טיולים עוד נטיילה, בגלגלים עוד נתגלגלה 3352
מה יעשה מי שמתגעגע לטיולי המולדת של ילדותו? ייצא לטיולי אופניים בשבילי ארצנו!

כשהייתי צעיר, הטיול השנתי היה אחד משיאי שנת הלימודים בבית הספר, והמחנות והמסעות היו גולת הכותרת של תנועת הנוער. מערכת החינוך ראתה את הטיול השנתי כחלק חשוב של תוכנית הלימודים, וגם בתנועות הנוער האמינו שמסעות רגליים בוואדיות, בהרים ובשבילים מחזקים את הקשר לנופי ישראל. היכרות קרובה, הדורשת גם מאמץ פיזי וזיעה, עם האדמה, הצמחייה, החי ומזג האוויר של הארץ היתה חשובה לא פחות מלימודי מולדת וטבע, גיאוגרפיה והיסטוריה, וכמובן מהתנ"ך. בנוסף להיבטים החינוכיים והחברתיים שלהם, המסעות ברחבי הארץ גם היוו אתגר ומבחן אישי, בו הוכחנו שאנחנו מסוגלים לטפס למצדה, לכבוש קילומטרים בשבילי מדבר והר, ולבקר במקומות קשים להגעה.

ומה יכול לעשות היום מי שרוצה לחזור לחוויית המסע במולדת, אך אבוי, הוא מבוגר מדי עבור בית הספר או תנועות הנוער? אפשר לצאת לטיול בפארק או בטבע, להצטרף לאחד מחוגי הניווט, או לארגן קבוצה למסע בשביל ישראל. וישנה אפשרות נוספת. יותר ויותר שוחרי ספורט, טבע ואתגר נהנים מטכנולוגיה שבעיקרה, למעט שתי תוספות חשובות, כמעט ולא השתנתה במשך מאתיים שנה.

"כשאני רואה מבוגר על אופניים, עתיד המין האנושי לא מייאש אותי", ה.ג. וולס

בתחילת המאה התשע־עשרה המציא האציל הגרמני קארל דרייס את "מכונת הריצה" – לאופטמשין, או סוס־גנדרן – שהפכה לצעצוע אופנתי בקרב עשירי אירופה. העולם חיכה כחמישים שנה עד 1865, אז הוסיפו הפריזאים פייר מישו ופייר ללמן דוושות לסוס המכני שתכננו ובנו, שגלגלי העץ שלו זיכו אותו בכינוי "מטלטל־העצמות". מעתה האופניים, שעדיין נראו כשני מטבעות "פני־פרת'ינג" עם גלגל קדמי ענק ואחורי קטנטן (למי שזוכר את הסדרה "האסיר”), התפתחו במהירות, וירידת מחירם אפשרה למעמד הביניים הגדל לאמץ אותם בהנאה. לבסוף, ב-‏1885, פיתח מהנדס אנגלי בשם ג'ון קמפ סטארלי את אופני־הבטיחות, עם שני גלגלים שווים בגודלם ושרשרת הנעה. כמעט כל זוג אופניים הנבנה כיום מבוסס על המסגרת בצורת היהלום שפיתח סטארלי.

פייר ללמן (מימין) ואופני פני־פרת'ינג

פייר ללמן (מימין) ואופני פני־פרת'ינג



לא אספר את כל ההיסטוריה של האופניים, רק אזכיר את תרבות טיולי הטבע באופניים שפרחה בתחילת המאה ה-‏20. כך שלח ג'רום ק. ג'רום את שלושת גיבורי "שלושה בסירה אחת" לטיול אופניים בגרמניה, והארולד בריירקליף רכב בשנות הארבעים בדרכיה הצדדיות של אנגליה הישנה ותיאר את מסלולי הרכיבה בסדרת ספרי טיולים שפרסם. נזכיר גם את המרוץ בה"א הידיעה של רוכבי האופניים, הטור דה פראנס, שנולד מתוך פרשת דרייפוס ומיצב את רכיבת האופניים בתודעת חובבי הספורט בעולם. במרוצת שנות השישים ירדו האופניים מגדולתם לטובת המכונית, ומרבית מפעלי הייצור נסגרו. אך בשנות השבעים הצילה חבורת היפים קטנה מצפון קליפורניה את האופניים, וחוללה מהפכה בתרבות הפנאי של העולם המערבי.

"אופניים טובים כמעט כמו גיטרה בשביל להתחיל עם בחורות", בוב ווייר, גיטריסט הגרייטפול דד

הצעירים האלה, שחיו בתרבות־הנגד של חופש ושינוי, חיפשו הרפתקאות וחידושים. כמה משוגעים מביניהם החליטו לטפס בהרים עם אופניים שבנו ולדהור במורדותיהם, וכך המציאו את אופני ההרים. הם לקחו אופני רכיבה ישנים ופשוטים מהסוג שכונה "קלאנקרז", הרכיבו להם צמיגים רחבים ומעצורים מחוזקים, ולפעמים הוסיפו חלקי אופנועים. ללא קסדות או אמצעי מיגון הם מתחו את מגבלות האופניים בתחרויות מטורפות, בהן דהרו במורדות תלולים, חלקלקים ועקלקלים, עד שהגריז במיסבי הגלגלים רתח והיה צריך להחליפו (מכאן השם של התחרויות האלה – repack). פתאום, כל אחד רצה זוג כזה, נוח וקל לרכיבה, והביקוש לאופני ההרים החל לנסוק.

ברמת הגולן (כל הצילומים להלן: רון בן־יעקב ואלי פ.)

ברמת הגולן (כל הצילומים להלן: רון בן־יעקב ואלי פ.)



כיום קיימים אופני הרים מסוגים שונים המתוכננים למגוון של סוגי רכיבה, מרכיבת שבילים רגועה או אגרסיבית, דרך רכיבה טכנית בשבילים צרים וסלעיים ("סינגל", קיצור של single track, המתאים ברוחבו רק לרוכב אחד), ועד רכיבה במורדות תלולים וקפיצות במדרגות סלע גבוהות (פרירייד או דאון־היל). מסגרות האופניים עשויות ממתכות קלות וחזקות ומתוכננות לניצול מיטבי של כוחות הדיווש. המכלולים השונים, כמו המעצורים, מערכת ההינע, בולמי הזעזועים והאוכף, מתוכננים לביצועים אופטימליים ומותאמים למידת הרוכב וליכולותיו. בגלל שאופני ההרים מוצעים למכירה ברמות גימור ואבזור שונות, רוכבים מתחילים יכולים לרכוש אופניים סולידיים במחיר סביר.

"אופניים הם הדרך הטובה ביותר ללמוד את תוואי הארץ, בגלל שאתה צריך להזיע בעליות ולגלוש במדרונות", ארנסט המינגווי

הנה נמצאה דרך נהדרת לשלב ספורט עם סיורי מולדת. שלא כמו במסעות רגליים, ברכיבת אופניים אפשר לגמא מרחקים גדולים. הרכיבה מעמידה בפני הרוכב אתגרים קשים, כמו טיפוס במדרונות תלולים או מסלולים תובעניים ביערות, הדורשים ריכוז מנטלי והתפרצויות של אנרגיה. בנוסף לרכיבות סולו, שבהן אני מקפיד להישאר בשבילי הפארקים או היערות, ישנן גם רכיבות בחברותא, ולהיבט החברתי חשיבות גדולה בחוויה הכללית. מדי שבת, כמעט בכל מזג אוויר, נפגשת חבורת הרוכבים שלנו מוקדם בבוקר ויוצאת למסלול. המסלול יכול להיות טיפוס ארוך בהרי ירושלים המסתיים בגלישה חזרה (אותה אני, פחדן שכמוני, רוכב לאט יותר משאר החבר'ה), או מסלול סינגלים באחד היערות כמו בן־שמן או חרובית. מפעם לפעם החבורה יוצאת לטיול מיוחד, וכך יצאנו לרכיבות בגולן ובנגב, והשתתפנו בתחרויות ואירועים כמו תחרות המדבר בסדום או סובב עמק יזרעאל.

בפארק קנדה (מימין) וביער סנסנה

בפארק קנדה (מימין) וביער סנסנה



רכיבות לילה הן מסורת נוספת של החבורה. רכיבות ארוכות בלילות הקיץ החמים מאתגרות את הגוף וממלאות את הנפש. הרכיבה בחושך לאור הירח המלא או הכוכבים דורשת יכולות ניווט, וכן תיאום מוקדם עם גופים שונים. בבוקר, עם סיום רכיבת הלילה, ממתין לנו רכב הליווי והמלווים מכינים לכולם ארוחת בוקר דשנה. נראה שאמירתה של אייריס מורדוק “מיום ליום הופכים אמצעי תחבורה אחרים לסיוט. רק האופניים נשארים עם לב טהור", כוונה לטיולים ליליים כמו אלה שרכבנו מים לים, או למכתש הגדול. כמה התפעלנו מעצמנו כשהתעוררנו משנת לילה חטופה במעלה הר אבנון וראינו מתחתינו את הדרך המתפתלת אותה טיפסנו בלילה.

"קח אופניים. לא תצטער על זה, אם תשאר בחיים", מארק טוויין

יש לנו מזל בישראל. מזג האוויר מתאים לרכיבה בכמעט כל ימות השנה, והארץ משופעת בפארקים וביערות עם שבילים מתאימים לרכיבת אופניים. אז מי שרוצה לצאת קצת אל הטבע, לשאוף אוויר וגם לעסוק בספורט, קחו לכם אופניים, חבשו קסדה והתחילו לדווש (למבוגרים יותר אני ממליץ קודם לעבור בדיקת מאמץ).

סינגל ביער גברעם

סינגל ביער גברעם



אל תשכחו את שלושת הכללים שמנחים אותנו ברכיבה:
  1. לחזור הביתה בשלום. לרכוב בזהירות ולא לקחת סיכונים מיוחדים, לחבוש קסדה, לדאוג לתזונה ולשתייה נאותה, לטפל באופניים וכמובן לשמור על הטבע והסביבה.
  2. ליהנות, בתנאי שאין סתירה עם הכלל הראשון. טיילו ברחבי הארץ, קחו מצלמה, שלבו רכיבה ופיקניק.
  3. להשתפר, לנסות אתגרים חדשים או לעבור טוב יותר מסלולים מוכרים, בתנאי כמובן שאין סתירה עם הכלל השני והראשון.

בסדום

בסדום


קישורים
מסלולי אופניים - באתר e-ירוק של קק"ל
במזרח זורח ורד - בביצוע "חבורת שירי תנועות הנוער"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "אוכל ותיירות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אורי דביר נפטר - יהי זכרו ברוך 574463
האקטואליה מחייבת; מותו של דביר ופתיחת הטורדה פרנס 574469
אפתח בהבעת צער רב על לכתו של אורי דביר, אושיה מגה-ישראלית שהפכה את שירי נעמי שמר למצוות עשה.

עוד לא הסתיים הפרולוג וכבר הספרדי הכחוש נמצא במרחק 1:20 אחרי מתמודדיו הראויים על החולצה הצהובה. השלקים, רביעיית שאק, וויגינס.
נשמע כמו מעט זמן אך יאלץ את הספרדי וקבוצתו לשנות דיסקט בכל הקשור לטקטיקה ויאפשר לקבוצות המתחרות לשתף פעולה על מנת להקשות עוד יותר על הספרדי המסומם (על פי פרסומים זרים)
הנג״ש הקבוצתי היום יאפשר לסאקסו לקזז קצת זמן אך אני מצפה לרכיבה מאוד אגרסיבית בימים הקרובים על מנת להביא את השלקים ביתרון לקראת הפסגות הגבוהות שם הם יוכלו לעשות לקונטאדור חיים קשים ביותר.
לייני ההימורים על הזוכה גם הם עברו תמורה מסיבית בעקבות הפרולוג (שעל פי רוב הוא סתם קטע עבור הספונסרים)
יאללה, חזרה לאוכף, יש עוד דיוקוביץ- נדאל על הראש.
האקטואליה מחייבת; מותו של דביר ופתיחת הטורדה פרנס 574472
תגיד, קראו לך פעם האייל הפרוד, ההוא מ תגובה 485819 ? או שיש יותר מאייל אחד שעוקב בהתלהבות אחרי הטד"פ?
האקטואליה מחייבת; מותו של דביר ופתיחת הטורדה פרנס 574476
לא. לא אני.
אני פשוט עובד בתעשיית הפרמצטיקה כך שהטור עבורי הוא אתנחתא ספורטיבית מקצועית.
אני וחברי הרוקחים יושבים מול הטלוויזיה ומנסים לזהות באילו חומרים כל אחד מהמשתתפים משתמש. זה מעביר את הזמן נהדר בקטעים המישוריים הדי משעממים.
הטור דה פרנס 574491
קודם כל, גילוי נאות - אני בעד אנדי שלק. בגלל השרשרת. היתה מידה מסוימת של צדק פואטי שקונטאדור הפסיד הרבה זמן בגלל "תאונת שרשרת", הלא כן?
וגם היום, תודה לאל ולשליחיו הסקנדינבים, הפער גדל. יותר משמונה שניות בינתיים.
הטור דה פרנס 574505
1:38 בינו לבין אנדי שלק אחרי הנג״ש הקבוצתי.
ממש לא הרבה אבל מספיק בהחלט עבור השלקים וצוותם להחליט שזו הזדמנות נאה לשבת על העורק של הספרדי הכחוש כבר מעכשיו ולא לחכות לפסגות.
זה יכול להספיק לטור מעניין מהרגיל.
הטור דה פרנס 575254
עכשיו ביורוספורט, גביע העולם בסנוקר. פי אלף יותר מעניין!
הטור דה פרנס 575260
לא ממש. באף נבחרת אין יותר משחקן טוב אחד, כך שהרמה לא משהו.
הטור דה פרנס 575264
אה חבל, קיוויתי לראות את JUDD TRUMP הצעיר.
הטור דה פרנס 575267
הוא לא משחק. נבחרת אנגליה מורכבת מסלבי וקרטר. לוולס, לאנגליה, לסקוטלנד ובמידה מסוימת לסין יש שני שחקנים טובים בנבחרת, לשאר יש לכל היותר אחד.
הטור דה פרנס 575271
יותר מעניין מזה?
הטור דה פרנס 575282
הוא לא אנושי, הוא ביוני! ג'אד טרמפ הוא היורש שלו ובדבר אחד אני חושבת שטרמפ עולה עליו, במכות מקצה אחד של השולחן לקצה השני.
למיטיבי הלכת השבילים האלה ברורים 574479
דקה דומיה עם פטירתו של אורי דביר. שכל מה שנאמר עליו נכון. הייתי מתלמידיו באחד המחזורים הראשונים של החוג ללימודי א''י בבית ברל. יהי זכרו ברוך.
אני מצד ההולכים ברגל. הולכים ומתגעגעים. עם הגיל העליות הולכות ונעשות קשות יותר, אך המדרונות הם המפחידים באמת.(העיניים, העיניים.) אח..הלילות ליד המדורה... מי יתנני לילות מלאי כוכבים בעיקול של אחד מואדיות הנגב בלילות הקיץ הבהירים. בהחלט יתכן שאצטרך, בכשול הרגליים, לעשות הסבה לטיולי אופניים.
אורות ותומים 574495
מותו של אורי דביר מצער מאוד.
הבנתי שסימן מעל 10,000 ק"מ של שבילים.
רישת לנו את מפות הטופוגרפיה במאות שבילים חכמים.
מפעל חיים שנותן יום יום תמורה עצומה בחינם ללא אזכור או קרדיט.
----------------------------~~--------------------------------

ולגבי העניין הזה של הטור דה קנס...

בשבועות האחרונים גם אני חשבתי שאופני הרים זה די אחלה וכדי לבחון את אופני ההרים כתחביב פוטנציאלי השתתפתי לאחרונה (ובפעם האחרונה) ברכיבה לילית שנמתחה עד הבוקר המאוחר עם קבוצת רוכבים מנוסים.

החברה על הכיפאק אבל מדובר בחוויה מחריבת ישבנים, מייבשת ריאות ומכווצת שרירים שמזכירה יותר מכל ספינינג בחדר כושר עם משקפי 3D.

אין בטיול לילי על אופניים בשטח אפילו רמז לנוף -כל הסטת מבט קוראת להיכרות אינטימית עם סלע או בור אפל.
יש רק כמה אורות מקדימה של פקעת רוכבים בבדים מוזרים שדוחפת קשישים למחצה להראות למי יש פחות חומצת חלבון בשריר. וכשאתה מגיע אליהם, האורות ממשיכים להתרחק, מן קסם שכזה...

אין את האווירה של הטבע- או מינמום קשב למקום עצמו. אתה ממתכנס למאבק עם המאמץ ובהיבטי רכיבה נטו.
למי שנעילת גלגלים והסטת משקל קדימה ואחורה הם לא עניין חדש (או מלהיב) מדובר בתחביב מייגע, מסוכן ולא בריא בעליל.

רוב השבילים המיועדים לאופני הרים הם שבילי 4X4 בדרגת עבירות שונה וקורה שג'יפים משאירים (לרוב על כורכר) טרטורים גליים מרעידי עצמות וגם עם משכך אחורי פניאומטי משוכלל החוויה לא תנעם לסטרייט הממוצע. -גם הידיים סובלות.

הניסיון שלי היה קצר ויכול להיות שסתם קפצתי למסקנות וישנם קבוצות רוכבים שקנו אופניים ב 17K, ומכנסי רכיבה וחולצות הזעה ופנסי הלוגן ב 250$, ומשקאות וחטיפי אנרגיה וקסדות וכפפות רכיבה מעור ביזון לבקן שדווקא לוקחים את הטיולים באיזי ונוסעים בקצב הליכה עם עצירת קפה מתחת לכל שיטה מזדמנת...אבל נראה לי שלמצוא אותם זה קשה.

הפלוס העיקרי של התחביב המוזר הזה- הוא יותר בטוח מאופני כביש.
אורות ותומים 574515
הוא לא
אורות ותומים 574518
מי לא?
אורות ותומים 574523
אני מנחש שגלעד התייחס למשפט האחרון בתגובה 574495, והתכוון לומר שאופני הרים הם לא יותר בטוחים מאופני כביש.

למישהו יש נתונים מוסמכים בעניין? הערכה שלי: באופני הרים קל יותר לשבור יד או רגל, ובאופני כביש קל יותר להיהרג.
אורות ותומים 574548
...זאת היתה הכוונה.
אורות ותומים 574520
חידדת את נקודת המבט על סוג של ניכור מהטבע שאני כחובבת הליכה בו לא מצליחה להעביר למצדדי הרכיבה.
האינטימיות בצעידה בשבילים, בהשתהות המבט על אבן, תוואי חול או ציפור נבלעים בהתקדמות המגולגלת...
אורות ותומים 574521
מזדהה עם כל מלה שלך. אבל יש כאלה שלא אוהבים ללכת ברגל. וכשחושבים על פגעים רעים אחרים, כמו טרקטורונים ורכבי 4X4, רואים שאופניים הםהרע במיעוטו.
אורות ותומים 574522
אתה אומר שטרקטורטנים ורכבים 4x4 הם פגע רע בגלל שהם פוגעים בסביבה? אאיך זה קשור לאופנים?
574525
אני בעד טביעת הרגל (או הגלגל) הקטנה ביותר שאפשר. לכן הכי עדיף ללכת ברגל, ואם לא, אז אופניים.
574591
הכי עדיף ככה.
אורות ותומים 574529
בתור מי שאוהב ללכת ברגל ואפילו כתב איזה מדריך למטיילים (http://shvilisrael.myfastforum.org/sutra4869.php, וגם http://www.haolam.co.il/store/book.asp?isbn=00800003...), אני נאלץ לחלוק.
אני חושש שהתחלת מרכיבה קשה מדי.
בתור התחלה, רכיבה לילית היא רכיבה למתקדמים; היא כמו טיולי ירח ברגל (ובאמת, אני מעדיף לרכב בלילות ירח). לא משהו שעושים בלי נסיון קודם, אבל ברגע שיש, בהחלט אפשר ליהנות ממנו.
שנית, נראה שיצאת עם חבורת רוכבים מזן הכמה-קילומטרים-נעשה-עכשיו. יש הרבה כאלה, אבל מי שרוצה *לטייל* יכול למצוא בקלות מסלולים שאפשר לנסוע בהם בצורה רגועה יותר. לא צריך קצב הליכה, אבל בהחלט גם לא צריך להתמקד בנקודת האור לפני הכידון.
כנ"ל לגבי המאמץ. כשאני יוצא לטייל לבד, קורה לי לפעמים שאני עובר 30 ק"מ פלוס ביום (אני הולך מהר. קורה). אבל אם אני יוצא עם אנשים שלא הולכים מהר כמוני, אם אלך בקצב הרגיל שלי, זו תהיה הפעם האחרונה שאראה אותם (למנחם מרקוס יש סיפור משעשע על העניין בספר שלו על 'מסלולי אתגר ונוסטלגיה'). לצאת לטיול יוצאים אחרי תיאום ציפיות - אחרת יקרה מה שקרה לך, או שמישהו יידבק לקרלוס גולדברג שרץ את כל שביל ישראל ויתפלא על זה שהוא יוצא משם חסר נשימה ומותש להחריד.

ולבסוף, אכן הטרטורים הגליים מעצבנים מאוד, אבל כיוון של המשכך האחורי (ולי אין, יש לי כיסא בולם וגם הוא עובד לא רע) יכול להיפטר מרובם ולהפוך את הנסיעה לנסבלת ואפילו למהנה.
אורות ותומים 574556
כתבתי שאולי יש קבוצות שלא מזן הכמה-קילומטרים-נעשה-עכשיו, אבל להערכתי ככל שנכנסים לעומק התחביב ומשקיעים יותר משאבים יהיה קשה לאתר כאלה. זה לא עניין של מסלול, זה עניין מנטלי.

זה סיוט לעלות עליה בקצב איטי מדי (של רוכב אחר) וכיף להרביץ בירידות ולדלג עם גלגלים באוויר ולנהל את הכידון והפדלים וההילוך הנכון וזה הופך למאמץ ואתגר טכני שמייצר חומרים נעמימים במוח.

כמו שציינה מאיה מעלי תגובה 574520 מה שמאפיין את העניין הוא הניכור מהטבע והסביבה הטבעית (שקשור בניכור מהנוף הפנימי).

בעיני השאלה האמיתית שעומדת כאן לדיון- מדוע בכלל לצאת לטבע ? אפשר לערב מאמץ עם אתגרים טכניים, לשפר גרפים ולהעסיק את האגו או כושר לב ריאה...בכל חדר כושר.

אנשים יוצאים לטבע בכלל מה שחי שם בחוץ.
אם אתה בקשב לדברים אחרים או בקצב שלא מאפשר קשב- אתה לא בטבע, אתה במשהו אחר.

ובמילים אחרות, בקצב הרבה יותר איטי אפשר להתחבר טוב יותר ולקבל הרבה יותר טבע- הרבה יותר מדבר, או צל עצים או מעיין קסום או פרח בגובה של 20 מ"מ שמבצבץ מתחת לאבן לצידי השביל.

נ.ב
מצחיק שזה יוצא דווקא בתגובה לדברים שלך, דווקא נראה לי שאתה מהסוג שיודע ונהנה מטבע, אחרת לא היית אוהב ללכת ברגל.
אורות ותומים 574568
בתכל'ס, מימי לא רכבתי עם קבוצה. מארגן חבר-שניים אד-הוק, ויוצא לטייל.

בעיני, אלו פשוט שתי דרכים, ובשתיהן אפשר להתחבר לטבע. שבילי אופניים הם לרוב מקומות בהם לא ארצה יותר מדי ללכת ברגל - למשל, 15 ק"מ על דרך עפר ברגל הם לרוב מעצבנים מאוד, על אופניים הם יכולים להיות כיף גדול. מי שמשתדל להפוך את הכל רק למאמץ טכני משול למי שרץ כל הדרך: כן, זה אפשר, אבל לא חבל?

כמובן, יש מסלולים שאם כבר נסעת בהם כמה פעמים, אז גם המאמץ הוא חלק מהכיף; אבל בעיני אופניים לא מחייבים כלל ניתוק מהטבע. התחושה מרכיבה מהירה במורד דרך עפר שונה מהתחושה שבהליכתו, אבל לשתי התחושות יש מקום.
אורות ותומים 574552
אם זאת אכן הפעם הראשונה שניסית לרכב בשטח, אני חושב ששמת את הרף גבוה מדי, רכיבה ארוכה בלילה עם קבוצה מנוסה, וגם בלי ביגוד שמקל במידה מסוימת. בקשר לאופני ה 17K, עם האופנים הראשונות שלי (יד שניה שעלו כמה מאות עם בולם קדמי שלא כ"כ עבד) רכבתי במסלולים די קשים. הבעיה הכי גדולה זאת העייפות המצטברת ובעיית הישבן ממש נעלמת, קרי מתרגלים ומתעלמים, לאחר נסיון מה.
אורות ותומים 574555
רק כדי להקדים רפואה למכה הנפוצה בכל דיון על אופניים: אופניים הם זכר, לכן היו לך אופניים ראשונים ולא ראשונות.
אורות ותומים 574557
אופן - זכר, אופניים - נקבותיים
משקף - זכר, משקפיים - נקבותיים
כך אני נוהגת, ואלתרמן תמים דעים אתי.

מותר לומר אופניים משובחים, אנחנו דמוקרטיה, אך אסור להיטפל לשגיאות זכר-נקבה מסוג זה כי הן אנכרוניסטיות ולציבור אין עניין בהן.

אגב, בתנ"ך דווקא יש העדפה לזכריים, למשל: שפתיים דולקים.
אורות ותומים 574559
אני מקבלת את הרושם שדווקא לציבור באייל יש עניין בשגיאות כאלה (ובניגוד לרושם שעלול להשתמע, אני אומרת את זה דווקא בחיוב)
אורות ותומים 574566
ההערה שלי היתה חצי ברצינות וחצי בצחוק, קנטור בלשני לא הכי מובן באין קונטקסט וגם לא הכי מצחיק, נו :-)
אורות ותומים 574560
לציבור אין עניין גם בצמחונות אבל לא נראה לי שזה מפריע לך.
אורות ותומים 574575
אני לא יודעת איך לעניין אותך, אולי ככה.
אורות ותומים 574577
אזהרה, מראות קשים
אין לך מעצורים 574580
אין לך מעצורים 574582
וזה עוד כלום, אתה צריך לראות אותה מפרקת ומרכיבה תמ״ק עוזי. מלאכת מחשבת
אורות ותומים 574584
איך יש להתייחס לביטוי 'זוג אופניים'. האם לומר - זוג אופניים משובח, או זוג אופניים משובחות? והאם בכלל מדובר בשני מכשירי אופניים. כלומר הכפלה מכופלת?
אורות ותומים 574599
לדעתי "זוג אופניים" זה יחיד, ממש כמו "זוג אוהבים חדש".

שגיאת אנגלית נפוצה של ישראלים היא להתייחס לאופניים ברבים, למשל my new bicycle are very good.
אורות ותומים 574600
זוג זה תמיד זכר יחיד. גם אם ההתייחסות היא לשתים ממין נקבה. דוגמה: זוג (נשים) יפה.
אורות ותומים 574645
לא הכפלה אבל המילה 'זוג' מיותרת, כי אם 'אופניים' הרי הם שניים. מאיין צץ הזוג? במילים שאין להן צורת רבים רגילה אלא רק צורת רבים זוגית, אנחנו זקוקים למילה 'זוג' כדי לומר 'שלושה זוגות אופניים' ולא 'שלושה אופניימים'. ומאחר שצץ ברבים נשאר ליחיד: 'זוג אופניים'.

המילה 'זוג' היא כַּמָּת ושתי הצורות נכונות: גם זוג אופניים משובח וגם זוג אופניים משובחות.
זה דבר האקדמיה בנושא:

בצירוף שרכיבו הראשון מציין כמות (כַּמָּת) – ההתאם הוא לרכיב הראשון (הכמת) או לרכיב השני,
כגון 'רוב האנשים הלכו' או 'רוב האנשים הלך' (כך גם: רבע, עשירית, עיקר, זוג, כלל וכיו"ב).
אין לפסול גם התאם לפי התוכן: 'חלק מן האוכלוסייה לא יוכלו להצביע', לצד 'חלק מן האוכלוסייה
לא יוכל להצביע'; 'חלק מן האוכלוסייה לא תוכל להצביע'.

___________
המילה 'כל' גם היא כמת אך התנהגותה אחרת - שם הנטיה היא תמיד לפי הרכיב השני. זה מביא אותי למילה 'עצם' ולדיון שהיה כאן ועלי לפרוע חוב:

ירדן, אמרתי ששתי הצורות נכונות אבל אני חוששת שלא לגמרי צדקתי.
אף שאין דוגמאות מהתנ"ך ומהתלמוד שאפשר להסתמך עליהן, הן ביאליק והן בן-יהודה בחרו לראות בה כמת דומה ל'כל', והיטו תמיד לפי הרכיב השני, שזו היתה ההעדפה שלך מלכתחילה.
אורות ותומים 574646
השגיאה ''זוג אופניים משובחות'' לא היתה מכוונת, היא היתה ספונטנית, וזו הדגמה לכוונתי. יש נטייה חזקה לראות במילים זוגיות נקבות, ותפיסת השפה שלי אומרת שאין להתנגד לנטייה הטבעית ודוברי השפה הם הפוסקים. אבל זה דיון אחר.
אורות ותומים 574751
תודה על ההשלמה.
ובאשר ל"זוג אופניים", אני מניח שמשתמשים בזה כשרוצים להדגיש שמדובר בזוג אחד ולא בכמה זוגות (הדגשה קלה; אם רוצים הדגשה חזקה, אומרים "זוג אופניים אחד"). הנה, בתפוח אין בלבול באשר למספר, ובכל זאת לפעמים מוצאים לנכון לומר "תפוח אחד".
אורות ותומים 574840
מה הדין לגבי המילה "זוגיים" מן הז'רגון של משחק הפוקר? האם היא ביטוי תקין?
וגם, מה לגבי הברווזיים של סבא של אפריים? והאם אפשר לומר למשל חתוליים?
אורות ותומים 574842
מה זאת אומרת? בוודאי שאפשר!
אורות ותומים 574845
:)
אורות ותומים 574881
הברווזיים הם דווקא של הסבתא, אבל עדיין, זה חוקי לחלוטין‏1. כך גם הזוגיים (שני זוגות), חתוליים, תלמידיים, ילדיים וכיו"ביים.

___
1 נו, מה? בכל זאת לאה גולדברג!
אורות ותומים 574605
את רואה כמה טוב שעכשיו עונת המילונים? אבן-שושן לא מסכים איתך. אופניים, משקפיים, מכנסיים וכדומה - כולם זכרים.
אורות ותומים 574620
אלתרמן שווה שני אבני-שושנים (אבן שושניים?)
מה"נקבותיים" אפשר לנחש שגם ביאליק הוא אילן גבוה בעיני ג'וד.
תגובה 47633
אורות ותומים 574622
משורר כמו אלתרמן מרשה לעצמו לחרוג מכללי הדקדוק אם הוא נזקק לזה. זה לא מעיד שהוא סבור שהחריגה הזו היא הכלל. אם אלתרמן רוצה לחרוז "משקפיים שמחות" עם "עיניים פקוחות" הוא עושה זאת אף שהוא יודע שזו לא צורה נכונה דקדוקית. בכל מקרה, כיוון שאתה שוקל אותם זה מול זה, טרחתי והצצתי במילונו הישן של גרזובסקי (גור) - עונת המילונים, כאמור, וכמובן מצאתי שגם הוא מסכים שאופניים ומשקפיים הם זכרים. כעת יש לנו שני מילונאים מול אלתרמן אחד.

אגב, הידעתם שמילון בן יהודה אינו מצוי בפרויקט בן יהודה?
אורות ותומים 574640
לעומתם ידיים, שפתיים, רגליים - כולן נקבות. החריג הבולט‏1 בין אברי הגוף הזוגיים: שדיים.

___
1 כן, גם מעיים, אבל אותם אנחנו מעדיפים להצניע.
אורות ותומים 574642
גם: "עפעפיים", "קרסוליים", ואפילו "אחוריים" אם בבולטים חשקה נפשך.
אורות ותומים 574663
גם רחם הוא זכר (למרות שביחיד)
אורות ותומים 574676
רחמים (ביחוד עצמיים) הם יוניסקס.
אורות ותומים 574716
והריבוי המעניין בשירת דבורה - רחמתיים.
אורות ותומים 574737
יפה. אבל זה לא מהאיבר רחם, זה קישוט. הלא כן?

מעניין שליחיד צורת זכר ולזוג צורת נקבה, כך גם חמור חמורותיים. זה מראה כמה העסק הזה נזיל.
אגב, בעברית הקדומה היתה צורת יחיד, זוג ורבים לכל שמות העצם, בעברית החדשה זה קיים רק לגבי זמנים: שנה, שנתיים, שנים.
אורות ותומים 574974
למיטב הבנתי, זו הגרסה הכנענית ל''כוסית''.
חוץ מזה, אמרתי שביאליק זה בסדר וכו', אבל בעניין ''חמורתיים'' הייתי מעדיף לסמוך על שמשון.
אורות ותומים 630535
אולי שמשון היה משורר ? לפי התנ"ך אהב חידות ואהב פיתגמים.
אורות ותומים 574697
מענין למה דוקא מכל האיברים הזוגיים רק האשכים לא קיבלו את צורת הזוגי.
אורות ותומים 574698
יחד עם הכליות, הפטמות והריאות.
אורות ותומים 574738
ןלעומתם: ציפורניים? שיניים?
אורות ותומים 574756
והמרפקים, העקבים, השכמות והגבות.
אורות ותומים 574637
נזכרתי במשהו.

"He always thought of the sea as la mar which is what people call her in Spanish when they love her...the old man always thought of her as feminine and as something that gave or withheld great favours..."
הקלה לאזור ישבנים 575385
"לחתוך את האף כדי להגן על הפין" הוא שמו של מחקר שבדק כיצד אוכפים קטומים מונעים בעיות ברקמות המפשעה הרכות, לחץ על הפין ובעיות זיקפה בקרב שוטרים רכובים על אופנים. גם נשים הרוכבות על אופנים סובלות מכאבים וחוסר תחושה באזור אברי המין. למרות גישתו הספקנית להפחדות בתחום הבריאות, העיתונאי ניסה את האוכף הקצוץ בנסיעות יומיות בנות 25 ק"מ וכתוצאה זרק לפח את האוכף הרגיל.
הקלה לאזור ישבנים 575390
זאת היתה תגובה לכודה שלי.
הקבוצה של יום ג 574511
574516
אגב אופניים, חידת טריוויה קלה: מי המציא את הכידון המעוקל כלפי מטה (הכידון הספורטיבי, הגורם לרוכב להתכופף לפנים ולהקטין את ההתנגדות האירודינמית)?
אורתופד גב תחתון ששקע בחובות? 574519
574680
נו, מי?

וקצת טריוויה שלי: המילה העברית "כידון" (של אופניים) היא שיבוש קל של המילה הצרפתית guidon.
574682
שני אחים אמריקאים, שהיה להם עסק לתיקון ומכירת אופניים.
לאחד קראו ווילבור, ולשני אורוויל.
רייט! 574685
לא נראה לי... 574686
לאחים רייט היו שתי המצאות בתחום האופניים: "self-oiling hub" ו"bicycle pedal that can't come unscrewed".
574760
זה עוד כלום. אתה יודע איך אומרים בצרפתית "קורקינט"?
trottinette 574776
גדול! לא הכרתי.
574777
:-) כמו טופלה טוטריטו
574590
נראה כמו מקום מצוין למיני-סקר:

איך את\ה מכנה את ה- tribulus terrestris [Wikipedia] ?

במחוזותינו הם נקראים קוצי מוות.
574598
לא כיניתי אותם אף פעם בשם, אבל הרבה פעמים התייחסתי למשלח ידה של אמם של הקוצים האלה, כשהייתי שולף אותם מהצמיג של האופניים או מהסוליה של הכפכף.

(תישאר!)
574638
לא עדיף להשאיר אותם תקועים בצמיג כמה שיותר?

אגב, הנחש הנושך הוא השותף הסמוי של הקוץ.
574639
אולי עדיף להשאיר, אבל אני תמיד הייתי מוציא אותם.

לידיעת הקוראים שלא מתמצאים בז'רגון, "הכשת נחש" (snakebite) זה הכינוי לסוג של פנצ'ר שקורה כשהגלגל (בד"כ האחורי) נלחץ בחוזקה לאדמה - למשל אחרי קפיצה - עד שהפנימית נמחצת על-ידי השוליים של מסגרת הגלגל, דבר שיוצר שני חורים קטנים שנראים כמו סימני שיניים של נחש. לא מצאתי תמונה או וידאו של התופעה, אבל בחיפושים מצאתי סרטון (יש אלפים כמוהו) שממחיש יפה את חוויית הרכיבה בסינגל.
פאמפטרק 574774
ומי שרוצה להשתפר במיומנויות רכיבה ומגיע לסביבות שגב יוכל לסור למסלול שתכנן האדריכל ירון ברונשטיין.
בורג קטן במערכת 574636
מה זתומרת? אייכמנים!

(קיבוצי עמק זבולון, שנות השבעים-שמונים, וזה היה אכן ניסיונו החזק ביותר של הטבע להניא אותנו מללכת יחפים. לא הצליח לו. במקומותי הנוכחיים, בעיר, אמנם עם הרבה טבע וגנים, לא יוצא לי לראות הרבה קוטב מצוי.)

בסדרה על הסוריקטות שהזכרתי בתגובה 556103 כיכב כרקע מין אחר של קוטב (חשדתי לפי צורת הפרח, ופעם אחת אכן הקריין ציין אותו בשם זה), שכנראה ממלא את מדבר קלהארי במרבדים של פרחים צהובים ענקיים.
בורג קטן במערכת 574661
אה, אלה, יש מקום של כאלה ברמת חן, הם נתקעים גם ברגליים של הכלבים, העיריה כל שנה חורשת את השדה ושום דבר לא מצליח לצמוח שם - מלבד כאלה.
בורג קטן במערכת 574665
יש מצב שאם לא היו חורשים את השדה, היו צומחים שם עוד כמה דברים, וחלקם של אלה היה נגרע.
574860
בילדותנו - דורלקס, על שם הזכוכית הנשברת למאות רסיסים חדים במיוחד.

בקרב קהילת רוכבי האופניים כיום - נינג'ות. מעניין שקריאה ברפרוף של המאמר בוויקיפדיה לימדה אותי שהכינוי הזה לא רחוק מהשם הלטיני של הצמח.
כיצד פעילות ספורטיבית עוזרת לנפש 574923
ישנה הסכמה שפעילת ספורטיבית תורמת לשיפור מצב הרוח, אבל קשה מאד לדעת איך בדיוק זה קורה. למשל, מחקר שנערך לאחרונה מראה (פעם נוספת?) ששישה שבועות של רכיבת אופניים או הרמת משקלות הקלה את מצבן של נשים שאובחנו כסובלות מהפרעות חרדה. מחקר שנערך בעכברי מעבדה ושתוצאותיו הוצגו בפני המכון הלאומי האמריקאי לבריאות הנפש מספק כמה רמזים על הקשר בין פעילות ספורטיבית ורגשות, ומסקנה מרגיעה שלפיה שיפור החוסן הרגשי לא תלוי כנראה בפעילות גופנית רבה.
האייל והקסדה 584196
רוכב שטח בדרום אפריקה נתקל במכשול לא צפוי.
צ'ימיצ'ורי או חצימיצ'ורי 590124
נאור רהב יצא למסלול של כ-‏162 ק"מ המתחיל בשדה בוקר, מגיע לחצבה דרך מעלה שלמון וחוזר לשדה בוקר דרך מעלה עקרבים והמכתש הגדול.
מה עושים רוכבי שטח בחורף? 591797
קופצים לפארק האופניים הסגור במילווקי.
האב הרוחני של מרוצי הסבולת באופני הרים 613104
רוטה דה לוס קונקיסטדורס, לחצות את קוסטה ריקה מהחוף הפאסיפי לחוף הקאריבי, בעקבות הקונקיסטדורס. 260 ק"מ ו-‏6,400 מטרים טיפוס אנכי ב-‏3 ימים.
האב הרוחני של מרוצי הסבולת באופני הרים 613174
ה-death ride תובע ממך לטפס 4,500 מטר לאורך 200 ק"מ ביום אחד (באופני כביש, לא הרים). Just saying.
האב הרוחני של מרוצי הסבולת באופני הרים 613175
אבל נסה לספר את זה לצעירים.
האב הרוחני של מרוצי הסבולת באופני הרים 613177
זה כלום, אמא של דני סנדרסון היתה מציירת על הילדים סוודרים בחורף.
האב הרוחני של מרוצי הסבולת באופני הרים 613184
חרממפ, בישראל? לזה אתה קורא חורף?
''קח אופניים. לא תצטער על זה, אם תשאר בחיים'', מארק טוויין 613233
ואם לא אשאר בחיים, כן אצטער על זה שרכבתי?
''קח אופניים. לא תצטער על זה, אם תשאר בחיים'', מארק טוויין 613235
לפעמים התהליך הזה מספיק ממושך בשביל שיהיה לך זמן להצטער. וגם להתחכם, אבל זה קצת פחות פופולרי‏1 משום מה.

1 טוב, אצל נזירי זן יפנים ואחרים זה דווקא כן פופולרי
''קח אופניים. לא תצטער על זה, אם תשאר בחיים'', מארק טוויין 613245
להתחכם עאלק. אפשר לחשוב שלמות מסיבה אחרת יותר חכם.
רשות שמורות הטבע ורוכבי אופניים 627962
חבורת רוכבי אופנים החליטה לבחון בבימ"ש את חוקיות הקנס שהטיל עליהם פקח רט"ג.
האם שינויים אקלימיים עוזרים לרוכבי אופנים? 630464
בכל פברואר נערך מרוץ אידיטארוד Iditarod (למוזמנים בלבד) בן 1000 מיילים באלסקה. המסלול מתחיל בקניק חוצה את רכס מק'גארת ומתסתיים בנום. מאז שנת 2000 לא נשבר השיא בן 15 יום, אבל השנה שלושה רוכבים עברו את המסלול ב 10, 11 ו-‏12 יום. כנראה גם בגלל שהטמפרטורה השנה היתה 60F לעומת ממוצע 20F, כך שהרוכבים לא היו צריכים לפלס דרכם בשלג בגובה החזה.
האם שינויים אקלימיים עוזרים לרוכבי אופנים? 630468
ומי אמר שאין התחממות גלובלית?!
2930 ק"מ עבור סלפי 648757
קארלוס אדוארדו למונס דה אוליביירה, ברזילאי בן 28, רכב 2930 ק"מ במשך 35 יום כדי שיוכל להצטלם עם נשיא אורוגוואי חוזה מוז'יקה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים