ערבים בכדורגל הישראלי 3416
על שני מלכי השערים הנוכחיים בליגת העל
כתבה של יואב בורוביץ' ב"הארץ" עוסקת בשני מלכי השערים הנוכחיים בליגת העל בכדורגל, וויאם עמאשה ממכבי חיפה ואחמד סבע ממכבי נתניה. בליגת העל משחקים יותר מחמישים ערבים.

סבע גדל במג'ד אל כרום, ושיחק שנים רבות בקבוצות ערביות מליגות נמוכות לפני שהשתחרר מחוזיו והגיע לליגת העל. הוא מספר כי הוא גדל על מגרשי חול ואבנים, וכי התנאים היום בישובים הערביים טובים יותר, אך עדיין פחות מאשר בקרב היהודים. הוא משער כי זה הופך את הנערים הערבים לרעבים יותר למשחק.

עמאשה, המתגורר בחיפה, גדל בכפר הדרוזי בוקעתא שבגולן. רוב תושבי הכפר רואים בעצמם סורים, ומחרימים את המעטים שהוציאו תעודת זהות ודרכון ישראליים. הם גם אינם רואים בעין יפה את השתלבותו של עמאשה בכדורגל הישראל, אף כי גם הוא אינו נושא תעודות ישראליות. למרות זאת, שיחק עמאשה בנבחרת הנוער והנבחרת הצעירה. התאחדות הכדורגל האירופית אישרה לו לשחק בנחברת הבוגרת עם תעודת מעבר בלבד, והוא צפוי לקבל בקרוב זימון.

מבין קבוצות ליגת העל, רק בבית"ר ירושלים לא שיחק ערבי מעולם. המועדון ידוע בכך שבקרב אוהדיו יש קבוצה גזענית בוטה. טור של בורוביץ' מלפני כמה שבועות דן בהצעתו של הכדורגלן מוחמד גדיר לבית"ר לשחק בשורותיה, ועל דחייתו. לדעתו של בורוביץ' יש בכך עבירה פלילית על חוק ההזדמנויות השוות במקום העבודה. שלשום פסק בית הדין של התאחדות הכדורגל הפחתת שתי נקודות וקנס של 30,000 ש"ח לבית"ר, בעקבות קריאות גזעניות של אוהדיה כלפי טוטו תמוז, כדורגלן הפועל תל־אביב שמוצאו ניגרי.
קישורים
כתבה על עמאשה וסבע
טור על סירוב בית"ר להחתים ערבי
פסק הדין נגד בית"ר ירושלים
טוטו תמוז
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590055
הרמיזות כאילו הקריאות של אוהדי בית''ר כנגד טוטו תמוז נובעות מגזענות הן שקריות ומכוערות.
טוטו תמוז ''זכה'' לקריאות האלו מכיוון שהוא היה שחקן של בית''ר י-ם והמעבר להפועל ת''א השנואה נתפס בעיני האוהדים כ''בגידה''.
אותם אוהדים עודדו אותו בלהט כאשר הוא שיחק בבית''ר, ובאותה תקופה הוא כמובן זכה לקריאות גנאי מאוהדי הפועל ת''א.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590056
מה היו קריאות הגנאי המדוברות?
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590069
אלה לא היו קריאות גנאי. זה היה קוד בשפת קוד שאוהדי בית"ר, הידועים כמומחים במדעי המחשב, צעקו. הפלט של הקוד, אגב, הוא: "מגב רקבון ועפר, בדם וביזע, יוקם לנו גזע".

1 באופן אקראי הם בחרו דווקא את השפה הזאת.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590072
אני בטוח שאם הייתי מבין משהו באוהדי ביתר ובכדורגל זה היה הרבה יותר מצחיק. בכל מקרה, האוק! נשמעת שפה כלבבי.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590075
סליחה, חשבתי שאתה סרקסטי.

כל פעם שתמוז (שחקן אפריקאי) נגע בכדור הם נהמו נגדו (בחיקוי של קוף, כנראה רמז לזה שהוא קוף ולא בן אדם, נהמה נפוצה בקרב אוהדי כדורגל מבית"ר וקבוצות נוספות בישראל כששחקן היריב שחום עור. עד כדי כך שכשאוהדי הפועל תל-אביב נהמו באותו סגנון לגל לוי מהכח רמת גן, שחקן חיוור משהו, השופט היה בטוח שהם נהמו לשחקן שחום עור והקבוצה נענשה על כך) בנוסף לזה היתה הקריאה: "תנו לטוטו בננה" וכשסלים טועמה (שחקן ערבי) עלה לשחק קראו אוהדי הקבוצה: "פה זה ארץ ישראל טועמה, פה זה מדינת היהודים. אני שונא אותך סלים טועמה, אני שונא את כל הערבים".
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590081
טוב. אם אלה הקריאות, לא מעניין אותי מניעים כמו 'בגידה' ומעבר קבוצה. שייענשו.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590083
ומה בעניין חופש הדיבור?
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590088
למיטב זכרוני מדובר בכתבה על צעדים של התאחדות הכדורגל, לא תביעה פלילית, ולמיטב ידיעתי התנהגות כזו נענשה לא פעם על ידי ההתאחדות - ולא מדובר בעונש אישי אלא בקנס למועדון.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590101
לא, התכוונתי להתבטאות שלך. אני לא רוצה לעשות מזה עניין גדול, בודאי לא אישית נגדך, אבל קצת מפריע לי שיש לגיטימציה ציבורית רחבה לרדיפת אנשים שחורגים מסטנדרטים מעורפלים למדי של תקינות.

במשרד המשפטים קיים צוות בראשותו של שי ניצן שעוסק באכיפת מה שניתן לכנות "עבריינות אידאולוגית". התופעה המדהימה הזו נהנית מתמיכה רחבה בממסד הישראלי ובציבוריות המיינסטרימית. מדי פעם אפילו נשמעות מחאות מדוע לא "חוקרים" (כלומר רודפים) אדם זה או אחר על שום דברים שכתב.

עברת העלבת עובד ציבור, "המעליב בתנועות, במלים או במעשים, עובד הציבור, או דיין או פקיד של בית דין דתי או חבר ועדת חקירה לפי חוק ועדות חקירה, תשכ"ט-‏1968 , כשהם ממלאים תפקידם או בנוגע למילוי תפקידם, דינו - מאסר ששה חדשים.", היא הזדמנות נוספת לסתימת פיות.

מישהו נתקל במקרה בסיפורו של יוסף אונגרפלד?

בית המשפט העליון קיבל בשנת 2008 החלטה בעניינו.
השופטים מקפידים להלל את "חופש הביטוי", אבל בשורה התחתונה הם מעדיפים את האינטרסים השילטוניים.
כמה ציטוטים:

"21. השירות הציבורי הוא נדבך מהותי במערכת השלטון במשטר הדמוקרטי. הוא האמצעי המרכזי שבאמצעותו פועלות רשויות השלטון ליישום תפקידיהן על פי החוק; ... בלעדיו מוסדות השלטון לא יוכלו לפעול, ותשתית המשטר הדמוקרטי תיפגע."

22. עבירת העלבת עובד ציבור נועדה במהותה לפרוש הגנה על מערכת השירות הציבורי מפני פגיעות העלולות לפגוע ביכולתו לתפקד ולפעול כראוי להגשמת יעדיו. ... הצורך להגן על השירות הציבורי מחייב הגנה גם על עובד הציבור האינדיבידואלי, שבאמצעותו פועל השירות הציבורי. בלא מתן הגנה כזו, יתקשה עובד הציבור למלא את תפקידו בכשירות וביכולת מלאים, והמערכת עליה הוא נימנה לא תוכל להגשים את מלוא יעדיה למען האינטרס הציבורי ... . העבירה של העלבת עובד ציבור שמה במרכזה את ההגנה על עובד הציבור, שהוטחו כלפיו דברי עלבון, אך תכליתה רחבה יותר. היא נועדה לפרוש הגנה על השירות הציבורי במשמעותו המוסדית-מערכתית..."

יש כאלה הסבורים שתשתית הדמוקרטיה היא שמירה על זכויות הפרט, והגנה על הפרט מפני מוסדות השילטון. יש הסבורים שתכליתו של בית משפט עליון הוא להגן על הפרט מפני מוסדות השילטון, ולא להיפך"

בסעיף 47 השופטים השופטים "מתעלים על עצמם", כלומר מבהירים שאפילו ביקורת אמיתית, שיש בה משום קלון לעובד הציבור, אסורה. האופן הנכון למימוש חופש הדיבור הוא פניה בתלונה רשויות המוסמכות ("אם וכאשר"). וזה בפסק דין של בית המשפט העליון.

"47. מעשה "העלבה" על פי האיסור שבחוק הפלילי אינו מותנה בשאלה אם דברי העלבון משקפים אמת או שקר. כפי שיובהר להלן הגנת "אמת דיברתי" מתחום האיסור על לשון הרע אינה חלה על האיסור הפלילי על העלבת עובד ציבור. ... שאלת האמת או השקר אמורה להתברר לא בגדרה של האמירה העולבת, אלא במסגרת תלונה המוגשת כדין לרשויות מוסמכות, כשהיא מנוסחת כדבעי, בדרך כנה ואדיבה, אם וכאשר תוגש."

השופטים אינם מבינים שחופש ביטוי שכפוף לביקורת שיפוטית, אינו חופש ביטוי, מפני שעצם הליך החקירה והמשפט הוא רדיפה. לאחרונה התפרסם פסק דין בהרכב מורחב בעניינו של אונגרפלד. השופטים פסקו נגדו ברוב של ארבעה נגד שלושה.

מפסק דין אפשר ללמוד שהזכות לחופש הדיבור תלויה בהרכב השופטים.
אם ידוע לכם שעובד ציבור מסויים לוקח שוחד, יותר בטוח להגיש תלונה "כדין לרשויות [ה]מוסמכות, כשהיא מנוסחת כדבעי, בדרך כנה ואדיבה", ולהזהר לא ללכלך עליו באינטרנט.

אז זה המצב במדינת ישראל, ואתה מבטא הלך רוח מקובל.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590102
כלל לא דיברתי, כאמור, על הפעלת החוק הפלילי. דיברתי על העונשים המנהליים של ההתאחדות לכדורגל, ולמרות שאני רחוק מלהיות מומחה לאוהדי בית"ר או להתאחדות, הרי שאני בהחלט חושב שעונשים כאלה אינם שקולים לחקירה פלילית, ומצד שני מותר להם להיות אקטיביים יותר. על שטויות קטנות יותר מענישים מועדונים במשחקים ללא קהל או בקנס, עד כמה שאני יודע. אני בהחלט מוכן להסכים עם רוב מה שכתבת *ביחס לחוק*, אבל לדעתי זה לא המקרה פה.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590103
טוב תמיד להזכיר את פסק הדין המביש והמקומם והמושחת מוסרית שניתן בעניין אונגרפלד, משום שלא מדובר בסתם סתימת פיות, אלא בדבר חמור בהרבה - עידוד השחיתות או לפחות הגנה עליה/הצבת מכשולים לחשיפתה.
פסה"ד בענין אונגרפלד מצטרף לכמה הסדרים חוקיים, שתוצאתם הישירה והמיידית הינה עידוד השחיתות או לפחות הגנה עליה/הצבת מכשולים לחשיפתה, ובראשם:
* החסיון המוחלט בנזיקין שיש כיום לשופטים.
* ההסדר הנוהג כיום ביחס לאחריות עובד מדינה בנזיקין, בעיקר רשלנות (לרוב המדינה - כלומר, אנחנו- משלמים בפועל את הנזק שהוא גרם).
* חוק הגנת הפרטיות (מקשה על השגת ראיות למעשה שחיתות ופוסל ראיות על שחיתות שהושגו תוך פגיעה בפרטיות).
* חוק האזנת סתר (אוסר גם האזנת סתר שתכליתה היחידה היא חשיפת שחיתות ופוסל הוכחות על שחיתות שהושגו בהאזנת סתר אסורה).
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590104
יש לך סימוכין לטענה האחרונה?
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590105
סעיף 13 לחוק האזנת סתר + פס"ד ייששכרוב, למשל.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590108
סעיף 13 דן בשימוש בראיות שהושגו שלא כדין (וגם אז אין שום איזכור לשחיתות), איך זה קשור מה שכתבת ? פסק הדין דן ביכולת של בית המשפט לפסול ראיות, שוב בלי קשר למה שכתבת.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590110
עיתונאי, למשל, אינו יכול לבצע האזנת סתר לאיש ציבור במסגרת תחקיר שהוא מבצע על שחיתותו.
הוא גם אינו יכול לעשות שימוש בהאזנת סתר כזו שביצע אחר, המכילה ראיה לשחיתותו.
זו רק דוגמא אחת מני רבות להשלכות השליליות של חוק האזנת סתר ושל ההסדרים המשפטיים שהזכרתי, אשר - לדעתי - נועדו להגן בראש וראשונה ובעיקר על המושחתים הגדולים ביותר ולאו דווקא על גברת מסעודה משדרות.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590111
עיתונאי גם לא יכול לשדוד בנק במסגרת בדיקת מערך האבטחה. האזנת סתר היא עבירה על החוק בכל המדינות המתוקנות בעולם, ועיתונאים אינם פטורים מלשמור על החוק, ברוך השם.

להבדיל מארה''ב, בארץ, לבית המשפט יש שיקול דעת האם להשתמש בהאזנה אסורה בתור ראיה, וברור שהעיתונאי שעבר על החוק צריך לתת את הדין.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590113
בודאי שעיתונאים, ככל אדם, כפופים לחוק.
כל מה שאני אומר הוא, שראוי ונכון לשנות את החוק באופן שהאזנת סתר הנעשית על ידם (וע"י כל אדם אחר), במגבלות ובתנאים, לא יהיו בלתי חוקיים.
חומר למחשבהף מי צפוי להיפגע מביטולו המוחלט של האיסור על האזנת סתר - מסעודה משדרות או שר מושחת, למשל?
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590115
מי ייפגע?

משפחת דוולר, משפחות נפגעי הטרור ומשפחות החיילים השכולות.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590121
נו, מה שאתה אומר הוא שעיתונאים כפופים לחוק, ולכן יש לשנות את החוק.
אבל יש לך טעות בחומר למחשבה - אותה טעות, אגב, שדווקא שמת לב אליה כשדובר בוריאציות-נימולר: כשאתה נותן למישהו כלי, הוא ישתמש בו ולא רק לצרכים שאתה חושב עליהם. תן לאנשים חוק כמו שאתה מציע, ותגלה שעיתונאים מאזינים לאנשים לצרכי רכילות ומציצנות ייפגע מזה מי שייפגע; שמתנגדים פוליטיים מאזינים לצרכי הדלפות; שחברות מסחריות מאזינות בסיטונאות למטרות רווח, וגם מוכרות את המידע לכל דכפין; שהממשלה מחליטה, סתם כך על הדרך, להציב ציבורים כמטרה להאזנות סתר, בלי שום הגבלה,* וכן הלאה. אתה אולי חושב על האידיאליסט חושף השחיתות; אבל אחרים יחשבו על הרבה שימושים שלא רק שלא חשבת עליהם, תצטער עליהם, ובסוף תגיע למצב שבו תדבר רק באמבטיה עם מים זורמים וליתר בטחון קונצ'רטו של שטוקהאוזן לרביעיית מיתרים ומסוק.

*במוסד מסויים שהכרתי פעם הייתה בדיחה שבתחילת שיחת הטלפון יש לומר 'למאזינים שלום'.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590123
הסכנה שאתה מדבר עליה - שימוש חורג מצרכים ראויים - קיימת כל הזמן, גם עכשיו.
איננו אוסרים על נהיגה או על החזקת רכב, רק משום שיש כאלה שמנצלים רכב לביצוע שוד, נניח.
מנגד, איזו הצדקה יש לאסור האזנת סתר על אותו אידאליסט חושף שחיתות?
זה ברמת העיקרון.
ברמה הפרקטית - ציינתי שההיתר צריך להיות "במגבלות ובתנאים" ולדעתי זה העיקר.
בכלל, באופן עקרוני וכללי, אינני מאמין ב"טוב" סטאטי, ככל שמדובר בהתנהגות אנושית.
לדעתי, ה"טוב" בהתנהגות אנושית, בכל תחום, הינו וקטור דינאמי, תוצאה של וקטורים רבים, שיש כל העת לשוב ולהגדירו ולהיאבק על קיומו.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590127
אנחנו כן אוסרים עליך להחנות את הרכב שלך בשטח של מישהו אחר.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590280
הו, רגע של נוסטלגיה. בזמנו הקלטתי מהרדיו את ''רביעיית הליקופטר'' במלואה, וחשבתי שזו יצירה נפלאה (גם היום אני עדיין חושב שיש בה משהו, עם כל האי-כבוד שאני רוחש עכשיו לחזונו המוזיקלי העיקרי של שטוקהאוזן). צריך לציין שהדוגמית שקישרת לה חוטאת ליצירה, גם בכך שהיא אינה כוללת את החלקים המרתקים ביותר, של ההמראה והנחיתה, ובעיקר בגלל שלא שומעים בה את רוטורי המסוקים, שהם מרכיב מרכזי.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590107
יש הבדל עקרוני מאוד גדול בין פס''ד אונגרפלד לדוגמה האחרונה שלך. פסילת ראיות שהושגו שלא כדין היא צעד שנועד למנוע מרשויות החוק להתעמר בנאשם ולנהוג בצורה פסולה כדי להשיג הרשעה. יש הרבה הגיון בתפיסת 'פירות העץ המורעל', כי היא מגבילה את כוחן של רשויות החוק לנקוט צעדים פסולים, מתוך החשש שמה שמתחיל במקרה שבו הנאשם באמת אשם אבל ההודאה מושגת בצורה פסולה, לא ייגמר שם (שלא לדבר על ההשפעה של הרגלה של משטרה להוציא הודאות ופרקליטות הרשעות בכל מחיר).
בפס''ד אונגרפלד, כמדומני, ההרשעה היא הפוכה מזה, ובעיני בהחלט היא פגיעה מיותרת בחופש הביטוי לטובת השתקת ביקורת (וכמו שהעיר מישהו, כנראה שלמשטרה ולשירות הציבורי מקבלים רק אנשים הנוחים להיעלב).
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590109
א. בדברים דומים יש גם צדדים שווים וגם שאינם שווים. בחרתי להצביע על הצד השווה דווקא, החשוב מאד בעיניי - השחיתות, האוכלת בנו בכל פה ומסכנת את עצם קיומנו.
ב. אתה מדבר על פסילת ראיות במישור הפלילי ואני מדבר על פסילתן במישור האזרחי. הנימוקים במישור האזרחי לפסילת ראיות חייבים בהכרח להיות שונים מאלו שבמישור הפלילי. אחד השיקולים החשובים מאד, לדעתי, אשר צריכים להנחות את קביעת הנורמות העוסקות בפסילת הראיות במישור האזרחי הוא, באיזו מידה הנורמה העומדת לדיון (וכן גבולותיה וסייגיה) מעודדת או מדכאת את תופעת השחיתות.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590458
תודה על ההפניה. לא הכרתי את המקרה של אונגרפלד.
אני לא מבין מדוע הגנה על עובד ציבור אינה תכלית ראויה בעיניך, וחופש הביטוי גובר עליה בלא תנאי.
ברור שאונגרפלד חשב שנעשה לו עוול, ויותר מפעם אחת. אין ספק שזה מרתיח, אבל אי אפשר שכל מי שחושב כך יפגע בתפקוד המערכות השלטוניות, במקרה זה משטרה. לו בשלט של אונגרפלד לא היו האשמות לא מבוססות וכינוי גנאי ("תפוח רקוב") אלא רק ביקורת ("השוטר X עשה לי עוול והמשטרה לא בודקת") כנראה היתה דעתה של בייניש גוברת.
אם אתה שואל מה הניחוש שלי, אני מאמין לאונגרפלד. אז מה? כמו שאומרים האמריקאים - Two wrongs don't make a right.
but Three lefts Do 590465
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590977
מה בעניין החופש של אדם להגיע למקום העבודה שלו מבלי שעשרות אלפי אנשים יקראו לעברו קריאות מאיימות?
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 591000
כשמקום העבודה הוא מגרש כדורגל, אני לא בטוח שיש חופש כזה. בכל אופן, מדובר בקריאות מבזות או מתגרות ולא מאיימות.

בכלל צריך להזהר מסוגי חופש שדוחקים את החופש של השכנים. חופש הדיבור הוא חופש בסיסי וחייבים לשמור עליו. החופש מעלבון סותר את חופש הדיבור, ולכן אני חושב שאין חופש כזה וצריך להסתפק בזכות שיש לנפגעים להגיש תביעה אזרחית.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 591002
במגרש הכדורגל רצוי מאוד שהשחקנים לא ירגישו מאוימים. יש רצון של ההתאחדות ליצור אווירה טובה במגרשים. הקבוצות השונות חברות בהתאחדות. העברות האמורות נזקפו לחובת הקבוצה ולא לחובת האוהדים.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 591003
שיהיה. לא כל כך איכפת לי.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 593103
מה עם "שימו את מכבי בתאים, תמלאו אותם בגזים"?
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590078
אם ככה, סביר שתאהב גם את בליץ' - מודול של פרל שמיצר קוד שהוא בעיקר רווחים וטאבים. בהמשך התגובה שלי יש דוגמא ל"שלום עולם":
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 590106
''תנו בננה לטוטו''
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 593028
בכלל אין גזענות בקרב אוהדי בית"ר.
השמצה גסה ורמיזות מכוערות 593218
עדיין לא יפה להשמיץ אותם כאילו הם מתייחסים לכושי נאמן ושומר חוק, רק על שום היותו כושי, כאילו היה ערבוש מסריח.
מוחמד גדיר ולא בדיר 590073
מוחמד גדיר ולא בדיר 590080
תוקן, תודה.
בית״ר קבוצה גזענית ומאוסה 590100
והשמחה תהיה גדולה עד מאוד אם בסוף העונה היא תמצא את עצמה בליגה הלאומית (למרות שהשמחה תהיה גדולה אף יותר אם הקבוצה פשוט תתפרק)

אפילו את ברוכיאן, שחקן הנשמה היחיד שלבש את המנורה בשנים האחרונות, האוהדים המבחילים הצליחו לגרש ואחרי כן עוד האשימו אותו בבגידה.
טוב, כל פעם שאני מדבר על הקבוצה הזו אני מקיא קצת בפה אז אני אחדל.
בית״ר קבוצה גזענית ומאוסה 590326
תגובה רדודה ממש כנראה של אדם אכול שנאה
איזה כיף 595482
איזה כיף לשוחח על כדורגל ולא להתקל בתגובות של דפ"רים. בטח לא כולם, אבל אחוז גדול.
איזה כיף לא לראות שגיאות כתיב כל 2 מילים:
דיברתה, עשיתה, רציתה. וגם: באמא שלך, אחי, יש אלוהים וכו'.
על סימני פיסוק עוד לא דיברנו.

למה אני מופתע ? כי אני בפעם הראשונה באתר זה. ולא אחרונה.
נראה לי שמאתר זה אני יכול ללמוד יותר משלמדתי עד שסיימתי תיכון.

יאללה ביי לכולם.
איזה כיף 595486
אם כך, המלצה חמה: בקר גם בדיון 2631. אגב, אל תתרשם מהכינוי "שוטה הכפר הגלובלי", שאימץ לעצמו כותב המאמר - סביר להניח שהוא בין עשרת האנשים האינטליגנטיים ביותר שתפגוש לאורך חייך.
איזה כיף 595495
אני רץ עכשיו. תודה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים