הכוורת: עם עמית בן-בסט על ''הגֶן האנוכיי'' מאת ריצ'רד דוקינס 3532
בשיתוף עם הכוורת | רדיו רעיונות

"'הגֶן האנוכיי', בשבילי, הוא הספר ששינה את חיי. הוא מה שהביא אותי לעניין בספרים מדעיים וספרים על אבולוציה בפרט." הוא מרחיב: "הספרים האלה מסבירים לקהל הרחב את מה שהיה לב־ליבה של התאוריה האבולוציונית בחצי השני של המאה העשרים, ועושים את זה בצורה נגישה ומבריקה".

בפרק הזה אני מדברת עם עמית בן־בסט על הספר "הגן האנוכיי" של ריצ'רד דוקינס.

עמית בן־בסט הוא דוקטורנט במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בן־גוריון. הוא מתעניין בתאוריה של מדעי המחשב ואבולוציה, ומרצה על הנושאים האלה לקהל הרחב.

לשמיעת התוכנית. אורך התוכנית 35 דקות.

הגן האנוכיי

תקציר מאת המערכת

"הגן האנוכיי", על פי מחברו, אינו ספר מהפכני. הוא לא מציע פריצת־דרך בהבנה של המנגנונים שמשתתפים באבולוציה, אלא מעדכן את קוראיו בפריצות הדרך המשמעותיות שהתרחשו בחקר האבולוציה במחצית השניה של המאה העשרים, ומציג אותן בצורה מגובשת ומרתקת, שמאפשרת לקורא לעקוב אחריהן ואחרי תוצאותיהן הרעיוניות.

בבסיסו של "הגן האנוכיי" עומדת ההצעה שהדרך המועילה והבהירה ביותר לחשוב על תחרות, בהקשר האבולוציוני, היא לא כתחרות בין פרטים (או אורגניזמים), אלא כתחרות בין גֶנים. הפרטים משתתפים במשחק האבולוציוני רק כבאי־כוחם של הגנים שנמצאים בכרומוזומים שלהם. זאת משום שהגנים הם היחידות הבסיסיות ביותר שמשוכפלות בתהליך הרביה – עוד יותר מהפרטים – ולכן האבולוציה פועלת עליהם – עוד יותר מאשר על הפרטים – בצורה החדה והקלה ביותר להבנה ולניתוח. דוקינס מבהיר ומדגים את הנקודה הזו ואת השלכותיה באמצעות שלל מטאפורות זכירות וצבעוניות. על פי דוקינס, אין טעם לנסות להבין ברירה טבעית בין קבוצות או מינים, אלא לכל היותר בין פרטים, ועדיף בין גנים. עם זאת, הוא מכיר באפשרות של יתרון אבולוציוני לעצם היכולת לעבור אבולוציה בצורה יעילה, וזו עשויה להתבטא בברירה טבעית בין ענפים שלמים של מינים ביולוגיים.

למרות שמו, זה גם אינו ספר על אנוכיות, אלא על שיתוף פעולה. האבלוציה, ככלל, מתבססת על תחרות, אבל רובו של הספר עוסק דווקא במופעים שונים של שיתוף פעולה ברמות שונות, בבעיות ששיתוף פעולה מציב בפני חוקרי האבולוציה, ובפתרונות השונים שהוצעו ושעונים בפועל על הבעיות האלו. ברירת שארים, או הנטייה הברורה של בעלי חיים לסייע לקרובי משפחתם, נעשית מתבקשת מאוד כאשר מסתכלים על האבלוציה כתחרות בין גנים, משום שהיא יכולה להיות מוסברת על ידי נסיון של גן או גנים לקדם את הפצת עצמם על ידי עידוד הפרט לסייע לפרטים אחרים שסביר שגם הם נושאים עותקים של אותו הגן. יש גם שיתוף פעולה וסיוע של פרטים לפרטים שאינם קרובי משפחה, ואלה מוסברים על ידי מודלים הלקוחים מתורת המשחקים, כאשר ההסברים נתמכים בחלקם גם על ידי ברירת שארים. הספר מתאר בהרחבה כיצד שינויים בשיטות הרביה, ובמנגנונים הקשורים אליה, אצל אורגניזמים חברתיים שונים – כמו הפלודיפלואידיות אצל נמלים ודבורים, גילוי עריות אצל מינים אחרים, ועקרוּת של חלק מהפרטים אצל חרקים חברתיים בכלל – גורמת לשינוי במידת השארות בין הפרטים בקבוצה, ויש לה השפעות מרחיקות לכת על שיתוף הפעולה בתוכה.

כן הוזכרו בשיחה גם "עיקרון ההכבדה" של החוקר הישראלי אמוץ זהבי, שנידונה בספר ובשיחה. לפי הצעתו של זהבי, שזכתה מאוחר יותר גם לביסוס מתמטי, משתלם לעתים לאורגניזמים דווקא להקשות על עצמם בצורה פומבית, כפי שהטווס מקשה על עצמו באמצעות זנבו המפואר. זאת משום שההכבדה הזו מהווה הוכחה, עבור בני־זוג פוטנציאליים, לכך שהוא חזק ומסוגל לעמוד בהכבדה.

לעיון נוסף

הספרים הבאים של דוקינס בנושא אבולוציה, שהוזכרו בתוכנית – "השען העיוור" ו"הטיפוס על ההר הבלתי סביר".

פרקים קשורים: אבולוציה ואפיגנטיקה, על הספר "אבולוציה בארבעה מימדים", עם יובל אלחנתי.

עמית בן־בסט ירצה על "רוח ותבונה בתוך המכונה" במסגרת כנס "מאורות" למדע ולמדע בדיוני, בתאריך ה-‏13/12/2012, בקמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם בירושלים. פרטים באתר הכנס שבקישור.

אודות "הכוורת"

"הכוורת" היא תוכנית ראיונות חודשית שעוסקת ברעיונות. בכל תוכנית דפנה שיזף נפגשת עם איש או אישה בעלי ידע, דעות, הבנה ועניין בתחום מסוים, ומבקשת מהם לקחת אותה לביקור בעולמם.

"הכוורת" משודרת באינטרנט בפורמט פודקאסט. אפשר להאזין לתוכנית בכל עת באמצעות המחשב, נגן mp3 או טלפון סלולרי. אורך כל תוכנית כשלושים עד ארבעים דקות.
קישורים
לשמיעת התוכנית - כדי להוריד למחשב כקובץ mp3 (בכרום יש ללחוץ בכפתור הימני ולבחור "שמור קישור"/"Save link as")
דוקינס - ויקיפדיה
אבולוציה ואפיגנטיקה - באתר "הכוורת"
מאורות - אתר הכנס
הכוורת - אתר התוכנית, כולל תוכניות קודמות
פודקאסט - הסבר באתר "הכוורת"
התוכנית באתר "הכוורת"
פרסום תגובה למאמר


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  מספר תיקונים. • עמית • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אמ • 42 תגובות בפתיל
  הומוסקסואליות ואפיגנטיקה • עדי סתיו • 2 תגובות בפתיל
  תחרות בין גנים? • קונשטוק • 4 תגובות בפתיל
  יצר הקיום • ג'וד • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים