חברת ''אבן קיסר'' דורשת מרופאים לחזור בהם מפרסום מאמר אודות מחלת ריאות הקשורה במוצריה 3512
עורכי דין של חברת "אבן קיסר" הישראלית, המייצרת משטחים סינתטיים דמויי־שיש למטבחים ולחדרי אמבטיה, שיגרו לאחרונה מכתב אזהרה לשבעה רופאים (שישה מתוכם ישראלים), ובו הם דורשים מהרופאים לתקן מאמר מדעי שחיברו ושהתפרסם בכתב העת CHEST. המאמר עוסק במחלת ריאות קשה בשם סיליקוזיס, הנגרמת עקב חשיפה לאבק שמקורו בעיבוד תעשייתי של אבן, ומחבריו מדווחים כי זיהו התפרצות של סוג חדש של המחלה, הנקרא בפיהם CaesarStone Silicosis (סיליקוזיס של אבן קיסר) והנגרם כתוצאה מחשיפה לא־מוגנת לחיתוך ועיבוד אבן קיסר.

המאמר מדווח על עליה "דרמטית" בשנים האחרונות במספר חולי הסיליקוזיס המופנים למרכז הלאומי להשתלות ריאה בישראל. כל החולים בתקופת המחקר (1997-2010), כך התגלה, עסקו במסגרת עבודתם בעיבוד של מוצרי אבן קיסר, ואחוז חולי הסיליקוזיס בקרב מושתלי הריאות בישראל גבוה פי 14.6 מהאחוז המקביל באוכלוסיית מושתלי הריאות בעולם. מחברי המאמר פנו למשרד הבריאות בקריאה לאכוף את התקנות הקיימות בנוגע לעבודה מוגנת עם אבן קיסר.

במכתב ששלחה חברת אבן קיסר לחוקרים נכתב כי "המאמר פוגע באופן בלתי הפיך ובלתי מוצדק במוניטין ובשמה הטוב של אבן קיסר, אשר נצברו בעמל ובהשקעה מרובים". עוד נכתב בו כי מחברי המאמר "אחראים יחד ולחוד לנזקים המסחריים העצומים שנגרמו ועתידים להיגרם לאבן קיסר כתוצאה מהפרסומים". החוקרים נדרשו להסיר את מאמרם מהרשת, להבהיר בפומבי כי סיליקוזיס נגרמת מעיבוד השיש ולא ממוצרי אבן קיסר, ולהתנצל על פרסום המאמר. החברה פנתה גם גם לכתב העת ודרשה ממנו להסיר את המאמר.

לדברי מקורב למחברי המאמר: "הם בשוק ולא מתכוונים לוותר. זה מאמר קליני מקצועי שזיהה סוג חדש וייחודי של סיליקוזיס, שנגרם מעיבוד אבן קיסר. סיליקוזיס שנגרמת מאבן קיסר המלאכותית זו מחלה חמורה יותר מסיליקוזיס קונבנציונלי שנגרם מסיליקה טבעית. אלה רופאים שעוסקים שנים ברפואה תעסוקתית ומעולם לא נתקלו באיומים שנועדו להלך עליהם אימים".

מחברי המאמר פנו לייעוץ משפטי להסתדרות הרפואית, ממנה נמסר: "המחקר הרפואי הוא צורך קיומי בעולם הרפואה, אנו מאמינים כי חובתנו כרופאים לחקור ולפרסם מאמרים בנושאים שונים ולהביאם לידיעת הציבור, לטובתם ולשמירה על בריאותם. ההסתדרות הרפואית תמשיך לעמוד על כך שכל רופא וחוקר יוכלו לחקור ללא פחד וללא חשש. אין ספק, כי סוגיית שמות מחלות היא סוגיה משפטית ואתית מורכבת ומן הראוי לבחון אותה".

מחברת אבן קיסר נמסר: "החברה פנתה בדרישה לכותבי המאמר ולכתב העת הרפואי כי יסירו את המאמר מכל אתרי האינטרנט. כתב העת קיבל את דרישת אבן קיסר והודיע כי הביטוי סיזרסטון סיליקוזיס יוסר מהמאמר ויפורסם תיקון טעות. תגובת הרופאים כותבי המאמר עדיין לא נמסרה לאבן קיסר".
קישורים
TheMarker
המאמר - כתב העת CHEST
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  אבן קיסר • צפריר כהן • 9 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אחד מהפריפריה • 8 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים