האם גם המורים פוגעים באקלים החינוכי? 3276
השבוע פרסם משרד החינוך את תוצאות החלק השני של בחינות המיצ"ב, העוסק ב"אקלים החברתי והחינוכי" בבתי הספר. הנתונים מתבססים על שאלונים לתלמידים (כיתות ה'-ט') וראיונות טלפוניים עם מורים. התוצאות, לפי "הארץ", לא מעידות על שיפור בשלוש השנים האחרונות, מאז הכריז שר החינוך גדעון סער על מדיניות נוקשה יותר נגד אלימות. 35% נתקלו (לאו דווקא על בשרם) בבריונות של חבורות, ו-‏48% בוונדליזם (בכיתות ז'-ט'; ביסודי המצב טוב מעט יותר).

המחקר בדק גם דיווחי תלמידים על התייחסות המורים אליהם. בקרב תלמידי ז'-ט' דיווחו 50% על יחס לא הוגן מצד המורים, 22% על לעג או השפלה, ו-‏7% על דחיפה או הכאה. בקרב תלמידי ה'-ו', כשליש דיווחו על יחס לא הוגן.

מאמר דעה קצר ב"הארץ" מאת דלית פלס, מורה לספרות בתיכון, מציג זווית אחרת לנתונים הנוגעים ליחס לא הוגן. לדבריה השיח העוסק ברגשות התלמידים הפך לדומיננטי בבתי הספר. מורים נדרשים להיות "הכי נחמדים שאפשר" לתלמידים, בשום אופן לא להרגיז אותם, ואין מקום לויכוח עם מה שהתלמיד מרגיש. היא מציעה עמדה שלפיה דווקא יש מקום להתווכח עם רגשות. את השיח הרגשי היא מציעה להחליף בשיח ערכי, שידון למשל בשאלה מהי הגינות.
קישורים
הארץ - ידיעה על התוצאות, מאת אור קשתי
מאמר דעה - דלית פלס
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חינוך והשכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  אני עם פלס • דובי קננגיסר • 127 תגובות בפתיל
  איך אמתו את הנתונים? • צב מעבדה • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים