מת האדריכל אוסקר נימאייר 3531
אוסקר נימאייר הברזילאי, מחשובי האדריכלים במאה העשרים, מת בגיל 105. נימאייר פעל החל משנות השלושים של המאה העשרים, וממש עד מותו. לצד חלוצי המודרניזם, כגון לה־קורבוזייה, נימאייר עשה שימוש דומיננטי בבטון. אך בניגוד לרוב אדריכלי הבטון, שהעדיפו "קוביות" עם קווים וזוויות ישרים, נימאייר העדיף ברבים מבנייניו להשתמש בבטון באופן פיסולי יותר, תוך שימוש בצורות מעוגלות ובהשראה מהטבע. הוא כונה "פיקאסו של הבטון".

יצירתו החשובה ביותר של נימאייר היא צבר בניינים – שורת בנייני ציבור בברזיליה, בירת ברזיל. ברזיליה תוכננה ונבנתה בתחילת שנות השישים, במטרה להיות עיר מודרנית ומשוכללת. את תכנון העיר עצמה הוביל מורו קוסטה, אך העיר מזוהה במידה רבה עם נימאייר, בזכות תהילתם של אותם בניינים. עם זאת, העיר ככללה נחשבת על־ידי רבים היום ככישלון קטסטרופלי – הבניינים המרשימים מנותקים מהציבור, והעיר חסרה פעילות אורבנית של ממש.

עם השתלטות הדיקטטורה הצבאית על ברזיל ב-‏1964 גלה נימאייר לאירופה, ותיכנן גם שם מבנים רבים. כמו כן הוא תכנן חלק ממטה האו"ם בניו־יורק.

נימאייר שהה בישראל חצי שנה ב-‏1964, והיה שותף בתכנון כמה פרויקטים, שרובם נשארו על הנייר. בעיקר מזוהה עם נימאייר בניין אוניברסיטת חיפה. הרעיון החדשני של נימאייר היה לרכז את כל תכני האוניברסיטה בשני בניינים מלבניים, אחד אופקי ואחד אנכי, במקום המבנה המקובל לאוניברסיטאות – בניינים רבים הפזורים בשטח גדול. הבניינים האופקי והאנכי אכן נבנו, אך תוך שינויים רבים מחזונו של נימאייר, שלבסוף מחק את הבניין מהרזומה שלו, וניתק מגע עם תכנון בישראל בכלל.

ב-‏1988 זכה נימאייר בפרס פריצקר, החשוב ביותר בעולם האדריכלות.
קישורים
הארץ - כתבה של קשת רוזנבלום
ברזיליה - ויקיפדיה (פרוטוגזית, עם תמונות רבות)
בניין אוניברסיטת חיפה ונימאייר
גלרייה מיצירותיו וחייו של נימאייר ב"גארדיאן"
אוסקר נימאייר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  נכסך שלמת ציפוי אבן • צפריר כהן

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים