עיריית בון התחילה לגבות מיסים מזונות הרחוב 3377
בסוף השבוע שעבר הציבה עיריית בון שבגרמניה מכונות תשלום אוטומטיות ציבוריות, המיועדות לגביית מיסים מזונות הרחוב שבעיר.

על פי הכללים החדשים שהונהגו, זונות העיר העובדות בין 8:15 בערב ל-‏6:00 בבוקר למחרת צריכות לשלם באמצעות אחת המכונות - הדומות במראן למדחנים - סך של 5.30 יורו ללילה, ללא תלות במספר הלקוחות שקיבלו. זונות שתיתפסנה ללא כרטיס העבודה שמפיקה המכונה יזכו ראשית להתראה, ובפעמים הבאות, לקנס בגובה של כמאה יורו. עלות כל מכונת תשלום היא מעל 10,000 דולר, וביומיים הראשונים להפעלתן הן הניבו סכום כולל של כ-‏400 דולר. עיריית בון מוציאה למעלה מ-‏100,000 דולר לשנה על אבטחת האזור בו עובדות הזונות, ואף הקימה למען הזונות פרגודי עץ גדולים שמאחוריהם יכולים הלקוחות להחנות את מכוניותיהם ולקיים עימן יחסי מין. על־פי הערכת העירייה, בתחומי העיר פועלות כ-‏200 זונות, מתוכן כ-‏40 ברחוב.

הזנות בגרמניה היא חוקית, אולם ניסיונות ברחבי המדינה להטיל מס על רווחי הזונות התגלו כלא יעילים. מכונות התשלום שבבון הן הראשונות מסוגן בגרמניה.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

סיטואציה כמו-חנוך-לוינית עולה לראש 581145
ש:"במה אדוני עוסק למחייתו"?

ת: "אני המפקח על הזונות בעיריית בון,בודקן לילה-לילה ושוב עם בוקר".
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581157
משה גביש מזכיר "הצעות מעשיות למילוי קופת המדינה המתדלדלת" מתוך הסיפרות.

עגנון מציע מס על מקלות הליכה. הדינמיקה סביב קבלת החוק הטוב הזה רלוונטית גם לימינו. ירוסלב האשק מציע מס ממשפחת מסי הירושה. האשק המציא שיטה לפיה המדינה ומעמד הביניים, לא יאלצו להמתין עד הפטירה עצמה. הצעה מעניינת, חשובה, ואפילו קצת יותר רלוונטית מההצעה של עגנון.

אני מקווה שהפרופסור טרכטנברג שוודאי קורא באייל, ישקול גם הצעות אלה ביחד עם שאר ההצעות הטובות שקיבל מהציבור.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581162
לא קשור לנושא ולא קשור למחאה. עגנון הציע מס עקיף והאשק הציע מס גולגולת שתי דברים שהמוחים מתנגדים לו.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581167
קשור וחצי. הכתבה עוסקת במס מוזר ומפתיע, ואני קישרתי לפוסט על מיסים מוזרים. המחאה דורשת הגדלת תקציב המדינה, והפוסט מציע שיטות מעשיות להגדלת התקציב.

אני טוען את הטענה המובנת מאליה שאכילת עגבניות בבוקר דומה לאכילת מלפפונים בערב מפני שבשני המקרים מדובר באכילת ירקות. אתה מעז להתנגד בתירוץ אבסורדי ומגוחך שטעמן של העגבניות שונה מטעם המלפפונים, והבוקר שונה לחלוטין מהערב. הביקורת שלך סובייקטיבית ולא רציונלית.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581378
טרכטנברג פרסם את הרעיונות הבסיסיים שלו, לעניינו אחד הרעיונות שלו הוא . " "לקחת ממי שיש" – שינוי תמהיל המסים – הגדלת מסים מבעלי הכנסות גבוהות, מהכנסה מהון (לדוגמא: מס חברות, מס דיבידנדים, מס על ריבית וכו’) כדי לתת למי שיש לו פחות (דרך אספקת יותר שירותים לכולם, או דרך הקטנת מסים או תשלומים על סל צריכה של מי שאין לו הרבה, או צירוף של השניים)."
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581669
איו לי כוח להכנס מחדש לכל הויכוח, הצפתי מספיק בדיון על מאהל המחאה. אני רק רוצה לספר סיפור משפחתי על העיוותים האפשריים של צדק חברתי ממשלתי.

יש לי דודה מבוגרת שגרה בדיור מוגן. בשבת שעברה נסענו לבקר אותה ושוחחנו קצת על המצב הכלכלי שלה ובכלל. לדודה הזאת יש פנסיה קטנה מאוד, הכנסה קטנה מהשכרת דירה (בחיפה) וקיצבת זיקנה. היא מפחדת שתגיע למצב סיעודי, ולא תוכל לעמוד בהוצאות. הדודה היא גברת בעלת מידות טובות, ומקפידה לשאת בעצמה בכל ההוצאות שלה. לכן בנוסף לביטוחים הקיבוציים שיש לה בקופת החולים ובקרן הפנסיה, היא חוסכת בכל חודש על חשבון רמת החיים המאוד בסיסת שלה, ומפקידה במק"מ.

צריך לזכור שהדודה שלי היא בעלת הון. היא מתקיימת מפנסיה, יש לה חיסכון קטן בבנק, וכן, היא גם בעלת נכסים מניבים (דירה). בקיצור חזירה קפיטליסטית לפי המינוח האופנתי. הפרופסור טרכטנברג יציע כנראה מס נוסף על הפקדות המק"מ שלה. אולי יטילו פיקוח על שכר הדירה שהיא גובה. הפרופסור פישר דואג וידאג להקטין את כוח הקניה של הדודה שלי מפני שהוא צריך לתמוך ביצוא של מדינת ישראל, כלומר ביצואנים בעיקר. כל שאר הפוליטיקאים והפרופסורים בעולם המערבי ידאגו למוטט את הכלכלה העולמית כולה תחת נטל החובות האבודים של הממשלות. הדודות בכל העולם חוסכות במק"מ, כל מדינה והמינוח שלה, והפוליטיקאים מפזרים את הכסף לכל רוח (למטרות ראויות בעיני קבוצות לחץ שונות).

ברור שצריך לספק לסטודנטים לקולנוע שהוריהם גרים בכפר שמריהו דיור מסובסד ליד האוניברסיטה. ברור גם שצריך לשחרר משפחות צעירות מהרודנות של הגננות הטייקוניות, ולספק להם בייבי-סיטר חינם. אין חולק על כך. ברור גם שמי שעוסק במדיה או בסוג אחר של מקצוע מאאגניב חייב לגור בתל-אביב מפני ששם כל האקשן. (אין להם ברירה). וברור שגם להם מגיע דיור בר השגה.

הדודה שלי עושה חשבון כמה עולה לה נסיעה באוטובוס, ואם כדאי לה לסעוד במסעדה של הדיור המוגן, או שעדיף לה לעשות קניות לבד ולהכין לעצמה ארוחה בחדרון שלה. למי שלא הבין, קניות לבד מחייבות נסיעה באוטובוס, וזה נכנס אצלה לחשבון העלויות. הדודה חוסכת כדי שיהיה לה לשעת צרה מפני שהיא אישה ערכית. הדודה שלי לא מסכנה, היא אישה אחראית‏1. היא יכולה להרשות לעצמה דיור מוגן ברמה סבירה, מפני שהייתה אחראית כל חייה. יש עדיין אנשים בארץ שכבודם מחייב קיום על חשבון עצמם. תהינו אם תוכל להרשות לעצמה לשמור על כבודה.

לא ברור לי מדוע הדודה צריכה לסבסד את חשבון הסלולר והמוניות של אלה שהם אנשים לא ערכיים וחושבים שמי שיכול להפעיל לחץ על הממשלה - מגיע לו?
___
1 המבוגר האחראי שלנו לוקח את הכסף של הדודה ומשקיע אותו באג"ח הנקובות בדולרים שמגיעים ישר ממכונת הדפוס של התלמיד שלו, המבוגר האחראי של ארה"ב. כסף הוא אופציה להשלים עיסקה. אדם עובד, והחיסכון בצורה של כסף הוא דחיה של קבלת התמורה לעתיד. מי שמדפיס כסף באופן פרטי הוא רמאי וגנב. פישר, ברננקי ושאר הנגידים הם שודדים, מפני שהפשע נעשה בגלוי ובכוחה של המדינה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581672
1 לפי מושל טקסס ריק פרי שרץ לנשיאות, ברננקי בוגד (סליחה, יהיה בוגד) ובטקסס יש טיפול איום ולא נעים לאנשים כאלה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581731
מושל טקסס מוטרד אולי יותר מההשפעה הפוליטית של ההדפסה, מאשר מעצם מעשה ההדפסה עצמו. אבל יש גרעין של אמת בדבריו.

ראשית, בנקים מרכזיים אינם בלתי תלויים במידה שחלק מאיתנו מאמינים, והאמת היא שרצוי מאוד שמדיניותם תהיה מסונכרנת עם מדיניות הממשלה.

שנית, ההדפסה גורמת גם לבנק המרכזי וגם לממשלה להראות טוב יותר בטווח הקצר, והיא מזיקה בטווח הארוך. כל מקבל החלטות ציבורי רוצה להראות טוב, ותקופת כהונתו קצרה. אני לא יכול לקבוע היכן נגמר הטווח הקצר ומתחיל הטווח הארוך, וגם אין מעבר חד ביניהם. אני לא יכול להוכיח קשר סיבתי בין העניין האישי וההחלטה. אבל טבע האדם ידוע, ולכן חייבת להיות השפעה ל''סינדרום הטווח הקצר'' הזה. לפחות בממוצע, ולפחות באופן תת הכרתי אם נרצה להיות ממש טובים למקבלי ההחלטות. לכן ההאשמה שמעשה ההדפסה קשור לאינטרס אישי היא לפחות לא מנותקת לחלוטין מהמציאות.

שלישית, מבחינה הסטורית זיוף כספים נחשב לבגידה לפי החוק האנגלי. כך שאולי יש להאשמה של פרי שורשים תרבותיים.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581674
אם יתקבלו המלצות ועדת טרכטנברג במלואן, הדודה שלך תשלם פחות (לדוגמה: מע"מ). כך שיש כאן הקטנה של הוצאותיה במקביל להגדלתן. בלי לדעת את הפרטים קשה לדעת אם היא אישית תרוויח או תפסיד.

וכמובן, כל דבר הוא תרוץ להשמיץ את פישר. ולכן ברצוני להזכיר שאת קים ג'ונג-איל יש להפיל!
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581734
מדוע תירוץ? אתה טוען שיש לי ונדטה אישית נגד פישר? אני אפילו לא מתימר להציע מדיניות אלטרנטיבית למדיניות שלו. כלכלת ישראל היא חלק זעיר מהכלכלה העולמית, ויתכן שאין חלופה מעשית טובה יותר למדיניות של פישר. יחד עם זאת צריך לזכור מה הוא עושה ומי משלם את המחיר. פישר מעורב חזק במלחמת המטבעות בעולם והוא הורס את ערך השקל. זה נשמע אולי מופשט, אבל המשמעות הארצית היא שהוא שודד את החסכונות של אזרחי המדינה ואת כוח הקניה שלהם כדי לתמוך ביצוא. יתכן שהמעשה ראוי. אפשר לטעון שבזמן מלחמה המדינה מקריבה את חיי אזרחיה למען העניין הלאומי. זה אפילו קורבן גדול יותר ממה שדורש פישר.

מותר לי לטעון שבעולם אוטופי אין מלחמות וגם אין בנקים מרכזיים שעושים מניפולציות ברכוש האזרחים ואולי גם הממשלות מנהלות תקציבים מאוזנים ואין להן חובות. מה שאמרתי על פישר זו התלהמות מפני שמדיניותו מקובלת ומקובעת בנורמות הבינלאומיות. אבל שוב, הוא שודד את אזרחי המדינה. מעשה מקובל אבל לא יפה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581740
בוא נדייק. הדפסת כסף ומכירתו לצורך קניית מט"ח גורמת קודם כל לפיחות המטבע מול מטבעות זרים, ולאחר מכן לאינפלציה, בהתאם לנסיבות. היות ופרופ' פישר מנסה רק לאזן את מאזן הסחר החיובי של ישראל (זאת אומרת חיובי עד הרבעון הנוכחי, אנחנו כבר לא כל כך חיוביים, וזה אות מאוד שלילי‏1), ההשפעה על קצב האינפלציה די זניחה (לראיה - קצב האינפלציה לא מאוד גבוה).

אז מה זה עושה לאזרח הפשוט ? כוח הקניה למוצרים מיובאים יורד, זה נכון. אבל כוח הקניה לתוצרת מקומית כמעט ולא משתנה. הכנסות המדינה ממיסים עולות (כי אנחנו מצליחים לשמור על היצוא), מה שחוסך למדינה את הצורך להעלות מיסים. חסכונות צמודים לא נפגעים, חסכונות לא צמודים נפגעים בצורה מינורית יחסית (כאמור האינפלציה רחוקה מלהשתולל), בעוד האשראי הזול תומך במשק ומאפשר שיגשוג או לפחות מונע קריסה של חברות בקשיים, מה שבתורו היה פוגע שוב בהכנסות המדינה. מה האלטרנטיבה ? לשמור על כוח הקניה של מוצרי יבוא, אבל להעלות מיסים כדי למנוע גרעון במשק מתפורר ? עדיף לפגוע בכוח הקניה מלקבל שיעור אבטלה גבוה עם שקל חזק.

ומה אפשר לשפר ? אם אנחנו משלמים מס אינפלציה, בוא נהנה ממנו. למה לא לאפשר לנגיד לקנות חלק מהחוב של מדינת ישראל (ולשמוט את התשלום שלו) ? כמובן עם מגבלות שימנעו השתוללות נוסח שנות השמונים.

1 מצד שני למיטב ידיעתי בנק ישראל כבר הפסיק לקנות דולרים.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581814
כפי שכתבתי אני לא מתימר להציע מדיניות חליפית למדיניותו של פישר. אני פשוט לא עוסק‏1 בתחום של פישר. אני עוסק בעקרונות ובאידאלים, ופישר עוסק בעולם האמיתי.

אני בטוח שפישר מושפע משיקולים זרים לטווח קצר. אני מניח שהוא מנחם את עצמו במחשבה שהעתיד הקרוב ניתן לחיזוי ברמת ביטחון גדולה יחסית לרמת הבטחון בחיזוי ארוך טווח. כלומר בטווח הארוך, מעריך‏1 פישר, יהיה בסדר... המשבר יעבור, הדולר יתאושש, כלכלת ארה"ב תפרח מחדש. כל מה שצריך זה לסייע ליצוא הישראלי לעבור את המשבר בטווח הקצר עד שנגיע לישועה.

אם לא נעזור עכשיו, לא רק שתהיה אבטלה, אלא נאבד אולי ענפים שלמים, שווקים, אנשים יעזבו את הארץ. ופישר יהיה האשם. מפני שכולם יראו בבירור שישב בחיבוק ידיים ולא עשה דבר בזמן שהתעשיה קורסת והתעשיינים זועקים לעזרה. ניגן בנבל בזמן שהעיר בוערת. אז עדיף להאמין ולקוות שיהיה בסדר. ואם לא יהיה בסדר, אז יהיה רע מר גלובלי גדול, וצרת רבים חצי נחמה. וגם לא יאשימו את פישר. אולי כבר לא יהיה בתפקיד, ואפילו אם כן, ברעש העולמי אף אחד לא יחפש אותו.

עקרונית, כאלמוני שלא נושא בשום אחריות, דעתי היא שברור שלא צריך לתמוך ביצוא, ולא לעשות מניפולציות אחרות. מעשית, אם הייתי נמצא במקומו של פישר, הייתי מתפטר.

הרעיון להגדיל את ההכנסות ממיסים שניגבים על פעילות כלכלית שמבוססת על סיבסוד ממשלתי, לא רע בכלל. ומה נעשה במיסים? אני מציע שנסבסד עוד פעילות כלכלית ונגבה עוד מיסים... וחוזר חלילה. בקשר לחוב של מדינת ישראל, במקום שפישר יקנה אותו ואז ישמוט אותו, יש לי הצעה יותר טובה. אני מציע למצוא בקבוק ריק ולשים בתוכו חתיכת גבינה קטנה. כשהחוב יכנס לתוך הבקבוק לאכול את הגבינה, אז פשוט נסגור במהירות את הבקבוק עם פקק, ונזרוק את הבקבוק לים‏3. כך נפטר מהחוב וגם לא תהיה אינפלציה.

סלח לי באמת. אין לי מצב רוח מתאים להתיחסות רצינית. אני לא חושב שאפשר ליצר עושר ממניפולציות של השילטון על השווקים. כל פעם שיש לך רעיון כזה, משהו חייב להיות לא בסדר בו.
___
1 אני מתכוון "עוסק באייל" כמובן. בחיים אני לחלוטין לא בתחום של פישר.
2 מה משנה מה הוא מעריך? האם יש לו מבחינה פוליטית ברירה? הוא חייב לתמוך ביצוא.
3 אני יודע שלזרוק לים לא תקין פוליטית, אבל זה לא מטריד אותי במיוחד.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582741
לא נראה לי שהמע"מ באופן כללי יופחת מה שכן (כנראה) יומלץ הוא להוריד לחלוטין את המכס לכל המוצרים חוץ מרכב ומוצרי חקלאות שיש להם יצור מקומי וביטול המכס והמע"מ על רכישות מקוונות עד 300 דולר.
DONE! 589202
לא קשור ישירות אך מה לעשות שתגובתך עלתה בגורל. אתה האחרון שהזכיר פה את קים ג'ונג איל, והנה מתברר שהשרץ התפגר סוף סוף! והעולם הוא מקום טיפה טוב יותר הבוקר.
עכשיו אולי כדאי שתזכיר את בשאר אל אסאד.
DONE! 589205
אוף. בדיוק חיפשתי את התגובה הזו ורציתי לעדכן. לצערנו את קים ז'ונג איל כבר אי אפשר להפיל.

(זכות היוצרים על האמירה באייל: לכליל?)
DONE! 589206
אל דאגה: הרי יש לו יורש! תוכל להפיל אותו!
DONE! 589207
את קים אל און יש... נה, בלי חרוז זה לא אותו הדבר.
DONE! 589208
את קים איל און נושיב על קילשון.
DONE! 589210
שבע יפול צדיק וקים.

ובמילותיו של דודו גבע: פטריק, קים אהער!
DONE! 589209
לפי התמונות
את קים ז'ונג און יש לשלוח לגנון.
DONE! 589211
מה הבעיה?
כל רודן ששמו הוא קים, יש לשים באזיקים!
! 589214
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581703
זה מעניין ומשעשע.
אתה מספר לנו סיפור על העיוותים הגלומים בצדק חברתי ממשלתי, ופותח את הסיפור ב"יש לי דודה מבוגרת שגרה בדיור מוגן".
אפילו לא עצרת שנייה להרהר בעובדה הטריביאלית ש"דיור מוגן" הוא אחד מאותם "עיוותים הגלומים בצדק חברתי ממשלתי".

מה הייתה עושה הדודה החביבה ללא העיוותים הללו וללא ההגנה על שכר הדירה שהם מספקים לה? (ניחוש שלי: עוברת לאוהל בשדרות רוטשילד).
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581706
בדור שלך לביטוי ''דיור מוגן'' היתה משמעות אחרת. הוא מתכוון שהיא גרה בבית אבות פרטי.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581707
אבל נוסעת באוטובוס.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581877
אכן, מה שפעם נקרא ''בית זקנים'' והוחלף מאוחר יותר ב''בית הורים'' נקרא היום ''דיור מוגן''. אין לכך שום קשר לשאלה אם הוא מסובסד.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582156
אכן, הסגרתי את דורי. אוי לבושה.

בכולופן עדיין אפשר לשאול מה הייתה הדודה החביבה עושה ללא העיוותים הנוראים שגורמת ההתערבות הממשלתית הזדונית בנושא הבריאות, אבל אני מודה שזה קצת מוציא את העוקץ מהשאלה. ארוץ לי לפינה להתבייש.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582236
אתה מחמיץ משהו, שאיזה פנסיונר כבר העלה כאן: הדודה לא בהכרח מתנגדת לכל הרעיון של מדינת רווחה, אלא לשינוי הכללים שעלול להציב אותה ברשימת ה"עשירים" כביכול, בשעה שכל הכנסתה הדלה נובעת מאותו הון שצברה במשך שנים ארוכות בהן שילמה מס גבוה על העבודה בעוד רווחי הון היו פטורים ממיסוי. העלאה גורפת של מס רווחי הון, שהוא מס לא פרוגרסיבי, מציבה לא מעט אנשים באותו מצב. קצת מאכזב שהמאבק לצדק חברתי גורם להעלאת מסים לא פרוגרסיביים, לא?

(גילוי נאות: אני עלול בהחלט להיות אחד הנפגעים האלה, כך שאני מדבר מהפוזיציה)
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582260
למה לא להחיל את מס ההכנסה על רווחי ההון (כולל דיבידנדים)? שכל אזרח יגיש בסוף השנה דוח הכנסות מעבודה, הון, נדל"ן, קצבאות וכו' והמדינה תגבה מס הכנסה על פי הכנסתו הכוללת.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582270
מצידי זה בסדר כי יש לי תיק במס הכנסה ממילא כך שאשמח אם האפשרות הזאת תפתח לפני, אבל לאותה דודה ייתכן שפתיחת תיק והגשת דוחות בכל שנה הם עול כבד מדי (אולי הדיור המוגן יכול לספק שרותים כאלה תמורת עמלה נמוכה).
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582272
(אם אנחנו כבר משנים את החוקים - ) למה פתיחת תיק צריך להיות עול כבד יותר מפתיחת חסכון, ולמה הגשת דוח כל שנה צריך להיות עול כבד מהכנת חוזה שכירות כל שנה?
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582280
לצערי? כי זה מלווה בהרבה יותר בוג'רס. כמי שממלאת דו"ח מס, כל שנה. וכמי שעושה את זה בעצמה, בסיועו האדיב של אביה, שמסתייע בסיועו האדיב אחד ממכריו לצורך שאלות דחופות כמו "מה השתנה השנה הזו מבחינת נהלים".
חוזה שכירות יש באינטרנט. חוזה שכירות אפשר גם לחבר לבד‏1.
אבל להגשת דו"ח מס נהלים מנהלים שונים, ושגיאה או תשובה לא נכונה מהווה עברה על החוק.

ופרט לזה, אם הגשת דו"ח מס תהיה פשוטה, ממה יתפרנסו רואי חשבון‏2?

1 מנסיוני, חוזה שכירות שחובר בידי עו"ד מתאפיין בדרקוניות יתר כלפי השוכרים.
2 אגב, באורח פלא, אני שמחשבת את דו"חותי בעצמי יודעת הרבה יותר טוב מה נחשב הוצאה מוכרת ומה אינו נחשב, בעוד שכמה ממכרי שמסתייעים ברואי חשבון הופתעו לגלות שגם ביגוד נחשב (80%), גם הוצאות רכב, ושגם אופניים נחשבים רכב. לעומת זאת, רואי החשבון שלהם שלחו אותם לאסוף חשבוניות מישיבותיהם בבתי קפה, בעוד שתקרת האש"ל היומית - עם חשבוניות או בלי, היא כזו שאינה מספיקה לחצי מנה פלאפל.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582282
"אם אנחנו כבר משנים את הכללים" אין סיבה שזה יהיה מסובך לאדם הפשוט. בפרט, אין סיבה שלפתוח תיק יקח יותר מעשר דקות (טופס פשוט: שם, שם משפחה, מספר תעודת זהות, כתובת ומספר טלפון. למעשה כל מה שצריך זה את מספר תעודת הזהות, השם ושם המשפחה זה בשביל לאמת שהמספר הועתק נכון, הכתובת ומספר הטלפון זה למקרה שהכתב לא ברור, למדינה יש את כל שאר הפרטים במשרד הפנים, מס הכנסה וביטוח לאומי, שתעשה אחד ועוד אחד לבד. גם אדם מאד איטי יכול למלא טופס כזה בפחות מעשר דקות) ואין סיבה לאדם פשוט (לא עצמאי) שמילוי הדו"ח השנתי ייקח יותר מחצי שעה (לוקחים את הטופס שהבנק שלך כבר מילא בשבילך על רווחי ההון, מוסיפים את הטופס שהמעסיק מילא על רווחים מעבודה, משדכים יחד עם הכנסות נוספות כמו שכר דירה... ואופס, יש לנו את הכל) לעצמאים יש רואי חשבון כבר עכשיו.

בארה"ב ובקנדה כל אדם צריך להגיש טופס כזה כל שנה, ואם הגויים השיכורים והסתומים האלה מצליחים לעשות את זה אין סיבה שהדודה של ירון לא תצליח.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582302
מה שהוא אמר ובנוסף, מי ששכיר עם קצת חסכונות, יצרף לדוח טופס 106 מהמעביד ואת הדוח השנתי מהבנק (שנשלח בכל מקרה כבר היום). מן הסתם גם הביטוח הלאומי ומשרד הבטחון יצטרכו לשלוח לקהל מקבלי הקצבאות דוח סיכום שנתי שיצורף לדוח המס. מי שמשכיר דירה, בעל עסק, עצמאי וכד', יצטרך לטרוח קצת יותר, החל מטופס הצהרה על קבלת שכר דירה וכלה בדוח מפורט של רואה חשבון, כפי שנעשה כבר היום.

זה באמת לא דורש יום לימודים ארוך.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582321
אחד הדברים המעצבנים ביותר שאני זוכר מהחיים בארה"ב זה הדרישה למלא את טפסי המיסים פעם בשנה. אף פעם לא הצלחתי להבין אותם, ואני וכל המכרים שלי התייחסנו ל-tax season, התקופה שלפני המועד האחרון להגשה, בתור סיוט.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582324
מתוך "אוצר הבדיחה הפוליטית":
במשרד האוצר האמריקאי חשבו לפשט את דוחות המס, לשאלה אחת:
"מה היה סך כל הכנסותיך בשנה האחרונה?
שלח אותו אלינו".
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582370
בסקלה של העיסוקים האטרקטיביים הדיווחים השנתיים למס ההכנסה נמצאים אי שם בין עקירת שן ללא הרדמה לבין צפיה בערוץ הכנסת, אבל בכל זאת היה נחמד מאד אם האופציה הזאת היתה קימת עבור מי שמוכן לטרוח. רוצה לשלם מס הכנסה ומס רווחי הון בנפרד? אין בעיה, עבורך המצב יהיה כמו היום. רוצה לאחד את ההכנסות ולשלם, אולי, פחות מס? אין מנוס מלמלא את הטפסים הנחוצים. לשם כך אפשר להעזר ביועץ מס (הערה לנועה ו. - לא בהכרח רואה חשבון), ואם החוקים גם יפושטו מעט זה לא אמור להיות יעוץ יקר. נדמה לי שהנושא היה בכותרות לפני שנים ספורות, אולי בתקופה שהטילו לראשונה את המס על רווחי הון, והוא נפל בגלל שמס ההכנסה הודיע שהוא לא מסוגל לטפל בכמות הצפויה של הדוחות השנתיים. באותה תקופה הממשלה לא ידעה שבעזרת קצת קשרים עם קובי בן גור היא יכולה לשנות את עמדת שלטונות המס. באסה.

ולגבי המסים בארה"ב, הטפסים שם מתוכננים עבור האדם הסביר, לא עבור דוקטורנטים לסטטיסטיקה...
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582408
אני לא בטוח מהו אותו אדם סביר, אבל ישנם תוכנות-מס זולות (יש מקומות שמחלקים אותן חינם) שבעזרתן ניתן למלא ולשלוח את הדוח אלקטרונית (וכך גם לזכות בהטבה הקשורה להחזרים) למשרד לשרותי הכנסות הפנים.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582414
במדינת ישראל, את הדו''ח ניתן למלא ולשלוח אלקטרונית באתר מס הכנסה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583164
התנגדותה של נציבות מס הכנסה לחובת דיווח גורפת נובעת מהתייחסותה לכל הדו"חות כאל דו"חות שקריים - ומכאן הצורך לאמת את כולם.
לו מדינת ישראל היתה מתייחסת למה שאזרחיה מדווחים לה כאל אמת לאמיתה‏1 לא היתה קיימת הבעיה.

___
1 תוך כדי בדיקה מדגמית, אקראית או לא, וכניסה באם אמא של מי שדיווח דיווח כוזב.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583222
1 וגם המתקדות בדוחות עם מאפיינים חריגים או מועמדים לפורענות. בעידן הדיווח הממוחשב זה יותר קל לביצוע וה- IRS משתמש בשיטות כאלה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583272
העניין הוא שקצת קשה להכנס ב-‏2 מיליון איש (אוכלוסית העצמאים בארץ).
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583282
העצמאים מדווחים על הכנסותיהם כבר היום, אבל ברוב המקרים מי שנתפס בשקר משלם קנס, ורק העלמת סכומים גדולים מאד שולחת את העבריין לבית הסוהר. בתנאים האלה כל אלפי ה''לא צדיקים גמורים ולא רשעים גמורים'' נוטים לא לדווח דיווח אמת אם הם יכולים, שכן מבחינת שיקולי התוחלת כדאי לרמות את מס ההכנסה ומע''מ.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583288
גם היום הקנס גדול משמעותית מסכום העלמת המס. יותר מזה, פקידי המס מרשים לעצמם הערכה של ההון שהעלמת בעצמם, והם כמובן נוטים להערכת יתר.

כמה חברים שקבלו תביעות קטנות יחסית על לא עוול בכפם (איך קנית את הרכב? אבא נתן לי, תשאלו אותו. שקרן תן 20,000 ש"ח על העלמת מס. טוב, העו"ד אמר לי שמשפט יעלה לי אותו כסף, ויותר כאב ראש).

הבעיה כאן היא לא העונש (סקופ, דיווח כוזב למע"מ הוא עבירה פלילית שיכולים להכנס עליה לכלא כבר היום), אלא הקושי הגדול באכיפה. זו בעיה אינהרנטית. אלא אם אתה רוצה לעבור לכסף דיגיטלי, או לחייב בנקים לדווח על תנועות בחשבון לממשלה, אין לך דרך להגביר את סיכויי הגילוי. עונש גדול יותר לא ירתיע. תראה מה קורה במדינות בהן יש עונש מוות על סחר בסמים (וסחר מוגדר ע"י החזקת יותר מכמות מסויימת של סם, בלי קשר למה עשית איתו). תראה מה קורה במדינות טוטליטריות בהן יש איסור על קריאת חומרים מסויימים. קשה מאד לאכוף ולתפוס - אז אתה תקח את הסיכון הזעיר.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583289
הקושי באכיפה אינו שונה מהותית מהקושי באכיפה בארצות אחרות, למשל בארה"ב, ושם העלמות המס פחותות בהרבה (סימוכין: אנקדוטליים בלבד). אני לא חושב שזה נובע מכך שהיהודים הם שקרנים מולדים אלא מכך שהם, כמו עמיתיהם האמריקנים, יודעים לעשות חישובי תוחלת. האדם הסביר מתייחס לשהות בבית הסוהר כאל המון כסף. גם לגבי האכיפה אני לא לגמרי מסכים איתך: לכל עיסקת מזומן יש שני צדדים, ורק לאחד מהם יש אינטרס לשמור על העיסקה בסוד לאחר סיומה (או במהלכה, אם הצד המשלם הוא פקיד מס שתפקידו למצוא אינסטלטורים שאינם נותנים חשבוניות. פעילות כזאת תהיה רווחית למדינה יותר מבארות הגז של תשובה. איפה דפני ליף כשצריכים אותה?).

ההשואה למסחר בסמים אסורים אינה משכנעת, בעיקר כי הוא לא נעשה על ידי אנשים נורמטיביים.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583296
עוד סקופ. כבר יש פקיד מס שתפקידו למצוא אינסטלטורים שלא נותנים חשבונית. מה הפקיד עשה למשל? צילם את מכוניותיהם של כל המורים לנהיגה, השווה את דיווח השיעורים שלהם (כנראה הם חייבים לרשום גם את שעת ומשך השיעור) עם הזמן בו הם נמצאים ברכב ומישהו אחר נוהג. לימדת את הבן שלך לנהוג? חבל.

רגע רגע, בארה"ב אינסטלטור שלא נתן חשבונית נכנס לכלא? לא יודע, אבל לא נראה לי. אני גם לא בטוח שאחוז העלמות המס שם נמוך משמעותית מבארץ, הבדלים שניתן להסביר בהבדלי תרבות מודעות צרכנית, וכדו'.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583299
אם כך האכיפה אינה בעיה שלא ניתן להתגבר עליה, אם רק יעלו את מספר הפקידים משניים לארבעה, ואם אותו מורה לנהיגה לא ישלם קנס אלא ייכנס לבית האסורים (תראה מה ג'וד עם החסמב"ה שלה עושה לי).

אני לא יודע על אינסטלטור, אבל האנקדוטה שאני מכיר אישית (מפי חבר מהימן) היא על פרופסור לכלכלה בארה"ב שהצהיר על ציוד מסויים כאילו הוא ציוד עסקי וכשהתברר שהוא עושה בו שימוש פרטי הוא אכן נכנס לבית סוהר (אן איבד את משרתו, אני לא בטוח בקשר לפרטים). אבל אתה צודק בכך שזה קשור גם להבדלי התרבות האינהרנטיים ולעובדה שחלקנו צאצאים לעדות שרימו את הגויים ככל שהצליחו (ובצדק) - זה רק אומר שהמלחמה בנטיה הזאת צריכה להתנהל ביתר עוצמה.
______________
גילוי נאות: יש לי חבר שמעלים מס באופן שגרתי, ואני סותם את הפה לידו. עוד גילוי נאות: מעולם לא היו בפני הזדמנויות להעלים מס, כך שאני צדיק תיאורטי בלבד.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583302
העניין הוא שאם גם ככה יש אכיפה חמורה, באמצעים מתקדמים, וזה עדיין לא עוזר, עולה בך המחשבה שאולי הבעיה היא לא "בוא ניכנס בהם עוד פעם, אבל הפעם ממש חזק" אלא משהו דפוק בשיטה.

אני לא כ"כ מאמין לאנקדוטה. כלומר, ייתכן שהוא לא דייק בפרטים, אבל אתה יודע מה נמצא בפרטים הקטנים. הרושם מהאנקדוטה הוא, שבארה"ב על טעות בדיווח נכנסים לכלא (כמו בארץ תיאורטית), על אמת. ונראה לי שהאנקדוטה מעלימה פרט מסויים שמשנה את התמונה (הפרופסור הצהיר על ציוד מסויים לשימוש ציבורי, הציוד הזה היה יאכטה). איך שלא יהיה, מי שתופסים אותו בארץ, מקבל כאלו קנסות, שהוא ממש לא מבסוט. שלא לדבר על הפחד (מי יודע כמה יעריכו את העלמת המס שלי) ועגמת הנפש (לא מכיר את הביטוי "לא רוצה להתעסק עם מס הכנסה?", אם כל העניין הוא כמה אלפי שקלים (הפסדתי בסיבוב הזה, סיבוב הבא אני ארוויח) כמו שאתה מציג את זה, אין מה לפחד יותר מדי).

אולי הפחד מהכלא גדול יותר, אבל לא בהרבה. מה גם שאפילו אם נגיד שאתה צריך רק לשלם את מה שהעלמת, העובדה שהכל נופל עליך בבת אחת, תרושש אותך כלכלית, ותשנה את סגנון החיים שלך.

אני לא בעד העלמות מס, אבל אני גם לא בעד דרקוניזציה של מס הכנסה.

הערת אגב, ייתכן שאם מדובר במליונרים, המצב שונה, להם אין הרבה מה להפסיד, ויש עו"ד ממולחים שמטפלים להם בעניין. ייתכן שעליהם רק איום הכלא יעבוד. אני דיברתי על הסוחר הממוצע.

____________
למען הגילוי הנאות, האם כשאינסטלטור מגיע אליך, ואומר לך "עם קבלה זה עוד מאה שקל", אתה משלם? אני כן.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583323
מה שחשוב הוא גם מידת האכיפה וגם גודל העונש אם כי, כפי שמישהו בדיון על חוקי תעבורה טען פעם נגדי ואני נוטה לקבל, לא מדובר במכפלה פשוטה של שני אלה לקבלת "תוחלת העונש" אלא בפונקציה קצת יותר מסובכת אבל עדיין מונוטנית עולה עם כל אחד מהגורמים שלה. במקרה הישראלי שני הגורמים קטנים בעיני: אותה "אכיפה חמורה באמצעים מתקדמים" גם אינה חמורה וגם מתבצעת במשורה. "לא רוצה להתעסק עם מס הכנסה" הוא בשני סדרי גודל פחות משמעותי מ"לא רוצה לחלוק תא עם הירשזון" - לפחות עבור האנשים שאני מכיר למרות שרובם אינם מליונרים.

לא יאכטה אלא מחשב אישי (אם כי בתקופה שהם היו קצת יותר יקרים מהיום), אבל אתה צודק, אני כבר לא זוכר את הפרטים ואין לי סימוכין רציניים לטענה שבארה"ב מעלימים פחות מסים מאשר בארץ. אולי מישהו מכיר את הסטטיסטיקה ויביא אותה.
_______________
עורך הדין שלי אוסר עלי לענות תשובת אמת לשאלה הזאת.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583324
במחשבה שניה אולי זה לא היה המחשב עצמו אלא חדר בבית שבו המחשב נמצא והוצהר כ''חדר עבודה'' או משהו כזה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583327
התחלנו עם מחשב נייד, עברנו לחדר, עוד מעט נשמע שבכלל יש וילה קטנה בהרצליה ששכחת לדווח עליה...
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583329
לא בהרצליה אלא במינסוטה שבארה''ב, והוא לא שכח לדווח על החדר אלא הצהיר שזה חדר עבודה ולכן ההוצאות עליו אמורות להיות פטורות. כאמור, אני לא בטוח בפרטים ולכן בוא נשכח מכל זה. סליחה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583360
סליחה סליחה, רק התבדחתי. עם הקוראים הסליחה...
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583362
אגב, מה שבאמת מעניין אותי, זה איך אפשר לתפוס את זה, בלי ממש לצלם את מעשיו בתוך הבית (מה שנראה לא הכי חוקי), או להשתמש במלשין שמכיר את האדם. במיוחד למרצה, שאין עשרות עובדים שמסתובבים לו בבית, ויכולים לזמר זמירות לIRS. אלף פקידים לא יצליחו לגלות דבר כזה.

אם אתה יודע או יכול לברר את זה אני מאד אשמח, כי שיטה למצוא דברים כאלה, באמת כדאי ליבא לארץ.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583684
אני מכיר מישהו שהמדינה (אני לא יודע אם זה מס הכנסה, או יותר סביר פיקוח על בניה) שלחה אליו ''מרגלת'' הביתה (נכנסה בתואנת שווא), כדי לאתר חריגות בניה או השימוש בהן.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583685
סביר להניח שבניה. קצת קשה להוכיח עברות מס מכניסה לבית.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583713
זה לא היה עובד כאן. אתה צריך מרגלת שנמצאת איזה חודש בבית שלו באופן קבוע, בשביל שתוכיח שהוא משתמש בחדר שלו, למטרות פרטיות. זה שהוא פעם אכל שם גלידה, לא אומר כלום.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583326
העניין הוא שאם הסיכון הוא ממש ממש ממש קטן, חומרת העבירה לא מאד משנה. גם יש עניין של מדתיות.

לעונש מוגזם גם עלולות להיות תופעות לוואי שליליות ("לא נתת לי קבלה אתמול? אתה יודע שאני חייב לדווח על זה למס הכנסה...").

אז אני דורש הוכחה טובה מאד לזה שהעונש כאן הוא הפקטור הבעייתי לפני שאני משנה אותו.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583330
אני מסכים שאם האכיפה זעומה גם עונש כבד אינו אפקטיבי. זה מה שניסיתי להגיד בתגובה הקודמת.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583359
האכיפה לא זעומה, האכיפה רבה, אבל את העבירה נעבך, קשה מאד לתפוס בלי להפעיל כאן משטר נוסח סטאלין. הראתי כאן כמה דוגמאות לשיטות יצירתיות שפקידי השומה הפעילו בהצלחה מסויימת בשביל לתפוס מעלימי מס (צילומים, חברות חיצוניות, מלשינון).

זה מה שאני מנסה לומר כמה תגובות. אתה מנסה ליצור רושם כאילו אין אכיפה, ואין עונשים בארץ, וזה שורש הבעיה. המציאות היא, שיש אכיפה חמורה מאד, יש עונשים כבדים ומאד מרתיעים (נכון, עוד לא תלו אף אחד בכיכר בגלל העלמת מס, אבל עצמאים מפחדים ממס הכנסה, כמו שהם מפחדים ממלאך המוות. ואני מדבר על עצמאים שלא נוהגים להעלים מס), ובכל זאת, קל מאד להעלים מס, וקשה מאד לתפוס העלמת מס. אני לא נביא, ולא יודע לומר לך שאם היינו נכנסים באבי אביהם, כמו שהאמריקאים עשו באפגניסטן, אז הפעם דווקא היה הולך לנו, אבל קשה לי לקנות את זה בלי הוכחות חזקות. אם היית אומר לי "מהיום כל שקל שנכנס לחשבון שלך - ידווח ישירות ללשכתו של שר האוצר", הייתי אומר שזו תוכנית ראויה שבאמת תעצור או תעלים את מס ההכנסה, אבל אתה רוצה להוסיף פקידים, להגביר עונשים, וכל זה בגלל שאולי נראה לך שאולי האמריקאים עשו משהו דומה ואולי להם יש אולי פחות העלמת מס, זו נראת לי השקעה מאד מפוקפקת.

הדרך הכי אפקטיבית אגב, היא לא להוסיף פקידים, אלא ליצור אוירה ציבורית של מלשינות. המלשין על חבירו למס ההכנסה ייחשב כגיבור, יקבל מענקים, וירומם ע"י התקשורת. רק ככה אפשר באמת לתפוס עסקה שנעשת בחדרי חדרים. מי בעל להחיות את פאווליק מורוזוב [ויקיפדיה]? מוכן לתרגם מרוסית? אני אחראי על ההמחזה. אם נגיע למצב שהבן ילשין על האבא שלא נתן קבלה, זה באמת יפחית משמעותית את מעלימי המס.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583366
אנחנו לא חיים באותה מדינה. בעלי המלאכה שאני פוגש לא פוחדים ממס הכנסה בכלל ורק מיעוטם נותן קבלות מיוזמתו.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583372
לא פוחדים ממס הכנסה? הם לא נותנים קבלות כי כמעט בלתי אפשרי לתפוס על זה (הוא וידא שאתה לא עלול להסגיר אותו). רק תראה מה קורה כשהם מקבלים טלפון מחוקר מס הכנסה שמבקש מהם קבלה בשביל לבדוק משהו אחר, ומבהיר להם שאין בעיה עם ספרי החשבונות שלו. למה הם משתמשים במושג "לא רוצה להתעסק עם מס הכנסה", ולא "לא רוצה להתעסק עם ביטוח לאומי"? הרי ביטוח לאומי גם יגבה מהם קנסות, ויתבע אותם? תשובה, אם בטוח לאומי יתפוס אותם - מקסימום הם ישלמו כפול ממה שהיו צריכים לשלם. אם מס הכנסה יתפוס אותם - הם לא יודעים איך הם יגמרו. בתור שכיר אתה אף פעם לא מודע לבעיות שמס הכנסה מסוגל לעשות לעצמאי, גם אם לא העלים שום דבר.

אתה סובל כאן מהנחת המבוקש. אתה מניח שלא מפחדים ממס הכנסה ולכן מעלימים מס. ואז אתה אומר לי - עובדה! הרי מעלימים מס, אם היו מפחדים אז לא היו מעלימים. אני מסביר שהסיבה שהם לא נותנים קבלות, היא כי כמעט בלתי אפשרי לתפוס אותו על כזה דבר, למרות שיש אכיפה, ולמרות שיש מלשינון, ולמרות שהוא מאד מפחד מהעונש. (גם זה שלא נתן קבלה זו עוד לא עבירה, צריך להוכיח שהוא לא רשם את זה בהכנסותיו).
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583376
אין לי מה להוסיף מלבד העובדה שכשאתה כותב ''בתור שכיר אתה אף פעם לא מודע לבעיות שמס הכנסה מסוגל לעשות לעצמאי'' אתה מניח הנחה לא מבוססת בעצמך.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583379
סליחה, אני משנה את הניסוח ל"בתור שכיר באופן כללי, אתה נתקל הרבה פחות במס הכנסה, קל וחומר הרבה פחות בתביעות של מס הכנסה כלפיך". המילה "אף פעם" מוגזמת.

עם זה אתה יכול להסכים?
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583764
טוב. אחרי שיחה עם רואה חשבון יש לי עוד כמה תובנות.

"אתה יודע שמוכרי הפלאפל היו חותכים את החתיכה העליונה של הפיתה, וזורקים אותה. היום הם לא עושים את זה, אתה יודע למה? כי פעם מס הכנסה לקח את הפח, ספר את שאריות הפיתות, והעריך כך את מספר המכירות."

"היו זוג פקידים שהתחפש לזוג נשוי שמטייל, צילם חנות, וספר את מס' החבילות שיוצאות ונכנסות, והעריך לפי זה את השווי האמיתי של הסחורה שנמכרה."

"מס הכנסה לא יכול לבדוק כל טופס שמגיע אליו, אז הם בודקים מדגמית כמה טפסים, אבל בודקים היטב, ואם הם תופסים אותך, וואי וואי, הם חופרים לך בספרים, אתה לא יודע איך תצא מזה."

אני מקווה שהקורא הנעים השתכנע, שאכיפה רשלנית היא לא מה שקורה במס הכנסה. יש אכיפה חמורה, ועונשים חמורים מאד, פי כמה וכמה מההעלמה.

אני חושב אגב, שחברות שקל לתפוס אותם מעלימים מס (כמו חנויות עם הרבה עובדים, וכדו'), באמת בקושי מעלימים מס, ועצמאים שקשה מאד, עד בלתי אפשרי לתפוס מעלימים מס (כמו אינסטלטורים), מעלימים מס כאילו אין מחר. אני ממש לא מבין אגב, למה לא עוברים (לאט לאט) לכסף וירטואלי, בו לכל שקל יש כתובת. זה מונע המון בעיות, הרבה פשיעה, וחלק מהפשע שזה ימנע, היא העלמת מס.
כסף וירטואלי 583765
בלי קשר למס הכנסה וכל השאר:

יש כמה וכמה מערכות של כסף וירטואלי. לא נראה לי שיש אחת שמתקרבת לרמת הנוחות והאמינות של כסף מזומן. לפשטות יש יתרון.

כרטיסי אשראי הם, כמובן, מערכת שבורה לחלוטין (מרשים להמון אנשים בעולם לשלם במקומנו). זה עובד רק בגלל שמשלמים עמלה לא מבוטלת לספקי השירות שלוקחים על עצמם את הסיכון.

הזכרתי בעבר את Bitcoin [Wikipedia] (תגובה 558660). יש עוד מערכות דומות. תחשוב איזה תשתית תצטרך לתת לכל איסטלטור, כל דוכן ברחוב, ובעצם לכל אחד. וכן: גם כאן אפשר לשדוד לך את הארנק. וכן, גם כאן יהיו כל מיני ארנקים "זמניים" שלא קשורים בדיוק לאדם מסויים (כמו כרטיסי חיוג של היום). אז לא תמנע פשיעה. אבל תצליח לסבך לכולם את החיים. שים לב עד כמה פוחדים ממערכת ביט קוין שבה יש רישום מאוד מדויק לכל "מטבע" דווקא בגלל שהיא עלולה לעזור לאנשים להלבין כסף שחור.
כסף וירטואלי 583828
ברקת - במסגרת ציד האנגליזמים שלך, שימי לב לאחד שנהיה נפוץ לאחרונה: "שבור" כשמתכוונים "מקולקל".
כסף וירטואלי 583829
נכון מאד! גם אני שמתי לב למגמה הזו.
כסף וירטואלי 583833
בחיים לא הייתי מנחשת, בזמן קריאת התגובה שלו, שלזה הוא התכוון. מבאס.
כסף וירטואלי 583842
גם אני משתמשת בזה, זה ציורי, אבל רק כשמדובר על דברים מטפיזיים כמו מערכת כרטיסי אשראי.
אולי זה לא אנגלוז?

תיקון נוסף לצפריר: מעתה אל תאמר כרטיס אשראי, אמור כרטיס חיוב (charge card)
כסף וירטואלי 583851
שלא לומר ''פגום'' או ''לקוי''
כסף וירטואלי 583854
לא הבנתי. איזה תשתית תצטרך לתת לכל אינסטלטור?

התשתית היא פשוטה, אייפון. תהיה לי שם אפליקציה, שאומרת "שילמתי למשה האינסטלטור 100 ש"ח". אחרי ששילמתי, משה מקבל הודעה שהוא קיבל 100 ש"ח (כמובן, הוא יקבל הודעה מהבנק, לא ממך), והוא מבסוט והולך הביתה.

שבוע הבא משה מתקשר, ואומר לי מה זה, לא שילמת! אז אני מוציא את האייפון, ומראה לשופט ששילמתי 100 ש"ח. יותר מזה, השופט מוציא את האייפון שלו, ושואל את הבנק מה עבר ביני לבין משה.

בונוס, אם משה לא שילם על כל ההכנסות שלו מס, מס הכנסה יעלו על זה בצ'יק.

ומה עם סכומים גדולים? בדיוק כמו היום, אם יש המחאה של המון כסף, הבנק חושד בזיוף ומתקשר אליך לפלאפון. גם כאן, אולי בשביל להעביר 100,000 ש"ח תצטרך ללכת לבנק ולחתום. או לדבר עם פקיד שיאשר את ההעברה.

בונוס נוסף, אם שדדו אותך ברחוב, אתה יכול להצביע על האשם, ויהיה מאד קל לתפוס אותו (לכל שקל יש כתובת). יהיה קל לעקוב אחרי שרשרת ההעברות, ולפחות להאשים חלק מהמעבירים שהם ידעו על הלבנת כספים\הכירו את השודד.

ואם יגנבו את האייפון? יש קוד הגנה, ותתקשר לחברת הפלאפונים לנתק את הפלאפון. ואם יפרצו את הקוד? אז זה לא שונה הרבה מהמחאות בנקאיות שאפשר לגנוב ולזייף. אם זה עובד אין סיבה שתשלומים עם האייפון לא יעבדו.

כרטיסי חיוג זמניים? ממש לא, או לפחות מוגבלים בסכום. לכל שקל יש כתובת. זה כל הרעיון, אין טרנזקציות כספיות אנונימיות.

לא יודע מה זה הBitcoin, אבל לפי הויקיפדיה אם הבנתי נכון, לא יודעים מי העביר כל שקל, וזה בדיוק מה שאני רוצה שידעו.
כסף וירטואלי 583864
לתשומת ליבך, מלבד תשלומים לאינסטלטורים, כסף משמש גם בטרנזקציות פחות נורמטיביות ואף לא חוקיות. אם "לכל שקל יש כתובת", לאנשים תהיה בעיה להשתמש בשקלים כאשר הם קונים תכשיט למאהב שלהם, משלמים עבור סטרפ-און בחנות סקס, רוכשים גראס, מהמרים על ספורט או משחקים פוקר עם חברים. ויש גם דוגמאות פחות חסרות מעוף.

עכשיו, אם אתה ריאקציונר קונסרבטיבי, בוודא תאמר "טוב מאד, התנהגות לא נורמטיבית היא אינה ראויה", וגם אם אתה סתם מרובע אתה עשוי לחשוב "טוב מאד, התנהגות לא חוקית היא אינה ראויה". אני, על כל פנים, חושב שכל חברה בריאה זקוקה לשוליים כדי לא להתנוון. בזכותם הנורמות והחוקים משתנים.

אבל שיקולים מוסרניים בצד, אתה מתעלם משיקול פרקטי מרכזי: בני האדם ימשיכו בשלהם. אם ההילך החוקי לא יוכל לשמש אותם לשם כך, הם ישתמשו בכסף אחר. אולי כמו בכלא, המטבע המקובלת תהיה סיגריה, או שאולי מטבעות זהב וכסף יצברו פופלריות בשנית. כך או כך, בחברה שאינה באמת טוטלריטרית אי אפשר שלכל שקל תהיה כתובת (ואני מוסיף: טוב שכך).
כסף וירטואלי 583868
זה יכול להיות פרטי, בדיוק כמו התיק הרפואי או הפלילי שלך.

גם התיק הרפואי שלך גלוי עם צו בית משפט, גם עליו אפשר לדעת, ובכל זאת זה לא מנוצל לרעה.

אפשר לבדוק היום אם היית במקום מפוקפק לפי הכרטיס אשראי, או הפלאפון.

בשביל לקבל את הכתובת של השקל, יש צורך בצו בית משפט. אז למעשה מצבך יהיה טוב יותר משימוש בכרטיס אשראי.

ואני לא טוען שזה ימנע פשיעה בשוליים, רק יצמצם שוד של אנשים נורמטיביים, ויצמצם העלמות מס.
כסף וירטואלי 583870
דבר ראשון: כסף כיום אינו דבר שבשליטתה של מדינה אחת. אני צריך אמצעי תשלום שמוכר ע"י מדינות אחרות. תיירים שמגיעים לארץ צריכים אמצעי תשלום. עובדים שמגיעים לארץ מכל מיני מקומות יצטרכו אמצעי תשלום. משה יבקש ממך להעביר סכום לחשבון הבנק האמריקאי שלו (מחשבון הבנק האמריקאי שלך). ואם גם האמריקאים יתחילו לעשות צרות, נעבור לשוויץ או לאי מאן. או שתעביר את זה דרך העובד הסודני של משה שיש לו חשבון בבנק של דרום סודן.

אם הדברים הללו לא יעבדו בקלות, ישראל תהיה מדינה שלא טוב לעשות בה עסקים.

בביטקוין יש לכל מטבע כתובת. עסקה לא נחשבת לחתומה סופית עד שהיא לא נכנסה לבלוק העסקאות החתום הגלובלי שכל אחד יכול לראות. מה שלא יכולים לדעת זה מי הוא הבעלים של כל ארנק. לכל אחד יכולים להיות מספק ארנקים. אצלך יש בראש מערכת מרכזית: יש לכל אדם זהות בודדת. אבל העולם שלנו הוא עולם שבו יש מספר רב של מדינות ריבוניות שכל אחת מהן מעניקה זהות לתושביה.
כסף וירטואלי 583871
אתה צריך שלשני הצדדים יהיה חשבון בנק באמריקה, ולא נראה לי שלכל השרברבים יש. גם אם ''בלי חשבונית'' מצריך ח-ן אמריקאי. הורדת כבר הרבה מהפשיעה והעלמת המס. מי ששודד אותך ברחוב לא יכול להכריח אותך להעביר כסף באמריקה.

לא אמרתי שזה פתרון קסם שאחר כך הכל יהיה ורוד. אבל זה יפחית משמעותית הרבה סוגי פשיעה.

לא רואה למה זה לא יעבוד טוב עם מדינות אחרות. ממילא רוב הטרנזקציות לשם הם וירטואליות בדיוק כמו שאני רוצה (יש שני ח-ן בנק מתועדים), עיקר עסקאות החוץ אינן במזומן, אז דווקא שם זה יותר קל מבקיוסק.

המערכת שאני מציע, היא לא מתיימרת לחבוק את כל העולם, אלא להיות רק במדינת ישראל. (אגב, לפי מה שאתה מתאר, ביטקוין נשמע כמו מטבע עוקף-מס חדש, דבר שלא אמור להיות חוקי).

לא רואה איזה בעיות יש עם מטבע וירטואלי, וגם לא רואה איך זה לא יעבוד (שוב, לא פתרון קסם, אלא הפחתה דרסטית של הרבה סוגי פשיעה).
כסף וירטואלי 583872
אם העברה בנקאית היא עניין יום-יומי, הרי שגם שודדים ילמדו לרוקן ארנקים מהר. ר' הסתגלותם לחידושים בתחומי שוד הרכב.

אם אתה מציע משהו שאמור לעבוד רק בישראל, יהיו יותר מדי דרכים לעקוף אותו, כאמור. לא הסברת עדיין מה יקרה עם תיירים.

לא הבנתי מה בדיוק רע בביטקוין, לטעמך (מבחינת המס).
כסף וירטואלי 583873
שום דבר לא ימנע שוד. אבל ידעו בדיוק לאן הכסף מהשוד הלך, ואיפהשהו במהלך השרשרת אפשר להאשים מישהו בסיוע לדבר עבירה.

תיירים יקבלו כרטיס שישויך לדרכון שלהם. (זה גם עוזר למנוע עבודה שחורה של מהגרי עבודה. מה הם יעשו? תעביר לחשבון שלהם בניגריה? כבר נהיה יותר מדי מסובך, וכנראה שלא תקח אותה סתם בשביל לנקות את הבית).

לא הבנתי אילו דרכים יש לעקוף אותו? דיברנו על זה שמעקף ע"י העברה למדינה אחרת הוא בעייתי, ולא תשתמש בו לטרנזקציות קטנות כמו להעלים מס לאינסטלטור.

הבעיה בביטקויין שאין שיוך של כל מטבע לת"ז, ואז למשל, אפשר לשדוד אותך בלי שאף אחד ידע. ולמשל אפשר להעביר כסף לאינסטלטור בלי שידעו שהעברתי לו. זה למעשה כמו כסף מזומן, סתם זה אלקטרוני.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583437
אולי תרגמו מרוסית לקוראנית.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 589847
שאלה שאלתית: מה קורה אם תופסים מישהו שלוחץ על אינסטלטור ישר כסרגל שיקבל תשלום במזומן וייתן לו הנחה?
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 589853
זה חוקי לחלוטין לשלם במזומן ולבקש הנחה, גם חוקי לא לקחת חשבונית. העבירה היא באי רישום ואי תשלום; אם זה מה שחשוב לבחור, האינסטלטור יכול מראש להעלות את המחיר, לתת לו "הנחת מזומן", לרשום הכל בספר וכולם מרוצים.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583309
זה לא אותו פקיד שנזפו בו והבהירו לו שעברות מס של פחות מ-‏4,000 ש"ח, שלא יטרח להתעסק בהן?
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583311
את מדברת על פקיד אמיתי שאמרו לו כך? כי לא נראה לי שזה המצב...
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583313
שמועה שמעתי מאבי, ששמע מרואה החשבון דרכו הוא מתעדכן ב"מה השתנה השנה הזו" וגו'.
הכוונה להעלמות מס בשווי פחות מ-‏4,000 שנתי. לא כל עסקה ועסקה, כן?
אם פקיד עובד חודש שלם, לגלות העלמת מס של מאן דהוא בשווי של 1,500 שקל. והפקיד מרוויח 8,000. מה הרוויחה המדינה?

ומנגד, להסתכן בשביל 3,999 שקל, גם אם לא בטוח שיעלו על זה - ובכן, אני לא מסתכנת.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583316
ברור שהמדינה מרוויחה, כי אז נועה שומעת שהחבר שלה הסתבך עם מס הכנסה בשביל 4000 ש"ח, והיא אומרת "להסתכן בשביל 4000 ש"ח?". (נכון, נועה שלנו לא מסתכנת אפילו שהיא שמעה הפוך, אבל יכול להיות שנועה אחרת כן היתה מסתכנת).
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583341
למה רק לצד אחד יש אינטרס לשמור בסוד את העיסקה? אם דודו הנחמד ביצע בביתי עבודת שיפוצים והייתי מרוצה ממנו, ארצה להזמין אותו גם בפעם הבאה, ואולי אמליץ עליו לחברים. ודאי אדע שאני לא אמורה להכריז בראש חוצות שהוא לא נתן לי קבלה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583361
את צודקת, לא דייקתי. בואי נשנה את הטענה שלי ל''בהרבה מקרים רק לצד אחד יש אינטרס לשמור בסוד את העיסקה'', והצד השני של המטבע שהצגת הוא שאם דודו התגלה בסופו של דבר כלא-כל-כך נחמד הרי שלאזרחות הטובה שלך נוסף גם הרצון להפרע ממנו.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583363
אבל הוא לא ידע שאת דיווחת.

הוא ימשיך לעבוד גם אחרי הקנס, את תקבלי את מלוא הערכה כמלשינת, סליחה, פטריוטית מספר אחת. פקידי השומה ישלחו לך עוגה, והוא ימשיך לבוא אליך כמו תמיד, ולספר לך איך מס הכנסה דפקו אותו, עת את מזילה דמעות תנין לתוך קערת המלט, לסייע לו במצוקתו.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583371
יותר מכך: כשדודו לא נותן לך קבלה, הוא גם לא גובה ממך מע"מ. הרווחת הנחה בגובה המע"מ, בעוד דודו חסך את מס ההכנסה שהיה אמור לשלם על ההכנסה האמורה. שניכם הרווחתם, שניכם צדדים לעיסקה, שניכם שותפים לעבירה. לא נראה לי שפירסום האוטוביוגרפיה "הייתי‏1 שותפתו של גנב סוסים" הוא משהו שנמצא בראש רשימת האינטרסים שלך.

___
1 בעצם צריך להיות בזמן הווה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583563
צודק, מעסקה לא מדווחת שנינו מרוויחים - אלא אם סוג העסקה הוא הוצאה מוכרת בשבילי כעצמאית, ואז אני מפסידה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583846
תגובה 158830
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583852
שניכם הרווחתם, אך רק דודו עובר עבירה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583274
ביגוד נחשב? האם העסק שלך בבית? (כלומר האם הוא מוגדר רשמית בבית, ואת מקבלת החזרים גם על "כיבוד", חשבונות חשמל וכולי?)
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583308
העסק בבית. אבל רוב הפגישות בחוץ.
לכן הצורך בביגוד‏1, וחוסר הצורך בכיבוד‏2.
חשמל זה 33%.

1 אם כי אני רואה בקניית בגדים עונש, ולכן ממעיטה ככל האפשר. ולכן הסעיף הנ"ל בקושי מנוצל.
2 מעולם לא חשבתי על זה, למעשה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 583314
גם אני לא ממש קונה בגדים. גם לא נראה שיאשרו לי סעיף כזה, כי גם ''כיבוד'' לא תקף אצלי (אבל אולי אשאל אותו שוב ליתר ביטחון).
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582378
אבל יש בזה הגיון מסוים, בעולם בו הזקנים הולכים ומתרבים ובו בזמן שומרים על כספם כמו בונקרים (דרך שירותי בריאות מתקדמים למשל), לא?

(האבולוציה האנושית מתקדמת בכיוון מגונני פק, כפי שזיהה לארי ניבן. ג'ון מקינון בסוף סיפרו 'בעקבות הקוף האדום' מעלה התנהגות דומה‏1 אצל קופי אורנגאוטנג כבעיה פתוחה הדורשת הסבר אבולוציוני )

1 דומה למגונן פק - זכרים זקנים ומתבודדים (עוד יותר מזכרים אורנגים בוגרים) המכוונים את האוכלוסיה לפרי בשל בשאגות מהמרחק. ללא תשלום בהפצת הגנים שלהם, אף אחת לא שוכבת איתם.‏2

2 סביר שיש תשלום במטבע גנטי - הקבוצה הרופפת אותה הזקנים מכוונים מכילה מן הסתם הרבה גנים שלהם, מאחר ושרדו עד גיל מתקדם.
השאלה "הפתוחה" היא מנגנון ההתפתחות התורשתי של תכונות כאלו (שאלה בה אתה עוסק בחמקנות רבה ע"פ זיכרוני הרעוע)
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582393
חמקנות? ממה וממי אני מתחמק?

ברור שקוף זקן זוכה ביתרון ע"י עזרה לצאצאיו, כפי שציינת בהערה השניה שלך, אבל בניגוד לאורנגאוטאנים, בני האדם יכולים להעדיף את הצאצאים שלהם באופן ישיר, לא ע"י שיפור המצב של כל בני השבט. מכל מקום, אם ה"צדק החברתי" פירושו אימוץ הסטנדרטים המקובלים בחברת אורנגאוטאנים אזי באמת אין לי קייס.

תחילה חשבתי להתייחס גם למשפט הראשון שלך, אבל כאמור בשיח של אורנגאוטנים הוא מוצדק והגיוני. אפשר אפילו לקחת אותו צעד אחד קדימה ובמקום להסתפק בהטלת מס על רוחי הון של אותם זקנים קמצנים שמעזים לחשוב על ביטוח בריאות פרטי שלהם ולא על דירה זולה ושרותי שמרטפות לסטודנטים, אפשר לעקל להם את הקרן עצמה! כמה חבל שאין בארץ גם שדות קרח, זה היה עושה את העניינים עוד יותר פשוטים.
___________
שכ"ג שאיבד את חוש ההומור שלו יחד עם שיניו התותבות.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582398
מתנצל על איכות הכתיבה הירודה:
נושא א' - עולם זקן - אינני מיצג תנועה כלשהי לצדק חברתי, אני תוהה (בעקבות קריאת הפתיל) אם אין הגיון כלכלי בקיזוז הנטיה לשימור עצמי ומשפחתי במובן המצומצם ביותר, כשתאוצת המהפיכה הבריאותית משמשת רק כדוגמא לכמויות הכסף התומכות (גם) בשאיפה הזו וללא רמיזה (חלילה וחס) שדווקא הנושא הבריאותי הוא הדורש הקטנה של הפנית המשאבים. להיפך.

מעבר אסוציטיבי- מגונני פק - חשבתי כי מעצם העלאת הספר הזה באוב (שוב) ומהרמיזה כי ניבן תיאר את המשך ההתפתחות האנושית (לא כזאת רמיזה - בני אדם שאוכלים את הגזר רוכשים דעת-מגונן) יהיה קל לגלוש לנושא ב'

נושא ב'- חמקנות - ראשית אני מתנצל שוב והפעם על המלה הבוטה.
שנית, קראתי לא מעט פתילים העוסקים בשאלות אבולוציה בהשתתפותך ונהניתי מכולם. נוצר אצלי רושם (ואשמח לקישורים סותרים מכל כיוון) כי קימת אי בהירות מסוימת סביב דרך ההווצרות של מנגנונים חברתיים מהסוג המדובר, לא מצד היתרון לגן האנוכי השורד, אלא מצד המנגנון המיני המוביל ליצירת מצב כזה‏1.
1 תכונה המתבטאת לאחר תקופת הפיריון‏2
2 (אם מסיבות פיסיולוגיות ואם בשל העדפות הנשים)

--------
כבשה שהוא סוג של בדיחה בפני עצמו
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582401
בנושא א' - קיזוז הנטיה לשימור עצמי ומשפחתי במובן המצומצם, כאשר נטיה זו באה לידי הפרזה (האם קיים גבול מוסרי כלשהו?)
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582455
לנושא הראשון: אולי תרחיב קצת לגבי אותו "הגיון כלכלי" שיש בנטילת נכסים של אדם וחלוקתם לציבור, ולמה ההגיון הזה קשור לגילו של האדם. חסרים קמצנים בני שלושים? אולי יש הגיון חברתי במס ירושה כנהוג בכמה מדינות, אבל בבקשה לא כשהנישום עדיין נושם. אפשר להתאפק קצת (הסצינה מ"זורבה היווני" עולה בזכרוני).

ולשני: אני לא מוצא ש"חמקנות" היא מילה בוטה במיוחד, אני פשוט לא מבין למה אתה מתכוון כשאתה משתמש בה בהקשר הנוכחי, כך שקשה לי להתייחס לדבריך. האם כוונתך שאני מנסה לטשטש קשיים בתחום הפסיכו-ביולוגיה? כי אני לא מרגיש כך. לגופו של עניין, את הסיפור על האורנגאוטנים לא הכרתי (משום מה מעולם לא קראתי את הספר עליהם למרות שנתקלתי בו מדי פעם) אבל אני לא רואה מה הקושי שהוא מעורר. לאחר תקופת הפריון הדבר הכי טוב שהפרט יכל לעשות למען הגנים שלו הוא לעזור לצאצאיו (באותם בעלי החיים הבודדים שממשיכים לחיות אחרי תקופת הפריון) והמנגנון שיוצר את הנטיה הזאת נוצר כמו כל מנגנון אבולוציוני אחר - נכדיו של סבא כזה ישגשגו ויפיצו את גן הסבאות הטובה לדורות הבאים. אני מחמיץ כאן משהו?
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582522
כנראה שלא (שאינך מחמיץ). תוס"ש.

ובכל זאת: לאו דוקא צאצאיו של הסבא נהנים מהשאגות שלו, גם צאצאי הסבאים המתחרים משתמשים בהן.
אני לא מחפש הסבר חוץ-אבולוציוני,
יכול להיות שהמתימטיקה מסתדרת איכשהו, אבל לא בתחום השגתי ולא זכור לי שניתקלתי בהסבר שישב לי את הנקודה הזאת בראש באופן מספק.
שרידות הקבוצה גדלה - אין ספק. אבל איפה היתרון הפנים-מיני שמקבע את התכונה? למה נכדים שהם סבאים טובים לעתיד, שורדים יותר מאלו שיזדקנו להיות סבאים מנייאקים?
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582524
בכל זאת, הסבא חולק כמות הגונה של גנים גם עם צאצאי הסבאים המתחרים. השתלטות של סבאים אגואיסטים (סבאים מנייאקים מושך את הדמיון שלי למקומות אפלים) על האוכלוסיה תפחית את כלל סיכוייה לשרוד. ואלוהים, כמובן, מצוי בפרטים הקטנים של חישובי הגברת סיכויי השרידה, מאמץ נדרש לצורך הסיוע, סחף גנטי, רמת שיתוף הגנים וכו'.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582580
ודאי - קבוצה שיש לה סבאים טובים תשרוד טוב יותר מקבוצה (מנותקת) שסבאיה אגואיסטים.
בקבוצה הראשונה, סביר שכמות הגנים לסבא טוב גבוהה יותר.
קבוצה שמיצרת סבים איכותיים תגדל, קבוצה שלא, תגדל פחות.
האם זו לא אבולוציה ברמת הקבוצה ולא ברמת הפרט?
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582668
ברמת הגן. זה כל הקונץ.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582700
מאחר ואני לא מכיר את הפרטים, אני אניח שמה שאתה כתבתת נכון, ושכל הקבוצה נהנית משרותיו של אותו סב אלטרואיסט במידה שוה (הנחה שאיננה ברורה מאליה). מאחר והסב כבר אינו בגיל הפריון, הטיעון העיקרי נגד ברירה ברמת הקבוצה אינו תופס כאן, כלומר מוטציה בכיוון האגואיסטי לא תביא שום יתרון לבעליה ולכן הקבוצה עמידה בפניה. מאותה סיבה נדידת גנים של סבאות אגואיסטית מקבוצות אחרות אינה בעלת פוטנציאל להשתלט על הקבוצה: לכל היותר יהיו בקבוצה גם סבאים שיושבים בבית קפה ומשחקים שש-בש לצידם של אלה שהתנדבו למשמר האזרחי. על פניו אני לא רואה כאן בעיה גדולה.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581723
מי שיש לו פנסיה קטנה מאד, הכנסה קטנה מהשכרת דירה וקיצבת זיקנה, אינו יכול לגור בדיור מוגן.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581904
כמה עולה לגור בבית אבות זול?
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582286
הוא יכול עם הוא צבר הון גדול בימי חייו.
לפי המספרים שאני רואה באינטרנט, צריך כמה מאות אלפי דולרים בשביל להכנס, ואחר כך תשלום אחזקה שכולל הכל כמעט.

אני לא רואה סיבה למה *אחרי* התשלום הראשוני של מאות אלפי הדולרים, השכרת דירה (4000 ש"ח?) ועוד קצבה (אלף וקצת) ופנסיה (לא יודע) לא תספיק.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581198
קישון הציע לשר האוצר להקים את משרד הצילצולין (ככל שאני זוכר). לשכור משרד בסמטה נידחת ביפו, קומה שלישית בלי מעלית, ולשלוח לכל אזרח מכתב הדורש ממנו לסלק את חובו לאוצר בסך 34.43 ל"י. מי שרוצה לבדוק חייב להגיש בקשה בשלושה העקים ולצרף לה את כל המסמכים הרלוונטיים כולל תעודה גמר כיתה א', ולבוא למשרד. שעות הקבלה הן ימי ג' בין 11:20 ל 12:05.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 581199
רשות השידוד לקחה את הרעיון ברצינות.
581170
במקום כלשהו קראתי או שמעתי שבחודש אחד בודד מתקיימים כמליון או שני מליון ביקורים אצל זונות בישראל. כביכול כל זכר ישראלי בוגר מתייצב פעם בחודש ליטול יחסי מין בתשלום.
581171
בבון זה בלתי אפשרי - בעיר של 300 אלף יש בסך הכל 200 זונות, איך הן יכולות להספיק את כולם?
581172
לרגע חשבתי שאתה קורא לי בבון.
581248
ושוב זה מזכיר לי את קישון, שמספר שהלך לפגוש בטוקיו את מתרגמת ספריו לעברית. נכנסה אישה צעירה, מושיטה ידה לשלום ואומרת לו בעברית רהוטה: "שלום, אישי חרא!"
לקח לו קצת זמן להבין ששמה של הגברת הוא יושיקו אישיחרה.
581249
מתרגמת ספריו ליפנית, נו מילא.
אפשר גם לעברית - אחרי הכל סופר מצליח. 581348
דווקא לא בטוח שזה רעיון כל כך רע לתרגם גם לעברית - שמעתי שהיו לו ספרים מאד פופולריים.
581211
יש באינטרט הרבה אזכורים למספר מליון, מכאן שלכל היותר שליש מהגברים בישראל צורכים מין בתשלום מדי חודש. אבל, הנתון החסר המשמעותי הוא, מה תדירות הביקורים אצל זונות בקרב הגברים שצורכים מין בתשלום באופן קבוע (בממוצע).

חוץ מזה מחיפוש קצר עולה שבנוגע למספר הזונות בארץ, כל מספר בין 1000 ל-‏20 אלף אפשרי.
581586
מליון זה שליש מהגברים, אבל כולל ילדים, זקנים, וסטודנטים בטכניון.
581589
בישראל 2.6 מליון גברים בין הגילאים 15 ל-‏70. אז מליון זה 38 אחוז מהגברים...
581206
מה עם זונות חד הוריות? מה עם מס על סרסורים?
תנו לי להבין 581967
בגרמניה זנות היא חוקית, אבל הפלות לא?
בכנות, זה פשוט נשמע מעוות בכל כך הרבה רמות....
תנו לי להבין 581968
לפי הדודה הפלה היא חוקית בשלושת החדשים הראשונים בכפוף ליעוץ חובה ותקופת המתנה.
תנו לי להבין 583275
המתנה למה?
תנו לי להבין 583310
למשיח? לחרטה רגעית? לתבונה שתנחת?
תנו לי להבין 583884
המתנה לגמר שלושת החודשים ואז זה כבר לא חוקי
תנו לי להבין 584144
אני זוכרת שלפני כעשור בעת שהותי בגרמניה, התברר לי עד כמה קשה עד בלתי אפשרי לבצע שם הפלה.
מטרת ה"ייעוץ" שחייבים לקבל שם הוא לשכנע את האישה שלא לבצע הפלה.
בזעזוע שאלתי את אחת מחברותיי מה עושים במקרה שיש צורך.
והיא ענתה בשלווה: קונים כרטיס לרכבת להולנד.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים