צ'רלס ברונפמן תרם 10 מיליון דולר לשיפוץ היכל התרבות, וזה ייקרא על שמו 3463
שיפוצו של היכל התרבות בתל־אביב החל לפני כמה חודשים ואמור להסתיים במרץ 2013. מתוך תקציב השיפוץ הקציבה עיריית תל־אביב 20 מיליון דולר, ו-‏25 מיליון דולר נוספים גייסה התזמורת הפילהרמונית, שההיכל הוא משכנה, מתרומות. תרומתו של המיליארדר צ'רלס ברונפמן, בסך 10 מיליון דולר, היתה הגדולה ביותר, ותמורתה הסכימה התזמורת שההיכל ייקרא על שמו.

עד כה נקרא ההיכל על־שם פרדריק מאן, שתרם 250,000 דולר להקמתו ב-‏1956. יורשיו של מאן ויתרו על המשך הנצחתו בדרך זו, וכפיצוי יקבלו מהתזמורת 300,000 דולר. מאן עדיין יונצח בתוך המבנה. לדברי ברונפמן, החוזה שחתם עם התזמורת מבטיח שהבניין ייקרא על שמו למשך 40 שנה. לאחר מכן יוכלו יורשיו להמשיך את ההנצחה הזו אם ימשיכו לתרום, ואם לא – תוכלנה התזמורת והעירייה לקרוא להיכל על שם אחר.

ברונפמן הוא תורם גדול למטרות תרבותיות וחברתיות בישראל. בין השאר הוא תרם 10 מיליון דולר לשיפוץ מוזיאון ישראל, הקים את קרן קָרֵב לקידום החינוך בישראל, והוא אחד משלושת המממנים העיקריים של פרויקט תגלית.

טור של מתי גולן ב"גלובס" יוצא נגד קבלת התרומה – עסקה, לדעתו – שבה הוא רואה התבטלות של מוסד תרבותי בפני ההון. הוא מאזכר שם את שאירע בסוף 2005, כאשר הוחלט שמוזיאון תל־אביב ייקרא על שם סמי עופר, בתמורה לתרומתו בסך 20 מיליון דולר. אז התחוללה סערה בתקשורת, ולבסוף ביטל עופר את תרומתו.

בראיון קצרצר ל-TheMarker מספרת טלי גוטליב, מנכ"לית קרן התזמורת, על תרומות והנצחות קטנות יותר (עוזי צוקר, למשל, תרם 2.5 מיליון דולר ואולם התזמורת הקאמרית ייקרא על שמו), ועל האפשרות לקריאת מושב באולם על־שם אדם עבור תרומה של 5,000-10,000 דולר.

על התוכניות לשיפוץ ההיכל הוכרז ב-‏2005, והן עוררו כמעט מיד מחלוקת עזה. התזמורת טענה כי השיפוץ נחוץ לשם שיפור ועדכון האקוסטיקה באולם, ובפרט הארכת הדהוד הצליל. חלק מהמתנגדים לשיפוץ טענו כי אין צורך בשיפור כזה, אך עיקר ההתנגדות היתה בטענה שהשיפוץ יקלקל ערכים אדריכליים חשובים של המבנה. ב-‏2008 נדחתה תוכנית השיפוץ המקורית, וב-‏2009 התקבלה תוכנית חדשה, שלא הרגיעה את המתנגדים.

האדריכל מיכאל יעקובסון סוקר ב-Xnet את מצב השיפוץ נכון ללפני חודשיים. סקירתו כוללת תמונות עדכניות, תוכניות, ראיון עם אדריכל השיפוץ עופר קולקר המציג את מעלות השיפוץ, וראיון עם האדריכל אמנון בר־אור שהיה יועץ השימור של הפרויקט, והתפטר בטענה שהשיפוץ מזיק ושנסיונותיו למזער את הנזק לא התקבלו.

קישורים
תרומתו של המיליארדר צ'רלס ברונפמן - כתבה ב-TheMarker
טור של מתי גולן נגד קבלת התרומה
מוזיאון תל־אביב ייקרא על שם סמי עופר - דיון באייל הקורא
ראיון קצרצר עם האחראית על גיוס התרומות
אין צורך בשיפור - נועם בן־זאב דן לעומק בשינויי האקוסטיקה
השיפוץ יקלקל ערכים אדריכליים - רם כרמי
האדריכל מיכאל יעקובסון סוקר ב-Xnet את מצב השיפוץ, והטענות נגדו ובעדו
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  בזבוז • אינקוגניטו • 50 תגובות בפתיל
  הנצחה • ראובן • 20 תגובות בפתיל
  ואדים רבינוביץ- האיש, הכיכר ומנורת הזהב • שם טוב • 9 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים