מגמות בשיעורי הזכאות לתעודת בגרות בישראל 3495
מנתונים שפרסם שלשום (ד') משרד החינוך עולה כי לראשונה מזה ארבע שנים, חלה ירידה בזכאות לבגרות בקרב כלל תלמידי ישראל. הירידה היא מתונה – מ-‏48.3% ל-‏48.1% – אך היא נוגדת את הצהרותיו של גדעון סער, שר החינוך, בדבר "שיפור הדרגתי ועקבי" באחוז הזכאים. עם זאת, בקרב התלמידים בבתי הספר המגישים לבחינות הבגרות עלה אחוז הזכאים לבגרות מ-‏58.6% ל-‏59.8%. אחוז הזכאים לבגרות במגזר החרדי הסתכם ב-‏8.8%.

במקביל, נרשמה גם ירידה באחוז הלומדים בכיתה י"ב מתוך קבוצת בני הגיל המתאימה, מ-‏82.3% בשנת הלימודים שעברה ל-‏80.4% בשנה החולפת. אחוז הלומדים בכיתה י"ב ירד בכל המגזרים, למעט במגזר החרדי, וירידה ניכרת של כ-‏4% נרשמה במגזר הערבי.

לדברי סער: "בראייה של כלל שכבת הגיל הייתה ירידה של 0.2% אחרי עלייה מצטברת. נתונים כאלה אינם מספקים אותי, אך עלייה עקבית ותמידית היא יעד שלא מוותרים עליו. יש צדדים שמצביעים על המשך מגמה חיובית ויש שמצביעים על סטטוס קוו." סער הוסיף כי "יש סוגיה דמוגרפית, יש שאלות שלא לכולן מצאו מענה: לא מצאנו עלייה בנשירה כשניסינו להבין את הפער בין הגידול בזכאים הלומדים לבין הירידה בזכאים בכלל."

ח"כ עינת וילף, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, אמרה: "אני חושבת שכל העיסוק הזה בזכאות לבגרות הוא בגדר אובססיה. הרסני למערכת. זו קטסטרופה שמייצרת לחצים בלתי סבירים של העתקות, עצימת עין, לימוד בתגבורים ואווירה שבה כמעט ואי אפשר ללמוד. שכל מה שמעסיק את התלמידים הוא אם החומר הוא כן לבחינה או לא לבחינה".

מוחמד חיאדרי, יו"ר ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי, אמר: "מדיניות האפליה והקיצוצים של הממשלה מנציחה את הפערים בין תלמידים ערבים ליהודים. לחינוך הערבי דרושה תוכנית רב־שנתית והשקעה רצינית הן בתשתיות, הן בשעות לימוד, ובכוחות הוראה ותוכניות לימוד. משרד החינוך לא מיישם את המלצותיו שלו ומתעקש על מדיניות שגורמת לניכור מצד התלמידים והמורים הערבים למערכת".
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

כישלון בחשבון 600843
איך זה שאנשים בוגרים מדברים על עלייה באחוז הזכאים לבגרות כדבר חיובי שצריך לשאוף אליו ?
כישלון בחשבון 600844
זה הכי מדיד והכי קל. זה גם מאפשר שליטה בחומר הלימוד. תאר לעצמך שהיו משאירים למורה יותר חופש בהוראת האזרחות? זה היה אסון! עוד תלמידים היו עלולים לבדוק את מהות הדמוקרטיה הישראלית?
כישלון בחשבון 600882
ל"מהות הדמוקרטיה" בגרסת אדר כהן כוונתך?
ההצלחה הגדולה ביותר של השמאל הישראלי - וכשלונו הגדול ביותר של הימין הישראלי - היא יכולתו של השמאל לשמר בידיו עד עצם היום הזה את מוקדי הכח במדינה, למרות "שלטונו" הממושך של הימין.
יש לקוות שהימין בישראל יאזור אומץ ותבונה ויעשה בהקדם כמעשה הנשיא המצרי החדש, מורסי, אשר לאחרונה פיטר את הצמרת הבטחונית המצרית.
כישלון בחשבון 600884
הימין תמיד מתלןנן על חוסר דמוקרטיה אמיתי במדינה אבל כשהוא מביא דוגמאות החביבות עליו, הן תמיד לקוחות משכנינו הידועים במישטרים הדמוקרטים המופתיים שלהם ובהקפדתם על זכויות האדם.

אמור לי איזה דוגמאות אתה נותן ואומר לך מי אתה.
כישלון בחשבון 600898
דבריך מנותקים לחלוטין מהמציאות. גם קלמן ליבסקינד. העיתונאי התחקירן הזה מופיע כאן כאידאולוג. אין הצלחה לשמאל בישראל. הבעיה הגדולה של הימין היא שהוא -לפחות חלקו- מנסה להופיע כדמוקרטי למרות שהDNA שלו איננו כזה. בקשר חתכנית באזרחות: שום תכנית באזרחות אינה אפשרית בישראל אלא אם היא תפעל כנגד השלטון. כל ניתוח הגון על פי עקרונות כלליים של משטר דמוקרטי, יגלה כשלים מאד בסיסיים אצלנו. נכון, הבחירות מתנהלות בסדר.
כישלון בחשבון 600899
"שום תכנית באזרחות אינה אפשרית בישראל אלא אם היא תפעל כנגד השלטון"?!
כישלון בחשבון 600900
הדגשתי ''בישראל''. מדינת ישראל מתנהלת באופן מאד בעייתי מבחינת הדמוקרטיה ולכן הבעיות בהוראת האזרחות-ריבוע המעגל.
כישלון בחשבון 600901
אל פחד. הבעיה המרכזית בהוראת האזרחות נפתרה לא מכבר. שאר הבעיות ייפתרו אחת אחת.
כישלון בחשבון 600911
הכשלון המהדהד של הימין הוא המשך שרידותם של שמאלנים ספורים בשירות המדינה, בתקשורת, ובאקדמיה. מצד שני, הימין לא באמת לוקח ברצינות את הפרוייקט של ''ניקוי'' המדינה משמאלנים. הימין עושה קולות כאלה, רוצח ראש ממשלה מדי פעם, מכנים שמאלנים לכלא מדי פעם, ובעיקר מייבש את החברה האזרחית. אבל אין לממשלות בישראל מדיניות פאשיסטית עקבית, למרות הרצון העז של סתם יהודים להשליך את מחצית העם לים.
כישלון בחשבון 600917
"שמאלנים ספורים" = בערך 95%
כישלון בחשבון 600921
על פי המספר הזה אתה ממוקם בצד הימני של קבוצת מיכאל בן ארי.
כישלון בחשבון 600925
3% מהמצביעים, 95% מעמדות הכח במדינה
כישלון בחשבון 600972
לא עולה כסף לשחק עם המקלדת.
כישלון בחשבון 600936
דמגוגיה שמאלנית טיפוסית, כרגיל.
פיטורי אדר כהן אינם שקולים להשלכתו לים (בפרט כשמדובר בחוף הים ולא בלב-ים).
לא ברור לי כיצד, מצד אחד, אתה מדבר על ''שמאלנים ספורים'' ומצד שני אתה מדבר על השלכת ''מחצית העם'' לים.
כישלון בחשבון 600942
יש תפקידים לא מעטים שבהם אתה צריך להוכיח נאמנות מפלגתית, כאילו השנה היתה 1950.
בעיתונות כמעט לא נשארו שמאלנים. נשארו רק תלונות על קיומם של שמאלנים.
כישלון בחשבון 600944
אדר כהן לא נולד בתפקיד הזה. לפניו כיהנה בו אסתר ברנד. מתנחלת. תושבת קדומים. פגישה אחת איתה הספיקה לפרופ' ענת זוהר כדי להודיע לה שהיא לא ראויה להמשיך בתפקיד. ברנד פוטרה, אדר כהן קיבל את המשרה. כל נוטרי חומות הדמוקרטיה, שמפוצצים עכשיו את גלי האתר, שתקו אז כמו דגים. כשממנים את החבר'ה שלהם או כשזורקים הביתה את האויב, זו התקינות בהתגלמותה. כשמחליפים אותם, הדמוקרטיה הישראלית קורסת.
(הקרדיט לליבסקינד, אחד מהעיתונאים היחידים מהימין)
כישלון בחשבון 601057
אם היא תושבת קדומים אז היא לא אזרחית - איך היא תדע ללמד אזרחות?
כישלון בחשבון 601070
גזענית
עיריית אריאל: אנחנו לא חלק ממדינת ישראל 601075
דיון 2142
עיריית אריאל: אנחנו לא חלק ממדינת ישראל 601084
גם מודיעין אינה חלק ממדינת ישראל, לפחות לפי כמה אנטישמים. אז מה?
עיריית אריאל: אנחנו לא חלק ממדינת ישראל 601087
תגובתי הקודמת (תגובה 601075) וכן גם תגובתי הנוכחית עניינן בשיח הקטן שבינך לבין ברקת בעניין אסתר ברנד, והן מהוות חריגה ממדיניותי העקרונית שלא להגיב לדברי הדמגוגיה שאתה ממלא בהם את האתר.

מודיעין איננה שייכת לעניין. חלק קטן מאוד ממנה הוא שנוי במחלוקת. האיחוד האירופי עידן מיד את הכרזתו בעניין זה ועיריית מודיעין עצמה, והעומד בראשה, לא הכריזו מעולם הכרזה כזו.

עיריית אריאל והעומד בראשה כן הכריזו, (מעניין האם ניתן להסיק מדבריך שגם הם אנטישמים. רון נחמן, למשל, אנטישמי?), ואם אריאל עצמה וראש העיר שלה (וממייסדיה) כן הכריזו, ובכך, מדעת או שלא מדעת, הביעו הסכמה עם המשפט הבינלאומי בנקודה זו - זה מעמיד באור שונה לחלוטין לא רק את העיר הנ"ל אלא בכלל, את ההתנחלויות הנמצאות גיאוגרפית באופן מוחלט - לא רק חלק קטן בהן אלא כל שטחן - מחוץ לגבולות מדינת ישראל.

לאור כל אלה, יש טעם לפגם בכך שמי שבחרה שלא לחיות בגבולות מדינתה, מונתה ע"י המדינה הנ"ל ללמד בני ישראל אזרחות. למה הדבר דומה? עם כל הכבוד ולמרות כל ההבדלים (חזותיים ואחרים) - מפמ"רית שכזו הריהי כדוגמנית היושבת בארה"ב, מגיעה לביקור במולדתה ומסבירה מה צריך להשתנות ומה צריך להשתפר, לטעמה, בערכיהם ובהתנהגותם של "הישראלים".
עיריית אריאל: אנחנו לא חלק ממדינת ישראל 601091
ההתחמקות המשפטית של אריאל איננה ממין העניין (בוודאי כאשר מס הכנסה ושאר רשויות המדינה לא מכירות בטענה הזו, ודיירי אריאל לא פטורים ממס או משאר החובות שישראלים *בארץ* חייבים בהם וכאלה שדרך קבע גרים בארץ פטורים מהם.
ברנד היא אזרחית ישראלית, גרה במקום שאיננו מדינה זרה ושישראל טוענת לזכויות לגביו, והוא דה-פקטו (כרגע) חלק ממדינת ישראל (גם בהתעלם מכך שטענת עיריית אריאל הייתה בעיקר הפוך-על-הפוך). הדחתה על רקע מקום מגורים ו*אז* טענה שהדחת אדר כהן על רקע דעות פוליטיות פסולה, היא צביעות גמורה. טענה כאילו היא גרה מעבר לים ו'מגיעה לביקור' (כל יום...) בעבודה, לא רק שהיא השוואה שאיננה ממין העניין, אלא שמעידה היטב על ירי החיצים ואז סימון המטרה, ובמילים אחרות: נגד ימנית כבר תימצא הסיבה למה פיטורים על רקע פוליטי רצויים ומותרים, אבל נגד שמאלני? ז'דנוב! פאשיזם!
עיריית אריאל: אנחנו לא חלק ממדינת ישראל 601191
אתה והפריפרי מטים את הנושא בשיטת "אבל גם מודיעין..." הפריפרית. כל סיפורי ההתפתלויות המשפטיות של אריאל לא מעניינים ולא שייכים. יש דבר אחד בדיוק שהוא מעניין ושייך: עירייה - גוף רשמי - הכריזה בבית משפט כי העיר שהיא מנהלת איננה חלק ממדינת ישראל. אפשר להודות בזה או לא, אפשר לעמוד על הראש ולעשות שמיניות ברגליים - אבל זה היה, זה קרה, זה הוצהר, ולא משנה התחמונים והפליק-פלאקים שמקודם או אחר כך.

ובכך, שלא ברצונה ו"לא בכוונה", הביעה העירייה הנ"ל הסכמה עם החוק הבינלאומי והמוסדות הבינלאומיים בעניין בעייתיותן החוקית של ההתנחלויות.

הקשר בין אריאל וקדומים: שתיהן בשטחים. הקשר בין קדומים לגברת ברנד: היא חיה שם. בתגובה 600944 מצוטט קלמן ליבסקינד שמתרגז על כך ש"נוטרי חומות הדמוקרטיה שתקו כמו דגים". על כך אמרתי: הגברת חיה במקום שאיננו נמצא בגבולות מדינת ישראל, כך שמלכתחילה היה במינויה לכהונת הפיקוח על נושא רגיש כהוראת האזרחות והדמוקרטיה טעם לפגם. וגם אם אף אחד מלבדי לא נותן על כך את דעתו, וגם אם איותר אני לבדי, אף על פי כן נוע תנוע - טעם לפגם!

ומשהו לגבי ה"עוול הקשה" שנעשה לברנד (תגובה 601093).

ייתכן שבאמת נעשה לה עוול, אם כי זו דרכו של עולם וזו דרכה של הפוליטיקה. כשנכנס נשיא חדש לבית הלבן, הוא משלח לדרכם, או בלשון האמריקאית - הוא "משחרר מתפקידם" עובדים רבים, ומכניס אל הבית הנ"ל את אנשיו-שלו. בכגון אלה ביטא פעם האופוזיציונר הותיק מנחם בגין ז"ל את חלומותיו ותשוקותיו במשדר בוקר ברדיו, טרם נהיה לראש ממשלה, ואמר, קצת לאחר תחילת כהונתו של ג'ימי קרטר: "זה יופיה של הדמוקרטיה".

זה מה שעשו יולי תמיר וענת זוהר. האם פיטוריה של ברנד היו באמת פיטורין? האם היא באה בבוקר לעבודה ונאמר לה: "קחי את הדברים שלך ולכי מפה"? מה שנקרא בסיפור הזה "פיטורין" (גם בלשון הכותבים והכתבנים למיניהם וייתכן שגם בלשון הרשמית), קרה כפי שקורה בהרבה מקומות אחרים: תקופת הנסיון שלה קרבה אל סיומה והיא קיבלה מכתב ובו נאמר כי עם תום כהונתה לא יחודש החוזה עמה.

שלא כמצעד יוצאי הבית הלבן, צעדה ברנד אל בית המשפט. שם הוצעה לה בלא מלחמות וכנראה אף ללא תהליך שיפוטי של ממש, פשרה שבני ישראל הפשוטים והרגילים אינם חולמים על שכמותה: בנוסף על פיצויי פיטורין סטנדרטיים (או יותר מסטנדרטיים), היא תקבל סכום נוסף של מאה אלף ש"ח ע"מ שתמשוך את התביעה או את המה-שזה-לא-יהיה, הדבר ההוא שהיא הגישה. היא הסכימה מיד, קיבלה את העסקה ממש שם, בבית המשפט, תוך כמה דקות, בלי התייעצויות, בלי שיחה עם עורך דין - קיבלה מהר-מהר ורצה הביתה כל עוד נפשה בה.

יש לקוות שבכך הוקטן במשהו ה"עוול" הנורא שנעשה לה.

אדר כהן עשה לאזרחות כמה דברים טובים, ובין השאר הועלה המקצוע מיחידה אחת לשתיים, אבל למי אכפת, הרי האייל הפך מן המקום הנעים והתרבותי-יחסית שהיה פעם, לשלוחת התנועה הפריפריאלית להנחלת החובה הלאומית לחזור בחוסר-הכרה על ביטויים ממחלקת "גזען", "גזענות", "נאצים", וכיו"ב.

עיריית אריאל: אנחנו לא חלק ממדינת ישראל 601214
נענה בנימוס גדול מן הראוי ובקיצור:
1. גם לו הייתה דעתך נכונה (והיא לא), וגם לו הייתה עיריית אריאל הסמכות הקובעת עבור כל מדינת ישראל (והיא לא), וגם לו היה מחוייב כל אדם לקפוץ לדום על כל דבר שעיריית אריאל אומרת (והיא לא), וגם לו היה בית המשפט מקבל את הטיעון (והוא דחה את העתירה, מה שמהווה טענה משפטית הפוכה הרבה יותר חזקה...) הרי שאלא אם אתה מתנגד לגביית מס הכנסה מישראלים תושבי יו"ש וזימונם למילואים כדי להגן על מדינת ישראל, אז זו שטות אפילו לשיטתך.
2. הפלפולים לא מסווים ולו כזית את השיטה הקבועה: בעד חופש דיבור (או דעה, או משהו), אבל תמיד מוצאים סיבה להחריג את הצד השני ממנה, כך שבסופו של דבר (מנימוקים טהורים לעילא, כמובן) מקבלים משוואה לפיה לשר מותר לפטר עובד ציבור (בתנאי שהוא ימני), אבל אסור לו לפטר עובד ציבור (בתנאי שהוא לא ימני), וכן הלאה - ואת התירוצים בונים מסביב למטרה הזו.
עיריית אריאל: אנחנו לא חלק ממדינת ישראל 601364
עיריית אריאל: אנחנו לא חלק ממדינת ישראל 601369
לא, פיקששת. הכיוון על המפה הפוליטית הוא נכון, אבל צריך להיות אייל ותיק מספיק ע''מ להצליח בניחושים האלה.
עיריית אריאל: אנחנו לא חלק ממדינת ישראל 601370
את וושאר הגזענים מטים את הנושא בשיטת "אבל עיריית אריאל..." הגזענית. כל סיפורי ההתפתלויות המשפטיות של אריאל לא מעניינים ולא שייכים. יש דבר אחד בדיוק שהוא מעניין ושייך: בית המשפט - גוף רשמי - הכריז כי העיר אריאל הינה חלק ממדינת ישראל. אפשר להודות בזה או לא, אפשר לעמוד על הראש ולעשות שמיניות ברגליים - אבל זה היה, זה קרה, זה הוצהר, ולא משנה התחמונים והפליק-פלאקים שמקודם או אחר כך.
עיריית אריאל: אנחנו לא חלק ממדינת ישראל 601371
מה בדיוק הוצהר?
אלמוני גזען ודמגוג 601093
הו הצביעות, אתה מתלונן על דמגוגיה ואז כותב את אחת התגובות הדמגוגיות ביותר באתר, ועוד מסתתר תחת האלמוניות. לא אתפלא אם אתה כותב באתר תחת שם קבוע, ורק בתגובה זו החלטת להיות אלמוני.
הלהטוטים המשפטיים של עיריית אריאל (שמלכתחילה לא הובאו אלא כדי לקבל מבית המשפט גושפנקא לכך שאריאל אכן כפופה לחוק הישראלי - ובכך אף הצליחו) לא משנים כהוא זה את העובדה שנעשה לגברת ברנד עוול קשה.
החזרה על השקר כאילו התיישבות יהודים בחבלי מולדתם ההיסטורית אינה חוקית - אינה אלא גזענות.
כישלון בחשבון 601085
ראוי גם לציין שגם הנאצים - כמותך - שללו אזרחות מיהודים
כישלון בחשבון 601089
מתי ברקת שללה אזרחות מיהודים?
כישלון בחשבון 601094
בתגובה 601057
כישלון בהשוואה 601136
אז היא לא שללה, לא ניסתה לשלול, לא קראה לשלול, לא הביעה תמיכה בשלילה, לא ייחלה לשלילה ולמעשה - לכל היותר התבדחה בנושא. אתה לא חושב שקצת הגזמת עם ההשוואות לנאצים?
כישלון בהשוואה 601144
ההסתתרות מאחורי ''סתם התבדחתי'' היא פחדנות לשמה. אם היא קלטה שהיא הגזימה עם התגובה הזו המינימום שעליה לעשות הוא להתנצל.
כישלון בהשוואה 601374
מטרת התגובה לא היתה להתבדח אלא לקנטר ומבחינה זו היא הצליחה מעל ומעבר.

<גם תגובה זו לא נכתבת ברצינות>

<כמו גם הדיסקליימר‏1 בסוגריים המשולשים>

1 איך אומרים דיסקליימר בעברית? הצהרון?
כישלון בהשוואה 601382
מודה באשמה.
אכן גזענות בכלל, ואנטישמיות בוטה עם ניחוחות נירנברגיים בפרט, כזו המצדיקה שלילת אזרחותם של יהודים באשר הינם יהודים (או באשר הינם "אוסט-יודן" נחותים), תוך כדי שלילת פרנסתם, מרתיחה את דמי.
ועדיין איני רואה בהודעה הנ"ל התנצלות ראוייה, בקושי תירוץ.
----
1. "תניית פטור"
כישלון בהשוואה 601383
אני מבין שגם מטרת תגובה זו אינה להתבדח אלא לקנטר.

ועכשיו נותר רק לבדוק האם סמיר קונטר.
כישלון בהשוואה 601384
גזענות! אנטישמיות! אוסט יודן! ----- מגיעה לי התנצלות!(דמיין עוד שורה של סימני קריאה)

אתה בטוח שזו תגובה קנטרנית? לי זה נראה כמו עלבון משולב ברגרסיה (לגיל שנתיים נדמה לי).

(דעתי על הגזען שעושה שימוש נרחב במילה גזענות הוסרה ביחד עם אשכול עכור).
כישלון בהשוואה 601553
אני אנסה, נגד הסיכויים, להוריד את טמפרטורת הדם שלך. אם אתה חושב שברקת מצדיקה את שלילת אזרחותם ופרנסתם של "אוסט יודן" נחותים, מדוע כתבת זאת בסוגריים, אחרי שכתבת שמדובר בשלילת אזרחותם וכו' באשר הינם יהודים? האם סביר בעיניך שברקת רוצה לשלול את אזרחותם הישראלית של כל היהודים?
כישלון בהשוואה 601750
לא כל ה''אוסט יודן''. רק אלה שגרים ממזרח לקו.
כישלון בהשוואה 601767
אה, את כנראה מתכוונת ל''איסט יודן'' אם כך.
כישלון בהשוואה 602053
''אוסט'' - ''מזרח'' בגרמנית.
כישלון בהשוואה 601544
1 הסתייגות (או סייג)
כישלון בחשבון 601092
מה שמפחיד היא האפשרות שאת רצינית.
כישלון בחשבון 601100
דווקא לא הייתי רצינית (תגובותיי לאיש הפריפריה כבר לא יהיו רציניות לעולם, לדעתי, ואני ממליצה על אסטרטגיה זו לשאר האיילים). אבל נחמד שהתפתח מזה פתילון.
כישלון בחשבון 601119
(אימצתי כבר לפני כמה זמן, אבל נראה לי שאני חייבת לנ"ל עוד אחת וקשה לי להתגבר על היצר... :-])
כישלון בחשבון 601226
הוו,בני האלים,אל לכם להתעמת עם דעות של בני האנוש האיכרים ,עם הארץ הרגיל...
כישלון בחשבון 601095
באופן רשמי היא אזרחית, באופן מעשית היא אזרחית חלקית בלבד כי חלק מחוקי המדינה לא חלים עליה, למשל מותר לה לגדל ולייבא מריחואנה בעוד לי אסור. אף שיש בזה טעם לפגם זו אינה סיבה מספקת כדי לפסול אותה מללמד אזרחות ישראלית, אבל המקצוע כמדומני נקרא ''אזרחות ודמוקרטיה'' והיא בעליל לא מבינה את פירוש המושג, קל וחומר שאינה מיישמת אתו, ולכן בוודאי אינה יכולה ללמד אותו לילדים.
כישלון בחשבון 601098
במלים אחרות, היא אינה מבינה את המושג *כפי שאת מבינה אותו* ולכן יש לפטר אותה.
חשיבה בושלביקית אופיינית.
כישלון בחשבון 601155
חלש.
כישלון בחשבון 601157
אין שום הבדל בין החוקים שחלים עליה והחוקים שחלים עלייך.

אולי התכוונת למקרה הזה? שימי לב שהאיסור שם הוא "מצווה התלויה בארץ", ולא "חובת גברא".
חוץ מזה, מהיכן היסקת את "לגדל"?
כישלון בחשבון 601173
אין שום קשר להבדל התלמודי בין מצווה התלויה בארץ לחובת גברא וגו', גם ייבוא, גם גידול וגם צריכה קשורים למיקום.

בפקודת הסמים כתוב ''לא יוביל אדם סם מסוכן במעבר דרך ישראל''.
''ישראל'' מופיעה בסעיף זה משום שמדובר בדרך שעושה הסם, ולכן יש צורך תחבירי לציין מאיפה לאיפה.
בהסתמך על סעיף זה זיכה שופט בית המשפט המחוזי את המתנחלים מאשמת יבוא סמים, ובכך פירש שכוונת המחוקק היא להתיר יבוא סמים דרך השטחים ולאסור יבוא דרך ישראל.

בסעיף גידול וייצור סמים לא מוזכרת המילה ''ישראל'' כי אין צורך תחבירי בציון מקום, אך מתוך פרשנות השופט אנו למדים על ההבדל בתחולת פקודת הסמים בשטחים ובישראל, ומאחר שהתיר לייבא לשטחים התיר לגדל בשטחים.

באופן כללי, בחוק העונשין מצוין שתחולתו היא על כל ''עבירת פנים'', שהיא ''עבירה שנעברה כולה או מקצתה בתוך שטח ישראל''.
כישלון בחשבון 601182
יש הבדל בין ייבוא ובין סחר, שהרי בסחר הם הורשעו.
על כל פנים, הכוונה בפסקה הראשונה היא שגם אם יש הבדל תלוי מקום, החוק חל באופן שווה עלייך ועל ברנד. שתיכן יכולות לייבא לאריאל אך לא לתל אביב.
כישלון בחשבון 601275
ברור, אילו יכולתי לגור בעופרה או באלקנה הייתי גם אני נהנית ממנעמי האזרחות האמבית.
כישלון בחשבון 601276
נראה ששוב פיספסת את העניין: אפשר לגור בתל אביב ולייבא סמים לעפרה.
כישלון בחשבון 601169
שיעור הזכאות לבגרות בקרב יהודים לא חרדים הוא כשני שליש מהשנתון.
בקרב חרדים הוא 8.8% (אחד משנים עשר בערך)

שיעור הילודה של יהודים לא חרדים הוא 2.4 , של חרדים הוא 7.7 (צפוי על פי הלמ"ס לרדת ל 6.1)
בשנת 1999 מנתה האוכלוסיה החרדית כ 550 אלף נפש והיום היא נאמדת ב 750 אלף. היא צפויה לעבור את המיליון ב 2022.

בקרב בוגרים בני 20 ומעלה החרדים הם כ 8-9% מהאוכלוסיה
בקרב ילדים בגיל החינוך היסודי הם 22% (30.9% מהיהודים)

שיעור ההשתתפות בכח העבודה של גברים חרדים הוא 52% ושל נשים חרדיות 61%

מה יקרה בעוד 12 שנה כאשר השנתונים של גיל חינוך יסודי דהיום יהפכו לבוגרים? איך תוכל החברה הישראלית להחזיק מעמד תחת הנטל הכלכלי והדמוגרפי ?
הוא שואל אם זה אבסולוטי או רלאטיבי 600938
זה עוד כלום, יש אנשים שחושבים שעליה בתוחלת החיים זה דבר חיובי.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600846
הירידה באחוז הזכאות אינה צריכה להטריד כלל, בפני עצמה. מה שצריך להטריד הוא המשך מגמת הריכוז של הזכאות במגזרים מצומצמים:

השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600848
גם אתה?

מה בדיוק הערך‏1 של תעודה כשחצי מהתלמידים מקבלים אותה?
ואיך אפשר ליצור מדיניות חינוכית כשאתה מאמין ש"אצלנו כולם מעל הממוצע" ?

.

.

1תגדיר "ערך" כרצונך
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600850
אני מניח שקראת את כל המאמר, ובפרט את ''לכן, צעד ראשון יהיה להפוך את הבחינות לקשות יותר במידה משמעותית. פועל יוצא מכך יהיה ירידה ברורה ומיידית במספר הזכאים לבגרות''.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600851
מה גורם לך להניח דבר כזה?
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600868
ה"אתה" שברישא מכוון לקננגיסר (מכיוון שהיה זכור לי במעומעם שהוא דווקא לא מאלה שחושבים שכולם צריכים להיות מעל הממוצע )

ואילו ה"אתה" שבסיפא הוא כללי ומכוון לכווווולם ובמיוחד למשרד החינוך וחסידיו

אני רציתי להסיט את הדיון משאלת הפלסטינאי המדוכא והמזרחי המקופח לדיון כללי יותר על מבנה התמריצים במערכת החינוך

אבל אם התפרצתי לדלת פתוחה ויש כבר קונצנסוס איילי שהעלת אחוז מקבלי הבגרות היא לא מטרה חשובה ...
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600869
אני לא שותף לשורה האחרונה, מהטעם שהוזכר בתגובה 600865 (אני מקווה שהיא לא מאת האלמוני הגרוע, לא הייתי רוצה לשבח אותו).
כמו כן, עשוי להיות ערך חינוכי בעצם היות התעודה גמול על עבודה קשה.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600865
אם תעודת הבגרות אמורה להגיד שמי שמקבל אותה הוא "מעל הממוצע" אז באמת אין יותר מידי ערך להגדיל את מספר המקבלים שלה. מצד שני, אם תעודה הבגרות אומרת שמי שמקבל אותה הוא רמת השכלה מסויימת, אז הגדלת מספר מקבלי התעודה (תוך כדי שמירה על רמת הסף לקבלתה) אומרת שהצלחנו להגדיל את מספר המשכילים באוכלוסיה. נראה לי שזאת מטרה טובה, ואין שום סיבה שאחוז מקבלי הבגרות לא ישאף ל-‏99%.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600870
כנכשל סידרתי בהסתברות וסטטיסטיקה אין לי את הכלים (או את הסמכות המוסרית) להסביר לך איפה אתה טועה

אבל אנחנו ברשת אז ...

לצורך הדיון נניח שהשכלה היא גורם יחיד ומדיד ונגדיר "השכלה מינימלית" כחסם התחתון להשכלה שיש לבוגרי מערכת החינוך (ל 99.999% מהבוגרים יש לפחות השכלה מינימלית)

אם הבנתי אותך נכון אתה חושב שיכול להיות שיש מצב שההשכלה המינימלית כיום נמוכה מההשכלה המינימלית המקסימלית האפשרית ושאם ניקשור איכשהו את תעודת הבגרות להשכלה המינימלית המקסימלית האפשרית (הממ"א?) אז אחוז הזכאים לתעודה יהיה מדד טוב להצלחת מערכת החינוך

את הבעיות שבטענה הזאת אני משאיר לך כשעורי בית
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600871
"אם הבנתי אותך נכון אתה חושב..." בקיצור, לא. לא הבנת אותי נכון. אולי לפני שתנסה להסביר לי איפה אני טועה, כדאי שתנסה להבין מה אני אומר? (יש טעם לנסות להסביר? משום שאם החלטת מראש שאני טועה, ורק אז ניסית להבין מה אני אומר רק על מנת שמה שיצא בסוף יהיה טעות, אז נראה לי שכל נסיון להסביר את עצמי מחדש יהיה מיותר.)
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600945
נניח שרמת בחינות הבגרות עצמן אינה משתנה משנה לשנה.
ונניח גם שהצלחתי להעלות את רמת הלימודים בבתי הספר, לא משנה אם על ידי תגבור שעות הוראה או על ידי ייסור הנכשלים בשוטים ועקרבים.
אני אצפה, בין היתר, ששיעור הזכאים לבגרות יעלה.

משהו בהנחות היסוד שלך שונה ולא ברור לי מה.

תעודת הבגרות מייצגת לכאורה רף השכלה מסוים, ומשרד החינוך צריך לכאורה להיות מעוניין שאת הרף הזה יעברו כמה שיותר תלמידים. נדיר שניתן למדוד הצלחה של משרד ממשלתי והנה כאן יש סדרות של נתונים קשים (טובים) שיחד עם מבחני ההשוואה הבינלאומיים יכולים לתת לנו תמונה לא רעה.

כמובן שהצלחה מופרזת טומנת בחובה צרות אחרות- נזדקק ליותר סודנים במלונות, תאילנדים בשדות ופיליפינים בבתי אבות. אבל זה שיך לדיון אחר.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600948
זהו שעשעוע בהסקים לוגיים, או נסיון לתאור מציאות?
אם מדובר בשני ההנחה הראשונה שלך דורשת חיזוק כלשהו.
מכיוון שתעודת הבגרות מייצגת לכאורה רף השכלה מסוים, ומשרד החינוך אכן מעוניין שאת הרף הזה יעברו כמה שיותר תלמידים, הדרך הקלה היא להנמיך את הרף, כלומר לא לשמור על רמת בחינות הבגרות שאינה משתנה משנה לשנה.
אחת הטענות המקובלות היא שמשרד החינוך אכן בוחר בדרך הקלה.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600951
אחת ההנחות שלי היא שיש גבול לכמה אתה יכול להעלות את רמת ההשכלה של הבן אדם ולא משנה כמה אתה והוא תשקיעו בזה

ואני גם מניח שרמת ההשכלה המקסימלית האפשרית היא לא אחידה ומשתנה באופן ניכר בין אדם לאדם

מזה נובע שאפילו במערכת חינוך מושלמת בחינות ש100 % עוברים אותן בהכרח יהיו ברמה הנמוכה ביותר
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600956
מצד שני גם ברמה הנוכחית של בחינות ישנה שונות גדולה, ישנם בתי ספר שמתגאים ב 90% ויותר זכאים לבגרות, וישובים הומוגנים כמו שוהם וכוכב יאיר שעומדים על 85% ויותר.
מעניין הוא שגם במגזר הערבי קיים פער עצום בין הראשון (פורידיס 73.96%) לאחרון (ג'סר א זרקא 22.64%) והם אפילו שכנים.

השונות הגבוהה מלמדת שאין מניעה עקרונית לדחוף את החלשים להשגים גבוהים יותר ובכך להעלות את שיעור העוברים את אותו רף. זו שאלה של תשומת לב ותקציבים.

אני משער שבדרך זו אם רעננה וגבעתיים שומרות על ה 78% שלהן וישובים חלשים יותר מצמצמים שליש מהפער הנוכחי אליהן, הסך הכל יעמוד על שיעור זכאים שיעבור משמעותית את מספר הקסם 50%.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600958
אחרי חפירה נוספת בנתונים אני מגלה שבעצם:
במגזר היהודי לא חרדי
נשמר בשנים האחרונות שיעור מרשים של כ 95% הלומדים בי"ב מתוך קבוצת הגיל
היתה יציבות מדהימה בשיעור הניגשים לבחינה מתוך הלומדים בי"ב לאורך 6 השנים האחרונות ברמת 93.3% +-0.2%
היתה עליה בשלוש השנים האחרונות בשיעור ההצלחה של הניגשים מ 67% ל 73% אחרייציבות בשנים קודמות (כאן ניתן להאשים את משרד החינוך בהורדת הרף או לשבח אותו על עידוד התלמידים להצליח)
מהצטברות המגמות בסך הכל נרשמה עליה עקבית בשיעור הזכאים מתוך קבוצת הגיל בשש השנים האחרונות מ 57.5% ל 65%

במגזר החרדי
חלה קפיצה לפני שנתיים בשיעור הלומדים בי"ב מתוך קבוצת הגיל מ 39% ל 48%, ושיפור נוסף בשנה שעברה ל 50.6%
חלה ירידה מתמדת בשיעור הניגשים מתוך הלומדים מ 56% לפני 6 שנים ל 46.6% בשנה שעברה
חלה ירידה בשיעור ההצלחה של הניגשים מ 41% ל 37%
בסופו של דבר התנדנד שיעור הזכאים מתוך קבוצת הגיל בטווח לא רחב בין 8.1% ל 8.8%

וההרעה הקלה שבכותרת הדיון נרשמה רק בגלל שהמגזר החרדי הולך וגדל והמגזר היהודי לא חרדי הולך וקטן.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600959
אני לא מבין איך הסטטיסטיקות האלו משפיעות על הטענה שלי שכל בחינה ש100% מהאוכלוסיה יכול לעבור אותה היא בהכרח ברמה הנמוכה ביותר

יש מקום לבחינות שבודקות דרישות סף אבל זאת לא הייתה המטרה המקורית של בחינות הבגרות
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600985
הטענה שלך‏1 נשארת נכונה בכל מקרה.
אבל ב תגובה 600848 שאלת איזה ערך יש לתעודה שמחצית מהאוכלוסיה מקבלת.
ויש הבדל גדול בין השתיים.

יש לנו כרגע מגזר (יהודי לא חרדי) שכשני שליש ממנו משיג תעודת בגרות, ומגזר נוסף (חרדים) שבו רק אחד מכל 12 זוכה בה.
לטעמי שיעור זכאים של שני שליש מתקרב לסביבה שבה התעודה מאבדת מערכה אך עדיין לא נמצא בה.
כאשר שניים מכל שלשה מחזיקים בתעודה זו נראית לי הסביבה הנכונה של שיעור הצלחה שמאפשרת לתעודה להיות רף בעל ערך שמבדיל בין בעלי לחסרי השכלה חילונית בסיסית. לכן זה לטעמי בדיוק המקום לעצור כל הקלה (אם היתה) בדרגות הקושי של הבחינות.

הבעיה הגדולה היא כיצד להעלות את שיעור הזכאים בקרב החרדים. כאשר רק אחד מתריסר מחזיק בהשכלה חילונית, זה ודאי לא מחוסר יכולת אלא מחוסר רצון.
כדי להגדיל את הרצון היה נחמד להתיר למשל את ההצטרפות להסדר תורתו אומנותו בזכאות לבגרות. הרי עבור העילויים שתורתם אומנותם זו לא אמורה להיות בעיה בכלל :)

__________________
1 שכל בחינה ש100% מהאוכלוסיה יכול לעבור אותה היא בהכרח ברמה הנמוכה ביותר ועל כן חסרת ערך.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600990
האם יש איפשהו תיעוד של כל אותן "הקלות"? האם מדובר אכן רק על הקלות ברמת הבחינה או גם שיפור איכות הלימודים בדרכים שונות? איך מבדילים בין השניים?

בתשובתכם נא לזכור שאנחנו בצעירותינו גרנו בקופסת נעליים קטנה ביורקשייר ופתרנו כל יום בחינות בגרות לארוחת בוקר, אבל בכל זאת לא צריך לצפות מהנוער של היום לעמוד בסטנדרטים הללו.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601009
קופסת נעליים?!

אנחנו אפילו לא העזנו לחלום על קופסת נעליים

אני אישית לא ראיתי ירידה בקושי ב25 השנים האחרונות - אני משווה את מה שאני זוכר לפתרונות בחינות הבגרות שמתפרסמות מפעם לפעם בעיתונים
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601063
אני חושבת שכבר לא מכניסים לבגרות בלשון מילים יחידאיות שמופיעות בשפה העברית בדיוק בשני מקומות: בשיר של רחל ובבגרות בלשון.

____________________
"איוורש" מצאה את דרכה לבגרות, בזמנו. וקם יריד בארץ. מה פה?
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601010
אין לי מושג אם היו הקלות או לא. מאן דהו העלה את הטענה ואני כללתי את התכנותה מבלי לחייב או לשלול אותה.
זה גם לא משנה לי אם היו. השאלה האם אנו מעדיפים ש 60% או ש 66% מהאוכלוסיה היהודית (ללא חרדים) יהיו זכאים לתעודת בגרות מתגמדת מול השאלה
מה אחוז החרדים שהיינו רוצים שיקנה את הזכות הזו, וכמה אנחנו מוכנים להשקיע בזה.

___________________
אתה היית בר מזל- אנחנו היינו צריכים לקום שעה לפני שהלכנו לישון, לשתות רעל קר וללקק את הכביש עם הבחינה בלשון
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601073
______
אנחנו חלמנו שיתנו לנו לשתות רעל, כשהכריחו אותנו להגיד "מכחול" בכ"ף רפה.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601059
1. מועדי ב' לבחינות.
2. היה פעם מנהג נאה לפיו מתקיימת הגרלה ובמקצוע המוגרל לא נבחנים. עדיין קיים?
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601079
2. כולי תקווה שהתכוונת ל"נאה" במרכאות. זו היתה אחת מנקודות השבר העיקריות של התדרדרות מערכת החינוך בארץ.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601080
עכש''י - ההגרלה הזו התקיימה שנה אחת.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601081
שלוש שנים.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601129
בתגובה 600849 יש מספר דוגמאות. עוד דוגמה שגם מדגישה את ההבדל בין זכאות לבגרות לבלה לאוניברסיטה מצויה בפוסט הבא. בקצרה על פי הפוסט יש 650 בחינות לבחירה ו100 בחינות המזכות בבונוס. אולם בעתיד הקרוב רק מקצועות ליבה יזכו בבונוס של 25 ו15 ל5 ו4 יח"ל בהתאמה כאשר השאר יזכו ב5 ו10.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601008
בקיצור הפכת את תעודת הבגרות מתעודה שמסמנת שבעלת התעודה שייכת לעילית האינטלקטואלית לתעודה שמעידה שהיא עמדה בדרישות סף מינימליות של השכלה חילונית
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601011
לא אקח לעצמי את הקרדיט על זה.
האוניברסיטאות מזמן לא מוכנות לקבל את הזכאות לבגרות עצמה כמליץ על המועמד המשחר לפתחן.
עצם קיום המכינה האוניברסיטאית לבעלי תעודת בגרות היא הוכחה מספקת. ראה את סיכויי הקבלה
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601062
זה אם תעודת הבגרות שלך לא טובה מספיק. אם הבגרות שלך עתירה שישיות אבל אתה עדיין נורא רוצה להיות רופא, ללמוד תקשורת או להיות עובדת סוציאלית...
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601016
למה? תעודה עם ממוצע 110 והגברה כפולה בהגברות עדיין יכולה לסמן שייכות כזו.
(יש בערך 40 רמות אינטלקטואלטה בין 60 ל110)
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601031
אינטלקטואלטה זה שילוב של אינטלקט וטואלטה?
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601021
החלק המטריד ביותר הוא לדעתי שיעור ההצלחה בקרב החרדים שניגשים לבחינות שעומד על 37%, בדיוק מחצית משיעור ההצלחה של הניגשים היהודים הלא חרדים.
על השיעור הנמוך של חרדים שניגשים כלל לבחינות אפשר לעטות מניעים אידאולוגיים, אבל אלו שלמדו וניגשו לבחינה ראויים לדעתי לעידוד מיוחד מהמדינה כדי לקרב את שיעור ההצלחה שלהם למגזר היהודי הלא חרדי.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601022
וכמובן שהעיתונים החמיצו את התמונה ועסקו בהבדלים בין הישובים כאשר די ברור לעין שהתפלגות האוכלוסיה בישובים השונים בין חרדים ללא חרדים היא זו שמשפיעה יותר מכל על שיעורי ההצלחה בבגרות ולא תקציבי החינוך העירוניים.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 621051
כתבה על השגי בית הספר בבית ג'אן - שנה שעברה (פורסם רק לאחרונה - מקום שלישי בארץ בחלוקה לפי יישובים. השנה (לפי תוצאות ראשוניות: כל בוגרי בית הספר זכאים לתעודת בגרות, וכן (לפי הכתבה, אין בה פירוט נוסף) - אחוזי נשירה נמוכים.

השיטה (שוב, לפי הכתבה) - השקעת שעות לימוד רבות, והתמקדות מיוחדת בחלשים, כדי לוודא שלא ינשרו.
600849
זה הזמן לקשר לפוסט של שושי פולטין על מבנה בחינת הבגרות במתמטיקה, שנבנתה על מנת להעלות את אחוזי הזכאות, ולעזאזל הרמה:
בחינות? 600853
מי שמוכן להוריד את הרמה של בחינות הבגרות על מנת להעלות את אחוז הזכאים, לא יקבל לא את זה ולא את זה.
בחינות? 600861
למה לא? הוא יכול לקבל גם את זה וגם את זה.
אם נסתפק בקריטריון של כל מי שיודע לכתוב את מספר תעודת הזהות שלו‏1 זכאי לתעודת בגרות הצלחנו לצוד שתי ציפרים במכה אחת: גם הורדנו את הרמה וגם העלינו את אחוז הזכאים.

___
1 ואם הרף הזה גבוה מדי, אפשר להסתפק בהדבקת מדבקה.
בחינות? 600888
אתה מביא מקרה קצה לא רלוונטי. תעודת הבגרות לעולם לא תהיה כל כך טריוויאלית, כי אז היא לא תהיה תעודת בגרות. אפשר להוריד את הרמה, כן, אבל אי אפשר למחוק אותה לגמרי.

ההנחה היא שכמות המאמץ המושקע, תלויה בכמות המאמץ הדרוש.
אנשים (באופן כללי) יתאמצו מספיק בשביל להוציא תעודת בגרות בהסתברות של 40 אחוז.

אז אם תוריד את הרמה, אחוזי הזכאי לא יעלו - אולי יעלו באופן זמני, עקב התייצבות של המערכת, אבל יתייצבו בחזרה על רמה קבועה.
הדרך היחידה במקרה זה לשמור על רמה גבוהה של זכאים היא להוריד את הרמה בבחינות הבגרות באופן קבוע. מדיניות כזו בהכרח תיכנס בקיר בסופו של דבר.
בחינות? 600892
למה כמות המאמץ הדרוש הוא המאמץ לעבור את הבגרות? אם 80% יעברו בגרות משמעות המעבר תרד.

הבעיה הגדולה עם המאמץ להקל את המעבר הוא שבדרך הורסים את כח המיון של התעודה. אפשרות טובה היא פשוט להחליט שציון עובר הוא 1.
בחינות? 600909
התכוונתי עם כמות המאמת הדרוש (על מנת לעבור את הבגרות).

נכון, זו אחת הבעיות עם הורדת הסטנדרט. יש עוד בעיות.
בחינות? 600912
לצערי עדיין לא הבנתי. אני אחדד את השאלה: אם אדם לומד למען ציון זה אומר שהציון ייתן לו משהו. נניח שכדי לעבור בגרות צריך ממוצע 60. למה שמישהו יכוון ל60?
בחינות? 600952
ענית לעצמך על השאלה - הוא יכוון ל60 כדי לעבור את הבגרות.
אנשים רוצים תעודת בגרות. היא שער כניסה ללא מעט מקומות, עדיין, למרות שפחות מבעבר. אנשים ישקיעו את כמות המאמף הדרושה על מנת לקבל אותה, בסיכוי מסוים. הסיכוי תלוי מאוד באדם.
הרבה אנשים מכוונים לעבור את הבגרות בציון טוב. אנשים אילו, ככל שרמת הבגרות תעלה, ישקיעו יותר.
הרבה אנשים ישקיעו רק בשביל לעבור.
בחינות? 600957
כיום בגרות שווה פחות מבעבר. ככל שרמתה תרד כך שוויה ירד, לכן פחות אנשים יכונו לציון המעבר.
בחינות? 600960
ככל שליותר אנשים תהיה בגרות, כך שוויה ירד.
כשלכולם (או כמעט כולם) יש בגרות, צריך תואר ראשון לעבודות שפעם היה צריך להן בגרות.
כשלכולם יש תואר ראשון, פתאום צריך תואר שני לעבודות שפעם היה צריך להן תואר ראשון.
כשלכולם יש תואר שני, מתחילים לשלוח אנשים לבנות מגדלים מקשיות או שטויות אחרות.

______________
והנתונים? הנתונים מכלילים גם אנשים שחסרה להם בגרות אחת או שתיים כ"חסרי בגרות". הם באמת חסרי בגרות, אבל לא יקשה עליהם להשלים.
בחינות? 600962
זה לא סותר את מה שאמרתי. על פי מה שאת אומרת אנשים שרוצים ללכת לעבודה שפעם הדרישה אליה הייתה בגרות צריכים לכוון לממוצע שיאפשר להם קבלה ללימודי תואר ראשון.
בחינות? 600965
בכלל, כדאי שאדם יכוון את עצמו כמה שיותר.

רק שמה שאני אומרת, זה שמלכתחילה, כל עניין ה''לכולם צריכה להיות בגרות, לכולם צריך להיות תואר'', רק מוביל לבזבוז כספים, משאבים ושנים.
בחינות? 600966
אגב, בד"ך בתיכון אדם לא לגמרי סגור על מה ירצה לעשות כשיהיה גדול‏1. כך שמן הסתם רוב האנשים לא לומדים על מנת לקבל ציון עובר בבגרות, אלא על מנת לקבל ציון טוב.

1 אם היית שואל אותי בתיכון, הייתי אומרת שאני אלמד היסטוריה ומחשבת ישראל באוניברסיטה, ובטח אהיה מורה.
בחינות? 600969
===>"בכלל, כדאי שאדם יכוון את עצמו כמה שיותר"
אני מניח שהכוונה היא לכמה שיותר שכן כפי שכתבת המשמעות כמעט הפוכה.
ואני לא מסכים, בן אדם לא צריך להשקיע ללא תמורה.

יש כאן שתי שאלות אחת ראליסטית (למה מובילה כרגע השאיפה) ואחת אידאית (למה היא יכולה להוביל) בנקודה הראליסטית אני מסכים אתך בשאלה האידאית יש כבר דיון במקום אחר בפתיל.
בחינות? 600974
אכן. למ''ד נשכחה.
בחינות? 600980
אבל יש אנשים שמוותרים על המאמץ - אם בחינת הבגרות שווה פחות - למה להתאמץ להשיג אותה? מצד שני צריך פחות מאמץ.
בסיכומו של יום, יש הרבה מאוד אנשים שישקיעו את המאמץ הדרוש לעבור את הבגרות, לא משנה כמה היא תהיה קשה. (טוב, ברמה של בגרות, כן? לא דוקטורט)
יש הרבה מאוד אנשים שלא ישקיעו כלום.
באמצע יש הרבה מאוד אנשים שישקיעו מאמץ מסוים, כתלות בשווי של התעודה ובמאמץ שהיא דורשת.

הורדת השווי של בחינות הבגרות לא תורמת הרבה למספר העוברים (הוכחנו סטטיסטית, למרות שקשה להפריד משתנים), אבל בהחלט מפחיתה את השווי של התעודה, לכן גורמת לכך שהאוניברסיטאות צריכות לעשות סינון לשוק העבודה, ולכן שיש איבוד משמעותי של שנות עבודה על לימודים לא רלוונטיים, ובנוסף לכך שהרמה הכללית של הסטודנטים יורדת, ובלי הארכת התואר - הרמה של הבוגרים יורדת גם כן.
בחינות? 600982
אם היא שווה פחות, משמע שלא די בה למצוא לך עבודה טובה / לקדם אותך בחיים. צריך יותר מזה. אם לא תשקיע בה, גם את זה לא תקבל‏1.
הנער או הנערה שלומדים לבגרויות לא יודעים שהם משקיעים פחות. הם משקיעים כפי שנדמה להם שצריך. הם לא יודעים איך היו הבגרויות קשות לפני עשור (נניח), או שההורים שלהם או הסבא והסבתא שלהם חטפו הלם כשנכנסו לתיכון ובבת אחת מתלמידים של 9-10 ביסודי התדרדרו ל-‏6-7.

עד כמה הבגרויות היו לא-עניין-גדול הבנתי רק באקדמיה, כשהפרופורציות שלי השתנו והבנתי שהבגרויות שעשו מהן עניין כל כך גדול בסך הכל מקבילות לבחינת סוף סימסטר במקום עם סטנדרטים אקדמיים בקרשים כמו בצלאל.

1 כמובן, תמיד אפשר לפתוח דוכן פלאפל, לקנות דירה ועוד דירה ועוד דירה כשהמחירים בשפל ובסופו של יום להסתכל מלמעלה על כל אותם אינטיליגנטים שהלכו לאוניברסיטה והיום אוכלים חצץ.
בחינות? 600997
על כל אלף אוכלי חצץ יש אחד שחוצב חצץ ולא משלם תמלוגים.
בחינות? 601040
The meek shall inherit the earth, but not its mineral rights.
(ג'. פול גטי. זה לא מיתרגם כל כך טוב לעברית, נכון?)
בחינות? 601058
''הענווים ירשו ארץ, אך לא יזכו במכרז התפור''.
בחינות? 601065
אבל זכויות הבניה נשארות אצל המינהל.
בחינות? 601817
בחינות הבגרות קלות יותר ולכן הן תורמות לאחדות ירושלים:

"יש לנו היום בין 60 ל-‏70 תלמידים וזה מתרחב", אומר מנהל המכללה, עבד אבו רמילה. לדבריו, התלמידים חושבים שהבגרות הישראלית יותר קלה מהתאוג'יה (הבגרות) הפלסטינית: "בבגרות הישראלית יש יותר גמישות, יש מיקוד ואם לא עוברים אפשר לחזור על הבחינה. אין את זה בתאוג'יה".
Touche 601894
הכיבוש משחית 602054
עכשיו זה ברור, ישראל עושה את הבחינות קלות יותר כדי לדרדר את האינטלקט הפלסיטני.
בחינות? 600862
בניכוי שלילות כפולות: יקבל את זה ואת זה?
בחינות? 601023
יקבל את זה או את זה.
מתי ואיך אירע המהפך? 600864
ההתרשמות הסובייקטיבית שלי, כמורה פרטי למתמטיקה לעת מצוא, היתה שרמת הקושי של בחינת הבגרות ב- 5 יח' עלתה בהדרגה בערך עד 1985, ומאז היא הולכת ויורדת.

האמנם?

והאם קיימת מגמה דומה במקצועות אחרים?
600877
אני חושב שצריך להעלות את רמת הבגרות העיונית-כמובן שירד אחוז הזכאות. במקביל לשקם את החינוך המיקצועי ולבנות מסלולי בגרות מקצועית שתאפשר ללמוד דברים שהיום אפשר רק עם בגרות עיונית רגילה. כמובן ששוק העבודה הישראלי או נכון יותר, מה שקרוי שוק העבודה (המילה ''שוק'' אמורה לרמוז על היותו שוק חפשי- והוא לא), אמור להיות חופשי יותר, כדי שלא יהיה מצב בו המחסור בעיסוקים מסויימים אינו משפיע על המשכורות הנמוכות.
ירידה בת 0.4% 601026
לא מוזר שמחילים על הנתונים האלה חוקים סטטיסטיים מתחום המדעים המדויקים?
ירידה בת 0.4% 601035
מה מוזר? שמודדים את הנתונים? שמספקים אותם בדיוק של עשיריות האחוז? שמשווים אותם לנתונים מהשנה שעברה? שמנסים לתרץ למה הם אינם שונים?

אני באמת צריך להזכיר לך שהסטטיסטיקה (מילה איטלקית שפירושה הוא "של המדינה")‏1 הומצאה לשם טיפול במרשמי אוכלוסיה ונתונים דומים?

1 כל ההבדל בין פוליטיקה לסטטיסטיקה הוא השפה.
ירידה בת 0.4% 601037
מוזר העיסוק בשברי אחוז של פער בין שתי שנים עוקבות.
ירידה בת 0.4% 601044
ירידה בת 0.4% בערך 0. זאת בהשוואה לעליה בת 2.6% (או משהו דומה) אשתקד. כל הנתונים הובאו באותה רמת דיוק.
ירידה בת 0.4% 601064
אני מסכים. יש למדוד את הנתונים בכלים מתחום מדעי הרוח.
''שירו האחרון של מנכ''ל משרד החינוך מביע את כמיהתו להצלחת התלמידים בבגרות. כתבנו מוסיף כי המושג 'הצלחה' היא בעיני המתבונן, ומה שנחשב ככשלון של תלמיד בבגרות בעיני אחד, ייחשב כהצלחה בעיני אחר. בהקשר זה, מוסיף שר החינוך בי העלייה העצומה בזכאות לבגרות (לפי האמת שלו) במגזרים המוסלמי והחרדי נובעת מדבקותם של אלו במסורתיהם ודחיית טכנולוגיות מחפיצות ודורסניות של התרבות המערבית כמו הדפוס, המחשב האינטרנט והסטטיסטיקה''
ירידה בת 0.4% 601067
לא הבנתי איך זה מתקשר. אתה מדבר על כלים תיאורטיים ואני שאלתי על הסקה מנתונים.
ירידה בת 0.4% 601068
נראה לי שמדובר על מדעי המדינה. כידוע לכל מי שלמד אצל בלבן, פוליטיקאים לא טועים. לא יכול להיות שסער טעה. הנה עוד דוגמה לחבר או שניים של סער שלא טועים.
ירידה בת 0.4% 601071
נו באמת. נשיא המדינה אונס את הדמוקרטיה (הוא גורם לי להתגעגע לנשיא הקודם, ש"רק" אנס נשים) בפריים טיים ואתה מתלבש על התבטאויות אינטרטיות זניחות של ח"כים (או יותר הגיוני, של סטודנט שמשלמים לו בשביל "לכתוב באינטרנט" מתקציב קשר לבוחר) בנושאים שוליים?
ירידה בת 0.4% 601074
יופי של תגובה. לא לעניין, אבל חוץ מזה היא תגובה נהדרת.
ירידה בת 0.4% 601076
דורון רוזנבלום כבר כתב עליו.
ירידה בת 0.4% 601077
ואולי כבודו יסביר איך דני דיין ואופיר אקוניס כן "שייכים לעניין"?!
ירידה בת 0.4% 601078
טאגליין!
ירידה בת 0.4% 601083
אני רואה שהמעודדת הצמודה של נועה מצאה לה אליל חדש.
ירידה בת 0.4% 601181
לו קריסת הדמוקרטיה היתה מטרידה אותך, היית מתלונן על <קישור הסמכויות המופלגות שנתניהו לוקח על עצמו>, מעל ומעבר למשתמע והניגזר מעצם היותו ראש ממשלה ולא מהניסיון של פרס להציל את ישראל בעוד מועד. לו היו יותר קולות כמו שלו לפני מלחמת יום הכיפורים, היא הייתה יכולה להימנע.
ירידה בת 0.4% 601185
הטענה כאן היא ש''כל הצמרת הביטחונית'' מתנגדת לדעתם של ראש הממשלה ושר הביטחון. בלי קשר לשאלה עד כמה הטענה הזו נכונה כיום, זה בפירוש לא היה המצב לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים.
ירידה בת 0.4% 601192
זה רק מראה שמאז מיפלס התבונה עלה בקרב צמרת הביטחון אבל כדי שזה יקרה, כנראה היה צריך לעבור שלבים כמו מלחמת יום הכיפורים.
ירידה בת 0.4% 601241
א. אם תיתן קישור ל"סמכויות המופלגות" וכו', אולי אוכל להגיב (או להתלונן) על כך.
ב. אם פרס חושב שהתערבותו "מצילה את ישראל"‏1 יתכבד ויאמר את מה שעל ליבו, בצירוף מכתב התפטרות.
----
הדוגמה של הפצצת הכור בעיראק יותר רלבנטית כאן (גם מבחינת הנפשות הפועלות) מאשר יום כיפור. למותר לציין שבדיעבד פרס טעה (אם כי לזכותו יש לציין שהוא הביע את דעתו במכתב אישי ולא בפומבי).
ירידה בת 0.4% 601253
אופס. באמת שכחתי את הקישור.

פרס לא צריך להתפטר. הוא לא חבר ממשלה שאחראי להחלטותיה. יחד עם זה, אם הוא חושב שמדיניות הממשלה מסוכנת למדינה, מחובתו להתריע על כך ואכן כך עשה. הוא היה ראוי לגנאי אילולא עשה זאת.
ירידה בת 0.4% 601256
פרס הדליף לפרופ' אבן את הכוונה להפציץ וגרם לדחיית המבצע.
ירידה בת 0.4% 601367
הפוך, אבן הדליף לפרס וגו'.
ירידה בת 0.4% 601388
אופס. אני תוהה איך התחלפו אצלי, מה שכתבתי אינו הגיוני.
ירידה בת 0.4% 601258
ממש למותר לציין שפרס טעה כי הוא לא טעה. אינני מוצא כרגע את הקישור, אבל מדעני גרעין צרפתיים שמכירים את האוזיראק כתבו שכנראה הפצצת הכור היתה תרופה פסיכולוגית, ולמעשה הכור לא היה יכול לקדם את עיראק לפצצה. הוא היה יכול כמו כל כור על ידי האפשרות של גידול מדענים עיראקיים. המאמצים לפתח נשק גרעיני החלו אחרי הריסת הכור.
ירידה בת 0.4% 601403
אפשר קישור לטענה :"...מדעני גרעין צרפתיים שמכירים את האוזיראק כתבו שכנראה הפצצת הכור היתה תרופה פסיכולוגית..."?!
ירידה בת 0.4% 601412
הכוונה, מן הסתם, היא לכך שהאוסיראק הופצץ ב-‏1977. כי,
"באוקטובר 1978 פרש סדאם, עדיין סגן נשיא (הוא תפס את השלטון ב-‏1979) אך כבר "האיש החזק" בעיראק, לפני הקצינים הבוגרים ובכירים אחרים שנכחו בטקס סיום מחזור באוניברסיטה ללימודים אסטרטגיים את תפישת עולמו: חובה שיהיה ל"ערבים" (הכוונה לעיראק) נשק גרעיני בהקדם. כל עוד אין להם נשק כזה לא יוכלו לתקוף את ישראל, כי כאשר הצבאות הערביים יצורו עליה ויתכוננו למכה המכרעת, ישראל תאיים בתקיפה גרעינית. לסדאם לא היה ספק שעיראק תהיה הראשונה לספוג הפצצה כזו, כשם שהיה בטוח שקציניו יעדיפו להסיר את המצור ולחזור הביתה מיד ובלבד שלא ייפגעו משפחותיהם בבגדאד.

הפתרון, לדעתו, טמון ביצירת איום זהה של הערבים. כך יימנע שימוש בגרעין על ידי שני הצדדים, והצבאות הערביים הסדירים יוכלו לפעול בלי הפרעה. הדחיפות נבעה מכך שסדאם חזה שהמלחמה הגדולה הבאה תפרוץ ביוזמה ערבית בתוך שנתיים. אולי חשב על הכור הגרעיני הצרפתי שכבר היה בשלבי הקמה מתקדמים. למעשה, התעכבה הקמתו בשל חבלה (ישראלית?) בציוד הכור בעודו בצרפת."
מכאן נובע, שאם סדאם (כטענת איציק) התחיל תכנית לנשק גרעיני בגלל הפצצת הכור, הרי שהכור בהכרח הופצץ לפני נאומו זה של סדאם ב-‏1978.
ירידה בת 0.4% 601438
אולי פספסתי,היכן יש תמיכה בטענה ש -"...מדעני גרעין צרפתיים שמכירים את האוזיראק כתבו שכנראה הפצצת הכור היתה תרופה פסיכולוגית..."?!
ירידה בת 0.4% 601440
ההודעה שלי הייתה סרקסטית.

(אגב, יש לא מעט שטוענים שההפצצה לא עצרה את תכנית נשק הגרעין העיראקית - אבל זו טענה אחרת לגמרי).
ירידה בת 0.4% 601457
אי אפשר לעצור שום תוכנית בשום תחום,אפשר רק לעצור ביצוע
ירידה בת 0.4% 601554
מקובל מאוד בשיח אקטואליה או היסטוריה להשתמש במילה "תוכנית" כך שתציין גם את ביצועה, למשל תוכנית החלל האמריקאית [ויקיפדיה] או תוכנית חומש (ברית המועצות) [ויקיפדיה].
ירידה בת 0.4% 601562
אמת,יחד עם זאת אני חושש שהשימוש בפרשנות המילולית או בפרשנות המקובלת הינה אינסטרומנטלית וחסרת יושר.
כמו במקרה הזה, טוענים שההפצצה לא עצרה את "תוכנית הגרעין" -היא הרסה את הכור מובן מכך שהיא עצרה לגמרי את כל המהלך הביצועי של יצירת נשק גרעיני(מה שאתה מכנה "מקובל מאוד בשיח אקטואליה או היסטוריה להשתמש במילה "תוכנית"").
המתנגדים להפצצה טוענים שההפצצה לא עצרה את "תוכנית הגרעין" משום ש 1.לסאדם היום עוד תוכניות ורצונות בתחום 2.התחיל איזה משהו באיזה נקודה וכו'
ולכן היא לא "עצרה את התוכנית".השימוש המניפולטיבי הזה הוא הסיבה להערתי האחרונה.
ירידה בת 0.4% 601572
לסאדאם היום אין שום תכניות ושום רצונות בשום תחום, והתודות (בין השאר) לבגין.
ירידה בת 0.4% 601576
אפשר להגיד בוודעות שההפצצה הרסה את ''תוכנית הגרעין'' (המקובלת בשפה האקטואלית וההסטורית) העירקית
ירידה בת 0.4% 601578
הכוונה כמובן ל ''היו'' ולא ''היום'' כמו שכתבתי
ירידה בת 0.4% 601442
פרופ' בראוט הגהאמר טען לפני כשנה במאמר בני"ט שמקורות שנחשפו ב-‏2003 (אחרי הפלישה האמריקאית לעירק) מראים שהפצצת הכור גרמה להגברת המאמץ העירקי להשגת נשק גרעיני וב-‏1991 הם עמדו על סף היכולת ליצור נשק גרעיני.
ירידה בת 0.4% 601443
עד כמה כדאי להאמין לפרופ' שטוען שפרס היה שר הביטחון וסגן רה"מ בממשלת בגין??!

...this decision resulted from Prime Minister Menachem Begin’s flawed interpretation of intelligence. (His decision was strongly opposed by Shimon Peres, then defense minister and deputy prime minister.)

אם הוא טועה בפרט כזה, מה הסיכוי שהוא צודק בפרשנות שלו למקורות (אילו?) שנחשפו (ע"י מי?) בשנת 2003? אם בארזים של בודקי העובדות של ני"ט נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הדבקה?
ירידה בת 0.4% 601447
ה-FAS, מקור קצת יותר מהימן ומסודר לטעמי, מציג תמונה טיפל'ה אחרת:
ירידה בת 0.4% 601448
מחיפוש זריז ניראה שעל פניו אין פער גדול בין שני הפירסומים בנוגע להשלכות הפצת הכור העיראקי ב 1981. הם טוענים שבעקבות ההפצצה העיראקים החליטו להסתיר את התוכנית הגרעינית והשקיעו מיליארדים בפיתוח יכולות העשרה שהיתה יכולה להשיג נשק גרעיני אופרטיבי ב 1992-3. (אבל עברתי רק על מה שכתוב תחת הכותרת Calutron).
ירידה בת 0.4% 601456
יש פער רציני: FAS לא טוענים ש*בגלל* ההפצצה סדאם החליט להשיג נשק גרעיני (מה גם שהוא בעצמו העיד כמה שנים קודם על רצונו...) והם גם מציינים הרבה מכשולים ותקלות בדרך, כך שבחלק מהדברים עיראק השיגה התקדמות ניכרת ובאחרים הייתה תקועה מאחור.
ירידה בת 0.4% 601460
לא זכורה לי טענה מסוג "ש*בגלל* ההפצצה סדאם החליט להשיג נשק גרעיני", אלא טענה בכיוון של "ההפצצה לא עצרה את תכנית נשק הגרעין העיראקית" והיא גרמה לעיראקים להגביר את המאמץ המוסווה להשגתו, וכאן נראה שאין פער משמעותי בין שני הקישורים הקודמים. (ואין לי מה להגיד על טענת "האפקט הפסיכולוגי").
ירידה בת 0.4% 601470
מה שטענו הוא שהאוסיראק לא היה בסיס אפשרי לייצור נשק גרעיני. גם ה-FAS לא טוענים בדבר חשיבותו של האוזיראק בפיתוח נשק גרעיני בעיראק. בכמה מקורות מציינים שייצור פלוטוניום, שהיה אמור להיעשות באוסיראק היה יכול להמשך הרבה שנים. לפיתוח נשק גרעיני היתה כוונה להעשיר אורניום בצמטריפוגות.
ירידה בת 0.4% 601474
דווקא FAS בהחלט מביאים את הדעה אודות חשיבותו של הכור, ואפילו מציינים שלקראת מלחמת המפרץ ניסו העיראקים להשתמש בדלק מהכור המושמד כדי להאיץ פיתוח מתקן גרעיני.
ברור שאחרי הפצצת הכור הם ניסו שיטות אחרות, אבל זה רחוק מהטענה כאילו *ללא* הפצצת הכור לא הייתה להם כוונה להשיג נשק או שרק ההפצצה גרמה להם להאיץ את הפיתוח. כפי שכבר קישרתי, סדאם חוסיין כבר ב-‏1978 רוצה פצצה בהקדם האפשרי.
ירידה בת 0.4% 601502
אתה שוב מנסה לנצח דיון עם עובדות ?
ירידה בת 0.4% 601541
אני מניח שלא קראת את הכתוב באתר.
ירידה בת 0.4% 601517
מן הסתם השקעה בהסתרה באה על חשבון השקעה בפיתוח.
ירידה בת 0.4% 601523
האם יצא לך קרוא את שכתוב באתר של FAS (טווידלדי טען שהם מקור אמין)? הנה ציטוט "[לאחר הפצצת הכור ב1918] ההחלטה להשקיע מליארדים בהעשרת אורניום...היא דוגמא לדרך בה עיראק ישמה מדיניות של אי-תלות [במקורות חיצוניים]."
ירידה בת 0.4% 601548
אותם מילארדים היו יכולים להיות מושקעים ברכישת טכנולוגיה מוכחת.
ירידה בת 0.4% 601549
אך הרי ציטטתי מהאתר של FAS שלאחר הפצצת הכור העיראקים החליטו על מדיניות של אי-תלות במקורות חיצוניים.
ירידה בת 0.4% 601555
ואני חוזר ואומר - ברור שאם תקציבה של תכנית גרעינית הוא X דינרים, הרי שכל דינר המושקע במיגון, בהסתרה, או בפיתוח עצמאי של מה שאפשר לרכוש בזול ממדינה אחרת, הוא דינר שלא הושקע בתכנית עצמה.
ירידה בת 0.4% 601459
אוקי..רק שהתהייה שלי הייתה – היכן יש תמיכה בטענה ש -"...מדעני גרעין צרפתיים שמכירים את האוזיראק כתבו שכנראה הפצצת הכור היתה תרופה פסיכולוגית..."?!
ירידה בת 0.4% 601461
ההערה בסוגריים.
ירידה בת 0.4% 601462
שוקראן יא חביבי
ירידה בת 0.4% 601557
סתם בשביל השעשוע האינטלקטואלי, אני רוצה להתעכב רגע על הלוגיקה של סדאם (הלוגיקה המוזרה לפעמים של הרתעה גרעינית היא תמיד עניין חביב). על פי ההנחה השגורה, ישראל תשתמש בנשק הגרעיני אם תעמוד בפני איום קיומי מיידי. אבל מה משנה לישראל אם האיום בהשמדתה המיידית הוא קונבנציונלי או גרעיני? כשהכוחות הקונבנציונליים הערביים יעלו על ירושלים או תל-אביב, הגיוני שישראל תשתמש בנשק הגרעיני גם אם אויבותיה יוכלו תוכל להשתמש בנשק כזה בחזרה. או לפחות, קשה להיות בטוחים שישראל תימנע מלהשתמש בגרעין במצב כזה. אני לא נכנס לשאלת הסבירות שעיראק תטיל גרעין סמוך לחייליה שלה שבמחנות המצור בפתח-תקווה ורחובות (ושהקצינים שלה לא יחליטו לקפוץ קודם לאיזה צימר בנגב או בגליל, בעצם לבנון יותר יפה), זו כבר לוגיקה מסדר שני.

אבל זה פשטני, כי הרי "איום קיומי" הוא לא באמת חד משמעי. כל עוד יש לישראל מונופול גרעיני, אובדן הגליל למשל יכול להיחשב איום קיומי דיו, לפחות בשביל פצצת אזהרה; אם לצד השני יש יכולת השמדה נגדית של תל-אביב או ירושלים, אולי לא נהיה קטנוניים על הגליל. מצד שלישי, האם בחזונו סדאם באמת הסתפק בצמצום ישראל מבלי להשמיד אותה?
ירידה בת 0.4% 601560
ושוב, אופייני. "הפריפרלים הנחותים" שגרים מחוץ לתל אביב (מזל שלפחות הכללת את ירושלים) לא זכאים למטריית ההגנה לדעתך?
ירידה בת 0.4% 601569
אף איראני לא יעז לירות על ירושלים, אפילו לא בטעות.
ירידה בת 0.4% 601579
על מה הם כן יעיזו לירות?

הפלסטינים ירו על ירושלים,הירדנים,העירקים
ירידה בת 0.4% 601594
נו, נשק גרעיני, לא קפצונים.
העיראקים לא ירו טילים על סביבת ירושלים ב 91'.
ירידה בת 0.4% 601605
על מה הם כן יעיזו לירות?

לעומת זאת, הם כן ירו על עיר בשם תל אביב שבשום מדד היא לא נחשבת לפחות אסטרטגית מירושלים
ירידה בת 0.4% 601606
כן.
לכן תל אביב זכאית למטרית הגנה וירושלים לא.
ולשם כיוונתי במקור.
ירידה בת 0.4% 601611
אני לא יורד לסוף דעתך,למה אתה חושב שהם "לא יעזו לירות אטום על ירושלים" וכן על ת"א?
ירידה בת 0.4% 601617
כי ירושלים עיר קדושה לאסלם
ירידה בת 0.4% 601619
אם ירו על תל אביב, הנשורת תגיע לירושליים. פצצות מימן טקטיות יכולות להשמיד מרכז אוכלוסיה ישראלי ללא פגיעה משמעותית במקומות קדושים לאיסלאם, אבל לא על כאלה אנחנו מדברים, אלא על פצצות "פרימיטיביות" יותר.

אנקדוטה: עד כמה שזכור לי, ה-NSA ניסה לאסור בזמנו על יבוא של מכשירי פלייסטיישן לארה"ב בטענה שאפשר להשתמש בהם לתכנון פצצות מימן.
ירידה בת 0.4% 601621
אתה בטוח? לא מדובר על פרסום שהגיע מיצרני המעבדים הללו? את אותם המעבדים ניתן היה לקנות גם כמחשבים אישיים (זה היה קצת יותר יקר, אך זה לא מה שיעמוד בדרכו של הטרוריסט האימתני שלנו). זכור לי מקרה אחד שבו נבנה צביר (cluster) מתחנות פלייסטיישן. אולם המעבדים הנפוצים ביותר בין המחשבים החזקים בעולם הם מעבדי אינטל:
http://i.top500.org/stats (אין לי מושג איך לתת קישור ישיר. חפשו חיתוך לפי Processor Generations).
ירידה בת 0.4% 601627
אם יירו על תל אביב הנשורת תגיע גם לעמאן, אבל זו לא השאלה.
גם לי זכור משהו כזה על הגבלת יצוא של מכשיר שהכיל מעבד ריסק מהיר.
ירידה בת 0.4% 602562
גם אם אתה צודק (ואני בכלל לא בטוח בזה), ההערכה שלך לטכנולוגיית הטילים האירנית גבוהה מדי. בסופו של דבר מדובר בשיפצור מאולתר של טיל משנות השישים שמבוסס על טיל משנות הארבעים, בחסות מדענים שרקע העיקרי שלהם הוא באינדוקטרינציה פוליטית. בהינתן וטיל שוגר, הסבירות שלו לפגוע כמה עשרות קילומטרים מהמטרה היא בכלל לא שולית.
מנה מנה תקל ופרסין 602802
לא סתם הדגשתי ''גם לא בטעות''.
ההערכה שלי היא למנהיגים האיראנים ולא לטכנולוגיית הטילים שלהם.
לו אני מנהיג איראני שכבר גמר אומר להשמיד את גוש דן, בטרם אתן את פקודת השיגור אני אתחקר היטב את הדרג המקצועי מה סיכויי הפגיעה בירושלים בטעות, ורק אם הם יגידו שאין שום סיכוי בעולם אני אסכים ללחוץ על הכפתור. כמובן שלא אכפת לי שכולם ימותו מנשורת, מדובר בטאבו רק על השמדת האבנים הקדושות.
מנה מנה תקל ופרסין 602806
רק תביא בחשבון שירושלים פחות קדושה לשיעה מאשר לסונה...
מנה מנה תקל ופרסין 603011
ויותר חשוב- היא קדושה לנוצרים.
האיראנים לא רוצים מסע צלב אמריקאי על הראש שלהם.
מנה מנה תקל ופרסין 603014
וזאת מניין לך?

שוב, אני לא אומר שהאיראנים יתקפו או לא יתקפו, אבל אני לא מבין מאיפה אתה מסיק את המסקנות שלך לגבי התיאולוגיה האיראנית או מה הם מוכנים או לא מוכנים לעשות.
מנה מנה תקל ופרסין 603016
וטיפה ביתר פירוט:
1. אתה מסתמך על הנחת יסוד לא נכונה ביחס לקדושתה של ירושלים לשיעה.
2. כשהערתי על זה, שלפת את 'אבל לנוצרים היא קדושה',
3. ומכאן גם הסקת משהו על דרגת נכונותה של ארה"ב לצאת למסע צלב נוצרי-במוצהר.

ייתכן, וייתכן שלא.
מנה מנה תקל ופרסין 603022
אני לא מומחה לדרגות הקדושה של ירושלים לפלגים השונים באסלאם, וזה לא משנה.
ירושלים היא עיר קדושה לנצרות ולאסלאם. ככזו, אם אני מכניס את עצמי לנעליו של פוליטיקאי איראני, היא מוגנת מפני פגיעה אפילו בשוגג.
פשוט- אין לי שום דבר להרוויח ממהלך כזה והמון דברים להפסיד. אני לא צריך לשקול את הסיכויים של ארה''ב לצאת למסע צלב משום שאין מול מה לשקול אותם, ולכן עצם האפשרות, ולא מידת סבירותה, היא שתמנע ממני להזיק לעיה''ק תובב''א, גם אם הפלג שלי באסלאם לא מייחס חשיבות גבוהה למסע הלילי.
מנה מנה תקל ופרסין 603025
יש לנו בגליל ועדות לגילוי (גילוי? המצאת?) קברי צדיקים.

הן צריכות להתחיל לפעול באזור המרכז ולגלות את החשיבות של סלע אנדרומדה לנצרות (או משהו דומה).
מנה מנה תקל ופרסין 603026
הבעיה, שאתה מערבב פה את הפוליטיקאי הרציונלי עם האידיאולוג הלא רציונלי, ומקבל חלקית כל אחד מהם. לו היית גורס את תורת ההרתעה ההדדית, ומניח שמלכתחילה אין להם כוונה לתקוף, מילא: אבל אם אתה מקבל את ההנחה שהאיראנים מוכנים לסיכון מסויים כדי להשמיד את ישראל - מטרה לא בדיוק רציונלית - הרי שכבר נהיה הרבה יותר קשה להתחיל להציב גבולות לחוסר-הרציונליות הזו.
מנה מנה תקל ופרסין 603200
אני דווקא מניח שהם רציונלים לאורך כל הדרך.
תניח לרגע שהמטרה שלהם היא הגמוניה על העולם הערבי.

כבר הוכח שאין להם בעיה לשלוח מיליון מבני עמם למות במלחמה.
מאידך המקומות הקדושים הם המקומות הקדושים, למה להסתבך איתם?

מה אתה היית עושה לו היית במקומם?
מנה מנה תקל ופרסין 603224
אתה מתכוון למלחמת איראן-עיראק?
מנה מנה תקל ופרסין 603250
כן
מנה מנה תקל ופרסין 603265
מדבריך אפשר להבין שחומייני גייס מליון חיילים ותקף את עיראק. מה ציפית, שאיראן תיכנע מראש לסדאם חוסיין?
מנה מנה תקל ופרסין 603266
כאשר מספר המתים הוא חצי מיליון ויותר אין מנוס מלסבור שבשיקול הדעת של חיי אדם מול השגים צבאיים מקומיים מחירם של חיי האדם היה נמוך.
להשוואה- במלחמת יום הכיפורים נהרגו 2222 חיילים ישראלים.
מנה מנה תקל ופרסין 603306
עיראק התקיפה את איראן. לדעתך חומייני היה צריך להכנע?
מנה מנה תקל ופרסין 603362
לדעתי עם סדר עדיפויות שונה היה מגיע לתוצאה דומה עם פחות הרוגים
ציטוטים מ אנציקלופדיה טמקא
"באוקטובר חידשה עירק את המתקפה היבשתית, אולם אירן הטילה למערכה כוחות גדולים של מתנדבים (המשמרות המהפכניים), שחיפו על איכות צבאית ירודה ועל ציוד דל ופיקוד גרוע בלהט מהפכני ובנכונות להקרבה עצמית."
"מלחמת ההתשה התמשכה, אף שעירק הביעה את נכונותה להפסיק את המלחמה ולחזור אל קווי הגבול הקודמים כבר בסוף 1982. אירן סירבה להפסיק את המלחמה...אולם ההתשה עשתה את שלה, ואירן הגיעה אל סף התמוטטות כלכלית מוחלטת...ועל רקע זה הודיעה ביולי 1988 על נכונותה להיכנס למשא ומתן על הפסקת אש."
מנה מנה תקל ופרסין 603775
החברים מאירן שלחו ילדים עם מפתחות לגן עדן על הצוואר ''לפנות'' שדות מוקשים...לא בדיוק ''גיוס צבאי''..
מנה מנה תקל ופרסין 603778
יכול להיות ויכול להיות שזה חלק מתעמולה. אפשר להתייחס לכך אבל אצלך זוהי תמצית המלחמה.
מנה מנה תקל ופרסין 603781
"אחת הסיבות העיקריות להצלחה האיראנית לכך הייתה ההתלהבות הדתית שהאיראנים הצליחו להפיח בחלק מלוחמיהם ובמיוחד במשמרות המהפכה והמתנדבים המתאבדים של הבאסיג'. בין המתאבדים היו 'ילדי המפתחות', שרצו לתוך שדות המוקשים, הפעילו את המוקשים, וכך יצרו נתיבים בשדות המוקשים. על צווארם הם ענדו מפתח פלסטיק, אשר נועד לפתוח את שערי גן עדן לאחר מותם הכמעט ודאי, בעת הפעלת המוקשים. מנהיג איראן, ח'ומייני, הכריז שלא יחתום על הסכם להפסקת האש עד שמשטרו של סדאם יקרוס"-ויקי
מנה מנה תקל ופרסין 603342
בתור התחלה, למה לעזאזל ל*פרסים* (ועוד שיעים) הגמוניה על העולם ה*ערבי* (ועוד סוני)?
מנה מנה תקל ופרסין 603348
מן הסתם מאותן סיבות שארה''ב מבקשת הגמוניה בעולם הערבי (ובדרום אמריקה, ובאירופה, ובדרום מזרח אסיה, וכו')
מנה מנה תקל ופרסין 603356
אז שיכניס את הקווקזים לסיפור גם-כן. ואת טורקיה. אין הגיון בהכנסת איראן, שממש איננה ערבית, לעולם הערבי, ובבניית תזה על סמך זה.
מנה מנה תקל ופרסין 603349
זהו חלק מהתעמולה. אחמדינג'אד הוא היטלר ולנהל מו"מ עם האיראנים זה מינכן 1938 .
מנה מנה תקל ופרסין 603355
אתה עובד על אוטומט.
מנה מנה תקל ופרסין 603392
אני מבקש סליחה מנציג החכמה ושיקול הדעת הענייני. אני סתם אוטומט.
מנה מנה תקל ופרסין 603396
מה שטווידלדי רוצה לומר הוא: מה טענתך כאן, שאריק הוא תועמלן?
מנה מנה תקל ופרסין 603410
לא כל מי שמצטט דברי תעמולה הוא תועמלן.יותר מכך: הרוב המחלט של מדקלמי התעמולה אינם תועמלנים.
מנה מנה תקל ופרסין 603399
מאמר אורח ב"הארץ" מלפני חודש-חודשיים (שאני לא מצליח למצוא ברשת, ולא זוכר מי כתב) הביא ניתוח שנראה לי סביר למדי, ודי יוצא מהקופסה של הדיונים כאן (שלא לדבר על שאר הפובליציסיטיקה והטוקבקיאדה בארץ), על מה מנסים האיראנים - הרציונליים גם להנחתו - להשיג. הוא משער (דיסקליימר: מזיכרון לא חד של המכתב) שהם רוצים למשוך את ישראל למתקפת מנע גדולה, וזו תיתן לאיראנים לגיטימציה לענות בטילים קונבציונליים על ישראל. אבל הם לא מתכניים מטח בליסטי אחד גדול (לזה ישראל יכולה לענות, וכנראה לנצח), אלא טפטוף טילים במשך שנים, גם ישירות מאיראן וגם דרך בעלי בריתה הקרובים לנו יותר, ולזה יהיה קשה לישראל למצוא תשובה. זה לא טפטוף שישמיד את ישראל ישירות אבל הוא יחליש אותה בדרכים צפויות ואפילו בדוקות חלקית; וזה יחזק את מעמדה של איראן בעולם המוסלמי ומכאן את מעמד בני בריתה השיעים במדינות הסוניות, וזו המטרה. (החלק שאחרי הנקודה פסיק לא ממש ברור לי, אבל הוא פרדיגמה מאוד נפוצה בניתוחים פוליטיים - מתקפה צבאית מוצלחת או נתפסת כמוצלחת נגד ישראל, או אפילו רק עמידה צבאית כנ"ל, היא מנוף כוח פוליטי חזק בין מדינות וגופים בעולם הערבי והמוסלמי. אם מישהו רוצה להסביר לי איך בדיוק, אשמח.)

בהמשך המכתב, אגב, המחבר מסיק מה כדאי לישראל לעשות, וכאן הוא איבד אותי. הוא בעצם אומר רק מה לא כדאי לעשות - אסור לישראל לתקוף, כי זה בדיוק מה שאחמדינג'אד רוצה - אבל לא ברור מה כן. לא לעשות כלום? אז כנראה איראן מגיעה לאיזון גרעיני. להשלים עם זה? דעה קיימת ומוכרת, אבל עדיין שולית למדי בישראל, כך שאם זה מה שהוא מציע מן הראוי שהוא יאמר זאת במפורש (ואפשר כנראה לבנות השערות סבירות איך גם ממצב זה איראן מחלישה באיטיות את ישראל ומתחזקת). מצד שני, אפשר גם לחשוב שבמלחמת התשה טילית קונבנציונלית ישראל כן יכולה לנצח, בזכות הישגיה בתחום הנגד-טילים ואולי גם (אני ממשיך לברבר כאילו הייתי פרשן צבאי, תעצרו אותי) היכולת התת-ימית של ישראל נותנת כאן משהו.
מנה מנה תקל ופרסין 603405
דיסקליימר: כשאני חושב על המזרח התיכון בכלל ואיראן בפרט, אני מאד שמח שמישהו אחר ראש הממשלה ולא אני.

אחרי שזה נאמר, אני חושב שמערכות ההגנה שלנו יוכלו ליירט טפטוף טילים קונוונציונליים באחוזי הצלחה מצוינים.
מנה מנה תקל ופרסין 603418
לאיראן, לפי כל ההערכות, אין ממש הרבה טילים שיכולים להגיע לפה. הם לא יכולים לעשות טפטוף טילים במשך שנים, כי אין להם מספיק טילים ומשגרים לזה (בהנחה שהם גם לא יהיו יעד לתקיפה כלפי המשגרים). בעלות בריתם, כלומר חיזבאללה, זה סיפור אחר.
מנה מנה תקל ופרסין 603423
אם יש להם הידע הטכני, והקצב הרצוי הוא טפטוף, אז אפשר פחות או יותר לייצר ולשגר, לייצר ולשגר, לא?
מנה מנה תקל ופרסין 603511
לא כל כך סביר. לא מדובר פה ברקטות קסאם, אלא ביצורים מסובכים ומתוחכמים הרבה יותר, ויש גם את עניין השינוע ורכבי השיגור, אלא אם נניח שאף אחד מהם לא ייפגע (אפשרי, אחרי תוצאות החיפוש העקר אחרי הסקאדים), וכולם נהנים מיד חופשית לטפטף. אני חושב שקצב צבירת הרקטות באיראן הוא נמוך מכדי לאפשר מעלל כזה - וכמובן, מפעל ייצור רקטות גם הוא יהפוך מן הסתם למטרה, וגם זה עלול לעכב את הייצור-לצרכי-טפטוף.
מנה מנה תקל ופרסין 603561
לא ברור לי עדיין. נדמה לי שאת מפעל היצור לא קשה מדי למגן מפני טילים (לצורך העניין, מתחת לאדמה). עכשיו נשאר לטפטף את הטילים המיוצרים לאתרי השיגור. אם יש לך נוכחות רציפה של מפציצים באוויר מעל איראן אתה יכול לטפל בזה (נדחיק, כדבריך, את פרשת הסקאדים בעיראק), אבל זה נראה לי עדיין מעבר ליכולתה של ישראל. אם כל מה שישראל יכולה להפעיל מצידה הוא טילים בליסטיים, ואפילו נניח מצוללות, לא נראה לי שהיא יכולה לפגוע קשות במערך ההובלה והשיגור. שיגור להק מטוסי הפצצה מישראל לאיראן כדי לסכל טיל בודד זה בוודאי לא רלוונטי.
באשר לקצב היצור, לא טענתי שהוא צריך להיות מאוד גדול (טיל בחודשיים אפשרי?), אבל מה בעצם מגביל אותו?
מנה מנה תקל ופרסין 603681
יש לנו דוגמה אחת בדיוק של מיגון מפעל כזה, והיא כמובן ה-V-2 במלחה"ע II. שם באמת עד שלא הגיעו לאתרי השיגור פיזית לא הפסיקו לגמרי את הירי - אבל למעט טייסת 617 גם לא הייתה לבריטים יכולת לפגיעה מדוייקת או אפילו סמי-מדוייקת.

מפעל, גם אם ממוגן, חשוף יותר לפגיעה. יש צירים שמוליכים אליו (לוקח כמה שעות לשקם ציר, אבל אפשר לעשות די הרבה בלגן בנושא), יש חומרי גלם שהולכים אליו, וכן הלאה. בנוסף, לפחות עד היום לא דובר על מפעל איראני סופר-ממוגן לטילי שיהאב 3, אז קיימת אפשרות שיבנו כזה, אבל כרגע כנראה אין להם.
אין לי מושג מה מגביל כרגע את קצב השיגור, אבל העובדה היא שהם מייצרים בקצב נמוך מאוד גם בימים כתיקונם.
מנה מנה תקל ופרסין 603682
בנוסף, צריך להזכיר את המובן מאליו: 'טפטוף' כזה חושף עוד מטרות לתגובה, ויש להם סדרת מטרות גדולה, יקרה ובלתי ניתנת להסתרה: מערכת הפקת הנפט. גם לו נניח שיש לאיראנים יכולת ל'טפטוף', אזי ההישג של טפטוף כזה הוא קטן והמחיר האפשרי גבוה מאוד. אפילו בשביל אחמדינג'אד לא בטוח שהוא משתלם, אם כי לעולם אין לדעת.
מנה מנה תקל ופרסין 603761
נכון. זה כבר נאמר כאן ואני מסכים - נראה שיותר אטרקטיבי מבחינת איראן יהיה להפעיל את הכוחות השכנים לישראל. אבל גם כאן בכלל לא נראה לי מובן מאליו שמאיזושהי בחינה יהיה יתרון לחיזבאללה ושות' בהסלמה מול ישראל. סיכום הפתיל מצידי הוא שבעצם אין לכותב המאמר מתגובה 603399 נקודה חזקה במיוחד.
מנה מנה תקל ופרסין 603762
בנוגע לקצב היצור הנוכחי, ייתכן שהוא מוגבל רק על-ידי סדר עדיפויות תקציבי, וזה, על פי ההנחה בפתיל, ישתנה.
מנה מנה תקל ופרסין 603776
וכל זה הם יעשו שהמטבע שלהם צונח באיזה 10% כל חודש? ועוד לאורך זמן?
מנה מנה תקל ופרסין 603785
כבר השתכנעתי שהתזה לא מחזיקה מים, אבל לנקודה הזו יש תשובה - נראה לי סביר שאחרי הפצצה ישראלית, ודווקא אם תהיה מוצלחת מבחינת הנזק לתוכנית הגרעין, הסנקציות יוסרו.
מנה מנה תקל ופרסין 603788
ומסיבת סוחרי הנשק תחל.
מה כאן החידוש? 603428
לא ברור לי מאיזו קופסא אתה חושב שהכותב יוצא

זה נשמע כמו עוד גרסה לטיעון הידוע "אוי אוי אוי מה שהערבים יעשו לנו אם לא נתנהג יפה"

בקשר לפרדיגמה הלא מובנת לך הרעיון הכללי הוא שערבי‏1 א' (לאחר שתקף את ישראל ולא הושמד) אומר לשאר הערבים "אם הצלחתי לתקוף את הענק הנורא ישראל תחשבו מה אני יכול לעשות לזאטוטים שכמותכם"

1 או פרסי
מה כאן החידוש? 603437
''זה נשמע כמו עוד גרסה לטיעון הידוע 'אוי אוי אוי מה שהערבים יעשו לנו אם לא נתנהג יפה''' - נכון, אבל גרסה שונה מאוד מכל מה ששמעתי, ובהתחשב בכמות המלל שנשפכה בנושא זה הישג לא מבוטל.
מנה מנה תקל ופרסין 603452
ואם אנחנו נטפטף את הטילים המונחים שלנו על תחנות הכוח שלהם ? הם ישבו בחושך ויבכו ? עימות מוגבל או לוחמה א-סימטרית זו אסטרטגיה טובה ללוחמת גרילה, למדינה יש הרבה מדי מטרות יקרות ערך שלא יובילו לתמונות של ילדים מרוטשים ברשת, אבל כן יגרמו לשינוי מהיר בדעת הקהל.
מנה מנה תקל ופרסין 603508
בימינו עתירי הפוטושופ, כל מטרה שהיא עלולה להוביל לתמונות של ילדים מרוטשים ברשת, זאת תרגולת בסיסית - ולכן מפתיע כמה היא עדיין יעילה‏1 - באזורנו.

1 כמובן שיעילותה עולה עשרות מונים כשהמפגיז איננו מוסלמי.
מנה מנה תקל ופרסין 603534
צודק, צריך להפיל גם את קווי התקשורת במקביל.
מנה מנה תקל ופרסין 603774
אתה טוען שהאירנים לא ירו על משהו קדוש לנצרות מפחד ארה"ב אבל כן ירו טיל גרעיני על ישראל (עם יכולת תגובה שניה,ותקיפה אמריקאי הכי קרובה לודעית שיש)?
מנה מנה תקל ופרסין 604305
לא.
אני טוען שהם לא יפגעו בירושלים, אפילו לא בטעות.
התסריט של ירי טיל גרעיני על ישראל הוא בלתי סביר למדי.
התסריט של טיל כזה שפוגע בירושלים הוא חסר סבירות לחלוטין.
מנה מנה תקל ופרסין 604398
אני יודע שלא לפחד מאירועים בעלי סבירות נמוכה, אבל איך להגיב למשהו חסר סבירות אין לי מושג.
מנה מנה תקל ופרסין 604399
מאחר והוא חסר סבירות אתה רשאי פשוט להתעלם מהתכנותו
מנה מנה תקל ופרסין 604400
להתפלל- שהרי לא סביר שזה יעזור.
מנה מנה תקל ופרסין 603139
מנה מנה תקל ופרסין 602912
אתה באמת מאמין שמנהיג אירני ימנע מלהשמיד את גוש דן כי ישנו סיכוי של 5% שירושלים תיפגע ? שנים של פיתוח, מיליארדי דולרים, סנקציות קשות וחיסולים, ואת כל זה הוא יניח בצד כי הגנרל אמר שבעצם יש סיכוי קטן ? ויתרה מזאת, הגנרל יבוא ויגיד שהמערכת שלו בעצם לא כל כך מדוייקת ? הרי הוא בונה על הערכות אופטימיות של מדענים, הטילים הללו לא נוסו בתצורה הנוכחית שלהם באופן מקיף מעולם. גם רוסיה, עם קצת יותר נסיון בשיגור טילים, החטיאה כמה פעמים (בשנים האחרונות) במאות קילומטרים את המטרות שלה (אם כי בטילים לטווח ארוך יותר).
מנה מנה תקל ופרסין 602922
לדעתך זה מה שהאיראנים רוצים? להשמיד את גוש דן? בשביל זה הם מוכנים לשאת סנקציות אכזריות ולהרוס את הכלכלה האיראנית, העיקר הכיף של השמדת גוש דן.
מנה מנה תקל ופרסין 602951
לדעתי אם תיפול פצצה על הארץ, אתה תסביר בדיוק איך מדיניות הכיבוש אשמה בזה.

וכן, בהיותם מוסלמים אדוקים, חובתם הדתית היא לשחרר את הארץ ולהחזירה מדאר אל-חרב לדאר אל-אסלאם. חוץ מזה, הם גם אומרים את זה כל שני וחמישי.

הם ממשיכים לפתח את הפצצה מטעמים רבים, הרצון להשמיד את מדינת ישראל הוא רק אחד מהם.
מנה מנה תקל ופרסין 602956
האמת, שהם היו מוכנים לזה בשביל הרבה פחות. ראה את ציטוטיו של חומייני בזמן משבר השגרירות, שכללו את ההודעה שאיראן תעדיף לחזור לרכיבה על חמורים מאשר להיכנע לתכתיבים האמריקאיים (להלן, שחרור בני הערובה) והם אכן סבלו סנקציות אכזריות ופגיעות כלכליות קשות.
מנה מנה תקל ופרסין 602958
בין להצהיר שאיראן מוכנה לחזור לחמורים ובין לעשות את זה, יש מרחק עצום.איראן שואפת למעמד של מעצמה איזורית ולשם כך צריך כלכלה ומודרניות ולא חמורים.
מנה מנה תקל ופרסין 602973
אני חולק עליך.
בניגוד לדעתך, אני סבור איראן זקוקה מאד לחמורים, רצוי גדולים, שכן החמורים הללו ממלאים תפקיד חשוב בשירות איראן - לבלבל את אויביה ולהחלישם.
השאלה הגדולה והנכונה היא, מה אנחנו - היהודים - עושים כדי למנוע מהחמורים הללו למלא את תפקידם.
מנה מנה תקל ופרסין 602975
כשאני קורא את דבריך לאורך זמן-לאו דוקא התגובה הזאת-אינני מרגיש שהמשפט: "מה אנחנו - היהודים" מתייחס אלי.
מנה מנה תקל ופרסין 602978
תחושתך הפעם נכונה.
אכן, לפי השקפתי אינך יהודי ולכן ברור שקריאתי אינה כוללת אותך.
מנה מנה פלאפל עם טחינה 602982
בודאי שהדברים לא מתייחסים אליך, אבל אל תרגיש רע: אתה בחברה מכובדת של עוד כמה (עשרות?) אחוזים טובים מעם ישראל, שהם "שונאי ישראל", ולעיתים גם "אנטישמים" (תגובה 568483). מילותיו של הנ"ל, "מה אנחנו - היהודים", מתייחסות לשני יהודים: היהודי המתוסכל, והיהודי הטוב מאוד שרחוק מפנינים מכרו, מלך ישראל, משיח בן דוד, יגאל עמיר שליט"א. תגובה 557327, תגובה 557363, תגובה 579255 (אלו דוגמאות-יגאל-עמיר מעטות מתוך מצאי עשיר של הנ"ל תחת הניקים "יהודי מתוסכל", "סתם יהודי", "ימני מתוסכל", ונדמה לי שיש גם איזשהו שילוב של שלושתם ביחד באותו ניק, אבל הוא אינו זכור לי לדיוקו).
מנה מנה פלאפל עם טחינה 602988
אני ממש לא מרגיש רע שהיהודי המתוסכל מוציא אותי מהעם היהודי. אני לא בחרתי להצטרף לעם היהודי; אמא שלי ילדה אותי.
מנה מנה פלאפל עם טחינה 603009
יש הרבה "סתם יהודי מתוסכל". דווקא לא ראיתי אצלו את יגאל עמיר אבל את שאר התאוריה כן- ניתוח של ערבים מנוולים ברברים, שמאלנים הזויים חולי נפש וכו. למשל תגובה 589804 תגובה 589964
מנה מנה פלאפל עם טחינה 603010
תודה לך ולידידה על הזכרת הנשכחות.
אגב, תחושת התסכול הולכת ומתפוגגת לה, ברוך השם.
מנה מנה פלאפל עם טחינה 603024
כנראה שיש לך סיבה טובה לזה. מפלס המתיחות שוב עולה וההוויה הישראלית שוב הולכת לכיוון של מלחמה, שנאת זרים וטאטוא הבעיות הפנימיות מתחת לשטיח. אין כפעולות טרור להעלות את מצב הרוח של ימנינו.
מנה מנה תקל ופרסין 603015
היא ספגה באותה תקופה סנקציות קשות ופגיעה כלכלית קשה.
מנה מנה תקל ופרסין 603777
הם עושים זאת בזמן כתיבת התגובה שלך..
מנה מנה תקל ופרסין 602925
שאל את עצמך האם הרב כהנא, לו היה בשלטון, היה נמנע מלהשמיד את חברון אם יש סיכוי של 5% שתושמד מערת המכפלה?
אצלם זה חמור יותר כי הם לא רוצים שיצא עליהם קצפו של כל העולם הערבי. הם שואפים למעמד מוביל במזה"ת וזה יחבל קשות באינטרס שלהם אם יפגעו במקומות קדושיפ לאסלאם.
מנה מנה תקל ופרסין 602952
אני לא חושב שהרב כהנא היה מנסה להשמיד את כל הערבים, אבל יש מספיק מטורפים אחרים, וחלקם היו בשמחה הורגים את כל הערבים בגדה גם אם ישנה הסתברות של חמישה אחוז שמערת המכפלה תושמד. אל תשכח גם שמערת המכפלה לא רק שמאוד קדושה לנו, אלא גם רבים מבקרים בה ומתפללים בה תדירות. לעומת זאת, ירושלים, לא רק שהקדושה שלה למוסלמים (ובמיוחד השיעים כמו שנכתב) מוטלת בספק, אלא גם האירנים לא באים אליה ולא מתפללים בה. אנלוגיה קרובה יותר היא קבר יוסף. אנחנו ויתרנו על השליטה בקבר והגישה אליו בשביל הבטחה, כאשר ברור לכל אחד שעיניו בראשו שהסיכוי שהקבר יחולל גבוה בהרבה מחמישה אחוז (וכך אכן קרה). אז אם אנחנו, בשביל לא להציב חיילים במקום מסוכן, ויתרנו על מקום קדוש עם סיכוי גבוה שהוא יחולל, האירנים לא יסתכנו בחילול מקום קדוש כדי להשמיד את אויביהם ?
מנה מנה תקל ופרסין 602964
מטורפים יש תמיד. אני מדבר על פוליטיקאים. חמינאי ואחמדיניג'אד הם כמו, נגיד, הרב עובדיה ואפי איתם, כשהראשון נשיא והשני ראש הממשלה.
בלי להדרש לשאלה עד כמה ירושלים קדושה בעיני חמינאי אני אזכיר שירושלים קדושה גם לנוצרים. מחיקתה בגרעין תפיל על ראשו של המשגר מסע צלב.
מנה מנה תקל ופרסין 606868
נו טוב, חמאס פתר את הדיון בינינו כאשר הוא ירה טיל במטרה לפגוע בכנסת ישראל. מהדיוק של הטיל הזה (שפגע קילומטרים ממטרתו) נובע שפגיעה בהר הבית היתה סבירה בדיוק כמו המטרה המוצהרת של הכנסת. לחמאס לא אכפת לסכן את הר הבית או פגיעה בערביי מזרח ירושלים, בשביל הסיכוי לפגוע בבניין ריק שמייצג את מדינת ישראל. אני מקווה שזה מערער ולו בקצת את הביטחון שלך ברציונליות של האירנים.
מנה מנה תקל ופרסין 606886
האם מישהו מהנהגת החמאס הצהיר שהמטרה היתה לפגוע בכנסת? האם בכלל חמאס ירה את הטיל לירושלים?
מנה מנה תקל ופרסין 606936
כן וכן.
מנה מנה תקל ופרסין 606937
זה די מוזר. ראית בטלויזיה מישהו מהם מודה בזה? תאר לעצמך שהטיל היה פוגע בהר הבית, באקצא או במסגד עומר.צריך להיות מישהו הזוי באופן רציני כדי לתת פקודה לירות טיל על ירושלים.
מנה מנה תקל ופרסין 606939
אולי האלמוני מתכוון לידיעה הזאת:

מנה מנה תקל ופרסין 606940
וואלה לא יאמן. החברה שם ירדו מהפסים. אולי בגלל שהרגו להם את המפקד.
מנה מנה תקל ופרסין 606946
במילים אחרות, הם משוגעים, אבל אפילו הדבר הזה הוא באשמתנו.
יש משהו, תאורטי, היפותטי, דמיוני לחלוטין, שהפלשתינאים יעשו וזאת לא תהיה אשמתנו?
מנה מנה תקל ופרסין 606948
אני מקלקל לך את התיאוריות עלי?
מנה מנה תקל ופרסין 606972
אין לי אלא לחזור על תגובה 602964 ולהזכיר שגם ממעשיהם של השוליים הסהרוריים שלנו לא ראוי להקיש על מדיניות ממשלת ישראל.
מנה מנה תקל ופרסין 606975
אז החמאס הוא שוליים סהרוריים? ממה שאני מבין כרגע, יש לו יותר תמיכה‏1 בקרב הפלסטינים מאשר יש לליכוד (לפני החבירה לביתנו) במדינת ישראל.

1 כמובן שהטיעון הסטטיסטי הנ"ל נוגע לעניין ה"שוליים", סהרוריים זה לא ענין סטטיסטי.
מנה מנה תקל ופרסין 607599
אכן! למשל כשגדודי גולני, באופן עצמאי בלבד, יצאו ל'עופרת יצוקה' - לא צריך להקיש מכך על מדיניותה של ממשלת ישראל. כך גם כשהחמאס יורה לכיוון ירושלים, ומשחרר סרטון שבו הוא מתפאר בירי לכיוון ירושלים - אין להקיש מכך על מדיניותו של החמאס.

(וכמובן, אם מישהו מחפש אפוקליפסה באופן אקטיבי...)
מנה מנה תקל ופרסין 607601
לא.
מהמעשה המטומטם (לירות רקטה על ירושלים ולהתפאר בכך) אני מסיק שאין פוליטיקאים בחמאס, או שהשפעתם לא מחלחלת לשטח. המסקנה שלי היא שהחמאס גוף מסוכן בהרבה מאיראן.
בראש איראן עומדים פוליטיקאים. אני עדיין סומך על שיקול הדעת שלהם ומשוכנע ב 100% שלא יירו טילים על עיה"ק.
מנה מנה תקל ופרסין 607604
אתה מתכוון, שאתה סומך במאה אחוז על שיקול הדעת שלך לגבי הפוליטיקאים של איראן ושיקוליהם, למרות הצהרותיהם ועל אף תכנית ההתחמשות שלהם.. ואני חושב ש,כמו שניסו להעיר לך מוקדם יותר, זו הנחת יסוד מופלגת מדי.
מנה מנה תקל ופרסין 607606
אתה סומך על הפוליטיקאים שלך שלא ישתמשו בנשק הגרעיני שבידי ישראל-לדברי מקורות חוץ-כדי למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני או לכל מטרה אחרת? והאם כתמונת ראי לדבריך, האיראנים אמורים לסמוך על הפוליטיקאים שלנו שלא ישתמשו בנשק גרעיני נגדם -ולא כדי לחסל את הפוטנציאל לפתח נשק גרעיני? (פוליטיקאי שלנו איים לפוצץ את סכר אסואן). מדוע אתה מוריד מראש את האפשרות שהאיראנים כל כך מתאמצים לפתח נשק גרעיני כחשש מהתקפה עליהם וכאמצעי ליצור מאזן אימה ולא כדי לזרוק פצצה על הישראלים השנואים? ובמחילה מכבודך, כדי למנוע הערות מיותרות, אינני אוהד של המשטר האיראני-ההפך הוא הנכון.
מנה מנה תקל ופרסין 607612
בתור התחלה, מר איציק, הפוליטיקאים הישראלים לא הודיעו על רצון שאיראן תיעלם, לא משתתפים בהפגנות בצעקות ''מוות לאיראן'', ולא שלחו ילדים להתפוצץ על שדות מוקשים עם מפתח לגן עדן.
מנה מנה תקל ופרסין 607681
בסופו של דבר אותם משוגעים חתמו על הסכם להפסקת המלחמה. אנחנו צריכים לשפוט על פי המעשים ולא הרטוריקה. גם הם יכולים כדי לתאר את ה''אמת'' שלנו לתאר אמירות שונות בציבור הישראלי כולל תורת המלך, הדיונים בעמלק, האיום להרוס את סכר אסואן על ידי אחד מהשלישיה שמנהלת את ישראל וכו'.
מנה מנה תקל ופרסין 607746
מה שפירטתי קודם כלל מעשים, ואני מניח שגם אתה יודע היטב למה הדוגמאות שלך הן מסך עשן. מבחינתך שליחת ילדים להתפוצץ זה לא מעשה או לא מייצג?
מנה מנה תקל ופרסין 607757
וכמובן - אם מחברי 'תורת המלך' היו מחזיקים במשרת ראש הממשלה, קצין בכיר מאוד היה מצווה שיכתבו על מצבתו ''פה נקבר האיש שחלם למחוק את איראן'', ביבי היה מודיע שבנאומו באו''ם הייתה מסביבו הילה והיה מוביל שירת 'מוות לאיראן' - אני בספק אם היית מתחיל להסביר למה בעצם אין שום בעיה שלנו יהיה נשק גרעיני.
מנה מנה תקל ופרסין 607758
מה בדיוק אתה רוצה לומר בהשוואה הזאת? שהם שולחים ילדים להתפוצץ ואנחנו לא, לכן הרמה המוסרית שלנו גבוהה יותר? מדוע אתה חושב שהיה יכול להיות מצב בו אנחנו נשלח ילדים להתפוצץ ואם לא שלחנו אז אנחנו טובים יותר. אנחנו החזקים והכובשים. טבעי שלא נשלח ילדים. הם החלשים ושליחת הילדים הוא אקט של תסכול ויאוש ממה שאפשר להשיג בהתמודדות עם צבא חזק, מאורגן ומשוכלל. ברור שהסמפטומים של הטירוף לא יכולים להיות דומים אצלנו ואצלם. הדוגמאות שנתתי הן דוגמאות של טרוף מסויים; ניתוח ספר המבוסס על תפיסה מלפני 2700 שנים על ידי אנשים היום הוא טירוף מסויים. אני מניח שיהיה מי שיפרש את דברי כלפחות הבנה למניעי החמאס והאנשים ששולחים ילדים להתפוצץ. אין לי כל אמפתיה לפעולות החמאס.
מנה מנה תקל ופרסין 607760
אני לא חושב שהיינו שולחים ילדים להתפוצץ. אם אתה חושב שכן, אולי כדאי לך לראות איש מקצוע.
וגם לא חשדנו בכך שאתה פרו המשטר באיראן או פרו חמאס. אם הם היו תוקפים מדינות כגון פינלנד או שבדיה ודאי היית יודע לבחור בצד הנכון. הבעיה היא שאתה כל-כך אנטי המשטר בישראל, שאתה תעשה כל רציונליזציה שבעולם כדי להסביר למה אוייביו פחות מסוכנים ממה שנראה ויותר הגיוניים ממה שנראה.
מנה מנה תקל ופרסין 607644
אף אחד לא השתמש ולא ישתמש בנשק גרעיני חוץ מהאמריקאים. הסייג לכך הוא גנרלים מטורפים וארגוני טרור.
מנה מנה תקל ופרסין 607656
חשבתי שהנבואה ניתנה לכאלה שנציג הכפר הגלובלי שלהם חבר בפורום הנכבד הזה.
מנה מנה תקל ופרסין 607686
איזה נבואה?
פוליטיקאים הם אלו שמנהלים את המדינות שמחזיקות נשק גרעיני.
הם הצליחו לא להשתמש בו כבר יותר מששים שנה, לאחר אותו שימוש ראשון ויהיר שהיה די מחויב המציאות‏1
אני סומך עליהם שימשיכו לא להשתמש בו מאותם שיקולים.
על גנרלים וקנאי דת אני לא סומך.

אין כאן שום נסיון לנחש את העתיד.
בהנתן שקיימות פצצות אטום בעולם אני פשוט מיידע את האיילים את מי אני מעדיף לראות עם האצבע על הכפתור ואת מי לא.

1 מבחינת המשחק הפוליטי, חישובי התועלתנות אצטרה אצטרה.
מנה מנה תקל ופרסין 607695
אצלנו אין גנראלים וחכמי דת? הרי חכמי הדת שאתה מדבר עליהם באיראן הם מזמן בפאזה הפוליטית. גם רבים מהפוליטיקאים והמשפיעים עליהם אצלנו הם גנראלים לשעבר וכך גם חכמי הדת.
מנה מנה תקל ופרסין 607719
לכן אני חושש מגנרל ברק, שהיה ונשאר גנרל, הרבה יותר מאשר חששתי מגנרל שרון, שהיה ונשאר פוליטיקאי.
תזכור מה אמר ביום הכיפורים הגנרל האולטימטיבי שלנו, דיין, ומה אמר הגנרל מוטה גור על ביקור סאדאת.
ישנם גנרלים שהגנרליות היתה כל מהותם, ואחרים שהצליחו להתאזרח (או ששמרו מראש על תמצית הוויה אזרחית) כמו ידין, וייצמן ובר לב.
הראשונים הם מהסוג המסוכן בעיני בשלטון.

אותו כלל אני מאמין שניתן להחיל גם על מנהיגים דתיים. מי שהיו ונשארו קנאים דתיים כדוגמת כהנא ולוינגר מסוכנים בעיני בשלטון לאין שיעור מאשר אחיהם שמשחקים את המשחק הפוליטי כמו עובדיה יוסף ואפילו חנן פורת.
מנה מנה תקל ופרסין 607733
חמינאי הוא עובדיה יוסף או כהנא? לדעתי עובדיה יוסף.
מנה מנה תקל ופרסין 607743
חמינאי הוא בוודאי פוליטיקאי. לטעמי יותר מהרבובדיה. אני מזכיר שהוא נבחר לנשיאות בידי העם האיראני ושימש כנשיא מ 1981 עד 1989.
מערכת השלטון האיראנית כפי שאני מבין אותה מחייבת שכל העומדים בראש הפירמידה יהיו אנשי דת ופוליטיקאים גם יחד.
מנה מנה תקל ופרסין 607756
חמינאי אולי נבחר להלכה, אך זה אחרי ששני קודמיו הלא דתיים סולקו. הוא זכה בבחירות בשיעור תמיכה של 95%. הוא היה מקורבו של חומייני. מכאן אני מניח שהוא לא נבחר עקב הפופולריות שלו. מעניין יותר להשוות את עובדיה יוסף לחומייני שלהבדיל מחמנאי דווקא היה איש דת מהמעלה הראשונה בארצו (אם לא מתחשבים בסמכות הפורמלית שיש לחמנאי).

חמנאי (בעת כהונתו), רפסנג'ני (בעת כהונתו) וחתאמי היו כולם חוג'ת אל-אסלאם [ויקיפדיה]. אחמדניג'אד כלל אינו איש דת. לא הבנתי בדיוק מתי רפסנג'ני הועלה לדרגת אייתולה, אם בכלל. בוויקיפדיה הוא אייתולה, אך מצאתי שלל התייחסויות אליו כחוג'ת אל איסלאם ונראה שיש חולקים על תואר האייתולה שהוא קיבל.

אלא אם כן אתה מתכוון שהעומד בראש הפירמידה הוא המנהיג העליון וכן מועצת שומרי החוקה [ויקיפדיה] (חצי מחבריה הם חכמי דת) והמועצה האיראנית לאבטחת אינטרס המשטר [ויקיפדיה] שבה כיום מתוך 39 חברים 11 הם אייתולה או חוג'ת אל איסלם.

מעניין לציין שחומייני, חמנאי וחתאמי (אך לא רפסנג'ני) הם סייד [ויקיפדיה]־ים.
מנה מנה תקל ופרסין 607855
עזוב אותך מהגדרות- כל מועצת שומרי החוקה שם הם פוליטיקאים מקצועיים פי עשרה מאשר מועצת גדולי התורה [ויקיפדיה] אצלנו.
מנה מנה תקל ופרסין 607857
דווקא בש"ס חלק נכבד מהממסד הוא רבנים (כלומר: בעלי התואר "רב"). לדוגמה: נדמה לי שכל חברי הכנסת שלהם (ובוודאי שכל השרים).
מנה מנה תקל ופרסין 607998
אין לי ספק שחברי הכנסת של ש''ס הם פוליטיקאים מקצועיים. לא כך לגבי חברי מועצת גדולי התורה.
המבנה הפוליטי של איראן שמשלב דת ומדינה נראה כמו טיוטה די סבירה למדינת הלכה במקרה שהמפלגות הדתיות יגיעו אצלנו לרוב.
מנה מנה תקל ופרסין 607740
ובהמשך לשאלתו של איציק: הבעיה היא שלא תמיד החלוקה הזאת עובדת באופן כל כך חלק וברור ולכן לא תמיד ניתן להסתמך עליה. אם אתה כבר מזכיר את חנן פורת - הרי הוא דוגמה למי שהספיק להביא נזק רב למרות שהיה פוליטיקאי עם חיוך חביב של "סמוך עלי", ולא גורו דתי עם אש בוערת בעיניים. לו חי הלאה - היה בודאי גורם עוד נזק, גם כשכבר היה פעיל מחוץ למה שנחשב רשמית כמעגל הפוליטי.
מנה מנה תקל ופרסין 607744
במקרה של גנרלים אני חושב שיש חלוקה ברורה מאוד בין אלו שהצליחו לעבור לאזרחות לאלו שממשיכים להיות גנרלים לנצח.
במקרה של אנשי דת זה יותר בעייתי כי סולם הערכים של האדם הדתי שונה מזה של החילוני. הצווי האלוהי חזק יותר מכל החוקים של בני אנוש.
כמובן שאת שני הסוגים הייתי מעדיף ליתר בטחון להרחיק מהכפתור האדום.

נכון ששתי האפשרויות מעוררות חלחלה, אבל אם הייתי צריך לבחור האצבע של מי תהיה על הכפתור אני עדיין מעדיף בברור את חנן פורת על פני אפי איתם.
מנה מנה תקל ופרסין 607935
רגע, אם הפוליטיקאים שלנו כן עלולים להשתמש בנשק גרעיני, זה אמור להרגיע אותי בנוגע לאיראנים?
מנה מנה תקל ופרסין 607937
ההיפך הגמור. אתה יכול להרגע בקשר לאיראנים. ההיסטריה מהנשק הגרעיני האיראני יש לה חיים משל עצמה.
מנה מנה תקל ופרסין 607971
אתה עוצר מדי פעם לרגע ומנסה להעריך את מחיר הטעות במקרה (המאד לא סביר, אבל בכל זאת קיים) שאתה טועה?
מנה מנה תקל ופרסין 608052
תראה, אני מקווה שאני לא היסטרי במיוחד מהגרעין האירני. זה לא מדיר שינה מעיני מילולית. אבל כשאנו מדברים על נזק פוטנציאלי כל כך כבד, צריך להסתכל גם על הסבירויות הנמוכות. השוטה מזהיר, ובצדק, מהאפשרות המאוד לא סבירה, אבל קיימת, שאתה טועה. אני רוצה להסתכל גם על המקרה שאתה צודק - כשאתה אומר, מה בעצם? כשאתה אומר שהאיראנים לא ישתמשו - אתה מתכוון בשום תנאי ובשום מצב? בטח גם אתה יכול לדמיין תרחיש קיצון שבו הם כן ישתמשו (משטר שונה, התפוררות, איום קיומי). גם בנוגע לישראל, אני יכול לדמיין תרחיש קיצון שבו אנחנו כן נשתמש. השאלה האם ההסתברות לשימוש על-ידיהם גבוהה יותר או זהה (או נמוכה יותר) מאצלנו לא כל כך מעניינת, אני חושב (אם אתה חושב שהיא כן מעניינת, הסבר לי למה). אני לא טוען מה צריך לעשות כמסקנה מכך, אבל להירגע (יותר מכפי שאני) אני לא יכול.
מנה מנה תקל ופרסין 608069
וזה מזכיר לי גם כתבה ותיקה, מבית מדרשו של הרציונלי הידוע רוברט פיסק, המתאר בצורה מרגשת איך לוחם-לשעבר מפנה את מרצו לבניין אומה.
מנה מנה תקל ופרסין 608075
אם אתה רוצה להיות חרד אתה תמיד יכול למצוא פוטנציאל הכחדה בכל מיני דברים- המאיץ שייצר חור שחור שיבלע את כדור הארץ, ההתחממות הגלובלית שתציף את ערי החוף, הוירוס שישמיד אותנו בשפעת, האסטרואיד שיפגע בנו או הקרינה מהסלולרי שתעשה לנו גידולים במוח.
אין קשר בין הדברים שאנחנו חרדים מפניהם לבין הסיכון שיקרו. בסופו של חשבון הסיכון להפגע קשה בתאונת דרכים גבוה בהרבה מאשר מפעולות איבה אבל מידת החרדה מפניהן אינה פרופורציונית לכך.
מבחינת נשק גרעיני- הסיכון טמון בעיני באותם חמרים רדיואקטיביים שהפיקוח עליהם היה רופף בעת התפרקות ברית המועצות ו''נעלמו''. הסרט המפחיד ביותר שראיתי אי פעם היה ''כל הפחדים כולם''. הוא הפחיד אותי כי הוא הציג תרחיש ריאלי ודווקא החלק שבו הגיבור מציל את העולם היה הפחות סביר.

אבל מה שכן- אל תגור ליד קווי מתח גבוה.
מנה מנה תקל ופרסין 608085
מה לדעתך היה הסיכוי להיפגע מרקטה בשבועות האחרונים, לולי היו לנו ממ"דים וכיפות ברזל, שכולם פותחו לשיטתך רק בגלל החרדות הבלתי מציאותיות שלנו?
מנה מנה תקל ופרסין 608109
הידעת שכל היירוטים שראינו בטלוויזיה, כשהמיירט מצייר שובל ישר בשמיים, אחר כך מזגזג כאילו הוא מחפש אחרי המטרה, ולבסוף מתפוצצת עננת פופקורן קטנה בשמיים - הידעת שכל הציורים האלה אינם יירוטים אלא השמדה עצמית של הטמיר?
ככה שמעתי.
זה מבלבל משהו.
מנה מנה תקל ופרסין 608116
לו היה מישהו אחר כותב את התגובה הזאת, הייתי משוכנע ב-‏100% שהיא היתולית, גם אם לא ברורה מבחינת כוונת המשורר.
איתך זה יורד ל-‏99%, אז אני אשאל - WTF?
(ה-F הוא עבור Frak, בעקבות BS גלאקטיקה)
מנה מנה תקל ופרסין 608122
אחוז אמון אחד ממך שווה המון.
מישהו שמע את זה מרן אדליסט, אני לא יודעת אם זה נכון או לא אבל זה מבלבל כי ראינו הרבה תמונות כאלה וקראו להן יירוט, ואולי מישהו נוטע בנו אמונה כוזבת לגבי אחוזי היירוט, והשיטה הפסיכולוגית עובדת! לראייה א. אנחנו לא פוחדים ב. אחוזי הפגיעה נמוכים... מה שממילא היה קורה.

כשהתבוננתי בתמונות יירוט אכן יש שתי צורות, אחת קו ישר עד ההתפוצצות והשניה קו ישר, זיגזג, פופקורן.
מנה מנה תקל ופרסין 608124
זה מבלבל בערך כמו האפשרות ששנינו בעצם מוח בקופסה שכל מה שמקשר בינינו לבין העולם הם אותות חשמליים וירטואליים, וכמובן מסך מחשב שמדמה אתר וירטואלי (וירטואלי) בשם האייל הקורא.

אבל אני חייב לשמור אצלי את שתי התגובות האחרונות שלך, בשביל הפעמים הבאות שנחשוב להתחיל איזה דיון כלשהוא, כתזכורת.
מנה מנה תקל ופרסין 614145
כדאי שתמתן את התגובות הרפסלקסיביות הלא חכמות, צר לי לעשות שריטה בתמונת העולם החמודה שלך על מדינת ישראל, אבל כנראה שוב משקרים לך.
מנה מנה תקל ופרסין 614162
זו לא הפעם הראשונה שהוא מעלה האשמות כאלו (פעם קודמת נגד ארה"ב), וכרגיל הטיעונים שלו מגוכחים. צה"ל לא הציג ראיות - מתי צה"ל כן הציג ראיות בהקף כזה ? אולי הוא רוצה שהצבא יציג את כל סירטוני הירוט, כדי ללמד את כולם את חולשות המערכת ? יותר תביעות רכוש מפגיעות - אני מכיר משפחה שמכוניתה נהרסה מטיל שיורט בהצלחה. במקום להרוס בית, הרסיסים נפלו על הרכב, זו בהחלט תביעת רכוש. אי אפשר לכוון את הטילים, לכן אפשר לדבר על מיקום הפגיעות - קישקוש גמור. מרגלים מטעם כבר דיווחו על מקום הפגיעות - כמה כבר נעצרו, זו הזדמנות לחפש פעילי טרור בקרב אזרחי ישראל, כמו גם להזין אותם במידע שגוי, לא לתת להם את המידע על מגש של כסף.
מנה מנה תקל ופרסין 614233
כל הזמן משקרים לי, מאז רוזוול, זה לא נפסק הענין הזה. לפחות בענין זה שברור מניתוח סרטי הוידיאו של התאומים שהם נפלו ממטענים פנימיים, הצליחו לשכנע אותי‏1.

1 סתם, בצחוק, הבאתי את זה רק כי מתודולוגית ההוכחה נשמעה לי דומה אסוציאטיבית למקרה הנדון.
מנה מנה תקל ופרסין 614238
מצד שני, תגובת צה''ל עלובה כל כך... יתכבד צה''ל ויציג ניתוח סטטיסטי מפורט, של כמה טילים תוקפים נורו, כמה מיירטים נורו לעברם, ומה עלה בגורל כל אחד מהם (פגע, פספס, התפוצץ באוויר, התרסק לאדמה). לא צריך לתת נ''צ, מספיקה ההתפלגות.
מנה מנה תקל ופרסין 614243
אני מניח שברור לך שמידע כזה מועיל מאוד לאויב. השלב הבא יהיה שצה''ל יפרסם איזה (סליחה, איזה אחוז) מצפני המדינות סביבנו הוא מצליח לפצח, איזה אחוז לא (ואם לא, למה, על פי קטגוריות), ואיזה אחוז ממש עכשיו עובדים עליו.
מנה מנה תקל ופרסין 614263
לאויב מועיל יותר הקטע הזה שכל 4 שנים מגיעים שלממשלה חבר'ה חדשים שלא מבינים כלום.

יכול שכיפת ברזל טובה כמו פלצבו, ויכול להיות שמישהו חושב שמוטב לעמישראל שהאמת לא תיוודע לו. ולמרות זאת, יתכבד צה"ל לענות בנימוס ופירוט, ולא להסתפק ב"הוא סתם קנאי, אנחנו מבינים יותר".
מנה מנה תקל ופרסין 614266
באשר למידת הנימוס של צה''ל, אין לי משהו (ששווה דיון) לומר בנושא.
מנה מנה תקל ופרסין 608127
אני מקווה שאני לא עובר כאן עבירת בטחון שדה, אבל בהרצאה שקיבלתי במילואים צויין שבעוד שבמלחמת לבנון השנייה אחוז הפגיעה של רקטות בשטחים מיושבים היה 10%-15% (תלוי בהגדרה של שטח מיושב) במבצע עופרת יצוקה היה אחוז הפגיעה מעל 30%. לפי הדיווחים השוטפים של התקשורת בזמן מבצע עמוד ענן, התרשמתי שאחוז הרקטות המיורטות לכאורה הוא כ-‏30% ואחוז הרקטות שפגעו בשטחים מיושבים הוא כ-‏4%. לו הטענה שהבאת היתה נכונה הייתי מצפה להרבה יותר פגיעות ברכוש ובנפש, בהנחה שהחמאס לא שכח איך מכוונים רקטה בארבע השנים שחלפו מהמבצע הקודם.
רוזוול, רוזוול 608128
נו, ואתה מצפה מהמרצה מהמילואים לומר לך את האמת? הוא הרי חלק מהמערכת. חרררמפ.
רוזוול, רוזוול 608129
כן, זה היה לפני יותר משנתיים - לפני שהיתה כיפת ברזל מבצעית.
חוץ מזה, נראה לי שניתן לבדוק את נתוני העבר די בקלות.
רוזוול, רוזוול 608130
לא התכוונתי ברצינות, אתה יודע.
מנה מנה תקל ופרסין 608132
אני לא מבינה איך הצלחת לעקוב אחרי המספרים האלה, אבל אם יש 4% כשלונות מתוך 30 זה בערך המספר שהתקשורת אומרת - 87% הצלחה ביירוט.
השלישי נמנע 608135
עבר הרבה זמן מאז, אבל כשאני הייתי בבית ספר, אם היו 4% כשלונות מתוך לא חשוב כמה, זה היה 96% הצלחה.
השלישי נמנע 608139
לא מדויק. היו 30% כישלונות ועתה זה ירד ל4% כישלונות. כלומר כמות הירוטים היא 26 מתוך 30.
השלישי נמנע 608141
זה לא היה ברצינות.
אחוז הטילים שנפלו בשטחים פתוחים - 70.
אחוז הטילים שנפלו באזורים מיושבים - 4
כלומר 4% מכל הטילים שנורו, שזה 13% מכלל הטילים שהמסלול שלהם אמור היה להסתיים באזורים מיושבים אכן נפלו שם.
השאר, שהם כ 87% מכלל הטילים שהמסלול שלהם אמור היה להסתיים באזורים מיושבים יורטו ע"י הכיפה.
מנה מנה תקל ופרסין 608137
כמעט כל יום התפרסמו באמצעי התקשורת מספר הרקטות שנורו, מספר הרקטות שיורטו ומספר הרקטות שפגעו במקומות מיושבים.
למשל, בכתבת הסיכום הזאת ניתנו המספרים (בהתאמה) 1500, 421, 58 שנותנים 28% ו-‏4% בהתאמה ובך הכל 32% דיוק של הפלסטינאים (מה שדי תואם את הסטטיסטיקה של מבצע עופרת יצוקה כפי שסופר לי במילואים) ו-‏88% דיוק של כיפת ברזל.
מנה מנה תקל ופרסין 608119
זה לא מה שאמרתי, אבל בוא נראה בכל זאת.
במלחמת לבנון השניה במשך 34 ימים נהרגו מירי של 3,970 הרקטות 44 אזרחים באופן ישיר ועקיף (כולל ארבעה קשישים שנפטרו מדום לב עקב אזעקה וילדה קטנה שנחנקה בתוך רכב נעול) ו-‏12 חיילים.
אלה אינם מספרים שונים בהרבה מההרוגים בתאונות דרכים באותן שנים (30-40 בחודש, יותר בחדשי הקיץ).

נניח שהיית משקיע את אותם תקציבים בהפחתת תאונות עם נפגעים ומצליח להוריד אותן ב 20%, היית חוסך 60 הרוגים בשנה, כל שנה.
אני לא טוען שזה מה שהיה צריך לעשות. רק שהפחדים שלנו והדברים שהורגים אותנו אינם חופפים.
יש המון אנשים שחוששים מרעידת אדמה ולא מיתר לחץ דם, למרות שיותר קל להמנע מהשני.
מנה מנה תקל ופרסין 608121
אז אתה אומר שאלה איומים בסדר גודל דומה. אחלה, אני בעד להילחם בשניהם כמיטב יכולתינו.
ואגב, אין לי נתונים, אבל אני מניח שהרחבת תשתיות תחבורתיות, ולו רק כבישים ומחלפים, עולה (עשרות) מיליארדים בשנה, זאת אומרת שאנחנו אכן משקיעים בשניהם לא מעט.
אפשר גם לומר שברמה האישית אני ואתה משקיעים משאבים לא מעטים בנהיגה זהירה (ואולי רכב בטיחותי יותר, כסאות לילדים וכו') על מנת להימנע מתאונה. זה לא סותר השקעת משאבים (אישיים/לאומיים) מול איומים אחרים.

אני מופתע מהמשפט האחרון שלך, אני הייתי מניח ש(הרבה)יותר אנשים מפחדים ממחלות לב מאשר מרעידות אדמה.
מנה מנה תקל ופרסין 608133
אלה איומים בסדר גודל דומה רק בזמן שהרקטות עפות, בין מבצע למבצע תאונות דרכים הן סכנה גדולה בהרבה.
אם תשאל אנשים בזמן שהרקטות עפות ממה הם מפחדים יותר- מרקטה או מתאונת דרכים, אני מניח שהתשובה תהיה ברורה.

לא טענתי נגד השקעה מול איום כזה או אחר, רק שהאיום הנתפס שונה מאוד מהאיום בפועל. כך אני חושב גם לגבי הגרעין האיראני.

הצעה לסקר באייל- דרג ממה אתה מפחד יותר למות

פצצה איראנית
תאונת דרכים
פגיעת רקטה
מחלה מידבקת, כולל איידס.
תאונה ביתית
רעידת אדמה
פיגוע טרור
מחלת לב איסכמית,
סרטן
דמנציה
עקיצת חרק
תאונת עבודה
פגיעת אסטרואיד בכדור הארץ
חסול חשבונות
שיבה טובה
מנה מנה תקל ופרסין 608138
בהנחה שאתה מבטח את רכבך ביטוח רכב, הרי אתה בוחר בתשלום נמוך על פני זמן ממושך, במקום להסתכן במשהו שסבירותו נמוכה וקורה לעיתים רחוקות מאד, אם בכלל, אבל שמחירו עבורך גבוה מאד (עד כדי פשיטת רגל לצורך הענין. אתה רשאי להחליף רכב בדירה). אני מניח שידוע לך זה מכבר שכנראה בתוחלת אתה יוצא מופסד.

באנלוגיה לתחום המדינתי, המדינה, כמוך, מוכנה לסבול תשלומים נמוכים וודאיים לאורך זמן - תאונות דרכים למשל - אבל אינה מוכנה לסבול תשלומים גבוהים, גם אם נדירים.

נראה לי שכך גם הפסיכולוגיה האנושית לגבי ארועים שגרתיים, גם אם לא נעימים, מול ברבורים שחורים, ילדים קטנים ואנשים שמנים.
מנה מנה תקל ופרסין 608143
לגבי המדינה אני מסכים, אבל מדוע שהפרט יתרצה למות בתאונת דרכים או התקפת לב רק משום שזה דבר שגרתי?
כנראה יש כאן איזה מנגנון שמקהה סכנות "שגרתיות", אבל מה הוא מועיל לנו? האם הקטנת הסטרס משתלמת מול ההתעלמות מהסכנה‏1?

אני באמת סולד מביטוח. בזמן שזה עוד היה אפשרי אפילו לא הייתי חבר בקופת חולים. טוב, אחר כך התחתנתי ואשתי הכריחה אותי.

1 יצביע מי שמעולם לא התכופף בזמן הנהיגה לחפש משהו בתא הכפפות או למצער החליף ערוצים ברדיו כשהוא מסתכל על החוגה במקום על הכביש.
מנה מנה תקל ופרסין 608146
כמו שאמרתי במעלה הפתיל, הפרט איננו מתרצה ומשקיע מאמצים רבים בהימנעות מהגורמים הנ"ל.

כנראה שהמנגנון מועיל, כי אחרת היית כל הזמן שרוי בסטרס וחרדה מתמידים. זה לא כל כך בריא, ואצל מי שזה חמור מאד יש כנראה טיפול תרופתי.
יתירה מזו, גם בעת הנהיגה עצמה לו היית שרוי בסטרס מתמיד, זה מן הסתם לא היה משפר את ביצועיך. זה גם לא היה מועיל באשר ל דיון 3519.
מנה מנה תקל ופרסין 608147
גם אתה מאזין לקול ישראל?
מנה מנה תקל ופרסין 608148
לא, למה?
מנה מנה תקל ופרסין 608150
יש שם פרסומת עצמית שמשתמשת בחרדת ביצועים
מנה מנה תקל ופרסין 608151
לא רק בגלל העקה. ההנחה שהשגרה אינה נושאת בחובה סיכונים גדולים מאפשרת הפניית הקשב (שהוא משאב מוגבל‏1. מסתבר ש"אנרגיה רוחנית" הוא לא אנלוגיה מופרכת) לתחומים בהם הוא יכול להביא יותר תועלת. כלומר, אם רשרוש העלים בפינה של הקניון מתרחש בתדירות גבוהה בשעות הצהריים, אפשר להניח שהוא לא נגרם ע"י נמר, ולהקדיש יותר תשומת לב לקריאות המצוקה של הקופים ליד האגם. זאת ככל הנראה גם אחת הסיבות , או הסיבה לכך שהתגובה לגירויים חוזרים הולכת ופוחתת.
_______________
1- אם טרם הספיקותם, רוצו וקראו את הספר הזה.
מנה מנה תקל ופרסין 608157
ומה עם הרדמות על ההגה?
זו כבר שאלה של שיקול דעת לקוי לחלוטין לסכן את החיים ולא לעצור בצד ולנמנם.
מנה מנה תקל ופרסין 608159
א. אני בספק אם היית מצליח להוריד את שיעור תאונות הדרכים ע"י הוספת כסף למערכת.
ב. תחת ההנחה שהמערכת משתלמת כלכלית‏1, אחד לא סותר את השני.
ג. הרבה יותר כסף הולך למלחמה בתאונות דרכים/לחץ דם/השמנה מבקסאמים. בימים שבשגרה ובגיל הנכון זה גם נושא שיחה נפוץ לא פחות.

1 קל לספור את מספר ההורגים הנמוך הצפוי, או הנזק שלא נגרם. אבל מה לגבי מניעת השבתת מפעלים ? המשך חיים ומסחר תקין ? קיצור זמן הלחימה (ואולי אף ההימנעות מפעולה קרקעית) ? שלא לדבר על הדיווידנדים לתעשיות הביטחון וההיי-טק, וכל זה מכסף שחלק ניכר ממנו מגיע מארה"ב, שפחות נלהבת לממן עוד מסע הפחדה נגד נהיגה במהירות סבירה-אך-לא-חוקית.
מנה מנה תקל ופרסין 608218
אתה מתפרץ לדלת פתוחה.
בפירוש אמרתי שאני לא טוען שאת תקציבי כיפת ברזל היה צריך להעביר למלחמה בתאונות הדרכים (אוקסימורון משגע) או ביתר ל.ד.
אבל אם כבר העלית את הנושא אז החסכון ההקפי למשק ממניעת תאונות הוא עצום, בעיקר בזכות הקטנת כמות הפצועים בינוני וקשה שמעמיסים על מערכות הבריאות והשיקום והתקציבים שנלווים לכך. עכש"ז יש כ 8-10 פצועים בינוני וקשה על כל הרוג בתאונת דרכים, היינו יותר מ 3000 בשנה!
מנה מנה תקל ופרסין 608222
ברור, להתפרץ לדלת נעולה זה קשה בהרבה.

החסכון הוא ללא ספק עצום, אבל איך להשיג אותו זה לא ברור כלל. באופן כללי ננקטות שתי שיטות למיזעור התאונות, הטפה ושיפור תשתיות/רכבים. לשיפורים מסויימים בבטיחות יש אפקט פרדוקסלי, בכך שהם גם מגבירים את ביטחון הנהג וגורמים לו להיזהר פחות בנהיגה, בעוד אחרים ללא ספק מצילים חיים. מכל מקום, הפיתוח של השיפורים הללו הוא לא בארץ, כל שנותר לנו לעשות זה לאמץ תקינה מתקדמת ולהעניק הטבות מס על אביזרי בטיחות, מה שנעשה למיטב ידיעתי‏1. לגבי הטפה, לא ראיתי נתונים שתומכים בכך שזה עובד. יש עוד גישות, אבל דווקא לשפוך כסף על הנושא לא בהכרח יעזור.

1 ואם ממש רוצים להשתפר, אז לחייב את אותם אמצעים שתורמים לירידה בפועל בנפגעים.
מנה מנה תקל ופרסין 608519
במדינות המערב חלק גדול מהתאונות מיוחסות לנהיגה בשכרות‏1, וחלק לא מבוטל מהתאונות בכבישים בינעירוניים לפגעי מזג אוויר (בראשם שלג וערפל).
בארצנו השכרות אינה נפוצה כמו בארצות המערב וגם לא השלג והערפל. בכל זאת במדדים אחידים ככל האפשר של הרוגים בתאונות דרכים לקילומטר נסועה ישראל נמצאת קצת מעל הממוצע של ארצות המערב.
בכל זאת חל שיפור עצום במדד זה לאורך השנים‏2, כנראה בזכות השיפור ברמת הבטיחות הפאסיבית של המכוניות עצמן ובזכות הצלחת אכיפת חגירת חגורות בטיחות. אולי גם בזכות שיפור תשתיות, מי יודע? המדען הראשי של הרשות לבטיחות בדרכים הוא זה שאמור כנראה לחקור את הסיבות לת.ד. בישראל ואת המגמות אבל הוא עוסק בדברים אחרים‏3

1 אאז"נ בשנות השמונים עד כמחצית מהתאונות יוחסו להשפעת אלכוהול
2 קובץ:Carfatalitieskm.png [ויקיפדיה]
3 כמו מאמרי דעה שהקשר בינם לבין מדע רופף מאוד.
מנה מנה תקל ופרסין 608577
הסיבה המשמעותית ביותר לירידה בהרוגים ב-‏20 השנה האחרונות הוא הטלפון הנייד. מד"א מקבל דיווח על כל תאונה עם נפגעים תוך דקה. זה לא דומה לתקופה שבה היה טלפון חירום כל 10 ק"מ לאורך כביש החוף.
מנה מנה תקל ופרסין 608580
יש לזה סימוכין?
מנה מנה תקל ופרסין 608605
אילו היו לי סימוכין, לא הייתי מתאלמן. אבל אני צודק. תאמין לי. זה הגיוני.
מנה מנה תקל ופרסין 608607
טאגליין!
מנה מנה תקל ופרסין 608737
תאונות דרכים, הרוגים, אדם שהתאלמן. אני מאוד מקווה שמדובר רק בחידוד לשון.
מנה מנה תקל ופרסין 608751
לא חשבתי שזה חידוד לשון, אלא ביטוי איילי מקובל, עבור מחיקת זהות זמנית (תוך הישמרות ממלכודות).
מנה מנה תקל ופרסין 608753
זה ביטוי מקובל, אבל בהקשר הזה רציתי לוודא.
מנה מנה תקל ופרסין 619287
דוגמה למלחמה בתאונות הדרכים: טיל גראד שפוגע באתר תאונה.

עזרו לחמאס להילחם בתאונות הדרכים!
מנה מנה תקל ופרסין 607643
אני מתכוון שאני סומך על שיקול דעת של פוליטיקאים בכלל. על גנרלים אני לא סומך. מזכיר לי יותר מדי את הסרט ההוא.
ירידה בת 0.4% 601630
אני לא יודע אם זה יעזור לך לזהות טון הומוריסטי בפעם הבאה שתראה אותו, אבל אני חיפאי ולא תל אביבי. אם היית מתגבר על זה אולי היית רואה שאין בתגובה שלי שום דעה על מי זכאי למטריית הגנה ומי לא, אלא רק מה אפשרי בנסיבות היפותטיות מסוימות.
ירידה בת 0.4% 601629
הפסקה האחרונה שלך היא המפתח. 'מקרה הכל' הוא מאוד ברור. אבל אם אפשר להגיע לאותה תוצאה ב'זחילות', למה לא? כיבוש הגליל, כאמור, יכול להוביל גם - בהערכה זהירה - לפגיעה רצינית במקורות המים של ישראל, בחקלאות שלה, ועוד כמה דברים. אפשר להשיג דחיפה של ישראל לקראת קריסתה על ידי מהלך 'מוגבל' שכזה, שהוא בסיכון גדול מדי אם הצד השני בעל נשק גרעיני ואתה לא. וכן הלאה.
ירידה בת 0.4% 601632
אם הם מספיק חזקים קונבנציונלית כדי למוטט את ישראל בזחילות, אז לא חסר הרבה כדי שיהיו מספיק חזקים קונבציונלית כדי לעשות אותו דבר בזחילות איטיות יותר, ובקצב מספיק איטי של זחילות המונופול הגרעיני של ישראל יהיה קשה למימוש - מה, בגלל עוד פצמ"ר שנורה מעכו הכבושה על חיפה תשלח טיל גרעיני?

אני לא מתווכח עם זה שמי שרוצה או מתכנן להשמיד את ישראל, יותר טוב לו להיות באיזון גרעיני מולנו מאשר להיות מהצד הלא נכון של המונופול, אבל נדמה לי שזה לא כל כך חד וחלק כמו שמצטייר בציטוט שהבאת מסדאם.
ירידה בת 0.4% 601634
תמיד אפשר להתווכח על הגבולות, אבל כשאתה מתכנן מהלכים צבאיים, אז זה הבדל גדול. כשלצד השני יש נשק גרעיני, אתה הרבה יותר תלוי ברצונו הטוב מאשר כשאתה יכול לאיים עליו בתגובה זהה.

ובהתחשב בעובדה שסדאם אמר את זה במפורש, אזי מן הסתם הוא אשכרה חשב את זה. העובדה שאתה מנסה (35 שנה לאחר מעשה) לשכנע את רוח הרפאים שלו שהלוגיקה שלה פגומה, לא משנה את זה.
ירידה בת 0.4% 601640
סדאם לא אמר את ''זה'' במפורש, הוא נעצר בשלב השטחי. ולא בטוח שהשלב השטחי הוא מה שהוא חשב, ייתכן שהוא פישט את המסר עבור שומעיו. אבל אם קיבלת את הרושם שבפתיל הזה אני מבקש להמעיט מחומרת רצינות כוונותיו הגרעיניות (שלא לדבר על להקיש מעיראק אז על איראן היום), אז לא, זו לא כוונתי וגם לא דעתי. אני באמת רק התעניינתי בתרגיל האינטלקטואלי התיאורטי.
ירידה בת 0.4% 601650
רק במקרה שאתה לא מכיר, הנה רה"מ לומד על אי הבהירות של "איום קיומי":
ירידה בת 0.4% 601467
לא. כתבתי שאינני מצליח למצוא את המקום אבל מצאתי משהו אחר.http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Opera
מחיקת תגובות 601344
מדיון זה נמחקו כמה עשרות תגובות בשל סגנון ותוכן פוגעניים ולא ראויים.

מי שמעוניין לדון במחיקה, מתבקש לעשות זאת בדיון 1013. תודה.
בגרות איכותית 601453
משרד החינוך מתכוון לעודד בגרויות עם אוריינטציה של מדעים מדויקים. בפרט הוא יפרסם לא רק את אחוזי מקבלי הבגרות אלא גם את מספר הבגרויות שעומדות בתנאי הסף של האוניברסיטאות.
בגרות איכותית 601455
כלומר, לא כולל הבגרויות באילוף סוסים ובתקליטנות?
בגרות איכותית 601464
ניתן להתקבל לאוניברסיטה כשהמגמה היא אילוף סוסים וזה גם נכנס לממוצע. למען האמת מעבר ל4 יחידות מינימום באנגלית (לעומת 3 שצריך כדי לקבל בגרות) אני לא מבין מה זה אומר.
מרמנת 603400
כתבה של שאול אמסטרדמסקי ב"כלכליסט" מתארת הפרטה של פונקציות רבות של משרד החינוך, כולל פונקציות ליבה, לחברת "מרמנת", בהיקף של כרבע מיליארד שקלים בשנה.

(תודה ל-Xslf)
מרמנת 603427
תתעודד, המצב יכול להיות יותר גרוע.
מרמנת 603516
הוא לא רק יכול, הוא גם יהיה.
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614504
על פי מחקר חדש של הלמ"ס, העליה בציוני הבגרות אינה מלווה בעליה אמיתית בכישורי התלמידים, ולפיכך אינה מהווה אלא אינפלציית ציונים. (מחר יפרסם הלמ"ס עוד מחקר, לפיו צפייה באנשים אוכלים חסה בטלוויזיה לא באמת מהווה דיאטה).

יש כמה דברים מוזרים במתודולוגיה של המחקר הזה - שהרי הפסיכומטרי, שמשמש כאן כמדד חיצוני אובייקטיבי, הוא מבחן מתוקנן. הממוצע שלו *לא יכול לעלות* לא משנה מה. אז מה הביג דיל בכך שעליה בממוצע ציוני הבגרות לא לוותה בעליה בציוני הפסיכומטרי?

והנה המצגת המקורית: http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fsfile.f...
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614533
כנראה ש''חוקרי'' הלמ''ס לא היו מקבלים דוקטורט באוניברסיטה ראויה.
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614555
אם האוניברסיטה העברית איננה אוניברסיטה ראויה, ייתכן שאתה צודק.
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614559
אז כנראה שאני טועה.
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614554
השערה שלי לאחר מבט במצגת: הפסיכומטרי לא משמש אותם להשוואת ממוצע אלא התפלגות. היינו, אם אתה מוציא X בבגרות, מה הסיכויים שלך להוציא Y בפסיכומטרי.*
גם במקרה כזה ההשוואה בעייתית: הרי בפסיכומטרי, כאמור, התוצאות מתוקננות. אבל *ייתכן* שהכוונה שלהם היא לבדוק האם, לצורך העניין, אם יש לך שיפור בבגרות, האם ההתפלגות שלך בפסיכומטרי משתנה או לא: אם אנשים שמקבלים 90 היום נמצאים באותו אזור פסיכומטרי של אנשים שקיבלו 80 לפני עשר שנים, ואנשים שמקבלים היום 80 נמצאים נמוך יותר, אזי אפשר איכשהו להסיק שה-‏80 של היום שווה פחות. אבל שוב, גם זו נראית לי השוואה בעייתית, כי גם אם כולם ישפרו באמת את כישוריהם באחוז אבסולוטי דומה, ההתפלגות הפסיכומטרית תישאר בעינה.

*אגב, נראה כביכול מהגרף ב'הארץ' שממוצע הפסיכומטרי איננו 500, בניגוד למקובל: אם הגרף של היהודים הוא קצת מעל 550, והגרף של הערבים הוא קצת מתחת 450 בממוצע, אזי בהכרח הממוצע גבוה יותר מ-‏500, אלא אם במקרה יש 50% ערבים בנבחנים, וזה לא נראה לי סביר.
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614557
חשבתי שהממוצע הוא 535.
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614560
חשבת או חישבת?
(אני לא טרחתי).
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614568
לא חישבתי, זה זיכרון ישן.
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614580
אני זוכר 520, אבל זה לא משנה. הפסיכומטרי לא מתוקנן ל-‏500 כממוצע.

ויקיפדיה אומר: התפלגות הציונים היא התפלגות נורמלית, בעלת ממוצע 530, וסטיית תקן 110 (כך ב-‏2009).
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614581
הממוצע משתנה ונע באזור של 540-530
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614632
זו באמת היתה המוזרות הכי בוטה במתודולוגיה, עד כמה שאפשר היה להבין את המתודולוגיה מהידיעה, ומכיוון שהיא כל כך בוטה כנראה שיש לה הסבר הגיוני, כמו שניסו לשער מעלי בפתיל. בעייתיות אחרת גם היא די בוטה, ואני לא רואה איך הסבר מעמיק יותר של הסטטיסטיקה פותר אותה. ההנחה בנוגע לבגרויות לעומת הפסיכו' - או לפחות הנחת החסד - היא שהן מראות כישורים שונים: פחות אינטליגנציה, ויותר יכולת למידה. האם החוקרים שללו את האפשרות שהשיפור בציוני הבגרות מעיד על שיפור ביכולת הלמידה?

(כמעט מיותר לציין, אני מאמין בהחלט שיש אינפלציית ציונים ואין שיפור ביכולת הלמידה, אבל ממחקר של הלמ"ס אנחנו מצפים ליותר מאשר החשוד מהמארינס.)
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614642
"הנחת המבוקש"?
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614643
אותו אחד מתגובה 515510
הלמ"ס: אינפלציית ציונים 614644
כמו שברקת אמרה '' בטח הייתי חולה ביום ההוא''.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים