שלטון הרוב החיידקי על המיעוט האנושי 3428
כיצד חיידקים ווירוסים אינם רק פוגעים בגוף המארח, אלא גם משרתים ומכוונים אותו
במאמר ב"כלכליסט" סוקר אורן הוברמן מידע חדש ומפתיע על תרומתם של וירוסים וחיידקים לבריאותנו, ועל התנהגויות והחלטות להן הם דוחפים אותנו.

על־פי המאמר, 21% מן הסוכר שבחלב אם הינו מסוג שכלל אינו ניתן לעיכול על ידי בני אדם, וככל שהיה ידוע, גם לא על־ידי חיידקים. משום כך, עד לא מזמן נחשב תפקידו לחידה. ואולם, לאחרונה התברר כי במערכת העיכול של תינוקות שטרם ניגמלו, מתקיים ומשגשג מין של חיידק הצורך סוכר זה. כתוצאה מחוסר התחרות על מקור האנרגיה היחיד בחודשי היניקה, מתפשט החיידק במערכת העיכול של התינוק, עד כדי חסימתה לחיידקים מסוגים אחרים, זאת בתקופה בה לתינוק עדיין אין יכולת התגוננות מן המזיקים שבהם.

עוד מסופר במאמר, כי במערכת העיכול של עכברים/אנשים שמנים, ניתן למצוא חיידקים המעודדים צריכת מזון בעוד שאצל רזים ניתן למצוא חיידקים בעלי השפעה הפוכה. כאשר השתילו בעכברים ממוצעי משקל חיידקים מקיבתם של עכברים רזים או שמנים, השתנו משקליהם בהתאם.

אך השפעתם של חיידקים ווירוסים עלינו אינה מסתכמת בענייני בריאות. קהילות של חיידקים וווירוסים לוקחות חלק גם בהחלטותיו של הפונדקאי שלהן. הן מכוונות אותו לבני זוג בעלי חיידקים מאותו הסוג, גורמות לו לקחת סיכונים, משרות התנהגות כפייתית, ואפילו משנות את היחס בין זכרים לנקבות באופן שיאפשר לקהילה להפיץ את עצמה. כל זאת, תוך שימוש בתקשורת פנימית בין חיידקים מאותו המין הנמצאים באותו הגוף, ותוך שימוש בשפה שנייה, מעין "אספרנטו חיידקית", המאפשרת תקשורת בין מינים שונים. כך למשל, לצורך קדיחת חור בשן נדרש תיאום בין מאות מיני חיידקים בעלי כישורים שונים.

דוגמא נוספת להשפעה התנהגותית היא זו של חיידקים פרוביוטיים (כאלו שביוגורט). הם משנים את פעילות המוח והופכים את הפונדקאי לרגוע ואף אמיץ יותר. למרות השם הרע שיצא לחיידקים, שמספרית מהווים 90% מן התאים המתקיימים בגוף האנושי, דווקא הדוגמא הפרוביוטית היא הכלל: השפעתם של 99% מן החיידקים שבגוף על התאים האנושיים היא חיובית. נסיון שנערך לאחרונה לגדל עכברים בתנאים סטריליים מחיידקים, הניב עכברים בעלי מוח לא מפותח, חסרי יכולת למידה ואפאתיים.
קישורים
המאמר ב"כלכליסט"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ידעתי! • אנטילופה
  באותו עניין • יוסי
  ממתקים • צפריר כהן • 9 תגובות בפתיל
  מאמר נפלא של אורן הוברמן • צב מעבדה • 13 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים