הוכרזו הזוכים בפרס נובל לרפואה לשנת 2012 3515
פרס נובל לרפואה יוענק השנה לחוקרים ג'ון גורדון מבריטניה ושינייה ימנאקה מיפן, שיקבלו אותו בזכות מחקריהם בתחום תאי הגזע. גורדון וימנאקה גילו כיצד ניתן לגרום לתאים בוגרים לשנות את יעודם. כך לדוגמא ניתן (באופן עקרוני) לקחת תאי עור של אדם ולהופכם לתאי כבד ולהשתילם בו, למשל כאשר כבדו נפגע ממחלה כלשהי. לחילופין, ניתן להשתמש בתאים אלו כדי לחקור את תפקוד הכבד, למשל כאשר אותו אדם סובל מהפרעה גנטית.

את ניסוייהם ערכו השניים בצפרדעים ובעכברים. פריצת הדרך הראשונה היתה בשנת 1962 (בה גם נולד ימנאקה) כאשר גורדון נטל תא ביצית של צפרדע והחליף את גרעינו בזה של תא מעיים בוגר. למרות זאת התפתח התא לראשן בריא. גורדון מצא שהנוזל שבתא הביצית הוא שאחראי לקביעת יעוד הגרעין ולתכנותו מחדש במקרה הצורך. דבר זה עמד בניגוד לתפיסה שרווחה עד אז לפיה תא שהתפתח ליעוד מסויים (שריר, עצבים, עצם), אינו יכול עוד להפוך לתא מסוג שונה.
בזכות מחקריו של גורדון שובטה בשנת 1996 הכבשה דולי, ולאחר מכן שובטו גם כלב, חתול וסוס. עשר שנים לאחר מכן מצא ימנאקה כיצד לבצע את התהליך בעכברים, ללא צורך בהסרת גרעין התא, תוך שימוש בנגיפים. לאחרונה התפתחה הטכנולוגיה כך שעתה ניתן לבצע את תהליך "ההצערה" של תאים גם ללא שימוש בנגיפים.

עבודתם של גורדון וימנאקה (שזכה בפרס וולף הישראלי לפני שנתיים) צפויה להציל מיליונים ברחבי העולם - למשל באמצעות גידול דרמטי במספר השתלות מח עצם שהיא עשויה לאפשר. הפרס שיקבלו השניים הינו בסך 1.1 מליון דולר במקום 1.4 מיליון, עקב ביצועיה הצנועים של קרן נובל בשנה האחרונה.
קישורים
דיווח ב"הארץ"
דיווח ב-Ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  סקרנות גרידא • עע • 2 תגובות בפתיל
  בובוינג בובוינג • כבשה
  פירוט על הנושא בשפה פופולרית • Delver • 11 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים