שיעור בסיעור 3454
האם שיטת סיעור המוחות באמת עובדת?
בשנת 1948 התפרסם והפך לרב מכר ספרו הראשון של הפרסומאי האמריקאי אלכס אוסבורן "Your Creative Power". הספר הסתמך על ניסיונו הרחב של אוסבורן והבטיח להולכים בדרכו את הכפלת יצירתיותם, קידום הקריירה ואף את הפיכתם לאנשים שמחים יותר. מבין העצות והרעיונות שבספר, היתה זו שיטת "סיעור המוחות" שהפכה ללהיט בין לילה. עד היום נעשה בשיטה שימוש רב בחברות טכנולוגיה, במשרדי פרסום וכמעט בכל גוף בו לחדשנות ישנה חשיבות מרכזית. על כך מספר ג'ונה לרר במאמר שמתורגם ב"הארץ".

הכלל המרכזי להפיכתם של אנשים ל"מכונות דמיון" על־פי אוסבורן, הוא העדר ביקורת, שיפוטיות או משוב שלילי. זאת מאחר ו"יצירתיות היא פרח עדין, ששבח יגרום לו לפרוח, בעוד שחוסר עידוד יגדע אותו באיבו. תשכחו מאיכות; תשאפו לכמות. כשתגמרו, הדף שלכם כנראה יהיה מלא בכל כך הרבה שטויות, שאתם תחושו גועל. אל תתרשמו מזה. אתם משחררים את הדמיון - וגורמים למוח לספק את הסחורה."

החל מ-‏1958 החלה הקהילה המדעית לבחון את שיטתו של אוסבורן באמצעות השוואת יצירתיותם של יחידים וקבוצות שניגשו אל אותן הבעיות עם מתודולוגיות שונות של שיתוף מידע. קית סוייר, פסיכולוג מאוניברסיטת וושינגטון, מסכם את הממצאים: "עשרות שנות מחקר הראו באופן עקבי כי המשתתפים בסיעור מוחות חושבים על פחות רעיונות מאשר מספר זהה של בני אדם העובדים לבדם, ובהמשך משתפים אחד את השני ברעיונות".

תוצאות אלו לא פגמו בפופולריות של שיטת סיעור המוחות. זאת אולי מאחר והגענו לשלב בו תהליכי היצירה האנושיים הפכו לקבוצתיים, ולו בגלל שברוב המקרים, היקף הידע אותו הם דורשים עתה כבר חורג מיכולותיו של אדם בודד: "לפני 100 שנה, האחים רייט יכלו לבנות בעצמם מטוס", אומר בן ג'ונס, מרצה באוניברסיטת נורתווסטרן שחוקר נושא זה, "היום בואינג זקוקה למאות מהנדסים רק כדי לעצב ולייצר את המנועים".

מאחר ועבודה קבוצתית הינה במקרים רבים כורח, נשאלת השאלה מהו האופן בו הדבר צריך להתבצע. מחקר שנערך ב-‏2003 על־ידי שרלן נמת, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, הצביע על כך שהמרכיב המרכזי בשיטת סיעור המוחות, דהינו היעדר ביקורת כלשהי, הוא גם בעייתה הגדולה. מה שנמצא, ואושר בעוד מחקרים, הוא שדווקא בקבוצות בהן הותרה ביקורת כבר בשלב הראשוני, התקבלו יותר רעיונות. "התפיסה האופטימית גורסת שהדבר החשוב ביותר בעבודה הוא להישאר חיוביים ולהסתדר אחד עם השני, לא לפגוע ברגשות של אחרים", מסבירה נמת. "ובכן, זה פשוט לא נכון. אולי ויכוח הוא פחות נעים, אבל הוא תמיד יהיה פרודוקטיבי יותר. יצירתיות אמיתית מחייבת קצת חילופי מהלומות".
קישורים
המאמר ב"הארץ"
הספר באמזון
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  הא דא ושאר ירקות • קונשטוק
  הבעיה עם סטטיסטיקה • רן

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים