מדענים סינתזו גנום חיידקי מלא, והשלימו טיוטה של גנום האדם הניאנדרטלי 3222
שני מחקרים שהתפרסמו בחודשים האחרונים מסמנים התקדמות משמעותית ביכולת לייצר ולשנות אורגניזמים, כמו גם בהבנה של מקור האדם.

בסדרת מחקרים פורצי דרך של קבוצה בראשותו של קרייג ונטר, הצליחו החוקרים לייצר גנום (סך רצפי הדנ"א) חיידקי ידוע מהרצף שלו במחשב ומאבני בסיס בודדות של דנ"א (נוקלאוטידים). לאחר מכן הוחדר הגנום הסינתטי לתוך חיידק דומה, החליף את הגנום הטבעי של החיידק והחל לבטא חלבונים מהגנום הסינתטי. לאחר זמן קצר, נוצרה מושבה של חיידקים המכילים רק את הגנום המוחדר. הישג זה – סינתזה מאפס של גנום שלם, החדרתו והפעלתו באורגניזם אחר – מהווה אבן דרך בביולוגיה. כאשר שיטה זו תהפוך שכיחה, ניתן יהיה לבדוק איך צירופים רבים של גנים ומסלולים מטבוליים משפיעים על מופע האורגניזם. כבר כיום נעשים נסיונות להשתמש בטכנולוגיה זו כדי לקצר משמעותית את הזמן הדרוש לייצור חיסונים, כמו גם לפיתוח אצות המפרישות דלקים, כתחליף עתידי לנפט.

במקביל לעבודה זו, שתחילתה לפני למעלה מעשור, התבצעה סקירה אתית של התחום שהזמינה אותה קבוצת מחקר. לאור קשיים טכניים רבים ביישום השיטה, אין סכנה מיידית מפני ניצולה לרעה על ידי גורמים עויינים, אולם הגבלות על נגישות לטכנולוגיות ביולוגיות כבר מיושמות במדינות מערביות אחדות.

במסגרת פרוייקט הגנום הניאנדרטלי, המתנהל בעיקר במכון מקס פלאנק שבגרמניה, הושלמה ופורסמה טיוטה מתקדמת של הגנום. הטיוטה, שמתבססת על דנ"א משלושה מקורות שונים, מכסה את מרבית הגנום, אם כי באיכות בינונית. בנוסף להיותה הפרסום הראשון של גנום של יונק נכחד, לתוצאה זו גם חשיבות רבה בזיהוי איזורים בגנום שהשתנו בקצב מואץ באדם הנבון (הומו ספיאנס) לעומת הניאנדרטלי, ולכן אולי תרמו לתכונות המייחדות את האדם הנבון. השוואה של טיוטת הגנום הניאנדרטלי לגנום האנושי גילתה דמיון רב יותר, בפרט באזור מסויים, בין הגנום הניאנדרטלי לבין שאר הגנומים שמוצאם מחוץ לאפריקה. תגלית זו מעידה כי ככל הנראה, ובשונה מהקונצנזוס בקהילה המדעית עד כה, האדם הנבון הזדווג עם ניאנדרטלים לאחר צאתו מאפריקה. האומדן למידת התרומה הניאנדרטלית לאדם האירופאי נעה בין אחוז אחד לארבעה.

הטכנולוגיה בת ימינו אינה מאפשרת יצירה של גנומים מורכבים כגון הגנום הנאנדרטלי על סמך רצף ממוחשב. אולם לאור קצב ההתפתחות בתחום, יתכן שבעתיד ניתן יהיה לייצר קווי תאים נאנדרטליים, או אף אדם ניאנדרטלי שלם, על סמך גרסה מפורטת יותר של הגנום, שעל הפקתה שוקדים כעת חוקרים. לאור ההשלכות המוסריות של יצירה כזו, סביר להניח שכמו שיבוט אנושי, גם דבר זה ייאסר בחוק.
קישורים
יצירת הגנום הסינתטי - מאתר המכון של קרייג ונטר
יצירת הגנום הסינתטי - מאמר בכתב העת Science
פרוייקט הגנום הניאנדרטלי
פרוייקט הגנום הניאנדרטלי - ויקיפדיה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  שינוי אבולוציוני בטיבט • רון בן-יעקב
  הניאנדרטלים מכים שנית • שוקי שמאל • 62 תגובות בפתיל
  מזמוטים פרההיסטורים • כבשה • 7 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים