית (אם כי אפשר להתווכח גם על זה. הרדוקציה של יחסי עובד-מעביד לרמת התשומה המינימלית פוגעת באינטרסים שונים של החברה), סעיפים 2 ו-‏3 אינם מעידים על התנהלות עסקית נבונה.
אץ קוצץ 543140
"להתחלק" במדרון?
אץ קוצץ 543143
אני ממשפחה של אמבות.
אץ קוצץ 543346
ואני חשבתי שאתה רוצה לשמור את כל המדרון לעצמך.
546665
הנה מאמר שמתייחס להאשמות ששהמשבר ביוון נובע מהשתוללות הממשלה והאיגודים.
כל בית צריך צוללת 546690
1. במקום שם יש לך אי-מייל.
2.מה שהמאמר טוען בקיצור שיוון לא מוציאה יותר מדי אלא ההכנסות שלה נמוכות מדי או בלשונו In fact, the real problem facing theGreeks is not how to reduce spending (though surely that will have to be part of the solution) but how to increase revenue collections.
אבל זוהי כן אשמתה של הממשלה כי היא הייתה אמורה לדעת מה יהיו ההכנסות שלה ולתכנן את ההוצאות שלה בהתאם.
3. שים לב לסיפור המדהים הבא http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3...

שים לב שהם מתארים גם את ההתנהלות היוונית לפני המשבר.
4. בלי קשר להודעתך ביום שלישי יש הנפקת אג"ח ואז נדע כמה מצבה של יוון גרוע.http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=100057...
כל בית צריך צוללת 546694
2. יש שתי בעיות: הראשונה היא שהכל יחסי. אם אין לך הכנסות כמו הממוצע האירופי, אז להוציא כמוהו זה יותר מדי. אם אתה מוציא כמו שכנך באופן יחסי או מוחלט, אבל הוא בפלוס ואתה במינוס, המסקנה היא שאתה מוציא יותר מכפי יכולתך, היינו יותר מדי. גם לא הבנתי מהמאמר על *מה* מוציאה יוון את הסכומים, ולמה ההכנסות כאלו קטנות (במקומות אחרים מדווח שזה בין השאר בגלל שביוון יש העלמות מס בשיעורים עצומים, ולאף-אחד לא היה אכפת יותר מדי)
3. הסיפור הזה נראה לי מטומטם במיוחד, לאור העובדה שיותר מוקדם השנה יוון רצתה *למכור* צוללת כזו בדיוק שהזמינה, התירוץ הרשמי דיבר על חוסר שביעות רצון אבל הסיבה הדי גלויה הייתה רצון לצמצם את החוב.
כל בית צריך צוללת 546695
3. למען האמת, לא ממש מדהים אותי שליוון יש הוצאות צבאיות גבוהות. ולא מפתיע שהמבקרת העיקרית היא טורקיה.
כל בית צריך צוללת 546697
3. גם סטליוס סגן האדמירל מוחה אבל הכי חשובה היא השורה האחרונה של הכתבה "בחודש מאי האחרון החלה היחידה לפשעים כלכליים ביוון לבדוק חשדות שלפיהם שילמה הממשלה מחירים מופקעים על ציוד ביטחוני שרכשה במהלך העשור האחרון."
כל בית צריך צוללת 546698
אז הם שילמו מחיר גבוה מדי. מה זה אומר לגבי עצם ההחלטה?

המחיר המופקע, אם אכן היה מופקע, הגיע לתעשיות הבטחוניות בצרפת ובגרמניה.
כל בית צריך צוללת 546699
זה נותן לך אינדיקציה. כשגוף מבזבז בכיוון אחד בדרך כלל הוא מבזבז גם בכיוונים אחרים.

===>"המחיר המופקע, אם אכן היה מופקע, הגיע לתעשיות הבטחוניות בצרפת ובגרמניה"
ולכן?
כל בית צריך צוללת 546709
להערכתי החור התקציבי הגדול ביוון נובע עקב בעיות מיסוי: אי גביה, שעורי מס נמוכים או פטורים או גביה סלקטיבית מעשירים וכד'.
כל בית צריך צוללת 546712
.. ובפרט, מס הכנסה שלא נגבה מנהגי אוטובוס שיוצאים לפנסיה מוקדמת, אבל ממשיכים לעבוד ב''שחור'' עוד עשרים שנה.
כל בית צריך צוללת 546734
כן,זה מזכיר לי את דברי שר האוצר בראיון. הוא הסתמך על דו"ח ה-OECD שהמליץ לא להעלות את שכר המינימום. רק ששר האוצר בחר ללא להסתמך על הביקורת של ה-OECD על ביצוע הרפורמה במס.
כל בית צריך צוללת 546737
מה? מה הקשר בין פנסיה מוקדמת ו"עבודה בשחור" לבין שכר מינימום?
כל בית צריך צוללת 546985
כל בית צריך צוללת 547308
משכנע.
כל בית צריך צוללת 546739
ודאי שזה מה שהמאמר טוען. אינני חושב שמישהו טוען שהממשל היווני איננו אשם. השיטה הפוליטית היוונית בדומה לכל שיטה פוליטית אחרת בנויה מסימביוזה של בעלי הון וקבוצות אחרות בעלי עוצמה פוליטית. מדוע ממשלת יוון קנתה צוללות במיליארדים?
חפש את זה שהרוויח מזה. מה שאני טוען הוא שסימון האיגודים כמנצלי המדינה ועושקיה הוא פרקטיקה ישנה נושנה כדי להסיח את הדעת ולהסוות את מקור הכסף הגדול. אתן לך דוגמה: כמדומני שדין בייקר כתב באחד הפוסטים שלו שאם ארה"ב היתה מצליחה להוריד את ההוצאות לבריאות לרמה אירופאית, היתה חוסכת יותר מטריליון דולר- יותר ממה שרוצים לחסוך על ידי קיצוץ במדינת הרווחה האמריקאית, אבל הרפובליקנים וחלק לא מבוטל מהדמוקרטים מכוונים את האש דוקא לכיוון "הנהגים", וזו רק דוגמא אחת. מאד נוח לכוון את האש לכיוון נהגי האוטובוסים וקבוצות עובדים חזקות אחרות: זה איננו הכסף הגדול. תבדוק למשל את הרפורמה במס אצלנו ותראה כמה כסף היא שחררה אצלנו לפעילות עסקית-"קידום כלכלת ישראל"? הסתבר שהשקעות בנדל"ן ברחבי העולם היו גדולות יותר מאשר הקמה והרחבת התעשיה בארץ.
סימנים מעודדים 546803
ההנפקה היונית עברה די בהצלחה, הם הצליחו לגייס 2 מיליארד דולר ל6 חודשים ב4.65% http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=100057...
חוץ מזה הם גם הצליחו להפחית את הגרעון שלהם כמעט החצי בששת החודשים האחרונים http://www.businessweek.com/news/2010-07-12/greece-r...
כתבה אחרת בדה מרקר על ספרד 542424
הכתבה אומנם על ספרד אבל האיור המלווה עוסק בהלוואות.

למשל אירלנד חייבת ליון 0.8 מיליארד דולר, לאיטליה 18 מיליארד דולר, לספרד 16 מיליארד דולר. (איטליה חייבת לה 46, יון 8.5 וספרד 30 ).
איזו רשת אנו טווים כדברי האנגלי, (לבריטניה אגב חייבים 188).
542378
אז מה לעשות עם המאה שלושים ושמונה יורו שנשארו לי מהטיול לאירופה הקלאסית? למכור מהר לפני שהאירו הופך לנייר טאפטים?
542410
רוץ לקנות דולרים!

או שלא.
Go North 542404
באירופה יש איחוד כלכלי שמאפשר, תיאורטית, תנועה חפשית של כסף, סחורות ועובדים. בארה"ב של המאה ה- 19 האיחוד בין תת-המדינות שיפר את החוסן הכלכלי, בין היתר מפני שעובדים יכלו להגר ממדינות במשבר אל מרכזי תעשיה צומחים במדינות אחרות. הויסות הטבעי של האוכלוסיה שימש משקל נגד לאבדן האוטונומיה הכלכלית של כל מדינה.

באירופה מחסום השפה מונע הגירה פנימית נרחבת, ועד שהבעיה לא תפתר ייתכן שגוש היורו לא יוכל ליהנות מהיתרונות הכלכליים שמציע מודל האיחוד האמריקאי.

במשבר היווני הנוכחי הממשלה "תקועה" עם גירעון תקציבי שייקח שנים רבות לסגור, שלטון מרכזי חלש, קושי להטיל מיסים והעדר יכולת להדפיס כסף. בנוסף, ממשלת יוון אינה מצטיינת במסורת פיננסית מרנינה: היא כבר שמטה את חובותיה מספר פעמים במאה ה- 20.

בנסיבות אלו, מהלך אפשרי שטרם נוסה הוא הגירה מאסיבית: למשל, ממשלת גרמניה יכולה להציע עבודה זמנית לצעירים יוונים מובטלים. זה עשוי להיות זול יותר מחילוץ הבנקים הגרמניים שהלוו כספים ליוון, וגם לחזק את האיחוד האירופי. יהיה מעניין לראות אם הגרמנים באמת מוכנים להתאחד עם אירופה...
עיקר שכחתי 542406
איתן אבריאל על ספר שסוקר משברים כלכליים לאורך ההיסטוריה:
וסיכום חינמי (די ארוך) של הספר:
Go North 542416
דרך מעניינת להסתכל על הבעיה, לא ראיתי אותה בעיתונות הכלכלית.
Go North 542426
אתה השתגעת? הגרמנים כבר ייבאו מיליונים רבים של טורקים, ועכשיו אתה מציע להם לייבא יוונים? מה, הם עשו לך משהו רע שאתה בא בהצעות כאלה? (טוב, הם כן, אבל לא חשוב). אתה גם מערבב חומצות עם בסיסים בשעות הפנאי?
לול או משהו... 542429
Go North 542456
אם כבר השתגעתי, הנה שתי תוספות:

ראשית, יוון שמטה חובות רק פעם אחת במאה ה- 20, ב- 1932. במקרה נוסף החוב היווני הפך חסר ערך בגלל אינפלציה פנימית של עשרות אלפי אחוזים (ב- 1944). ארבע אפיזודות קודמות התרחשו במאה ה- 19.

מסתבר גם שהגירה החוצה היא תופעה יוונית ותיקה, שהתרחשה מספר פעמים במאות ה- 19 וה- 20, אפילו בתמיכת הממשלה. ההגירות האלו יצרו את הקהילות היווניות בארה"ב, גרמניה, אוסטרליה ומדינות נוספות.

לממשלת יוון אין הרבה אופציות. צעדי הצנע שהיא תנקוט יביאו לעליה באבטלה, שתוביל לירידה בהכנסות משקי הבית, ולכן לירידה בכוח הקניה שלהם, ירידה ברמת ההוצאות וירידה בתוצר היווני, שיגרום בתורו לירידה בהכנסות הממשלה ממיסים, וחוזר חלילה. רק אחרי תקופת מעבר של מספר שנים, ואם הדמוקרטיה היוונית תחזיק מעמד, יהיה אפשר ליהנות מפירות הרפורמות. בינתיים, לאזרחי יוון - בעיקר לצעירים חסרי הנסיון התעסוקתי - מצפות כמה שנים קשות. מדוע שלא יהגרו זמנית למדינות אחרות?

לגבי הגרמנים, העסקה פשוטה. בעקבות ייסוד האיחוד הם זכו להזדמנות לפתח שווקי יצוא חדשים בגוש היורו, ועכשיו הם צריכים לשלם את מחיר האבטלה שהם ייצאו למדינות הגוש (כאשר יווני קונה מוצר גרמני, לפעמים הוא גורם בעקיפין לפיטוריו של יווני אחר שמייצר מוצר מתחרה). גרמניה ייצאה ליוון סחורות ב- 2008 בסכום של 8.3 מיליארד יורו, וייבאה ב- 2.1 מיליארד, כלומר יצוא נטו של 6.2 מיליארד יורו. לצורך השוואה, כלל הגירעון המסחרי היווני הוא בערך 2.2 מיליארד יורו. המספרים האלו אומרים שגרמניה הרוויחה היטב מהקשר עם יוון. על הרגשות החמים בגרמניה לגבי השוק היווני ויוונים בכלל אפשר ללמוד, למשל, כאן:

בקיצור, בגרמניה, יוונים וטורקים הם סיפור שונה לחלוטין.

מלבד זה, יש צביעות מסוימת בדרישה מיוון לנקוט צעדי צנע כלכלי (כמתחייב משייכותה לאיחוד היורו), בלי דרישה מקבילה מגרמניה לטפל בבעיית שנאת הזרים שלה (כמתחייב מאותה אמנה ממש, בפרק הדן בשוק התעסוקה האירופי המאוחד). שתי הסוגיות מורכבות, ובשתיהן המצב הכלכלי מוביל לרפורמה - שצריכה להיעשות בזהירות.
Go North 542458
"כאשר יווני קונה מוצר גרמני, לפעמים הוא גורם בעקיפין לפיטוריו של יווני אחר שמייצר מוצר מתחרה"

אפשר דוגמה למוצר גרמני שהחליף מוצר יווני מתחרה?...
Go North 542466
פולקסוואגן הגרמנית דחקה את רגלי קאקאמייקה היוונית בלי רחמים.
(אבל גבינת הפטה שרדה).
Go North 542467
ניסיון נוסף: כאשר יווני לוקח הלוואה כדי לקנות מוצר גרמני, הוא מביא לעלייה בשיעורי הריבית ביוון, ומקשה על עסקים יווניים ללוות ולהרוויח.
Go North 542471
יווני שלוקח הלוואה לא משנה את שערי הריבית ביוון, כי הם נקבעים בבנק המרכזי של גוש היורו.
Go North 542475
אכן, טעות.

האבטלה ביוון נובעת בעיקר מהאטה בענפי הבניה והתיירות בגלל המיתון העולמי, ולכאורה אין קשר בין העודף במאזן המסחרי הגרמני והגירעון היווני. אבל רק לכאורה.

מבחינה מתמטית, סכום זרמי ההון בין המדינות בעולם חייב להסתכם באפס. לכן אם מדינה אחת נמצאת בעודף, אחרת מוכרחה להיות בגירעון. אולי אי אפשר להציג את העניין באופן הפשטני של "עובד כנגד עובד", אבל בסופו של דבר זו המשמעות. המודל הגרמני, של צמיחה מוטת יצוא, מצליח רק אם הוא מלווה בגירעון מסחרי כרוני במדינות כמו יוון ‏1. הנה, למשל, ניתוח מעניין של המצב:

ומכאן המסקנה: כצעד משלים להגירה יוונית לגרמניה למטרת עבודה, כדאי לעודד הגירה של גרמנים ליוון למטרות נופש :)

1 יוון אמנם נהנית מהכנסות מתיירות ומהכסף ששולחים הביתה יוונים שעובדים בחו"ל, אבל זה לא מספיק כדי לפצות על הגירעון בחשבון הסחורות.
Go North 542478
1. אף אחד לא הכריח את היוונים לייבא מוצרי מותרות בלי חשבון.
2. יוון מוציאה אחוז נכבד מתקציבה הלאומי על "ביטחון", כשלמעשה אין לה אויבים! בזה אתה לא יכול להאשים את הגרמנים.
Go North 542479
2א. מיהם האויבים של גרמניה?
2ב. כבר הזכירו כאן את תורכיה. מי ימנע מהתורכים לספח את רודוס בהזדמנות?
Go North 542480
2א. הגרמנים יכולים להרשות לעצמם.
2ב. נאטו לא יניח לדבר כזה לקרות בין שתי מדינות שחברות בו.
Go North 542485
2ב. הפלישה הטורקית לקפריסין היתה כאשר גם יוון וגם טורקיה היו חברות בנאטו.
Go North 542486
2ב. קפריסין איננה חלק מיוון, ואיננה חברה בנאטו.
Go North 542487
אלבניה הפכה לחברת נאט"ו רק בשנת 2009. מקדוניה וקוסובו אינן חברות נאטו. גם סרביה ומונטנגרו אינן חברות נאט"ו.
Go North 542490
אם ליוון אין מה לחשוש ממדינה חברה בנאטו, על אחת כמה וכמה שאין לה מה לחשוש משכנותיה המפגרות והעניות שאינן חברות בנאטו, כשליוון עצמה יש את כל נאטו להגן עליה מתוקפנות חיצונית(כמחוייב באמנת נאטו).
Go North 542489
הפלישה הטורקית קרתה אחרי שיחידות של צבא יוון שחנו דרך קבע בקפריסין הדיחו את הנשיא המכהן שתמך בעצמאות האי, ומינו במקומו נשיא שתמך באיחוד עם יוון. כך שיוון במקרה הזה היתה הצד שהתחיל.
Go North 542492
לא, מכאן המסקנה: יש לחסום יבוא של כל מוצר שהוא, כי זה מעביר את עושרה של המדינה למדינה אחרת.

ובאמת, זה המודל ששימש במאה ה-‏19 לא מעט מדינות, שהניחו שעושר הוא סכום קבוע. יש כך וכך עושר בעולם, אם יש לך - סימן שאין לי, ולהיפך, והנחת היסוד הייתה שאין דבר כזה צמיחה, לעולם. אני בספק אם אתה רוצה לחזור מתמטית בלבד לתקופה זו, אבל בכל אופן אני כמעט בטוח שהמודל הזה יצא מן האופנה עוד הרבה לפני השפל הגדול.
Go North 542498
איך הסקת ממה שכתבתי שאני חושב שהעושר הוא סכום קבוע? ומניין צץ פתאום הרעיון המוזר של מגבלות סחר? מוזר לשמוע דיבורים כאלו מסטליניסט אדוק כמוך.

לגופו של עניין, אילו שיעור הגידול בתוצר היווני היה גדול משיעור הגידול בגירעון, אולי היית צודק. במקרה כזה הגירעון אמנם היה גדל נומינלית, אבל חלקו בתוצר היה יורד.

אלא שלא זה מה שקורה. הגירעון המסחרי היווני כבר עבר את ה- 10% מהתוצר, והעודף המסחרי הגרמני הוא בערך 5% מהתוצר. אלו לא מספרים קטנים, מאחר שהעודף והגירעון מצטברים משנה לשנה ומשתקפים בשיעור החוב החיצוני. סה"כ הנכסים נטו (השקעות פחות חוב) של גרמניה בחו"ל מגיע ל- 26% מהתוצר. סה"כ החובות נטו של יוון לחו"ל הוא 76% מהתוצר, לפי
הבעיה היא לא קיומו של עודף או גירעון בשנה מסוימת. הצרות מתחילות כשהעודפים מצטברים במשך תקופה ארוכה בידי אותן מדינות, במקום לעבור ממקום למקום. העושר שמצטבר אצלן נגרע ממדינות אחרות, שמאבדות את היכולת לשלם עבור היבוא. כל עוד חוסר האיזון עדיין קטן (יחסית לתל"ג), אפשר לתקן אותו ע"י רפורמות. אבל אחרי שנים רבות של גרעונות נצברים נוצר הר של חובות שצריך לשלם, ומי שממשיך להלוות למדינה במצב כזה פשוט יפסיד את כספו - ובדרך כלל זהו אותו עשיר שצבר עדפים במשך השנים, לא השקיע אותם בזהירות מספקת, וכך ניפח במו ידיו בועת חובות.

הפתרון של הגירה בעצם עוקף את כל ההתחשבנות בין מדינות, מפני שהוא מנתק את הזהות-לכאורה בין ממשלה לבין אזרחיה. מי שהלווה לממשלת יוון היה צריך לדעת שאזרחי יוון לא יערבו בכל מחיר להתנהגותם המופקרת של הפוליטיקאים. ממשלה - ממש כמו חברה ציבורית - יכולה להגיע לפשיטת רגל, וכבר היו דברים מעולם. אם לחברה מסחרית מותר לבצע שיקול עסקי של היתרונות והחסרונות של שמיטת חובות (למשל שרידות החברה מול פגיעה במוניטין), מדוע לממשלה אסור? האם בנקים גרמניים השקיעו באג"ח מדינה יווני לשם שמיים? האם לא עשו שיקול קר של רווח מול סיכון? מדוע ציפו ל-"פרמיית סיכון" לא מבוטלת מממשלת יוון, אם לא מפני שהיו מודעים לאפשרות של חדלות פרעון? האם להרוויח פרמיות סיכון מותר, אבל לפשוט רגל אסור?
Go North 542505
ראשית, התבלבלת בין שני דברים:
1. בין רצינות לסרקאזם,
ו-‏2. בין סטליניסט לביני.
הנקודה היא, שחלוקת המשאבים איננה סכום אפס. אם יש למדינה א' תפוחים ולמדינה ב' מלונות מצויינים, הרי שלפי הכלכלה של המאה ה-‏19, מדינה ב' לעולם תהיה במצב רע יותר ממדינה א', כי היא לא מייצרת כלום. די מקובל שזה לא נכון. ולפי ההגיון שלך - לא שלי - מגבלות סחר הן במקום, כדי למנוע ממדינה אחת לגנוב את העושר של מדינה שניה (שכמובן לא מושג על ידי מסחר, כי מסחר לא מייצר כלום).

השאר הוא ערבוב בין כמה נקודות. הנקודה הראשונה היא הצטברות החובות. ראשית, הנחת היסוד של כמות עושר מסויימת בעולם (אפשר כמה עושר בדיוק יש בדולרים?) היא, כאמור, הנחה שמתבססת על כך שהעוגה לא משתנה לעולם. ואם יש למדינה מסויימת עודף סחר -הרי היא גנבת וספקולנטית (אני הייתי טוען שלפחות חלק מן ההבדל בין מגזר השירותים, המגזר הממשלתי בשתי המדינות ואיכות המכוניות היווניות למכוניות הגרמניות עלולה להסביר כמה דברים ביחס למצבה של יוון). אגב, יש כמה מקרים של מדינות שהיה להן עודף יצוא-לעומת יבוא ומצבן הכלכלי היה איום ונורא. דוגמה בולטת היא רודזיה של שנות השבעים, עדות לכך שיש עוד כמה פקטורים משפיעים על מצבה של מדינה חוץ מהשאלה 'האם אני מוכר לשכני יותר ממה שהוא מוכר לי'.
והנקודה השניה היא, הנחת השקיפות. יוון שיקרה לכולם ביחס למצבה. חלק מהמלווים (אני מקווה שקרן הפנסיה שלי איננה ביניהן, לגבי שלך זה כבר עניינך) הניחו שמצבה בסדר, אולי טיפה'לה יותר מסוכן משאר חברות האיגוד. אבל הפוליטיקאים היוונים ערכו, כמסתבר, כזה שיפוץ בנתונים, שאי אפשר היה לדעת כמה חוב יש ליוון. יש כמה חברות שכנראה היו שותפות לפשע, אבל לא כולן.
והנקודה השלישית היא, שאם אזרחי יוון חושבים שהם יוכלו להגר en masse וכך להיפטר מהבעיה, הם מן הסתם טועים. מי בדיוק יקלוט את כולם, ומי ייתן להם עבודה?
ממשלה יכולה לפשוט רגל, וממשלות עושות את זה מפעם לפעם. ההבדל בין מדינה לחברה, אני חושש, הוא ששרידות ממשלה קריטית לאזרחים הרבה יותר משרידות חברה לעובדיה. אם יוון תכריז על פשיטת רגל, היא גם תוביל לכך שהסיוע לא יינתן בנפש חפצה (אני מדמיין את הלחץ הפוליטי בגרמניה חביבתך: "לא מספיק שהם לא משלמים לנו חובות, עכשיו ניתן להם מתנות על חשבוננו הכלכלי?"), אלא שהממשלה תצטרך למצוא מהיכן לפרנס את כל עובדיה, ולדאוג לאזרחים. ואם אין הלוואות, כי המלווים לא יתרשמו מטיעוני 'גם לנו מותר' אלא יחשבו שהם לא הולכים לראות את הכסף יותר, אז יוון תצטרך למצוא פתרון אולטרה-מקורי כדי למצוא כסף לנהל את ענייניה. נניח, למכור את האקרופוליס לגרמניה.
אתה רואה את אירופה מתגייסת לעזור ללא תמורה למדינה שמצהירה, "היי, אין לנו שום כוונה להחזיר חובות, אה, כן, וגם נשמח לקבל עוד לא מעט מליארדים מתנה, תודה"?
Go North 542530
אני מבולבל ידוע, אבל לעניות דעתי לייחס לי את ההשקפה שהעושר העולמי מוגבל, או תמיכה בהגבלות סחר, יהיה נכון בערך כמו הטענה שאתה סטליניסט מסור (מה שמשתמע בבירור מדבריך, כמובן). אנא הסבר באופן לוגי כיצד זה נובע מהדברים שכתבתי, או לפחות נסה להמנע מלשים מילים בפי. הרי שנינו יודעים ששוק חפשי הוא עניין אוטופי (ממש כמו אהבה חפשית, כמו שמישהו אמר), וכל עוד דנים בעולם האמיתי יש מקום ליותר מהשקפה אחת שאינה סטליניזם ועדיין תומכת בשוק חפשי.

לגבי רודזיה - אני מסכים. יש חשיבות לשאלה איך מתחלק העושר הלאומי ובמה הוא מושקע.

קשה לי להשתחרר מהתחושה שלדידך יש משהו הוגן באופן בסיסי בדרישה שאזרחי יוון, כקבוצה הומוגנית, ישלמו את חובות ממשלתם, ושכל נסיון לדון בפתרונות אחרים נראה לך מושחת או לפחות לא ישר. אבל שוק חפשי הוא לא יותר מוסרי מכל שיטה אחרת. השאלה הרלבנטית בעיני היא מידת היעילות שלו. מדובר בסך הכל בחבורה של בעלי אינטרסים שהצדק מעולם לא היה נר לרגליהם - לא של הלווים ולא של המלווים.

בנקאי אחד צוטט כאומר ש-"נשבר האמון" שהיה למוסדות הפיננסיים האירופים ביוון, בעקבות חשיפת המניפולציות שביצעה הממשלה בחשבונות הלאומיים. הצגת הדברים כאילו מדובר בחדשות טריות היא שקר גס. הסתרת היקף הגרעון בעת ההצטרפות ליורו התגלתה כבר ב- 2004, וכנראה לא הדאיגה איש. העסקאות המפוקפקות עם גולדמן-סאקס להסתרת היקף החוב הלאומי אירעו כנראה גם אצל ממשלות גרמניה וצרפת, ובכל מקרה הן לא היו בהיקף משמעותי ביחס לגודל החוב. האמת הצינית היא שכולם ידעו שהיוונים מעלימי מס ושהממשלה מושחתת, אבל האמינו שמדינות אירופה העשירות לא יתנו ליוון ליפול. למרבה הצער, זה די דומה למה שקרה בארה"ב לגבי ערבויות הממשלה למוסדות הפיננסיים הגדולים. לבנקאים הגרמנים והצרפתים יש אינטרס להציג את עצמם כמסכנים שהופתעו, אבל זה רק מפני שהם רוצים שהממשלה תחלץ אותם בעזרת משלמי המיסים. דווקא קרנות פנסיה נוטות לפזר סיכונים ולכן לא סביר שהשקיעו סכומים משמעותיים ביוון - בשונה מהבנקים ומחברות הביטוח הגדולות, שניסו למקסם תשואות גם במחיר של עליה בסיכון. בקיצור, לאף אחד אין מונופול על היושר וכולם רק ניסו להרוויח: היוונים על חשבון הצפון-אירופאים, והבנקים בצפון אירופה על חשבון האזרחים שם.

לגבי עניין ההגירה, ביוון יש אוכלוסיה לא גדולה, וכפי שמראה הלינק ל- BBC ההגירה כבר מתחילה, ותתפזר כנראה על פני מספר מדינות. זה לא יפתור את הבעיה, אבל יוריד במשהו את שיעור האבטלה. בטווח הארוך, כל עליה בניידות העובדים בגוש היורו תתרום ליציבות הכלכלית שם. חוץ מזה, ממילא המהגרים יהיו בעיקר המובטלים, כלומר אלו שלא יוכלו לסייע בתשלום החובות, ובגרמניה הם גם ישלמו מיסים :)

כל נושא שמיטת החובות הוא לא כל כך מסובך. ממשלה שאינה גרעונית יכולה להתקיים מתקבולי המס שלה. שמיטת חובות מלאה או חלקית (בלי חזרה לדרכמה) תכריח את הממשלה היוונית לבצע קיצוצי הוצאות והעמקה בגביית המיסים. ההיסטוריה מראה שהשווקים סולחים על אירוע כזה הרבה יותר מהר משנדמה (ראה למשל את רוסיה וארגנטינה), והכל חוזר לתקנו אחרי שהמדינה מתארגנת מחדש. הבעיה נעוצה דווקא בסבל שנגרם לאזרחים מהקיצוץ הפתאומי בהוצאות הממשלה, שאותו צריך להשוות לקיצוץ שדורשת קרן המטבע העולמית בתמורה לסיוע ממנה. מצד שני, ללא תשלומי החוב, לממשלה יהיה יותר חופש לתמוך באזרחיה בתקופת המעבר עד להתייצבות הכלכלה.

מדינות מערביות רבות (ובהן גם אוסטריה וגרמניה) שמטו חובות בעבר כשנקלעו למשברים קשים, אך קל להן יותר להטיף לאחרים. הבה נקווה שמרוב התלהבות לתקן את דרכי היוונים לא תגרם שם אבטלה המונית שתהרוס את הדמוקרטיה הצעירה.
Go North 542533
אני לא משתחרר מהתחושה שלשיטתך חובות הממשלה לא קשורות בכלל ליוון בעצמה. כלומר, אין קשר להתנהגות האזרחים - כאילו יש אזרחים מתפקדים למופת, מערכת יעילה, וממשלה שברוב חוצפתה עשתה עסקות מאחורי גבם של האזרחים. עכשיו, כמדומה מן ההפגנות שגם האזרחים היוונים חולקים גישה זו. דא עקא, שבלי שום קשר להגינות, זה כנראה לא בדיוק ככה וגם לאזרחים היוונים יש איזה חלק בעניין. אתה מניח שברגע שתכריז הממשלה היוונית על שמיטת חובות, הכסף שהיא מבקשת כסיוע ימשיך להגיע; אני מניח שלא. זה לא קשור לשאלת ה'הגינות', אלא לעובדה שכל מלווה שפוי בדעתו מוכן אולי לקחת סיכון, אבל לא סיכון של 100%. לכולם שם יש אינטרס שיוון לא תפשוט את הרגל. נניח שתפשוט, מי ישלם? אתה אומר, ישלחו את היד לכיסיהם של האזרחים. אבל האזרחים היוונים בדיוק לא מעוניינים בשליחת היד הזה, ומוכנים לשרוף בנק על יושביו כדי להדגים את הנקודה. אז כיוון שלכולם יש אינטרסים, וליוון אין כרגע הרבה מה להציע, אני בספק איך בדיוק היא תוכל לפשוט את הרגל, לא לקצץ את חצי המגזר הציבורי על ארבע-עשרה משכורותיו, ולהצליח לצאת מזה.
Go North 542545
אם יוון הייתה ישראל (או יפן‏1), והיא הייתה שומטת את חובותיה חלק ניכר מהמפסידים, היו אזרחי ישראל שמושקעים באגרות חוב של המדינה, אם ישירות ואם דרך קרנות הפנסיה, קופות הגמל ושאר אפיקי ההשקעה, ביוון זה לא המצב? מישהו יודע איזה אחוז מהחוב היווני הוא פנימי ואיזה חיצוני?

1 יש כתבה גדולה בהארץ של אתמול.
Go North 542549
קטע מכלכליסט. כשהייתי ביוון, ההדגשות ששמעתי היו בעיקר על הפרצות הענקיות בגביית המיסים-גם מה שכתוב על המיגזר הממשלתי הוא נכון אך איננו שורש המשבר ואפשר ורצוי לטפל בו בהדרגה.
"למשבר עצמו יש כמה סיבות: המשבר הפיננסי הגלובלי, שיטת מיסוי שאפשרה העלמות מס רבות במשך שנים, מגזר ציבורי מנופח ולא יעיל עם אלפי אנשים שלא עושים דבר ומקבלים 14 משכורות בשנה, ומערכת בנקאות שהעניקה אינסוף הלוואות ללא כל ביטחונות". נוסף לכך, מערכת מסועפת של צ'קים דחויים יצרה שוק...". העלמות המס הם כסף ענק.
Go North 542550
סליחה, לא העלמות מס אלא פטורי מס.
Go North 542557
שמיטת חובות משפרת מיידית את תקציב המדינה, מפני שאין צורך לבצע תשלומי קרן וריבית. זה משחרר סכומים גדולים לטובת עניינים אחרים, סוגר את הגירעון ואפילו יותר עודף תקציבי, ומייתר את הצורך ללוות לכמה שנים טובות.
Go North 542560
===>"ומייתר את הצורך ללוות לכמה שנים טובות."

את זה אני לא מבין. איך שמיטת חובות מייתרת את ההלוואות, אם הגירעון השוטף (ייצור-צריכה) חיובי?

ואם זה מייתר את ההלוואות לכמה שנים, מה יקרה אחר-כך למי ששמט את חובותיו?
Go North 542629
אני לא כלכלן, אבל היקף הגירעון של יוון הוא בערך 12% מהתל"ג, ותשלומי הריבית על החוב - בערך 15%. נראה שאם הממשלה תפסיק לשלם את הריבית (והקרן) על החוב, ייווצר עודף תקציבי של 3% מהתל"ג.

מנסיון העבר, מי ששמט חובות ספג בריחה המונית של משקיעים זרים, שחזרו כעבור מספר שנים כשהמצב הכלכלי השתפר (כך אירע, למשל, ברוסיה ובארגנטינה). כמובן שאין מדובר בפתרון קסם ומדינה הנחשבת "מצורעת" מבחינה כלכלית סובלת מכך קשות, אבל אולי מעניין לדעת שמדינת מיסיסיפי בארה"ב החליטה במאה ה- 19 שלא לשלם חלק מחובותיה ובכל זאת נשארה חברה בברית.

מצד שני, כפי שכתב המגיב הראשון למאמר שהתפרסם כאן:
חוב הוא סוג של אמון באחרים, ושמיטת חובות של מדינה היא פגיעה חמורה באמון, שמקטינה את שיתוף הפעולה בין אנשים והופכת את העולם למקום ציני ומושחת יותר.
Go North 542663
גם אני לא. אבל נראה לי שמה שאתה אומר זה שלשמיטת חובות יש מחיר כבד וכואב, גם אם מאזן התשלומים נראה חיובי.

בטווח הקצר - בריחת משקיעים, שמשמעותה אבטלה גבוהה, ירידה בתל''ג, ומכאן פגיעה ברמת החיים וגם במאזן התשלומים.

בטווח הארוך - אובדן אמון, מדינה מצורעת וגו'. כלומר הלוואה בריבית גבוהה יותר שמשמעה פגיעה במאזן התשלומים.

כמובן בטווח ארוך מאוד הדברים עשויים להתאזן ולהישכח, אבל אד אז אנשים סובלים.
Go North 542665
אני גם לא כלכלן, אבל אחד שכן‏1 טוען לנתונים אחרים משלך. יש לך רפרנס ?

1 פול קרוגמן, זוכה פרס נובל.
Go North 542675
אגב, מקרה מעניין של שמיטת חובות הוא, שוב, רודזיה של 1965. בריטניה הודיעה על החרמת כל עתודות המטבע הרודזיות בבריטניה, הוצאת הקולוניה מאזור הסטרלינג והקפאת כל מגע כלכלי איתה.
רודזיה איבדה ככה עשרה מליון ליש"ט, אבל קיבלה בתמורה הקפאה של חובות בסך 160 מליון ליש"ט - כי כל הגורמים הבריטיים, להם הייתה חייבת, היו עתה מנועים בידי הממשלה הבריטית מלנהל איתה שום מגע, והרודזים הודיעו שעד שיוסרו הסנקציות - גם אין תשלומים.
Go North 542679
טוב, גם אנחנו חייבים לאיראנים סכום נכבד שאנחנו לא משלמים אותו כל עוד הם לא מנהלים אתנו אפילו מגע של בוררות על גובה הסכום.
Go North 542700
אפשר פרטים?
Go North 542743
ראה כאן למשל:
Go North 542749
כבודו הבעלים של פז, דלק, או של סונול?

(וחוץ מזה, נראה לי שגם לחברות הדלק יש קייס לא רע אחרי שאיראן הפרה את ההסכמים חד צדדית וללא התראה)
Go North 542758
קרא היטב את הכתבה. החובות של חברות הדלק הם החלק הקטן בענין. החלק העיקרי הוא חוב של 500 מיליון דולר (ערכי 1979) של נפט שאיראן מכרה לישראל דרך טרנס-אסיאטיק באשראי לשלושה חודשים וישראל לא שילמה עליו לאחר ההפיכה.
Go North 542765
וכאן נמצא גם הקייס המשפטי בנוגע לנזקים הלא מבוטלים שנגרמו מהפרת החוזים מהצד האיראני.

ופרט נוסף שחמק ממני קודם, האיראנים מסרבים אפילו לדון על חובות איראנים לישראלים (שלא לדבר על שילומם). פרט מעניין, אבל די אופייני.
Go North 542768
מאיפה כל האינפורמציה המעניינת עלהחובות ההדדיים של איראן לישראל וישראל לאיראן?
Go North 542773
יש קייס, אבל אתה יכול לראות שם ש-''ישראל נוקטת בטקטיקה של סחבת'' ופשוט משתדלת למשוך זמן. מכאן סביר להניח שהיא מעריכה שהסיכום הכולל לא יהיה לטובתה.
Go North 542775
זה נכון אם מניחים שכל החלטה או מדיניות ישראלית היא חוכמה צרופה, שיקול דעת נבון, וראיה מושכלת לטווח ארוך.

(מישהו אמר בלבניזם?)
Go North 542777
לא, אין כאן צורך בחוכמה מיוחדת. למדינה יש יצוג משפטי. אם עורכי הדין האלה היו סוקרים את החומר ואומרים ''תשמעו, אפשר לעשות כאן ים כסף על הגב של החומייניסטים האלה, בואו נריץ את זה'' אז כנראה היו מנסים לעשות את זה. לעומת זאת, אם הם אומרים ''תשמעו, אם הבוררות הזאת תסתיים אי פעם אנחנו כנראה נצטרך לתת להם טונות של כסף ונצא האהבלים של העולם, שביד אחת נותנים לאחמדינג'אד כסף לבנות צנטריפוגות וביד השניה מנסים לנפנף שלטים שכתוב עליהם שזו הסכנה מספר אחת לבטחון העולם'' אז כנראה שומעים להם גם בזה.
Go North 542795
איך אפשר לעשות ים כסף מבוררות בררנית, שבוררת רק את החובות ההסטורים של ישראל לאיראן אבל לא את הברירה השניה?
אילו נציגי ישראל היו יותר חכמים, האיראנים היו אילו שנאלצים למשוך זמן בפאניקה לפני שהם יוצאים האהבלים של העולם.
Go North 542778
אכן, טעות. כתבתי על אחוזים מתקציב הממשלה ולא מהתוצר. כאחוזים מהתוצר מדובר ב- 8% בלבד, מול גירעון של 12-13%.
Go North 542852
כפי שמופיע כאן (מצריך רישום חינמי):
הכלכלן הראשי של סיטיגרופ, Willem Buiter, חושב שלממשלות יהיה אינטרס לשמוט חובות אם הפסקת תשלומי הריבית תאפשר להן להגיע לאיזון תקציבי, מצב שעדיין לא התממש עבור יוון, אבל יקרה תוך שנה-שנתיים אם הקיצוצים שהבטיחה הממשלה יתממשו.

התכנית הגרנדיוזית של מדינות האיחוד כנראה לא תוכל למנוע שמיטת חובות, אם ע"י ארגון מחדש של החוב ואם ע"י אינפלציה גבוהה בגוש היורו. קשה לראות תסריט שבו החוב מוחזר ע"י צמיחה הדרגתית בתוצר בהנתן הקושי לצמוח תוך כדי צמצומים, איזון תקציבי, ונטל חובות גבוה.
Go North 542562
כאשר לב לבייב לוקח הלוואה ומחליט שלא להחזיר אותה בזמן, אני חושב שהוא חסר אחריות או מושחת. ובכל מקרה, אני לא ארצה להלוות לו עוד כסף. בעיני אין הבדל אם מי שלקח ולא החזיר היא חברה בע''מ או ממשלה זרה. מדבריך משתמע כאילו לממשלות (שידוע שהן ילדותיות וחסרות אחריות) פטורות מעונש על אי-החזרת חוב.
Go North 542703
האמת היא הפוכה. תאגידים מספיק גדולים פטורים מעונש.
Go North 542739
לצערי, ממשלות אצות להגנת תאגידים מספיק גדולים. אני מתפלא מדוע LG חושב שזה דבר ראוי כשהתאגיד המספיק גדול נקרא "יוון".
Go North 542779
לא טענתי שזה ראוי. זו אופציה גרועה, אבל צריך לשקול היטב את הנזק ללווה מול זה של המלווה. אם פריסה מחדש של החוב היווני תביא להקטנת הרווחים של בנקים גדולים, אבל תמנע עוני ואבטלה מיוונים תמימים (שעובדים קשה למחייתם ושאין להם הרבה מה להעלים), זו לא אפשרות גרועה. ליוונים האלו מותר גם להגר למדינה אחרת כדי להרוויח את לחמם, וצריך לשפר את המנגנונים שמאפשרים הגירה כזו.

מדינה היא לא תאגיד גדול. מדינה מחוקקת את החוקים שתאגידים מתנהגים לפיהם. מדינה קיימת למען אזרחיה, שהם -בהשאלה - עובדיה, צרכניה, ספקיה, בעלי המניות שלה ובעלי החוב העיקריים. תאגיד בסגנון האמריקאי קיים לטובת בעלי המניות ובעלי החוב, וזהו.
Go North 542596
שטיגליץ מתייחס יפה לתרעומות של הבנקים.
Go North 542510
סליחה שאני מתפרץ כאן, אבל מישהו יכול להסביר לי מה קרה לאותו הר שקלים שאיים להתמוטט על ראשינו לפני כמה עשורים?
Go North 542513
אני לא יודע כלום בנושא, אבל ההרצאה הזו בבנק ישראל טוענת שההר היה בקושי גבעה, והוא לא איים.
Go North 542514
תודה. משום מה, בכל encoding שאני מנסה, אני מקבל את הטכסט הפוך.
Go North 542515
בעייתך אינה הencoding אלא הדפדפן.
נסה בדפדפן שתומך בסטנדרטים דוגמת שוא״ש, כרום, ספארי, אופרה או קונקרור (או בעצם דפדפן כלשהו שאינו אכספלורך). בהצלחה.
לא נכון 542517
באכספלורר אין בעיה עם הטכסט הזה ולא צריך לשנות קידוד.
לא נכון 542523
דווקא באקספלורר 8 (תומך הסטנדרטים) הטקסט הפוך, אבל כשעוברים ל"מצב תאימות" (לא סטנדרטי) הוא מסתדר.
לא נכון 542525
טוב, ב FF אכן זה קריא. תודה שוב.
לא נכון 542568
כידוד.
Go North 542519
מתוך ההרצאה (משנת 2000), אקטואלי באופן מצמרר:

"משברים כלכליים לעולם צפויים, אולם, הם אינם גזירה משמיים. תהליך האיחוד המוניטרי שנוהל באירופה בעשור האחרון מוכיח כי יש בידי עושי המדיניות היכולת לנווט מעבר ממשק לא יציב למשק בעל יציבות גדולה. לכן, תסריטים גרועים יתפתחו בעיקר אם ננהל מדיניות מוניטרית ופיסקלית שאינה אחראית."
Go North 542528
אני לא מבין שום דבר בכלכלה, אבל היה נדמה לי שאינפלציה במובן של עלית מחירים היא תוצאה של אינפלציה בכמות הכסף. הר השקלים מוגדר במאמר כ M2, כלומר כמות הכסף, ומה שמתואר הוא תהליך שבו כמות הכסף עולה, וקצב עליית המחירים יורד (לוח 1).

מישהו מוכן להסביר?
Go North 542579
בעוד שרבים מנסים לקחת קרדיט על ההצלחה בניטרול אותו איום קיומי, נותר באלמוניותו אותו עובד ציבור מסור שכמעט במו ידיו פטר אותנו מצרה זו. א.א., עת הוא עובר ממערכת שלטונית אחת לשניה, ניצל את ההפסקה כמו גם עבודות בניה הסמוכות (אז עוד ללא פקח אמריקאי צמוד לכל מכוש) כדי לשאול דחפור ולשטח את הר השקלים הנורא. הוא אף הגדיל לעשות וניצל את החומר כתשתית לביתו, תוך שהוא קובר את הסכנה הפוטנציאלית בשטחו הפרטי, היכן שלא תהווה מכשול לציבור.
Go North 542582
הר השקלים במקומו עומד רק הפסקנו לפחד ממנו.
Go North 542501
וגם זה (משעשע למדי, טיפה ארוך):

Go North 542506
וכפי שסיכם את זה מגיב אחד בקיצור:

The Greek idle rich don't intend to keep their money there ("six Greeks declared more than a million EUR in income last time anybody counted."), the remainder don't intent to make any, (expecting to retire on benefits at 61) and the Germans, (who have to wait till 67 to retire), don't intent to give any.
Go North 542447
מעניין אם הפולנים ישנו את המטבע שלהם ליורו. עד עכשיו המטבע החזק פעל לרעת המדינות החלשות ולטובת החזקות; המדינות החלשות פיצו עצמן על ידי לקיחת אשראי והנה זה בא: יום הפרעון של השיטה.
Go North 542451
אני מבין שבחלשות פגע חוזקו של היורו יותר, אך כיצד זה הועיל למדינות החזקות? האם זה לא פגע גם ביצוא שלהן?
Go North 542459
ראשית, על פני טווחי זמן ארוכים (עשורים) לשער המטבע יש רק השפעה זניחה על המאזן המסחרי. למשל, הין היפני התחזק פי שלושה מול הדולר על פני שלושים שנה לפני שהמאזן המסחרי היפני מול ארה''ב החל להתאזן. ההגעה לאיזון לא היתה צפויה להמשך כל כך הרבה זמן לו המנגנון הזה היה עובד. הכיוון ההפוך דווקא נכון (המאזן המסחרי משפיע על שער המטבע), אבל המטבע מושפע מעוד גורמים, כמו למשל זרמי ההשקעות הזרות. גם היקפי היבוא והיצוא מושפעים לא רק ממחירי המוצרים, כפי שמוכיחות יפן וגרמניה.

בתוך גוש היורו, המדינות החזקות הגדילו את היצוא למדינות החלשות ולכן נהנו מהאיחוד. במקביל, גם היקף ההשקעות שלהן במדינות החלשות עלה.

לגבי גרמניה, היורו פחות חזק מהמארק, והמאזן המסחרי הכולל של גוש היורו (מול שאר העולם) יותר מאוזן מהמאזן המסחרי הגרמני מול אותן מדינות. זה אולי גורם (בשוליים) ליורו להתייקר מול הדולר פחות מהמארק ולכן היצוא הגרמני לארה''ב ולשאר העולם נשאר טיפה יותר תחרותי.
Go North 542461
תודה על ההסבר, אם כי לא השתכנעתי שבסיכומו של דבר, יצואן של המדינות החזקות בגוש היורו אינו נפגע כתוצאה מחוזקו של המטבע (למשל ביחס לדולר).
Go North 542476
שוב: היורו פחות חזק מהמטבע שהיה למדינות האלו לפני האיחוד.
Go North 542481
זה עדיין אינו מסביר מדוע שנים לאחר מכן, כלכלות מסויימות בגוש היורו יצאו נשכרות מפיחות בערכו.
Go North 542483
צ''ל ''תיסוף בערכו''
Go North 542484
בוא ניקח את גרמניה כדוגמא. היורו מעולם לא נחשב שם למטבע חזק. להיפך, הם היו מודאגים מאד מהויתור על המארק. מבחינת הגרמנים, מעולם לא היתה אופציה לאמץ מטבע חלש (כמו הדרכמה). היו שתי אפשרויות: מארק חזק, או יורו קצת פחות חזק. בשנים שבהן היורו התחזק, המארק כנראה היה מתחזק אפילו יותר. כשהיורו נחלש, המארק כנראה היה נחלש פחות.

בכל מקרה, התעשיה הגרמנית הרוויחה פחות מחולשת היורו (היחסית!), ויותר מהשווקים החדשים שנפתחו בפניה. בנוסף, משקיעים ובנקים גרמניים נהנו מביטול הסיכון של התמוטטות שערי החליפין בהשקעות במדינות דרום אירופה.

ואם איציק התכוון למשהו אחר - נחכה להסבר שלו...
Go North 542463
זה ללא ספק פגע ביצוא אבל הוזיל את היבוא והמערכות הפיננסיות אוהבות את המטבע החזק ולשאוב כסף מהמדינות החלשות יותר.
Go North 542473
עדיין איני מבין כיצד חוזקו של היורו עוזר לגרמניה (למשל).
Go North 542499
אירו חזק אולי לא עוזר לגרמניה, אבל הוא עוזר לגרמנים שמקבלים משכורת באירו. כך למשל אפשר לקנות יותר בזול מוצרים ושירותים מארה''ב.
סקירה השוואתית של השוק האירופי 542584
כולל מפה אינטרקטיבית: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3886003,00.h... .
ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 542683
האם המשבר ביוון הוא רק הדוגמה הראשונה לסדרת משברים שתפקוד את מדינות המערב, שרובן הגדול נטלו על עצמן התחייבויות שיהיה קשה מאד לעמוד בהן? האם הוא מבשר את סופה של מדינת הרווחה במתכונת שאליה הורגלנו?

ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 542684
נאמר ככה, אני מאוד מקווה שהוא מגזים.
אופטימי הבחור. 542686
אחד הדברים שלנדאו מתעלם מהם שחוץ מההתחייבות לאזרחים ולמשקיעים
הרבה מהמדינות שהוא מדבר עליהם משקיעות הון בתרומה לעולם.
במחקר מדעי, בסיוע כספי למדינות חלשות ובהפחתת זיהום.
כך שאפשרות מאוד ראלית היא שאם הדיסטופיה שהוא מתאר אכן תתממש המדינות יכולות להפחית את המימון לנושאים האלה.

לגבי ישראל זה אומר שלא יהיה סיוע פיננסי אמריקאי וגם לא אירופי (קצת יותר מסובך אבל בהחלט קיים) גם לא יהיה סיוע לירדן ומצריים מה שאומר שאחד התמריצים החזקים שלהם להישאר איתנו ביחסי שכנות טובה יעלם.
אופטימי הבחור. 542688
רוב התחומים שאתה מדבר עליהם נושאים תשואה חיובית בפרקי זמן בינוניים. זה נכון להוצאות כאלו של כמעט לכל מדינה, כשארה"ב היא אולי יוצאת הדופן הגדולה‏1.

חסכון במניעת זיהום יעלה בהוצאות בריאות, חסכון במחקר מדעי יבריח מוחות ויפגע אנושות בתעשיות עתירות ידע. מכל מקום, יוון לא ידועה בפילנטרופיות שלה.

1 למשל מענקי מחקר על בסיס מצויינות בכל העולם. חוקרים בארץ מקבלים כסף כדי לחקור בארץ עם סטודנטים ישראליים וציוד שנקנה כאן בעיות שאין להן שום קשר לנושאים שמטרידים את ארה"ב. בנוסף, גם פטנטים שנצברים בדרך נשארים כאן.
אופטימי הבחור. 542691
גם אירופה ויפן נותנות סיוע חוץ, אולי לא ברמה של ארה"ב אבל עדיין.

עובדתית ארה"ב משקיעה מעט מאוד במניעת זיהום. באותה מידה אירופה הייתה משקיעה פחות אילו השיקול היחיד שלה היה בריאותי . מעבר לכך יש בארצות הללו אפשרות "לקנות זיהום" כלומר אם יש מפעל מזהם בבירמינגהם הוא יכול לקנות מכסת פד"ח ממפעל נקי בקרית שמונה. וזה תסכים איתי חסר הגיון כלכלי, אלא אם כן אתה רוצה לתרום לעולם.

תעשיות עתירות ידע צריכות מדעים ספציפיים (ליותר פירוט http://dubikan.com/archives/1197 והמשכו http://dubikan.com/archives/1212).
אופטימי הבחור. 542692
הסיוע האמריקאי לנו (וגם לחלק משכנינו) הוא ברובו הגדול סיוע צבאי שחוזר אל התעשיה האמריקאית. לארה"ב יש אינטרס חזק להמשיך את הסיוע הזה, שמאפשר להחזיק את תעשיית הנשק הגדולה בעולם ויחד עם זה כובל את מקבלי הסיוע אליה. בכל מקרה, זה נראה לי החלק הקטן בענין; אם ארה"ב תגיע או אפילו תתקרב לחדלות פרעון העולם עלול להכנס למשבר כלכלי שיגרום למשבר הנוכחי להראות כמו ימי הגאות העליזים של 1999, ואנחנו נפסיד מזה הרבה יותר ממה שאנחנו מקבלים מהסיוע.

אני לא משוכנע שהניתוח שלו נכון, ונראה לי שאם המצב של מדינות יחמיר האזרחים יהיו מוכנים לקבל על עצמם קיצוצים שהיום לא נראים סבירים. לפני כמה שנים נתניהו הצליח להעלות את גיל הפנסיה כמעט בלי התנגדות חברתית; אני מוכן להמר ששינוי כזה של שנתיים בסה"כ בגילאי הפנסיה בארצות שאליהן מתיחסים הגרפים שלו היה מוריד משמעותית את הקפי ההתחיבויות של המדינות, ואני מנחש שגם גיל 67 אינו הגבול - אם יהיה צורך, זה יעלה עד 70. זה צעד יחסית קל משם שבניגוד לקיצוץ בבריאות או בחנוך ההשפעות שלו אינן מורגשות וכואבות באופן מיידי.

עוד שאלה מענינת היא ההשפעות של מגמות אחרות. מה תהיה ההשפעה של המהפכה הגנטית שאנחנו נכנסים/נכנסנו אליה? של הירידה בתפוקת הנפט והזינוק הדרמטי במחיריו כתוצאה מכך? של שינוי האקלים? ההתגרענות האיראנית? יש הטוענים שתוך חמש עשרה שנה יווצר מחסור עולמי גם בפחם - לגבי ארה"ב, לפחות, מצב כזה יטרוף את הקלפים כיוון שארה"ב היא "סעודיה של הפחם". כל אחת מהמגמות האלה היא בעלת פוטנציאל להשפעה מאד משמעותית גם על המצב הכלכלי באופן ישיר וגם על מה שהוא קרא "הכלכלה הפוליטית" כלומר מה שהבוחרים רוצים ומה שהמנהיגים מנסים לעשות באופן עקיף. השפעה כזו יכולה לאפשר קיצוצים שהיום נראים דרסטיים או להוביל לצמיחה מעבר למה שנחזה היום. נחכה ונראה.
אופטימי הבחור. 542694
למעשה כל החוב של ארה"ב הוא בדולרים, כלומר ארה"ב לעולם לא תאלץ לפשוט רגל, אלא מבחירה. כמובן שהימנעות מפשיטת רגל ע"י הדפסת כסף נושאת בחובה בעיית אינפלציה ופיחות המטבע (שבתורם יכולים לעיתים עזור לכלכלה במצוקה).

מי בדיוק טוען שעתיד להיווצר מחסור בפחם ?

בטווח הארוך כמעט כל הגידול הכלכלי הוא תולדה של טכנולוגיה, זה היה נכון במאה שנים האחרונות, אני מניח שהגידול האקספוננציאלי בתוצר ימשך גם במאה הבאה.
אופטימי הבחור. 542744
הדפסת כסף היא הטלת מסוי באמצעים אחרים. התוצאה שלה היא שלממשלה יש יותר כסף ולכל אזרח יש פחות (כלומר הכסף שהיה לו שווה פחות). אגב, דומני שרוב חובותיה של ישראל נקובים אף הם בשקלים.

מי טוען? למשל, Energy Watch Group הגרמנית טענה (בדו"ח מלפני שלוש שנים) שאנו עתידים להגיע ל-Peak Coal ב-‏2025. זה מועד קרוב מאד, יחסית לאופי השימוש בפחם ולרמת התלות של האנושות בו. ראה דיווח כאן:
והדו"ח עצמו כאן:
מן הסתם התפתחות הטכנולוגיה תימשך. זה לא מבטיח שהגידול בתוצר ימשך, או לא בהכרח באותו קצב. סיבה אחת לכך היא שלאורך המאה הנוכחית מדינות רבות הצליחו להתרומם מרמת חיים טרום-תעשייתית לרמת חיים מודרנית.העליות האלה היו אחראיות לחלק גדול מהגידול בתוצר. סין כבר מצויה באמצע התהליך הזה, הודו בשלב מוקדם יותר שלו. אם שתי אלה תגענה לרמת חיים מערבית או קרובה מספיק, יהיה קשה יותר למצוא את מוקדי הגידול הבאים בתור (הייתי מהמר על אינדונזיה-וייטנאם-בנגלדש; אזורים אחרים כמו מרכז אסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית יתעכבו עוד מסיבות שונות). בכל מקרה, יהיה מדובר במספרים קטנים יותר של אנשים ולכן פחות גידול. סיבה נוספת היא הדמוגרפיה - עולם מפותח שאוכלוסייתו שומרת על גודל קבוע פחות או יותר ומצויה בהזדקנות מתמדת יתקשה להביא לגידול בתוצר שלו. יפן (שלדנדאו מזכיר במאמר) היא הדוגמה הבולטת לזה כבר היום.
אופטימי הבחור. 542755
בעניין ההזדקנות, חשבתי על חוק האוסר מכירת אמצעי מניעה למי שגילם עולה על, נניח, 24 (כדי שיספיקו לרכוש מקצוע כדי לפרנס את הזאטוטים). אבל נראה לי שזה יביא לשוק של צעירים שקונים אמצעי מניעה למבוגרים בתמורה לאלכוהול. בחזרה לשולחן החירטוט.
אופטימי הבחור. 542756
מעניין שדווקא בנושא אמצעי המניעה השוק לא מוצף בתוצרת זולה וירודה מסין.
אופטימי הבחור. 542792
ההבדל הוא שבמיסוי לא תמיד ניתן לשלם חוב במט''ח, בעוד שהדפסת כסף (מס אינפלציה) תמיד תכסה את החוב (במטבע מקומי). לישראל חובות ניכרים במט''ח ואסור על המדינה ע''פ חוק להדפיס כסף. הזכות הזו שמורה לבנק ישראל, שהמדינה מחוייבת לשמור על עצמאותו הן מתוקף חוק וכמדומני גם מתוקף אמנות כלכליות.

הטיעונים שלהם מתבססים בעיקר על העדר מידע זמין, לכן קצת קשה לי לקבל את המסקנות שלהם, ועוד בפורמט מספרי.

הגידול נמשך ביתר שאת במדינות מודרניות. גם בעשור האחרון ישנה צמיחה מכובדת במדינות העשירות ביותר. צמיחה זה לא משהו שרק עניים עושים, זה גם משחק של עשירים.
אופטימי הבחור. 542814
את החוב במטבע מקומי אתה יכול לכסות בדרך של הדפסת כסף או בדרך של מסוי; את החוב במט"ח אתה לא יכול לכסות באופן ישיר באף אחת משתיהן, תמיד תצטרך להמיר את הכסף. מבחינה זו (כמו גם מהרבה בחינות אחרות) יש יתרון למסוי: הדפסת כסף יוצרת אינפלציה ועל כן פיחות, ואתה נזקק ליותר כסף כדי לממן את החוב. לעומתה, מסוי אינו מעודד אינפלציה ולכן נוח יותר להשתמש בו כדי לכסות חוב במט"ח.

אין לי מושג אם הם צודקים או לא; הניחוש שלי הוא שהם פסימיים יחסית, אבל גם שהנתונים הרשמיים הם אופטימיים יחסית (עד היום לא תמצא אף דמות משמעותית בממסד האנרגיה הצבורי או בחברות הנפט שתעז להודות שהנפט מתחיל לאזול).

הצמיחה של מדינות המערב בעשור האחרון לא מרשימה במיוחד, בפרט אם אתה משווה אותה למדינות כמו סין. רק כדוגמה, קח את גרמניה - המדינה המובילה באירופה. מתוך 213 מדינות, שעור הגידול בתוצר שלה היה מדורג מאז 2002 במקומות: 175, 190, 179, 199, 167, 175, 176 (http://www.indexmundi.com/germany/gdp_real_growth_ra...). ספציפית, התיחסתי לדוגמה של יפן - מדינה שהמגמות הדמוגרפיות שלה מייצגות את מה שיקרה בעתיד גם באירופה. כידוע לך, אין שם צמיחה זה שנים רבות.
אופטימי הבחור. 542816
מיסוי לא תמיד יכול לכסות חוב, גם לא במטבע מקומי. כשאתה מעלה את המס, אתה מעלה את שיעור העלמות המס, אתה מבריח עסקים, מוריד את המוטיבציה לעבוד וכד'. תמיד הבטתי במדיניות המס של המדינה כנסיון למצא את נקודת האופטימום בה היא מצליחה לגבות את מירב הכסף, אני לא בטוח שזה לא נכון. העלאת המס עוזרת בטווח הקצר, אבל מזיקה בבינוני ובארוך. לרוב אי אפשר לפתור בעיית חוב בטווח הקצר.

גם לי לא.

תביט למשל בצמיחה של גרמניה
אני לא משווה לסין, כי ברור שמאפס קל יותר לטפס, במיוחד כשכל העולם עומד בתור להעניק לך טכנולוגיות שלקח עשרות שנים ומאות מיליארדים לפתח. אבל בזמן שסין צומחת ביותר מעשרה אחוזים שנתית, במערב ישנה צמיחה של שנים וחצי. זה עדין גידול אקספוננציאלי. התמדה לאורך זמן בקצב כזה תביא אותנו רחוק מאוד.

יפן זו לא דוגמה טובה, הם עשו כמה טעויות קשות, וגם אחרי הרבה שנים של עמידה במקום, הם רחוקים מזינוק. למשל מכפילי הרווח שם גם היום, אחרי אפס צמיחה לאורך כל כך הרבה זמן, הם גבוהים להחריד. גם האוכלוסיה מזדקנת בקצב מהיר בהרבה מהממוצע במערב. אני חולק על התחזיות העגומות לגבי הדמוגרפיה האירופאית, שילוב של הגירה וריבוי מצד אילו שמואילים בטובם יהפכו את הגלגל. ברירה טבעית של המתרבים.
אופטימי הבחור. 542817
ברור שהעלאת מסים אינה פתרון טוב לבעיות, ומעבר לרמה מסוימת היא מזיקה הרבה יותר משהיא מועילה; כמובן, אותו דבר נכון גם לגבי הדפסת כסף.

אינני סבור שמדינות מודרניות מנסות למקסם את הגביה - לפחות רבות מהן לא. מדינות שמונהגות על ידי שמרנים נוטות לחשוב שהמטרה היא לצמצם את המנגנון הממשלתי ואתו את הגביה.

צמיחה של שניים וחצי אחוז (גם אם נניח שהיא מתמשכת) לא תוכל להחזיק לנצח מדינות שהגרעון התקציבי שלהן הוא של שלושה אחוזי תוצר, או אפילו שניים וחצי.

תחזיות האוכלוסיה מביאות בחשבון הגירה. במחקר המובא כאן, למשל:
מניחים הגירה נטו של שישים מיליון איש בחמישים השנים הבאות אל מדינות האיחוד. על פי התחזית שלהם, החל מ-‏2015 הריבוי הטבעי במדינות האיחוד יירד מתחת לאפס והחל מ-‏2035 גם ההגירה לא תמנע את צמצום האוכלוסיה. גם אם יתכן שההגירה תהיה גדולה יותר, כדאי לזכור שהמהגרים הם ברובם נטולי השכלה וכישורי עבודה ברמה גבוהה והתרומה שלהם לתוצר (לפחות בדור הראשון) נמוכה מהתרומה הממוצעת של הותיקים.
אופטימי הבחור. 542862
העלאת המס במצבים מסויימים זה לא פתרון. לא שהוא לא טוב, הוא לא מספיק. הדפסת כסף יכולה להוות פתרון גרוע, אבל במטבע מקומי זה פתרון שתמיד יעמוד.

בגדול המאזן המסחרי של העולם הוא אפס. לכן אני לא מוטרד מזה כבעיה גלובלית. ברור שכשסין תגיע לרמת חיים מערבית, היא תאבד חלק מהתחרותיות שלה, מה שישפר את המאזן של המערב.

בשביל צימצום אוכלוסיה צריך לרדת אל מתחת לשני ילדים לאישה. זה קרה באופן גבולי בכמה מקומות ספורים, כל התחזיות מתבססות על ההנחה של המשך ירידה בפריון. אני דוחה את כל התחזיות הללו וחושב שהמגמה עתידה להתהפך. בנוסף להגירה, שלא מאמצת תמיד דפוסים דמוגרפיים מקומיים, אני חושב שאין חשש.
אופטימי הבחור. 542864
למה מקומות ספורים? בוויקיפדיה יש שתי טבלאות, לפי אחת מהן המסתמכת על הCIA ב93 מדינות וטריטוריות מבין 228 הנזכרות יש ריבוי של פחות מ2 ילדים לאשה. לפי הטבלה השנייה, של האו"ם, מדובר על 64 מדינות מבין 195.

אם מסתכלים על המפה המצורפת אז בצבעים של פחות מ2 ילדים לאשה צבועה כל אירופה (כולל הקווקז ורוסיה) למעט אזור מסויים בבלקן ואיסלנד. בנוסף צבועות בצבע הזה גם קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד יפן, שתי הקוריאות, סין, מונגוליה, תאילנד, צ'ילה, טוניסיה, קובה, סרי לנקה, ועוד כמה שטחים קטנים שאני לא מזהה. מדובר על *כל* העולם המערבי למעט ישראל וארה"ב, משהו כמו מחצית משטחי היבשה, ובערך שליש מהאוכלוסייה (בשני המקרים, הערכה גסה שלי).

יתרה מזאת על מנת שנשים יוכלו "להחליף את עצמן" כלומר שעל כל אשה תיוולד לפחות אשה אחת נוספת שתגיע לבגרות מינית ותוליד את מספר הילדים הצפוי, שיעור הילודה לאשה (אליבא דוויקיפדיה) צריך להיות כ2.1 (2.075 בבריטניה) בארצות מפותחות ו2.33 בממוצע עולמי (בגלל תמותה, ומשום שבאופן טבעי נולדים יותר בנים).

למה אתה חוזה שהתופעה עתידה להיעלם? לדעתי, עם המשך ההתפתחות הכלכלית, והחדירה של דרך החיים של המערב ליותר ויותר מדינות, אנחנו נחזה בהמשך הירידה בפריון. איזה סיבה יש להניח אחרת?

אופטימי הבחור. 542867
על אמינות הנתונים הללו אפשר ללמוד ממבט על ישראל, שיעור הפריון בארץ עומד על 2.96 לשנה זו‏1, לאחר שירד משנים קודמות. לעומת 2.75 לפי הטבלה בין 2005-2010.

אירן עם שתי לידות ? אני מניח שהם רוצים להסביר את זה
בהגירה ?

אתה צודק לגבי 2.1.

ראיתי בזמנו מחקר על הקשר בין רמת הכנסה לפריון, ודווקא בקצה העליון של הסקאלה ישנה עליה מתונה. אבל לא לזה אני מכוון. אנחנו בעיצומה של סלקציה גנטית ותרבותית לטובת אילו שרוצים להתרבות. ישנן תת-אוכלוסיות במדינות רבות ששומרות על אורח החיים שכולל ריבוי ילודה, תת-אוכלוסיות אילו ישתלטו לאורך זמן (לא רב כל כך) במידה ולא יהיו שינויים בדפוסי הלידה באוכלוסיה הכללית.

אופטימי הבחור. 542869
איראן לא עם שתי לידות אלא עם פחות. על פי אתר "העוּבדות הגלובליות" של ה-CIA, שעור הפריון באיראן ל-‏2009 מוערך ב-‏1.71 ילדים לאשה (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-fa...). מאין וולפראם לוקח את הנתונים שלו, אגב?

מעניין לציין שבתוך איראן יש ויכוח על השאלה האם יש לעודד ילודה או לא. המדיניות הרשמית לא מעודדת ילודה. ידידנו הותיק אחמדינג'אד קרא לשנות את המדיניות הזו, אבל כמה איאתולות התיצבו מולו וטענו שעד שהוא לא מצליח למצוא איך לפרנס ולחנך את מי שכבר קיים אין מה לדבר על לעודד גידול.

לגבי תת-האוכלוסיות שאתה מדבר עליהן, זה דבר מאד נזיל. אתה מדבר על "ברירה טבעית" כאילו יש איזה יסוד גנטי שגורם לתת-האוכלוסיות האלה להמשיך להביא ילדים ועל כן יגרום גם לצאצאיהם לעשות כך, אבל מדובר בגורמים תרבותיים בלבד. גורמים כאלה יכולים להשתנות חיש מהר - ראה את הצניחה בשעורי הילודה במדינות הקתוליות באירופה, או באיראן שהוזכרה לעיל. מעבר לכך, כאשר אנחנו מדברים על הפן הכלכלי של הענין כדאי לזכור שהאוכלוסיות האלה גם נוטות פחות להעניק לילדים השכלה ולהכשיר אותם להשתלב בחברה, כך שהילדים האלה יהיו פחות יצרניים בממוצע.
אופטימי הבחור. 542872
קבל את ההסבר של גוגל...
נראה שבעוד שבעוד שב1990 שיעור הפריון עמד על 5 ילדים לאשה, ב1995 הוא עמד כבר על 3, ב2005 הוא ירד לראשונה מתחת לקו ה2.

אני סבור שיותר משיש פה עניין לסלקציה גנטית, שהייתה הרבה יותר חזקה בשנות ההתפתחות של האדם‏1, יש פה עניין סלקציה תרבותית, אבל, כמו שראינו באיראן (בגרף למעלה) ובישראל‏2, תרבות זה עניין שמשתנה בקלות, ונראה שבאופן גורף וכלל עולמי, חיים נוחים וגישה לאמצעי מניעה גוררים תרבות של שיעור ריבוי נמוך. מעניין לבחון את שיעור הריבוי בצרפת נניח, של מוסלמים בני הדור הראשון, והשני. אני מניח שהראשונים יהיו בעלי שיעור ריבוי שדומה לשיעור בארצות מוצאם ולשניים יהיה שיעור ריבוי שמתקרב לזה של הצרפתים.

1 בכמה אלפי השנים האחרונות שיעור השרידה של תינוקות היה כזה שאשה הייתה צריכה להביא הרבה יותר מ2 תינוקות (4? 6?) כדי ששניים מהם יגיעו לבגרות.

2 "בשנת 1993 לאחר הקמת ממשלת ישראל ה-‏25 חודש תשלום קצבת הילדים לכל ילד ללא מבחן הכנסות ובוטלה ההבחנה בין יוצאי צבא לשאינם כאלו" מתוך ויקיפדיה.

אופטימי הבחור. 542881
כדאי להוסיף על דבריך: נראה לי שהאלמוני המזוהה מוטרד מהסתירה-לכאורה בין שעור הילודה הנמוך לבין המשך הרבוי הטבעי. אין סתירה - מצב כזה יתכן בטווח הקצר. הסיבה לכך היא שהדור שמביא היום מעט ילדים הוא עדיין גדול בהרבה מהדור המבוגר שבו קיימת תמותה, כך שגם שעור ילודה נמוך עדיין מאפשר יותר ילודים ממתים. לדוגמה, בישראל נולדים היום כמאה וארבעים אלף תינוקות בשנה ומתים כארבעים אלף איש. אילו היה שעור הילודה אצלנו יורד למחצית מה שהוא, היינו עומדים על פריון של פחות מ-‏1.5 ילדים לאשה - ובכל זאת היה אצלנו גידול של שלושים אלף נפש בשנה. כמובן, לאורך זמן זה לא היה עובד; כשהדור של מאה וארבעים אלף איש בשנה יגיע לגיל שמונים התמותה תהיה בהתאם, ואז אנחנו נראה ירידה של האוכלוסיה. אם באיראן יש היום מיליון נשים בנות עשרים ובעוד עשרים שנה תהיינה שם רק שמונה מאות אלף כאלה, זה יביא בסופו של דבר לירידה באוכלוסיה האיראנית - אבל יקח זמן עד שזה יקרה. לכן גם הטענות של האלמוני המזוהה שאינו מאמין לתחזיות האוכלוסיה הן חלשות; אם ה-OECD נמצא כבר שלושים וחמש שנה מתחת שעור ההחלפה של 2.1, כפי שרואים במסמך שהבאתי, אז הדור שבתקופתו החלה הירידה הזו יגיע בעוד כמה שנים לגיל מבוגר והירידה תהפוך להרבה יותר ברורה לעין. מי שמסיק מסקנות מתוך מה שהוא ראה עד עכשיו פשוט מפספס את הענין.
אופטימי הבחור. 542934
וטוויסט קטן:
אפילו לאורך זמן זה עובד (כלומר הגרף ימשיך לטפס אפילו עם שיעור ילודה "שלילי") כל זמן שבמקביל מתקיימת עליה בתוחלת החיים.
"המצב היציב"‏1 למעשה מגיע רק "תוחלת חיים" שלמה אחרי הרגע בו תוחלת החיים מפסיקה לעלות.

1 כלומר התאמת הגרף לגרף המצופה לפי טור גיאומטרי. במקרה ומדובר *בדיוק* בממוצע של ילדה אחת לאשה‏2 "המצב היציב" משמעו גם אוכלוסיה לא משתנה
2 "ילדה אחת לאשה" נכון יותר מ"שני ילדים לאשה" משום שאחוז הבנות אינו בדיוק 50.
אופטימי הבחור. 542963
זה תלוי בשעור העליה בתוחלת החיים ושעור הירידה בילודה.

יש צורך בקצת יותר מילדה אחת לאשה כיוון שלא כל הילדות שנולדות יצליחו להגיע לגיל המתאים ולהביא ילדות חדשות בעצמן. בכל מקרה, אם הילודה תהיה רק של ילדה אחת לאשה אז אחרי "תוחלת חיים שלמה", כדבריך, נגיע למצב יציב של אפס לידות - אז בכל זאת עדיף שכל אשה תלד 2.1 ילדים.
אופטימי הבחור. 542969
הממוצע דואג לזה. (כלומר, כיוון שיש כאלו שלא תלדנה בכלל, אילו ש*כן* תצטרכנה ללדת קצת יותר כדי לקיים את הממוצע).

להבהרה: לא אמרתי שכל זמן שיש עליה בתוחלת חיים הגרף בהכרח יעלה, רק שהוא לא יתאים בדיוק לגרף של "גידול גאומטרי" ("גידול" במשמעות שינוי - לא חייב להיות חיובי) שאפשר לצפות באופן נאיבי אם לא מכניסים את השינוי בתו״ח לחישוב.
אופטימי הבחור. 542970
ילד. לו היית סטטיסטיקאי או אפילו בוגר תיכון היית יודע שלממוצע יש משמעות רק בהתפלגות נורמלית (כלומר גאוסית).

(ההברקה נמצאת ב:
בתגובות, תחפשו ממוצע).
אופטימי הבחור. 542865
זו לא שאלה של מאזן מסחרי. גם מדינה שמממנת את החוב שלה על ידי הלוואות של אזרחיה עלולה לפשוט את הרגל (או לגרום לאזרחים לפשוט את שלהם).

בשביל צמצום אוכלוסיה צריך לרדת מתחת 2.1 ילדים לאשה. זה לא "קרה באופן גבולי בכמה מקומות ספורים". אני מציע שתתבונן באיור מס' 1 (עמ' 14) במסמך הזה:
הפריון הממוצע של ה-OECD כולו נמצא מתחת לרמה הזו מאז אמצע שנות השבעים, ונכון למועד חיבור הדו"ח (2003) היה פחות מ-‏1.7 (אולי זו אחת הסיבות שהביאו אותם לצרף אותנו, עם ה-‏2.8 שלנו, לארגון). אגב, זו לא תופעה יחודית דווקא למדינות המפותחות - זה נכון גם לגבי מדינות כמו סין, רוסיה והמדינות שנפרדו ממנה, תוניסיה, קובה, איראן, לבנון, וייטנאם ועוד רבות. ראה כאן:
לפי האמור שם, הנתון העדכני לגבי האיחוד האירופי כולו הוא 1.50 ילדים לאשה.
ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 542693
מרתק ומפחיד. שלוש תהיות:
1. האם יש מחלוקת על הערכת מצב מפורטת וברורה זו?
2. מדוע בכל הצעדים שהוא צפה שהממשלות ינקטו או שהן צריכות לנקוט, לא מוזכרת האפשרות לשלב העלאת מיסים בינ"ל מתואמת (כולל ביטול הסכמי הסחר עם הסרבנים)? כן, זה יעורר גם כן תגובות קשות ומפולות כלכליות זמניות, אך זה לא נראה חמור יותר מן האלטרנטיבות נטולות המיסוי הנוסף.
3. נניח שתחזיתו של לנדאו נכונה, פחות או יותר, מה מומלץ לעשות עם הכסף לפני תחילת המשבר?
ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 542731
3. קנה נשק. הרבה.
ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 542738
תצא אתה מהמקלט!
ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 542750
אם אפשר, שאלה קטנה בעברית שמטרידה אותי הרבה זמן:
האם נכון לומר "תצא!" (זמן עתיד) במקום "צא!" (לשון ציווי ובקשה)?
ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 542751
אני מניח שכאשר מצווים יש להשתמש בציווי, כך שאני מקווה שאינך רואה בלשונם של אלמונים באייל מודל לחיקוי.
ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 542766
לא מדובר רק בקהילה האייל, אני שומע את זה סביבי כל הזמן. לפעמים זה קצת צורם לי, אבל אני לא יודע אם זה באמת טעות דקדוקית.
ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 546321
מאמר מאוד מעניין, אשר סוקר בהרחבה ובצורה יחסית מרחיבה (לא תמיד מדויקת) את המשמעות של משברי החוב בעולם.
עם זאת, יש לי מספר הערות לפני הפרשנות הכללית:
1. המשברים ברוסיה וארגנטינה היו משברי מטבע, ולא משברי חוב. אמנם שתי המדינות ניהלו מדיניות חוב מרחיבה (כלומר, היה להם המון חוב באופן יחסי לתוצר), אבל מה שגרם למשבר היה מדיניות מטבע החוץ שלהם (בארגנטינה מדיניות שער המרה קבוע, ברוסיה משהו דומה).
3. נכון שחלק גדול מהמדינות המערביות נמצאות בגירעונות עתק, אבל זה עניין שהוא מאוד תלוי במחזור כלכלי (מחזור 5-7 שנתי שבו חווים עלייה ברמת החיים, שמלווה בד"כ במיתון) וכתוצאה מכך, בצמיחה כלכלית. רוב המדינות יכולות לחזור למצב של 50-60% חוב לתוצר, שנחשב נורמלי ותקין, בתוך שנתיים שלוש של צמיחה ועלייה בגביית המיסים + קיצוצים מסוימים במגזר הציבורי.
4. ביפן, החוב הציבורי נמצא ברמות של כ-‏180-200% מזה עשורים. אחת הסיבות לכך היא העובדה שהממשלה מחזיקה חלקים משמעותיים בבנקים ותאגידים אחרים, ולכן החוב שלהם נכנס תחת תקורת החוב שלה. בנוסף, במידה והציבור יפסיק לממן את אגרות החוב הממשלתיות (שחלקן מודפס במיוחד עבור הבטחת הפנסיה של התושבים, בדומה למה שהיה נהוג בישראל עד לפני כמה שנים), הממשלה תעלה במקצת את שיעור המס, כך שהכסף בעצם מחליף ידיים בין הממשלה לתושבים ולהפך. היפנים נמצאים במצב של "מיתון זוחל" מזה שנים (מאז תחילת שנות ה-‏90), ודווקא ב-‏3-4 השנים האחרונות ניתן לראות מגמת שיפור מסוימת, בעיקר בשל הצמיחה החזקה של סין, אשר מאפשרת ליפנים למקור מוצרים יפנים קרוב לבית.
פרשנות כללית:
הייתי אומר שאני מסכים עם העובדות אבל לא מסכים עם הניתוח.
נכון שמדינות רבות נמצאות בחוב ציבורי אדיר במונחים היסטוריים (כ-‏80-110% שיעור חוב תוצר), אבל במדינות שיש להן יתרונות תחרותיים בשוק הגלובלי (כמו ארה"ב, בריטניה (במידה פחותה), צרפת, גרמניה ואפילו איטליה) קיים תזרים מתמיד של תשלומי מיסים, הנובע מהפעילות הכלכלית השוטפת ומרווחי התאגידים, אשר מאפשר צמצום של הגירעון, תחת מדיניות כלכלית נכונה. מדיניות כזאת צריכה לכלול קיצוצים במגזר הציבורי (ביוון המצב פשוט מגוחך- נהגי אוטובוס פורשים בגיל 55 עם פנסיה בגובה מלוא המשכורת), העלאת מסים מסוימים (בעיקר על צריכת מותרות), וכן- אולי שינוי מסוים בתנאי הפרישה (בצרפת כנראה יעלו את גיל הפרישה ל-‏62). בנוסף, כנראה שהצמיחה במדינות אלה תהיה נמוכה יותר בשנים הקרובות (חוץ מארה"ב אולי), בעוד שהשווקים המתפתחים יצמחו בשיעורים גבוהים משמעותית.
עם זאת, התיאור "אפוקליפסה כלכלית" איננו תואם את המצב, כפי שהוא נראה כיום (כמובן, ניתן לשער שאם לא ינקטו צעדים כלכליים נכונים, תגיע מדינה גדולה לחדלות פירעון, מה שבאמת יביא למשבר עולמי חמור יותר). מה שיותר נכון להגיד הוא שצפויה דפלציה של נכסים (ירידת ערך של נכסים), המלווה בצמיחה מתונה יותר, תוך כדי פגיעה מסוימת בהטבות הסוציאליות בחלק ממדינות המערב (מלבד ארה"ב, בה צפויה התחזקות הזכויות הסוציאליות, עקב הרפורמה בבריאות). עם זאת, מדיניות הרווחה הכוללת לא תיפגע באופן גורף, להערכתי.
ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 546328
בארה''ב יש נסיון לאזן את התקציב על ידי קיצוצים בתחום הרווחה.
ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 546331
לעומת זאת, הני"ט טוען שביחס לידידותיה באירופה, ארה"ב מעוניינות פחות בצמצום תקציבי.

ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 546368
תשים לב שגם המדינות באירופה
endorsing a goal of cutting government deficits in half by 2013

and stabilizing the ratio of public debt to gross domestic product by 2016

כלומר עד 2013 החוב רק יגדל (אם כי בצורה יותר מתונה מאשר בעבר) ורק מ2013 הם יתחילו להקטין אותו.

מעניין אם בשלוש שנים האלה הם יצליחו ליצור תכנית שבאמת תאפשר להם להקטין את החוב.
ניתוח מעניין של פנחס לנדאו. 546332
הרגעת אותי - תודה. עכשיו אוכל להמיר סוף סוף את כל הנשק שרכשתי בחוף-השנהב ליהלומים זימבבואים.
מה זה 110? בקושי לפיצוחים זה מספיק. 542702
נסו 500 (והיד עוד נטויה). http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3887206,00.h...
מה זה 110? בקושי לפיצוחים זה מספיק. 542709
500 מיליארדים? בקושי לפיצוחים זה מספיק. מיליארד מיליארדים:
(בכותרת: טריליון יורו. בגוף הכתבה: מיליארדי יורו)
מה זה 110? בקושי לפיצוחים זה מספיק. 542710
אצלי הכותרות גורסות דווקא "טריליון דולר". מכיוון שדולר הוא אמריקאי ויורו הוא אירופאי, טריליון דולר שווים קצת פחות מ-‏800 מיליארד יורו.
מה זה 110? בקושי לפיצוחים זה מספיק. 542711
צודק. אכן דולרים ולא יורו.

בגוף הכתבה עדיין כתוב:
"מנהיגי האיחוד מקווים כי גודלה של תוכנית הסיוע - בסך 957 מיליארד דולר - תאותת על מחויבות חסרת פשרות, בדומה לחבילת הצלה של 700 מיליארד דולר שסיפקה ממשלת ארה"ב למוסדות הפיננסיים שלה ב-‏2008."

זה מה שקורה שעוקבים אחרי אירופה בעזרת מאמרים מעיתון אמריקאי.
מה זה 110? בקושי לפיצוחים זה מספיק. 542714
שימו לב למשפט בynet (מהכתבה שבלינק שהבאתי)
"שרי האוצר של מדינות האיחוד האירופי, שהתכנסו במהלך הלילה לפגישה דחופה בבריסל שבבלגיה, הגיעו להסכמה על חבילת הצלה לגוש האירו בהיקף של טריליון דולר. סכום זה מורכב מ-‏440 מיליארד אירו, שהבטיחו 16 מדינות הגוש, הנציבות האירופית תתרום עוד 60 מיליארד אירו וקרן המטבע הבינלאומית תוסיף 250 מיליארד אירו"
ביו הפותרים נכונה יוגרל פותר שלא ענה נכונה.
מה זה 110? בקושי לפיצוחים זה מספיק. 542718
לא הבנתי מה הבעיה. 440+60+250=750 מיליארד אירו, שהם אותם 957 מיליארד דולר שהזכיר צפריר - כמעט טריליון דולרים באמריקאית. האם אתה מלין על שלא השתמשו ב"ביליון"?
מה זה 110? בקושי לפיצוחים זה מספיק. 542720
הבעיה היא שהם מתחילים את המשפט בדולר וממשיכים אותו ביורו בלי סיבה למעבר (כמו: "המרתון מורכב מ-‏26 מייל, 10 קילומטר בעיר, ו-‏30 בכפר").
מה זה 110? בקושי לפיצוחים זה מספיק. 542722
1) למה לעבור מדולר ליורו בלי לאותת?
2)איך שרי האוצר של אירופה "מסכימים" על כסף של קרן המטבע הבינלאומית?
מה זה 110? בקושי לפיצוחים זה מספיק. 542726
כדי שיוכלו להשתמש ב"טריליון", זה מושך קוראים. בשבוע הבא: ש"ס מקבלת ביליון ין.
מה זה 110? בקושי לפיצוחים זה מספיק. 542719
משחקים ברולטה על טריליון שאין להם.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543256
תחשבו על ישראל פלוס שליש אוכלוסייה לערך. זו יוון. רק שהמדינה ההיא שקועה ביוון בעיות מוניטריות ופיסקליות שלא ממש אפשר להיחלץ מהן. למשל, חוב לאומי (שלא לדבר על חוב כללי) של כמעט 35 אלף יורו לכל אזרח/ית במדינה.

אני יודע שאתם לא ממש בקטע של כלכלה. הכי נוח להיות כאילו מחוץ למשבצת הריאלית. לשתות את הלאטה הפרטית שלנו עם העיתוני הבוקר. להתעלם, בגדול/קטון.

אממה, צניחת האירו חונקת את יצוא הסחורות שלנו לאירופה. ואירופה, והאירו, זה ממש לא מה שהיה פעם. כולל, ובעיקר, בריטניה.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543270
בפעם האחרונה שבדקתי, בריטניה לא היתה בגוש האירו.

____
דורון - לא שותה לאטה ולא קורא עיתוני בוקר.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543279
לבטח אתה גם בקטע של כלכלה.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543282
לא. אני בקטע של חלחלה.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543285
במקרה נתקלתי בסרטון הזה היום - מרגרט תאצ'ר מסבירה את התנגדותה למטבע יחיד בכך שהדבר יפגע בכוח הפוליטי, וביכולת לשלוט בריבית ובשער המטבע. האוירה שם נראית כל כך מוצלחת לעומת הכנסת.

סרטון (יש שלושה חלקים קודמים אבל לא צפיתי בהם): http://www.youtube.com/watch?v=vVrYWk4dr5U&featu...
תמליל (המבטא כבד): http://www.margaretthatcher.org/speeches/displaydocu...
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543287
חוויה מיוחדת. זה נראה כמו סרט. במיוחד חובש הפאה המחוייך.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543320
מן המפורסמות היא שבריטניה אינה נמנית על גוש האירו. פחות ידוע שהמשבר האמיתי באירופה ובעולם עלול להגיע דווקא מכיוון הממלבה המאוחדת. החוב הכולל - מדינה, פירמות ומשקי בית - מגיע לסך מבהיל של כ-‏10 טריליוני דולר. יותר מעשירית מכלל התל"ג העולמי השנתי.

כשני מיליוני אנגלים רכשו דירות ובתים עם משכנתא בשיא התפרעות המחירים בבועת הנדל"ן של ספרד. כעת, כשערך רכושם צנח בשלושים עד חמישים אחוז, אותם לווים פרטיים מהאי מעמידים בסכנה את כלל מערכת הבנקאות האירופית, כדוגמת אסון הסאב=פריים בארה"ב.

נוסיף לכך את הדרדרות האירו והליש"ט מול הדולר (ובעיקר הש"ח) וקיבלנו מתכון עגום ליצוא הישראלי.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543322
זה בערך החוב הלאומי של ארה"ב. אמנם הכנסת גם חוב פרטי, אבל עדיין קצת קשה לי להאמין בזה. חוב של 166 אלף דולר לנפש ? מקור ?

מכל מקום, חוב מוגזם הוא לא תמיד בעיה. זו בעיה כשהמדינה פושטת רגל, אבל לא תמיד. נדמיין שאנחנו מסכימים שקוראי האייל ישלמו למערכת מאה אלף דולר לתגובה, רטרואקטיבית לאוגוסט 1999. דרך אחת להביט על מה שקרה כאן הוא ניפוח חוב עצום, שמעמיד את יכולת הפירעון של מדינת ישראל ואזרחיה בספק. כשדרושה התערבות מיידית של קרן המטבע וסל חילוץ בטריליונים. דרך אחרת היא להגיד "שהמשוגעים יסתדרו לבד". חברות פרטיות שהלוו כסף, חובות של אנשים פרטיים, זו לא דאגה של הממשל. מצב הבנקים להבדיל מאוד מעניין אותם, כי הם ערבים לכסף במובן מסויים. אבל מאיזה בנקים נלקח הכסף ? תחת אילו ערבויות ? האם המשכנתאות "נמכרו הלאה" ?
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543324
לפני שנה זה היה 9 טריליון פלוס פירורים
עכשיו זה עומד על כ-‏10

כספי המשכנתאות ניתנו ע"י כל הבנקים במערב אירופה. יחד עם מימון פרוייקטי נדל"ן שאפתניים במזרח ומרכז היבשת (לבייב?).

ככל הידוע לי תופעת הינדוס המשכנתאות ואיגודן בחבילות מומרות ני"ע לא התפשטה מוול-סטריט לאירופה. אבל די באי-יכולת החזר רגילה כדי לגרום צרות צרורות למערכת הבנקאית הרופפת ממילא.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543327
לפי הטבלה הזו, התופעה נפוצה בכל האיחוד (ושוויץ מעל בריטניה בחוב לנפש). יכול להיות שאתה צודק, אבל אני הייתי מנחש שרוב החוב הזה הוא של חברות ולא יחידים, ולאו דווקא מכביד על המערכת הבנקאית. עוד דבר שמפריע לי, נדמה שהחוב גדול מסך הרכוש הקיים. נדמה לי שאילו חובות ''פנימיים'' שיתקזזו כשחלק יקרוס או ימיר נכסים בחוב (בערך פחות בהרבה).
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543593
באנגליה, (וגם בשוייץ ובהולנד) יושבות חברות רב-לאומיות ענקיות (יחסית למספר התושבים) שמנפחות מאד את נתוני החוב הלאומי לנפש. אולי עדיף להסתכל על החוב הלאומי נטו כאן:

ועד כמה הוא שונה מהחוב ברוטו:

ד"א, ממחקר חדש על משברי חוב מתברר שגם היקף החוב הפנימי (=בין אזרחי אותה מדינה) הוא גורם משמעותי מאד ביצירת משברים פיננסיים.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543594
תודה.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543415
אז תתחיל לקצץ בהוצאות. למשל, נס קפה במקום לאטה, עיתונים מקוונים במקום עיתוני נייר, וסלט פירות טריים במקום מוס.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543421
ואם כבר מדברים על קיצוץ בבשר החי, למה לא להסתפק בשקיקית תה ויסוצקי 1.5 גר' לטבילה חוזרת במהלך כל ימות השבוע עד להחלפתה באחותה הצעירה הימנה לקראת קריאת פרשת השבוע הטריה?

ומי בימינו אלה מחזיק עיתון נייר שעבר זמנו ברגע הדפסתו? כלום לא כולנו אקוגוליסטים שוחרי ירוק עד ויערות גשם?
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543422
אנחנו לא רוצים להיכנס להלם קטאטוני בגלל קיצוץ חד ופתאומי מדי, ולכן מומלץ לנהוג במתינות. קודם יורדים מלאטה לקפה נמס של עלית, ורק אחר-כך עוברים לשקית התה של ויסוצקי. וגם אז לא צריך למהר, מתחילים מטבילה חוזרת אחת או שתיים, ומוסיפים טבילות בהדרגה. כמו כן, נא לא לשוכח למדוד את המים הנחוצים בדיוק לתוך הקומקום, כי חבל על כל טיפה, וגם החשמל עולה כסף.
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543439
אני מוחה בתוקף!
תה ניתן למחזור, ושקיות תה של ויסוצקי, שהן בעיקר צבע, ניתנות לשימוש חוזר פעמים רבות. בשעת הדחק אפשר לותר על שקית התה, וללכת לקטוף עלים מהגינה של השכנים.
אבל קפה נמס עלית הוא בלתי שתי בעליל!
כלכלת יוון אינה ניתנת לחילוץ כלשהו 543446
כמה נקרא אצלך "פעמים רבות"? הסבירו לי פעם ששקית שנשארת רטובה ומשתמשים בה פעמים חוזרות, מתפתחת בה כמות קטנה של עובש (לא פנצילין, רק עובש). אלה שלא רגילים (מתארחים אצל מישהו, נאמר) ירגישו טעם קצת דוחה, ואלה שרגילים - לפעמים הם רגילים כל כך לטעם הלואי שרק תה מעופש (מבלי ידיעתם) ייחשב אצלם לתה "נורמלי".
כלכלת תה 543451
ממשמרת שמונה שעות באחד הלילות האחרונים, כשהפחד מהרעלת קפאין גבר על הפחד מחזירי הבר והשועלים, הפתרון היה שקית תה על פינג'אן מלא (4 כוסות רגילות) וגם כך יש להוציא את השקית מהר לפני שהתה הופך למר.
(אני נוהג להרתיח את המים עם הסוכר, להסיר מהגזיה ולטבול את השקית בכלי).
כלכלת תה 543472
שקיק של 2 ג' לכוס אחת, לתת לעמוד חמש דקות, ואז לסחוט את השקית בגב הכפית כנגד דופן הכוס. עדיפות שניה, מים, בלי צבע חום.
כלכלת תה 543476
שמינית כפית של סוכר חום צובעת את המים בצבע תה, מה שהופך את חווית השתיה למספקת יותר. אם אפשר היה להפטר מהסוכר ולהשאיר רק את הצבע זה היה אידיאלי.
כלכלת תה 543477
שלשום שמתי לב ליתרון חשוב דומה של סוכר חום: יותר קשה לבלבל בינו לבין מלח.

מה יותר זול: סוכר חום או סוכר לבן עם צבע מאכל חום?
כלכלת תה 543481
מעניין שבשנות ה-‏50 היו מחלקים סוכר חום תמורת תלושים, כי הוא היה זול בהרבה מסוכר לבן.
וההבדל הוא? 543482
הנה כתבה על יתרונותיו המפוקפקים של הסוכר החום
שבו הדיאטנית הקלינית ליאורה חוברה טוענת כי "בארץ אין סוכר חום אמיתי" וההוכחה שלה היא שאם תיקח סוכר חום ותשים אותו במים רותחים אז תראה שהמים נצבעים בצבע חום.
וההבדל הוא? 543483
הכתבה הזו נראית כמו נסיון של סוגת להגביר את הביקוש למולסה (הפסולת בתהליך ייצור הסוכר).

אם הסוכר הוא מרכיב כ"כ משמעותי בתזונה כך שתוספת ה"ויטמינים" מהמולסה תהיה משמעותית, אולי כדאי לאכול פחות סוכר?
גם זה רעיון! 543484
1) עובדתית, יש אנשים שאוכלים הרבה סוכר.
2)סוכר הוא דבר ממכר גם רגשית אבל גם פיזית.
3) את אותה שאלה ניתן לשאול (ולפי הכתבה בצורה חזקה יותר) על הסוכר החום.
גם זה רעיון! 543485
סוכר הוא תמיד תוספת למשהו. כדאי להתמקד באותו ''משהו''. שימוש ביותר חומרי לוואי מקשה על השימוש בסוכר. אין הרבה אנשים שאוכלים גרגירי סוכר (או מזריקים לעצמם מי סוכר לוריד).
גם זה רעיון! 543488
אתה מתכוון להגיד שאי אפשר להכין עוגה עם מולסה. אז חיפשתי מתכון לעוגה בלי סוכר והנה http://www.matkonim.net/cakes/honey.html
(המתכון התשיעי) עד כמה שאני מבין העוגה לא ממש דלה בקלוריות.

ולסיום מהערך הבא ניתן להבין את המתכון המסובך של צמר גפן מתוק [ויקיפדיה].
גם זה רעיון! 543493
אפשר להכין עוגה עם מולסה. תצטרך יותר מולסה. תצטרך גם להתגבר על טעמי הלוואי של המולסה (ולכן אולי תצטרך לשים יותר סוכר בסה"כ?).

לגבי הטענה שבדבש אין סוכר: זה תלוי כמובן איפה אתה קונה אותו. עצם הנהג למהול מיץ סוכר בתוך דבש ממחישה עד כמה דבש יקר יותר ונוח פחות לשימוש מסוכר.
גם זה רעיון! 543519
לא תמיד - אני צורך סוכר חום כמות שהוא מדי יום כמעט.

אגב, גם אני גיליתי את היתרון ההוא של סוכר חום, מיד לאחר שהרסתי את העוגה לשבועות.
כלכלת תה 543486
שקיק של שני גרוש לכוס אחת? באיזו צרכניה אתה קונה?
כלכלת תה 543487
בצרכניה שליד מושבו של הקאימאקאם מתוגרמה.
כלכלת תה 543504
יש עוד מישהו חוץ ממני ששוטף את השקית לפני טקס ההטבלה?
כלכלת תה 543505
בחייך, זה food grade, זה אמור להיות נקי (ואפילו לא מרוסס!)
כלכלת תה 543521
אני רוחץ את קובית הסוכר.
''דעה'' אחרת 543535
יצירת מופת של כושר טיעון והצגת סימוכין באשר למשבר ביוון:
"הבעיה היא באחידות ההסברים, ובאינטרסים שהם מייצגים, לכאורה."

"גם אם הבדלים תרבותיים, ואפילו תיאולוגים מסבירים משהו מהמתרחש בכלכלות שנקלעו למשבר, לא ייתכן שזה ההסבר העיקרי, וגם אם ביוון הגזימו מעט בשיפור תנאי השכר לא מתקבל על הדעת שזו הסיבה למשבר שם."

"מדוע כמעט שלא זכינו לקרוא ולשמוע הסברים הכוללים את אחריות המדינות העשירות, אחריות התאגידים הרעבתניים, ואחריות חברות דירוג האשראי שמשרשתות את אלה ואת אלה?"
''דעה'' אחרת 543537
גם אני בדיוק תהיתי, איך זה שכל המתמטיקאים מאוחדים בדעותם ש 2+2=4. בטח שוטפים להם שם את המוח, בפקולטה של החנונים, ולא מלמדים אותם חשיבה ביקורתית, אחרת בטח היה קם שם מישהו עם מספיק תעוזה וחדשנות כדי לטעון ש 2+2=5. הרי לא יתכן ש 4 זו האפשרות היחידה. ואז הייתה לנו סוף-סוף מתמטיקה מאוזנת ופלורליסטית.

צריך לשים לב שהכותב הוא פסיכולוג בהשכלתו.
''דעה'' אחרת 543538
את הפאתוס הזה כתב פסיכולוג? מעניין.
''דעה'' אחרת 543544
מה שעוד מעניין זה שהד"ר הזה לפסיכולוגיה גם מלמד בתיכון "הרצליה".

אבל בניגוד להבלים בסגנון הקונספירציה מבית המדרש הבולשביקי, עובדות הכלכלה היוונית מצביעות על חולי פנימי אמיתי:
למרות שהתמ"ג לנפש ביוון הוא $33,000 (בישראל 28,400) הרי שהשכר הממוצע 1300 אירו (בישראל 1500). מה שמצביע על פיזור עושר לקוי מהיסוד. המגזר העסקי נשלט לחלוטין בידי 50 משפחות, המחוברות בקשרי נישואין וממון לממסד הפוליטי. מאידך, המגזר הציבורי קשיח תחלופה וביורוקרטי להחריד עקב וועדים חזקים עם אוריינטציה קומוניסטית.

השילוב בין שחיתות, נפוטיזם וקפיטליזם נצלני באליטות, לבין פריון נמוך, חוסר התייעלות והיעדר מוטיבציה בקרב המוני השכירים - תוצאת עשרות שנים של ניוון מרכסיסטי, הביא את המדינה למצב של חדלות פירעון.

העשירים, אגב, כבר בורחים. מאז תחילת המשבר עלו הביקושים ( והמחירים) לדירות ובתי יוקרה בלונדון, בניגוד למגמה הכללית. היוונים באים.
''דעה'' אחרת 543546
כשאני קורא את דבריך אני נזכר בניתוח האנטישמיות המודרנית. היהודים הם בעלי ההון, שולטים בעיתונות, שולטים בפיננסים, מהפכנים, מרכסיסטים וכו'וכו'. העדרמוטיבציה בקרב המוני השכירים כתוצאה מעשרות שנים של ניוון מרכסיסטי? מה זה בדיוק? ניהול המפעל על ידי המפלגה? אתה בטוח שאינך מדבר על רוסיה?
''דעה'' אחרת 543557
מה לעשות ויוון רקובה משני צדי הדרכמה ז"ל. מלמעלה, קפיטליזם מושחת ונפוטיזם נמשך לאורך דורות. ג'ורג' פפנדריאו הוא השלישי לכהן כראש ממשלה לאחר אביו וסבו. מלמטה, וועדי עובדים חברי המפלגה הקומוניסטית, שמאז תום מלחמת האזרחים ב-‏1949 הכתיבו תנאים בלתי תחרותיים בעליל. משכורות 13 ו-‏14, יציאה לפנסיה מלאה בגיל 55 וכו'.

הוסף לכך כלכלה שחורה כשליש מהתוצר, חדלון תשלומי מס הכנסה (הממשלה בייאושה נאלצה להטיל מע"מ בסך 23%. מה שמעודד עוד יותר את המושג הידוע "בלי קבלה"), וצי סוחר מפלצתי, הגדול ביותר בעולם (16% מנפח המיכליות ואוניות הצובר), האחראי להפסד שנתי קבוע של כ-‏4 מיליארד דולר כתוספת לגירעון העצום במאזן התשלומים.

בקיצור, מונחים אנטישמיים או לא, ויש לנו חשבון דמים עם היוונים שלא מנעו רצח 80,000 יהודים תושבי ארצם כדוגמת הבולגרים מצפונם, יוון חולה. מאוד חולה. ממארת.
''דעה'' אחרת 543559
א. יוון לא היתה בולגריה כי היתה מדינה כבושה ולא בעלת ברית של היטלר.
ב. המשכורות ביוון נמוכות בהשוואה אירופאית ואתה צריך להוכיח שהחברות היווניות שפשטו את הרגל, היו אלו עם משכורות 13 ו- 14 ויציאה לפנסיה בגיל 55.
ג. אצלנו וגם בארצות הברית, קיימת פרקטיקה "משופרת" בחברות מסויימות: לפטר בגיל 55 . אני מעדיף יציאה לפנסיה בגיל 55.
''דעה'' אחרת 543596
ב. "החברה" היוונית שפשטה את הרגל היא הממשלה היוונית; ואכן, עובדי המדינה היוונים הם אלה בעלי ההטבות המופרכות.
''דעה'' אחרת 543614
השוואת מדינות לתאגידים כלכליים או למשפחה היא טעות בסיסית.
''דעה'' אחרת 543621
גלגל מעלה. הטעות הזאת היא שלך.
''דעה'' אחרת 543623
איפה גזרתי גזרה שווה מתאגידים למדינה?
''דעה'' אחרת 543626
דיברת על ''חברות יווניות שפשטו את הרגל''. אבל הבעיה איננה עם חברות מסחריות שמשלמות משכורות שאי אפשר לעמוד בהם. הבעיה היא בראש ובראשונה עם הממשלה שאוהבת להגדיל תקציב, לקחת הלוואות שאינה יכולה לפרוע, לשלם שכר מופרז, ונמנעת מגביית מס אמת.
''דעה'' אחרת 543629
שים לב מה אמרתי- לא מה שאתה מייחס לי.
''דעה'' אחרת 543641
לידיעתך, משקלה "הרשמי" של הממשלה היוונית בתמ"ג 52%. אבל לאחרונה התגלו זיופים עצומים במסד הנתונים החשבונאיים הלאומיים שהסתירו גרעונות עתק בשת"פ עם בנקים זרים. כעת ההערכה היא כי הוצאות התקציב הממשלתי נוגעות למעשה ב-‏60% מהתוצר. מלמעלה.

לשם השוואה, בישראל זה 41% בלבד. עם הוצאות בטחון כבדות, השקעה בחינוך ובמו"פ הגבוהה בעולם המערבי (כחלק מהתמ"ג. אם כי יש לציין כי פר גולגולת המצב שונה. שכן ישראל היא מדינה צעירה מאוד. הגיל החציוני 28 וקצת) ותשלומי העברה (קיצבאות) רבים לסקטורים מסוימים, תוצאת לחצים פוליטיים והסכמים קואליציוניים.

התקציב הפדרלי בארה"ב מהווה רק 24.1% מהכלכלה. למרות שההוצאה לבטחון של המעצמה עולה על כלל יתר העולם ביחד.

לאור נתונים יחסיים ומוחלטים אלו ניתן להסיק כי ביוון שורר אקלים כלכלי בדומה למדינות הגוש המזרחי בעידן הקומוניסטי.
''דעה'' אחרת 543659
א. אין כל דמיון בין כלכלת יוון לבין מדינות הגוש הקומוניסטי לפני 1990.
ב. ביוון נעשתה פעולה של העברת והוצאת עושר מהמדינה ומרוב האזרחים. כמו שכתבת: בשיתוף פעולה עם בנקים אמריקאים ואירופאים. עכשיו חוגגת שם הדמגוגיה: אפשר להאשים את האיגודים "הקומוניסטיים" שדאגו לפצות את העובדים שלהם במשכורת 13 ו- 14 על השכר הנמוך יחסית. הם מואשמים באחריות למשבר. כרגיל במקומות רבים, מנסים לנצל את המשבר כדי לבצע "שינויים מבניים": לשבור את האיגודים. גם כאן קיים האיש השמן- עובדי המדינה - והאיש הרזה -המגזר העיסקי. על זה אין צורך להכביר מילים. ידוע לכולם שאחת הסיבות לגרעונות התקציביים הוא הפטורים הגדולים ממיסים של אלו שצריכים לשלם את הסכומים הגדולים ביותר.
לגבי ארה"ב: לולא היה המטבע של ארה"ב מטבע בין לאומי, היתה ארה"ב פושטת את הרגל כמו איסלנד. לגבי איסלנד:
האם איסלנד פשטה את הרגל בגלל שמשלמים שם משכורת 13 ו-‏14 ויוצאים לפנסיה בגיל 55 ? http://www.counterpunch.org/hudson05112010.html
''דעה'' אחרת 543665
א. קיים קשר מובהק בין משק ריכוזי בחסות ממשלתית לבין קומוניזם. או לפחות סוציאליזם רדיקלי.

ב. חמישית מכ"א ביוון מורכבת ממהגרי עבודה זרים בענפי החקלאות והבניה. שכרם מושך את הממוצע כלפי מטה. עובד ציבור רגיל מקבל כ-‏2000 אירו לחודש בחישוב שנתי. לא רע בכלל. רק שזה רע מאוד לכלכלה היוונית המקבצת נדבות מהאיחוד האירופי.

ג. החוב הכולל החיצוני של ארה"ב עומד על כ-‏80% מהתמ"ג. רחוק מאוד מרעיון פשיטת רגל כדוגמת יוון, אירלנד, ספרד, פורטוגל, דרום איטליה, וכמובן יפאן. ציינתי בהודעה קודמת את בריטניה כמוקד אפשרי לבעיה דומה ואף חמורה מכך.

ד. מלבד החמדנות של מנהלים ובעלי חברות במסורת הקפטיליסטית של אמריקה, כמעט תמיד וועדי עובדים חזקים בעלי זיקה שמאלנית גורמים לקריסה פנימית. לולא התגייס ממשל אובמה משיקולי פוליטיקה לממן את תעשיית הרכב מגרעונות עשרות מיליארדים עקב קשיחות הסכמי שכר מופלגים, הרי שכבר אתמול דטרויט היתה שובקת חיים.

ה. איסלנד היא קוריוז. בקושי 300K נפש שלא מעידים על שום דבר. ספרד הסוציאליסטית עם למעלה מארבעים מיליון נפש תהווה את המבחן הבא. 25% אבטלה עד סוף השנה.
''דעה'' אחרת 543677
מה פירוש "ספרד הסוציאליסטית? ממתי ספרד סוציאליסטית? זה שמפלגת הימין הפסידה ומפלגת שמאל הרכיבה את הממשלה - עושה את ספרד למדינה סוציאליסטית? האם יוון הוא משק ריכוזי מתוכנן? מישהו מהממשלה נותן הוראות למשפחות ההון? מה פירוש הכתוב "עובד ציבור רגיל מקבל כ-‏2000 אירו לחודש"? מי זה עובד ציבור רגיל? העובד הממוצע? מבטא מצב כמו שהשכר הממוצע מבטא באמת את מצב העובדים במדינת ישראל.
הבעיות של תעשיית הרכב האמריקאית אינן הסכמי השכר.
יפן פושטת רגל? לא ידעתי.
''דעה'' אחרת 543747
א. ספרד היא סוציאליסטית משום שמנהיגה אותה "המפלגה הסןציאליסטית של ספרד" בראשות זאפאטרו מאז תחילת 2004, עם מדיניות כלכלית-חברתית סוציאליסטית של הרחבת הוצאות הממשלה והעלאת מיסים לשכבות הביניים והגבוהות.

ב. עובד ציבור "רגיל" ביוון משקף למשל פקיד בינוני במשרד ממשלתי, או מורה בתיכון, עם וותק של 15-20 שנה, המשתכר בחודש כ-‏1650 אירו, אבל יחד עם משכורת 13 ו-‏14, שכרו האמיתי עומד על כ-‏2K.

ג. מכיוון שממשלת יוון גורמת ל-‏0.6 מהתוצר בפועל (16% תיירות, ועוד 6% מהספנות הגרעונית להחריד), הרי שהיא בבחינת שחקן מכריע במשק מאוד לא תחרותי וריכוזי.

ד. הבעיות של תעשיית הרכב באמריקה נובעות בראש ובראשונה בחוסר הגמישות של הענף בענייני תעסוקה ושכר. בעוד שביפן ובקוריאה עברו למיכון ורובוטיקה, ארגון העובדים בארה"ב מנע רפורמה דומה וגרם לניוון וחוסר התייעלות.

ה. מבחינת חוב ציבורי יפן ניצבת במצב גרוע בהרבה מארה"ב עם חובות בסדר גודל של כ-‏200% מהתוצר. יחד עם מיתון מתמשך והאטה כלכלית. http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Japan
''דעה'' אחרת 543763
כתבת על פשיטת רגל של יפן. אם לפרש את המונח, יפן תזדקק לעזרה בין לאומית מאסיבית כדי להציל אותה מפשיטת רגל. זה מה שהתכוונת?
''דעה'' אחרת 543775
לא. אתה כתבת את המשפט "לגבי ארה"ב: לולא היה המטבע של ארה"ב מטבע בין לאומי, היתה ארה"ב פושטת את הרגל כמו איסלנד."

ניסיתי להסביר כי חובות החוץ של אמריקה ביחס לתוצר אינם נוראיים בהשוואה למדינות שציינתי בתגובה 543665 סעיף ג.
''דעה'' אחרת 543923
ואני אענה כן, לא לעולם חוסן, היפנים לא יכולים להמציא כלכלה חדשה. בסופו של דבר, אם הכלכלה היפנית לא תחזור לצמוח, או לחילופין הממשלה תתחיל לצמצם את הגירעון, היפנים לא יוכלו יותר להלוות כסף למממשלה שלהם (יותר מ90% מאגרות החוב מוחזקות ע"י יפנים) או שהם ידרשו ריבית גבוהה יותר. והממשלה היפנית תיקלע לפשיטת רגל.
''דעה'' אחרת 543981
זו טעות בקריאת הנתונים. יפן, כמו ארה"ב, אינה מועמדת לפשיטת רגל. או כפי שנהוג לגבי מדינות סוברניות ומטבע עצמאי חזק וסחיר בעולם הניתן להדפסה ולפיחות - אינפלציה מצמצמת חוב חיצוני.

הין נמצא במקום השלישי לאחר הדולר השולטט!. וממילא חובות החוץ ברוטו של יפן מקוזזים כדבעי על פני השקעותיה במשקים זרים. כך גם אמריקה.

כלכלות שונות בגוש האירו לא יכולות להתנער מחובות חוץ דרך חילוץ מוניטרי. זו חולשתה היחסית של יוון כיום לעומת משברי עבר בארגנטינה ורוסיה. כנ"ל אירלנד, ספרד ופורטוגל.

ביחד עם גרעון חשבונאי בבנקים של אירופה קשה למצוא נחמה בעתיד הקרוב. העולם כולו עומד בפני תמורות שליליות מאוד.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543562
חשבון דמים עם היוונים?
לך תקרא קצת היסטוריה.

גילוי נאות: יש לי קצת שורשים משפחתיים באי זקינתוס.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543572
לקראת השמדת המשלוחים הראשונים של יהודי סלוניקי, להנאת תושבי המקום היוונים. בסופו של דבר הושמדו כמעט כל 46,000 היהודים. מעטים שרדו.

חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543576
אבא של חבר שלי היה על הרכבת, בדרך היציעו להם הפרטיזנים היוונים לברוח איתם להרים, הם סירבו והעדיפו את ''מחנות העבודה'',
מי שהיה נוקט יוזמה היה ניצל.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543609
ועדיף היה לומר: מי שהיה נוקט יוזמה, והיה צעיר בריא ולוחם, ללא ילדים קטנים או הורים זקנים, או נוטש את הנספחים הנ"ל, היה יכול להגדיל את סיכויי הינצלו.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543672
אני לא חושבת שיש לנו אפשרות לשפוט אף אחד שהיה שם, אם הוא עשה נכון או לא.

הוויכוח הכלכלי הוא בין יוון לגרמניה. בין שתי אלה, די ברור מי אשם יותר בשואה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543679
נכון, אך לא הכול אבוד. כדי שיהיה לנו חשבון דמים עם היוונים, אפשר פשוט לשלוף את אנטיוכוס הרשע מהבוידעם, ואנחנו מסודרים.

כדי להקדים רפואה למכה, להלן הרשימה המלאה של ה PIGS וחשבון הדמים שלנו עמם:
ספרדים, אינקויזיציה וגירוש ספרד.
פורטוגלים, ע"ע ספרדים.
איטלקים, יורשי הרומאים מחריבי הארץ.

אם מדינות אחרות ישקעו בבוץ כלכלי, רק תגידו ונוציא לכם משהו מתאים מהארכיבים.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543682
אנטיוכוס היה סורי. הוא לא שלט במקדוניה או ביוון.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543684
אנטיוכוס היה יווני קולוניאליסט.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543692
רשימה חלקית בלבד.
אנגלים, ע''ע גירוש אנגליה.
צרפתים, ע''ע גירוש צרפת.
גרמנים, ע''ע פרעות תתנ''ו ושאר ירקות, והשואה.
אוקראינים, ע''ע גזרות ת''ח ות''ט ושאר ירקות.
תימנים, ע''ע גלות מוזע וגזרות היתומים.

והרשימה עוד ארוכה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543693
מה יש לך על אירלנד?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543694
החרימו אותנו בארוביזיון? נוצחו אותנו בכדורגל?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543695
אירלנד תמכה בגרמניה הנאצית בזמן מלה''ע.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543696
באירלנד אף פעם לא היתה קהילה יהודית משמעותית, בין השאר משום שאירלנד לא היתה אטרקציה גדולה, או - אם לצטט את ג'ימס ג'ויס, ''זה משום שלא נתנו להם להכנס''.

אירלנד מחוץ לרשימה. ההזדהות האדירה שלהם עם הפלשתינים עדיין לא מתקרבת לגזרות תתנ''ו, או לפרעות ת''ח ות''ט. ואפילו על ההזדהות שלהם עם היטלר אפשר לסלוח, לאור זה ש
א. הוא הכניס לבריטים.
ב. הוא אפשר להמוני אירים לעבוד בתעשיה בבריטניה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543699
את סולחת להם על זה שהם תמכו ברוצח היהודים הכי גדול בהיסטוריה האנושית רק בגלל שבאותה ההזדמנות הם גם התנגדו לאומה היחידה שנלחמה באותו רוצח?!
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543701
גם פינלנד אותו הדבר.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543703
לא. לפינלנד יש הרבה יותר נסיבות מקלות.
להם היתה מלחמה עם הסובייטים, שבה הם היו הצד המותקף.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543704
בתחשב בעובדה שהתמיכה שלהם לא היתה בדיוק פעילה, בלשון המעטה, ולעומת זה המעשים שלהם בפועל‏1 תרמו למאמץ הלחימה, אז כן.

1 ללכת ולעבוד בתעשיה בבריטניה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543744
לדיוקו של עניין אירלנד הצהירה ושמרה על נייטרליות כך שאפילו השוואה עם פינלנד אינה הוגנת. רוה"מ באותו זמן אימון דה ואלירה (דרך אגב אזרח ארה"ב) לא היה מידידי הציונות אך לא ידוע לי שהיה בעל נטיות פרו-גרמניות. את האיבה לבריטניה בפאבים של דבלין או לימריק איזנה במידת מה היד הכבדה של גרמניה ביחסים בינלאומיים (הלופטואפה טרח אפילו להפציץ את דבלין במאי 41). כמו כן ראוי לציין ש-‏38,554 מאזרחי אירלנד החופשית שרתו בצבא הוד מלכותו בימי מלה"ע ה-II (מטעמי פרנסה ומסורת יותר מאשר סימפטיה).
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543766
הלופטואפה הפציץ את דבלין בטעות, והגרמנים התנצלו יפה.
ואמון דה-ואלירה כתב מכתב לבני העם הגרמני ובו הביע את תנחומיו על מותו של היטלר, לאחר שזה התאבד.
(אמון דה ואלירה) [ויקיפדיה]
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543858
לעולם אסור להמעיט במורכבות של הפוליטיקה האירית (כמו זו של המזה"ת). בהתחשב בכך שהלופטואפה הפציץ בטעות גם את אנטוורפן ולונדון, רבים סברו שהפצצת דבלין היתה תגובת-אזהרה על הוראתו של דה ואלירה לכבאי אש מאירלנד החופשית לסייע ל"אחיהם" בצפון בעת הבליץ של בלפאסט (http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Dublin_in_Wo... )

א. לגבי התנחומים התמונה גרועה עוד יותר: דה ואלירה ביקר באופן אישי בשגרירות הגרמנית בדבלין ומסר את תנחומי העם האירי לעם הגרמני. לשם השוואה שוויץ ושבדיה (אאז"ן) ניצלו את אותה הזדמנות כדי לסגור את השגרירויות הגרמניות בתואנה שהן אינן מייצגות יותר משטר קיים.

ב. מצד שני, אם מנסים לצייר את קווי המתאר של הנייטרליות האירית תוך התעלמות מכל ההשפעות הלא מרכזיות, הציר אירלנד-גרמניה נתמך בעיקר ע"י המיעוט הקיצוני של אנשי ה-IRA הזמני (שדה ואלירה היה מקורב אליהם בצורה כלשהי. משהו כמו בגין והמתנחלים) . ציר הרבה יותר מרכזי באירלנד היה הציר אירלנד-ארה"ב שנסמך על הקהילה האירית הגדולה מעבר לים. ברגע שארה"ב הצטרפה לבריטניה, שותפות גרמנית-אירית הפכה בלתי אפשרית למעשה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543706
ואגב, למה אתה מתכוון ב"האומה היחידה שנלחמה באותו רוצח"?
בפעם האחרונה שבדקתי, "בעלות הברית" כללו קצת יותר מדינות ואומות מאשר בריטניה לבדה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543710
את מתכוונת לברה"מ? לארצות הברית? לצרפת? לפולין? לניו זילנד? לקנדה?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543716
אכן.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543717
ארצות הברית, ברית המועצות ופולין לא נלחמו עד שלא הותקפו. צרפת לא ממש נלחמה, ועם כל הכבוד לקנדה וניו זילנד, קשה להגדיר אותן כמעורבות במלחמה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543718
זו הפעם הראשונה שנתקלתי בשיפוט מעין זה. תאמר לאחד הוטרנים הרוסיים כאן שלמעשה הם לא נלחמו.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543721
אין מה לחפש הגיון בעולם בו הרעים הם מי שהתנגדו להיטלר והטובים טובים בגלל שהם תמכו בהיטלר.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543724
הוא לא אמר שהם לא נלחמו. הוא אמר שהם לא נלחמו *עד שלא הותקפו*.

אגב, יש שם "לא" מיותר אחד, שתפקידו אולי להדגיש בחשאי את ה"לא" הראשון (ההוא מ"לא נלחמו"). בעיני היה עדיף "לא נלחמו עד שהותקפו" או "לא נלחמו עד לאחר שהותקפו".
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543750
אני יודע שאתה וחז''ל וכו', אבל ''עד שלא'' היא צורה מאוד מקובלת בלשון חכמים (לא טעות מקרית). הכוונה כנראה ''כל עוד שלא''.
וישנה במסע אחד 543817
''כל עוד לא''.
וישנה במסע אחד 543878
אדרבה, מכאן אני מבקש להתיר גם את ''כל עוד שלא'' (שאינה נמצאת במשנה).
וישנה במסע אחד 543883
אבוי. "כל עוד אשר לא הותקפו"? מה יתרונו של התפלץ הזה על "עד שהותקפו" הקצר והחביב? על "כל עוד לא הותקפו" אפשר, אולי, ללמד סנגוריה בנסיבות מסויימות מתוך שהוא מדגיש את התקופה שעברה (אם היתה ארוכה) או את ההקפדה על נקודת המעבר מאי התקפה להתקפה, אבל ה"ש" הנוספת כבר מגדישה את סאתי. אולי זאת סאתי להניח למומחים לשאת את דברם. trillane, יש לך הזדמנות חד פעמים להיות איתי באותו צד של המתרס.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543723
קנדה, אוסטרליה, וניו־זילנד נלחמו לצד בריטניה.

סין נלחמה נגד יפן ולכן גם בעיקרון נגד גרמניה.

צרפת הכריזה מלחמה על גרמניה לאחר פלישת זו האחרונה לפולין.

ממשלות גולות (עם צבא) של צ'כוסלובקיה, פולין וצרפת המשיכו להתקיים.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543733
ובכן, הטיעון לגבי פולין מוזר, בהתחשב בעובדה שמלחמת העולם השניה פרצה כשגרמניה פלשה לפולין (ציפית מפולין להתקיף את גרמניה מבלי שהותקפה?).
בריטניה לא נלחמה גם כשפולין הותקפה, אפילו ש(אאל"ט)היה לה חוזה עם פולין במקרה כזה. למעשה, בריטניה התערבה בצורה אקטיבית (מעבר להפצת כרוזים בגרמניה) רק במאי 1940, אחרי שגרמניה פלשה לארצות השפלה.
לגבי קנדה וניו-זילנד, קנדה איבדה 45,300 חיילים במלחמה, 0.4% מהאוכלוסיה. וניו זילנד 11,900, 0.7% מהאוכלוסיה. אוסטרליה איבדה 41,200 איש, 0.57% מהאוכלוסיה. לא מעט, אם תקח בחשבון שבמלחמה הטראומטית ביותר שלנו נהרג 1% מהאוכלוסיה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543735
לפי הדודה, האנגלים והצרפתים החלו להלחם בצורה אקטיבית יותר (מהשלכת כרוזים) עוד לפני פלישת גרמניה לארצות השפלה: הן ניסו לעזור לנורבגיה הנייטרלית לשעבר להתגונן מהפלישה הגרמנית. המערכה בנורבגיה [ויקיפדיה]
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543864
באופן אולי פרדוקסלי משהו‏1, המלחמה בה נהרג 1% מהאוכלוסיה נתפסה כטראוצטית פחות מזאת בה נהרג "רק" פרומיל אחד מהאוכלוסיה.

__
1 ואולי לא. יש לא מעט סיבות הגיוניות לכך.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543736
לגבי ניו זילנד, ראי Military history of New Zealand during World War II [Wikipedia]. מבין מדינות חבר העמים הבריטי, היא שניה רק לבריטניה בשיעור האבדות במלחמה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543740
בעולם בו המקום הראשון ראוי לגנאי, ומי שנאבק בו ראוי לתשבוחת, מקום שני זה לא גאווה גדולה במיוחד.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543741
כנראה שלא הבהרתי עצמי.
הסינגור על האירים, בא מנקודת המבט של האירים. לא מבחינת הטובה שזה מרעיף על העם היהודי.

מנקודת מבטו של האירי, מי שמכניס לבריטים הארורים, יבורך. במיוחד אם הוא מוביל לשפע פרנסה לפועל האירי המובטל.
והואיל והתמיכה בגרמנים התבטאה בעיקר בתרועות הידד מעל השולחן המשפחתי ולא בתגייסות המונית לצבא גרמניה / טבח יהודים, נראה לי שאפשר לסלוח להם על זה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543751
בקיצור, רקדו על הגגות?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543768
אליבא דפרנק מק'קורט, רקדו בפאבים‏12.

1טוב. הוא לא כתב שהם רקדו בפאבים. רקדו בבית.
2"מה אכפת בריטניה, מה אכפת צרפת/
הגרמנים קדימה, זה מה אכפת!"
(מתוך ה"אפר של אנג'לה")‏34
3 יש לציין, שבאירלנד האשימו את מק'קורט בהגזמות פראיות לגבי מידת העוני. אולי הוא הגזים גם בזה, לכו תדעו.
4 צריך לזכור, שאלה תושבי הסימטאות והסלאמסים, שהאבות והאחים שלהם יצאו לעבודה בבריטניה ומקבלים משכורות נאות ושולחים אותן הביתה, ורמת המחיה של המשפחות עלו בצורה ניכרת (אלא אם הם שתו את כל המשכורת כמו אבא של מק'קורט).
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543788
הכוונה הנסתרת בשאלה היתה לעמת אותך עם הרגשתך לגבי הריקודים על הגגות במלחמת המפרץ (יא סדאם, יא חביב, אודרוב אודרוב תל אביב!)
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 546906
למען ההגינות ההיסטורית: בריטניה (והדומיניונים, על כך בהמשך) וצרפת היו היחידות שהכריזו מלחמה על גרמניה הנאצית וזאת כתוצאה מסטירת הלחי שקיבלו לאחר הסכם מינכן וכיבוש צ'כוסלובקיה. על פולין כבר לא יכלו להבליג יותר. אל בריטניה כאמור הצטרפו הדומיניונים: קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד ודרום אפריקה כבר לאחר הכרזת המלחמה של בריטניה. חייליהם נלחמו באומץ וספגו אבידות כבדות בצפון אפריקה ובאירופה ותרומתם למלחמה בהיטלר גבוהה וראויה לכבוד (למרות שאוסטרליה וניו זילנד היו קרובות בצורה מסוכנת ליפן שהאיום שלה עליהן היה קיים בראשית המלחמה). גם רומל טען שהבריטים פיקחים מכיוון שהם גורמים לחיילי הדומיניונים להילחם עבורם.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543752
אם הרשימה כ''כ ארוכה, כנראה שמשהו איתנו באמת לא בסדר.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543769
לא.
שנאת זרים היא דבר טבעי.
ואתרע מזלנו להיות בכל מקום ולספוג בכל מקום את שנאת הזרים שלו. בטח ובטח אם אתה מוסיף לזה את התבלין הנוצרי ואת התבלין המוסלמי.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543770
זאת השקפה שאפילו בתקופת ההשכלה הייתה מיושנת.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543798
הייתי מעדיפה שתגיב בצורה קצת יותר מנומקת מאשר ''זו השקפה מיושנת''.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543805
ההשקפה לפיה אנטישמיות היא ''שנאת זרים טבעית'' היא זאת שרווחה בתחילת תקופת ההשכלה, ותוצאתה היו ניסיונות להיטמעות של היהודים בסביבתם ולביטול השוני בינם לבין הסביבה הכללית. למרות זאת, האנטישמיות בעידן המודרני רק הלכה וגברה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543808
"משהו איתנו באמת לא בסדר" נאמר ברצינות?
אז מה ההסבר שלך לתופעה? כי לי אין, והיו.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543810
אולי תעדיף את ''משהו כאן לא נורמלי''.

גם לי אין כרגע הסבר. בהסברים הדתיים ישנן הנחות יסוד שלא מקובלות עלי. ההסברים הסוציולוגיים או הפסיכולוגיים אינם טובים בעיני.
כשאמצא, אדאג להודיע לך.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543811
לדעתי ''משהו כאן לא נורמלי'' בהחלט משקף את המצב.
אמתין בסבלנות.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543812
לשם השוואה, איך האוקראינים, הצרפתים, הגרמנים והאנגלים הסתדרו עם שכנים אחרים שלהם?

אם תלך קצת דרומה מאוקראינה לבלקן, תמצא עמים שמצליחים לריב אחד עם השני גם ללא עזרת היהודונים.

אבל אם נימוקים מתחילת עידן ההשכלה לא מספיק טובים לך, תגובה 543694 כוללת נימוקים מתחילת העידן הפוסט־מודרניסטי.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543822
כמובן, וזה הגיוני.
כל עוד היהודים הם שונים ומתעסקים בענייניהם, שונאים אותם משום שהם שונים.
מרגע שהם הופכים לנאורים ומשכילים ומעורבים בחברה הכללית, הם גוזלים עבודות של קבוצת הרוב, ומתחילים להגיד שיש להם יותר מדי השפעה על תחומים כאלה ואחרים (שוק ההון, מערכת המשפט, תקשורת), וזו סיבה אחרת לשנאה.

ועדיין, לא ברור לי ה''משהו לא בסדר איתנו''. לו היו יהודים רק בטימבוקטו, רק לאנשי טימבוקטו היו בעיות עם יהודים. העובדה שלכל העולם יש בעיות איתנו, אינה מעידה עלינו.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543826
בכל העולם יש אנשים קרחים, ולא בכל העולם רודפים אותם, בכל העולם יש אנשים גבוהים, ולא בכל העולם רודפים אותם, בכל העולם יש יהודים, ובכל העולם רודפים אותם. הבעיה היא עם כל העולם או עם היהודים?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543830
בכל העולם יש נשים ובכל העולם מפלים אותן. בכל העולם יש הומואים ובכל העולם מפלים אותם. אז?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543832
זה לא נכון. יש מקומות בהם נשים לא מופלות לרעה, ויש מקומות בהם הומואים לא מופלים לרעה.

אבל אם כן, אז מי שרוצה לחפש את הסיבה האמיתית להפליה (ולא מפחד לא להיות נכון פוליטית) צריך להתחיל לבדוק איזה מהתכונות של ההומאים גורמות לכל האחרים להתייחס אליהם בצורה מפלה בזמן שאותם אחרים לא מתייחסים לאנשים גבוהים בצורה מפלה. סתם להגיד שזה בגלל שההומאים שונים (גם הגבוהים שונים) זאת התחמקות שלא יכולה לשכנע אף אדם חושב.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543837
הגבוהים שונים, אבל זה שוני שנתפש כחיובי. הנמוכים שונים וזה שוני שנתפש כשלילי, והם אכן זוכים ליחס מזלזל ואפילו לשכר נמוך יותר.

יש גם מקומות בהם יהודים לא מופלים לרעה. אז זה מוכיח משהו? גם לגבי יהודים וגם לגבי נשים והומואים - לכל היותר זה מוכיח שאפליה שנובעת מקונבנציות תרבותיות יכולה להעלם תוך תקופה היסטורית לא ארוכה במיוחד. גם אותם מקומות בהם נשים והומואים אינם מופלים הפלו אותם לפני זמן לא רב, וגם זה לא היה בגלל משהו אינהרנטי שטבוע בנשים או בהומואים.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543839
אתה טוען שבכל העולם נמיכות היא "שוני שנתפס כשלילי"? למה? זה משהו ביולוגי שטבוע בגנום האנושי? זה משהו תרבותי שירשנו (כל בני האדם בכל התרבויות) מנח?

יש בעולם מקומות בהם יהודים לא מופלים לרעה?! לא יכול להיות, זה חותר תחת הנחות היסוד של הפתיל.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543845
יש בעולם מקומות בהם יהודים לא מופלים לרעה *כרגע*.
זה מסדר את הסתירה עם הנחות היסוד של הפתיל.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543846
נמיכות (של גברים לפחות) נתפשת כשלילית בכל תרבות שאני יכול להעלות בדעתי. יתכן בהחלט שזה טבוע בגנום, כלומר זו העדפה בעלת מקורות אבולוציוניים. אפשר לחילופין ללכת לכיוון יונגיאני ולחשוב על איזה תת-מודע קולקטיבי, אבל במקרה הזה ההסבר האבולוציוני נראה לי קרוב יותר למציאות.

כאן, כמובן, יהודים לא מופלים לרעה, אבל למיטב ידיעתי הם לא מופלים לרעה (לפחות לא באופן גלוי) גם בארה"ב או במדינות סקנדינביה. הנחת היסוד של הפתיל היא שעם כל עַם יש לנו חשבון היסטורי על דברים שהתרחשו בעבר; זה די נכון, כשם שנכונה הטענה שבכל מקום בעולם הופלו נשים.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543851
למעשה, עם האמריקאים אני לא חושבת שיש לנו חשבון היסטורי. נומרוס-קלאוזוסים הם אמנם אפליה, אבל הם לא מצדיקים בעיני חשבון היסטורי.

גם עם היפנים ועם הסינים אין לנו חשבון היסטורי, כמדומני.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544008
ו... אפליה בקבלה למקומות עבודה (מה שגרמה למהגרים יהודים רבים לשנות את שמם). וגם אפליה בפעילות שעות הפנאי, אי קבלה למועדונים (שקיימת במקומות מסויימים עד היום), סירוב לשכן בבתי מלון (עד שנות ה70, מה שגרם לקטסקילס לצמוח ולשגשג).

ובואי לא נשכח את הנרי פורד שחילק חינם את הפרוטוקולים של ציון עם כל מכונית שמכר, ואת הפוליטיקאים היקרים שהאשימו את היהודים בקריאה למלחמה בגרמניה הנאצית שוחרת השלום.

ונדמה לי שלא ניתן להתייחס לסוגיית ייצוג היהודים (או חוסר ייצוגם בתקופות מסויימות) בסרטים הוליוודיים בלי לקבל את העובדה ההיסטורית שהיתה קיימת מערכת של לחצים. והיא לא בדיוק נעלמה עד היום.

אבל וואלה, רק מעט יהודים נרצחו במעשי לינץ' בדרום, אז באמת החשבון של ארה"ב נקי.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544046
א. "רק מעט יהודים נרצחו במעשי לינץ' בדרום" - אני חושב שרק אחד (אבל זה היה הלינץ' הראשון בדרום): ליאו פראנק באטלנטה.

ב. "הנרי פורד שחילק חינם את הפרוטוקולים של ציון עם כל מכונית שמכר" - הנרי פורד מעולם לא ערבב עסקים עם פוליטיקה (וגם יהודים רכשו מכוניות פורד). למעשה הוא סבסד את הדפסתם של הפרוטוקולים באמצעות העיתון שלו "The Dearborn Independent ".
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544137
אני מודה, הידע שלי בעניין הגיע ישירות מסרטים דוקומנטרים, ותלוי בזיכרון שלי מהם.

לגבי חלוקת ספר עם כל מכונית אני בטוחה, זה הודגש בסרט הנ"ל:
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544143
חיפשתי קצת ברשת וכל הגרסאות שמצאתי תומכות בגירסה של שוקי (שהדירבורן היה אחאי על ההדפסה), למשל http://www.famouspeople.co.uk/h/henryford.html , http://www.traces.org/henryford.html וכמובן גם Henry Ford [Wikipedia] ולא מצאתי מקור שאומר שעותקים צורפו למכוניות שנמכרו. יש לך אולי מקור אחר לטענה הזו?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544156
לא, אין לי.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544150
זו אמירה מאד מוזרה שפורד מעולם לא ערבב עסקים עם פוליטיקה. וכי למה שיערבב? כדי לפגוע בעסקיו? שהיהודים יחרימו את המכוניות שלו? הנרי פורד תמך בפאשיזם ובהיטלר . הוא אהד משטר סמכותי שידאג לחברה מסודרת בה לא ניתן לדמוקרטיה להשתולל יותר מדי.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544157
האם לעובדה שפורד למעשה גרף רווחים מעבודות הכפייה במפעלי פורד בקלן ‏1 אין השלכות על השאלה אם עסקים ופוליטיקה התערבבו להם יחדיו?

חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544167
זה עסקים נטו.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544190
אני חושב שגם את וגם איציק לא הבנתם אותי. כוונתי היא שפורד אף פעם לא הניח לאידיאולוגיות שלו להפריע לו להרויח כסף.
בהקשר הזה יש אניקטודה שאני לא ערב לאמיתותה, אך היא מאפיינת את נושאה. פורד לא היה חובב שחורים גדול ובכל זאת הוא העסיק שחורים במפעל שלו ובתנאים שווים. הוא טען שלזיעת השחורים אותו צבע כמו זו של הלבנים (והעובדה שאותם שחורים לא היו חברי איגוד עובדים בודאי גם היא תרמה).
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544139
מבלי לזלזל בתופעות האלה, נראה לי שהן עדיין ממקמות את ארה''ב במקום מאוד נמוך במפלס רדיפות היהודים.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544162
את צודקת כמובן.
תמיד אבל נחמד להיזכר מה המפלס הנמוך הזה מכיל בתוכו.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543855
ועכשיו, אנחנו רוצים להבין למה ("עם כל עַם יש לנו חשבון היסטורי על דברים שהתרחשו בעבר"). אחרי שהפלנו את ההסבר שזה בגלל שיהודים שונים (כאמור, גם גבוהים שונים ועדיין לא רודפים אותם), איזה הסבר היית מציע במקום? בגלל שזה טבוע בגנום (כמו לגבי נמוכים)?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543869
גדולים ממני כבר ניסו למצוא הסבר לזה ולא הצליחו (לפחות לדעתי לא). אם תמצא תודיע לי.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543836
מופלות, אבל אצלנו פחות: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3894102,00.h... (לא קשור לדיון, אבל נזכרתי).
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543896
אני לא חושב שזה נכון. לדוגמא, במוסקבה וכללית ברוסיה בכלל, לא היו יהודים במאות ה-‏15 עד ה-‏17. זה לא הפריע לאידאולוגיה אנטישמית להיות נפוצה ביותר.

בתופעת האנטישמיות יש רציפות היסטורית מאז העולם העתיק ועד ימינו. רציפות כזאת לא נמצאת ביחס לכל מיעוט אחר. אבל הסברי אד-הוק תמיד נוכל למצוא אם אנו מצמצמים את הפרספקטיבה שלנו. פעם זה בגלל שהיהודים עשירים, פעם זה בגלל שהם עניים ומפגרים. פעם זה בגלל שהם לא משתלבים, פעם זה בגלל שהם כן משתלבים. פעם זה בגלל שאין להם מדינה, פעם בגלל שיש להם מדינה. ההסברים משתנים, ורק האנטישמיות נשארת.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543898
תומר פרסיקו ראיין לאחרונה את פרופ' אילן גור זאב בעניין: http://tomerpersico.com/2010/05/23/gur_zeev_intervie...
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543899
מרתק.

באמת יכול להיות שהכיוון לחיפוש לא צריך להיות מדעי החברה אלא מדעי הרוח. הכיוון הזה מחייב איזה שינוי מחשבתי, כי במקום לדבר על בני-אדם כבסיס לחברה (ליברליזם אינדיבידואליסטי) או על קהילות כבסיס לחברה (קומוניטריאניזם), אנחנו מדברים על ''רעיונות'' שעומדים בבסיס החברה. זה נשמע מהותני מדי, אבל אולי מצדיק קריאה בראש פתוח.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543919
מעניין. האם נראה לכם שאפשר לסכם את התשובה לשאלה בכך ש"האנטישמיות החדשה" (של השמאל / "הפרוגרסיבים", לא האיסלם) מקורו באכזבה מהמודרנה והנאורות המערבית, ושאת שורשיה של הנאורות המערבית המאכזבת אפשר למצוא ביהדות?

כלומר,
1. השמאל מאוכזב מהמודרנה והנאורות, שהביאה עוולות רבים
2. מקורה של המודרנה המערבית במונותאיזם היהודי
3. לכן היהדות אשמה בעוולות שהביאה המודרנה
4. לכן השמאל מתעב את היהדות. כלומר, לכן השמאל העולמי אנטישמי.

זה מסביר את האנטישמיות של כמה אקדמאים (כמו חומסקי, למשל) או גם של פוליטיקאים (כמו צ'אבס, למשל)?. אני לא משתכנע שזה מסביר חלק משמעותי מהתופעה העולמית.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 546888
סבתו של חבר טוב נפטרה, ועקב כך אני‏1 קיבלתי בירושה את כל כתבי ז'בוטינסקי‏2, הואיל ולא נמצאו קופצים עליהם (באמת שאני לא מבינה למה).
ז'בוטינסקי, מתברר, בקיא למדי ברדיפות המיעוטים במזרח אירופה, ולא רק את היהודים רדפו.
יש לו מאמר שלם‏3, שבו הוא מתאר, איך הפולנים, שבעצמם מדוכאים ע"י הגרמנים, מדכאים מצידם את האוקראינים (והוא כמובן מתאר בדיוק איך).
יוצא מזה, שהואיל ואנחנו מאוד קרובים אצל עצמנו, ובקיאים בעיקר בהיסטוריה שלנו, ורואים בעיקר את סבלותינו, אנחנו לא מודעים לעמים האחרים ולסבלותיהם שלהם. וזה די הגיוני וטבעי.
אלא מה, במקום שבו לאוקראינים בעיות רק עם הפולנים ועם הרוסים, כי היו אוקראינים בשליטת פולין ובשליטת רוסיה, ליהודים היו בעיות עם האוקראינים, הפולנים, הרוסים, הגרמנים, הצרפתים, הפינים, ולמעשה בכל מקום שבו הם חיו. לו היו אוקראינים בכל מקום, והם היו מתעקשים לשמור על זהותם האוקראינית ולא להטמע לחלוטין בבני המקום, היתה תנועה אנטי-אוקראינית רחבה בכל העולם.

1 למעשה, אבא שלי קיבל. כך שגם יש לי את כל כתבי ז'בוטינסקי, וגם אני לא צריכה למצוא להם מקום על המדף.
2 שמשון, אגב, אחלה ספר.
3 אם תרצו, אבדוק איזה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 546895
גם כשהיהודים ניסו להיטמע הייתה אנטישמיות, אבל מה שנזכרתי בו לאור התגובה שלך הוא הבדיחה הישנה:

"אחוות עמים כיצד? נוטשים הפועל ההונגרי, הפועל הפולני, הפועל הרוסי והפועל הגרמני את חילוקי הדעות ביניהם, ויוצאים יחד לפרוע ביהודים".
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 546902
אני מעדיף את הנוסח הזה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 560510
3 לא מצאתי אותו ב: http://benyehuda.org/zhabotinsky/
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 560569
כמה פרטים נוספים על ההערה התמוהה:
1940#נפטרו [ויקיפדיה]
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 560570
לא ירדתי לסוף דעתך.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 560572
לא כל כתבי ז'בוטינסקי מצויים באתר בן-יהודה.
המאמר דנן שמו Homo homini lupus, והוא עוסק בשנאת מיעוטים. הוא מתחיל ביחס לשחורים בארה"ב, עובר ליחס לפולנים ע"י הגרמנים, דרך היחס הפולנים לאוקראינים, ומכלה ביהודים.

הוא נמצא בכרך "אומה וחברה".
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544009
יש כאן עירוב של מין שלא במינו.

תנועת ההשכלה התייחסה לאפליית יהודים במשטר שבתקופתם, הם לא קראו להיטמעות ומנדלסון, לידיעתך, לא הוריד את הכיפה.

היו גלי התנצרות לאחר מכן. בדורות שלאחר מכן. זו היתה תגובה מורכבת על אמנציפציה מחד והמשך אפלייתי מאידך. היו מי שבאמת האמינו בנצרות ובאוניברסליזם של תרבות אירופה, והיו מי שהתנצרו מתוך אינטרס.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544011
היי סמוכה ובטוחה שבתקופה הנדונה לעיל אף אדם לא התנצר מתוך אמונה בנצרות. מתוך אוניברסליזם אולי כן. אך בעיקר מתוך אינטרס.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544026
כמובן כמובן.

אז הנרייטה הרץ פשוט שיקרה לעצמה ולחבריה?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544030
מה היא חשבה בינה לבין עצמה, אי אפשר לדעת. אך יהיה זה די מוזר אם בגיל 53 היא פתאום הגיעה למסקנה שישו הוא בן האלוהים, ושחייבים להאמין בו כדי להגיע לאלוהים. זה יהיה מוזר מפני שזה לא מתאים לאישה אינטיליגנטית כזאת, בתקופה המסויימת הזאת, להתחיל להאמין בשטויות.

גם לא ידוע לי מה היא אמרה לחבריה (אולי לך זה כן ידוע, אם כן, האירי נא את עינינו). אך אם היא אמרה להם שהגיעה למסקנה שישו הוא בן האלוהים וגו', אז, כן, היא שקרה להם.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544033
היה זכור לי מכתב מלא התלהבות, אבל לא מצאתי אותו, לעומת זאת מצאתי את הביוגרפיה הזאת:
בה כתוב שהתאולוג שליירמאכר השפיע עליה רבות, אבל היא בחרה להתנצר רק לאחר שאמה נפטרה. היא עשתה זאת גם בצנעה, על מנת שחבריה היהודים לא יראו בכך מתקפה על זהותם.

היו ויש לי חברים וחברות, מכרים ומכרות, בעלי אמונות שונות: יהודים אורתודוכסים ורפורמים, קתולים, פרוטסטנטים, מוסלמים, דרוזים, בודהיטים, הינדים, אתאיסטים ואפיקורסים.
לפי נסיוני לא ניתן לקשר טיפשות עם אמונה זו או אחרת. אבל היא תמיד תמיד מתחברת עם חוסר סובלנות כלפי האחר.
''התנצרות היא כרטיס הכניסה לחברה האירופית'' 544035
נו, איפה בלינק שלך מוזכרת אמונת-אמת של הגברת הרץ באלוהותו של ישו, בלידת הבתולין שלו, בתחיית המתים שלו, בעלייתו הגופנית השמיימה?
אפשר בהחלט שהיא התנצרה מטעמי אוניברסליזם. אבל אמונה בנצרות?הנרייטה הרץ? זה לא עושה שכל. עם כל הכבוד לחברים שלך.
''התנצרות היא כרטיס הכניסה לחברה האירופית'' 544036
הוא שאמרתי, הטיפשות קשורה ישירות לחוסר סובלנות כלפי האחר.
''התנצרות היא כרטיס הכניסה לחברה האירופית'' 544037
יש לה גם קשר הדוק עם אי הבנת הנקרא.
''התנצרות היא כרטיס הכניסה לחברה האירופית'' 544038
אבל לפחות כל אחת מאיתנו הבינה מה השניה חושבת.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544012
לא, אין כאן עירוב.

האוניברסאליזם של מנדלסון הוא מורכב ומקצה מקום לעם היהודי. ידועה ההבחנה שלו (ב''ירושלים'') בין האדם כסובייקט של הדת הנגלית לבין היהודי כסובייקט של החוק הנגלה. בפרט, הוא מקצה מקום ליהדות כתרבות של חוקים יומיומיים ושל ''קול''. התרבות היהודית אמורה להציל את שאר העולם מעבודת אלילים, כזאת שנוצרת בגלל איבוד המשמעות המקורית שבהעלאת הדברים על הכתב.

אבל מנדלסון, כידוע, הוא רק הוגה אחד. אפשר למשוך את הקו שקורא להטמעות משפינוזה, דרך מרקס ועד הרצל המוקדם. או כל נרטיב אחר שתבחרי.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544025
אם יותר לי לשחזר את הקו הטיעון שלך:

א. "ההשקפה לפיה אנטישמיות היא "שנאת זרים טבעית" היא זאת שרווחה בתחילת תקופת ההשכלה"
ב. "תוצאתה היו ניסיונות להיטמעות של היהודים בסביבתם"
ג. "האוניברסאליזם של מנדלסון הוא מורכב ומקצה מקום לעם היהודי."
ד. "אבל מנדלסון, כידוע, הוא רק הוגה אחד. אפשר למשוך את הקו שקורא להטמעות משפינוזה, דרך מרקס ועד הרצל המוקדם."

הבעיות הלוגיות שיש לי עם טיעונים אלו:
1. ההנחה שהתוצאה היחידה מהאבחנה ששנאת זרים אינהרנטית לקיום האנושי היא נסיון היטמעות.
2. הקבלה שמנדלסון לא קרא להיטמעות העם היהודי אלא "הקצה מקום לעם היהודי" (והחייה את השפה העברית בכתב עת הגותי), והצבתו במשפט הבא ב"קו שקורא להטמעות"‏1. מדובר כאן בסתירה.

אבל אם אנחנו נכנסים לעניין, את הטיעון ששנאת זרים אינהרנטית לקיום האנושי אני לא מכירה מהוגי השכלה. המקור הקדום ביותר שאני מכירה לכך הוא הגל. תקן אותי אם אני טועה.

חוצמזה, אי אפשר לדבר על ההיסטוריה של הגות ב"אחרות" שהמשיכה להתקיים עד ימינו, בלי ההנחה ששנאת זרים אינהרנטית לקיום האנושי. ולכן ניתן להוכיח גם אמפירית את הטעות בהנחה שהמסקנה היחידה שיכולה לנבוע מכך היא קריאה להיטמעות.

1 היכן אתה מוצא את קריאתו של שפינוזה להיטמעות?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544052
לא טענתי את הטענות שנגדן את יוצאת. לא ש''התוצאה היחידה...היא ניסיון היטמעות'', לא ''ששנאת זרים אינהרטית לקיום האנושי'' ולא שמנדלסון קרא להיטמעות.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544138
זו בדיוק הבעיה שלי עם מה שאתה אומר, אתה שולל את האפשרות ש"שנאת זרים אינהרנטית לקיום האנושי".

לפני חמישה ימים תמימים נועה ו. טענה משהו סביר ונכון בעיני: "שנאת זרים היא דבר טבעי.
ואתרע מזלנו להיות בכל מקום ולספוג בכל מקום את שנאת הזרים שלו."

קצת לפני שהסברת שאתה לא מקבל הסברים מתחום הסוציולוגיה והפסיכולוגיה לשם העניין, פטרת את דבריה באמירה ש"ההשקפה לפיה אנטישמיות היא "שנאת זרים טבעית" היא זאת שרווחה בתחילת תקופת ההשכלה, ותוצאתה היו ניסיונות להיטמעות של היהודים"
אז זהו שלא.
חוצמזה, שפינוזה לא היה אסימיליסט. ואת המודלים החברתיים השונים ביותר של "הרצל המוקדם" מחד ומרקס מאידך ניתן למקם בתקופה מאוד ספציפית במאה ה19 בחלק הדובר גרמנית של אירופה.

יש לי כבוד לממד התאולוגי של קיומנו, באמת (כל עוד אני לא מחוייבת לקבל הסברים צרים לגבי מהותו מפרופ' גור זאב), אבל זה לא שולל את ההסבר הסוציולוגי, פסיכולוגי והיסטורי לעניין. ואתה לא הצגת שום טיעון משכנע כנגד זאת.

ולכן אני שואלת:
האם אתה מכיר חברה שאין בה שנאת זרים?
האם זה לא נכון שמה שאפיין את הקהילה היהודית במשך תקופה מאוד ארוכה היא שהם היוו מיעוט במקום שהיו?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544141
יש שתי בעיות מרכזיות עם הסבר שנאת הזרים:
ראשית, לעיתים קרובות, בכמה ארצות בעולם, היו כמה וכמה מיעוטים, ומעמד היהודים היה הנחות שבכולם. השאלה היא למה. לזה יש לי כמה הסברים שאולי יכולים לשכנע חלקית לפחות.
שנית, אנטישמיות התקיימה וקיימת גם במקומות בהם אין יהודים, גם לפני עידן תקשורת ההמונים, וכיום ישנה - וזה המפתיע - גם בארצות שמעולם לא היו נוצריות או מוסלמיות, כלומר שאין להן קשר תיאולוגי היסטורי ליהדות. הסבר 'שנאת הזר' לא מספיק טוב לדעתי כדי להסביר את קיומה של אנטישמיות בין בודהיסטים בקוריאה, למשל.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544142
זה מעניין. איך האנטישמיות בין בודהיסטים בקוריאה באה לידי ביטוי? ואיזה הסברים יש לעניין הזה?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544144
האם האנטישמיות בקוריאה באה לידי ביטוי ראשוני אחרי שהאדם המערבי הראשון שאל קוריאני "האם אתה שונא יהודים?", או אולי אפילו "מה דעתך על היהודים?"
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544149
לא יודע, כי אני לא מומחה לאנטישמיות בקוריאה. אבל מצד שני, בהתחשב בעובדה שהיהודים אינם מיעוט בעל איזושהי משמעות בקוריאה, למה שהקוריאני יקשיב לאדם הלבן ההיפותטי הזה?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544164
בתגובה 544141 כתבת שבקוריאה התקיימה אנטישמיות למרות שזו דוגמה לארץ בה אין בכלל יהודים. לכן, טענת ששנאת הזר איננה הסבר טוב. אני הבנתי שכיבכול אתה מכוון למשהו אימננטי ואיתו יש לי כמה בעיות. מהות אימננטית אומרת שלקוריאני יש מהות אימננטית לשנאה שמושאה הוא היהודי. בנוסף, צריך שליהודי יהיו סימני זיהוי מהותיים ולקוראני יכולת מהותית לזהות את הסימנים כסימני היהודי. בקיצור, סדרת מוקשית של הנחות התלויות זו בזו. בשאלה שלי כיוונתי לתהליך של התפשטות רעיונות, של הדבקה פסיכולוגית-חברתית. בתיאור ההיפוטתי הזה, הקוראני לא סתם מקשיב לאדם המערבי שבא לדבר איתו במיוחד על היהודים, אלא שבמסגרת השיח והמפגש עולים דברים שונים שמחלחלים, והמחוברים לנושאים אחרים (נצרות, מסחר, הסטוריה). נניח גם שלנושאים הללו יש מטען רגשי אצל הדובר המערבי ונושאים אחרים חשובים למאזין הקוראני. אם כבר יש יכולת אימננטיות אז אולי היכולת לזהות הבעה של רגש אצל אחרים היא יותר הגיונית, ואז הזיהוי ההדדי הזה מעצים נושאי שיחה שונים, כמו היהודי.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544165
אני שואל שאלות, וכבר יודעים לענות לי מה התשובות שלי, בלי שאני בכלל בטוח לגביהן.
בכל מקרה, גם התיאור ההיפותטי שלך הוא 'סדרה מוקשית של הנחות', לדעתי.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544166
לא הבנתי. באמת יש אנטישמיות בקוריאה או שזאת סתם דוגמא היפותטית?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544168
יש אנטישמיות, מוכרים שם את הפרוטוקולים, זה קיים לא רק בקרב נוצרים, ואין לי שום מושג למה זה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544180
במזרח הרחוק, הפרוטוקולים של זקני ציון הם לא בדיוק אנטישמיות.
הייתה סדרת הרצאות של האו''פ בנושא יפן והשואה, ממנה אפשר היה להבין שהפרוטוקולים עודדו את ממשלת יפן להגן על היהודים, משום ערכם וחשיבותם.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544185
ידוע לך מתי האנטישמיות התחילה לצמוח שם ומה היקפה? קוריאה הדרומית אינה מדינה מבודדת, וכשם שכיום יש לאי-אלו ישראלים דעות קדומות על האינדיאנים, למשל, כך סביר שלאי-אלו קוריאנים יש דעות קדומות על יהודים.

ולשאלה חשובה יותר - האם היא פורחת בצד מסוים של הפוליטיקה שם?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544188
לא יודע מספיק. מה שאני כן מכיר הם הסברים סותרים: אחד מהם הוא שזו צורה של התנגדות להגמוניה של המערב, והשניה - שזו השפעה של ההגמוניה של המערב, ויש עוד כמה הסברים.

והנה דוגמה מעניינת, מספר קומיקס רב מכר:
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544358
לפני שמניחים ''שנאת הזר'' וכו', יש לדעתי לבדוק הנחות בסיסיות יותר.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544365
פרט ונמק, בבקשה. אילו הנחות?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544148
זה דווקא הגיוני.
נאמר שבפולין‏1, למשל, יש יהודים, גרמנים, אוקראינים, בלארוסים, ליטאים, צוענים, רוסים, קראים, סלובקים וצ'כים.
כולם, חוץ מהקראים והיהודים - נוצרים.
מכנה משותף אחד.
כולם, חוץ מהצוענים, היהודים, הקראים והגרמנים - סלאבים. מכנה משותף נוסף.
לכולם, חוץ מהקראים, הצוענים והיהודים, יש את היתרון של ארץ סמוכה, שהלאום שלהם מהווה בה רוב. זה מונע רדיפות מצד אחד, בד"ך, ומאפשר מקום מקלט בשעת הצורך.
הקראים הם מיעוט מבוטל שלא מפריע, וגם לא סובלים (בד"ך) מהגבלות שחלות על יהודים.
אף אחד מהמיעוטים האחרים לא מואשם ברצח ישו, ולכן לא מסיתים נגדו באופן קבוע בכנסיה.
את הצוענים אף אחד לא סובל בשום מקום, בדיוק כמו את היהודים.

אשמח לשמוע את ההסברים שלך.
על אנטישמיות בקרב בודהיסטים בקוריאה לא שמעתי.

1 צריך לזכור, שפולין היתה פעם ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, מבחינת יהודים. בכלל, מעמד היהודים לאורך ההיסטוריה, מתנדנד בין זכויות יתר, לשוויון מלא, לתחתית המדרגה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544151
ההערה שלך (1) היא התשובה לשאלה שלך.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544159
ההסבר שנועה נתנה, עם מערכת מוכבת של שייכויות ראוי בעיני.

אבל מעבר לכך יש להזכיר שיש והיו מקומות עם מספר מיעוטים שבהם מעמד היהודים לא היה הנחות בכולם (מה שתמיד מוזכר כשעוסקים בהיסטוריה של השתתפות יהודים בתנועות לזכויות האדם). האם גם לזה יש למצוא הסבר?
הדינמיקה החברתית וההתפתחות ההיסטורית הם תמיד עניין מורכב עם הרבה משתנים. ורק על מנת להבהיר את העניין, כן יש בעיני חשיבות לעובדה שדעות קדומות לא מודבקות ל"כל זר באשר הוא" אלא מוצמדות לקבוצות מסויימות לאורך זמן.

חוץ מזה אני לא מבינה מדוע נדרש שקבוצה תהיה נוכחת על מנת שיתפתחו כלפיה דיעות קדומות במסגרת "שנאת הזר". סטראוטיפים שליליים וחיובים הם ממילא בעלי משקל סימבולי.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544163
במקומות בהם מעמד היהודים לא היה הנחות מכולם, בדרך כלל יש הסבר שלא צריך להתאמץ כדי למצוא אותו (גזעי, בדוגמה האמריקאית). על כל דבר אפשר לומר 'עניין מורכב', אבל אם העניין המורכב חוזר על עצמו בצורות דומות ברחבי הגלובוס וההיסטוריה, צריך לנסות ולהבין גם מה משותף לכל הצורות האלה (אגב, "שנאת הזר" גם כן לא יכולה להסביר חלק ניכר מהאנטישמיות המודרנית, ששנאה גם יהודים שהשתלבו ואפילו נטמעו).

בכל מקרה, אם את יודעת על הפרוטוקולים של זקני הבהאים, נא להודיעני. סטריאוטיפים שליליים וחיוביים הם סטריאוטיפים, אבל למה שסטריאוטיפים יתפתחו על קבוצות שאין להן שום משמעות מעשית במקומות בהן הסטריאוטיפים האלה מתפתחים? לא עדיף שהאנטישמי הקוריאני שמפיץ את 'הפרוטוקולים', היה מוצא סיבה לשנוא, נניח, את התאילנדים או האינדונזים?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544227
"במקומות בהם מעמד היהודים לא היה הנחות מכולם, בדרך כלל יש הסבר שלא צריך להתאמץ כדי למצוא אותו (גזעי, בדוגמה האמריקאית)."

אז מה ההסבר הפשוט לגבי פרס ומצרים בתקופות קדומות יותר?

"אם העניין המורכב חוזר על עצמו בצורות דומות ברחבי הגלובוס וההיסטוריה, צריך לנסות ולהבין גם מה משותף לכל הצורות האלה"

דומות, לא זהות, גם את ההבדלים צריך להסביר.

"(אגב, "שנאת הזר" גם כן לא יכולה להסביר חלק ניכר מהאנטישמיות המודרנית, ששנאה גם יהודים שהשתלבו ואפילו נטמעו)."

למה לא?
קח לדוגמא את האופן שבו סנדר גילמן מסביר את הדינמיקה. אם הגדרה עויינת לזר מהווה חלק מההגדרה העצמית, הסובייקט לא יהיה מעוניין באסימילציה של הזר. הוא צריך אותו בתור "אחר". אם הזר מנסה להשתלב הוא הופך ל"חקיין", "זר בתחפושת" ו"נחות באופן מהותי". מעבר לכך הוא נושא עליו את כל ה"חטאים" של העידן החדש ("בורגני", "פוסטמודרני", "שטחי וחסר ערכים"), או של העידן הקודם ("שמרן", "דתי פרימיטיבי", "אפוף דעות קדומות").

"בכל מקרה, אם את יודעת על הפרוטוקולים של זקני הבהאים, נא להודיעני."
יצא לי במהלך חיי להיתקל בתיאוריות קונספירטיביות על פרוטסטנטים, קתולים, יפנים, סינים ומוסלמים מכל הסוגים.

"למה שסטריאוטיפים יתפתחו על קבוצות שאין להן שום משמעות מעשית במקומות בהן הסטריאוטיפים האלה מתפתחים? לא עדיף שהאנטישמי הקוריאני שמפיץ את 'הפרוטוקולים', היה מוצא סיבה לשנוא, נניח, את התאילנדים או האינדונזים?"

ההסבר הוא תמיד פשוט למדי בדרך כלל.
אני בטוחה ב90 אחוז שלמחברת תגובה 544030 אין כל קשר עם נוצרים בחיי היום יום ובסביבה הקרובה. עם זאת יש בדעה קדומה כלפיהם על מנת לבסס תחושת עליונות (אתאיסטית).

לארצות הברית יש השפעה ומשמעות רבה יותר בקוראה הדרומית מאשר לתאילנד ואינדונזיה. המעבר לדימויים אנטישמיים בהחלט יכול להיות שילוב של אימוץ עולם הדימויים של המתנגדים המרכזיים שלהם מארצות ערב (בדרום קוראה קשה יותר לאמץ את השפה של צפון קוראה בעניין הזה), ודעות קדומות מסורתיות בקוריאה שעומדות על עליונות הקונפוציאניזם לעומת דתות אחרות.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544345
כל שאלה אפשר להגחיך עם 'למה' עד אינסוף. אבל עדיין, ההסבר של שנאת הזר בצורה שאת מציגה אותו כל-כך רחב, ומערבב התנשאות, שנאה, דעות קדומות וכו' והכל תחת הקטגוריה של 'שנאת הזר'. כי ההגדרה של גילמן יורה את החץ: מתוך ההנחה ששנאת הזר מסבירה הכל, מסבירים איך הכל נופל תחת 'שנאת הזר'.

יש בדיחה ישנה, שמסבירה לדעתי את הבעיה בתיאוריית שנאת הזר: "אחוות עמים מה היא? כאשר הפועל הסלובקי, הפועל הגרמני, הפועל הרוסי והפועל האוקראיני זונחים את הבדלי הלאומיות והמעמד ביניהם ויוצאים יחד לפרוע ביהודים". אז כן, אם מניחים מראש: א. יש אנטישמיות, ב. היא נובעת משנאת הזר, ג. לפיכך א' מוכח, אז התיאוריה ללא בעיות. אבל בהתחשב בכך שלא תמיד כל המיעוטים הזרים שנואים בצורה שווה ולפי אותו הגיון, ושיהודים בו זמנית נשנאו בשל סיבות סותרות (עושר ועוני, למשל) - אני חושב ששנאת הזר עדיין איננה מודל מושלם.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544493
לא פרוטוקולים, אבל תאוריות קונספירציה לא חסר (חפש "מה יש מתחת לגנים הבהאים").
אפילו כאן יש: תגובה 425781.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544524
''אם את יודעת על הפרוטוקולים של זקני הבהאים, נא להודיעני''. הפרוטוקולים עצמם הם אדפטציה של ספר צרפתי שנכתב במקורו על הבונים החופשיים.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544532
למיטב ידיעתי הפרוטוקולים התבססו על ספר סאטירי צרפתי נגד נפוליאון השלישי.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544538
נדמה לי שמדובר בספר ''בלש'' מאותה התקופה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544541
כן טעיתי. הזייפן הרוסי רצ'קובסקי "ערך" שני מקורות. אחד היה ספר אנטישמי גרמני והשני היה הספר הסאטירי נגד נפוליאון IIIשציינת - "דו-שיח בין מקיאוולי למונטסקייה" של עיתונאי בשם מוריס ז'ולי (המנוולים שם היו הישועים).
הבונים החופשיים נכנסו לסיפור ע"י המו"ל הרוסי של הפרוטוקולים סרגי נילוס שטען שהעותק המקורי של הפרוטוקולים נגנב מישיבת המועצה העליונה של הבונים החפשיים (בעיני הרוסים הריאקציונריים, הבונים החופשיים הליברליים היו מין סוג של יהודים).
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544146
שנאת זרים יש כנראה בכל מקום. אבל לא באותה כמות ו/או איכות.
יש טעם להשוות את האנטישמיות באנגליה או טורקיה לזו שבפולין, למשל, ולנסות להסביר את ההבדל בינהן. הטענה ש"שנאת זרים היא דבר טבעי", הגם שהיא נכונה, לא תספיק לצורך הסבר כזה. אולי תיאולוגיה תעזור.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544160
אולי מתוך נאיביות ראשונית, אני די נחרדתי לגלות את כמות ואיכות שינאת הזרים במקומות נאורים, פתוחים ובטוחים לכאורה.

אבל זה נכון שכמשתנה היא מתבטת בצורות שונות בחברות שונות, והתאולוגיה, שאינה נפרדת בהתפתחותה מגורמים חברתיים פסיכולוגיים והיסטוריים יכולה להוות אינדיקציה לעניין.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544147
ראשית, לא שללתי ולא חייבתי את הטענה ש"שנאת זרים אינהרטית לקיום האנושי". כתבתי ששנאת זרים אינה מסבירה את הרצף והעוצמה של תופעת האנטישמיות. שנית, הויכוח על ההיטמעות כתשובה לאנטישמיות לא מתחיל במאה ה-‏19 בגרמניה (אולי את מבלבלת עם פולמוס האמנציפציה במדינות הגרמניות), אלא לכל המאוחר מייד לאחר המהפכה בצרפת, כשמושג השוויון האזרחי נעשה מושג מרכזי. שלישית, בעניין שפינוזה, כתבתי שאפשר למשוך את הקו ממנו, ואולי זה באמת היה ניסוח מטעה. שפינוזה לא מדבר על היטמעות ולא עוסק בהצעות מעשיות. הוא כן הראשון שטוען שעם ישראל סיים את תפקידו ההיסטורי ושהוא צריך להיות עם ככל העמים. הוא הראשון ש"מחלן" את היהודי, ומציג נרטיב שמנוגד הן לזה הנוצרי והן לזה היהודי.

אני חושב שבתגובותיי הצגתי טיעון. החל מאנטישמיות במקומות שלא היו בהם יהודים, ממשיך מרציפות ועוצמה היסטורית וכלה בגלגולה של האנטישמיות כהתנגדות לישראל. אם זהו "טיעון משכנע" זאת שאלה אחרת, שנוגעת לנמען הטיעון ולא רק למוען.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544161
"כתבתי ששנאת זרים אינה מסבירה את הרצף והעוצמה של תופעת האנטישמיות."
הבנתי. ואני טוענת שבהקשרים מקומיים והיסטוריים היא תמיד תהווה את הגורם המרכזי לכך.

"הויכוח על ההיטמעות כתשובה לאנטישמיות לא מתחיל במאה ה-‏19 בגרמניה"
לא טענתי כך. טענתי שאת שני ההוגים היהודיים שהזכרת יש להבין בהקשר הגרמני בתקופה היסטורית מסויימת זאת.

כפי שכתבתי לטווידלדי למעלה, קבוצה לא צריכה להיות נוכחת על מנת שיתפתחו כלפיה דעות קדומות שמקורן ב"שנאת הזר", משום שאלו בעלות משקל סימבולי. הרצף והעוצמה יכול להיות מוסבר היסטורית, וגלגולה שהאנטישמיות כהנגדות לישראל אינה יוצאת דופן בתולדות "שנאת הזר".

ונכון, "טיעון משכנע" הוא אכן תוצר של תקשורת הדדית בין הנמענים והממוענים.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544203
כתבתי "שנוגעת לנמען הטיעון ולא רק למוען" ואת פירשת את המשפט כענייני תקשורת הדדית. אמנם יש כאן גם עניין של תקשורת, אבל לא התכוונתי לכך. קשיים בתקשורת ובהבנה הדדית ניתנים במרבית המקרים לפתרון תוך מספר תגובות באייל. ישנם דברים שמעבר לתקשורת, כמו עמדות בסיסיות ונקודות מוצא.

המעבר מהסברים במדעי החברה לתזות של מדעי הרוח ‏1 להתבוננות במציאות שייך לעמדות בסיסיות כאלה. אדם שאמון על הסברים במדעי החברה פשוט לא יכול לקבל הסבר שמייחס מהותנית ייחודית להיסטוריה היהודית. תזה כזאת חותרת תחת כללי החשיבה הבסיסיים של מדעי החברה: האוניברסאליזם של האנושות, האוניברסאליות של החוקים, הצורך בהוכחה בכללים מדעיים. מהצד השני, אדם שאמון על הסברים מתחום מדעי הרוח לא רואה את עצמו מחוייב לפסול את ההסברים המדעיים על מנת להציע תזה רחבה יותר, שלא ניתנת לבדיקה בכלים מדעיים.
במקרה זה, אני חושב שההסברים שמציעים מדעי החברה אינם מספקים. אבל אני לא הולך להתווכח על זה, כי זה נראה לי קשור יותר לעמדות המוצא. אני לא בטוח שאני מוכן לקבל תזות היסטוריות רחבות היקף ממדעי הרוח, אבל אני גם לא בטוח שתהיה לי ברירה.

1 הקונטיננטלים, כמובן. אני לא מכיר תזות כאלה במדעי הרוח האנגלו-סקסיים. מצד שני, לפעמים נראה לי שהפרויקט המרכזי של מדעי הרוח האנגלו-סקסים הוא להוציא את ה"רוח" מתוך מדעי הרוח.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544228
"כתבתי "שנוגעת לנמען הטיעון ולא רק למוען" ואת פירשת את המשפט כענייני תקשורת הדדית."

לא פרשנות, אלא מהלך רטורי.

מעבר לכך, תודה לאל שהמהותניות לא מהותית למדעי הרוח (גם ביבשת, גם מעבר לאוקיינוסים). אחרת, אנה היינו באים?
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543818
אפרופו האנגלים, הידעת שהשימוש הראשון במילה holocaust כ"שואה" היו מעשי התפארת של ריצ'רד הראשון ביהודים? במקור המילה תיארה שריפה מושלמת של קורבן לאלים, כך שהיא די התאימה לאחת מצורות הטבח הפופולריות ביהודים.
איסלנד? 543697
איסלנד? 543705
סגרו לנו את הטיסות עם ענן האפר שלהם.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543939
את לא היחידה שמקשרת בין גרמניה הנאצית ובין המשבר הכלכלי באירופה בכלל וביוון בפרט. בשבועות האחרונים מפרסם ד"ר מאתיאס ראת' (שקשור גם לסיפורים מעניינים אחרים) מודעות ענק בעיתונים נחשבים (למשל, חצאי עמודים בני"ט) המתריעות נגד הקשר הנאצי שמאחורי "האיחוד האירופאי הבריסלי".

לדבריו, האיחוד האירופאי איננו אלא יציר כפייהם של בכירים נאציים כמו וולטר האלשטייו וקארל אופאולס, שלמרות שהיו חלק מהממסד הנאצי גויסו אחרי המלחמה לבניה של מוסדות גרמניים ואירופאיים. האיחוד האירופאי משרת למעשה קרטל בינלאומי של תעשיות נפט ופרמצבטיקה הוכסט, והקרטל נתמך ע"י בעלי עניין כמו נשיא צרפת סרקוזי. לא שחיתות או חוסר יעילות גרמו למשבר ביוון אלא שאיבה שיטתית של כספים למימון מוצרים של הקרטל.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543940
צ''ל ''כמו הוכסט ו-איי.ג'י.פארבן''.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543982
שטויות מבושלות בנזיד קונספירציה בנוסח הפרוטוקולים של זקני ציון, רק בהפוך.

אם הנאצים הללו היו כה מתוחכמים ומתוכננים, לבטח ידעו היטב לא לפתוח במערכה נגד רוסיה כאשר כל אירופה נפלה שדודה לרגלי הוורמאכט

-----------------
הכותב מתעב תיאוריות קונספירציה בעיקרון עקרוני של הגיון בסיסי
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544107
הקשר לנאצים נשמע מופרך, אבל בהחלט סביר לטעון שחברות רב לאומיות גדולות - ולא ''האנשים ברחוב'' - הן שדחפו את תהליך האיחוד קדימה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544116
ויותר סביר מ"חברות רב לאומיות": חבורה של אליטות מקומיות ובירוקרטים בבריסל.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544170
טענתי מרחיקת לכת יותר לגבי תיאוריות קונספירציה מכל המינים, והשקפות העולם וקבוצות התייחסות מכל סוג.

מכיוון שרוב מוחלט מהמין האנושי כלול בסוג הערסי והדי מטומטם בחיי היומיום. דהיינו, מי שלא מסוגלת לתכנן אפילו את ההתאמה בין שמלת נשף לנעלי עקב והתספורת הנכונה לסיטואציה, על אחת כמה וכמה שאין בנמצא קבוצה עם מטרות ארוכות טווח, היכולה לסדר אירוע מתגלגל באופן דטרמיניסטי בין נקודת מוצא נתונה לסוף המיוחל.

המקריות והשטחיות שולטות.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 544133
מיפוי עץ הרעיונות?
''דעה'' אחרת 543540
הנה עוד שלושה כלכלנים שאינם חושבים כמו מה שאנחנו קוראים והרבה מהמגיבים כאן מצטטים.
הפגנות ברחבי אירופה כנגד קיצוצי התקציב 552281
"בספרד נערכה שביתה כללית לראשונה מזה 8 שנים. משעות הבוקר המוקדמות אתמול החלו קבוצות פעילים, חלקם רעולי פנים, להתארגן ברחבי מדריד וברצלונה. הם נעו לעבר השווקים, הבנקים ובתי עסק בניסיון לשכנע אותם להצטרף למחאה ולא לפתוח. אלה שלא שיתפו פעולה, ספגו קללות וצעקות. בברצלונה התלהטו הרוחות במהלך היום וחלק מהמפגינים החלו ליידות אבנים ולהעלות באש כלי רכב וניידות משטרה, דבר שחייב את כוחות הביטחון להתערב."
ובלטביה: "מרבית המורים איבדו 50-60% משכרם וכעת הם מאויימים בקיצוץ נוסף. המשכורת של יתר העובדים במגזר הציבורי נחתכה ב-‏30% וחלקם מספרים כי הם חיים מכ-‏200 אירו בחודש. כלכלת לטביה התכווצה בשנה האחרונה בכ-‏18% וניצלה מפשיטת רגל רק בזכות תוכנית הסיוע של קרן המטבע, אשר הפעילה תוכנית דומה גם ביוון." - Ynet
הפגנות ברחבי אירופה כנגד קיצוצי התקציב 552314
מישהו יודע אם ירידת כוח הקניה הובילה לדיפלציה במדינות הנ"ל?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים