האם יש מין אחר? 3491
חואן אנריקז מסביר מדוע יתכן שהתשובה לך היא חיובית וכיצד זה קשור לאולימפיאדה
בהרצאה ב"טד" מעריך הוגה הדעות חואן אנריקז שהאדם הנבון ("הומו־ספיינס") אינו אלא חוליה נוספת, ולא האחרונה, במין האדם. לאחר חמש פעמים בהן נמחו כמעט לגמרי החיים מעל פני הארץ; לאחר תקופה בה נותרו רק כ-‏2000 מבני מיננו; ולאחר היווצרותם והיעלמותם של כשלושים מיני אדם ("שידרוגים") שונים, מהם שמונה שהתקיימו במקביל לנו, טוען אנריקז, תהיה זו יהירות לראות בחוליה הנוכחית את נזר הבריאה.

התקדמות הגנטיקה, מסביר אנריקז, חשפה עד כמה אנו שונים זה מזה כבר בלידתנו. דוגמא אחת הינה מוטציה בגן המכונה ACE – מסתבר ששכיחות המוטציה הזו בקרב מטפסי הרים שהצליחו לטפס ללא בלון חמצן לגובה של יותר מ-‏8000 מטר גבוהה משמעותית מהשכיחות בקרב מטפסים שנכשלו בכך. דוגמא נוספת היא רצף גנטי המכונה 577R – השכיחות שלו בקרב ספורטאים אולימפיים בענפים הדורשים כוח גבוהה מזו אצל אנשים מהשורה. גילוי זה מטיל צל על מהותה וערכה של האולימפיאדה. אנריקז תוהה אם אנו רוצים להמשיך לאפשר לה להיות זירת מאבק בין מוטנטים, או שאולי יש לפתוח אותה גם למי שנולדו להורים "רגילים". אפשרות אחת שהוא מציע היא מתן יתרון קטן בתחרויות ובתנאי הסף למי שאינם נושאים את המוטציות הנ"ל.

פיתרון אחר אותו הוא מעלה ל"סוגיית המוטנטים" הוא השתדרגות. כבר היום עוברים מיליוני אנשים בכל שנה ניתוחים אסתטיים, פירסינג וקעקועים כדי לשנות את מראה גופם. רובנו גם משתמש מידי יום באמצעים כימיים כגון קפה, אקמול וריטלין, או במכשור כדוגמת משקפיים, עזרי שמיעה, וקוצבי לב, כדי לשנות את פונקציונליות הגוף. מדוע לא ללכת עם זה הלאה, תוהה אנריקז?

במאמר מאת הובר גיו מ"לה מונד", שהופיע לאחרונה ב"הארץ", מתוארת תופעת ה-"body hacking" הכוללת השתלת שבבים, מגנטים ומצלמות בגוף לצורך אימות זהות, אגירת מידע, חישה וגירוי עצבי, אמנות ועוד. במאמר גם מוזכרים ספורטאים כגון איימי מולינס ואוסקר פיסטוריוס (המייצג את דרום אפריקה באולימפיאדת לונדון). עקב נכות מולדת, משתמשים שניהם ברגליים מותאמות אישית, המעניקות להם פונקציונליות, מידות ועיצוב משתנים הנתונים לבחירתם. שינויים עתידיים נוספים המוזכרים הם טיפולים תרופתיים וגנטיים שידכאו את הצורך באכילת בשר, יצמצמו את מידותיו הפיזיות של המין האנושי ויעודדו אלטרואיזם ואמפתיה.

אנריקז מכנה את המין החדש אליו אנו מתפתחים בשם "homo evolutis", שניתן לתרגמו כ"האדם המשתדרג". אך לטענתו, במקביל להתפתחויות הטכנולוגיות והרפואיות המתוארות כאן, יתכן שכבר עתה מתפתחים ילדים השונים מאוד מאלו של הדורות הקודמים –- במיוחד באופן בו פועל מוחם, תהליך שאחד מתוצרי הלוואי שלו הוא זינוק של 80% במקרי האוטיזם בעשור האחרון. ילדים אלו הם אולי חלוציו של מין אחר, החוליה הבאה במין האדם.
קישורים
חואן אנריקז: האם ילדינו יהיו מין אחר? הרצאה ב"טד" (ניתן לבחור כתוביות בעברית)
הסייבורגים החדשים - מאמר ב"הארץ"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  מה הקשר לאולימפיאדה • אחיה • 4 תגובות בפתיל
  טד - דוגמא לדבולוציה • שם(חובה) • 5 תגובות בפתיל
  עליית שכיחות האוטיזם? • צפריר כהן
  אבולוציה כמכשיר לשרידות • רן • 3 תגובות בפתיל
  טרנס הומניזם • ירון • 46 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים