החללית הפרטית ''דְרַגוֹן'' שבה בשלום לכדור הארץ 3466
''דרגון'' שבה בשלום לכדור הארץ לאחר שהפכה לחללית המסחרית הראשונה שעגנה בתחנת החלל הבינלאומית
החללית "דרגון" השייכת לחברת "ספייס־איקס" נחתה בשלום באוקיינוס השקט ביום חמישי האחרון בשעה 18:42 (שעון ישראל). דרגון ביצעה את הטיסה כחלק מהוכחת היתכנות ובטיחות כדי שתורשה לבצע טיסות אספקה מסחריות לתחנת החלל באופן שוטף, וכן הביאה והחזירה מטען כבר בטיסתה זו. בכך הפכה דרגון לחללית המסחרית הראשונה שעגנה בתחנת החלל הבינלאומית. כל שאר החלליות שעגנו בתחנת החלל עד כה היו שייכות לסוכנויות החלל הממשלתיות המממנות את התחנה: רוסיה, ארה"ב, האיחוד האירופי ויפן. בעתיד, תיקח דרגון לתחנת החלל גם אסטרונאוטים מטעם נאס"א.

הזרוע הרובוטית של התחנה לוכדת את דרגון ומובילה אותה לפתח העגינה

הזרוע הרובוטית של התחנה לוכדת את דרגון ומובילה אותה לפתח העגינה (תמונה: נאס"א)


חברת ספייס־איקס תכננה, בנתה ומפעילה את דרגון ואת הטיל ששיגר אותה בחוזה מול נאס"א, סוכנות החלל האמריקאית. החברה הוקמה על ידי אילון מאסק, היזם ממוצא דרום־אפריקאי שהקים את פיי־פאל. החברה הוקמה כדי להוזיל משמעותית את עלויות התחבורה לחלל. את זאת היא מקווה לעשות על ידי תכנון מנועים וטילים כך שיהיו בטיחותיים וזולים יותר לתפעול מאלה שהיו קיימים עד כה, וכן על ידי ארגון מודרני ויעיל יותר מזה משל נאס"א וספקיה. בחודש האחרון הכריזה ספייס־איקס גם על שיתוף פעולה עם חברת "ביגלו אירוספייס", שהוקמה על ידי המלונאי אמריקאי רוברט ביגלו, כדי לספק תחבורה לתחנת החלל הפרטית שמתכננת האחרונה. כן הכריזה החברה על לקוח פרטי ראשון לטיל החדש המתוכנן שלה שיהיה מסוגל לשאת מטען של 53 טונות למסלול, מה שיהפוך אותו לטיל החזק ביותר הקיים כיום, והחזק ביותר מאז "סאטורן 5". בראיונות לתקשורת בעבר, אמר מוסק שמטרתו הסופית היא בניית תשתית תחבורה זולה ויעילה בחלל שתאפשר את יישוב כוכב הלכת מאדים.

יש לציין שדרגון והטיל ששיגר אותה לא נבנו רק במימון פרטי; חברת ספייס־איקס מקבלת מימון ממשלתי עבור חלק מעלות הפיתוח, במסגרת תוכנית "שירותי תעבורה מסלולית מסחריים" של נאס"א. התוכנית מהווה מרכיב במאמץ של נאס"א להחליף את מעבורת החלל בתחבורה לתחנת החלל הבינלאומית, ולעודד מעורבות מסחרית בחלל. חברה נוספת המקבלת מימון מאותה תוכנית היא Orbital Sciences, הצפויה לשלוח חללית משלה לתחנה לקראת סוף השנה.
קישורים
נחיתת הדראגון מסמנת סיומו של מבצע מוצלח ראשון של המגזר הפרטי - תיאור המשימה באתר "הידען"
עדכונים מחברת ספייס־איקס - אנגלית
איירון מן, גרסת המציאות: האיש שרוצה למכור טיסות למאדים - כתבה מאת הראל עילם באתר "כלכליסט"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  מז''ט לאנושות • אחד מהפריפריה • 22 תגובות בפתיל
  להבדיל • האייל הנקוד • 2 תגובות בפתיל
  מגניב • אלמוני • 6 תגובות בפתיל
  מה עושים בחללית מסחרית? • גוטה • 45 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים