כבוד לנספים, או כפייה לאומית? 3451
למה דווקא כן כדאי לשדר משחקי כדורגל בערב יום הזיכרון
בטור "מה ציוו לנו במותם" שהתפרסם באתר "העין השביעית", חולק שלמה מן (ייגר מאיסטר) על הנוהג לפיו בימי הזיכרון ערוצי הטלוויזיה נמנעים מלשדר תוכניות שאינן עוסקות בהנצחת הנספים. בפרט, הוא מצהיר כי הוא רוצה לצפות בשני משחקי הכדורגל בין ברצלונה וצ'לסי במסגרת חצי־גמר ליגת האלופות, המתוכננים להתקיים בערב יום השואה ובערב יום הזיכרון לחללי צה"ל. לדבריו, "הכפייה הלאומית, שמעטים מערערים עליה ובמסגרתה מפקיעים יומיים בשנה מכלי התקשורת האלקטרוניים כמעט כל התרחשות אקטואלית שאינה קשורה לשואה או לנופלים במערכות ישראל, היא התנהלות שבחשבון אחרון מבזה את הזיכרון הלאומי יותר מאשר מכבדת אותו."

עוד כותב מאיסטר: "כמו כל סגר, פיזי או מנטלי, גם הגטו התודעתי של שני ימי הזיכרון מייצר בראש וראשונה תחושת מחנק ואף ניכור. התחושה העיקרית היא שאין לאן לברוח... שידור של משחק כדורגל אינו מעיד על ערלות לב, אדישות או בוז, אלא על חיים שפויים והבעת אמון בעם היושב בציון הזוכר את נופליו וקורבנותיו גם בלי שייכפה עליו מרחב תקשורתי מדכא ואחיד... במיוחד לכבוד אירועים כאלה נבראו האינטרנט והסלולר, ערוצי משנה שהמדינה טרם הניחה עליהם את ידה ולא קבעה להם סייגים. אלא שערוץ הספורט הודיע ל'הארץ' שגם באינטרנט וגם בסלולר הוא אינו מתכוון לשדר את המשחקים. לערוץ הספורט אין בעיה לייצר ערוצי תשלום מופרכים כדי להגדיל את רווחיו, להפוך את אוהדי הספורט לבני־ערובה כדי לסחוט מהם עוד שקל, אבל בימי הזיכרון הוא מציית אוטומטית לחוקי השבט, ודווקא לחוקים שהוא יכול לרענן ולחולל בהם שינוי."
קישורים
מה ציוו לנו במותם
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תקשורת"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ביטול רשויות 594007
תקראו לי ציני אבל אני מנחש שאם מישהו היה מציע לבטל את רשות השידור ואת הרשות השנייה ולאפשר לכל אחד לשדר מה שבא אז אדון מן היה הראשון שהיה עולה על כל הבריקדות

ואם כבר מגישים בקשות לגבי לוח השידורים הלאומי

מה הסיכוי לקבל פטור מהפסטירבין ו/או מחגיגות אוקטובר 73?
ביטול רשויות 594036
למה בזלזול?

בסדר, אתה לא מרוצה מההתעסקות המקיפה ברבין סביב נובמבר, או מההתעסקות במלחמת יום הכיפורים באוקטובר.
גם אני לא.

אבל למה לזלזל ולקרוא להם "פסטירבין" ו"חגיגות אוקטובר 73".
זה סתם מעליב, ולא מוסיף לך כבוד.
ביטול רשויות 594073
דבר ראשון אני לא טיפוס שמחפש כבוד

דבר אחר

העניין הוא לא איזה דברים מוצאים או לא מוצאים חן בעיני או בעיני מר מן

השאלה היא למי יש את הזכות לקבוע את תכני השידור הציבורי
ביטול רשויות 594048
אני מרגישה שאין טעם לספר לך את האנקדוטה הקטנה הזאת הזכורה לי לא במדוייק, מה גם שאתה עלול להגיב באיזו עקיצה כלפי ליבוביץ' ה"שמאלן", והרי לא ליבוביץ' עצמו הוא העניין. ובכל זאת:

עיתונאי, נדמה לי שירון לונדון, בא אל ליבוביץ' מתישהו באמצע שנות ה-‏80 ומצא אותו יושב וקורא בעניין רב את "אצבעוני", או "פילוני".

"אתה קורא עיתוני ילדים?" שאל העיתונאי
"מה שנותנים לי אני קורא", ענה ליבוביץ'.

שנאמר: צא ולמד.
ביטול רשויות 594071
מספרים על שר האוצר שהיה יושב במסעדה רומנית ואוכל צ'ורבה

נכנס שר הפנים ושאל אותו: "כמה?"

ענה לו: "שבע"

שאל אותו: "מה שבע?"

ענה לו: " מה כמה?"

ואידך זיל גמור
ביטול רשויות 594125
אתה מנסה להוכיח שחxxר נשאר חxxר?

(ההבדל הוא שהראיון של לונדון עם ליבוביץ הוא אמיתי. זה היה ב-‏86 וביוטיוב עוד נשמר זכר קטן שלו http://www.youtube.com/watch?v=49_ZeneW5iE)
594052
הכי משונה היא הפשרה לפיה ערוצים מסויימים (למשל national geographic ודומיו) משודרים, אבל ללא תרגום, כך שדוברי אנגלית משוחררים מחובת האבל הלאומי. אני בטוח שיש הגיון מאחרי ההחלטה הזאת, אבל הוא נפלא ממני.
אמת או חובה 594064
אני רואה עצמי משוחרר לחלוטין מחובת צפיה בטלוויזיה. לא ידעתי שיש חובה כזאת...

אגב, התקשורת ההמונית עוסקת כמעט כל הזמן בשיווק או אינדוקטרינציה. מדוע יצא הזעם דווקא על ימי הזיכרון? כנראה שהמתלוננים מעדיפים אינדוקטרינציה מסוג מסויים, ואידוקטרינציה מסוג אחר מאתגרת את כל היקר להם.
אמת או חובה 594127
דיברתי על חובת האבל הלאומי, לא על חובת צפיה בטלביזיה.
594124
נדמה שהכותב, מעבר לאובססיה שלו לראות אנשים רצים אחרי כדור, לא עומד על ההבדל בין כפיה לציות מרצון לנורמות. גופים רבים יכלו לשדר את המשחק באמצעים שונים, אבל בחרו שלא לעשות זאת. זו לא כפיה, אף אחד לא מנע מאתר אינטרנט זה או אחר לקנות את זכויות השידור למשל, או מחברות הפלאפון לקנות ולשדר אותו למכשירים. גופי התקשורת הגדולים במשק, מתוך כבוד לתחושות של רוב העם, או מתוך שיקולים כלכליים (למשל, פירסום של המשחקים ימשוך הרבה אש), בחרו שלא לשדר את המשחקים. צנזורה עצמית, בין אם זה אבולפיה שלא מוכר חמץ בפסח או אישה שמגיעה בלבוש צנוע לפגישת עבודה עם אדם דתי, מעידה על התחשבות בזולת גם על חשבון האינטרס הרגעי‏1. זו צורה נעלה על כפיה חוקית של נורמה מוסרית כזו או אחרת (למשל חוק איסור הצגת חמץ בפסח) ומתקבלת בד"כ כדבר הנכון מוסרית בקרב רוב הציבור.

1 אם למשל ערוץ הספורט היה בוחר לשדר את המשחק, ושכן כזה או אחר היה בוחר לצפות בו בווליום חזק, ואולי לשחרר צעקה כל פעם שמישהו בעט בכדור, אתה לא חושב שהייתי מיחס חלק מהאשמה לערוץ הספורט ?
לא מרצון ולא נעליים 594154
על הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו [ויקיפדיה] שמעת?
לא מרצון ולא נעליים 594182
מה עניין שמיטה להר סיני ? ועדת האתיקה של הרשות השניה לא יכולה להשפיע על החלטות של אתרי אינטרנט למשל (וחברות הסלולר יכולות להזרים תוכן דרך ה"פורטל" שלהן).
לא מרצון ולא נעליים 594186
מה קשורה ועדת האתיקה?

ומי דיבר על הרשת או על חברות הסלולרי?

אני חשבתי שאתה טוען שערוצי הטלביזיה המסחריים הם שמחליטים מרצונם החופשי מה לא לשדר בימי זיכרון מתוך שיקולים מסחריים ו/או ציבוריים
594249
הוא מתייחס לזה: "משמע לחפש אתר אינטרנט שמשדר את המשחק, בתשלום או בחינם, לקוות שהשידור לא יקרוס בגלל עומס"
594282
מה באמת עניין העומס כאן? מה איכפת לטלוויזיה אם היא משדרת לאלף איש או למאה אלף?
594288
לאינטרנט, לא לטלוויזיה. כל אחד הוא חיבור נפרד.

ור' דיון פילוסופי מעמיק בשאלה האם אינטרנט הוא טלוויזיה תחת תגובה 592375 בשאלה האם אינטרנט הוא טלוויזיה והאם טלוויזיה היא אינטרנט.
594291
או.קיי. אז למה זה עומס מבחינת האינטרנט? מה פירוש "חיבור נפרד"?
594293
כל אחד מהם צופה בנפרד בסרט דרך האינטרנט (שצורך רוחב פס מסוים). זה שבמקרה כולם רואים את אותו התוכן לא עוזר הרבה לחסוך רוחב פס בדרך.
594297
כשכו-לם מנסים לגלוש ביחד / להוריד ביחד / לצפות ביחד בקובץ שהועלה לרשת, יש עומס. ואז לעיתים האתר מעלה הודעה בסגנון "מצטערים, כולם מנסים לגלוש ביחד, נסו שוב מאוחר יותר".
594301
אני יודעת וכבר הבחנתי לצערי בתופעה, אבל לא הבנתי אותה אף פעם וגם עכשיו לא.
נסיון לעזור 594323
תארי לעצמך שבמקום לתת הרצאה לקהל של אלף אנשים את צריכה לדבר בנפרד לכל אחד בקהל, כלומר לחזור על מה שאת אומרת אלף פעמים. ברור לך שתהיה לך בעיה של עומס? אז זה אותו דבר.
נסיון לעזור 594369
נו כן, הסבירו לי כאן על כל משתמש בנפרד או משהו, אבל לא הבנתי למה הכוונה.
נסיון לעזור 594372
אינטרנט זה בעצם שני מחשבים שמדברים זה עם זה. כל כתובת (למשל: http://www.haayal.co.il/reply?id=3451&rep=594369) בנויה משלוש חלקים:
1. הפרוטוקול - השפה שבה הם ידברו (למשל http)
2. הכתובת של המחשב שיענה, השרת (למשל www.haayal.co.il)
3. הבקשה מהמחשב (למשל reply?id=3451&rep=594369).
באמצע יש כל מיני שרתים אחרים שמעבירים את הבקשה ואת התשובה ועוזרים בקשר אבל בגדול בסופו של דבר כל בקשה מגיע למחשב אחד שאמור לפענח אותה ולחבר לה תשובה. גם כשהפענוח עצמו הוא טריויאלי (כמו במקרה של שידור משחק בהנחה שהקידוד עצמו נעשה פעם אחת) עדיין מישהו צריך לפענח ולהחזיר את תשובה, וזה דורש משאבים מהמחשב המשדר. בנוסף, כל קישור לרשת מוגבל במהירות המידע שהוא יכול לשלוח (ולקבל), אם המחשב השולח שולח את אותו מידע לשני לקוחות שונים הוא למעשה שולח פי שניים מידע, מה שמקרב אותו עוד יותר למגבלה שלו (ושידור משחק זה הרבה מידע).
נסיון לעזור 594462
רוב תודות. אני מקווה שעכשיו הבנתי:)
594324
הוא מדבר על אתר קטן בארץ או סביר יותר בחו"ל, לכל גוף גדול יש את היכולת לשדר (די בקלות‏1) ברשת את המשחק, באיכות טובה ובלי חשש מקריסות. כל הגופים הללו נמנעו מלבחור בלשדר את המשחק.

1 הבעיה היא לקנות את הזכויות, לא לשדר, אבל היות ואין ביקוש מצד הערוצים המסחריים, זה אמור להיות פתיר.
594254
נורמות לא-פורמליות, מן הסתם, מפוקחות באמצעים לא-פורמליים. אבל זה לא הופך את הנורמות האלה, איפסו פקטו, לראויות. הן צריכות להיות כפופות לדיון ציבורי, בדיוק כמו זה שייגר מייסטר מנסה לעורר.

(ואני פוסל את עצמי מהדיון הציבורי הנזכר לעיל היות שכדורגל לחלוטין לא מעניין אותי.)
594283
השאלה היא אם יום השואה מעניין אותך. אותי כדורגל ודאי לא מעניין - אם לדייק, הייתי מעדיפה שישודר תמיד בערוצי ספורט בלבד - אבל יום השואה מעניין אותי. ודווקא משום כך נראה לי שלא רלוונטי לדלג על שידורו של משחק חשוב (מה זה? אין לי מושג) ביום זה בערוצים הנ"ל. הרי לא מדובר ביום שבתון, אנשים ממילא עובדים ועסוקים בנושאים שונים ולא בשואה לבדה.
594285
אין המטרה של כל הווג'ראס הזה להשאיר מספיק זמן שידור לתכנים של יום השואה. המטרה היא להימנע מתכנים מסוימים. מין צום-לייט כזה, יום-כיפורים בקטנה. לפחות בציבור.
594286
לא התייחסתי כלל ל''מספיק זמן שידור'', אלא בדיוק לזה שאין צורך להימנע משידור כדורגל. ולפי מה שאני שומעת הרי בזמן האחרון הנושא שם הוא אלימות וגזענות, מתאים מאוד לרוח היום.
594287
המטרה היא אווירת אבל ציבורית. נראה לי ברור שהימנעות מבידור בציבור משרת את המטרה הזו.
594334
אפשר לשדר רק משחקים שבהם הצד של הצופה מפסיד.
594464
למה לא לשדר משחקים שבהם שני הצדדים מפסידים? זה נראה לי הכי בטוח.
594465
בשביל זה צריך מכות בסוף?
594466
לא בסוף, בהתחלה.
594321
בהחלט, ובמסגרת אותו דיון ציבורי אני מביע את דעתי, שהימנעות משידור היא הדרך הלגיטימית היחידה בעבור גוף גדול לא לעורר על עצמו את זעם/בוז ההמון. וכל מי שמנסה להכין סטייק מהפרה הלא-כל-כך קדושה הזו (בסופו של דבר היו פאבים ששידרו בהם את המשחק, כמו גם אתרי אינטרנט), עלול לגלות שהפרה בועטת.
594340
היו פאבים פתוחים?!
594375
יש חובה לסגור "בתי עינוגים" בערב יום השואה? למיטב ידיעתי אין דרישה כזאת (בניגוד לתשעה באב וליום הזכרון לחללי מערכות ישראל).
594380
מנוסח החוק נראה שיש חובה כזו. עם זאת, ייתכן שאין לשר הממונה אינטרס לאכוף את החוק.
594396
או שמא היתה זו חגיגת יום השואה בנוסח עדות קניוק.
603416
הרעיון שכל מסעדה היא ''בית עינוגים'' -מגוחך.
603421
המחוקק כיוון לדעתך, ולכן הזכיר את בתי הקפה בנפרד מבתי העינוגים. אני בכלל לא בטוח שפתיחת מסעדות אסורה.
614986
היום בתי הקפה- לפחות חלקם-הן גם מסעדות קלות.
614989
אה, שים לב שהחוק אוסר במפורש פתיחה של בתי קפה. אין לי מושג אם הגשת אוכל קל הופכת את המקום למסעדה ואם מסעדה אפשר לפתוח, אבל בהקשר הזה אולי אפשר להגדיר ''בית קפה'' כבית אוכל הפתוח לרשות הרבים. משהו בסגנון חוק החמץ.
מה באמת חשוב 594166
נראה לי שהמתלונן המכובד מתבלבל בין התשוקה הבלתי נשלטת שלו לצפיה במשחקי כדור ובין הרצון להלחם בעריצותה (כביכול או שלא) של התקשורת.
איש לא צווה עליו לצפות בשידורים כאלו או אחרים או אפילו לתת דעתו על מה עומד מאחוריהם ואם יש קשר בין האירועים דאז לבין עצם העובדה שהוא בכלל יכול לבחור לצפות בשידורים כלשהם.
אם הגזירה הנוראה שגזרו ערוצי הטלויזיה באותם יומיים נוראים קשה לו כל כך, כיצד הוא מצפה שנאמין לו כאשר הוא טוען שהוא באופן עצמאי מעניק מחשבה עמוקה לנושאים הללו בשאר ימות השנה? לא שאני סבור שהעובדה שהוא מעניק או לא מעניינת או בעלת חשיבות כהוא זה, אבל כאשר בוחנים את הנושא מנקודת מבט לאומית (צר לי אם המלה הזו מכבידה עליו) לעיתים צריך לקחת בחשבון גם שיקולים כגון חינוך הציבור, אפילו אם זה מביע התנגדות מפונקת מדי פעם.
מה באמת חשוב 594406
מסקרן אותי אם המתלונן ירשה לילדיו לשחק כדורגל בלווייתה של אמו כדי ''להעיד על חיים שפויים''.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים