לחלום קרוב 3254
קאל ניופורט מייעץ לנו שלא לבזבז את זמננו וכשרוננו על כמיהה אל יעודנו המקצועי
ברשימה "The danger of the dream job delusion" בבלוג "Study hacks", יוצא קאל ניופורט כנגד הכמיהה אל "ג'וב החלומות", אותו הוא מגדיר כ"עיסוק הבנוי סביב תחביב או תחום עניין צדדי ממנו אנו נהנים". בתחילת הרשימה הוא מביא דוגמא למכר שכן הצליח בכך ומנהל להנאתו חווה אורגנית מצליחה שהקים. הוא גם מצטט דוגמא מתוך הספרות העניפה המייעצת כיצד להעז לחלום ולחתור לפרנסה מן הדברים שאנו באמת אוהבים.

ניופורט מתעמת עם גישה זו בצטטו מחקר משנת 1997 שפורסם ב- Journal of Research in Personality, שמצא שהאופן בו אנו תופסים את עבודתנו הוא תוצר של גישה יותר מאשר של פרטי העבודה עצמה. המחקר גילה למשל פרופורציה דומה בין שיעור מי שתופסים את עבודתם כ"ג'וב", קריירה או יעוד, בקרב מגוון מקצועות, כמו גם אצל עובדים המשמשים בתפקידים שונים באותה חברה.

הוא מספר שלפני כשנה הוא ביצע בדיקה לא פורמלית משלו, במסגרתה הוא תישאל עובדים במקצועות שונים, בינהם עוזר מנהל, מאמן אישי, חלבן, תוכניתן ואחרים. תוצאות בדיקתו חיזקו את מסקנת המחקר לעיל, שהיא: מה שקובע את סיפוקנו מן העבודה תלוי פחות בסוג העבודה ויותר במה שאנחנו עושים עמה. מכאן לדעתו נובעת הסכנה הטמונה בתפיסת "ג'וב החלומות". לטענתו, ככל שאנו מוצפים ביותר מסרים באשר למעבר נתיב האושר דרך ג'וב החלומות, אנו מחזקים את נטייתנו לחלק את עולם העבודה לעבודות רגילות, המזוהות כמשמימות, לעומת עבודות חלומיות מלהיבות. חלוקה כזו גורמת לנו להשקיע פחות מאמץ ומחשבה בתפקידנו, על חשבון חלומות מעורפלים על עבודות אקזוטיות. בכך אנו מבזבזים זמן, מוטיבציה וכישרון שהיו יכולים לשנות את תוכן עבודתנו הנוכחית ולהפוך אותה למספקת יותר.

קישורים
The danger of the dream job delusion הרשימה (באנגלית)
Study Hacks הבלוג של קאל ניופורט
מחקר בראשות Amy Wrzesniewski שבדק את הנושא
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  מה רוצים למקסם? • המסביר לצרכן • 117 תגובות בפתיל
  הג'וב הטוב ביותר בעולם • אמיתי

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים