אספרגרים כבודקי תוכנה 3409
כיצד לנצל לטובה מאפיינים חריגים? על יוזמות להעסקת בעלי תסמונת אספרגר בהייטק
כתבתה של אסתי אהרונוביץ' במוסף "הארץ" מספרת על חברה המכשירה אנשים בעלי תסמונת אספרגר להיות בודקי תוכנה, ומשימה אותם בחברות הייטק.

את החברה הקימה אסתי צבר, ששאבה השראה מהחברה הדנית Specialisterne, החלוצה העולמית בתחום זה. הרעיון בהכשרת אספרגרים כבודקי תוכנה הוא שחלק מהתכונות המאפיינות אותם - ירידה לפרטים, דיוק, ויכולת לעשות את אותו דבר שוב ושוב, מתאימות מאוד לבדיקת תוכנה. רוב הלוקים באספרגר אינם עובדים, או עובדים בעבודות בשכר נמוך כמו קופאים ומחסנאים.

צבר מלמדת את חניכיה על קצה המזלג את תחום אבטחת האיכות בהייטק, ושותפתה ענת בן־מאיר מכשירה אותם במידת מה לתפקוד חברתי במקום עבודה. כמו כן, הן שוקדות על השמה אישית שלהם, ובכלל זה הדרכת המעסיקים. הדרכה זו לשני הצדדים נועדה לגשר ככל האפשר על בעייתם הקשה ביותר של האספרגרים - קושי בתקשורת רגשית ובהבנת סימנים בין־אישיים. לדברי צבר, מרבית בוגריה הצליחו להשתלב במקום עבודה. יש לציין כי הן אינן מקבלות את כל הפונים לקורס - לעתים הן מעריכות מראש שבעיות התקשורת שלהם לא יאפשרו השתלבות.

מנגד, יש אספרגרים המעדיפים שלא לנסות להשתלב בחברת אנשים רגילים. חן גרשוני, שכתב ל"אייל הקורא" את המאמר "אני, איש הספקטרום" עבד כמה שנים כבודק תוכנה, אך פרש לאחר שהרגיש "אאוטסיידר". הוא מעדיף לנסות לגבש קהילות של אספרגרים ואוטיסיטים אחרים בתפקוד גבוה.

מודל העסקה אחר, שמתאים אולי לאנשים כמו גרשוני, מציגים בני הזוג וייצברג משיקגו, ישראלים לשעבר. הם הקימו חברה המעניקה שירותי בדיקת תוכנה לחברות אחרות, ומעסיקה 13 אספרגרים. לדברי משה וייצברג העבודה בחברת אנשים הדומים להם תורמת מאוד לתפקודם והרגשתם של העובדים. מחצית מהכנסות החברה הן משירותי הבדיקה, והשאר מתרומות.

קישורים
כתבתה של אסתי אהרונוביץ' ב"הארץ"
אני, איש הספקטרום - מאמרו של חן גרשוני ב"אייל הקורא"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

588672
מהי תסמונת אספרגר?
588680
התשובה הפשוטה: תסמונת אספרגר [ויקיפדיה]. לפי הכתבה יש נטייה לא להתייחס אליה כמשהו נפרד אלא כמקטע על רצף הספקטרום האוטיסטי [ויקיפדיה].
588712
ומהי בדיקת תוכנה? הגהה של הקוד?
588715
לא. אין (הרבה) מה להגיה‏1 בקוד.

בדר"כ הכוונה היא לבדיקה האם התוכנה עושה מה שרוצים שהיא תעשה (לאורך זמן, ובלי תופעות לוואי וכו').

1 תלוי בהגדרה של "הגהה".
588716
יש הרבה מה להגיה, אבל זה לא תפקידו של בודק. בשביל זה יש, לדוגמה, סקר קוד [ויקיפדיה] (בעברית: code review).
588717
כן, אבל זה לא בדיוק הגהה במובן שמקובל בציבור, זה פחות עבודה של מגיה (האם לא התבלבלת בין ח' לכ'), ויותר עבודה של ''יועץ לשוני'' או ''עורך''.
588719
סתם דוגמה ליוצא מן הכלל: http://lintian.debian.org/tags/spelling-error-in-bin...
588722
האיגוד הבינלאומי לבדיקות תוכנה ISTQB שנחשב בעיני רבים לאורים והתומים של התחום, מכליל את ה- code review בתחומי העניין של בודקי התוכנה, במסגרת מה שהם מכנים static testing. אני לא מכיר אף מקום שמייישם את זה, אבל אני לא מכיר הרבה מקומות.
588724
בעיני מי הוא נחשב לאורים ותומים של התחום? (שאלת תם, אני עוסק בתחום ולא שמעתי על האיגוד הזה מעולם, גם לא קראתי עליו).
588750
אני מכיר כמה מקומות כאלה, והנחתי שזה מדגם מייצג למדי. אולי טעיתי. אגב, יש גם סניף ישראלי
יש הגהה אוטומטית 589998
יש הגהה אוטומטית, ולמעשה קוד לא יכול להחשב לקוד אלמלא עבר עליו המגיה. השם שלו בעברית הוא מהדר. ללא המהדר לקוד אין משמעות מעשית למחשב. לכן, אגב, הוא מאד דקדקן ומעיר על כל נקודה ופסיק, ללא רחמים.
(אני בדיוק ממתין לתהליך קומפילציה שיסתיים, הדקדקן הזה באמת נודניק...).
ההגדרות הפסיכיאטרות מבלבלות יותר מאשר עוזרות להבין 588729
נידמה לי (כדי לא להסתבך בהגדרות חסרות פשר) שכל האוטיסטים לוקים בפגם מוחי שמונע מהם ''הבנה של רגשות'' נורמטיבית (''הבנת רגשות'' נורמטיבית נקראת כנראה נוירוטיפיקליות). קבוצה (האוטיסטים) לא כוללת אנשים שיש להם תפיסת רגשות נורמטיבית אבל הם נימנעים מלפעול לפי הרגשות בגלל הפרעות נפשיות (מחלת נפש, סוציופטיות). כמו כן, רוב האוטיסטים סובלים בנוסף לחוסר הבנת רגשות מפגמים מוחיים אחרים, כגון חוסר יכולת הבנה של אירועים פיזיים. האספרגר, כנראה הם אילו שאינם סובלים מפגמים מוחיים משמעותיים מעבר ל''הבנת רגשות''.
ההגדרות הפסיכיאטרות מבלבלות יותר מאשר עוזרות להבין 588762
מה פירוש "חוסר יכולת הבנה של אירועים פיזיים"?
הפניה לספר ''מהירות החושך'' מתאר בדיוק את זה 589184
הספר ''מהירות החושך, מתאר בדיוק את הסיטואציה הזו של יצירת סביבת עבודה ותנאי עבודה מתאימים לאנשים בעלי תסמונת אספרגר. דרך הספר אפשר ללמוד כמה שאפשר בכלל ללמוד את העולם שלהם.
מומלץ ביותר
מרים

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים