מחר: מלחמה 35
צבא סוריה, בסיוע צבאות איראן ועיראק, יפלוש מחר (7/10/99) לישראל מגבולה הצפוני, ויפתח במלחמה הקשה ביותר שידעה ישראל עד כה.
לא, אין לי מקורות בחיל המודיעין. אין לי גם מקורות בצבא סוריה. אז מאיפה אני יודעת? יעקב אמר לי!

"יעקב עובד, נביא השם" מפרסם מזה חודשים ארוכים, במסע פרסום שוודאי עלה למסכן עשרות אלפי דולרים, על נבואתו. על־פי נבואה זו, עומדת ישראל להיות מותקפת מחר ע"י חלק מצבאות ערב, והצבאות האחרים יצטרפו בהמשך; למעשה, בסופו של דבר לא רק צבאות ערב ילחמו בנו, אלא גם צבאות רוסיה, סין, צרפת, איטליה וגרמניה. בתור התחלה, לפחות.

אליבא דיעקב, תהה זו מלחמת גוג ומגוג, ואל בני־האדם הלוחמים יצטרפו גם חייזרים (איך לא? חייזרים זה מאד "אין" היום, ואי אפשר להשמיד את העולם בלעדיהם!). בניגוד למה שחשבתם, תמימים שכמותכם, לא כל החייזרים חיים על כוכבים אחרים. הם חיים באוקיאנוס האטלנטי, בעומק של 5-6 ק"מ מתחת לפני המים. הם חיים גם מתחת לאדמה בדרום אמריקה. אחרים חיים בכוכב־לכת שטרם נתגלה באזור רצועת האסטרואידים, ויש גם כמה על הצד האפל של הירח.

היתרון היחיד של יעקב על פני חבריו הנביאים, הידעונים, ושאר עובדי הכוכבים הוא שכבר מחר יגלה העולם שמדובר, במקרה הטוב, בבדיחה גרועה. יעקב אינו עושה רושם של שרלטן - בניגוד לשאר המטורללים והרמאים, הוא כנראה מאמין בנבואתו שלו. הרי כל רמאי מתחיל יאמר לכם שהטעות הכי גדולה תהיה לתת תאריך יעד מוחשי, ועוד קרוב כל־כך, לטענה שאינה משתמעת לשתי פנים. הרי בצורה כזאת ניתן יהיה להראות שטעיתם!

מרבית הנביאים, הידעונים והקוראים בקפה לעולם לא יפלו בפח הזה. נבואה טובה היא לעולם מעורפלת, מנוסחת בצורה לא חדה, ואם אפשר, מיועדת לתאריך רחוק. לא מאמינים? בדקו את מדורי האסטרולוגיה בעיתון החביב עליכם. קחו את נוסטראדמוס, למשל: הוא היה פשוט רב־אמן. נבואות שניתן לפרש בכל דרך שרק תרצו - אם הנבואה לא תתגשם, תמיד יוכל המאמין התמים להבין ששגה בפירוש; ומיועדות לאלפי שנים קדימה. אין ספק, לו נוסטראדמוס היה חי כיום, הוא היה סלבריטי אמיתי, וגם מולטי־מיליונר מן הסתם - חברם הטוב של אורי גלר וקרלוס קאסטאנדה.

גם היהדות לא מנעה מעצמה את עונג ניבוי הקץ. טווח הזמן המועדף על מחשבי הקיצין היהודיים הוא כשני דורות - כך קבע הרמב"ם כי המשיח יבוא שני דורות אחרי "אגרת תימן", בה פרסם את נבואתו, בשנת 1216. רבנו בחיי קבע בשנת 1291 (שמונים וחמש שנים אחרי התבדותה של נבואת הרמב"ם), כי הקץ יבוא דווקא בשנת 1358 - לא קרוב מידי, אבל גם לא רחוק עד כדי יאוש. הרמב"ן, אגב, הקדים את רבנו בחיי בדור שלם, כשניבא את אותו התאריך כבר בשנת 1263. למותר לציין כי כל הרבנים הללו טרחו לציין בתחילת דבריהם כי חישוב הקיצין הוא דבר מגונה ומסוכן, שכן חישוב שגוי שכזה, עשוי לגרום לנפילת רוחם של ישראל. גינו, וחישבו. רוחה של ישראל, כמסתבר, לא נפלה גם אחרי שתי השגיאות הקולוסאליות הללו - והנה אנו עומדים, שוב, בפני נבואת סוף העולם העדכנית ביותר.

האמת היא שזה לא כל־כך מצחיק. העיתונות, והתקשורת בכלל (בישראל ובעולם) נותנת במה קבועה ל"נביאים", שהם במקרה הטוב טיפשים ובמקרה הרע רמאים. בכל תחילת שנה, עשור, או קדנציה, מוזמנים חוזי עתידות מן השורה הראשונה להמר בפומבי על עתידה של התקופה שזה עתה התחילה. משום מה, רק לעיתים נדירות בסוף כל שנה, עשור או קדנציה מוזמנים אותם ידעונים להתעמת בפומבי עם השטויות שדיברו. וגם אם כן, הרי ברור שמתוך עשרות נבואות, אחת או שתיים תתגשמנה, ואותם מהמרים שהצליחו יזכו לתהילה, ולגדילת קהל השוטים המשלמים להם במיטב כספם לנבואה, יעוץ או פסיכולוגיה בגרוש.

קשה יותר יהיה להתמודד עם גל הנבואות המטורפות שישטוף אותנו עם תחילת האלף. גם כך, "סוף המילניום" מוביל לגדילה משמעותית, ומדאיגה, של מאמינים ב"עידן החדש", ה-New Age: החל מאמונה בכוחם של קריסטלים להשפיע על האישיות וכלה באמונה בפלישות חייזרים מדי שני וחמישי (הממשלה, כמובן, מכחישה ומעלימה מידע. מזל שסקאלי ומולדר עומדים בפרץ). לצערי, תזמון גרוע במיוחד של גל האסונות האחרון (רעידות אדמה בכל רחבי העולם, הסופה הנוראה ביותר שהגיעה לחופי ארה"ב מזה עשורים, והתקלה הגרעינית ביפן) רק מחזק את ידיהם של כל הטוענים לסופו המתקרב של העולם.



אובדן הרציונליות שהאנושות סובלת ממנו עלול להסתיים בכי רע. בטור זה, שיתפרסם ב"אייל הקורא" על בסיס לא קבוע, אנסה לספק מדי פעם קצת עובדות שיחזקו את ידיהם של כל מי שמנסה להתעמת עם ה"מאמינים" השונים, ואולי אף אזכה ואצליח לשכנע חלק מה"מאמינים" (אם יש כאלה בקרב הקוראים) ישירות.



ואולי בכל זאת יעקב צודק. אם כן מתחילה מחר מלחמה, הייתי רוצה לבקש שתתחיל מוקדם בבוקר. אתם מבינים, יש לי מחר מועד ב' בהסתברות. חבל להבחן אם העולם עומד להיחרב, לא?

קישורים
נבואה - האתר של יעקב עובד
הצד האפל של הירח - הדיסק של פינק פלויד
אורי גלר - דווח על ההפסד בתביעת דיבה, מתוך אתר CSICOP המצויין.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "דת והעידן החדש"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מאז חרב בית המקדש... 268
אכן, רב ''נביאי הזעם'' נמצאים בספקטרום שמתחיל במשועממים חסרי-חיים הזקוקים למנות גדושות של תשומת-לב ומסתיים בכאלה שהסתכלות פסיכיאטרית יכולה לעשות להם רק טוב.
מחית, ובצדק, כנגד העובדה שהתקשורת בארץ ובעולם מספקת להם במה. האירוניה היא שמאמרך הוא במה נוספת שהועמדה למענם.
ברוח השיבה למסורת השורה על כותבי האתר בימים אלה (ע''ע מלחמות הדת שניהלנו מר גורביץ' ואנוכי), אין לי אלא להזכיר שמאז חרב בית המקדש, ניתנה הנבואה לשוטים.
למה נותנים לו במה 269
מי הוא הקובע למי לתת במה
הכרתי משוגעים רבים שנבאו נבואות חילקו תאריכים קבעו גורלות לחיים ולמוות
אבל מעולם לא נתנו להם במה לגיטימית
האם אין לנו במה לעסוק
האם יש להביא רבנים ואנשי רוח להגיב על דבר מופרך מעיקרו
את מי מחפשים כאן את הדתיים או סתם משעמם להבם
אל תשלמו להם אגרה
הערה פדנטית 274
הרמב"ם מת בשנת 1204, לא 1219 כפי שנכתב, ואם אני זוכר נכון, אגרת תימן נכתבה בכלל בשנות השמונים של המאה ה-‏12.
תגובה פדנטית 286
מכיוון שאני העברתי לקרן את הנתונים, אני מאמין שמותר יהיה לי להגיב:
השנים המצויינות במאמר נלקחו מתוך "חמורו של משיח" של רכלבסקי. אם אתה יודע משהו שרכלבסקי לא, אני יכול רק להתנצל על כי הסתמכתי על מה שהנחתי שהוא סמכות מספקת.
תגובה פדנטית 291
אני מסתמך על שני דברים:

1. זכרוני ("אןסף מעופש של מידע בלתי מעובד", כידוע).

2. האינציקלופידה העברית, בערך "משה בן מימון."

לרכלבסקי יש בעיה עם תאריכים - בהרצאה שנכחתי בה, הוא התעקש שירושלים נכבשה במהלך מסע הצלב השני. לקח לי רבע שעה לשכנע אותו שמסע הצלב של השנים 1096-1099 הוא הראשון ולא השני. קורה.
תגובה פדנטית 335116
עד כמה שזכור לי, מסע הצלב העממי או מסע הצלב מספר "0" היה מסע הצלב של האיכרים, שבמהלכו הובלו המוני פשוטי עם אל עבר הארץ המובטחת ללא כל ארגון וללא כל הנהגה, כמובן שהם טבחו ונטבחו לכל אורך הדרך ועד כמה שזכור לי כלל לא הגיעו אל הארץ המובטחת.
במהלך מסע הצלב הראשון (או בעצם השני לפי הספירה הזאת) אכן נכבשה ירושלים, אז לדעתי שניכם צדקתם.
ולפי ויקיפדיה
ובנוסף אני ממליץ על הסדרה המופלאה בנושא מסעות הצלב ששודרה מספר פעמים בארץ.
תגובה פדנטית 335117
על איזו סדרה אתה מדבר?
תגובה פדנטית 335121
סדרה ושמה The Crusades בהגשתו של טרי ג'ונס (מונטי פייתון), שהציגה את ההיסטוריה של מסעות הצלב עם נגיעות מונטי פייתוניות ראויות לציון.
תגובה פדנטית 335127
נשמע כמו פספוס מצדי שלא ראיתי אותה.
סליחה?! 283
סליחה מן המאמינה התמימה על ניפוץ המיתוס,
אבל משום מה, נראה לי שעמדת היום במבחן בהסתברות.
הייתי מצפה מסטודנטית להסתברות לדעת, כי ההסתברות שמשהו אכן יקרה היא ממש אבל ממש נמוכה...
''המאמינה התמימה''... 300
יש לי הרגשה שלא ממש קראת את כל המאמר -- או שלא ממש הבנת אותו...

אני משאירה לך את הבחירה.
היה אחלה של סוף עולם.. 288
טוב, קודם כל אני רוצה להעיר שעוד חצי שעה נגמר היום. ובאופק (עדיין) לא נשמעים שום פיצוצים אטומיים.. :)

נכנסתי לאתר של יעקב עובד, ואכן יש לציין שהבנאדם השקיע, וסביר להניח שגם האמין במלוא האמונה בנבואות האלה שלו. הרי נביא בתקופת התורה קיבל את נבואותיו בדרך מאוד פשוטה - בחלום! כמו שיעקב עובד קיבל. הרי בגלל חלומות כאלה אשר מטעים את הנביא ואת העם שמקשיב לו הומצא המושג "נביא שקר".

אבל למרות שיעקב עובד לא הצליח בנבואתו, אני רק רוצה להעיר שכל מה שהוא אומר שיש לעשות - תקף. רק ככה, כשאדם מתייצב מול סופו הממשמש ובא, הוא מצליח לראות את כל הרע שבעולם ואת כל אשר צריך לתקן. ואז, רק אז, מצליח האדם לעשות לעצמו חשבון נפש בצורה האובייקטיבית ביותר שאפשר. ואני חושב שטוב יהיה אם נעשה לפחות דבר אחד ממה שיעקב כותב - ככה באמת נצליח לשפר קצת את העולם של היום, וזה ממש לא יזיק..

בנוסף לכך, אני רוצה להגיב בעניין התפשטות "העידן החדש": את אולי לא מאמינה בכך, אך יש כאלה שכן מאמינים בכוחות הריפוי של גבישים ובדברים מהסגנון הזה.
אני מציע לך שלא לשלול דברים כאלה מבלי לחקור אותם היטב ומבלי להתנסות *בעצמך*, בהשתתפות מלאה, בסדנאות או בהרצאות בנושא. כבר זכורים לי דיונים רבים שערכתי בנושא הזה, והגעתי בהם רק למסקנה אחת: אם את רוצה להחליט שהדברים האלה לא עובדים ולא קיימים, תתנסי. מנסיוני האישי, דווקא יש אמת ב"עידן החדש", וצריך רק לגלות אותה בדרך הנכונה.

לסיכום: צריך לבחור במה להאמין, אבל בלי קשר למה שמאמינים בו, עדיין כדאי לעשות קצת חשבון נפש, כמו שמר יעקב עובד ממליץ. נוסחה לחיים טובים יותר.. :)

דור.
היה אחלה של סוף עולם.. 290
דור,

לצערי (למזלי?) אין לי זמן לנסות את "בעצמי" את כל הטענות השונות המועלות ע"י מאמינים באמונות שונות ומשונות בארץ ובעולם.

אדם הסובל מבעיה, וצריך לפתור אותה, לא יכול לנסות את כל האפשרויות השונות. עליו להחליט באיזה פתרון לבחור. אני אישית לעולם אבחר בדרך ריפוי שהוכחה בשיטה מדעית; ואם אף דרך לא הוכחה מדעית, עדיין אמנע משימוש בפתרונות שהוכחו מדעיים כ*לא* יעילים.

במקרה ואתה תוהה, כן, טענה זו שלי הועמדה במבחן המציאות. סבלתי מבעיה רפואית שאין לה פתרון, והתקווה היחידה שהרופאים נתנו לי היתה כי הזמן יעשה את שלו. כל מי ששמע על הבעיה, המליץ לי על רופא אליל אחר: רפלקסולוגים, דיקור סיני, קריסטלים, ומה לא...

לגבי כל פתרון שהוצע לי, בדקתי את עמידתו במבחנים מדעיים מדוייקים. *אף פתרון* לא עמד בהם. את המחקרים האישיים שלי לא עשיתי בהרצאות של מכורים לדבר, כפי שאתה מציע, אלא (א) בקריאת טענותיהם של המאמינים, (ב) בקריאת טענות המתנגדים להם. מעולם לא שוכנעתי כי אחת השיטות עשוייה לעזור לי; להיפך, כמעט בכל המקרים שוכנעתי שהטיפול עשוי לגרום נזק. (אם לא רפואי, אז כספי :-)

רפואות-האליל הבלתי-מוכחות למיניהן מהוות סכנה בעיקר לחולים במקרים קשים ולחולים סופניים (למזלי לא התאמתי לאף אחת מהקטגוריות). באחד הטורים הבאים אני מקווה לגעת בבעיה בצורה עמוקה יותר, ולהציג את הסכנות ברפואה האלטרנטיבית הפורחת בארצנו לאחרונה.
היה אחלה של סוף עולם.. 313
שלום לך קרן.

אני בהחלט מבין שאינך יכולה לבחון את כל הטענות השונות - אך ישנם דברים שיש לבחון וישנם דברים שלא צריך.

גם אני, כאדם היודע (אני מדגיש, אינני מאמין בצורות ריפוי שונות, אלא יודע שהן עובדות. הוכחתי זאת לעצמי.) מה כוחן של שיטות ריפוי, בוחר במדע. למה? המדע מיידי, המדע נשמע הגיוני מאוד, והמדע נותן תחושה טובה ואמינה, כי הרי - זה ברור! זה מדע!

אם אף דרך לא הוכחה מדעית, תמנעי משימוש בדרכים כאלה? המדע לא יודע איך לאכול את "העידן החדש". ייקח לו זמן רב להתעדכן, וחבל.

ברצוני תחילה להתייחס למושג "רופא אליל". אני מתנגד לשימוש בביטוי כזה. לפי הגדרתך, אני רופא אליל. ואני רוצה לבשר לך שהביטוי הזה גם אינו נכון וגם פוגע בי אישית.

ועכשיו, אפרט קצת: רפלקסולוגיה ודיקור סיני כבר הפכו לחלק אינטגרלי במערכת הבריאותית המורחבת של קופות החולים. עובדה - יש שימוש בשיטות האלה. פעם דיקור היתה מילה גסה - אלה היו שטויות. ופתאום, היום, זה יותר ויותר מתפשט בארץ. ולמה? כי זה לא עובד? תחשבי על זה: דבר לא היה מצליח בארץ אלמלא היה עובד...

אני מבין שבדקת את הפתרונות בצורות שאת מעוניינת לבדוק אותם. כלומר, קראת למעשה תאוריות על הנושאים השונים, ואז שללת אותן באמצעות תאוריות מדעיות. כל זה נחמד וטוב, חוץ מעניין אחד: לא איפשרת לעצמך לחוות את העניין. ולדעתי עשית טעות בכך שרק חקרת. לדעתי היה עלייך לנסות ולהשקיע קצת מכספך וקצת מזמנך כדי להתנסות בטיפול רפלקסולוגי, לדוגמה, אשר אינו מניפולטיבי ומפחיד כמו דיקור. מי יודע - אולי בסוף הטיפול היית יוצאת עם הרגשה טובה? טיפול אחד ויחיד. לא שווה להשקיע קצת כסף רק בשביל הסיכוי שתצאי מהטיפול במצב יותר טוב?

אבל זו הבעיה עם רציונאליות. הכל צריך לעמוד במבחן ההגיון. ולא הכל עומד במבחן הזה, כיוון שההגיון שלנו פשוט לא מסוגל לקבל דבר "מוזר" כמו ריפוי בקריסטלים. מה, אבנים? מרפאות מחלות? מה פתאום! עוד מעט תגיד לי שמקלות עץ יכולים לתפקד כטלפון!

זו הבעיה בדיוק. את כל כך בטוחה שאת צודקת ושהמחקר שלך נכון, ולכן את מעוורת את עצמך וסוגרת דלתות שיכולות להוביל אותך לאמת.
וחבל.

אני אספר לך מעט על עצמי: אני בנאדם שחוקים הם חלק בלתי-נפרד מעולמו. מאוד אוהב פיזיקה, מסתמך על כללים, חוקים, מסקנות, וכו'. בנאדם שחייב למצוא את ההגיון והעקרון מאחורי כל דבר. לפני זמן-מה השתתפתי בסדנא לריפוי באמצעות רייקי, וגיליתי שיש הגיון בדברים. גיליתי שגם השיטות האלטרנטיביות מצייתות לחוקים מסויימים. ואז הבנתי שכל זה לא גיבוב של שטויות, אלא פשוט אוסף של רעיונות שהמדע עדיין לא הוכיח אותם באופן רשמי.

את מוזמנת לשאול אותי מה שאת רוצה בנושא, ואשמח לענות ולהסביר. אני מאוד מצטער לשמוע אנשים ששוללים בצורה תקיפה כל כך את הרפואה האלטרנטיבית.

ואגב, דבר קטן אחרון: רפואה אלטרנטיבית אינה מסוגלת לגרום להחלמת חולה סופני. שיטות הריפוי השונות יכולות לשפר את מצב החולה ולעזור לו להתמודד עם המחלה, אך אינן מסוגלות למנוע את מותו. חשוב לדעת זאת.
בעניין מחלות קשות - כל מקרה לגופו, אי אפשר להכליל.

מקווה שהבהרתי מספר נושאים.
דור.
היה אחלה של סוף עולם.. 314
דור, נראה לי שזה לא המקום להתנצח. אנסה להביע את מכלול דעותי במאמר שיתפרסם, דובי טוען, "במהלך השבועיים הקרובים". אציין רק כי:

(א) "רפואות אליל" ו"תרופות סבתא" המוכיחות את עצמן בצורה מדעית (וצורת ההוכחה חשובה מאד; צר לי, אבל התנסות אישית *אינה* הוכחה מסיבות שאנסה להסביר) – תרופות ורפואות כאלה מתקבלות בברכה ע"י המדע והופכות לחלק ממנו. במאמרי אנסה להציג כמה מקרים כאלה.

(ב) העובדה כי רפואות אלטרנטיביות שלא הוכחו מדעית (ובעצם, שהוכחו מדעית כלא יעילות-- אף כי כנראה שאינן מזיקות, למעט מבחינה מסויימת שאציג במאמר) – העובדה כי רפואות אלו הפכו לחלק ממערכת הבריאות הישראלית היא, לדעתי, אות קלון למערכת זו.

(ג) המדע, מעצם הגדרתו ומבנהו, יכול להתמודד עם כל דבר – כלומר, כל דבר שטורח להוכיח את נכונותו. אף דוקטרינה או מערכת אמונות בעולם לא עברה מהפכים הדומים לאלה שעבר המדע, ונותרה זהה ביסודה. המדע, והיקף הידע המדעי שלנו, מתרחבים ומתעדכנים כל הזמן. אולם מערכת ההגנות שמובנית במדע כנגד השתלבות תיאוריות, דיעות או ידע שאינם נכונים היא הכרחית לשרידת המדע כגוף ידע *בעל משמעות*. העובדה היא כי תיאוריות רבות מספור פרצו מערכת הגנות זו והשתלבו במדע – ובכלל זה תיאוריות רבות שנחשבו כעבודת אלילים, קישקושים חסרי בסיס ו/או סתם הבלים, וכיום מתקבלים כאמיתות מדעיות בסיסיות. תיאוריות "העידן החדש" של ימינו לא מצליחות, למרות נסיונות חוזרים ונשנים, לפרוץ חומות אלה – מה שאומר דרשני לא לגבי המדע, אלא לגבי האמונות הנ"ל.
היה אחלה של סוף עולם.. 329
)א) אני אשמח לשמוע על "תרופות סבתא" המוכיחות את עצמן, וגם על מה שאת מגדירה כ"רפואות אליל" (למרות שאת המושג אינני אוהב כלל וכלל).

(ב) לדעתי השילוב של רפואה אלטרנטיבית במערכת הבריאות הישראלית דווקא עוזר. כך ניתן לפתור בעיות שהרפואה הרגילה, "המדעית" לא מאפשרת לפתור באמצעים נוחים או זמינים. כמובן שכולם הולכים על רפואה "מדעית" תחילה. ומה אם הרופא אינו מסוגל לעזור? אולי המטפל כן מסוגל. תמיד טוב שיש עוד אפשרויות.

(ג) המדע, לצערי, עדיין לא הגיע למצב בו הוא רווי ידע, וכך מאפשר לנו להבין כל תופעה הקיימת בעולם. הרי תמיד יש חידושים. קחי בחשבון את האפשרות שביום מן הימים, אחד החידושים יהיה הכנסת רפואה אלטרנטיבית לתוך המערכת המדעית. הבעיה, כרגע, היא שברפואה כזו מתרחשים תהליכים שהמדע בכלל לא מכיר.

הרפואה האלטרנטיבית מתחברת לאינטואיציה - זהו שורש הבעיה. המדע צריך עובדות, ואינו יכול להסתמך על אינטואיציות. אבל מה ניתן לעשות כאשר האינטואיציה צודקת?
לא ניתן להוכיח ששיטות ריפוי אלטנטיביות אינן עוזרות. אך יש דרכים להוכיח שהעסק עובד.

אני מצפה לפרסום המאמר בנושא. לאחר מכן, אגיב וארחיב.
היה אחלה של סוף עולם.. 317
דור, טענת כאן כי ''דבר שלא פועל לא היה מצליח בארץ'' - ובכן, מאות ואלפי אנשים (אם לא יותר) משתטחים מידי שנה על קברי צדיקים, רבים אחרים הולכים לקבל ברכה מרבנים מקובלים, או מבקשים לעצמם מעט ''מים קדושים'' שהתרחץ בהם הבבא סאלי. תסכים איתי, אני מקווה, שאלו הבלים, ואף איש לא יקבל יותר מאשר הפשעה פסיכוסומטית (מה שקרוי ''תופע פלסיבו'', או אינבו, בעברית), מה''תרופות'' הללו.
ובכל זאת הן נפוצות מאוד, ולא רק בקרב אנשים דתיים, אלא גם בקרב המסורתיים.
העובדה שהשכבות האיניות יותר, הצפוניות יותר, מעדיפות דווקא את הבלי המזרח הרחוק על ההבלים המקומיים שלנו, אינה הופכת אותה לצודקת. שתי השיטות מתבססות על אותו דבר - אמונה של המבצעים אותן.
זה שאתה מרגיש חום בידיים בזמן ביצוע רייקי, זה סובייקטיבי. זה שאתה יכול לעצור הרגשה של כאב בכח המחשבה - זה סובייקטיבי. מה שהמדע נותן לנו, וה''ידיעה'' שלך לא, זה האובייקטיביות, המבט מבחוץ על התופעות המתרחשות מבלי למודעות שלנו תהיה השפעה על ההבנה את המתרחש (הפרדה זו קצת מתערערת בפיזיקה הקוואנטית, אך לא בכך עסקנינו).

אני עדיין מעדיף את השיטה המדעית.
היה אחלה של סוף עולם.. 332
תחילה אני רוצה להבהיר משהו קטן, לכל מי שלא יודע: רייקי היא שיטת ריפוי הודית, המבוססת על עקרון של אנרגיה הזורמת בגוף ועל עקרון של קבלת אנרגיה ממקור חיצוני כדי לתקן את זרימתה בגוף. לא רציתי להיכנס למקרה הפרטי הזה, כיוון שעדיף לכלול את כל הרפואה האלטרנטיבית בדיון, אך החלטתי שאם כבר דובי נכנס לנושא הרייקי, כדאי לדבר גם עליו קצת. אז הנה.

שלום דובי!
]מזמן לא התכתבנו בנושא הזה.. :)[

טענתי כי דבר שלא פועל לא היה מצליח בארץ. ואכן, אני מודע לתופעת ההשתטחות על קברים ולכל העניין הזה. לדעתי אלה באמת הבלים.

אני לא שולל נושא שלא חקרתי לעומק, ולכן דעתי הראשונית היא שאין בכל העניין הזה של קברי צדיקים אמת. לעומת זאת, אם אחקור בנושא, דעתי יכולה להשתנות.
(זו היתה דוגמה היפותטית, אין לי כוונה כרגע לחקור בנושא ואמונתי כרגע היא שגם לא תשתנה דעתי. אבל מי יודע..)

לדעתי אתה מזלזל ברפואה האלטרנטיבית. אני כבר עכשיו אומר לך שישנם דברים שאני לא מאמין בהם - דברים בתחום הזה שנראים לי שטותיים לחלוטין. אבל קיים הבדל בין שטות ובין דבר שלא הוכח: פעם חשבו שהעולם שטוח, ועכשיו זה ברור לכל ילדון שכדה"א עגול. עובדה. ייתכן שזה המצב כיום בנוגע לכל עניין הרוחניות. אם אותם אנשים שמשתטחים על קברי צדיקים נרפאים ממחלות חשוכות-מרפא, אז הרי שזה נפלא, ולא משנה מה הגורם לכך - פסיכולוגי או אמיתי. אם אותם אנשים שמשתמשים בשיטות ריפוי אלטרנטיביות נרפאים ממחלות שונות, אז גם זה נפלא.
אבל בכל אופן, זה גורם לך לחשוב: אם לשיטה האלטרנטיבית יש אחוזי הצלחה לא-מבוטלים, האם זה ייתכן שיש בה אמת? האם זה ייתכן שהיא מבוססת על דבר שעובד?
לעומת ההשתטחות על קברי צדיקים, רייקי עובד בכל המקרים. ישנו שלל תוצאות אפשריות לטיפול, שמתחיל מהרגשה קצת מרחפת ומגיע עד לכניסה לטראנס, הירדמות, סחרחורות, בכיצחוק בלתי נשלט, ועוד. ואין טיפול שבסופו המטופל יוצא עם אותה הרגשה שאיתה נכנס. אין כזה דבר.

המטרה שלי בסדרת ההתכתבויות הזו היא לוודא שאנשים לא חוסמים מעצמם את האפשרות שהעניין כן עובד. לי, באופן אישי, ברור שרייקי עובד. לך ברור שהוא לא. השאלה היא אם אתה מוכן לקבל דברים שהמילה האחרונה עדיין לא נאמרה לגביהם, שעדיין לא נחרץ דינם. השאלה היא האם אתה פתוח לאפשרות שהעניין אמיתי, או שכבר מן ההתחלה אתה שולל אותו.
היה אחלה של סוף עולם.. 348
מאחר והתפיסה של ''אנרגיות'' היא תפיסה מערבית מודרנית, שלא הייתה מוכרת להודים העתיקים, הרי שאני מסיק שמי שמדבר על ''אנרגיות רייקי'' הוא ניו-אייג'ר בור, ומאחר והוא ניו-אייג'ר בור אין לי כל כוונה להקשיב לו. יש לי דברים אחרים לעשות.
היה אחלה של סוף עולם.. 372
יוסי, צר לי מאוד אם אכזבתי אותך בידיעותיי. תחילה אני יכול להצהיר על דבר אחד: בכל הנסיונות והמבחנים שהעמדתי את הריפוי האנרגטי, הוא עבד.
לשיקולך.

בנוסף לכך, רוב הטיעונים שכתבתי כלל אינם קשורים למהות הרייקי, אלא קשורים לנושא הדיון באופן כללי בלבד! התשובה שכתבת לי אינה עניינית כלל, כי לא על רייקי הדיון אלא על הרפואה האלטרנטיבית והתפשטותה בארץ.
היה אחלה של סוף עולם.. 378
המונח "פסיכוסומטי" אומר לך משהו? לפי קרל סייגן, כ %10-15 מהמחלות הן פסיכוסומטיות, ואנשים יכוליםלהתרפא מהן, אם הם מאמינים בכוח כלשהו שמרפא אותן. רופאים נותנים גלולות שלא עושות כלום (ונקראות לרוב "פלסבו") ואנשים אחרים מאמינים שאנרגיות זורמות באמצעות כפות ידיהם. כל אחד ושיטות הריפוי האלטרנטיביות שלו. אבל נראה לי שאם יתפוצץ לך האפנדיציט, למשל, אתה עדיין תפנה לרופא ולא להילר. תקן אותי אם אני טועה.
היה אחלה של סוף עולם.. 383
לא שאני חסיד של העידן החדש או של רפואה אלטרנטיבית, אבל מספיק עם הקיצוניות.
10-15% זה לא הרבה, וזה מסייגן - שהוא בעל אינטרסים (ופנאט) מובהק.
יש הרבה דברים שיכולים להיות נכונים ברפואה האלטרנטיבית, אבל נדחים על הסף על-ידי הרפואה הקונבנציונלית ועל-ידי מתנגדי העידן החדש, פשוט בגלל שהם באו במועד הלא-נכון ונתמכים על-ידי האנשים הלא-נכונים.

הגיע הזמן לבחון כל מקרה לגופו של עניין. יש דברים שעובדים, ויש כאלו שלא.

להאמין בצורה עיוורת מזיק, נכון, אבל לשלול בצורה עיוורת מזיק בדיוק באותה מידה.

(דרך אגב, את שיטות הריפוי-האנרגטי חסר-המגע הייתי מכניס דווקא לקטגוריות קישקושי-השכל, אבל זה לא קשור)
רפואה אלטרנטיבית והשיטה המדעית 391
א. אמונה עיוורת מסוכנת, זה ידוע. ממה אתה מסיק שכפירה עיוורת מסוכנת?

ב. אני מוכן לקבל כל שיטת רפואה אלטרנטיבית, שתעמוד בקריטריונים מדעיים. היינו, תהיה ניתנת לבחינה מחדש באמצעות ניסוי. אם ניסויים באמצעות קריסטלים יוכיחו שיש להם כוחות מרפאים - סבבה. אבל אני רוצה שהניסויים הללו יעשו על ידי מדענים, בתנאים מבוקרים, ושהתרוץ של "אם אתה לא מאמין בזה, זה לא עובד" יצא מהלקסיקון. למיטב ידיעתי, הרפואה האלטרנטיבית היא אלטרנטיבית בדיוק בגלל שהיא לא עומדת בקריטריונים האלה - ולכן היא לא מדעית.
היה אחלה של סוף עולם.. 386
אני מסכים איתך שחלק מהרפואה האלטרנטיבית מבוססת על עקרון פסיכולוגי, ולדעתי, גם אדם חסר ידע מסוגל לעשות טוב למטופל שלו. כלומר, אדם שלא יודע שום שיטת טיפול, אלא סתם משחק כאילו. אבל האפקטים שונים מאוד לטווח הארוך - מי שמטופל על ידי מטפל אמיתי (שלמד את שיטת הריפוי וגם עבר הכוונה פיזית מתאימה) ייצא מטיפול עם הרגשה טובה, וכך גם יהיה בהמשך. לעומת זאת, אצל אדם אשר הושפע מטיפול-''כאילו'' פסיכולוגית הבעיות יחזרו בקרוב מאוד..

וחוצמזה, יש דברים שהרפואה הקונוונציונלית טובה להם ויש דברים שהרפואה האלטרנטיבית טובה להם. לדוגמה, אם לאדם מתפוצץ התוספתן, הוא צריך ניתוח. אם לאדם יש כאבים כרוניים שהרופא שלו לא מסוגל לטפל בהם, סדרת טיפולים היא בדיוק מה שאני הייתי ממליץ לו לעשות.
פלצבו אפאקט 508
הועלה הרעיון של פלצבו אז חקרתי מעט והנה מה שהעלתי בחכתי:
כדי לבחון תרופה מסוימת עורכים המדענים ניסוי ומחלקים קבוצת נבחנים לשתי קבוצות באופן שרירותי. הניסוי מוגדר כ"בחינת יעילות תרופה נגד....." כשחלק מהחולים יקבלו את התרופה האמיתי ואחרים יקבלו חומר ניטרלי בערך "חול בקפסולות" ועובדה ש10-15% באמת יבריאו.
אותם אנשים יבריאו גם אם תתן להם לדבר עם כוס מים, תדקור אותם במחתים או שתזרוק עליהם קריסטלים. כל עוד שהם יאמינו באמת ובתמים שזה עובד, זה יעבוד!!!
והרי רפואה אלטרנטיבית במיטבה

נ.ב מהיום אני מסמיך את עצמי למטפל אלטרנטיבי ע"י גידול נענע
15 אחוזי הצלחה מובטחים.
אפקט הפלסבו (ובעברית: "אין-בו") 557
הבנת את הרעיון.

עם זאת, כדי שאפקט הפלסבו יעבוד, המטופלים חייבים _להאמין_ שמדובר בתרופה.

יהיה די קשה עם נענע סתם. הרבה יותר קל אם תצמיד הילה של עתיקות לטיפול: לא סתם טיפול בנענע, אלא טיפול בנענע בשיטה שפותחה בהודו במאה השלישית לפני הספירה, ע"י אחד מתלמידיו המקוריים של בודהא. השיטה נשמרה בסוד ושימשה את המאמינים, שהגיעו לגילאים מופליגים בזכות טיפולי נענע קבועים.

היות ומרבית המאמינים היו נזירים, הכת נשארה קטנה (היא לא נכחדה לחלוטין כי... היו תאונות. גם נזירים הם בני-אדם). מבחינה גיאוגרפית, הכת התרכזה באיזור חבל קשמיר. השיטה נתגלתה למערב כאשר עיתונאי מטעם CNN שנשלח לסקר את המלחמה באיזור נפצע, וטופל ע"י נזיר קשיש מבני הכת.

10 עד 15 אחוזי הצלחה של ממש מובטחים (אם מספיק אנשים יאמינו בסיפור; הוא אמין כמעט כמו הקרנת אנרגית חיים בכח המחשבה). בנוסף, 10 עד 15 אחוז נוספים לא ישיגו כל שיפור במצבם הבריאותי, אבל _יחשבו_ שמצבם השתפר. מבין השאר, רבים לא יודו שהטיפול לא עזר להם רק כדי לא "לצאת פראיירים", ויספרו לכל מי שישאל ש"כן, בטח, טיפול מצויין, מאד עזר לי, מומלץ בחום".

מתי נפתחת הקליניקה?
אפקט הפלסבו (ובעברית: "אין-בו") 694
אם את בכלל קוראת את התגובה שלי אז אני מצטער שהיא באה כל כך מאוחר, סליחה.
ובכל זאת אין לי שום כוונה להתחלק עם טיבטים תאווי בצע , ששמעו על שאני משתמש בשיטתם ולכן טובעים ממני אחוזים מסוימים. לא ולא! השיטה היא שלי, ובלעדית שלי ואני (!) המצאתי אותה במאה השישית לספירה !
בכל אופן בינתים חשבתי על דרך חדשה (ומקורית ) להסביר את התופעה של אנשים שפונים לרפואות ונבועות ולשאר עכו"ם ובאמת נרפאים. ההסבר הוא פשוט ומבוסס על האימרה (נדמה לי שמיוחסת לחז"ל) "שומר פתיים ה' "ומי שאכן מאמין שנרפא ע"י הנענע שלי מי שעזר לו הוא לא אחר מאשר הקב"ה. ועכשיו אני יכול להצהיר שתורתי אמונתי ולפתור את עסקי הנענע ממס בדרכי חוק, לפתור אותה מגיוס חובה והכי חשוב לקבל תקציבים ממשרד הדתות.
אפקט הפלסבו (ובעברית: "אין-בו") 334781
קטונתם בעיניי בני האדם, קטונתם בעיניי עד מיאוס. מתהלכים בעולמי כשימפנזות, מלהגים בגרונם כחיית השדה.

אינכם לומדים דבר מין ההיסטוריה, שהוכיחה לכם פעם אחר פעם שהטכנולוגיה שלכם מגיעה לקצה קצהו טבעם האמיתי של הדברים.

מביעים דעות נחרצות על מה קיים ואינו קיים בייקום שאין לכם ניצני חוט לתפוס אותו מהפלנטה הזעירה שלכם הממוקמת 30,000 שנות אור מהחלק העיקרי של גלקסיית שביל החלב, שרק בה יש מעבר למאה מיליארד שמשות נוספות, ומספרן של הגלקסיות הללו? אכן, אינסופי.

מביעים אמיתות ציניות ורברבניות, מחשבותיהם עמוקות כשלוליות מיים, אין הם תופסים ולו במעט כיצד פועל מוחם, או גופם, ברם אין זה מעכב אותם במאום. מדהים.
אפקט הפלסבו (ובעברית: "אין-בו") 334787
למה נזכרת רק עכשיו?
אפקט הפלסבו (ובעברית: "אין-בו") 334813
הוא לא נזכר, הוא גילה את הקטע בדיונים מתמשכים והתרשם עמוקות.
אפקט הפלסבו (ובעברית: "אין-בו") 334827
אבל הדיון הזה לא היה ב''מתמשכים'' עד שהוא לא הגיב לו (ויתקן אותי כל מי שמבין משהו במנגנון הטכני של האתר אם אני טועה). מעניין איך הוא הגיע דווקא אליו, ולמה הוא הגיב דווקא להודעה הספציפית הזו (שהרי התגובה שלו לא ממש קשורה אליה).
אפקט הפלסבו (ובעברית: "אין-בו") 334893
אין כל סיבה שהוא יגיע אליו דווקא דרך ה''מתמשכים''. הוא היה יכול לגגל איזה ביטוי שמופיע במאמר וליפול עליו באופן רנדומלי.
אפקט הפלסבו (ובעברית: "אין-בו") 334908
צודק, לא חשבתי על האפשרות הזו.
אפקט הפלסבו (ובעברית: "אין-בו") 335195
כה זה עם רוחניים, הם לא כבולים לחוקי הזמן והמקום.
קצה קצהו זה הרבה או מעט? 336037
לא הבנתי. אתה בעד טכנולוגיה או נגדה?
חדלו 376
חדלו

במדינה שבה הורים הפכו להיות שוחטי ילדיהם¬
במדינה שהזמן בה לא עומד מלכת¬
במדינה שבה קוראים להפגנה נגד האלוהים¬
במדינה כזו רק הפנטזיה מנצחת®
ואני כבר הבנתי שהמסטיקה שייכת למטורפים
שפותחים בתוכם צוהר לנשמות אבודות ולחלחל ולהרוס¬
מן רצון כזה לערער את אושיות העולם¬
לערער את הקיים ולהרהר
האם הקיים עודו מתקיים או שמא זו אשלייה®
חמישים פעמים בנה הקב¢ה והרס בנה והרס
את עולמו והנה זו הפעם החמישים ואחת שקמים
מנבאי השחורות ולוקחים לידיהם את הכוח לקבוע
סדרי עולם חדשים® אז הפסיקו להשטטות להפוך
עצמיכם לליצן החצר עוד יבוא היום ויעלו אותכם
על המוקד¬ אתם שהשטן מדבר מקרבכם®
הניחו לנו¬ העלמו לכם¬ אין לנו צורך בכם®
ואתה יעקב אולי אייטם טוב לתקשורת­
עשית לי את השבוע­ כמה צחקתי ­ כמה®®®
אבל לך חפש חיים אחרים עכשיו­
שרפת את עצמך® הרעבים ברואנדה
ישמחו שתממן את קיומם®
במקום להדביק ניירות
ולהתווכח לך חפש את עצמך רובינזון קרוזו®®
חדלו 388
המיסטיקה שייכת למטורפים? לצערי, אנשים אשר אין להם מושג קלוש בנושא ישר מדביקים סטיגמה וישר הופכים את כולם לבעלי-אוב.
אה, ומה אתה מתאר בהמשך? "מטורפים שפותחים בתוכם צוהר לנשמות אבודות ולחלחל ולהרוס"? צר לי לאכזב אותך, אבל הרפואה האלטרנטיבית באה לעשות בדיוק את ההיפך - לתקן ולבנות.

כנראה שאתה באמת לא מכיר את הנושא. אין לי כוונה להמשיך ולהגיב למכתב הזה.
תפסיקו לעשות צחוק 25136
אתם הצגתם נבואה שמאוד עלולה להתגשם בצורה הכי צינית ומתומטמת שאפשר וגם האתר שלכם לא משהוא בלשון המעטה

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים