צה''ל חשף נתונים על התאבדויות חיילים לאחר תחקיר של בלוגר אנונימי 3539
הבלוגר ''אישתון'' נמצא בחקירה משולבת של משטרת ישראל ומצ''ח על מנת לאתר את המקור שלו
"גורם צבאי בכיר" חשף השבוע פרטים אודות מספרי המתאבדים בשירות הצבאי. לפי הפרסום ב"הארץ", התאבדו בעשר השנים האחרונות 237 חיילים.

ההדלפה מגיעה בעיצומה של פרשה מעוררת מחלוקת שבה היו מעורבים משטרת ישראל, מצ"ח, והבלוגר האנונימי "אישתון", המממן לטענתו את פעילותו מתרומות ברשת. הפרשה התחילה לאחר יום הזיכרון השנה, כשפירסם אישתון סדרת תחקירים שבה טען כי למרות הטענה שהשנה נהרגו 126 חללים, לא קיימת כל רשימה שמית של שמות הנופלים או פרטים אחרים אודותיהם, ובמיוחד לא אודות נסיבות מותם. אישתון חיפש פרטים אודות הנופלים, ומבדיקתו עלה כי רבים מאוד מההרוגים התאבדו. בהמשך קיבל אישתון ופירסם מידע מלא שהודלף לו מתוך תיקי "דו"ח חלל" של צה"ל (שהיו חסרי סיווג בטחוני, לטענתו), שאישרו את מסקנותיו. גורמים צבאיים, לעומת זאת, כמו אל"מ (מיל.) ד"ר חיים קנובלר, לשעבר ראש מחלקת בריאות הנפש בצה"ל, טענו בתקשורת כי הנתונים והמסקנות של אישתון אינם מלאים ואינם מדויקים.

בתחילת החודש הודיע אישתון שהוא נמצא בחקירה של של משטרת ישראל ומצ"ח בנושא התחקיר שלו. לא ברור אם אישתון עצמו חשוד או שמטרת החקירה להגיע למקור שהדליף לאישתון את תיקי "דו"ח חלל", אולם לטענתו החקירה כללה "מספר השפלות" וכן זימון לחקירה נוספת.

שלשום פרסם עורך "הארץ", אלוף בן, טור דעה שבה הביע תמיכה באישתון והערכה לתחקיר שלו, וכן דאגה לחופש העיתונות. גם איגוד העיתונאים הביע דאגות דומות במכתב פומבי למפכ"ל ולרמטכ"ל.
קישורים
אישתון
סדרת תחקירים - באתר של אישתון
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

הספין הצה''לי 610176
התגובה של אישתון בבלוג ולווט אנדרגראונד

לקשי הבנה ומתעצלי קריאה:

צה"ל שחרר את נתוני המתאבדים בלבד מכיוון שהתאבדות זה סנסציוני וצהוב וטרגי וזה יסיט את תשומת הלב מהמנהג (נוהל?) להוסיף לרשימות הנופלים את כל מי שמת בצה"ל כולל תאונות דרכים ותאונות עבודה ומחלות

כך שבמקום שאנשים יתעצבנו על זה שמשרד הביטחון/צה"ל שמים נהגים שיכורים ורס"רים עם בעיות משקל באותה רשימה עם טרומפלדור ויוני נתניהו אנשים יכעסו על עיתונאים/בלוגרים/ואטעבער שמחטטים בטרגדיות משפחתיות
הספין הצה''לי 610182
למיטב זיכרוני הפעם הקודמת שבה דובר בנושא הייתה לפני קצת יותר מחצי שנה בדיון 3453 שהיה עדכון חדשות על כך שגם אנשי השב"ס חללי השרפה בכרמל קיבלו עיטור צבאי (עיטור מופת). במהלך הדיון העיר מאן דהו על מישהו משועמם באינטרנט שחופר בסטטיסטיות: תגובה 594563 (הקשר בין התזמונים: יום הזיכרון ויום העצמאות. עיטורים מוענקים ביום העצמאות וגם חלק מסטטיסטיקות החללים נספרות בתקופות שבין יום עצמאות אחד למשנהו).
החדשות הגיעו עד לאירן 610207
קראתי את המחקר של אישתון 610216
המחקר עצמו לא עוסק כלל בהתאבדויות - הוא עוסק בזיהוי החללים של צה"ל - מי ילו, ואיך הם מתו, ולמה צה"ל מסתיר את זה מפנינו?
אני לא הצלחתי למצוא תשובה טובה לכך. ברור, אני לא מצפה לפירוט אם מדובר נושא חשאי, מספיק - "נפל בפעילות מבצעית", או משהו בסגנון.

מלבד זאת, עצם ההסתרה גורמת, כנראה, לבעיות אחרות, שאני משוכנע שהמסתירים לא התכוונו אליהן. כך שמסווגים חיילים מתאבדים ככאילו שמתו מסיבות אחרות (למרות שכולם יודעים), מסיבות של קבורה בתוך הגדר, וטובת המשפחה. זה גורם להתייחסות לא נכונה לבעייה, ואולי גם להבנה לא נכונה של מימדי הבעייה, וסופו של דבר גם לאובדן חיים.

אני חייב לציין, שזה נראה כמחקר רציני, ואני מופתע מכמות ההשקעה של מראה "בלוגר" פרטי שלא מחובר לאמצעי התקשרות המסורתיים, ומן הסתם לא עושה זאת למחייתו.
קראתי את המחקר של אישתון 610220
בסיום בכל אחד ממאמריו ממאמריו מופיע הנוסח "אישתון הוא בלוג המבוסס על תשלומים מבחירה של קוראיו. בפוסט שקראתם הושקעו x שעות של מחקר, כתיבה ועריכה. אם מצאתם את התוכן ראוי, אתם מוזמנים לשלם לפי ראות עיניכם. תודה." ויש קישור ל־Paypal. לא זכור לי שראיתי דיווח שלו על רמת ההצלחה של מימונו בעזרת תרומות, אבל לא קראתי בעיון.

זכור לי באחת הפעמים הקודמות שקראתי אותו התלבטתי אם לתרום והנוסח הכללי שלו, כמו גם כל מיני אי דיוקים קטנים, הרתיעו אותי.
קראתי את המחקר של אישתון 610237
מישהו באמת תורם?

קראתי קצת מעבר ויש לו קו פוליטי מאוד ברור, והניסוחים שלו שונים מאוד מאילו של , איך נקרא לזה, "מדיה מסורתית", אבל דווקא במחקר הזה שלו לא ראיתי הטייה פוליטית.
610253
מה שאותי הפתיע בסטטיסטיקות המתאבדים שפורסמו, הוא המספר הנמוך להפתיע.
ממה שאני זוכר מהרדיו - המספר הוא כ-‏23 לשנה בעשור האחרון‏1. וזה מתוך (המספר שהפתיע אותי יותר) כ-‏500 מתאבדים בארץ בשנה.
חישוב קצר מראה שזה נוגד את ההנחה ה"אינטואיטיבית" לפיה הנגישות הרבה של חיילים לנשק + גילם + הלחצים המופעלים עליהם גוררים שיעורי התאבדויות גבוהים משמעותית משל שכבות גילאים ואוכלוסיה שונות.

ייתכן ואותם 23 אינם כוללים את המקרים שלא הוגדרו ככאלה מסיבות שכבר נכתבו כאן.

1 והשנה ספציפית המספר נמוך יותר - בסביבות 14 כמדומני.
610260
קראת את הניתוח של אישתון?
610262
כן, המספר שהוא מעריך לגבי המתאבדים, על פי הבנתי, הוא כ-‏30 בשנה האחרונה, בערך בסדרי גודל שכתבתי.
610263
אבל הוא משווה בחתך גילים. למה מתייחס המספר 500 שהבאת?
610266
מתאבדים בכלל האוכלוסיה בשנה.
ולא הבנתי למה הוא משווה בתגובתך.
610264
ובין השאר בבלוג שלו מצאתי אותו מתלונן על לימודי הפיסיקה:

"הורגלנו להשלים עם מערכת חינוך שמקנה לנו ידע עתיק, שכבר הופרך, תחת הטענה שאלו שיבחרו להתמקצע בלימודיהם (וזה נכון למרבית התחומים ולא רק פיזיקה או מדעים), כבר ילמדו ש"שיקרנו" להם באוניברסיטה. האמת? יכולתי להשלים עם מערכת שכזאת, לו הקורסים המפכחים היו חובה או שהרשמה לאקדמיה היתה באזור ה-‏90% מהאוכלוסיה וצפונה. אבל המציאות כמובן רחוקה מכך.
למעשה מערכת החינוך שלנו מקנה למרבית הציבור צורת חשיבה תאולוגית, לענייני המדעים המדוייקים. במערכת הנוכחית, האמת נגזרת אך ורק מהעובדה שהיא נמצאת בתוך ספר עתיק ולא (כפי שנהוג בחשיבה מדעית אמיתית), כתוצאה מניסוי וטעייה. דוגמא ברורה לכך שהמערכת הפדגוגית הפכה את המדעים לעניין מבוסס אמונה, היא שאם תלמיד 5 יחידות פיזיקה יגש לבגרות ויפתור את הבעיות בהסתמך על הנוסחאות העדכניות ביותר (אלו שעליהן מתבססת כל הטכנולוגיה שסביבנו), הוא ייכשל. אבל במדינה בה אבולוציה – תאוריה הרבה יותר קלה להבנה ובת כ-‏200 שנה – עדיין לא ממש נלמדת, קשה לראות איך משנים את המערכת הזאת."

(מתוך הקישור הזה.

זוהי דמגוגיה שאם כבר מראה שהוא לא מבין מה זה מדעים מדויקים ומה המתודולוגיה שלהם (לפחות על פי נסיוני במערכת החינוך).
אבל זה נשמע ממש נכון, מדויק חריף ומכעיס כשקוראים את זה.
610275
מנסיוני הוא דווקא צודק. אמנם עבר קצת זמן מאז שלמדתי בתיכון, אבל למיטב זיכרוני הפיתוח של המשוואות וההבנה של התהליכים היו מינימליים. לעומת זאת זמן ניכר הוקדש לפתרון הרבה בעיות זהות במהותן, עם הרבה משוואות שהן מקרים פרטיים של משוואה אחת. אני לא טוען שכל קורס פיזיקלי באוניברסיטה מתחיל בנסיון לפתח מאפס את היחסות הכללית או למצא בוזון חדש, אבל דרך החשיבה וההסקה יותר מובנית והקורסים הרבה יותר מעניינים.
Twelve Bar Blues 610281
חבל, אצלי בתיכון היה מורה נהדר לפיזיקה, שנתן לי בסיס מצוין להמשך והספיק ללמד גם קצת פיזיקה מודרנית בכיתה י"ב, בניגוד להלעזות בבלוג הנ"ל.
וברור שחלק מהקורסים באוניברסיטה יותר מעניינים - גם הסולו של Sultans of Swing יותר מעניין מלנגן בלוז בארבעה אקורדים - אבל הם בנויים באופן מוצק, מודולרי ובלתי נמנע (ויפיפה לפרקים) על ההבנה של קורסים יותר בסיסיים. למרות מה שהוא טוען, אי-אפשר ללמד יחסות פרטית בלי מכניקה בסיסית, קוונטים בלי מכניקה אנליטית וחשמל, היגס-בוזונים בלי מזונים וכן הלאה.
Twelve Bar Blues 610318
בתור מי שלימד מתמטיקה (שיעורים פרטיים) במספר מסגרות שונות, הלימוד הוא מאוד אךגוריתמי וחסר הבנה.
עד כדי כך שאם תגיע לתשובה הנכונה בהליך נכון, אבל לא בדרך שהמורה לימדה בכיתה - תאבד נקודות במבחן.
Twelve Bar Blues 610323
אז כנראה שהולך ופוחת הדור.
הייתי רק מפריד קצת בין פיזיקה למתימטיקה, הם עומדים על בסיסי הבנה שונים מאוד.
610278
מספר המתאבדים בארץ למאה אלף איש מוערך ב5.8‏1, אז זה הרבה יותר מהצפוי (בערך 15). חשבתי שהגיל אולי תורם הרבה, אבל במדינות אחרות בגילאים האלו (מהמעט שראיתי) שיעור ההתאבדות דומה לממוצע.

למה לא מספרים 610328
בעברי יצא לי לעבוד באחת מחברות התקשורת הגדולות במדינה והיתי עד לטיפשות הצנזורה ושיתוף הפעולה עם גופים בצה''ל ובממשלה.

האיסור על פירסום מקרי התאבדות ( מהפחד שאנשים יקבלו רעיונות רעים) במגזר הציבורי והצבאי נועד לעטות אותנו בבועה וורדה ומתוקה.

חבל שהמערכת הצבאית לא יודעת לתת פיתרון לאותם ילדים מפוחדים ורגישים ומעדיפה לקטלג אותם יחד עם המשתמטים מאשר למצוא פיתרון לבעיה.
למה לא מספרים 610329
נציג העיתונות מדווח:
רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה''ל 624715
זו הכותרת לידיעה על הצעת חוק חדשה שזוכה לתמיכה לתמיכת חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה:
דוגמה להגדרה של פעילות מבצעית:

"על פי הצעת החוק, שתחול רק מרגע כניסת החוק לתוקף ולא תחול על הנכים ומשפחות החללים הקיימים, חיילים בשירות חובה ובשירות מילואים פעיל שנפגעו במהלך שירותם יוכרו כנכי וחללי צה”ל רק אם הפגיעה אירעה עקב שירותם."

לפי נתונים המובאים בכתבה:

"כיום רק 23% מנכי צה”ל הם כאלה שנפגעו בנסיבות של פעילות מבצעית. היתר חלו במהלך שירותם הצבאי - רבים מהם ללא קשר לאופי השירות ‏(40%‏), נפגעי תאונות דרכים, תאונות בחופשה ועוד ‏(37%‏). "
רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה''ל 624717
אז בעצם זה יהיה די דומה למתכונת בביטוח לאומי על תאונות עבודה, לא? נדמה לי שהדרישה (הכפולה) שם היא שהפגיעה תתרחש תוך כדי עבודה, ועקב העבודה. איילים בעלי הכרות עם המל"ל - השמיעו קול!
רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה''ל 624718
(גם פגיעה בדרך לעבודה נחשבת תאונת עבודה. ויעידו פקידי בית החולים שממהרים לשאול ''לאן נסעת'' כדי לדעת אם לתבוע את התשלום מקופת החולים או מהמל''ל)
רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה''ל 624728
נכון, אבל זה בגלל הפרשנות לפיה תהליך ההגעה‏1 לעבודה כבר נחשב לחלק מהעבודה ועקב העבודה. אותה פגיעה באותה נקודה בדיוק, ביום שבו אינך עובד, לא תחשב כתאונת עבודה.

1כמעט כתבתי "הנסיעה"
רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה''ל 624725
הכותרת שלך מטעה.
מהציטוט שהבאת לא רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה"ל, אלא כל החיילים בשירות חובה ובשירות מילואים פעיל‏1 שנפגעו במהלך שירותם אם הפגיעה אירעה עקב שירותם.

___
1 מעניין מה אמור להיות הדין עם משרתי הקבע.
רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה''ל 624726
הכותרת אינה שלי אלא של הידיעה. לא קראתי את הצעת החוק אבל נראה לי שההגדרה הזו ל"פעילות מבצעית" לא מגיעה מהעיתונאי אלא מנוסח הצעת החוק, או לפחות ממקדמיה. בגלל זה ציטטתי דוגמה חלקית למשמעות הזו. יש בידיעה התייחסות גם למשרתי קבע.

ההצעה מוגשת בשמו של עופר שלח שהוא נכה צה"ל שנפגע בפעילות מבצעית גם לפי ההגדרה המקובלת יותר (נפגע ממטען צד בלבנון בשנת 1983).
רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה''ל 624727
אגב, גם היום החוק (להבדיל מהנוהל) מדבר על מי שנפגע "עקב ותוך כדי שרותו הצבאי". להבנתי שני התנאים צריכים להתקיים, אבל הם חלים גם על מי שתיקרת החדר בו ישן קרסה עליו, או על מי שנפצע במהלך משחק כדורגל ביום ספורט יחידתי (שתי דוגמאות לעקב ותוך כדי שרותו הצבאי, אבל לא בפעילות מבצעית).

אם עופר שלח רוצה להחיל את ההכרה רק על מי שנפגע בפעילות מבצעית פאר אקסלנס, הוא עלול ליצור בעיה חמורה בהרבה: אנשים בצבא חשופים לסכנות לא רק בעת פעילות מבצעית. הם אינם חשופים לסכנות הללו מבחירה, אלא מכורח חוק.
רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה''ל 624729
לי דווקא נראה שההצעה הזאת היא בכיוון הנכון, אבל אין לי זמן כרגע להיכנס לפרטים.
לא נראה לי סביר שמי שנפצע בבית בשבת חופשית צריך להיות מוכר כנכה צה''ל לכל חייו. ייתכן וצריך למסד מערכת יותר דמוית הביטוח הלאומי שמקבל כל אזרח בשביל מקרה כזה או דומה.
רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה''ל 624730
מי שנפצע בבית בשבת חופשית אינו נופל תחת ההגדרה ''עקב ותוך כדי שרותו הצבאי''. לא צריך לשנות את החוק לשם כך, רק להחיל אותו.
רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה''ל 624735
זה די נכון בתור ברירת המחדל, אבל מי שמגיע הביתה אחרי שבוע של חוסר שינה מספקת נמצא בסיכון גבוה יחסית להיות מעורב בתאונות למיניהן, כך ששאלת ה''עקב שרותו הצבאי'' לא לגמרי חד-משמעית. אני מסכים שהצבא צריך להפעיל שיקול דעת במקרים האלה, אבל אני מתאר לעצמי את גודל הצעקה הציבורית שתקום (כידוע, פקידי המל''ל זוכים לקיתונות של ביקורת ציבורית וצעקות שבר על כך שהם מנסים לסנן את מבקשי הקצבאות למיניהם, כאילו הכסף שהם חוסכים למדינה הולך לכיס שלהם).
רק חיילים שנפגעו בפעילות מבצעית יוכרו כנכי צה''ל 624741
אז בוא ונשאיר לבית המשפט לפסוק במקרי הגבול. עדיין, כל אותן אמירות נכונות לחוק הקיים כמו גם לחוק המוצע.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים