שני פיתוחים ישראליים 3257
שיטה להמתת תאים נגועים באיידס באמצעות הנגיף עצמו ויצירת חומר קשיח זול ולא מזהם
חוקרים מן האוניברסיטה העברית פיתחו שיטה להשמדת תאים הנגועים בנגיף ה-HIV, זאת מבלי לפגוע בתאים שלא הודבקו. הדבר נעשה ע"י חסימת חלבון ה-REV המצוי בנגיף, שתפקידו להגביל את מספר העותקים של המטען הגנטי הנגיפי שהוא מחדיר לתא בגוף. עם חסימתו של החלבון עולה מספר העותקים המוחדרים לתא בודד משניים־שלושה ליותר מחמישה עשר, מה שגורם להמתת התא הנגוע בלבד. החוקרים, פרופ' אברהם לויטר, פרופ' אסף פרידלר, ד"ר אביעד לוין וד"ר צבי חיוקה פירסמו את ממצאיהם באוגוסט השנה בכתב העת המדעי "AIDS Research and Therapy".

הטיפולים למחלת האיידס הנפוצים כיום עוסקים במניעת העברת המחלה מאדם לאדם וכן בעיכוב היכולת של תאים נגועים להדביק תאים בריאים באותו הגוף, אך לא בקטילת התאים הנגועים, ולכן גם לא בריפויה המלא של המחלה.

עד כה הופעלה השיטה על תרביות של תאים אנושיים הנגועים ב-HIV1, שהוא הגירסה הנפוצה והמדבקת יותר של נגיף ה-HIV. לצורך השלב הבא של המחקר זקוקים החוקרים להשקעה של עד מיליון דולר.

פיתוח בתחום הנדסת החומרים: חוקרים ממכון וייצמן ומאוניברסיטאות בן־גוריון ותל־אביב פיתחו חומר המתואר על ידם כחומר האורגני הקשיח ביותר שיוצר אי פעם באופן מלאכותי. החומר קשיח כפלדה אך קל ממנה ואינו מזהם. הוא מתבסס על תרכובת הבנויה משתי חומצות אמינו, שמתארגנת מעצמה למבנים ננו־מטריים כדוריים בטמפרטורת החדר.

כבר כיום ישנו חומר אורגני קשיח שאינו מזהם – ננו־צינוריות פחמניות, אך עלות יצורו של זה היא עשרות אלפי דולרים לק"ג, לעומת החומר החדש שאמור להיות זול ולשמש ליצור מכוניות, מטוסים, חלליות, אפודי מגן ושתלים.

קישורים
דיווח ב"הארץ" על השיטה להשמדת תאים נגועים
מאמר ב- AIDS Research and Therapy
דיווח ב"הארץ" על פיתוח החומר הקשיח
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ולכותרות העיתונות הערבית • זםזם
  אייקון סרקזם • ראובן
  "נגועים באמצעות"? מה נהיה? • חובה שם • 14 תגובות בפתיל
  תגלית חשובה? • Pixie • 16 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים