למידה מחושמלת 3477
על tDCS – שיפור למידת מיומנות באמצעות גירוי חשמלי של המוח
מאמר של סאלי אדי מ-New Scientist, שתרגומו הופיע ב"הארץ", דן בטכניקה מחקרית לשיפור למידה באמצעות גירוי המוח בזרם חשמלי חלש. הטכניקה נקראת transcranial direct current stimulation, או tDCS.

רקס יונג ומייקל וייזנד מהמכון לחקר הנפש באלבוקרקי העבירו זרם של שני מיליאמפר במשך עשרים דקות של תרגול מיומנות, וגילו כי הדבר מזרז מאוד את שיפור המיומנות. הזרם החשמלי מכניס את המוח למצב הדומה למה שמוכר במחקר הפסיכולוגי כ"זרימה" (Flow) – כאשר האדם שקוע לחלוטין במשימה וחש ממוקד ומלא מוטיבציה והנאה.

זרימה מאפיינת ביצועים של וירטואוזים בספורט, נגינה, טיפוס הרים ועוד. הפסיכולוג מיהאי צ'יקסנטמהאיי פירסם את מחקריו בנוגע לזרימה עוד בשנות השבעים. באמצעים מסורתיים נדרשות אלפי שעות תרגול כדי להגיע לרמה כזו של מיומנות. מאז נעשו מחקרים שהראו כי הזרימה מאופיינת בפעילות נמוכה יחסית של קליפת המוח הקדמי, שנחשבת קשורה לתפקודים קוגניטיביים כמו זיכרון עבודה ויכולת דיבור. בהתאם, נראו תוצאות חיוביות לניסיון לשפר לימוד מיומנות באמצעות הפחתה מכוונת של הריכוז בסביבה המיידית (למשל, גולשי סקי מתלמדים התבקשו להתמקד בנקודה רחוקה). כריס ברקה ועמיתיה מקלרסבד מנסים להגיע לזרימה בטכניקה של נוירו־פידבק: צלפים מתלמדים מחוברים לאלקטרודות ומסך מציג להם את קצב לבם ואת גלי המוח שלהם, כך שהם לומדים לשלוט באלו.

הנוירו־פידבק הראה תוצאות מרשימות, אך המחקר החדש שואף להיות יעיל אפילו יותר, ובפחות מאמץ. יונג וויזנד השיגו שיפור של פי 2.3 בזמן שנדרש לצלפים מתחילים לזהות איום במתקן סימולציה. עדיין לא ידוע מה המנגנון שבאמצעותו מושג השיפור, אך החוקרים משערים שהזרם מפחית פעילות ביקורתית של המוח.

סאלי אדי התנסתה בעצמה בתרגול כזה, ללא הגירוי החשמלי ואיתו. פרט לשיפור הדרמטי בהצלחה בתרגול, היא מספרת על תחושתה: "לראשונה בחיי, סוף סוף היה לי שקט בראש. משוחררת משדה המוקשים של חוסר הביטחון שמהווה מרכיב יסוד באישיות שלי, הייתי צלפית מצוינת. וקשה לי לתאר כמה מדהים היה להבין פתאום איזה נטל מהווה הקקופוניה הפנימית הזאת על היכולת שלי לנהל את חיי ולבצע משימות פשוטות. לא היו שום תופעות לוואי בלתי נעימות. השקט המכשף של ה-tDCS נמשך, והתפוגג בהדרגה במהלך תקופה של כשלושה ימים."

חוקרי tDCS מאוקספורד חברו למומחי נוירו־אתיקה ובחנו האם לטכניקה החדשה יש השלכות אתיות, מתוך ההנחה שבקרוב היא תוכל להיכנס לשימוש נפוץ מאוד. הם לא מצאו בעיות קשות. אין כאן שינוי דרמטי של המצב האנושי, שכן לא מדובר על למידה יש מאין – הטכניקה מאפשרת שיפור בתוצאות התרגול, אך תרגול עדיין נדרש. שנית, לנוכח החשש שבעלי אמצעים ישיגו יתרון בלתי הוגן במירוץ למומחיות, החוקרים מציינים כי הציוד הנדרש ל-tDCS הוא זול מאוד, ויוכל להיות בהישג יד נרחב, ובפרט בכל בית ספר בעולם המערבי. עם זאת, דווקא הנגישות הגבוהה גורמת להם להזהיר מפני שימוש פזיז, בטרם ידועות כל ההשלכות. בפרט, לא ידוע האם יש תכונות נפשיות שעלולות להיפגע מהשימוש בטכניקה. כמו כן, ולנוכח הסבירות שילדים יהיו קהל יעד פופולרי לטכניקה, הם מציינים כי המחקר עד כה בוצע בעיקר על מבוגרים, והנוירולוגיה של לימוד אצל ילדים שונה.

ויש מי שלא שועה לאזהרות אלו, ומציע ערכות לציבור הרחב, בקנייה או בהדרכה להרכבה עצמית.
קישורים
מאמר של סאלי אדי ב New Scientist
תרגומו ב"הארץ" (נראה שמדובר בגרסה שונה מזו שמופיעה באתר ה-New Scientist)
זרימה
האם לטכניקה החדשה יש השלכות אתיות - חוקרים מאוקספורד דנים
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מאמר מרתק 598760
כמובן שהעניין עוד צריך להיבדק לעומק לא רק מבחינה אתית אלא גם מהבחינה הרפואית הפשוטה (האם לגריה אין סיכונים, האם היא לא יוצרת שינויים של קבע במוח וכד'). אבל דבר אחד בכתבה/ בכותרת מפריע לי

התהליך שתואר שיפר את הביצוע של המשימה. למידה הוא תהליך שאמור להשאיר משקע לאורך זמן וזה לא נבדק לפחות בכתבה דלעיל. אז אם אנסה לשחק שחמט עם מישהו שהוא מעל לרמתי, כנראה שהחשמל יועיל. אבל האם הוא ישפר את איכות הלמידה שלי או הקידום? זה, לפחות על פי הכתבה, טרם נבדק.

אה, ואסימוב כתב סיפור מופלא (בתוך מחר כפול 9) על למידה מואצת שלא להזכיר את מאטריקס.
מאמר מרתק 598808
לי נראה שאם בכלל יש שיפורים מובטחי זה רק בפעולות מכניות (כלומר שיפור קואורדינציה של הגוף).

ללמידה "עיונית" יש הכרח בהפעלת חלקים רבים של המוח (במיוחד הפעלת האונות הקדמיות). באופן גבולי אולי אפשר לשפר ביצועי שינון מילים לצורך לימוד שפה, שווה בדיקה.

אין סיכוי שהאלקטרודות משפרות כישורי משחק שחמט כי במשחק שחמט יש שימוש בחלקי מוח רבים לרבות אונות קדמיות (נטען שהזרמים הללו מורידים ביצועי חשיבה מורכבת).

מעבר לכך, אני מטיל ספק בנכונות המחקרים. לא בגלל משהו ספציפי אלא משום שסוחרים זריזים נוטים למכור כל מיני גאג'טים בטענות שווא של "שיפור היכולת" או "עשיית מדיטציה"; במילים אחרות יתכן שהחוקרים הגזימו במימצאים שלהם, או לא דייקו ואז השרלטנים מנפחים את התוצאות.

צריך לבדוק היטב מה בדיוק משתפר כאן ורק אז לתכנן מוצרים.
מאמר מרתק 599088
שלא להזכיר את פרחים לאלג'רנון

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים