אריזת החיסכון האורבנית 3312
בדומה לחסכוניותם של יצורים בעלי מסה גדולה, גם ערים גדולות יותר הן יעילות, חסכוניות ואפילו ירוקות יותר
מחקר שערכו פרופסור ג'פרי ווסט וד"ר לואיש בטנקורט, שניהם מן המעבדה הלאומית האמריקנית בלוס אלמוס וממכון סנטה־פה, מגלה כי מבחינות רבות, המגורים בעיר גדולה יעילים ומועילים יותר מאשר המגורים בישובים קטנים. כאשר מכפילה עיר את אוכלוסייתה, רמת החיים בה עולה בכ-‏8% בממוצע ואילו צריכת המשאבים הממוצעת בה, כולל כמות האשפה וזיהום האויר המיוצרות לאדם, יורדת בשיעור דומה. עיר שגודלה פי 10 משכנתהּ, תפיק פי 17 יותר חברות חדשות ופטנטים רשומים, ואם היא גדולה פי 50 מעיירה בסביבתה, היא תפיק פי 130 יותר חדשנות. גם שיעורי הפשע, התאונות והתחלואה לכל אדם, גדלים בשעור דומה.

הונג קונג

הונג קונג (צילום: maggieau124)


ווסט ובטנקורט, פיזיקאים בהכשרתם, חוקרים בשנים האחרונות מערכות ביולוגיות וחברתיות. בשנת 1997 גילה ווסט שיעילותן הגבוהה יותר של מערכות הדם ביצורים גדולים, היא האחראית ל"חוק קלייבר", המסביר למשל מדוע פיל צורך רק את עשירית כמות הקלוריות שצורך שרקן, על כל קילוגרם במשקלו. בטנקרוט נודע במחקריו המתמטיים המסבירים תופעות כגון עלייתן של אופנות והתפשטות של שמועות ושל שפעת העופות. לדבריו: "מערכות חברתיות צפופות פועלות בכל העולם לפי כללים שחוזרים על עצמם". הוא מוסיף: "אם תיתן לי את הנתונים היבשים על עיר, אז בלי להכירה אוכל לומר לך בוודאות של 90% כמה פטנטים נרשמים מקרב תושביה, מה שיעור הפשיעה בה, מה שיעור תחלואת האיידס בה, כמה תחנות דלק יש בה, ועוד משתנים." הוא גם מספר שהם לא מצאו עדות לכך שחדירת האינטרנט השפיעה על הנוסחאות הקובעות את המשתנים הללו.

בשנת 2008 עברה האנושות לראשונה למצב בו רוב האוכלוסיה חי בערים וב-‏2050 צפוי שיעור בני האדם החיים בערים להגיע לשיעורם הנוכחי בעולם המפותח - 80%. למרות שכיום, צריכת המשאבים של עירוני השוקל 75 ק"ג גבוהה משל לוויתן כחול השוקל 180 טונות, מביעים שני החוקרים תקווה שבנוסף לחיסכון הנובע מעצם ההתרכזות בערים, גם החדשנות הנובעת מן הצפיפות תתרום להפחתת קצב צריכת המשאבים באמצעות יצירה של מקורות אנרגיה נקיים יותר, שיבטיחו קיום אנושי לטווח הרחוק.
קישורים
העיר במספרים - מאמר ב"כלכליסט"
A unified theory of urban living - הפרסום ב-Nature
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  צריכת המשאבים • אחיה • 26 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • נעמה • 83 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • oz
  עוברים לעיר הגדולה (או one man one vote) • אפופידס • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים