פרק הדיור בהמלצות ועדת טרכטנברג אושר בממשלה 3438
הממשלה אישרה אתמול (א') פה אחד את הפרק בהמלצות ועדת טרכטנברג העוסק בדיור.

על פי ההמלצות, יואצו התכנון והבנייה של דירות, כך שבמהלך חמש השנים הקרובות ישווקו 187,000 יחידות דיור חדשות. 40,000 יחידות דיור ייועדו לדיור בר־השגה, ו-‏60% מכלל יחידות הדיור ייבנו במחוזות תל־אביב, המרכז וירושלים המבוקשים. תקרת הסיוע בשכר הדירה שיוענק לזכאים תועלה מ-‏1750 ש"ח בחודש ל-‏3,000 ש"ח בחודש, והארנונה על "דירות רפאים" – דירות העומדות ריקות למעלה משישה חודשים בשנה – תוכפל.

בנימין נתניהו, ראש הממשלה, אמר: "ההחלטה הזו היא החלטה חשובה שמהווה מהפכה של ממש. מטרתה להגדיל את היצע הדירות וגם לעשות חלוקה מיטבית יותר של דירות לזוגות צעירים, למשפחות ולמי שזקוקים. זוהי החלטה חשובה שתביא להגדלה של זמינות הדירות ולהורדת מחירים.״

לדברי ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר סיעת העבודה, "אישור הקריטריונים לדיור בר־השגה בממשלה מנוגד לעקרונות הצדק החברתי, זהו דיל קלוקל של שרי האוצר והמשפטים. האישור קלוקל במיוחד לנוכח פרסום דו"ח בנק ישראל על שחיקת המעמד הבינוני במדינה". ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) אמר: "רה"מ נתניהו קבר היום סופית את כבשת הרש של פרופ' טרכטנברג. פרק הדיור בהמלצות טרכטנברג היה מלכתחילה חלקי ובלתי מספק, והיום החליטה הממשלה להחריג מתוכו את מיצוי כושר ההשתכרות, העיקרון היחיד שנועד לוודא כי המדינה תעזור בראש ובראשונה למי שבוחר לעזור לעצמו".
קישורים
ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

כמו באמריקה 592706
כי כולם יודעים שהדרך הכי טובה לפוצץ בועת נדל"ן היא עוד התערבות ממשלתית

.
והערה למערכת

שוב פעם הגזמתם - הממשלה עושה משהו כל כך אדיוטי אבל הביקורת היחידה שאתם מביאים היא משמאל?
כמו באמריקה 592708
Please do visit
כמו באמריקה 592715
השוק המשוכלל אולי היחיד שקיים בארץ הוא שוק הדיור (מליון מוכרים ומליון קונים) ודווקא שם בחרה הממשלה להתערב...
פשוט טמטום.
כמו באמריקה 592717
הממשלה לא התערבה בשוק בעבר? מי מקצה שם את הקרקעות?
כמו באמריקה 592722
ו...?
כמו באמריקה 592723
לא יודע למה צפריר התכוון, אבל ההמשך שלי:
... ולכן אי אפשר להחליט סתם ש"מעכשיו שוק חופשי וזהו", כי העיוותים של העבר לא מאפשרים תחרות הוגנת. זה עשוי להיות נכון לא רק לגבי הדיור, אלא גם לגבי תחומים אחרים.

והערה אחרת - השוק לא כל כך משוכלל. מספר העסקאות שנעשות בפועל הוא די נמוך, והמידע שזורם לציבור עדיין נתון להשפעה בידי בעלי עניין (אם כי ייתכן שפרסום נתוני המיסים יביא לשיפור בעתיד).
כמו באמריקה 592741
גם העיוותים של ההווה.
כל עוד המדינה מספסרת בקרקעות כאחרונת הספקולנטים, אי אפשר לטעון שזה שוק חופשי.
כמו באמריקה 592788
בתיאוריה יכול להיות מצב שבו הפתרון הכי טוב לבלגן שיצרה ההתערבות הממשלתית הוא עוד התערבות

אבל במקרה הנוכחי ההתערבויות שהוחלט עליהן לא יפתרו את הבעיה של מחסור בדירות זולות להשכרה

הסיבות למחסור בדירות זולות הן בועת הנדל''ן שמעלה מחירים ורשויות מקומיות שמעדיפות דירות יקרות וגדולות שמשלמות ארנונה גבוהה

ההחלטה בממשלה לא משנה את המצב הבסיסי הזה
כמו באמריקה 592827
נדמה לי שלממשלה, שליטה מסויימת על סוג הדיור שייבנה ברשויות המקומיות, ואם היא סבורה שהיא לה כזאת היא יכולה, בקלות יחסית להשיג אחת. חוץ מזה, לפחות בתל אביב, אין שום הבדל בתשלום הארנונה שנוגע לסוג הדירה‏1, אלא רק למיקום שלה ולגודל שלה (כלומר שתי דירות 2 חדרים של 50 מטר, ישלמו כמו דירת 4 חדרים של 100 מטר). רשויות מעדיפות דירות גדולות ויקרות, לא בגלל הארנונה אלא בגלל סוג האוכלוסייה שזה מושך.

1 ההבדלים מתמקדים בשנה שבה הסתיימה הבנייה, ובדירות ייחודיות (מרתפים וצריפים מחד מול וילות ודירות גדולות מאוד‏2 מאידך).
2 כשביררתי פעם את הנושא נדמה לי שהיה מדובר על אזור ה-‏200 מ"ר.
כמו באמריקה 592733
הקרקעות משחקות תפקיד רק בדירות מקבלן ומכרזי בנה ביתך (ואכן על המינהל ''לשחרר'' יותר קרקעות). שוק הדירות יד שניה (הרוב המוחלט של הדירות) לחלוטין לא קשור לכך. מדובר בעסקאות בין אנשים פרטיים ואסור לממשלה להתערב בשוק זה (לא הדירות לרכישה ולא הדירות לשכירות) לטובת צד זה או אחר.
כמו באמריקה 592743
כמובן ששוק הדירות יד שניה קשור.
מחירי הדירות החדשות (מקבלן) מקרינים על מחירי הדירות יד שניה.
כשאלה מאמירים - גם אלה מאמירים.
כמו באמריקה 592748
העיריות נחשבות גם כן אנשים פרטיים? כי בעיר שאני גרה בה (נחש איזו) העירייה היא שמפקחת ישירות על עלייה או ירידה של מחירי הנדל"ן‏1 בכל אזור ואזור, וזאת מכוח הקומבינות שהיא תופרת והאישורים שהיא נותנת לבנייה חדשה / תוספת שתי קומות על הגג / מגדלי מגורים יוקרתיים פלוס קומת עסקים / שחזור פלוס הקמת מלון בוטיק.

1 כולל אפילו מחירי השכירות של קרקע לחניית רכב פרטי (בודד. לא חניון). סכום שעלה פלאות בשנים האחרונות, בגלל מדיניות חניה של העירייה.
כמו באמריקה 592829
הממשלה הרשויות המקומיות ובנק ישראל מעורבים בשוק עד צוואר, בהיבטים של מיסוי, תוכניות מתאר, נהלי התכנון והבנייה, תקנים, שחרור קרקעות, הקלות\הגבלות על משכנתאות, ריבית במשק, ועוד ועוד. הממשלה לא צריכה לקבוע לאנשים באיזה מחיר למכור, לקנות או לשכור, אבל בהחלט מותר לה לקבוע הקלות\החמרות במיסוי נניח כדי לנסות ולההשיג תוצאה רצויה מבחינתה...
כמו באמריקה 592876
''התערבות'' ממשלתית מסוג זה (שחרור חסמים - בירוקרטים ומוניטריים) היא תמיד מבורכת - גם במקרה הזה, אבל טרכטנברג בפירוש מדבר על התערבות פיסקלית, שהיא פסולה במקרה כזה - למעשה הוא רוצה להשתמש בכספי המסים של של כלל הציבור כדי להתערב בשוק ולהטותו בעד חלק מהציבור (חסרי הדירות) וכנגד החלק השני (בעלי הדירות) - וזה פשוט לא מוסרי.
כמו באמריקה 592880
על איזה מההצעות של טרכטנברג אתה מדבר?
כשבנק ישראל מעלה ריבית, מחירי הדירות יורדים, כשהוא מוריד, מחירי הדירות עולים. כשבנק ישראל קובע שמותר לקחת הלוואה עד 100% מערך הדירה, מחירי הדירות עולים, כשהוא קובע שמותר רק 60% המחירים יורדים, מה ההבדל?
כמו באמריקה 592892
על ''דיור בר השגה'' למעמד הביניים (בניגוד לדיור ציבורי המיועד למשפחות קשות יום, שהוא לגיטימי)
על פיקוח על מחירי השכרה
התערבויות גסות כאלה.
כמו באמריקה 592963
לא מוסרי? להבנתי, חוזקה של תפיסת הכלכלה הקפיטליסטית נובעת מהתבססות תפיסה זו על שיקולי יעילות,

ומהשארת ענייני מדיניות ציבורית ומוסר בחוץ. התפיסה הקפיטליסטית במיטבה היא א-מוסרית (אחרת, אין לה שום

יתרון ממשי על התפיסות האחרות).
כמו באמריקה 592964
טוב, אז אני לא קפיטליסט מיטבי.
כמו באמריקה 592732
"והערה למערכת, שוב פעם הגזמתם - הממשלה עושה משהו כל כך אדיוטי אבל הביקורת היחידה שאתם מביאים היא משמאל?"

מזל שלא ציטטנו את הביקורת של דב חנין על ההחלטה, מתוך הכתבה ב-ynet שעליה מתבססת הידיעה כאן. מה אז היית חושב עלינו?
כמו באמריקה 592749
תוצאות חיפוש בגוגל לטרכטנברג ביקורת ימין

למתעצלים לגלוש (זהירות pdf)
כמו באמריקה 592780
ביבי הוא מהימין לכן אם רוצים לאזן הולכים לשמאל.
כמו באמריקה 592787
זה לא עניין של איזון

זה עניין של עומק,רוחב וחריפות הדיון
כמו באמריקה 611205
''כי כולם יודעים'' היא ניתוח מדוייק מאד. אתה ממש יודע מה כולם יודעים. לפוצץ את בועת הנדל''ן היא התמקדות בסמפטום. דוד קליין הנגיד לשעבר אמר בראיון, שיודעים שיש בועה כשהיא מתפוצצת.עם כל השכלול של השוק, מסתבר שבתוך השוק החופשי ידעו הקבלנים להחזיק קרקע ולעכב בניה כי ידעו שזה מעלה את המחירים. בקיצור, השוק איננו משוכלל. בשוק משוכלל, אים קשר בין השחקנים. בשוק משוכלל עליית המחירים היתה גורמת להגדלת היצע הדירות. החזקת הקרקעות ובלימת הבניה היא נסיון להקשיח את עקומת ההיצע כלומר, ההיפך משוק חופשי.
הפתרון הנכון. 592793
נראה לי שהבעיה הבסיסית בשוק הדיור די ברורה.

יש מחסור בסיסי ולכן המחירים עולים ומעבר לזה בגלל שהמחירים עולים אנשים קונים דירות בלי לגור בהם או להשכירם מתוך כוונה למכרם ברווח דבר שגורם למחסור יותר גדול וכך נוצר מעגל קסמים.

השאלה היא: האם ישום ההמלצות יצליח להקטין את הבעיה הזאת בלי ליצור בעיות גדולות אחרות?
הפתרון הנכון. 592826
ודייק, הבעיה היא לא (רק) מחסור בדירות, הבעיה היא מחסור בדירות באזורים מסויימים, עד כדי אבסורד. בתל אביב, אפשר במליון שקל לקנות דירת חדר וחצי במרכז העיר או דירת 4-5 חדרים בדרום, לפעמים במרחק של פחות מ-‏5 קילומטר. מה בין מחיר של וילה בלוד למחיר של וילה בשוהם הרחוקה מרחק יריקה? מכאן למדים, שהבעייה היא תשתיות, תחבורה, חינוך, רפואה, שטחים פתוחים, שיטור נאות ועוד.
הפתרון הנכון. 592843
ללוד יש בעיה מאוד פשוטה שנקראת נתב''ג. זה מסביר הרבה הנחתיתות שלה. חוץ משיטור נאות זה פוגע בכל אחד מהאלמנטים שהזכרת. וכמובן שזה גם מאוד מרעיש ומזהם.
הפתרון הנכון. 592847
בשוהם יש בעית רעש חמורה לפחות כמו לוד.

(היית בלוד ושמעת את הבעיה, או שמדובר בשמועות?)
הפתרון הנכון. 592852
יש כמה וכמה מקומות שסובלים הרבה יותר מלוד מרעש המטוסים, ובפרט, שוהם, אור יהודה, שכונות מסויימות של ראשון לציון וכפר חב''ד, שלא לדבר על כמה מושבים ובראשם בני עטרות, כפר טרומן וצפריה שאני מתקשה להבין איך אפשר בכלל לגור בהם. אבל נכון שגם בלוד שומעים את המטוסים.
הפתרון הנכון. 592854
וכוונתי, יש מקומות מאד מוצלחים (כמו שוהם) למרות רעש המטוסים. אז לתלות את מצבה העגום של לוד בנתב''ג נראה לי לא מספיק מבוסס. דווקא הרבה עובדים בנתב''ג באים דווקא ללוד בגלל הקרבה.
הפתרון הנכון. 592908
אני מבין שהמילה ''רעש'' הטעתה את כולם אז אני אסביר.

לך למפת ישראל ותסתכל על הקו הדמיוני הישר בין נס ציונה לתל אביב, אתה תראה את ראשון וחולון.

לעומת זאת על הקו הישר בין לוד לתל אביב יש את כפר חבד בית דגן ואזור.

אחת הסיבות המרכזיות להבדל הזה הוא נתב''ג. אילולי נתב''ג הקו הזה היה יותר עמוס דבר שהיה משפר מאוד את לוד.
מטרופוביב 594910
קבוצה של אדריכלים טוענת כי הצפיפות בארץ היא לא אמיתית. הכלכלן ד"ר יעקב שינין טוען כי "אם לוקחים רצועה ברוחב של 15 קילומטרים, מהחוף ועד למערבה מהקו הירוק, ומותחים אותה מחדרה עד אשדוד מתקבל שטח של 1,400 קילומטרים מרובעים. זה השטח של לונדון רבתי, שבו חיים כיום 8 מיליון בני אדם. אצלנו חיים בשטח הזה 3.5 מיליון בני אדם. זו לא צפיפות"

הם מונים מספר סיבות לצפיפות המדומה: הראשונה היא הרצון של המדינה לפזר את האוכלסיה בכל המדינה "שמקורה בשאיפה המוקדמת של הציונות לתקוע יתד בכל פינה בארץ."
השניה היא אזורים מאוד מרווחים במרכז לדברי יובל יסקי "צריך לייסד ערים יותר גדולות וצפופות במרכז. לא לאפשר לרמת השרון והרצליה למכור את עצמן כמושבה אלא להעמיס עליהן אוכלוסיה"
והשלישית היא החקלאות במרכז כדברי שיינין "פרדס במרכז לא נותן כלום. האזרח לא יכול להשתמש בו כבפארק כי זה לא שטח ציבורי, והפרדס יכול לתת יבול מצוין גם בנגב. אם ניקח את שטחי המטעים והשדות במרכז, נהפוך חצי מהם לשטחי בנייה ובחצי השני ניצור פארקים, נקבל גם יחידות דיור וגם שטחים ירוקים שאפשר לטייל בהם"."

כמובן צריך לזכור שגם אם תומכים בחקלאות במרכז זה לא אומר שצריך לתת עוד קרקע לחקלאים. לא כתוב בשום מקום שחקלאי חייב לגור בצמוד קרקע.

לדבריהם אחד השינויים העיקריים שצריך לעשות הוא שיפור התחבורה במרכז.

המאמר בכללי נכון והוא מעלה הרבה נקודות חשובות אבל יש לו מספר בעיות. הראשונה גאוגרפית פשוטה לונדון דומה לעיגול שבמרכזו הסיטי. קשה להשוות זאת למלבן לא פרופורציונלי שבמערבו ים. אשדוד לא יכולה להיחשב כקצה המטרופלין כי יש בה נמל,תעשיה שנובעת מהנמל וחוף ים. באותה מידה אי אפשר להתיחס לאשקלון כפרבר של המטרופולין.

מעבר לזה העיצוב הנוכחי של המלבן הזה מאוד גרוע (לדוגמה כמעט ואין כבישים ישרים) יהיה מאוד קשה לשנותו.

מה שלטעמי חסר במאמר הוא התייחסות לצבר המרכזים במלבן שנמצאים באזור מאוד קטן. רק בתל אביב יש שדה תעופה,אוניברסיטה, רוב התיאטראות (אם לא כולם) ועוד כהנה וכהנה. וזה עוד מעבר להיותה מרכז עסקים ונופש.
מטרופוביב 594913
שיינין הוא אחד הכלכלנים שמוציאים את דיבת המקצוע לרעה. שילמו לו כסף והוא כתב עבודה שבאה להוכיח שאין בעיית ריכוזיות בארץ. אי אפשר לסמוך על האינטגריטי שלו שהוא אינו משרת כרישי נדלן שרוצים להשתלט על השטחים החקלאים במרכז.
מטרופוביב 594915
לא לקחתי את שיינין כאוטוריטה אבל יש הרבה הגיון בעמדה שהכתבה מציגה גם אם חושבים שחקלאות במרכז היא חשובה. לדוגמה על פי ויקיפדיה בכפר אז"ר יש 500 איש על 1000 דונם ו"הוא משנה את אופיו בהדרגה לפרבר עירוני בעל נחלות גדולות במיוחד בהשוואה לשכונות של בתים צמודי-קרקע בסביבה" אתה לא יכול לשים פרבר במרכז ואז לדבר על צפיפות.
המציג אינו חקלאי 594917
לא קראתי את המאמר אבל מצאתי את עצמי קורא פעמיים את הפראזה "והפרדס יכול לתת יבול מצוין גם בנגב". זה לא קצת תמוה?
המציג אינו חקלאי 594921
הסבר נמק פרט והדגם.
המציג אינו חקלאי 595006
אדמת חמרה, חורף לח ( לאו דווקא מבחינת השקייה, אלא מבחינת לחות באוויר).
המציג אינו חקלאי 594926
אם יביאו מספיק מים, אפשר להעביר את כל עמק יזרעאל לנגב.
המציג אינו חקלאי 594939
על איזה מקום נאמר ש"כל מה שהוא צריך זה אנשים טובים והרבה מים"?
מטרופוביב 594929
אם לא כולם?
החאן, הקרון, הפרקוד, תאטרון באר שבע, תאטרון חיפה, הצפון...
מטרופוביב 594934
התלבטתי אם להסביר את זה. התכוונתי במלבן (חדרה עד אשדוד,15 ק"מ מהים).
מטרופוביב 595005
שדה התעופה לא נמצא בת"א, אם כבר, אז בלוד. אוניברסיטה יש גם בבר אילן (בנוסף לפתוחה, שמשרתת גם את המרכז). רוב התיאטראות רשומים בת"א, אבל השחקנים גרים בכל המרכז וגם ההצגות נודדות לעיתים לאולמות אחרים.

אבל מעבר לדקויות, לא ברורה לי הטענה. לונדון אולי צפופה מגוש דן, אז מה? לונדון זו עיר, העובדה שאפשר להגדיר בארץ שטח צפוף פחות זו עדות למה בדיוק? אף אחד לא חולק על זה שמרכז המדינה מכיל הרבה שטחים פתוחים ושהצפיפות של ת"א היא לכל היותר ממוצעת בשביל בירה‏1 אירופית.

1 אין לראות בכך טענה שת"א היא בירה, היא לא.
(שדה דב) 595007
מטרופוביב 595013
למען האמת לא רק שהאוניברסיטה ושדה דב נמצאים בתל אביב שניהם נמצאים ברובע 1. עצם העובדה ששניהם בתל אביב ויש כל כך מעט מסוגם במטרופולין אומרת דרשני. תיאטרון, לעומת זאת, הגיוני שיהיו בעיר גדולה כמו תל אביב מעט, אבל לא כולם.

צריך להבין, על העובדה שאוניברסיטת תל אביב נמצאת בתל אביב המדינה מפסידה כסף כי אותו שטח בכפר סבא היה עולה פחות.
מי שמרוויח הם הסטודנטים והעובדים שיכולים גם לגור בתל אביב וגם להיות קרובים לאוניברסיטה. השאלה היא: האם זה משתלם להם? אם לא, האוניברסיטה צריכה לעבור. זה אחד הדברים שקצת מוסמסו בהפגנה. אנשים אמרו שהם רוצים ללמוד באוניברסיטת תל אביב ויוקר המחיה בתל אביב קשה להם אך התעלמו מהפיתרון המתבקש.

נ.ב. במובן מסוים בר אילן נמצאת בתל אביב. בנפה. והמרחק שלה מהעיר לא כ"כ גדול, בערך 5 ק"מ.
מטרופוביב 595017
התייחס לגוש דן ולא לתל אביב. אם האוניברסיטה היתה נבנית בפתח תקוה או בכפר סבא, זה לא היה משנה הרבה כי הדבר היה משפיע על מחירי הדיור בכפר סבא או בפתח תקווה.
מטרופוביב 595022
--->>"התייחס לגוש דן ולא לתל אביב"
זה בעייתי טכנית, על פי ויקיפדיה בהגדרה המרחיבה גוש דן הוא 1500 קמ"ר ויש וריאציות על משמעות השם. קצת קשה לי להבין מה קורה שם.

לחלק השני: לא מדויק, הסיבה שצפון תל אביב יקרה היא לא רק בגלל האוניברסיטה אלא גם בגלל האוסף המאוד גדול של מרכזים אחרים, היותה עיר תיירות ומרכז עסקים.
מטרופוביב 595020
(אתה יודע שגם בלונדון יש שדה תעופה, לא פחות תיאטראות מתל אביב וגם איזה אוניברסיטה או שתיים?)
מטרופוביב 595021
שדה התעופה הכי קרוב למרכז לונדון הוא "לונדון סיטי" ,הוא נמצא 9.5 ק"מ מהמרכז ועל פי דף המידע "מעט טיסות מגיעות לכאן, בעיקר טיסות עסקים."

כל הרעיון של המאמר הוא שצריך להפסיק להתייחס לתל אביב כעיר דוגמת לונדון ולהתחיל לחשוב במונחים יותר גדולים, על פי המאמר: שכל המלבן בין חדרה לאשדוד 15 ק"מ מהים הוא המקבילה של לונדון.
מטרופוביב 595063
האוניברסיטה, למרות היותה גוף ציבורי, פועלת כגוף עצמאי להשגת מטרותיה. הטענה "על העובדה שאוניברסיטת תל אביב נמצאת בתל אביב המדינה מפסידה כסף" שקולה לטענה "על העובדה שחברות היי-טק יושבות ברמת החייל מפסידה כסף". אולי במקום מענקי מעבר לפריפריה פשוט נכריח אותם לעבור ? האוניברסיטה עושה את השיקול שלה (נוחות גישה לסטודנטים וחוקרים, עלות מעבר‏1, פגיעה באטרקטיביות כתוצאה ממעבר) ומקבלת החלטה. ההחלטה היא גם שיקול כלכלי, אבל לא שלי/שלך/של האוצר, ואי אפשר להפקיע מכל גוף ציבורי בארץ את היכולת לבצע את השיקולים שלו.

1 מעבר לזה שזה לא מעשי להשיג שטח בגודל דומה עם אישורי בניה במרכז, העלות של התשתיות באונ' ובפרט במדעים גבוהה מאוד.

נ.ב. אז במובן מסויים קרית אונו, רמת גן וגבעת שמואל נמצאות בת"א, ואני עדיין לא הבנתי מה הנקודה.
מטרופוביב 595069
אני לא חושב שאתה צודק אבל זה לא קריטי, אתה יכול להחליף את המילה ''המדינה'' בהודעתי הקודמת ב''האוניברסיטה''.

צריך לזכור גם שהדבר הזה משולב עם שתי הנקודות האחרות, שיפור מסיבי של התחבורה והעמסת אוכלוסיה.
מטרופוביב 595346
משהו שרציתי להוסיף הוא ששלושת הדברים האלה כבר קורים, בהילוך איטי אמנם, וקשורים גם להעלאת יוקר המחיה במרכז של המרכז.

תחבורה: אם מסתכלים על כפר סבא אז יש עכשיו פרויקט משולב של כביש 531 וסיום מסילת השרון.

העמסת אוכלוסיה : פה הקשר החזק לנושא שכן בעקבות ועדת טרכטנברג הממשלה מקילה על פינוי בינוי.

יציאה של מוסדות מהמרכז: פה יש כמה דברים לדוגמא מחנה רבין עובר (יחד עם עוד הרבה בסיסים) לנגב, התחנה המרכזית החדשה תתפצל למרכזים בקצה תל אביב, פארק אריאל שרון מוקם במטרה להיות פארק מטרופוליני כתחליף לפארק הירקון והשוק הסיטונאי כבר יצא ועכשיו בונים שם שכונה.

כל מוסד כזה שיוצא גורם לכניסה של בנינים ועסקים חדשים מה שמעמיס על העיר ומעלה את יוקר המחיה דבר שבתורו גורם לעסקים שצורכים הרבה אדמה, מבוססים על על עבודה זולה ומחירים זולים להעלות מחירים או לצאת מהעיר מה שמעלה את יוקר המחיה וכו'. זה בתורו גורם למוסדות לקשיים בביצוע משימתם. לדוגמא כרגע במקום השוק יש חניה שמשמשת את מתחם הבימה. כשתהיה שם שכונה תהיה להבימה פחות חניה, מה שיגרום לקושי לאנשים מחוץ לתל אביב להגיע אליה כלומר מטרותיה פחות ממומשות.
מטרופוביב 595037
לונדון היא מטרופולין. היא בלעה ערים הרבה בתוכה. תל אביב, אם כבר, מקבילה לסיטי של לונדון. לונדון רבתי מקבילה לכל גוש דן.
תל אביב עדיין לא בלעה את הערים שסביבה.

מטרופוביב 595062
מה ההבדל בדיוק בין ת"א לרמת גן (שבתורה מתחברת לפ"ת) או גבעתיים ? ת"א יוצרת רצף אורבני עם ערים רבות במרכז. בגלל שחלק ניכר מהתכנון בארץ הוא לא ברמת העיר, זה פחות נורא שאין עירייה אחת שמרכזת את הכל (למשל אותה חברץ אוטובוסים מקשרת ערים רבות ומספקת שירותים תוך-עירוניים).
מטרופוביב 595066
ההבדל הוא כהבדל בין הסיטי של לונדון לקמדן טאון ולקנטיש טאון לפני שלונדון בלעה אותם.
ואגב - גם בלונדון לא עיריה אחת מרכזת את הכל. אליבא דהדודה ויקי לכל רובע יש מועצה שאחראית על חלק מהדברים שעיריה אחראית עליהם.
ולווסטמינסטר מועצת עיר משלה.
ובברלין יש כמדומני 23 עיריות.

אגב, לפני כמה שנים עלה הרעיון לאחד את תל אביב עם רמתגיים, וחולדאי הגיב "קודם שרמתגיים יתאחדו אחת עם השניה‏1".
מה שאגב, הוא רעיון כלל לא רע.

1 ציטוט חופשי. חולדאי לא אמר "רמתגיים".
מטרופוביב 595075
מה דעתך שאיחוד רמתגיים יכלול גם את בני-ברק?
מטרופוביב 595078
ואת כרדס פץ?
מטרופוביב 595081
חלילה וחס.
מטרופוביב 595094
למה? מישהו הרי צריך לפרנס את תלמידי החכמים.
מטרופוביב 595107
תלמידי חכמים רואים עצמם ראויים לפטור ממיסים, כבר בתלמוד.
אם היו קוראים לך מינה 595108
אדרבא.
מטרופוביב 595127
בשביל זה אנשים חכמים המציאו את מענק האיזון.
מטרופוביב 595067
גרתי בלונדון ובתל-אביב. גם פרקטית, ולא רק פורמלית, לונדון היא עיר אחת בעוד שגבעתיים, רמת גן וחולון אינן חלק מתל-אביב.

הרושם שלי כתושב, היה שהגורם שליכד את לונדון לכדי עיר אחת הוא מערך התחבורה שלה. יש בעיר מנהלת אחת שמסדירה ומסנכרת את הרכבת התחתית, המעבורות בנהר, שבילי האופניים ותחנות האופניים הציבוריות, הרכבת העילית, מסלולי ההליכה, האוטובוסים, הכבישים, הרכבת הקלה, המוניות, החניונים וה-DLR (עוד סוג של רכבת קלה). יש לא מעט גופים שאחראיים על תפעול וניהול חלקים שונים של מערך התחבורה הנ"ל, אבל מעל כולם מנהלת אחת. האם יש ערים מסדר הגודל של לונדון שאין בהן תשתית תחבורה המלכדת אותן?

בשיחה שניהלתי עם דמות בכירה לשעבר בעריית תל-אביב, נאמר לי שהמכשול העיקרי בהקמת רכבת תחתית בגוש-דן הוא תיאום בין עיריות שונות ותככים למינהם הקשורים לפוליטיקה בין-עירונית. כך שלפחות בהקשר הזה, נראה שריבוי העיריות הוא קללה ולא ברכה.

ואפרופו לונדון, העיר מחולקת ל-"רובעים" (boroughs), ובראש כל אחד מהם נמצאת מועצה מקומית עם בחירות משלה, האחראית על רבים מהשירותים המוניציפליים (כמו אשפה ומחיזור, או שיטור קהילתי). הלוואי שבגוש דן היה מצב דומה, אבל סביר להניח שדרושה טלטלה מסדר הגודל של מלחמת-אזרחים כדי לשנות עד כדי כך את מערך הכוחות בין הערים.
ההמלצות שאומצו 599497
ביבי טען בראיון לא מזמן ש־60% מהמלצות ועדת טרכטנברג כבר אומצו. הנה נתונים קצת יותר מדויקים: מעקב וביקורת אחרי ישום המלצות דו"ח טרכטנברג - עוד שיתוף פעולה של מיכאל איתן והסדנא לידע ציבורי.
חדשות טובות מהשנה החולפת 602851
אוסף של חדשות טובות, כולן חוץ מאחת עוסקות בהסטת מרכזים או בתחבורה.

נספר על פי איזורים מחיפה דרומה:

חיפה: אושרה תכנית "חזית הים" במסגרתה נמל הסחורות יוזז.

תל אביב והמרכז הושג הסכם לפינוי שדה דב ב2016.
כמו כן (וזאת הידיעה שאני לא ממש יודע לאיזו קטיגוריה היא שייכת) הושג הסכם עם משרד הביטחון להסטת הקרן המסתורית, דבר שיאפשר בניה יותר גבוהה.

הנגב הצפוני נחנך הקו המהיר בין תל אביב לבאר שבע.
נחתם החוזה להקמת קרית בן גוריון (לשעבר עיר הבהד"ים).

הנגב והערבה התקבלה החלטת ממשלה להקמת מסילת רכבת בין באר שבע לאילת (שמשווק כקו רכבת בין תל אביב לאילת).

<קישור אילת והסביבה> פורסם מכרז להקמת נמל תעופה תמנע שיחליף את שדה תעופה אילת.
כמו כן נשקלת האפשרות להסיט את נמל אילת.
ועוד חדשות בענייני דירות 602891
למי שעוד תוהה לאן הולך הכסף.
ועוד חדשות בענייני דירות 602909
זאת כמובן שחיתות אבל זה לא הכסף הגדול. לדוגמה בהשוואה לאחד האירועים שהבאתי אי פינוי שדה דב מונע מהמדינה 20 מיליארד שקל. וזה כסף שבעלי הקרקע מתחננים לשלם למדינה כך שאתה יכול להבין כמה זה שווה להם.

הבזבוזים הגדולים במדינה הם של משרד הביטחון והתמ"ת.
ועוד חדשות בענייני דירות 602911
ככלל הייתי מבדיל בין כסף שממש יוצא/משולם מתקציב המדינה, לבין כסף שאיננו מורווח עקב אי מעשה כלשהוא, וגם זאת בהסתברות מסוימת.
בדיוק כמו שאני מבדיל בין עשרת אלפים שקל ש"הפסדתי" עקב תשלום מס הכנסה, לבין כמה עשרות אלפים שהפסדתי מאחר ולא השקעתי במניית אפל לפני שלוש שנים.

ייתכן וגם משרד הבטחון והתמ"ת מבזבזים, איני יודע כמה. וכמובן שבעניין החרדים ההפסד של אי כניסתם למעגל העבודה הוא כנראה ההפסד העיקרי, מעבר להטבות ושחיתויות כאלה ואחרות, מה שלא מטהר את האחרונות.
ועוד חדשות בענייני דירות 602915
איך אתה יודע שהפסדת?! המדינה שילמה מיליארד שקל וקיבלה עיר שמקילה על מצוקת הדיור. אפשר להגיד שגם לולי התשלום או בסכום נמוך יותר היה אפשר לקבל אותה תוצאה, אולם זאת ספקולציה שלא שונה מההנחה שקרקעות בצפון תל אביב שוות המון כסף. לדעתי ההנחה השנייה אפילו יותר סבירה.
ועוד חדשות בענייני דירות 602961
ליתר דיוק: צריך לזכור שהמדינה כבר הקימה את חריש בעבר ולא היה ביקוש לדירות. כלומר יש רגליים לסברה שללא החרדים המגרשים שם היו ממשיכים לעמוד בשיממונם.
ועוד חדשות בענייני דירות 603028
מה קשור, באותם מיליארד המדינה יכולה היתה לסבסד דירות בראשון לציון ואני בטוח שהיתה משפרת משמעותית את חייהם של אלפי משפחות. אלו רק לא משפחות עם לובי פוליטי ואין להן אתנן פוליטי לשלם. מלבד כמובן האתנן הפרטי של להיות אזרחים שממלאים את חובותיהם האזרחיים, משלמים מיסים ומשרתים בצבא, אבל למי איכפת.

מה שמדאיג הוא שאפילו על אנשים משכילים כמוך המניפולציה של ''נתנו הטבה נייטרלית לכו-לם, (רק הופה, הוספנו כמה אותיות קטנות) ויצא משום מה שרק חרדים קפצו על המציאה'' עובדת. כנראה שהפוליטיקאים שלנו יותר חכמים ממה שאנחנו חושבים.
ועוד חדשות בענייני דירות 603029
תגובה 603028.
השאלה כמובן מצוקת הדיור של מי. בעצם זה הליך מאוד דומה למכרז תפור - נדמה לי שנגד האחרון יש חוק, משום מה.
ועוד חדשות בענייני דירות 603070
1) לסבסד דירות בראשון זה אפילו יותר גרוע מלסבסד דירות בחריש שכן ראשון יותר מבוקשת.
2) לא כל המיליארד הלכו לסבסוד דירות,חלק הלך לתשתיות ומבני ציבור, מה שסובסד גם בראשון.
3) המצוקה של החרדים משפיעה על כולם כי כשהם קונים דירה אחרים לא יכולים.
4) אני לא מתווכח איתך שזה מושחת אבל כששואלים "איפה הכסף" ועונים "החרדים" זה לא נכון כלל וסתם יוצר דמוניזציה.
ועוד חדשות בענייני דירות 603074
1) לא הבנתי למה זה יותר גרוע.
3) המצוקה של ה(קבוצה) X משפיעה על כולם כי כשהם קונים דירה אחרים לא יכולים. אז לא אמרנו כלום.
4) זה כן נכון חלקית וזו אינה דמוניזציה. אוכלוסיה שמתוך בחירה אינה עובדת ומהווה נטל כלכלי על שאר המדינה - האחרון עקב ניצול בוטה של כח פוליטי - היא בעייה כלכלית ממשית. לא מיסטיפיקציה ולא דמוניזציה.
ועוד חדשות בענייני דירות 603077
1) כי הסבירות שהדירה תימכר גם ללא סבסוד יותר גבוהה, כך שבגדול לא פתרת שום בעיה.
2) לו החרדים לא היו גרים בשום אופן עם לא חרדים המשפט הזה לא היה נכון.
ועוד חדשות בענייני דירות 603086
2)‏1 זה לא המצב? אתה יכול לקנות דירה בבית"ר עילית ולגור בה כאוות נפשך?

1 3)‏2

2 איך אנחנו נהנים.
ועוד חדשות בענייני דירות 603097
לא. יש מצבים שחרדים גרים עם חילונים. יש ערים מעורבות.
ועוד חדשות בענייני דירות 603114
לא הבנתי את סעיף 3. למה המצוקה של החרדים משפיעה על כולם?
ועוד חדשות בענייני דירות 603122
כאשר לחרדים לא מספיק המקום בערים חרדיות חלקם עוברים לערים לא חרדיות וכך גורמים ליותר צפיפות שם.
ועוד חדשות בענייני דירות 603125
למה צפיפות היא דבר שלילי בעיר?
ועוד חדשות בענייני דירות 603127
אם יש יותר דורשים מדירות המחירים עולים וחלק נשארים ללא דירה.
ועוד חדשות בענייני דירות 603130
אם חלק נשארים ללא דירה, אז הם כבר לא בעיר, לא?
ועוד חדשות בענייני דירות 603131
אם אין להם דירה בעיר אז הם אכן לא גרים בעיר. מסקנה הגיונית.
ועוד חדשות בענייני דירות 603507
סבורתני שאינקוגניטו היה צריך לכתוב ''ביקוש'' במקום ''צפיפות''.
ועוד חדשות בענייני דירות 603672
יותר מדויק להגיד (כפי שהוסבר בתגובה 603268) שהבעיה היא צפיפות יחסית לכמות התשתיות.

אחת הבעיות שנובעות מכך היא חוסר היצע.
ועוד חדשות בענייני דירות 603158
מה ההבדל אם הצפיפות תהיה בבני ברק או בפתח תקוה / ראשל"צ / יהוד?
ועוד חדשות בענייני דירות 603209
את שאלת איך הצפיפות של החרדים משפיע על הלא חרדים. אם צפיפות בבני ברק גורמת לצפיפות בפתח תקוה זה משפיע על הלא חרדים שגרים או רוצים לגור בפתח תקוה.

________
יש לי הרגשה עמומה שלא הבנתי את השאלה שלך.
ועוד חדשות בענייני דירות 603214
אתה זה שטענת את ההנחה שמאחורי המשפט הראשון שלך.

ברור שכל החרדים רוצים לגור איפשהו, ולכן תמיד יהיה צפוף איפשהו. מה שלא ברור זה, למה חשוב לך אם יהיה צפוף בחריש או בפתח תקוה. או שאתה אומר: נשלח את כל החרדים לחריש וככה לחילונים לא יהיה צפוף?
ועוד חדשות בענייני דירות 603225
בערך, העובדה שחרדים מתיישבים בחריש מקלה את מצוקת הדיור בפתח תקווה (יחסית למקרה שחריש היה נשאר ריק).
ועוד חדשות בענייני דירות 603227
אבל כך גם העובדה שחילונים מתיישבים בחריש.
ועוד חדשות בענייני דירות 603252
חרדים, ככלל, גרים בצפיפות רבה יותר מחילונים.
ועוד חדשות בענייני דירות 603259
אני עוד לא הבנתי למה צפיפות זה רע. כלומר, בהנתן שישנן תשתיות מתאימות.
ועוד חדשות בענייני דירות 603268
האוכלוסיה החרדית נוהגת לגור בצפיפות רבה יותר מהאוכלוסיה החילונית.
כאשר אוכלוסיה חרדית מתחילה לאכלס שטח חילוני הצפיפות בו גוברת לרמה שאינה נוחה לאוכלוסיה החילונית. שיעור האוכלוסיה החרדית באותה שכונה ילך ויגדל והחלק החזק יותר באוכלוסיה החילונית יעזוב (כי לא נעים לו להשאר והוא יכול לעבור).
הגדלת הצפיפות משמעה גידול סך האוכלוסיה בשכונה והטלת עומס גובר על התשתיות, שבשכונה קיימת לא קל לשנות. יחידות מגורים מוסבות לגני ילדים, למשל, כשהתאמתן לתפקיד החדש חלקית.
השכונה תהפוך לסלאם.
צפיפות זה לא רע אבל שינוי של צפיפות זה רע.
עדיף לבנות שכונות דתיות שמתוכננות מראש בהתאם.
ועוד חדשות בענייני דירות 603263
זה לא סותר את מה שאמרתי.
ועוד חדשות בענייני דירות 603385
חשבתי על זה קצת ודעתי השתנתה מעט. חריש נמצאת במזרח צפונית לחדרה והרכבת תגיע לשם על פי התכנון ב2020. אם הבחירה היא בין ראשון ופתח תקוה לחריש עדיף שהחרדים יהיו בחריש והשאר בפתח תקוה וראשון. אני מתחיל לחשוב שמעבר לסבסוד הדירות ההחלטה לא רעה כלל.
ועוד חדשות בענייני דירות 611200
עדכון מחריש: חריש: ועדת המכרזים של מינהל מקרקעי ישראל פסלה הצעות החרדים

מתוך הידיעה:

עדת המכרזים של מינהל מקרקעי ישראל החליטה לפסול את 12 ההצעות לרכישת מגרשים שהגיש ועד הדיור החרדי המאוחד לרכישת מגרשים בישוב חריש. הצעת חברת "באמונה" שגם כן נבחנה לא נפסלה.

מתוצאות המכרזים עולה כי בין הזוכות במכרזים הן: חברות הנדל"ן י.ח דימרי, צ. לנדאו, אשדר, דונה, א.פ.י נתיב פיתוח, ג'יי הנדסה ויזמות, מגידומ השקעות, א. גיברין, ע.ע אבו ראס, קחם חברה להשקעות, ריסדור. בין העמותות הזוכות נמנית העמותה למען דיור בר השגה, בחריש ובקציר תשבת, ועדת ערבים לדיור, תמימי דרך לחריש, עמותת נאות חנן, שילת דניאל עמותה לדיור. המשתתפים במכרזים זכו בהצעות לפי מחיר של 132-68 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. עמותת "חריש הירוקה" בשם עמותת "נאות חריש", שפנתה לוועדת המכרזים בדרישה לפסול את ועד הדיור החרדי, זכתה גם היא במכרזים.

...

לדברי רגב, "למרבה הצער, גם לאחר הפסילה קיים חשש שרק אחד מכל חמישה רוכשי דירות יהיה לא חרדי".
ואף על פי כן נוע לא ינוע 603467
"חיפה: אושרה תכנית "חזית הים" במסגרתה נמל הסחורות יוזז." - אושרה על-ידי ועדה רשמית כלשהי, אבל לא על-ידי ועד עובדי הנמל, שמצידו הודיע שזובי יוזז.
ואף על פי כן נוע לא ינוע 603671
שחר כהן (חבר ועדת טרכטנברג) כבר כתב שבמחאה הבאה צריך להרים תמונות של ראשי הועדים.
חדשות טובות מהשנה החולפת 603475
נדמה לי שכבר הוחלט להסיט את נמל אילת לאיזה טייקון.
הפרוטוקולים של ועדת טרכטנברג 613024
התנועה לחופש המידע עתרה לבג"צ בבקשה שמשרד ראש הממשלה יפרסם את הפרוטוקולים של ועדת טרכטנברג.

המדינה לא ענתה עדיין תשובה סבירה, אך מישהו במשרד ראש הממשלה חשב שזה יהיה נחמד להדליף את המסמכים לכלכליסט:
בכלכליסט חגגו על המסמכים שנפלו לידיהם:
הפרוטוקולים:
פרשנויות:

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים