מרצה באוניברסיטת ת''א הושעה בעקבות רומן בהסכמה שניהל עם סטודנטית 3436
בית הדין המשמעתי של אוניברסיטת תל-אביב השעה מעבודתו בחודש שעבר פרופסור בפקולטה למדעי הרוח, בעקבות מערכת יחסים שניהל עם סטודנטית שלו, ביוזמתה ובהסכמתה.

מערכת היחסים בין השניים החלה לפני כשלוש שנים. לפי המתואר בתלונה שהגישה הסטודנטית, היא ניגשה אל המרצה לאחר אחת ההרצאות, ואמרה לו כי היא מתקשה להתרכז בשיעור וכי התאהבה בו. המרצה זימן אותה למשרדו, שם קיימו השניים בשבועות הבאים מספר פעמים מגע מיני בהסכמה.

כשנתיים לאחר האירועים הגישה הסטודנטית תלונה נגד המרצה, וטענה כי למרות שהיא יזמה את הקשר והשתתפה בו מרצונה, לא יתכן כי הסכימה לו מדעת משום שבין המרצה לבינה התקיימו יחסי מרות. בית הדין המשמעתי של האוניברסיטה הרשיע בחודש שעבר את המרצה ב''התנהגות שאינה הולמת איש סגל אקדמי ביחסיו עם מוסדות האוניברסיטה, עובדיה ותלמידיה'', בין השאר משום שלא דיווח לרשויות האוניברסיטה על יחסיו עם המתלוננת, אשר השתתפה בקורס שלימד, ''ובמיוחד משום שלא פעל ליצירת הפרדה בינו לבין המתלוננת והתיימר ליתן לה ציון באותה עת שהתקיימה ביניהם מערכת היחסים''. על המרצה נגזר עונש של נזיפה וכן השעיה של מספר חודשים מעבודתו, חלקם ללא שכר. למרות שבית הדין הורה כי ''לגזר הדין יינתן פומבי'', האוניברסיטה לא הביאה אותו לידיעת קהילת האוניברסיטה, והסתפקה בלפרסמו באופן מוצנע באתר האינטרנט שלה.

לדברי הסטודנטית, ''לקח לי שנתיים להתלונן. הייתי צריכה לבדוק את עצמי אם התלונה נובעת מכעס, או כי אני באמת חושבת שזה מעשה נכון מבחינה ערכית. היום אני מבינה באופן חד משמעי שיש פה ניצול. גם אם חשבתי שאני רוצה בקשר, יש מבוגר אחראי, אדם שיש לו כוח עלייך, ולכן השאלה 'מי התחיל' לא רלוונטית. אסור לאנשי סגל להיכנס ליחסים האלה, זה לא 'כוחות'. במצב כזה אין הסכמה מדעת שהיא מוחלטת.''

לדברי המרצה, ''המקרה מצביע על האבסורד שבאופן שבו פועלת התקנה על איסור יחסים אינטימיים בהסכמה בין מורה לתלמיד. האוניברסיטה עשתה לי עוול. כל היוזמה היתה של המתלוננת. מהר מאד ביקשתי לשים לדברים סוף ולנתק קשר אישי עמה לאחר שסירבה לבקשתי לעזוב את הקורס, כמתבקש. היא ניצלה ביודעין ובאופן ציני את ה'פאניקה המוסרית' השוררת במקומותינו והפעילה את כל מנגנון האוניברסיטה כדי לנקום בי אישית.''
קישורים
הארץ
גזר הדין - באתר אוניברסיטת תל־אביב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

קישור - בהמשך 592483
הידיעה מתבססת על כתבה בעיתון ''הארץ'' היום, אשר עדיין לא מופיעה באתר העיתון. לכשתתפרסם, יתווסף אליה קישור כאן.
קישור - בהמשך 592485
הקישור התווסף.
קישור - בהמשך 592498
לידיעה התווסף קישור לגזר הדין.
592484
אני מבין למה השעו את המרצה, אבל מישהו יכול להבין את הסטודנטית (בהנחה שהיא דוברת אמת)?
592495
הרבה פעמים יחסים רומנטיים מסתיימים בגועל הדדי בין המעורבים, ורגשות נקמה, במיוחד כאשר המרצה האמור "זרק" את המתלוננת, וקודם לכן ניסה להעיף אותה מהקורס שלו. יכול להיות שאחרי שנתיים היא סיימה את הלימודים, היא נמצאת במקום שבו המרצה הנ"ל אינו יכול לפגוע בה (באמצעות השפעה על חבריו מהפקולטה, למשל), והיא הרגישה בטוחה מספיק להתלונן ולהתנקם.

לפני לא מעט שנים, מרצה מן הפקולטה שלי פגע בי (לא באופן מיני חלילה, ענייני אטריבוציה וזכויות יוצרים). בשעה ההיא, העדפתי לא להתלונן מסיבותיי שלי (בעיקר חוסר רצון להתעמת איתו ועם חבריו בעודי שם). אבל כל עוד אין התיישנות חוקית על מעשיו, זכותי להתלונן בעודה עומדת. revenge is a dish best served cold.
592497
נקודה טובה.

אבל מה אם נניח שהמוטיבציה של הסטודנטית באמת לא נובעת מרגשות נקמה, כפי שהיא טוענת?

אפשרות אחת (היפוטתית לגמרי) הוא שהיא נוכחה לדעת שמדובר בהתנהגות סדרתית, ועל כן, מאחר שאין לה כבר מה להפסיד, היא מבקשת לגונן על סטודנטית עתידיות.
592499
אחד המגיבים ב''הארץ'' שטוען להכרות אישית עם גיבורי הפרשה, טוען להתנהגות סידרתית מצד המתלוננת.
592505
יש אפשרות קלושה שמדובר בעדות אמת.

האפשרות שמדובר בטוקבקיסט שלא מכיר את הנפשות הפועלות היא פחות קלושה.

אבל אנטילופה, מאחר שאני מעריכה את עדתך המיושבת, אולי תוכל להסביר לי את ההתנפלות האמוציונלית של כמה מהאיילים הזכרים כאן על המתלוננת, ורצונם להשליך אותה מהאוניברסיטה, לשלול ממנה כל תואר שהיה לה, לשלחה לכלא לשנים רבות תוך סקילה בעגבניות ואבני צור?
592506
אויש, רוצה לאמר שאני מעריכה את *דעתך* המיושבת.
זו דעתי אבל יש לי הרבה אחרות 592509
הגנה עצמית, אני מניח שרובנו מדמיינים את עצמנו בסיטואציה דומה, קופצים על ההזדמנות.
592507
למרות שאינני אנטילופה, את לא מכירה אותי, ואני אפילו אייל זכר בעצמי, אעז ואענה שאף אחד לא הציע להשליך את המתלוננת מהאוניברסיטה, לשלול ממנה כל תואר שהיה לה, או הדבר השלישי שהזכרת בשעשוע. הטענה הייתה שאם נעשה משהו לא הולם במסגרת יחסים בהסכמה בין שני אנשים בגירים, שני הבגירים אחראים לכך.

ואם את מתמקדת ב"איילים זכרים" ותוהה לסיבת התקצפותם על המתלוננת בהקשר לזכריותם- אני רק אציין שאני הייתי עד, גם באופן אישי וגם בהקשר של אחרים, לכמה וכמה מקרים בהם נשים בשנות העשרים לחייהן "השפיטו" לחלוטין גברים באותו גיל או מבוגרים יותר, בעזרת משחק על חוסר-הביטחון הגברי או סתם על היצרים המיניים וכו'. זה חלק מכללי המשחק ביחסי המינים בעולם המודרני. מאוד מתסכל לקרוא שפתאום, כשבחורה מחליטה להגיש תלונה על מקרה שבו *היא יזמה קשר*, היא יכולה להפוך לקורבן תמים ולמי שנתנה "הסכמה שלא מדעת". אישה בשנות העשרים לחייה אחראית לחלוטין לבחירות שלה, ואם קשר בין מרצה לסטודנטית הוא אסור, הרי שגם המרצה וגם הסטודנטית אשמים.
בקריאה נוספת של השרשור- 592508
טוב, אז כן הציעו להשליך אותה מהאוניברסיטה. בואי נמיר את זה ל''השעייה'' שלה בדיוק כמו שהשעו את המרצה כדי שהטענה תהיה הגיונית יותר. ולא הציעו ''לשלול את התואר'' (נראה לי), אבל כן לבדוק את הציונים שניתנו לה שזה נראה לי די אלמנטרי. אם הקביעה היא שהיו כאן יחסי-מרות לא תקינים גם בגלל אלמנט הציונים שניתנו לה, הרי שהיא לא צריכה ליהנות מציונים שניתנו מסיבות לא-אקדמיות.
בקריאה נוספת של השרשור- 592510
קשה עם שם כמו א.א, כאשר יש כאן כבר פרסונה פעילה העונה לשם אא.

קודם כל השצף קצף באמת נבע אך ורק ממגיבים ממין זכר לכתבה ואיילים ממן זכר בפורום.

הייתי עדה לגברים מכל מני גילים שהשפיטו נשים בכל מני גילים וגם ההיפך. החיבור הישיר למקרה הנדון לא ברור לי.

מה בעצם עשוי להיות לא ראוי ביחסים בין מרצה לסטודנט/ית?

נראה שמספר איילים כאן סבורים שבהטיה לטובת הסטודנט/ית, ותו לא.
מאיפה באמת ההנחה האוטומטית שזה מה שקורה?

אתה יוצר שוויון בין פרופסור/ית לסטודנט/ית בתואר שני כשני אנשים בוגרים.
אז אולי תתחשב בעובדה שבעוד שאנשים במעמד פרופסור מכירים את כללי המשחק באוניברסיטה, כולל מי נגד מי, וסטודנטים בתואר שני לא. פרופסורים נמצאים מספיק זמן באקדמיה כדי להכיר את תופעת ההתאהבות במרצה, וסטודנטים בתואר שני קצת פחות.

אבל מה שמוגדר כיחסי מרות כוללים גם תלות של הסטודנט/ית בפרופסור/ית ולא ההיפך. כאשר בנסיבות כאלו מתחיל קשר מיני (לא מדווח), הבעייתיות היא מצידו/ה של בעל/ת המרות, ולא להיפך.
בקריאה נוספת של השרשור- 592511
(סליחה על הבורות, אבל מה זה "השפיטו"?)
אני נמנית על מין נקבה, ועדיין אותה סטודנטית מעוררת בי בחילה עזה. בחורה שהיא די אינטליגנטית להגיע לתואר שני, גם אם צורך בגאונות מיוחדת לשם כך, אמורה בהחלט לדעת על תופעת ההתאהבות במרצה. אם היא יוזמת איתו קשר רומנטי אז אי אפשר לראות ביחסיהם בהסכמה "הסכמה תחת מרות". בפרט שהוא עצמו ביקש ממנה לפרוש מהקורס שלו, והיא זו שסירבה. יוחר מזה, היא אולי תלויה בו בענייני הציון, אבל היא הוכיחה בגדול שהוא תלוי בה בענייני החוק. תלוי מאוד. לטעמי אפשר בהחלט במקרה זה לראות ביניהם שוויון. וגם אם היא תאמר עוד 70 פעם שהיא בדקה את מניעיה להגשת התלונה לאשורם, אז היא תגיד. התלונה הזאת היא נקמה נטו.
בקריאה נוספת של השרשור- 592517
''היא'' סוברת שאולי יש למתלוננת איזו מוטיבציה נעלה לשיפור האנושות. אולי. אבל אין פסול ב''נקמה נטו''. המרצה הנ''ל פגע בה, וגם ביצע עברה אתית. זכותה לנקום את נקמתה המתוקה. לא ברור לי איך העובדה שהמרצה ביקש שהיא תוותר על הקורס עומדת לזכותו. הוא יכול היה להמתין לסוף הסמסטר ואז להיענות לחיזוריה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592525
הזכות לנקום? על זה שהוא זרק אותה? על זה שלא צ'יפר אותה בציון?

באותה המידה גם היא יכלה להמתין לסוף הסמסטר ואז להודות בפנו באהבתה. למעשה החובה שלה לעשות את זה היא יותר חזקה. נכתב בכתבה שהיא ניגשה אלו בסוף שיעור, זאת אומרת תפסה אותו לא מוכן. ישנם אנשים שברגעים מלחיצים כאלו עושים מעשים "בלהט הרגע" בלי לחשוב על ההשלכות ארוכות הטווח. לה לעומת זאת היה די והותר זמן לתכנן את המהלך. אפשר גם לטעון שהמרצה יכל להתפכח אחר כך ולסיים את הקשר (שלפי עדותו זה מה שקרה בסוף), אך יחסים בין בני אדם הם לא דבר פשוט, אפילו קשר טרומי שכזה לא מנתקים באיבחה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592530
כן. יש זכות לנקום על עלבון, על פגיעה, על אי צדק. הנקמה כמובן צריכה להיעשות באופן חוקי.

נאמר שבחורה שאהבת זרקה אותך, עלבה בך והתמנייקה אליך באופן כללי. שנה אחר כך אתה נזכר שיש לך הוכחות שהיא מעלימה מס, או גונבת מהשופרסל. זכותך להתלונן עליה ולחרבן לה את החיים, אפילו שהמוטבציה שלך איננה הכנסות המדינה או מניעת העוול שהיא עושה לנוחי דנקנר.

באמת יפה שהמרצה קלט שהוא עושה משהו פגום. זה מקטין, אך לא מבטל, את חומרת מעשהו. הוא זיין סטודנטית שלו, וזה אסור. זה כלל מאוד פשוט, שמאוד קל לקיים, גם ב''להט הרגע''.
בקריאה נוספת של השרשור- 592533
וחוץ מזה, זו הגרסה שלו לאחר מעשה.

קצת מזכיר לי את אותו בחור שהתנגש בי מאחור עם האוטו שלו. שניה לפני שהביטוח שלו העביר לי את הכספים לתיקון, הוא התקשר להגיד לי שאני אשמה, משום שאם הייתי בולמת מהר יותר אז לא היה נוצר נזק כל כך גדול.
בקריאה נוספת של השרשור- 592537
גם הגרסה שלה, אם לא איכפת לך, באה לאחר מעשה. למען הדיוק, 3 שנים לאחר מעשה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592536
זכותך להתלונן על גנבותיה של הבוגדת המכזיבה או על העלמות המס שלה, גם אם אין זה נאה במיוחד - לפחות החוקים נגד גנבה או העלמת מס הם מובנים והגיוניים באופן כללי. לעומת זאת, תקנה אתית האומרת שיחסי מרצה-סטודנטית הם יחסי מרות, ומרחיבה מכאן לקבוע שגם יחסים רומנטיים שבאו מיוזמתה של הסטודנטית אינם מצביעים על הסכמה חופשית ממש - היא אווילית, מבישה, וסקסיסטית במידה שאינני יכולה לקבל.
בקריאה נוספת של השרשור- 592544
התקנה תקפה גם למקרה של יחסי מרצה-תלמיד? (בלי תלות בניקוד של "מרצה").
בקריאה נוספת של השרשור- 592560
סביר שהתקנה דומה, מה שלא אומר הרב לגבי החיים.
בקריאה נוספת של השרשור- 592563
אבל אם היא אותו הדבר גם להיפוך התפקידים, למה היא סקסיסטית?
בקריאה נוספת של השרשור- 592566
לא התקנה עצמה היא סקסיסטית אלא פרשנותה. התקנה הרי איננה מתייחסת ספציפית לשאלה מי יוזם את היחסים אלא קובעת רק שאין מרצה רשאי לקיים יחסים עם סטודנט/ית הלומדים אצלו. אישית אינני מאמינה שסטודנט גבר שהיה יוזם יחסים עם מרצתו היה מחליט בדיעבד - אחרי שזו סיימה את היחסים ביניהם - שהיעתרותה לחיזוריו הפכה את הקשר לכזה שאין בו הסכמה חופשית. ולו היה מחליט כך ומתלונן, אין לי ספק שהיו דוחים את עמדתו, או לכל היותר מסתפקים בנזיפה למרצה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592568
כלומר, את מאשימה את המתלוננת במקרה הנוכחי בסקסיזם?
בקריאה נוספת של השרשור- 592573
את המתלוננת ואת התומכות/ים בה, את ועדת האתיקה, וכן גם חלקים נרחבים מהשיח בנושאים אלה בארץ. למרבה הצער יש כאן פלג שלם מתוך הפמיניסטיות שמורכב מנשים (עם פריפריה גברית לא מבוטלת) שתפיסתן ה"פמיניסטית" אומרת בעיקר שנשים אינן בני אדם בוגרים ואחראים למעשיהם.
בקריאה נוספת של השרשור- 592589
מה שבעיני מצער הוא שישנן פמיניסטיות, כמו לדוגמא מרלה ברוורמן שמרגישות מאויימות מכל ניסיון לשיח ציבורי על הטרדות מיניות ומציאת דרכים ממסדיות להתמודד איתן, משום שהן סבורות שזה פוגע להן בשיח ההעצמה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592608
לא מ"כל" נסיון, אלא מנסיונות מסויימים דווקא. מן הסתם מהסוג שמיוצג פה בטענות האמוציונליות של כמה נקבות*.

*משפט זה הועתק מדבריה של 'היא' ורק המין הוחלף. אני לא נוהג להשתמש במשפטים שוביניסטיים כאלה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592665
ודייק: "לא מ"כל" נסיון, אלא מנסיונות מסויימים דווקא. מן הסתם מהסוג שמיוצג כאן בהתנפלות אמוציונליות של כמה איילות נקבות."

אלא מה, שלא היתה פה התנפלות אמוציונלית של אף איילת.

טווידלדי, למיטב ידיעתי אתה ממין זכר. מעבר לכך כבר בהודעה הראשונה שלך כאן תקפת את האישה שבסיפור בשתי החזיתות, המוסרית, והשכלית, תוך שימוש ברטוריקה אמוציונלית לטעמי, וכל זאת למרות שלמיטב ידיעתי אינך מכיר את האישה. לא היית האייל היחיד ממין זכר שהגיב בדרך זו. כך שנוצר כאן שיח רב משתתפים בעל אופי אגרסיבי - מה שאני מכנה התנפלות אמוציונלית.

אני רציתי להבין את פשר העניין. ועל הדרך ניתנה גם לאיילות (ממין נקבה) האפשרות להסב את תשומת ליבי לכך שגם דעתן אינה נוחה מהמקרה. כך שזיכויי בתואר "שוביניסטית נשית" על ידך הינו מחיר פעוט.

לעצם העניין: למעשה סברתי שאני כותבת על דרך ההגזמה, על מנת לתת מענה למשפט הקיצוני על "נשים (עם פריפריה גברית לא מבוטלת) שתפיסתן ה"פמיניסטית" אומרת בעיקר שנשים אינן בני אדם בוגרים ואחראים למעשיהם.". אבל למען האמת, מאחר שברוורמן מאשימה אפילו את נעמי וולף בבכיינות, הרי שבדברי לא הגזמתי כלל ועיקר.
בקריאה נוספת של השרשור- 592671
הנסיון להגחיך דעות וטיעונים על ידי הפיכתם לאמוציונליים (ולא רציונליים), הגזמה ושימוש בכינוי גנאי - זכר ונקבה בשימוש הנפוץ אינם תארי שבח או נייטרליים - הוא שיטה מזלזלת ושוביניסטית ידועה כשהוא מופנה כלפי נשים, והוא שוביניסטי גם כשהוא מופנה כלפי גברים, ודיינו בזה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592675
גם אתה וגם כמה מן האיילים ממין זכר האחרים לא טרחתם להפעיל צנזורה מסוג זה בהתבטאויותכם הראשונות בנושא. וכפי שציינתי קודם, התקפתם את אותה אישה בכמה חזיתות ולא ממש בצורה עניינית. לפיכך (מאחר שזה היה פוגעני בעיני), לי אין כל סיבה להתייחס אליכם בעדינות, משל הייתם פרחי נזירות בנות 16.

רצונך בכבוד, נהג בכבוד.
בקריאה נוספת של השרשור- 592684
לא ביקשתי עדינות, ביקשתי הגינות. התגובות שלך פה היו פשוט לא הגונות, מתחילה ועד סוף, ובבירור לא ענייניות. וכך נשארו, ואין שום סיבה להמשיך בדיון זה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592690
השימוש שלך כאן במילה ''הגינות'' אינה נהירה לי. לא ברור לי כיצד לדעתך הייתי לא הוגנת בדיון. התגובות שלי הן לא פחות (ולפעמים אף יותר) ענייניות משלך.
בקריאה נוספת של השרשור- 592678
לא השתכנעתי שברוורמן מרגישה מאוימת ''מכל ניסיון לשיח וגו'''. אולי כתבת ''כל'' על דרך ההפלגה.
לי נראה שמה שמטריד אותה הוא הכפפת המאבק הפמיניסטי למאבקים אחרים שהיא אינה מזדהה עמם (נגד נישואים, נגד קפיטליזם, נגד הצבא, נגד מדינת הלאום, נגד עיקרון הבחירה האישית). אחד ההשגים האדירים של הפמיניזם הוא שאפשר להיות שמרנית ופמיניסטית.
(לא שאהבתי את המאמר המקושר, עייפתי באיזה שלב מההגחכה של הפמיניזם הרדיקלי).
בקריאה נוספת של השרשור- 592689
כן, נכון. הסימן לכך שתנועה לזכויות הצליחה הוא שחבריה לא חייבים להוותר ליברלים (ולראיה, מספרם הגדל באירופה של חברי פרלמנט שמרנים שהם גם הומוסקסואלים מוצהרים).

לגבי ברוורמן, אני יכולה לגלות לך <ספויילר!> שעד סוף המאמר היא לא מספרת אילו תלונות על הטרדה מינית כן מקובלות עליה, וגם לא מציעה חלופות בהתמודדות עם התופעה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592570
גם עמדתה של הסטודנטית, שלא מדובר בהסכמה מדעת, לא התקבלה על ידי האוניברסיטה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592680
מה לא מובן והגיוני בקביעה שאסור למרצה לזיין סטודניות שלו?

בעיניי זה כלל פשוט, הוגן ובריא.
בקריאה נוספת של השרשור- 592682
ואם יורשה לי להוסיף - גם בקביעה שלמרצה אסורה להזדיין עם סטודנט/ית שלו/ה. ולו בגלל הצד השלישי בסיפור - הסטודנטים האחרים.
בקריאה נוספת של השרשור- 592692
מה הבעיה עם הסטודנטים האחרים?
בקריאה נוספת של השרשור- 592709
השפעה על תגמול ויחסים מורה תלמיד עם *כל* הכיתה. ז"א פייווריטיזם.
בקריאה נוספת של השרשור- 592746
הנה מורה (בתיכון) שמנסה לבלום את עצמו בזמן:
בקריאה נוספת של השרשור- 592798
בקריאה נוספת של השרשור- 592800
מפתיע ביותר! אף פעם לא הקשבתי למילים של השיר הזה, וגם בחיים לא הייתי מנחש שהוא במקור של מייק אולדפילד.
בקריאה נוספת של השרשור- 592803
ויש גם משלנו, בעברית. שמוליק קראוס "לוח וגיר".
בקריאה נוספת של השרשור- 592607
זכותה. וזכותי לחשוב שהגברת גם חלאה לא קטנה במקרה כזה.

והיא שכבה איתו, לא רק הוא שכב איתה.

ולסיום: מעשה היה ברס"ן אחד, שלפני שלושים וחמש שנה בערך זוכה מאשמת גניבה כי בית-הדין הצבאי קבע שהוא טיפש מכדי לפתח כוונה פלילית. הסכמתו לקבל את הזיכוי העידה שהזיכוי היה מוצדק לחלוטין.
בקריאה נוספת של השרשור- 592657
בעיניי, יש מידה של "חלאתיות" בחיזור אחרי מרצה (נשוי[*], או רווק). אישה אמורה לדעת שבכך היא מעמידה את הגבר בקונפליקט מיותר, בין יצריו לבין משפחתו, החוק והמוסר.

זה לא מקטין בכהוא זה את חובתו המוחלטת של המרצה לדחות את ה"הצעה המגונה", בנימוס אך בהחלטיות.

[*] כן, יש לי עניין מציצני בשאלה אם המרצה הנ"ל נשוי ואב לילדות.
בקריאה נוספת של השרשור- 592672
אמרתי כבר שהוא ראוי היה להיענש, ושהתנהגותו לא מוסרית לכל הפחות. זה Moot point. הנקודה המעניינת מבחינתי היא המקום שבו אדם לא מתבייש להשתמש בטיעון 'אני התחלתי, אבל אני לא אחראי למעשי', והמשתמע ממנו.
בקריאה נוספת של השרשור- 592679
היה לי הרושם שאת עיקר מרצך ואת מילות הגנאי שבאמתחתך הפנית לעבר המתלוננת.
הנקודה המעניינת מבחינתי היא שמסתובבים כאן אנשים שיחסים אינטימיים בין מרצה לסטודנטית נראים להם כדבר לגיטימי.
בקריאה נוספת של השרשור- 592683
תראי, "לגיטימי" זו מילה עמומה.

זה ללא ספק לא פלילי. זה גם לא טריביאלי שזו אפילו אמורה להיות בעיה משמעתית מבחינת האוניברסיטה, אחרת לא היה בהחלטה במקרה הזה משום חידוש. שלא לדבר על זה שהחלטה דיברה אך ורק על ניגוד אינטרסים של המרצה (וטוענת שהוא היה פשוט צריך להודיע על הקשר). ללא ספק, בפועל, זה סוג קשר נפוץ מאוד שגם הוביל לנישואים רבים. האם זה היה רעיון טוב? כנראה שלא, במקרה הזה, אבל אנחנו הרי כבר יודעים את סוף הסיפור. כי יש כאן יחסי כוח? אבל בכל מקום יש יחסי כוח, ודווקא כאן הם לא חזקים במיוחד. אז על פי איזו תפיסה זה לא לגיטימי? אם יש כזו, צריך להצדיק אותה. זה בכלל לא מובן מאליו.

הייתי אומר שדווקא זה מה שמעניין.
בקריאה נוספת של השרשור- 592808
למיטב ידיעתי, קיום יחסים כאשר קיימים יחסי מרות הם אכן עניין פלילי, בניגוד לטענתך.
מי שטוען שיחסי הכח בין סטודנטית לתואר שני (בתחילת הקריירה האקדמית שלה) לבין פרופסור במחלקה בה היא לומדת אינם חזקים במיוחד, כנראה לא ממש מכיר את האקדמיה ואת דרכי פעולתה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592809
מה כל כך קשה להבין בזה שכשהיוזמה באה מצד הסטודנטית אז אין כאן *כל* *קשר* ליחסי מרות? איזה טמטום תקף את האיילים בהקשר הזה?
בקריאה נוספת של השרשור- 592812
מה כל כך קשה להבין בזה שכשהיוזמה באה מצד הפקידה ולא מצד התת-אלוף אז אין כאן *כל* *קשר* ליחסי מרות?
אז זהו, שיש.

וקל מאוד להטיח מילים באיילים מאחורי מסווה האלמוניות.
בקריאה נוספת של השרשור- 592814
אם אתה חושב שיחסים בין מרצה לסטודנט דומים במשהו ליחסים בין מפקד לפקידה, אז באמת אין כאן על מה לדבר.
בקריאה נוספת של השרשור- 592811
למיטב ידיעתי *החוק* לא מגדיר את היחס של סטודנט-מרצה (ובפרט כזה *שאיננו* מנחה לתזה) כ'יחסי מרות'.

ומי שטוען שיחסי הכוח הם כאלה חזקים עד שסטודנטית לתואר שני תיאלץ בגללם *ליזום* רומן עם מרצה כלשהו, כנראה לא ממש מכיר לא רק את האקדמיה כי אם גם בני אדם ואת דרך פעולתם.
בקריאה נוספת של השרשור- 592813
ברור שהטיעון לא היה שהיא יזמה את הרומן בגלל יחסי הכוח. המרצה אמור היה לסרב בגלל אותם יחסים.
בקריאה נוספת של השרשור- 592832
הטיעון שלה היה, ואני מצטט, "היום אני מבינה באופן חד משמעי שיש פה ניצול", הוסיפה. "גם אם חשבתי שאני רוצה בקשר, יש מבוגר אחראי, אדם שיש לו כוח עלייך, ולכן השאלה 'מי התחיל' לא רלוונטית. אסור לאנשי סגל להיכנס ליחסים האלה, זה לא 'כוחות'. במצב כזה אין הסכמה מדעת שהיא מוחלטת", "גם אם מישהו לכאורה מסכים, ברגע שיש יחסי כוחות לא-שוויוניים צריך להטיל ספק בהסכמה הזו", ציינה, "הסכמה זו לא חותמת גומי".

המרצה לא היה צריך להסכים, כבר אמרתי את זה מזמן. אבל הטענה *שלה* היא שהיא רק 'חשבה' שהיא רוצה בקשר, 'השאלה מי התחיל לא רלוונטית' (היא, דווקא כן), 'אין הסכמה מדעת', ולכאורה 'הסכימה'. כלומר, לטענתה, זה שהיא *יזמה* שקול למצב בו הוא היה יוזם והיא 'מסכימה'.
בקריאה נוספת של השרשור- 592833
ובנוסף, כאמור - צריך לדייק שמה שהיה היה פסול מוסרית לדעתי, ופסול מבחינת תקנון האוניברסיטה, אבל פלילי - לא, ואין שום דמיון בין הכח שיש לתא"ל על פקודיו ופקודותיו לכוח (?) שיש למרצה על מישהי שעושה אצלו קורס בחירה לתואר שני.
בקריאה נוספת של השרשור- 592889
עד כמה שאני יודע, אין בעיה פלילית עם יחסי מרות אלא רק עם ניצולם לצורך כפיה. אבל אני באמת לא יודע הרבה. אם אתה יודע יותר ממני, אנא הפנה לחוק או לתקדים הרלבנטי, ואשכיל.

ולגבי הטיעון השני שלך -- אני באמת לא יודע שום דבר על האקדמיה ודרכי פעולתה, אבל בוודאי תסכים איתי שיחסי המרות במקרה שלנו חלשים יותר מהמרות שיש למנהל או או למעסיק על עובדת, שהוא יכול לשבור את מטה לחמה. או לקצין על חיילת תחת פיקודו. וכיוצא באלה.
בקריאה נוספת של השרשור- 593331
פקידה, מנקה או עובדת מפעל שמטה לחמה נשבר יכולה למצוא עבודה אחרת, לרוב בפקידות, ניקיון או מפעל.

חיילת משתחררת אחרי שנתיים‏1.

האקדמיה היא מוסד פאודלי. נשרפת בחצר אחת, במיוחד במדינה קטנה כמו ישראל, הפכת לנע ונד ושערי החצרות האחרים לא ייפתחו בפניך (ברוב המכריע של המקרים‏2). זו בעיה קשה כאשר אתה שואף להישאר באקדמיה. כמובן שתמיד ניתן למצוא תעסוקה אחרת, נגיד בפקידות, או בנקיון, או במפעל.

1 ואני לא ממעיטה בחומרת המצבים הללו. יצא לי לצערי לפגוש במספר מקרים של הטרדה ותקיפה מינית בצבא, חלקם קשים. המרות מסתיימת כשהחיילת משתחררת, אם לא לפני כן.

2 והיוצא מן הכלל מעיד על הכלל.
בקריאה נוספת של השרשור- 593343
המרות המיידית שיש למפקדים ומפקדות על פקודיהם ופקודותיהם גדולה לאין שיעור מכל מה שיש למישהו באקדמיה. זו עובדה שלא תשתנה עד שבאקדמיה יהיה אפשר לשלוח מישהו לשלושים יום בכלא. זה שבאקדמיה יש חצרות וקשרים לא משנה את זה - גם בהנחה ש,שלא כמו בחוגים שאני נוהג לבלות בהם, אין כמה מנחים שצהובים זה לזה עד כדי כך שישמחו לקבל את מי שהשני שונא אותו. לאקדמיה גם מגיעים בוגרים יותר, בדרך-כלל.
בקריאה נוספת של השרשור- 593488
הבה נסכים שזו נבלה וזו טריפה.
גם תת-אלוף בצה''ל לא יכול לשלוח פקידה לשלושים בכלא על סעיף ''היא לא הכינה לי קפה'' או ''היא לא עלתה אליי לקפה'' וכדומה.
בקריאה נוספת של השרשור- 593531
תא"ל בצה"ל יכול היה (פעם הרבה יותר מהיום) לנסח מה שהוא רוצה כדי לרתק מישהי לבסיס או להציק לה. האמת, גם היום הוא יוכל, אבל יש מאז פרשת ניר גלילי הרבה יותר סיכוי שהוא יחטוף. ושוב: ביליתי מספיק זמן בצבא ומספיק זמן באקדמיה. אין *שום* דמיון בין המצב של בני 18-19 בצבא למצבם של בני 24+ (בפרשה הזו) באקדמיה. להפוך כל סטודנט\ית לתואר שני לנתון ליחסי מרות עם כל מרצה שאי פעם לימד אותו - מזלזל בסטודנטים ומעמיד בידי המרצים כוח שבמציאות אין להם. וזה עוד בלי קשר לעובדה הספציפית שפה הגברת יזמה, וכבר הערתי את דעתי על טיעון ה'יש יחסי מרות ולכן אני לא אחראי למה שאני יוזם', הידוע בוריאציה אחרת כ'רק מילאתי פקודות'.
בקריאה נוספת של השרשור- 593971
אני לא תומכת בעמדתה של האישה הנדונה לכך שעמדתה דומה לזו של קטין. בחרת אבל לא להתייחס לשני דברים שציינתי:

לכך שבצבא מדובר בסיטואציה זמנית, בעוד שבאקדמיה לפחות אני התייחסתי לאוכלוסיה ששואפת לפתח קריירה (תקן אותי אם אני טועה, אבל להתרשמותי אתה לא נותרת באקדמיה לצרכי קריירה ואינך משתייך לאוכלוסיה זו).
ולכך שבאקדמיה קריירה תלויה במידה מרובה עד מוחלטת בתמיכה מלמעלה, ומי שאיבד תמיכה זו (מסיבות שונות) אינו זוכה ברוב המוחלט של המקרים להמשיך בקריירה.

"רק מילאתי פקודות" או "רק הגנתי על החיילים שלי והשקט בגזרה" זו כבר אופרה אחרת לחלוטין.
בקריאה נוספת של השרשור- 593977
1. בצבא *לפעמים* מדובר בסיטואציה זמנית, ובכל מקרה מדובר בסיטואציה רבת-עוצמה בהרבה (בצבא הקידום עלול להיות תלוי בהרבה בתמיכה מלמעלה). באקדמיה (ואת טועה, פחות או יותר) יש השפעה לתמיכה מלמעלה, אבל יש מעט מאוד מרצים *בודדים* שיוכלו לדפוק את הקריירה האקדמית של סטודנט בכל האוניברסיטאות גם יחד. לדוקטורנטים מומלץ לבחור מרצה שלא סביר שיהיו לו אוייבים בועדת השיפוט, אבל זו בערך תקרת ההשפעה - וגם על אוייבים אפשר להתגבר. הרבה יותר קל למצוא, כדי להתקדם, סיעה אחרת מזו שמנסה לתקוע אותך. ומאוד מאוד מאוד מאוד לא סביר שמרצה *אחד* של סטודנטית לתואר שני יוכל - בלי סיבה שתישמע משכנעת ובהנחה שהסטודנטית גם מסוגלת לכתוב משהו - יוכל להרוס לה את כלל הקריירה. אני מכיר מרצים שהכשילו עבודות, אבל גם לזה היו מעקפים ורחוק מההשפעה הטוטליטרית שאת מייחסת. כמובן, ההשפעה חלשה עוד יותר אצל מי שמסוגל לכתוב ולפרסם דברים משמעותיים; אני מכיר למשל מרצה אחד שלא היה חביב על חבריו כלל, אבל הגיע לדרגת פרופסור מן המניין כי איש לא יכול היה להתכחש להישגיו האקדמיים. שהם, אחרי הכל, פקטור חשוב לא פחות משנאתו האפשרית של מרצה בודד שאיננו המנחה.

ו'רק מילאתי פקודות' היא דוגמה נהדרת לכך שאנחנו *לא* מוכנים לקבל שבהינתן בעל שררה, מי שלמטה מאבד את שיקול הדעת - או שלגיטימי שהוא יאבד.
בקריאה נוספת של השרשור- 593978
שורה חסרה: וזאת גם בהינתן שהתוצאות המיידיות של סירוב פקודה חריפות הרבה יותר מכל מה שאפשר לעשות באקדמיה.
בקריאה נוספת של השרשור- 594156
"בצבא *לפעמים* מדובר בסיטואציה זמנית"
מקובל, אבל אחוז המבקשים קריירה צבאית מבין המתגייסים קטן בהרבה מאחוז המבקשים קריירה אקדמית מבין הסטודנטים לתואר שני.

לא ניסיתי לטעון שמרצה בודד יכול לדפוק קריירה אקדמית. אבל הדינמיקה השלילית שעשויה להתפתח כוללת יותר משני אנשים. ממבט מבחוץ ובלי להכיר את פרטי המקרה מקרוב נראה שהגרעין לכך שבן דיין לא מצאה יותר את מקומה בחוג לסוציולוגיה בירושלים הוא ברומאן שניהלה עם איכקוראימלו‏1.
המצב קצת יותר מסובך כשהחוג קטן ולא קיים באוניברסיטאות אחרות‏2.
מה שאתה מתאר כאן למעלה בהתקדמות אקדמית עדיין דורש תנאים אופטימליים (מעבר לכישרון הטבעי של המועמד): מנחה תומך, דלתות פתוחות לפרסומים בכתבי עת ולהשתתפות בכנסים, אפשרות להתקבל למשרות. כל אלה לא מובנים מאליהם. יש הרבה יותר סיפורים כמו זה המופיע בסוף הפוסט הזה.
ומתוך כך יחסי התלות באקדמיה גדולים יותר.

1 ואז הם סיימו, ואז הוא נהייה גס רוח, ואז היא התקוממה, ואז החליטו שנוכחותה לא נחוצה יותר בחוג.
2 אני מכירה מישהי שהסתכסכה עם חוג קטן ובודד (מסיבות אחרות). אז הדוקטורט והמשך הקריירה היו אפשריים רק בדיציפלינה אחרת.
בקריאה נוספת של השרשור- 594161
ואחוז הנכנסים לכלא מבין הסטודנטים לתואר שני, או אפילו הנשארים שבת, קטן בהרבה מאחוז החיילים העושים כך; למעשה, אפילו אחוז הסטודנטים לתואר שני שחבריהם ללימודים עשו להם טקסי חניכה אלימים, או אחוז הסטודנטים לתואר שני שהמרצים שלהם הורידו אותם למצב שתיים בגלל שעשו משהו שלא מצא חן בעיניהם, קטן מאוד, כנראה קטן יותר מאשר בצבא. אני מניח שעוד יותר קטן אחוז הסטודנטים לתואר שני שהמרצים שלהם, למשל, לא שחררו אותם לחתונה של בן-דוד כי יש שיעור חשוב ומצטערים, אתה לא תפסיד אותו בשום מחיר. וכן הלחאה כדי להניח שסטודנט לתואר שני מאבד את שיקול דעתו ואחריותו ברגע שמפציע מרצה בסביבה, צריך ללכת די רחוק. אם שירתת בצבא, הדבר אמור להיות ברור לך למדי.

ההשערות לגבי אורטל בן דיין הן השערות, ואני הייתי מעדיף לקרוא את העבודות שלה והמאמרים שפרסמה ולחוות דעה על הסיבות לקיפאונה של הקריירה האקדמית שלה. כנ"ל, ה'תנאים האופטימליים' האלה הם דמיוניים: במעט מאוד חוגים יש חונטה חובקת עולם. סיפורים כמו זה שמופיע בפוסט ההוא אומרים כלום בדיוק; מאמרים שלי ושל אחרים נדחו (כולל כאלה שפורסמו אח"כ בכתבי עת אקדמיים אחרים), ולמעשה אני לא מכיר כמעט אקדמאים ש*לא* דחו להם מאמר בלי נימוקים פעם-פעמיים. כמובן יש לציין ש,לפחות בתחום שלי, השיפוט הוא ללא ידיעת שם הכותב, מה שקצת מקשה על אפליה לפי מין ועדה.

אפשר להתווכח על פרטים, אבל האקדמיה שאת מציגה היא מוסד חשוך להפליא, שכמעט שום אדם שפוי לא ירצה להשתלב בה, ושונה למדי מהאקדמיה המוכרת לי על חסרונותיה. למעשה, אפשר מדברייך להסיק שהאקדמיה היא המוסד הטוטליטרי היחיד שנותר בעולמנו מחוץ לצפון-קוריאה. ובכלל, כדאי מאוד לבטל אותה, אם היא גורמת כאלה נזקים נפשיים לאנשים בוגרים, שמאבדים את כל שיקול הדעת שלהם ויכולת השיפוט ברגע שמישהו למעלה מהם בסולם הדרגות מופיע באזור החיוג שלהם.
בקריאה נוספת של השרשור- 592685
אני מסכים שזה לא חכם לערב יחסים אינטימיים ביחסים מקצועיים, ושזה סביר שהאוניברסיטה אוסרת על כך בתקנון.
אבל יש הבדל בין לא חכם ללא לגיטימי.
יחסים אינטימיים *בהסכמה* בין שני בוגרים הם לגיטימיים, נקודה.
עם כל הכבוד לציונים לא אובייקטיביים, חופש הפרט הוא ערך קריטי.
האיסור על יחסים אינטימיים ביחסי מרות הוא לא בגלל בעיה מוסרית אינהרנטית, אלא בגלל בעיה סוציולוגית פרקטית מאוד - הטרדה מינית היא בעיה שכיחה מאוד, והסכמה חופשית ביחסי מרות היא לא ענין טריביאלי להוכחה במיוחד במצבן הפסיכולוגי של חלק מהקורבנות. אי-לכך החוק מאוד קונסרבטיבי (ולמען הסר ספק, אני בעד).
ברם, השאיפה היא שבסופו של תהליך החוק יתנה את קיום העבירה ביסוד הנפשי של המעורבים (קרי, האם היתה הסכמה חופשית, או כוונת זדון, או שניהם).

במקרה שלפנינו, לא זו בלבד שאין יחסי מרות, אלא שה"קורבן" מודה בפה מלא שהיתה הסכמה חופשית.
בקריאה נוספת של השרשור- 592688
אני מסכים עם כל שאר מה שכתבת פה, אבל אני לא חושב שהבעיה עם ערבוב יחסים רומנטיים ויחסי מרות היא מה שציינת. הבעיה היא ניגוד אינטרסים של הבכיר והחשש למשוא פנים, או למראית עין לכזה. זה הכול (וכך גם, במוצהר, במקרה שלנו).

המערכת בסך הכול מנסה להגן על עצמה. אין לה פה עניין בהגנה על הסטודנטים, עניין שמושאר לשיקול דעתם הבוגר והאחראי, או לכל היותר לחוקים נגד הטרדה מינית שיש להם רף גבוה בהרבה.

אלה שני נושאים שונים לגמרי, ניגוד אינטרסים והגנה על הסטודנטים. אנחנו כל הזמן מבלבלים ביניהם, בדיון הזה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592691
אני מסכים לגמרי (כשכתבתי על ''האיסור על יחסים אינטימיים ביחסי מרות'', התכוונתי על החוק למניעת הטרדה מינית, קרי לנושא ההגנה על סטודנטים, וניסיתי להבהיר שאין הוא רלבנטי במקרה דנן).
בקריאה נוספת של השרשור- 592686
הוא, כאמור, ראוי לעונש ואין בכך שום דבר חדש. בהנמקות של הסטודנטית, בהחלט יש (למרות תקדים אורטל-בן-דיין).
בקריאה נוספת של השרשור- 592744
"מסתובבים"? אני לא מסתובבת. אני יושבת פה כבר חצי שעה ואף אחד עוד לא הציע לי אפילו כוס מים.
בקריאה נוספת של השרשור- 592961
כולנו פולנים...:)
בקריאה נוספת של השרשור- 592753
מסתובבים כאן אנשים שיחסים אינטימיים בין שני בגירים שפויים נראים להם כדבר לגיטימי. מסתובבים כאו אנשים שחושבים שנשים בכלל וסטודנטיות בפרט אינן יצורים עלובים ושבריריים שזקוקים להגנה מפני עצמן, בניגוד לתפיסה המשונה שנקראת ''פמיניזם'' וגורסת את ההיפך.
בקריאה נוספת של השרשור- 592778
מעניין מה היו אומרים עלייך הזוג קררייטלר בזמנו או הזו מרגלית בימינו.
בקריאה נוספת של השרשור- 592526
מעבר לתסריט האלטרואיסטי, אא צודקת.

וחוץ מזה, איך הוא תלוי בה בענייני החוק?
את מבינה שמדובר בעברה משמעתית?
אחרי ארבעה חודשי השהייה, שניים מהם עם שכר, הוא שוב במשחק. אז הקידום שלו התעכב מעט, איך זה מוציא אותו "תלוי מאוד"?
יש אבסורד מסויים בטענה שהאופציה שלה לתלונה היא היא שיוצרת שיוויון ביניהם, וזה מה שהופך את עצם התלונה לפסולה.

אה, כן. "השפיטו" מלשון שפוט/ה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592539
תודה על השפיטות. הייתי צריכה לנחש, אבל לא ניחשתי.
וטענת השוויון ודאי איננה אבסורדית יותר מהטענה שאת יכולה ליזום רומן עם מישהו ובו בזמן לטעון שהסכמתך לרומן זה איננה חופשית. טענה אחרונה זו, אגב, פירושה שנשים מעולם אינן אחראיות למעשיהן, לעולם אינן מגיעות לבגרות, ולמעשה יש למנות להן אפוטרופסים צמודים שידונו עם כל מחזר פוטנציאלי באילו פעולה/דיבור שלהן אפשד לראות הסכמה חופשית שינשקו את ידן. ואחר כך אפשר לכעוס על החרדים שלדבריהן נשים דעתם קלה והן פסולות לעדות. באמת מבחיל.
בקריאה נוספת של השרשור- 592541
אז אם הטענה הזו אבסורדית, את לא תסתפקי בציון עובדה זו אלא תעלי טענות אבסורדיות משלך ותקנחי ב"היא הרסה לו את החייייייים!".
כך את מנסה לתרום לתפיסה שדעת נשים אינה קלה (על ההדק)?
בקריאה נוספת של השרשור- 592557
איפה בדיוק אמרתי שהיא הרסה לו את החיים ועוד נפלתי על קוצם של יו"דים? ומדוע את שמה מלים במקלדתי?
בקריאה נוספת של השרשור- 592569
אני מתנצלת.

בנימה פחות מתלהמת: אפשר להתנגד לטענתה של הסטודנטית לפאסיביות מוחלטת (ממה שמשתמע מהכתבה לפחות). הרבה איילים כבר הסכימו איתך בעניין הזה. אבל הטענה שבין הסטודנטית לבין הפרופסור התקיים שיוויון היא הקצנה לכיוון השני. ו"היא הוכיחה בגדול שהוא תלוי בה בענייני החוק. תלוי מאוד." משחק לידיהם (השוביניסטיות לרוב) של מי שמאשימים את כל המתלוננים/ות בפגיעה במושא תלונתם.
בקריאה נוספת של השרשור- 592576
אני בהחלט לא בטוחה שיש כאן הקצנה כלשהי. ציון בקורס שאיננו קורס חובה איננו קובע בחייך יותר מחודשיים של השעיה ללא תשלום. למען האמת, הוא קובע פחות.
ולגבי ה"משחק לידיהם" של אנשים שונים עם תפיסות ואינטרסים שונים - זהו טיעון שאפשר להעלות תמיד ביחס לדיון לגופו של עניין מוגדר: טיפשים ונוכלים יכולים להכליל אותו באופן מעוות. יש לי אחריות למעשיי, לא למעשיהם.
בקריאה נוספת של השרשור- 592590
סליחה, פרופסור וסטודנטית לתואר שני אינם נמצאים במעמד שווה בתוך המערכת. נקודה.
הטענה של הסטודנטית היתה גם שחלק מהשיקול להתלונן היה כרוך בכך שהיא ממילא ''שרופה'' בחוג. כלומר כל עוד היתה לה פרספקטיבה מקצועית, היה לה מה להפסיד מתלונה. זה קצת יותר מציון בקורס (שאני מוכנה להתערב שהיא כן קיבלה).
בקריאה נוספת של השרשור- 592594
מעמדם אינו שווה ביחס ללימודים ולקריירה האקדמית. אבל ביחס לקשר רומנטי? ודאי שכן. גם לא ברור מדוע היא "שרופה" בחוג. משום שניהלה רומן עם המרצה? משום שהוא גמר איתה?
ומה כוונתך שהיא קיבלה ציון? ודאי שהיא קיבלה. מישהו אמר אחרת?
בקריאה נוספת של השרשור- 592664
מתנהל כאן שיח חרשים ולכן אסיים בזאת:

א. גם בתחום המקצועי וגם בתחום האישי יש את האידאל (שוויון לכל), ויש את המציאות. שני דברים נפרדים.

ב. אם היו לה פרספקטיבות מקצועיות היא לא היתה מתלוננת. הסתיימו הפרספקטיבות המקצועיות (מסיבות שלא מצויינות בשום מקום) ואז היא יכלה להתלונן. אם כך המצב, אז היה לה הרבה יותר מה להפסיד מציון בקורס שאינו קורס חובה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592694
טוב, מבחינתי הוכחת את טענותיי, אז על הכיפק.
וגפ הגענו סוף סוף לנקודת הסכמה -בהחלט שיח חרשים שאין טעם להמשיכו.
בקריאה נוספת של השרשור- 592543
אני איתך מבחינת הסנטימנטים בעניין הזה. רק רציתי לומר שאין שום דבר בחוק/נוהל הרלבנטי או באף טענה שראיתי עד עכשיו שהועלתה בדיון שמדברת על נשים דווקא. עקרונית, הסיפור והדיון היו נראים בדיוק אותו דבר גם אם היה מדובר במרצה-אשה ובסטודנט. או, אם כבר, במרצה-גבר ובסטודנט, או במרצה-אשה ובסטודנטית.
בקריאה נוספת של השרשור- 592559
זהו, שאני לא מאמינה שהדיון היה נראה אותו דבר לו היה מדובר במרצה'אשה ובסטודנט, גם אם בעברית לא מנוקדת מרצה הוא/היא מרצה היא/הוא מרצה. אבל כמובן, נוכל לבדוק זאת רק אם יקרה אי פעם מקרה דומה עם סטודנט ממין זכר...
בקריאה נוספת של השרשור- 592621
מאוד יכול להיות אבל אף אחד לא טען טיעון מגדרי בצורה מוצהרת (לכן כתבתי ''עקרונית''). את תמיד יכולה לטעון לסטנדרט כפול.
בקריאה נוספת של השרשור- 592549
גם אני מסכימה. ולא רק לגבי נשים - גם לגבי סטודנטים בכלל.
בקריאה נוספת של השרשור- 592515
מבלי להתייחס למקרה הנדון אני מרגישה אי נוחות מסויימת מסגנון דברייך: לפי הפסקה הלפני-אחרונה בתגובה הזו אפשר לקבל את הרושם שסטודנטיות לתואר שני הן ילדות בנות 16 שצמחו במנזר ולא הכירו מימיהן את העולם החיצון. לא רק שיש בהתייחסות הזאת משהו לא הוגן כלפי המרצים שמצטיירים כחבורת נבלים חסרי מצפון שאין בהם צדיק אחד, אלא שזה פוגע, שוב - עפ"י התחושה וההתרשמות האישית שלי - בתדמיתן של הסטודנטיות עצמן. סטודנטית לתואר שני היא בדרך כלל בנאדם בוגר ובעלת נסיון סביר הן בחיים הסטודנטיאליים והן בחיים בכלל, ובד"כ היא מכירה מצויין את כללי המשחק ויודעת טוב מאוד מי למעלה ומי למטה (לא מבחינה מינית).
בקריאה נוספת של השרשור- 592528
צר לי, סטודנטית לשעבר, אני כותבת כאן מתוך נסיון רב שנים בתוך המוסד האקדמי.

סטודנטיות הן אולי לא פרחי נזירות בנות 16, אבל עולם האקדמיה הוא... תופעה. בדובר במשהו שקשור פחות לידע כללי על המתרחש בעולם, ויותר לרמה החווייתית.
זה קשור לכך שהעיסוק בהגות הוא משהו רב עוצמה, ליבידיאני (או דיוניסי) באופיו.

במעבר מתואר ראשון לתואר שני, עומק ההגות עולה (ואיתו עוצמת התחושות שנובעות ממנו). במקביל לכך הקירבה המובנית למנחים עולה.
כך זה גם במעבר מהתואר השני לשלישי.

תכופות נוצר מתח מיני. יש מי שמתבלבל/ת מהעניין. יש מי שמחפש/ת חיזוקים שאינם בעלי אופי אינטלקטואלי. דברים כאלו יש בכל השלבים, אבל מי שנמצאים במערכת מעל לעשור יכירו את הדינמיקה הזאת הרבה יותר טוב ממי שכרגע עוד נמצאים בשלבים מוקדמים יותר.

לא חשבתי על מרצים כנבלים חסרי מצפון, אבל רוב מי שאני נתקלתי בהם במהלך השנים ידעו לשמור על הגבולות.
בקריאה נוספת של השרשור- 592531
...והנה נפתח הפתח לדיון על השאלה האם זו אכן תופעה שעיקרה בפקולטות למדעי הרוח, ועד כמה דברים כאלו יקרו בפקולטות למדעים מדוייקים/מדעי הטבע למיניהן (אני מאוד אוהב את מה שלמדתי באוניברסיטה, אבל מעולם לא נתקלתי בתחושות מסוג זו שעליהן מדובר כאן).
בקריאה נוספת של השרשור- 592551
אההה, פונקציות מרוכבות והתמרות אינטגרליות, משמחות ומספקות ככל שיהיו - וכי יוכלו לקרב את התלמידות אף כמלוא הנימה אל פסגות שכרון האקסטזה הרב-שנתי שאליהן ימריאו על כנפי לחש הקסמים ההגותי האפל: "פוקו-לאקאן-דרידה"? הכיצד, איך ובאיזה אופן? לא ולא! לא ייתכן!
בקריאה נוספת של השרשור- 592555
האמת, הייתי שמחה אם היה נפתח דיון כזה, ולא רק וריאציות סאטיריות.

אני מרגישה שאני צריכה להוסיף מאמר מגבה, בשביל להגן על נכונות הטענה בכלל. הוא מתגבר גם את הרעיון שלפחות בדימיון התרבותי התופעה הזו שייכת למדעי הרוח.

בכל מקרה, אם זה באמת נכון, אם התופעה באמת מוגבלת למדעי הרוח, לי לא ברור למה. הריגוש נובע מגילוי, מפריצת דרך מחשבתית, ממקוריות ולא פחות חשוב: מאיטראקציה וסיעור המוחות המשותף. כל האלמנטים האלה, למיטב ידיעתי מתקיימים גם במדעי הטבע ומדעים מדוייקים.
בקריאה נוספת של השרשור- 592564
אני עצמי חושב שהריגוש *לא* נובע מכך. אולי הוא נובע מכך בתוספת לאופי מסויים שמלכתחילה נמשך יותר למדעי הרוח, או אולי מאופי הנושאים עצמם.
בקריאה נוספת של השרשור- 592581
הריגוש במתמטיקה בהחלט נובע מגילוי, פריצת דרך מחשבתית ומקוריות - אבל הוא מפעיל את הליבידו על מושאם של כל אלה, לא על הפרטנרים לסיעור מוחות אם יש כזה.
''ניסיתי את שניהם וזה ממש לא דומה'' 592687
במדעים מדויקים (או במדעי החיים, או בהיסטוריה) לומדים על אובייקט חיצוני. הלימודים יכולים להיות מרתקים ומחכימים, אבל את לא מערבים את הלומד עצמו. בסוציולוגיה או בפילוסופיה, הלימודים נוגעים כמעט בהגדרה לעצם ההבנה של אדם את עצמו ואת מקומו בחברה. המרצה מעביר לתלמיד ידע שיכול לערער ולבנות מחדש את כל תפיסתו של מי הוא, מדוע הוא כזה, איך הוא יכול להיות אחרת ומה יכול להיות חשוב באמת. את כל זה עושה המרצה באהבה ובהתלהבות, ובחוכמה שאולה, ואולי גם בגילוי לב ניכר, שהרי חוכמת התחום נוגעת לכל אדם.

אין בכלל מה להשוות את הרמה של המעורבות רגשית.
''ניסיתי את שניהם וזה ממש לא דומה'' 592695
בשביל מה לערב מעורבות רגשית?

רוב האוכלוסייה היא הטרוסקסואלית ויש מחסור ידוע בנשים צעירות במדעים המדוייקים

זה כל מה שצריך בשביל להסביר את ההבדלים(אם הם קיימים) בין הפקולטות
''ניסיתי את שניהם וזה ממש לא דומה'' 592697
אין לי ראיות כמותיות, אל מדעי החיים הם יכולים לספק מבחן מתאים.
''ניסיתי את שניהם וזה ממש לא דומה'' 592698
זה היה עובד אילו התופעה הייתה מחולקת בצורה שווה במדעי הרוח, וכמדומה שלא כך הוא - יש חוגים שבהם יש יותר סיכוי שזה יקרה, ולא לפי מספר הסטודנטיות ביחס לסטודנטים.

כמו-כן, גם במדעים מדוייקים יש יותר סטודנטיות ממרצים, מספרית.
''ניסיתי את שניהם וזה ממש לא דומה'' 592707
התופעה תלוייה במספר הסטודנטיות למרצה

ככל שיש יותר סטונדטיות למרצה כך הסיכוי שיקרה משהו הוא יותר גדול
בקריאה נוספת של השרשור- 592577
ממה *שלמדתי* באוניברסיטה? אתה לא נמצא שם יותר?
בקריאה נוספת של השרשור- 592578
בקרוב לא, כנראה, אבל אני מדבר ספציפית על לימודים לתואר.
בקריאה נוספת של השרשור- 592582
אני מסרבת וקוראת אותך לסדר.
בקריאה נוספת של השרשור- 592604
יותר סביר שזה יקרה במדעי הרוח והחברה (ודוק: בחוגים מסויימים. בזהירות אומר שיותר סביר שזה יקרה בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה מאשר בחוג לתלמוד), בגלל שבמדעי הטבע בד"כ לא מלמדים את הסטודנטים את תיאוריות יחסי-הכוח-כמפתח-לכל-דבר.

(ואכן, יש לי בהחלט הנאה מסויימת כשפרשיות כאלה נחשפות דווקא באותם חוגים, וכל מיני מרצים (בעיקר, אבל אין לי ספק שבשנים הקרובות גם מרצות) נאלצים פתאום לגלות שהממזרים החליפו את הכללים. רוצה לומר, לימדתם שהכל הוא יחסי כוח והאדם היחיד הוא כלום ומשנולד הוא כבול באזיקים? אז התלונות האלה הן המשך הגיוני של מה שלימדתם. עכשיו תסתדרו עם זה).
לו רק היית קצת יותר נערה שלי 592616
שתי הפרוטות שלי, שאני אפילו לא יודע עד כמה הן מתאימות בדיוק למקרה הנידון: בתקופת התואר הראשון הייתי עסוק מאוד בחיפוש אחר פרטנריות לקשר רומנטי, ובאופן אובססיבי ממש בכמיהה לפרטנרית כזו. מושאיות הכמיהה היו בשפע בפקולטה שלי ובפקולטות השכנות בטכניון, אבל היותה של מישהי מתרגלת - היו המון - ומתוך כך העובדה שהיא משפריצה ניצוצות גאונות מול הכיתה - הוסיף לה המון נקודות כמיהה. (בנוגע למרצות, לא זכור לי כרגע שהיתה אף אחת כזו בגיל רלוונטי.)
לו רק היית קצת יותר נערה שלי 592636
מעניין. מבחינתי היה ברור שמרצים ומתרגלים אינם יכולים להוות לי מושא כמיהה, מעצם היותם כאלה. לא היה בזה שום דבר מוסרי או אתי, רק רתיעה רגשית מפני קשר רומנטי איתם.
מאידך גיסא, ניצוצות גאונות גם לא ניכרו אצלם, למרבה הצער, למעט פרופסור אחד שכבר אז היה בן 70 לפחות.
בקריאה נוספת של השרשור- 592545
"העיסוק בהגות הוא משהו רב עוצמה, ליבידיאני (או דיוניסי) באופיו.
במעבר מתואר ראשון לתואר שני, עומק ההגות עולה (ואיתו עוצמת התחושות שנובעות ממנו). במקביל לכך הקירבה המובנית למנחים עולה. כך זה גם במעבר מהתואר השני לשלישי."

רעיון לסרט: אורגיה בחדר הישיבות הפקולטתי בהשתתפות פרופסורים ופרופסוריות בני שבעים ומעלה. השגלן הראשי יוצא מתוך העוגה חמוש רק במקטרת הקצרה שלו, שמראה.. כמה הוא אינטלקטואל. שהרי הוא בעל שם בתחום ביקורת ביקורת ביקורת התבונה הטהורה. (בן שמונים ושתיים, אבל נראה בן שבעים ושש גג). עשן יוצא, אש ניצתת, הפקולטה נשרפת מרוב ארוטיקה.
בקריאה נוספת של השרשור- 592609
ועכשיו כולנו מבינים למה ישעיהו ברלין, כשנשאל על ידי עמיתיו למה הסתיר דווקא את פניו כשסטודנטיות התקרבו למקום בו טבלו כל המרצים הנ"ל בעירום, ענה In Oxford i'm known by my face.

(האמת, שמנסיון רב שנים באקדמיה לא הכרתי שום דבר כזה, אבל החוג שלי הוא מקום משעמם שבו ההוגים הם פרוסים מתים או סינים מתים, והגם שמתווכחים עליהם לא מעט טרם ראיתי את המרצים והמרצות הופכים לאובייקטים ארוטיים של הסטודנטים).
בקריאה נוספת של השרשור- 592644
ישעיהו ברלין?! בגרסה שאני מכיר מדובר בעמיתו, ססיל מוריס באורה (שעובדת היותו הומו מטילה אור אחר לחלוטין על הפואנטה)
בקריאה נוספת של השרשור- 592647
הכרתי את זה על ברלין, אבל לספר את זה על באורה קצת מחמיץ את כל הפואנטה, לא?
בקריאה נוספת של השרשור- 592550
נגיד שאת צודקת (אני ודאי הגעתי קרוב מאוד להערצה של מרצים היכן שלמדתי). אני רק לא מבינה איפה פה הבעיה ולמה דחף רומנטי או מיני מסוג זה הוא אסור או מגונה.
הכובשת את יצרה 592552
לא הדחף שבלבב פנימה הוא המגונה אלא מימושו המעשי תוך גלגול עיניים לשמיים.
הכובשת את יצרה 592556
באמת לא מדובר בדחף אלא באופן מימושו.

מתוך המאמר שקישרתי למעלה לגדי:

Love is a flame, and the good teacher raises in students a burning desire for his or her approval and attention, his or her voice and presence, that is" erotic in its urgency and intensity. The professor ignites these feelings just by standing in front of a classroom talking about Shakespeare or anthropology or physics, but the fruits of the mind are that sweet, and intellect has the power to call forth new forces in the soul. Students will sometimes mistake this earthquake for sexual attraction, and the foolish or inexperienced or cynical instructor will exploit that confusion for his or her own gratification. But the great majority of professors understand that the art of teaching consists not only of arousing desire but of redirecting it toward its proper object, from the teacher to the thing taught."
הכובשת את יצרה 592562
אם אנחנו כבר בעניין מדעי הרוח, זאת פסקה שכל כך נסמכת על מסורת אפלטוניסטית. ההפרדה בין חומר ורוח, וההנחה ש"sexual attraction" היא דרגה נמוכה, ושבהכוונה נכונה התלמיד יכול להתעלות ל"proper object" שהוא "the thing taught". סוקרטס לא היה מסכים, פרויד היה מתנגד, וכנראה גם חנה ארנדט לא הייתה מרוצה.
הכובשת את יצרה 592565
...ודניאל בויארין היה מביא דוגמאות נוגדות מתוך מסורת הלימוד היהודית.

כן, נקודת היציאה של המאמר אפלטונית להחריד. אבל דווקא מתוך הפיסקה כאן מגיחים פרויד והפסיכואנליזה, עם אובייקט התשוקה, ההעברה והדמות הסמכותית המעניקה תשומת לב ואישרור. ולמען השם, כשהוא קורא להגות Brain Sex אני חושבת שיש כאן איזושהי הכרה בערבוב בין חומר ורוח.

ובסופו של דבר, לפחות לגבי יחסי מרצה וסטודנט הוא צודק לדעתי, התשוקה היא באמת קשורה לידע, וההגשמה הפחות מוצלחת שלה בתחום הזה היא דרך יחסי מין.

חוץ מזה רף הבעייתיות בהגשמה פיזית מעין זו גבוה יותר גם משום שהאקדמיה היא מוסד פאודלי, לפחות עבור מי ששואף להשאר בתחומה. יחסי התלות ממשיכים למעבר לקורס היחיד וגם מעבר לתזה ומתבטאים במתן תפקידים, שיתוף פעולה בפרוייקטים ובהענקת המלצות. בתוך התלות הזו האינטרס של הסטודנט היא שהיחסים הבינאישיים יהיו כמה שיותר פשוטים, כמה שיותר לעניין.
הכובשת את יצרה 592571
קשה לי להסכים ש"האינטרס של הסטודנט היא שהיחסים הבינאישיים יהיו כמה שיותר פשוטים, כמה שיותר לעניין". האוניברסיטה, בייחוד בתארים מתקדמים במדעי הרוח, מבוססת על תהליך של חונכות, שכולל בתוכו גם העברה. אלו יחסים מסובכים, שכוללים גם רגשות של אהבה-שנאה כלפי דמויות סמכותניות. הדואליות ביחסים מאפשרת מצד אחד לאמץ את נקודות המבט של החונך ולעבור סוציאליזציה אקדמית ראויה, ומצד שני לנסות להתקדם מעבר לנקודת המבט הזאת ולפתח מחשבה עצמאית. ביחסים בין חונך לחניך יש גם אלמנטים של ניצול, משני הצדדים. החניך זקוק לא רק לידע והכשרה, אלא גם לשימוש בקשרים ובכוח של החונך. החונך, בתורו, מעוניין להפיץ את הקול הייחודי שלו, וגם באופן מעשי מעמדו מושפע מכמות ומאיכות הסטודנטים שלו.

חונכות יש, ניצול הדדי יש, אז למה לא מין? אני מניח ש(כמו שלימד אותנו ובר) מוסדות בירוקרטים נבנו על בסיס האתיקה הפרוטסטנטית. האתיקה הזאת לא חובבת גדולה של מין ולא יודעת להתמודד איתו. יש בה פחד מהכוחות הויטאליסטים שעלולים לפרוץ ולהרוס את כל הסדר והשיטתיות הארגונית.
אני לא מכיר חלופה טובה למוסדות בירוקרטים, אז כנראה זה יצטרך להישאר כך. אבל נראה לי שאין צורך במטאפיסיקה אפלטוניסטית כדי לתרץ מצב שנוצר מהתגלגלות ההיסטוריה.
הכובשת את יצרה 592591
זה תיאור יפה של יחסי מנחה ומונחה. תודה. אבל גם סוג כזה של יחסי אהבה-שנאה מצוי על סקלה רחבה ודינמיקה לא נכונה עשויה להיות הרסנית. לכן האינטרס של הסטודנט הוא שהיחסים הללו יהיו פשוטים *יחסית*.

הוצאת יחסי המין מהקודקס האקדמי התרחשה למיטב זכרוני לפני ייסוד הכנסיה הפרוטסטנטית, וגם במדינות שמעולם לא קיבלו עליהן את עול הדת הזו, כך שהחיבור לאתיקה הפרוטסטנטית לא נראה לי מאוד מבוסס.
הכובשת את יצרה 592583
כל המאמר הזה הוא מגוחך. אפילו פסיכולוגים כבר מכירים שנים רבות בעובדה שההעברה היא הדדית.
הכובשת את יצרה 592592
וואללה. אני חשבתי שמדובר על מאמר קליל על ייצוג האקדמאים בקולנוע האמריקאי, ותפיסתם בחברה לעומת מהות העיסוק שלהם. מסתבר שזה בעצם היה צריך להיות מאמר מבוא באפילו-פסיכולוגיה. באמת מאמר מבוא לא מוצלח.
בקריאה נוספת של השרשור- 592554
באמת לא מבינה?!יש בעיה של ציונים לא אובייקטיביים ולכן אסור להם להיות באותו הקורס לפי החוק.
בקריאה נוספת של השרשור- 592584
בעיה של ציונים לא אובייקטיביים יכולה להיות גם בלי שיתקיימו שום יחסים קרובים. מרצים הם בני אדם.
בקריאה נוספת של השרשור- 592617
אבל כשיש קשר רומנטי, והציון הוא ממילא הערכה שאינה מחושבת מתמטית מתוך התוכן (מדעי הרוח), נראה כמעט בלתי אפשרי לתת ציון אוביקטיבי.
בקריאה נוספת של השרשור- 592622
האמת היא שכל עניין הציונים ברוב התחומים במדעי הרוח והחברה הוא די בעייתי. אתן לך דוגמא. למדה אתי פעם בחורה מבריקה ביותר, ומקורית מאוד. הברק, כמובן, עזר בדרך כלל. המקוריות - לפעמים הייתה עלולה להפריע. מרצים שלא הכירו אותה לפעמים לא היו משקיעים את הזמן והמחשבה להבין באמת למה התכוונה, והיו עלולים לפטור הרבה ממה שכתבה כשטויות, גם כשבפועל היה מדובר בעצם בדברים חכמים מאוד, ולהוריד את ציוניה. בסופו של דבר, אמנם, כשהגיעה לתואר השני כבר הכירו אותה מספיק כדי להתגבר על "מכשלה" זו ואת הדוקטורט היא עברה בהצטיינות יתרה, אבל בתואר הראשון זה עורר קשיים מסוימים.
ודוגמא אחרת: ידיד שלי שהוא מרצה לפילוסופיה סיפר לי פעם שאחד מעמיתיו התקשה מאוד בהתייחסות למבחן שבדק וביקש ממנו לעבור עליו גם הוא. הוא אמר שמצד אחד, הטקסט שהוגש לו נראה כהבל הבלים או פשוט חשיבה מוטרפת למדי, אבל מצד שני - משהו מנע ממנו לפסול אותו בלי דעה נוספת: בסך הכל, אמר, המרצים הראשונים שקראו בחינות של ויטגנשטיין גם הם תפסו אותם כך.
בקריאה נוספת של השרשור- 592626
גם במדעים מדוייקים יש בעיה דומה, וכך קיבלנו את דיון 1571.
בקריאה נוספת של השרשור- 592630
אכן נכון, אבל סביר ששם זה לא קורה בתואר ראשון או שני, אמת?
בקריאה נוספת של השרשור- 592637
נ.ב. בעצם נראה לי שבמתמטיקה בעיות כאלה מופיעות בעיקר עם אנשים שבאים מחוץ למערכת. ואגב, האם נראה/ידוע לך אם הן קיימות גם בפיסיקה? שם סביר שזה רווח הרבה פחות אם בכלל, לא?
בקריאה נוספת של השרשור- 592662
גם בפיזיקה לא חסרים, לדעתי.

ואני לא רואה סיבה למה במתמטיקה זה לא יקרה כבר בתואר ראשון.
בקריאה נוספת של השרשור- 592586
נכון, לא התייחסתי להיבט החוקי. אבל מה ששמעתי דומה יותר לגינוי מוסרי מאשר להקפדה חוקית.
כן, בטח 592700
היא רוצה להגן על סטודנטיות עתידיות שיבואו למרצה, יספרו לו שהן מאוהבות בו ויקיימו איתו יחסי מין במשרד שלו. איך אפשר לפקפק בזה?
מה היה אילו 592553
אני מצמיד תגובה זו לתגובתך בגלל הערתך שבסוגריים ''בהנחה שהיא דוברת אמת''. אני חושב שאין כאן מקום לפקפק בכך, משום שלא ראיתי סתירה בין גרסת הסטודנטית וגרסת המרצה, ולכן הסבירות שמדובר בסיפור אמיתי גבוהה.
המקרה הזה מזכיר לי דיון ישן באייל על מקרה של הרשעה ב''הטרדה מינית'' של מעביד בעובדת, שהיה רומן ביניהם, וסיבת התלונה לא הייתה ה''הטרדה'' עצמה אלא דווקא הפסקתה ביוזמת המעביד. זה נראה לי אז מאד תמוה.
ואם נחזור לעניין שלנו, אני חושב שהעובדה שהסטודנטית בחרה להתלונן תוך הצמדות לגרסת האמת, ואפילו בלי להכחיש שהרומן היה ביוזמתה, היא מזל גדול מאד למרצה, ולו היה דתי היה צריך ללכת לברך ברכת הגומל. אני מנסה לחשוב מה היה קורה לו הייתה הסטודנטית הולכת למשטרה ומתלוננת על אונס תוך גיבוי סיפורה בדגימת די אן אי, ובשרי נעשה חידודין חידודין. איני מאמין במערכות הצדק שלנו. רב הסיכוי שבסופו של דבר היה מוצא אותו מרצה את מקומו בתא ליד הנשיא לשעבר, אחרי שעבר כבר דרך כל ערכאות השפיטה, למרות שהאמת היא אחרת לגמרי.
מה היה אילו 592572
אני מניח שהתכוונת לפסיקה: יחסי מין מזדמנים וחסוים בין ממונה לעובד הם הטרדה מינית.
מה היה אילו 592580
אצלי הלינק מוביל לדיון 2696.
מה היה אילו 592588
אתה מתכוון ליחסי מין בין ישראל לאיסלאם?
מה היה אילו 592585
(תיקון) אני מניח שהתכוונת לפסיקה: יחסי מין מזדמנים וחסוים בין ממונה לעובד הם הטרדה מינית

ואם אני כבר מבזבז את זמנכם:
* הנשיא לשעבר משה קצב יקבל לשכה מפוארת במגדלי אביב ברמת גן, שהיה פחות קשור לענייננו.
* הדיון על סבאר קאשור על מהות עברת האונס ועברות קשורות (ואיך אפשר לדון באונס ובפיתוי בלי לדבר על דיג?).
מה היה אילו 592596
אתה יכול לפרט את כוונתך בעניין דגימת הדנ"א?
מה היה אילו 592600
חשבתי על אפשרות שהאיש שנגדו מגישים את התביעה יחשוב שהדרך הכי טובה להגן על עצמו היא להכחיש את עצם קיום היחסים, שכן הוא יודע שאם יודה שהיו יחסים, השופטים שנתונים באותה ''פאניקה מוסרית'' שמוזכרת בגוף הכתבה, יאמינו למתלוננת ויקבעו שהיה אונס על סמך עדותה. בטכנולוגיה של היום יהיה קל למתלוננת להוכיח שהאיש משקר.
מה היה אילו 592601
טוב, אז היא (תהיה) שקרנית נקמנית והוא (יהיה) שקרן פחדן. בעולם שאתה מתאר אין לנו יותר מדי סימפטיה לאף אחד מהצדדים (אם כי נכון שהוא יסבול יותר).
מה היה אילו 592629
הנקודה שלי אינה ניתוח אופי של אדם כזה או אחר, אלא חוסר צדק שמביא בקלות לכך שייתכנו פסיקות שאינן מתאימות למה שהיה באמת, בגלל אווירה ציבורית.
מה היה אילו 592618
בסיפור כמו שלמעלה, כשהתלונה מוגשת אחרי כמה שנים, למיטב ידיעתי כבר אין דנ''א. אתה יכול לשנות את הסיפור כך שהתלונה תוגש למחרת הסקס (או לפחות הסטודנטית תטרח כבר באותו לילה לאסוף ראיות), אבל אז הסיפור הופך להיות שונה מאוד, ובו הסטודנטית שטנית עוד יותר אבל גם המרצה יוצא פחות טוב.

חוץ מזה, מה שברקת אמרה.
מה היה אילו 592627
מה היה סיפור קלינטון והשמלה, מישהו זוכר? זה עירב DNA?
מה היה אילו 592639
גם אצלי עלתה בדיוק האסוציאציה הזאת. אם אינני טועה היא שמרה את השמלה כפי שהיא ולא כיבסה אותה, מרוב התרגשות.
מה היה אילו 592718
למרות חשיבותה של השמלה המוכתמת, עלילת קלינטון ולווינסיקי נסובה על משמעותה של מלה קטנטנה שיש קושי מסוים לתרגם אותה לעברית.
מה היה אילו 592628
גברת שיוזמת יחסים ואחר כך "עושה חושבים" ומחליטה שזה ממש לא בסדר, וחובה לדפוק את המרצה, לך תדע מה הולך בראשה. היא יכולה לשמור איזה בגד עם דוגמית.
אבל, בכל מקרה, אנחנו מסתובבים כאן סביב עניין שולי. אולי אני טועה בעניין השולי הזה במשהו. החשוב הוא העיקר: באווירה היום אם יש עדות מול עדות, תחושתי היא שתמיד יעדיפו את עדותה דווקא, ולא יתנו משקל ל-"מחמת הספק".
מה היה אילו 592632
במקרה הזה כמדומני שלא הייתה מחלוקת שהיו יחסים, ביוזמתה, ובהסכמתה (אם כי לאחר מעשה היא החליטה שבעצם היוזמה שלה הייתה שלא מדעת). מכל מקום, לפחות מהכתבה דומה שמבחינתה העוול לא נגרם מתחילת היחסים אלא מהפסקתם, מה שנותן טוויסט נוסף לכל הסיפור.
מה היה אילו 592638
למה המרצה יוצא פחות טוב?
מה היה אילו 592673
לא משנה, שכח מזה.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592492
"המרצה אידיוט גמור אבל הסטודנטית צריכה גם לשאת באחריות ויש להרחיקה מהלימודים"
מאת: מרצה
"כמעט כל מרצה (לרבות אנוכי) מכיר את התופעה שסטודנט או סטודנטית מתאהבים בו במהלך הקורס. מרצה חכם/חכמה מבינים היטב שמדובר בהתאהבות במעמד ובסמכות ומכל מקום, אין מקום לקיום יחסים רומנטיים בין מרצה לתלמיד. למה? כיוון שמדובר בהתנהגות שאינה הולמת את התפקיד ויש בה מימד של ניצול השררה גם אם הסטודנט יזם את הקשר. היה ונוצר קשר רומנטי, על המרצה לדאוג שלא יתקיימו יחסים מקצועיים בינו לבין הסטודנט שחלילה לא יבוא לידי ביטוי ניגוד עניינים יחס של העדפה כלפי מושא אהבתו.
עקרון השוויון. המרצה במקרה דנן הורחק בצדק כיוון שביזה את המוסד שבו הוא מלמד וכירסם באמון הסטודנטים שלומדים במחלקתו. עם זאת, אין לפטור את הסטודנטית שיזמה את הקשר בלא כלום. כאדם בוגר, היא היתה מודעת למשמעות מעשיה וכאדם בוגר היא נושאת באחריות סגולית משלה ולכן יש להעיף אותה לאלתר מהאוניברסיטה. התנהגותה לא הולמת התנהגות של סטודנט וכללי האתיקה חלים על הסטודנטים לא פחות משהם חלים על עובדי האוניברסיטה."

מדובר אישה בוגרת, סטודנטית לתואר שני, מן הראוי שתישא גם היא בהשלכות של מעשיה.

ובכלל לא ברור לי למה היא נזכרה להתלונן בחלוף 3 שנים ומה מטרתה בצעד זה? נשמע לי כמו צעד נקמני ותו לא.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592494
מדוע אתה או מצוטטך רוצים לסלק את המתלוננת? איזו עבירה היא ביצעה? איזה כלל אתיקה סטודנטיאלית היא הפרה?
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592501
מתן שוחד.

(צר לי, אני לא קונה את 'אני יזמתי אבל לא היה לי שיקול דעת'. ברגע שהיא יזמה - והבחירה הייתה שלה - ייתכן בהחלט שישעו אותו בגלל יחסי מרות, אבל היא לא קורבן תמים. היא אשה בוגרת, ואם היא לא מסוגלת להפעיל שיקול דעת בזה שהיא *מתחילה* עם מרצה, אני בספק אם אפשר לסמוך על שיקול דעתה האקדמי בעוד משהו, ובמקרה כזה ספק אם מגיע לה תואר בכלל. אם הוא היה יוזם, היה עוד אפשר לומר משהו. אבל במקרה הזה, זה שאסור לו להיכנס לקשר משום יחסי מרות - זה נכון מוסרית וכנראה גם חוקית*, אבל זה אומר שיש לנו פה שני צדדים שהתנהגותם לא הולמת. אחד שניצל את מעמדו כשנקרתה לו ההזדמנות, ואחת שנכנסה לקשר כזה בלי שתפריע לה העובדה שמן-הסתם הציון שלה יושפע ממנו וכן הלאה - ובאמת, ראוי היה לבדוק מחדש את העבודות\מטלות בקורסים שלמדה אצל אותו מרצה).

*לפני כמה שנים יחסי מרצה-סטודנט לא הוגדרו עדיין כיחסי מרות, וכבר היה מקרה שזו הייתה בדיוק טענתו של הפרופ'. נדמה לי שמאז זה השתנה.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592512
בהחלט לא נראה לי ראוי להגדיר יחסים בין מרצה לסטודנט/ית כיחסי מרות, לפחות לא כשהסטודנט/ית אינם קטינים - ובדרך כלל הם אינם כאלה. וגם כמובן כשהמרצה שבעניין אינו נותן קורס חובה, מה שלא קרה במקרה זה.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592518
יש לך איזו סיבה להאמין שהיה כאן מתן שוחד? לא שהדבר איננו אפשרי, אבל בלי תביעה נגדית ותיאור המחשבה הפלילית של המתלוננת, אי אפשר להגיע למסקנה הזו.

אכן, כדאי לבדוק שוב את העבודות והציונים של המתלוננת, ושל סטודנטיות אחרות של אותו מרצה במהלך השנים.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592605
היא פנתה אליו.

כל סטודנט שפוי בדעתו יכול לחשוב שקיום רומן עם המרצה לא יפגע בציוניך.

(ומישהו או מישהי שמתלוננים תלונה שמשמעותה 'אני לא אחראי למעשי', אני בספק כמה הם אחראיים לדברים אחרים שעליהם הם דווקא מעוניינים לקבל קרדיט).
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592619
אני לא בטוח בנוגע למשפט האחרון. הערכת עבודות של סטודנטים נראית לי לא מאוד שונה מהערכת עבודות של תלמידי בית ספר, כלומר אני לא רואה בה מרכיב שמניח בגרות נפשית ומוסרית של הסטודנט (גם לא אי-בגרות; זה פשוט לא רלוונטי).
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592513
קראתי מהר אז פספסתי את הסוף של "להעיף מהאוניברסיטה"...
האחריות שלה תלויה במניעיה ובטיב היחסים: אם מדובר במקרה של מתן שוחד מיני, יש לשלול את כניסתה למוסד לצמיתות.
לעומת זאת, אם זה מקרה נקודתי, מאחר והיא כבר סיימה את לימודיה, אין מקום לעונש.

יחסים אינטימיים בין מרצים לסטודנטים, להבנתי, אסורים על שני הצדדים - לכן גם היא הפרה את הכללים האתיים.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592519
לא מוכר לי שום חוק או כלל אתי האוסר על סטודנט לקיים יחסים עם מרצה (או חוק שאוסר על תלמידה לקיים יחסים עם מורה). במקרים האלה העבירה נשארת בחיקו הבלעדי של בעל הסמכות.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592520
יש פה שידול לביצוע עבירה.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592521
זה כמו להדליק את האור במדרגות כשהשכן הדוס חוזר מבית הכנסת בערב שבת. זה מכריח אותו ליהנות ממלאכה שיהודי ביצע בשבת.

בעצם זה לא דומה בכלל, אבל זה מקרה שקרה היום (אני לא מודה, כמובן!)

לענייננו, חיזוריה של המתלוננת לא היו נבונים במיוחד, אולי לא נחמדים ומתחשבים, ואולי תמצא אפילו בדל עבירה אתית (אני לא). בכל מקרה, אין בכך כדי לשנות את הכלל הפשוט שכל מרצה צריך לשנן: לא מזיינים סטודנטיות. נקודה.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592522
אני מסכים איתך, אבל בכל זאת טרחתי לחפש עבירה:

סעיפים 29.10 ו- 29.11
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592523
סעיף 29.10 לא רלוונטי.
סעיף 29.11 מפנה לבנוהל למניעת הטרדה מינית באוניברסיטת תל-אביב שבעצמו מפנה לאיסור על קיום יחסים אינטימיים במסגרת יחסי מרות בו כתוב:
"קיום יחסים אינטימיים, לרבות קיום יחסי מין בהסכמה, בין זמניים ובין נמשכים, בין מורה לתלמיד/ה, בזמן שמתקיימים ביניהם קשרי סמכות, מרות וכפיפות אקדמיים, מהווה לרוב ניצול של יחסי מרות, וכן עלול ליצור ניגוד עניינים המסכן את ההליך החינוכי וההכשרתי, וליצור אווירה לימודית וקהילתית בלתי הולמת. לפיכך, למורה אסור לקיים יחסים אינטימיים עם תלמיד/ה כל עוד מתקיימים ביניהם קשרי סמכות אקדמיים.
הצד בעל המרות הינו הצד הנושא באחריות למניעת קיומם של יחסים אינטימיים. במקרה שמתקיימים יחסים כאלה, הצד בעל המרות יהיה כפוף להליכי בירור ו/או דין משמעתי."
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592529
בשני הסעיפים נדרשת פרשנות מרחיבה מאוד על מנת להתאים אותם למקרה המדובר.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592534
29.10 (התנהגות בלתי הולמת) הוא סעיף סל קלאסי, שיכול להתאים גם לחיטוט באף.

29.11 (הטרדה מינית) יכול היה להיות תקף אילו המתלוננת היתה ממשיכה בחיזוריה לאחר שהמרצה הבהיר שהוא איננה מעוניין בהם. זה לא מה שקרה.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592535
29.10 (או סעיף אחר, הזהה לו בניסוח בתקנון אחר) הוא סעיף העבירה עליה עבר המרצה ("התנהגות שאינה הולמת..."), זה מופיע פסקה הראשונה של גזר הדין.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592524
לגבי המשפט האחרון, אני מסכים בהחלט.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592527
ממש לא נקודה. יש כאן בעיה נקודתית אם הסטודנטית (או הסטודנט) לומדת בקורס שהמרצה מעביר. כל איסור מעבר לזה, הוא שרירותי ופוגע בחופש של האנשים המעורבים.

---
הכותב איננו מרצה.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592532
בארור. אסור למרצה לזיין סטודנטיות *שלו*.

מותר לזיין סטודנטיות שאתה לא מלמד ולא משפיע על ציוניהן. אבל מה כיף בזה? איפה תחושת השליטה? אייה אלמנט האיסור והסיכון להיתפס? ומה הסיכוי שסטודנטית כזו תרצה בך?
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592540
"אבל מה כיף בזה?" כש"זה" זה יחסי מין?! באמת צריך להסביר?
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592558
צודק
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592606
כלל נוסף שחשוב לשנן:

יחסי מין הם לא רק דבר שגברים עושים לנשים.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592612
ליהנות? הגזמת. סוף סוף מגיע יום שבו הוא יכול להתענג על כל חטאיו הסמויים בחדר המדרגות החשוך, ומאירים לו אותו. גועל נפש.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592701
''זה מכריח אותו ליהנות ממלאכה שיהודי ביצע בשבת'' - לא נכון. הוא יכול לעצום עיניים.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592500
"...ובכלל לא ברור לי למה היא נזכרה להתלונן בחלוף 3 שנים ומה מטרתה בצעד זה?"

כנראה שזאת ההשפעה של שלוש שנים במדעי הרוח. לפי דברי הסטודנטית המניע שלה אידאולוגי-ערכי. לפי דבריה היא "מודעת יותר" לכך שהיא הייתה כביכול הצד החלש וקורבן היחסים למרות שהיא פיתתה את המרצה.

הסטודנטית פשוט "התחזקה באמונה", הפכה לפונדמנטליסטית של תקינות פוליטית. הקנאות האידאולוגית שרכשה גברה על אינסטינקט ההגינות הבסיסית שיש בדרך כלל ביחסים נורמליים בין בני אדם.
תגובה 19 על הכתבה תואמת את דעתי 592504
מה שכמובן מזכיר לי את המאמר הידוע הנ"ל:
פטורה בלא-כלום? 592493
אני מסכים עם המרצה שמעלי (תגובה 592492) כי המרצה האמור לא פעל בחכמה יתרה והרחקתו היתה במקום (למרות שלא ברור לי אם מדובר בהשעייה לצמיתות). התהיה שלי היא האם לא מדובר למעשה בניסיון למתן שוחד מיני, והאם אין מקום להעמיד לדין את הסטודנטית על עבירה זו.
פטורה בלא-כלום? 592502
לפי הלינק לפסק הדין, ארבעה חודשי השעיה מהם שניים ללא שכר.
פטורה בלא-כלום? 592503
נשמע סבבה, אם הבוס שלי יציע לי חודשיים חופשה בתשלום + חודשיים חל"ת אני חושב שאקח בשמחה.
2 הערות 592542
ראשית, אני לא באמת מבין מדוע המרצה צריך בכלל להענש (או מדוע צריך להפעיל כנגדו סעיף "סל"): המדובר בגברת בוגרת שבחרה בו (בוא ניתן לו את הקרדיט שהמדובר בגבר בעל קסם מסויים). אין כל טענה שבעקבות היחסים מעמדה בקורס ו/או הציון שקיבלה שונה לכיוון כלשהו.

האם כל יחסי מרות שוללים קיומו של קשר? אינספור פעמים בעבודה/ בצבא וכד' נוצרים קשרים אינטימיים בין אנשים. בכל מערכת שהיא, תמיד האחד "שוקל" יותר או פחות מהשני כך שפרשנות היסטרית של הסעיף תביא למצב מטורף שבו מקום המפגש העיקרי ליצירת קשרים מנוטרל.

אם כל יחסי מרות שוללים את האפשרות לקשר, הרי שכל קשר זוגי יש בו יחסי מרות (במיוחד לאור העובדה שהנשים כולן פולניות). חברים, תתעוררו. את יחסי המרות ניתן בקלות רבה להמיר לקשר ביני לבין הבנקאית שלי (אני תלוי בהחלטות האשראי שלה).

הגענו למצב היסטרי שבו גבר לא רק שאסור לו "להתעסק" עם נשים, אסור לו אפילו להענות לחיזוריהן.

אם הייתי מרצה באוניברסיטת תל אביב, הייתי כותב מכתב להנהלת האוניברסיטה בו היית מודיע שכגבר, אני חושק בכל הסטודנטיות בכל הקורסים שאני מעביר ומחלק את המכתב בשיעור הראשון של כל קורס. שינסו להאשים אותי בחשק...

הנקודה השניה היא העדר הפומביות. אם בית הדין המשמעתי חושב שהמרצה חטא, מדוע שומרים את פרטיו בסודיות? הרי כל מי שרוצה לדעת, אין ספק שחרושת השמועות כבר יידעה את כל העולם בכל הפרטים העסיסיים שלו ושל הסטודנטית. מעבר לכך- אחד העונשים החמורים באמת הוא פרסום שמו של האיש, גם בבתי המשפט הפליליים בישראל יתחילו להמנע מפרסום שמות?

ולקינוח: בדיחה

סטודנטית אחדת מאוד חששה מהבחינה בקורס והחליטה "לעבור" אותה בשיטה בה השתמשו סטודנטיות רבות בעבר: לבשה חצאית בגודל של ממחטה (קטנה) ונגשה למרצה למשרדו

"פרופסור, אני מאוד מפחדת מהבחינה. אני מוכנה לעשות הכל, אבל ממש הכל כדי לקבל ציון עובר" חייכה אליו בקול נמוך.
"הכל?" שואל אותה הפרופסור כשהוא יורד בקולו גם כן
(הבין, אומרת לעצמה הסטודנטית) "הכל" היא יורדת עוד חצי טון בקולה ומעפעפת לו
"האם תהיי מוכנה, כדי לקבל ציון עובר" שואל אותה הפרופסור בקול רומנטי "אפילו... ללמוד?"
2 הערות 592561
אני מסכים ההערה השניה שלך לגבי העדר הפומביות אבל הראשונה מראה שלא הבנת את החוק בכלל!מדובר על איסור יחסי מרצה-סטודנטית\סטודנט באותו הקורס ולא באופן כללי.מוזר שלא קראת את כל השרשור
2 הערות 592574
הבעיה היא כלהלן- היכן בדיוק נעביר את הגבול?
על פי הוראות משרד החינוך (למשל) אסור למורים לקבל ולהציע חברות לתלמידים שלהם בפייסבוק. עד היכן?
סטודנט יכול לדעת מי יהיה המרצה שלו בסמסטר הבא ו/או מי בעל השפעה בבדיקת עבודת התיזה שלו
לכן, על פי אותו הגיון אסור למרצה להיות בקשר גם עם אדם העשוי ללמוד בעתיד באוניברסיטה "שלו"
עד היכן?

בוא ננסה עוד כוון- האם הנחיית האוניברסיטה (זה לא בדיוק חוק שחוקקה הכנסת) חוקית?
נאמר שהאוניברסיטה יכולה לאסור על מרצה "להתעסק" עם סטודנט/ית, אבל האם יש לה את הסמכות לאסור על סטודנט לפנות למרצה? מה בדיוק הסמכות שיש לאוניברסיטה על הסטודנט באגף הזה של חייו?

כוון שלישי (ואני כמובן מרחיב את הדיון אל מעבר לגבולות המקרה הספציפי): מה עם יחסים הכרוכים בקשרים עסקיים?
האם מותר לי לפלרטט עם ספקית שלי שאני לקוח מהותי ואולי קריטי עבורה או שזה ייחשב הפעלה של יחסי מרות?
מה לגבי המפעל ששנינו עובדים בו במחלקות שונות, אבל אחד מאיתנו בעל מעמד ומקורב לאוזנו של המנכ"ל?
ואם שנינו מהנדסים בעלי משרדים שונים אבל אחד מאיתנו גם חבר הנהלת ארגון המהנדסים? יש מרות?

לסיכום- בעולמנו הגענו למצב שאדם פוחד להגיד מילה. המערכת הגיעה לדרגה של פאניקה המנטרלת כל מגע אנושי. ככל שהחוקים והנהלים יתרבו, זה רק מגיע למצב שיש לי חברים שכבר הודיעו: אנו מעסיקים רק גברים, לא רוצה עובדת, לא רוצה להסתבך.

שם אנו רוצים לראות את עצמנו? זה מה שנכון?
2 הערות 592587
באמת יש תקנה כזו לגבי פייסבוק?
בזמני, בכיתות הגבוהות של בי"ס יסודי, היו מורות שהזמינו תלמידים/ות הביתה להתרועע (לפעמים כולם, לפעמים "נבחרים" על בסיס זה או אחר). אני מניחה אם כך שזה ודאי אסור בימינו?
2 הערות 592595
הייתה איזו מהומה זוטא בנושא לא מזמן:

2 הערות 592598
ברקת, ראי כאן: "על רקע המקרה שבו נמצאו אתמול (ד') שתי נערות בנות 14 כשהן מחוסרות הכרה בחוף באשדוד, שבים ותוקפים גורמים במערכת החינוך את החלטת משרד החינוך, האוסרת באופן גורף על מורים להיות חברים של תלמידיהם ברשתות החברתיות."
2 הערות 592599
תודה לכם. אני מניחה אם כך שהתשובה לשאלתי השנייה ברורה מאליה.
אני לא מוותר לכם 592620
איפו יש להעביר את הגבול?

סטודנט המתכנן לעשות בסמסטר הבא קורס או תזה אצל המרצה X זה גם יחסי מרות?

מה לגבי שני פרופסורים באותו מסוד, בפקולטות שונות, אבל אחד מהם הוא גם דיקן הפקולטה ולכן אדם בעל השפעה בכל האוניברסיטה?

אנו חיים בעולם מפחיד, בהם הגבולות יעברו איפו שיתחשק
אני לא מוותר לכם 592625
מי שעושה כרגע קורס נראה לי גבול ברור מספיק. והדיקן - אכן באסה לו.
אני לא מוותר לכם 592640
לדיקן פשוט אין ברירה אלא להתחתן עם הסטודנטית הרלוונטית.
רד מזה, ומהר 592646
לא מספיק שהוא XXX אותה
עכשיו הוא גם צריך לאמלל אותה?
רד מזה, ומהר 592650
ודאי. אחרת היא תושיב אותו בכלא.
2 הערות 592597
נראה לי מוגזם לדרוש מסטודנטית ללמוד, כשאתה רואה בעצמך שהיא אפילו חוסכת בקפדנות על בד לחצאיתה.
לא חוקי ולא מוסרית נפגשים בקפיטריה... 592547
את המרצה ראוי להעניש (במידה הראויה). למה? כי הוא עבר על תקנות המוסד שבו הוא עובד.

את הסטודנטית יש להוקיע - וגם להקיא מדבריה המבחילים: "גם אם חשבתי שאני רוצה בקשר, יש מבוגר אחראי". כלומר, יש לי זכות לרצות בקשר ואפילו ליזום אותו, אבל אין לי שום אחריות לתוצאות. פעם, "מבוגרים אחראים" נהגו לסגור נשים כאלו - להגנתן כמובן - בתחתוני צניעות מפלדה. אולי יש מקום לשפר את תקנון הלבוש האוניברסיטאי, כדי להגן על חסריישע שרוצים אבל לא מספיק מבוגרים אחראים.
עיתון לאנשים מתלהמים? 592602
הכתבה שעליה מבוססת הידיעה כאן נחסמה לתגובות. לא זכור לי אף מקרה שכזה ב"הארץ". מישהו אולי עקב אחרי התגובות שם ויודע לספר (במגבלות החוק, המוסר והטעם הטוב, כמובן) למה זה קרה?
עיתון לאנשים מתלהמים? 592603
אחרי שקראתי את המאמר של בן דיין בהעוקץ, והתגובות בעיקר, אני מניח שהם החליטו לא לתת לקן צרעות להתעורר, הכפשות, תביעות דיבה ולשון הרע.
עיתון לאנשים מתלהמים? 592610
מה היה בכתבה של בן דיין או בתגובות עליה שיכול לגדרום להם להרגיש כך?
מיגדלור של מוסר 592613
כמאתיים וחמישים תגובות של כמה מחנות, כולם מהחוג מלכלכים ומכפישים אחד את השני, רובם באנונימיות מזוהה.
גועל נפש של אנשים, ועדות חסידים שוטים.
מדעי הרוח עאלק.
מיגדלור של מוסר 592614
אה, מעניין. אז באיזה חוג מדובר? והאם כבר ברור מה שמות הצדדים?
מיגדלור של מוסר 592615
סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, לא יודע.
עיתון לאנשים מתלהמים? 592611
או שמא דווקא הם חוששים מפני התייחסות חוזרת ונשנית לזה, ולעובדה המוזרה לפיה טוריו של אותו פלוני הם כמדומני היחידים ב'הארץ' החסומים לתגובות דרך-קבע.
הפשע היחידי והתרוץ היחידי האפשרי 592645
פשעו היחידי של המרצה- הוא נהג בטמטום. ועל טפשות- משלמים

התירוץ היחידי שיכול המרצה לתת- היא בחורה ''שווה''- ועל משהו שווה- משלמים
592710
מי שיודע לקרוא בין השורות מיד מבין את התהליך האמיתי הסטודנטית מעולם לא התאהבה באמת במרצה, לא שאני מכיר אבל הוא ככל הנראה בשנות השישים לחייו את זאת אפשר ללמוד מכך שהוא מרצה בכיר, כל מטרתה הייתה מלכתחילה יצירת קשר שתקדם אותה ובעיקר את צייוניה וברגע שהמרצה הבין שהוא נסחף וניסה לשים קץ לפרשייה היא נפגעה והחליטה לנקום בו על כך בצורה האמוציונלית ביותר, אין כאן יותר משימוש ציני ברתיעה הבסיסית מחשש לניצול מרות, חבל שהסגל הלך שבי אחרי פרשייה ככ זניחה מבחינה מוסרית- כל הכבוד לסטודנטית שדבקה במטרת הנקמה והלכה איתה עד הסוף חסר רק כתב אישום והיא יכולה לראות את הפרשייה כמושלמת
592711
"מרצה בכיר" - איש הסגל האקדמי הבכיר, או אחד הפרופסורים הבכירים במחלקה?

בשני המקרים אין צורך להניח שהוא בשנות השישים לחייו.
592720
''מרצה בכיר'' - כלומר, לא פרופסור חבר ולא פרופסור מן המניין. לרוב בשנות השלושים המאוחרות או הארבעים לחייו.
592724
אני חושב שהכתבת או העורך ב"הארץ" התבלבלו בנקודה שרבים וטובים מתבלבלים בה - המינוח "מרצה בכיר". אתה (טווידלדי) מן הסתם יודע, אבל לטובת חלק מן האחרים, אפרט.

פורמלית, הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות בארץ מורכב מבעלי ארבע דרגות: מרצה, מרצה בכיר, פרופסור חבר, ופרופסור מן המניין. קידום מדרגה אחת לאחרת אמור לשקף התקדמות בהישגים האקדמיים (פרסומים, הרצאות בכנסים, פרסים, וכו'). המקצוע של כל אחד מבעלי הדרגות הנ"ל הוא "מרצה", ואנשים שפחות בקיאים בהווייה האקדמית משתמשים לפעמים בשם התואר "בכיר" בסמוך אליו, וכך מקבלים "מרצה בכיר" (כמו "קצין בכיר"), מבלי לדעת שלביטוי הזה יש משמעות מנהלתית-אקדמית מדויקת, ושהרבה פעמים הם בעצם מפחיתים בערך המרצה כשהם קוראים לו "מרצה בכיר" - הרי הוא כבר פרופסור! אם אני זוכר נכון, בסרט "הערת שוליים", שקצר הרבה שבחים על ההקפדה שהקפיד בשרטוט החיים של חוקר תלמוד באוניברסיטה העברית, מתאר אוריאל שקולניק (הבן) את אביו אליעזר בתור "מרצה בכיר", בעוד הוא פרופסור. זה לא דבר שסביר שיקרה במציאות.

בפסקה הראשונה של הכתבה ב"הארץ" מתואר גיבור (?) הפרשה בתור "מרצה בכיר", ובהמשך פעמיים בתור "פרופסור" וכמה פעמים בתור "מרצה". בגזר הדין מוזכר שקידומו בדרגה עומד כרגע על הפרק. אני משער לכן שמדובר במרצה בדרגת פרופסור חבר, ושהכינוי "מרצה בכיר" ננקב מתוך אי-ההבנה שתיארתי לעיל.

בלבול נוסף שקיים הוא בין דרגה אקדמית (כאמור - מרצה, מרצה בכיר, פרופסור חבר ופרופסור מן המניין) לבין תואר אקדמי - תואר ראשון, תואר שני ודוקטורט. זה לא שכך וכך שנים אחרי הגשת עבודת הדוקטורט אדם מגיש "עבודת פרופסורה" ומתמנה לפרופסור, כי אין דבר כזה "עבודת פרופסורה".
592781
בעניין הסרט ''הערת שוליים'' ייתכן שיוצר הסרט דווקא כן הכניס את הדבר הלא סביר שעליו דברת לעלילת הסרט, בכוונה.
ישנם הרבה סיפורים על עיכובים בקבלת דרגות באקדמיה בגלל סיבות כאלה ואחרות ענייניות ושאינן ענייניות. זה יכול להיות מקביל לעובדה שכל אלה שסבבו את הגיבור (האב) כבר קבלו את ''פרס ישראל'' וגם בנו עמד לקבל את הפרס לפניו.
נדמה לי שאביו של יוצר הסרט היה איש אקדמיה (אם כי בתחום אחר), ויש להניח שהוא הכיר את הסביבה הזאת די טוב דרך אביו.
593330
"זה לא שכך וכך שנים אחרי הגשת עבודת הדוקטורט אדם מגיש "עבודת פרופסורה" ומתמנה לפרופסור, כי אין דבר כזה "עבודת פרופסורה"."

593332
תודה על התיקון. נתקלתי כמובן כבר במושג הזה, ''הביליטציה'', בעיקר דרך חברים ממדעי הרוח וקולגות מאירופה, וידעתי באופן גס מאד מה המשמעות שלו, אבל רק עכשיו למדתי על כל הפרטים שלו וראיתי שבאמת מדובר ב''עבודת פרופסורה''.

בכל אופן, התיאור שלי נגע בנהלים האקדמיים בארץ, שם המושג לא קיים, ולכן הוא עדיין מדויק.
לעניות דעתכם הקובעת 592828
כשנשאתי את מרים לאישה פער השנים בינינו עמד על 35 שנה. היא הייתה ספרנית הכנסת ואני ראש הממשלה.
האם לעניות דעתכם הקובעת לו זה היה קורה היום, היו צריכים להשעות אותי מתפקידי כראש ממשלה?
לעניות דעתכם הקובעת 592844
האם היית מאפשר היום למוחמד לשאת ילדה בת תשע?
לעניות דעתכם הקובעת 592845
זה מעניין מפני שאם היה בועל אותה אך לא מתחתן, רוב המשיבים לשאלה הזאת היו עונים ''כן''.
לעניות דעתכם הקובעת 592857
כשנשאת את מרים לאישה פער השנים ביניכם עמד על 35 שנה.

ומאז? הוא הצטמצם? התרחב?
לעניות דעתכם הקובעת 592861
הצטמצם מאוד. עם כל בגידה שלו מרים הזדקנה יותר ויותר.
לעניות דעתכם הקובעת 592862
התרחב. צפה בכתבה המדהימה הבאה http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=786993 ותבין למה.
לעניות דעתכם הקובעת 592885
תלוי מה עמדתך בנושא טרנספר ליהודים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים