גורו האינטרנט קורא לשינוי רדיקלי 3329
ג'רון לנייר, מחשובי הממציאים בעולם המחשבים והאינטרנט (בין השאר המציא בשנות השמונים את רעיון המציאות המדומה והאווטארים, ובשנות התשעים היה המדען הראשי של פרויקט האינטרנט 2. היום הוא "אדריכל שותף" במיקרוסופט), יוצא כעת בביקורת נוקבת על השפעת האינטרנט כיום, וקורא לקהילת הטכנולוגיה העילית לשנות כיוון. זאת בספרו "You Are Not a Gadget" שיצא בשנה שעברה, וכן בראיון לאורי פסובסקי ב"כלכליסט".

מטרה אחת לביקורתו היא גוגל ופייסבוק, כמרכזות של תוכן חינמי. בשנות השמונים, לדבריו, ההתפתחויות הטכנולוגיות חיסלו עבודות שונות (למשל כאלו הקשורות למכונות כתיבה) אבל יצרו יותר עבודות חדשות, חיזקו את מעמד הביניים ובעצם את הדמוקרטיה. אבל ההתפתחויות בשני העשורים האחרונים מחסלות מקצועות של יצור תוכן - מוזיקאים ועיתונאים מתקשים יותר ויותר להתפרנס - ולא יוצרים אלטרנטיבות. המגמות הנוכחיות רק ירחיבו את הבעיה למקצועות נוספים של מעמד הביניים (הדוגמאות שלו הם מתחום הרובוטיקה), ויגרמו לריכוז של העושר בידי מעטים - בעלי שרתי המחשב - ולהחלשת הדמוקרטיה.

הצעתו של לנייר היא לחזור למודל של טד נלסון בשנות השישים, שבו במקום זרימה חופשית של מידע, הטכנולוגיה מאפשרת רק לעותק אחד של התוכן לנוע ממקום למקום, וכך מחזירה את האפשרות לסחור בתוכן, ובעצם בכל פעולה. הוא מעריך שיש לנו חלון הזדמנויות של עוד 10-15 שנה שבהם אפשר יהיה עדיין לשנות את המודל הטכנולוגי השורר, לפני שיתקבע סופית.

פרויקט שני שלנייר מבקר הוא ויקיפדיה. לדבריו היא מרכזת מידע בצורה אחידה ומשעממת, ובגלל הפופולריות שלה דוחקת את רגליהם של פרויקטים ספציפיים ומעניינים יותר ללימוד ומתן מידע (הוא נותן דוגמה מהוראת המתמטיקה).

ביקורת אחרת של לנייר על פייסבוק היא השטחת האישיות של משתמשיה. הוא בהחלט תומך בכך שאנשים יפרסמו וישתפו את עצמם ברשת, אבל רק לאחר שבנו לעצמם אישיות משל עצמם; הדור הצעיר, הוא מזהיר, כבר מגדיר את עצמו במונחי השדות של פייסבוק. ומכאן, לביקורת על מוצריה האחרונים של אפל, שמאפשרים בעיקר צריכת תוכן ולא יצירה שלו, בניגוד למחשבים האישיים של שנות השמונים. בכך הם מרחיקים עוד יותר אנשים מבנייה ושיתוף של זהות עצמאית.

תודה לנועה ויכנסקי שהפנתה אותנו למאמר.
קישורים
כלכליסט - כתבה של אורי פסובסקי על לנייר, משולבת בראיון
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  חומר רקע נוסף • צפריר כהן
  פאטט • קונשטוק • 38 תגובות בפתיל
  ביקורת על המאמר • צפריר כהן
  לודיטים • שם (אופציונלי) • 109 תגובות בפתיל
  רושם אחר • אלון • 2 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים