מחקר: אין כלכלת בחירות בישראל 3516
טור ב-TheMarker מאת ד"ר טל שחור, מרצה בחוג לכלכלה וניהול במכללת עמק יזרעאל, מציג מחקר שלו שלפיו בעשרים השנים האחרונות אין "כלכלת בחירות" בישראל. רבים חושבים שלקראת בחירות הממשלה מנסה "להיטיב עם העם" בטווח הקצר כדי להגדיל את סיכוייה להיבחר, על חשבון העתיד שאחרי הבחירות. מחקרים קודמים שנעשו בשנות השישים והשבעים הראו שאכן כך. שחור בדק, בתקופה עדכנית יותר, את ההוצאה הציבורית האזרחית לפי שנים, על־פי ההנחה שניסיון כזה להיטיב עם העם מתבטא במדד זה.

בשנות הבחירות שעד 1992, כולל, ההוצאה אכן היתה גבוהה בהרבה מהשנים הסמוכות. אך מאז המגמה השתנתה: בשלוש שנות הבחירות הבאות ההוצאה לא היתה גבוהה יותר, ובשלוש האחרונות ההוצאה היתה אף נמוכה מעט יותר. לדברי החוקר, התמונה דומה גם כשבודקים משתנים אחרים - שכר, מיסים וגירעון הממשלה. "נראה שלפחות מבחינה זו", כותב שחור, "התחושה שהתרבות השלטונית בישראל נמצאת בתהליך של נסיגה מתמדת, איננה בהכרח נכונה."
קישורים
TheMarker - טורו של ד"ר שחור
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

לא להרע עם העם 604438
מן הסתם לא נכללו בסקר אירועים כמו מניעת הבאתו של תקציב עתיר גזירות לאישור הכנסת לפני הבחירות (שזו גם העילה הבלתי רשמית להקדמת הבחירות הנוכחית. מין סיבה ומסובב).
למי יש זמן לזה? 604442
בהתחשב בכך שהבחירות בעשורים האחרונים מוקדמות בכל פעם מחדש, גם ממשלה שתשאף לקיים כלכלת בחירות תתקשה להספיק לעשות זאת. מעבר לכך, נראה לי שהיום היכולת של ממשלות לבצע דברים כאלה קטנה בהרבה; כדי להשפיע באמת על תחושת הצבור יש לתת הקלות מרחיקות לכת שלא יכולות להשתלב בכללי הגרעון הנוכחיים. יש חברות דרוג בינ"ל, יש המון עתונות כלכלית ויצלבו אותם אם הם יעשו שינויים בכללים עם ההכרזה על בחירות (וממילא הם כבר קלטו שהצבור בסוף מצביע לפי פרמטרים מדיניים-בטחוניים ולא כלכליים).
נערי האוצר 604450
דרך שונה להסתכל על זה: אולי זה בגלל שאין מדיניות ממשלתית אחידה (שהייתה מאפשרת לממשלה להחליט לצ'פר את העם) ויש מאבקי כח בין משרדים שונים ובין קמצני האוצר לבין מבזבז המשרדים האחרים? לכן מדובר על בעיית משילות.

(התעקשות להסתכל על חצי הכוס הריקה)
הוזלת מחיר החלב דווקא עכשיו 604633
משרד האוצר החליט בימים האחרונים להוריד את מחיר החלב לשתיה (ואולי עוד מוצרי חלב). הקשר לבחירות הקוובות כנראה מקרי בהחלט.
הוזלת מחיר החלב דווקא עכשיו 604718
האם אתה יכול להצביע מפלגתית על מקור ההחלטה הזו? האם אתה יכול להצביע על קשר זמנים שיטתי בין הוזלות מוצרים מפוקחים לבין בחירות? ספציפית לעניין החלב עכשיו, כבר כמה חודשים שהמרקר מלא בכתבות וידיעות סביב יוזמות להוזלת החלב, בעד, נגד, איך ומי, ויש ועדות ועניינים. כך שאם לא תפתיע אותי בתשובה לשתי השאלות הראשונות, הקשר לבחירות הקרובות נראה לי מקרי בהחלט.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים