קרבות בין צבא סוריה למתנגדי המשטר מתחוללים בפרברי דמשק 3426
בשלושת הימים האחרונים נהרגו ברחבי סוריה לפחות 100 בני אדם בהתנגשויות בין צבא סוריה לבין המורדים. טנקים של הצבא הסורי הופעלו נגד המורדים בפרברים המזרחיים של דמשק. לטענת אחד מארגוני האופוזיציה, "משטרו של אסד נכנס לשלב האחרון".

מועצת הביטחון של האו"ם תדון היום (ג') בטיוטת הצעת החלטה הקוראת לנשיא סוריה, בשאר אל־אסד, "לעצור באופן מיידי כל הפרה של זכויות אדם והתקפות נגד אלה שמשתמשים בזכותם (לעשות שימוש) בחופש הביטוי" ולפרוש מתפקידו.

הילרי קלינטון, מזכירת המדינה האמריקאית, אמרה: "מועצת הביטחון חייבת לפעול, שיהיה ברור למשטר הסורי שהעולם רואה את פעולותיו כאיום על השלום והביטחון. האלימות חייבת להסתיים כדי שתקופה חדשה של מעבר לדמוקרטיה תוכל להתחיל".
קישורים
הארץ
ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

590944
ישפוט אלוהים.
590945
כרגע נראה רק שיש פעולות גרילה באיזור דמשק. לא קרבות שווי כוחות.

קרבות של ממש יהיו רק כאשר למורדים יהיה כוח משורין וחיל האוויר של סוריה ינוטרל. כמו כן, המורדים צריכים בסיס קרקעי עורפי שאותו משטר אסד לא יכול לתקוף ביעילות, הכי טוב מבחינת המורדים זה בסיס עורפי בטורקיה.

נראה שהמשטר של אסאד יפול תוך שנה (יתכן שהנפילה תהיה מהירה יותר).
יאללה מכות 590948
"ספנגלר" חושב שמלחמת 30 השנים היא המודל ההיסטורי הכי מתאים למזה"ת היום
אמינות 590947
עד כמה המידע שמגיע מסוריה אמין? בלוב התברר בדיעבד שהמידע שהגיע היה די חד־צדדי (למרות שהיה גבול ליכולתם של המורדים לשקר).

במקרים רבים בדיווחים על סוריה נראה שמאמינים למורדים אבל טורחים לספק גם את גרסת השלטונות. האם היה כבר מקרה שבו המורדים נתפסו בדיווח שקרי?
אמינות 590949
מכיוון שמדובר בערבים השאלה הנכונה היא אם היו מקרים שבהם הם נתפסו בדיווח אמת
אמינות 590950
אני מניח, אם כן, שללא תתקשה להצביע על מקרב שבו המורדים נתפסו בשקר.
אמינות 590963
אין סוסים שמדברים עברית
אמינות 590964
ידיעה לדוגמה:
די ברור שעיקרה מגיע ממקורות של "המורדים". מה דעתך על אמינותה?

(מעניין יהיה לחזור לכאן בהמשך ולבדוק מה היה נכון)

לחלופין, ציינו ידיעות אחרות עכשיו ונבחן בהמשך את מידת אמינותן. אני רוצה להימנע מבחירה בדיעבד של הידיעות שלפיהן בוחנים את האמינות.
אמינות 590970
אם הם שולטים על חצי מדינה, הוא בוודאי לא היה מתקשה לנקוב בשם של עיר או כפר בשליטתם? מכיוון שהוא לא מזמין עיתונאים זרים לחאלב או חאמה החופשיות (בדומה לבנגזי), הרי שמדובר בסתם תעמולה.
אמינות 590971
אבל זה לא בדיוק מה שכתוב שם. מה שכתוב שם הוא: "חצי משטח המדינה אינו בשליטת אסד". לא קיימת "ממשלת מורדים" אחת כיום. הוזכרו בחדשו לאחרונה שמות כמה יישובים שמהם נסוג הצבא. לא זכורה לי הכחשה גורפת לכך מהצבא, ולכן אני מניח שזה נכון.

זכורים לי במעומעם דיווחים של עיתונאים מכפרים שאליהם הצבא לא נכנס.
אמינות 591803
כמו במקרה של לוב, דו"ח של האו"ם על הפרות זכויות אדם בסוריה מאשים בעיקר את המשטר בפשעים חמורים, אך גם ידיהם של המורדים לא לגמרי נקיות.

דוגמה: דיווח על מעשה לינץ'. כאשר מתרחש לינץ' הציבור יודע שצריך למנוע מהצלם המערבי לצלם. כמוכן נראה שאף אחד מהמשתתפים, שיודעים לצלם את זוועות האויב לא טורחים לצלם את זוועותיהם שלהם. למי שלא קרא את הכתבות האמורות: אני מנפח במתכוון נושא צדדי משם.

ולגבי הנושא המקורי: את הידיעה שלמעלה על אובדן שליטה של הממשלה בחלקים נרחבים של המדינה נראה שיש לקבל.
590951
מאמר מפתיע של גיא בכור.
590956
יש הבדל בין בעלות של יהודים על קרקעות (דרך אגב, לחקלאי מטולה היו גם אדמות מצפון למטולה, היום בלבנון) לבין בעלות מדינית.

אתה רוצה להתחיל להתחשבן על כל הקרקעות בארץ שהיו בבעלותם של לבנונים וסורים? אם מוחים על הלאמת נכסי יהודים בארצות ערב, צריך לבדוק מה בדיוק המשמעות של חוק נכסי נפקדים [ויקיפדיה]. אז כן, נראה לי שממשלות ישראל לא רצו להשתמש בטיעון הזה.
590958
נכון, אבל לפי המאמר הבעלות היא לא פרטית אלא של ממשלת ישראל.
590960
הבעלות היא כזו, אבל רק אחרי תאריך ההלאמה ע''י הממשלה הסורית.
ברור 590965
ברור למה ממשלות ישראל לא רצו להשתמש בטיעון הזה, אבל מכיוון שהפלסטינים עצמם חותרים לפיצוי על רכוש הנפקדים ולהכרה בינלאומית לזכות השיבה (גם אם סמלית), הרי שרכושם של יהודי ערב (כשהרכוש של יהודי עיראק מהווה את הדובדבן שבקצפת) ו''זכות השיבה'' הפורמלית שלהם צריכה להיטען בתגובה, ולו רק בשביל ההכרה הבינלאומית והאמירה שכמו שישראל קלטה מליון פליטים ושרדה את הצנע, כך מדינות ערב צריכים היו הם לקלוט את הפלסטינים (ולא להנציח את סבלם במחנות פליטים שיציגו הצגה שקרית) - ראה בהקשר זה את החלטת הקונגרס האמריקאי להכיר בפליטים היהודים ממדינות ערב כצעד נכון בכיוון.
ברור 591182
נדמה לי שאנו נסחפים כאן יותר מדי אחרי גיא בכור בזרם המשפטפטת. הסכסוך הישראלי-ערבי לא נוצר ע"י משפטנים ובוודאי לא יפתר על ידם. כמה הערות שעלו בדעתי:
א. "שהפלסטינים עצמם חותרים לפיצוי על רכוש הנפקדים" זו אמירה שנוייה במחלוקת. נדמה לי שהיו פליטים פלשתינאים ספורים שבהסדר פרטי קיבלו פיצוי על רכושם הנטוש. אם שמם יוודע פומבית, חייהם יהיו נתונים בסכנה מצד אחיהם. יתכן שיש כאלו המדברים בחדרי חדרים על פיצוי. לא הייתי אומר שזו עמדת הזרם המרכזי הפלשתינאי.
ב. "זכות השיבה (גם אם סמלית)" - גם זו אמירה בעייתית. מדי שנה אלפי פלשתינאים מבצעים "שיבה" דה-פאקטו באמצעות הגירה בלתי חוקית ונישואים. מן הסתם ה"סמלי" צריך להיות קצת יותר סמלי מזה. ושוב ספק רב אם הרוב הפלשתינאי מוכן לקבל כל דבר מלבד "זכות השיבה" מלאה ובלתי מוגבלת.
ג. נדמה לי שיהיה קשה מאד להוכיח "משפטנית" שמדינות ערב גרשו ולו פליט יהודי אחד ויחיד משטחם לפני שנת 50. למעשה המקרה היחיד של גירוש הזכור לי (גם הוא בלתי רשמי) היה במצריים (אחרי מבצע קדש אאל"ט). באותה מידה אפשר לבקש מרוסיה פיצוי על הרכוש הרב שמהגרי שנות ה-‏90 נאלצו למכור שם באפס מחיר. אני רק יכול לנחש מה משפטנים יגידו על זכויות אדם שנטש את רכושו.
ד. ביחס לרכוש היהודי שהולאם בסוריה (ע"ע גיא בכור), כדאי לחשוב על התקדימים שהיו של פתרון משפטי לבעיה פוליטית ולהיפך. מצד אחד יש את הסכם השלום עם ירדן ואדמות חברת החשמל שם ומן הצד השני את האיוולת של השבת הרכוש היהודי בחברון שנגזל במרד הערבי של 29 (יצירת עוול חדש כדי לתקן עוול ישן). הדיבורים הללו נראים לי בסקאלה של המצרים הדורשים פיצויים על יציאת מצריים והיהודים הדורשים פיצוי על "הלנת" שכרם מאז. בקיצור, מוטב שהמשפטנים יפתרו את הבעיות שיוצרים הסדרי שלום מאשר שהסדרי השלום יפתרו את הבעיות שיוצרים משפטנים.
ה. אם הפלשתינאים חפצים בהסדר של שלום הם חייבים לוותר על שאיפתם להחזיר את גלגל ההיסטוריה לאחור. אם הם אינם מסוגלים לעשות זאת, כל הסכם איתם יהיה מילים מתות.
ברור 591220
ג.יש די והותר הוכחות לגירוש ממשי של יהודים אחרי 48-49, ואלה מעשי גירוש חמורים במיוחד דווקא מפני שהם לא התרחשו בשעת מלחמה.
ברור 600161
כלומר כל הסכם בינינו לבין הפלסטינאים יהיה תלוי ברצון הטוב של עיראק ומצרים.
ברור 600170
מצער, אבל נכון.
ברור 600175
מצער ולא נכון.
ברור 600178
כן נכון וכן נכון.

להסכם שלום שלא מקובל על השכבות הרחבות במדינות ערב (ובוודאי במדינות גדולות ומשפיעות כעיראק ומצריים) כדאי לקרוא ''הסכם הפסקת אש זמני''.
ברור 600179
לא דיברנו על זה. דיברנו על כך שלפחות באופן תיאורטי, מצרים ועיראק יקירו בבעלות היהודים שעזבו על הרכוש שהשאירו או מכרו במחירים סימליים. אם לא יכירו- לא יהיה שלום. בסופו של דבר מה שעומד בבסיס ההשקפה שלך היא התפיסה ששלום עם הפלסטינאים הוא טובה שאנחנו עושים להם.
ברור 600190
אני דיברתי על זה ששלום הוא טובה שהעולם הערבי יעשה לישראל - אם היא תעמוד בתנאים הנדרשים.
ברור 600181
כל הסכם שלום‏1 הוא זמני ויופר ברגע שאחד הצדדים יגיע למסקנה שאי הפרתו מנוגדת לאינטרסים שלו.

1 כמו כל הסכם‏2.
2 כמו כל דבר מלבד הזמן עצמו‏3.
3 אולי.
תחילת ההתמוטטות של משטר אסד 600114
כנראה אנו נוכחים היום (18.7.12) בתחילת ההתמוטטות של משטר אסד.

מזה מספר ימים יש התנגשויות צבאיות עזות בעיר דמשק. ניפגעו יעדים צבאיים וכנראה גם ארמון הנשיאות. נימסר לפני מספר ימים שבשאר אסד העתיק את משכנו מדמשק (נדמה לי שהעתיק את משכנו לאיזור בשליטת העלאווים). היום הייתה התנקשות שחיסלה לפחות שניים מהצמרת הבטחונית של סוריה. יש שמועות על עריקות רבות הן בדרג הזוטר של הדיוויזיה העיקרית של אסאד (הדיווייה הרביעית ?), גם שמועות על עריקות של אנשי צבא בכירים (כמה אלופים וכדומה). כמו כן דווח על נטישת טנקים של צבא אסאד בדמשק.

גם אם חלק מהידיעות מוגזם (דיסאינפורמציה של המורדים), נראה שהכוח הצבאי של אסאד מגלה סימני התמוטטות (ראשונים לפחות). מניח שכבר היום יופיעו סרטונים ב YOUTUBE שיאמתו חלק מהדברים.

ניחוש שלי: תוך 3 חודשים תסתיים המרידה בנצחון המורדים ברוב שטחי סוריה.
תחילת ההתמוטטות של משטר אסד 600137
מחבל מתאבד מתנקש בכמה מבכירי הממשל ואף אחד לא טורח לגנות את דרך הפיגוע.
תחילת ההתמוטטות של משטר אסד 600160
מה פה ראוי לגינוי? פיגוע ההתאבדות הזה היה פעולת גרילה למופת.
(רמז: ההבדל בין גרילה לטרור נעוץ במטרת הפיגוע).
גינה לי, גינה לי 600210
למה אף אחד? דומני שחסן נסראללה גינה גם גינה את הפיגוע מכל וכל.
תחילת ההתמוטטות של משטר אסד 600519
תקיפה בחסות אוכלוסיה אזרחית. המורדים השתלטו על שטחים בעיר חלב. כאשר כוחות הממשלה מתחילים לכבוש אותם שטחים מחדש הם קוראים להתערבות בין־לאומית כדי למנוע טבח.
שלב נוסף בהתמוטטות משטר אסאד 608185
הידיעות האחרונות שמפורטות בהמשך התקבלו היום (27.11.12 ) והן לא מאושרות אבל גם אם חלקן נכון מדובר בשלב נוסף בהתמוטטות המשטר של אסאד.

המורדים כנראה השתלטו על נמל התעופה הבינלאומי של דמשק. כוחות צבא ששמרו על השדה נטשו (ברובם) את העמדות והמורדים מנסים כרגע להשתלט על שדה התעופה. כרגע יש בידי אסד לפחות שדה תעופה צבאי אחד באיזור דמשק שממנו ניתן לנהל פינוי המשטר ומקורביו בדרך האוויר.

יש שמועות שרוסיה מתכוונת לפנות מייד את כל אזרחיה מסוריה או לפחות מדמשק. יצויין שלפני כשבוע הגיעו מספר אוניות רוסיות לנמל טרטוס והנימוק הרשמי של רוסיה היה: רוסיה מתכוונת לפנות פליטים מרצועת עזה אם יחמיר המצב ברצועת עזה בגלל מבצע עמוד עשן. כבר אז חשבתי שמדובר בהכנה אפשרית לפינוי רוסים ומקורבים לשלטון מסוריה דרך הים.
שלב נוסף בהתמוטטות משטר אסאד 608200
הידיעות על השתלטות המורדים על שדה התעופה הבינלאומי של דמשק לא קיבלו אישור נוסף. לכן כנראה מדובר בשמועות בלבד.
שלב נוסף בהתמוטטות משטר אסאד 608333
היום 30.11.12 יש כבר אישורים בעתונות בינלאומית על קרבות בקרבת שדה התעופה הבין לאומי בדמשק. כמו כן יש ידיעות על השתקת האינטרנט בין סוריה לעולם (אולי כדי להקשות על תקשורת של הכוחות המורדים).
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614446
אלוף פיקוד צפון מתכנן לפלוש לסוריה אם וכאשר תתרחש "לבנוניזציה" של הגולן הסורי:
"אחת הדרכים שאנחנו בוודאי לא יכולים להסיר מעל הפרק היא יצירת מרחב ביטחון בצד השני של הגבול, עם גורמים בני שיח שיהיה להם אינטרס לשתף איתנו פעולה נגד גורמים אחרים שמאיימים עליהם"

באופן טרגי-קומי, האלוף קובע ש"צריך לעשות את זה בשכל, באופן חשאי" בראיון גלוי לעיתונות.

משום מה טרם שמעתי את התגובה המתבקשת מפי התומכים הרבים של הנסיגה מלבנון. מפתיע שהתוכנית, וההתבטאות הפומבית לגביה, עוברת בשקט פוליטי-תקשורתי. אולי בגלל שפוליטיקאים ועיתונאים לא קוראים את "ישראל היום"?
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614450
השאלה האם האלוף דיבר בשם עצמו או בשם שר הבטחון והרמטכ''ל.
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614457
למה השאלה הזו מעניינת? הראיון של האלוף - כמו כל שיחה של חייל עם עיתונאי - אושר ע"י דובר צה"ל. מתוקף תפקידו ודרגתו, הוא מייצג את עמדת הצבא, ולו רק מפני שלא נשמעה הכחשה כלשהי בשבועיים מאז הפרסום.
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614459
זה מעניין כי אם הוא קיבל אחרי הראיון נזיפה מהרמטכ''ל או שר הבטחון זה נראה אחרת.
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614470
אם הוא היה מקבל היית שומע על זה, מן הסתם.
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614452
חלק מאוכלוסיית אזור הגבול עם ישראל היא אוכלוסיה שגורשה מהגולן.

מצד שני יש דיווח שה''מורדים'' ששם הם מהזן היותר פונדמנטליסטי.
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614548
המטרה של הצהרה כזו היא בסך הכל לעורר מודעות אצל הצד השני להשלכות שעלולות להיות לפעילות שלו‏1. גם אישתו של אותו אלוף לא חושבת שמחר תקום רצועת ביטחון סורית.

1 במקום באמת לגבות ממנו מחיר על הפעילות שלו, מעבר להשחתת תלוליות עפר.
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614551
לא בהכרח. ההצהרה יכולה להיות "בלון ניסוי" שמטרתו לבחון את התמיכה הציבורית/פוליטית לפלישה כזו, או אמצעי איתות לכוחות המכננים/מתאמנים שהתוכנית רצינית. לדוגמה, הראיון המפורסם של אולמרט משנת 2003.
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614553
תמיכה ציבורית בכניסה קרקעית לסוריה ? בטרם נפצע ולו ישראלי אחד ? התומכים הם אותם אלו שתומכים בכניסה בלי קשר לשאלה מי שולט בסוריה, ואף לא אחד אחר.
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614558
תחליף בתגובתי את המילה ''תמיכה'' ב''מידת ההתנגדות''. אני הופתעתי מכך שלא שמעתי התנגדות רבתי לרעיון - מערכת הביטחון עשויה לפרש זאת כאור ירוק לתוכנית.
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614561
למה אתה חושב שמערכת הבטחון רוצה להכנס לסוריה?
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614564
מקריאת הראיון, ברור שיש בצה''ל קצינים בכירים ששוקלים בחיוב את הרעיון כדפ''א במקרה של התערערות הביטחון בגבול.
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614565
להכנס לסוריה זו החלטה פוליטית. אם הראיון לא נעשה בהנחיה פוליטית, אז אלוף הפיקוד היה צריך להנזף.
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614562
ישראלי אחד כבר נפצע (חייל. נדמה לי שקצין).

כמוכן יש לציין שגם הגולן במקור היה מעיין איזור בטחון שכזה (אם כי תוך גירוש האוכלוסיה המקומית).
תוכניות ישראל ליום שאחרי 614549
אוי ואבוי, ניכוונו מספיק במלחמת לבנון הראשונה. המסקנה העיקרית ממלחמת לבנון הראשונה היא: אין לנו שום השפעה לאורך זמן על הבלגן במדינות ערב השכנות לנו, רק ניצור עוד תיסבוכת לרעתנו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים