הצביעו ''אור'' נגד החושך 3545
"ההתחרדות היא האיום הגדול ביותר על החברה הישראלית" – ראיון שערכה טלי קורל עם אבי בליזובסקי, עורך אתר "הידען" ומתמודד לכנסת ברשימת "אור"

אבי בליזובסקי, עורך אתר המדע הפופולרי "הידען", מתמודד לכנסת כמספר 6 במפלגת "אור". המפלגה תומכת בהפרדת הדת מהמדינה, הנהגת שירות צבאי או לאומי לכל האזרחים, והנחלת חינוך הומאני לכל תלמידי בתי הספר. בראיון זה הוא פורש את משנתו הפוליטית והחינוכית.

בליזובסקי גדל בבית שהוא מגדיר "בית מסורתי". הוא מספר שהכרותו עם המדע הייתה הדרגתית ואולי אף אקראית: "רק כשנחשפתי לספרי מדע פופולרי של כותבים כמו קארל סייגן וסטיבן ג'יי גולד התוודעתי לאבולוציה, והגעתי למסקנה שכל הדברים שלימדו אותי היו הבל. עוד גיליתי שיש תחום אחד שמשותף לכל בני האדם ולא מפריד ביניהם, תחום שבו מדענים מאיראן ומישראל יכולים לעבוד בו ביחד, וכי תגלית מדעית תהיה בעלת אותה חשיבות בין אם החוקר הוא סיני, גרמני, או הוטנטוטי.

"בדת, לעומת זה, יש הבדלים גם בין מדינות שונות, ואין זה במקרה – הבדלנות היא חלק מהדנ"א של כל דת באשר היא. התובנות שלי הובילו אותי בהדרגה להבנה שהחרדים אינם איזו קבוצה אקזוטית שצריך לחקור את מנהגיה, או לראות בהם מודל לחיקוי, אלא הם אנשים שחיים בפחד מתמיד, ומתוך חרדתם הם מוציאים עוד ועוד איסורים הלכתיים בכל שנה, בהם איסורי ההפרדה בתחבורה הציבורית, איסור צפייה בטלוויזיה וגלישה באינטרנט, ומאות אחרים. גם הגידול הדמוגרפי וגם ההקצנה בהתנהגות שלהם, התחילו להראות לי כגורם מאיים."

האם אופיו של המגזר החרדי בישראל השתנה בשנים האחרונות?

"ועוד איך – ראייה לכך היא שאחת השופטות בעתירה שבסופו של דבר הביאה לביטול חוק טל, כתבה שבמבחן המעשה החוק כשל כי הוא לא הביא לגיוס משמעותי של חרדים. הבעיה של החרדים היא לא החרד הבודד, שאולי יש לו נקיפות מצפון ורוצה לשרת ולעבוד, אלא המנהיגים שלו, שבזמן האחרון החליטו שזו עבירה לא רק הלכתית אלא כמעט פלילית ללמד את הילדים מתמטיקה ואנגלית ברמה סבירה כדי שיוכלו להשתלב בחיים החברתיים. גם נושא השירות בצבא הוא כלי בידיהם במטרה שלא לאפשר לחרדים הפשוטים להשתלב בחברה. מנהיגי החברה החרדית ורבניה יודעים, ובזה הם צודקים, שברגע שהחרדים הצעירים ייחשפו לידע האנושי המודרני הם יפסיקו להיות שבוייהם של הרבנים, ולא יהיו תלויים בהם (ובעקיפין בנו) כלכלית. לכן הם בונים סביבם חומה יותר ויותר גבוהה, ומכניסים להם לראש שהם בסכנת הכחדה אם לא יהיו מספיק לומדי תורה. אני שואל – כמה זה מספיק, 300 אלף גברים שלא עובדים ולא עושים שום דבר יצרני זה לא מספיק?

"אם נחזור לחוק טל, הרי ברור היה לכל מי שראה את המספרים שהמשיח יבוא לפני שאחוז משמעותי של החרדים יתגייס במנגנונים שנקבעו בו. מרגיז אותי שאפילו יאיר לפיד וציפי לבני מדברים על חלופות שירות – כלומר הם מסכימים שיש כאלה שמגיע להם שירות לאומי קל, בעוד שהחילונים יהיו בשר התותחים שלהם."

בליזובסקי ציין את ההתחרדות בתור האיום החברתי הגדול ביותר בישראל בימים אלה: "אין שום איום אחר שאי אפשר או שלא מנסים להתמודד איתו – ביטחון משיגים על ידי השקעה בטכנולוגיות מתוחכמות ובצבא חזק; כלכלה – מנסים קפיטליזם חזירי. לא הולך, מנסים סוציאליזם קיצוני. לא הולך? מנסים באמצע; נגד ההתחרדות? אף אחד, אבל ממש אף אחד, לא עושה כלום, וזה הפיל שבחדר שכולם מתעלמים ממנו. לכל היותר רואים איזו רגל שלו או חדק בדמות סוגיות כמו גיוס או הדרת נשים. אנחנו שוכחים שפעם היו רק ירושלים ובני ברק חרדיות עם שכונות מחמד בערים אחרות, ואילו היום הרשימה ארוכה – בית שמש, טבריה, צפת, אשדוד, פתח תקווה. בסרט על חב"ד ששודר בתחילת החודש בערוץ 10, שאלו את אחד מילדי השלוחים איפה הוא רוצה להיות שליח כשיגדל, והוא ענה ללא היסוס: פתח תקווה.

"ההתחרדות אינה איזה אמנון יצחק אחד, שלמרבה הפחד שבעה אחוזים מהצעירים שוקלים להצביע לו, אלא ממסד שלם בדמותו שאורב לילדים, וממסד נוסף – בדמות מערכת החינוך – שמסייע לו באמצעות העלמת המדע והחשיבה הביקורתית מבתי הספר הממלכתיים. למחזירים בתשובה יש נטייה לעוות טיעון מדעי, כדי שיוכלו להדגים בקלות כיצד זה הדחליל שבנו, שמתאר לכאורה את האבולוציה, מתמוטט בקלות עם כל משב רוח. אבל אנחנו חייבים גם להודות כי חלק מההצלחה שלהם למשוך אליהם צעירים משכילים לכאורה, קשור הדוקות לכך שההשכלה בישראל לוקה בחסר, ואינה מספקת את הידע הנכון לעמוד מול הטיעונים השגויים הללו.

"לפני כחודשיים בלטו בדו"ח של מרכז טאוב כמה נתונים מדאיגים: האחד, שמערכת החינוך הממלכתית, שעם כל חסרונותיה אמורה לייצג את הקונצנזוס, מהווה רק 35% ממערכת החינוך בישראל. ואילו כל שאר הזרמים: חינוך ממלכתי דתי, חרדי, וערבי, הם בעצם הרוב."

"אם כל אלה היו עושים קואליציה", מוסיף בליזובסקי בהומור מריר, "הלך על הדמוקרטיה כבר עכשיו. אבל המגמה המדאיגה יותר נמצאת בנתון אחר – בעשור הראשון של המאה ה-‏21, כשגל העלייה מחבר העמים שכך, התגלתה התמונה האמיתית של המגמה העתידית של ישראל כאשר מערכת החינוך הממלכתית צמחה ב-‏0.3%, כלומר דרכה במקום מבחינת מספר התלמידים, ואילו מערכת החינוך החרדית זינקה ב-‏57%. אם זה לא צריך להדליק נורה אדומה אצל כולם, מראש־הממשלה ומטה, אז אני שואל את עצמי בייאוש ומורט את מעט השערות שנשארו לי – מה כן צריך להדליק נורה אדומה?

"אם תהיה פה מדינת הלכה לא יהיה לא ביטחון ולא כלכלה, ויהיה מאוד מתסכל להיות משלם מסים כאשר המעמד העליון – קרי, בני הישיבות – פטורים ממסים, משירות צבאי ומכל דבר אחר, בחזקת נסיכים ממש. אפילו באנגליה מתרבים הקולות שקוראים לערער על עצם הצורך במוסד המלוכה שנוטל כספי ציבור כדי לפנק את משפחת המלוכה, ופה קמה לא משפחה אחת אלא מעמד שלם שמוערך ב-‏700 אלף איש כיום, ולפי הנתונים במשרד החינוך הוא כבר יהיה רוב בתוך 10–20 השנים הקרובות."

נניח שאין איום חרדי. נניח שסוגיות בעייתיות הנוגעות למגזר החרדי ולאופיו ממוגרות. מה דעתך בנוגע לתשתית של החינוך החילוני בארץ?

"מספר הנבחנים בבגרות במתמטיקה ופיסיקה הולך ויורד בעקביות. כולם רוצים ללמוד קולנוע ודברים מעשיים אחרים. זה הגיע למצב שהאוניברסיטאות נאלצות להוריד את רף הקבלה, וללמד סטודנטים בתואר ראשון את מה שהם היו צריכים ללמוד בתיכון.

"במסגרת ההחלטה להגדיל את מספר זכאי הבגרות, השולטת במשרד החינוך ב-‏10-15 השנים האחרונות, הותר לבתי הספר לבחור מבין כ-‏200 מקצועות, לרבות מקצועות אזוטריים כמו רכיבה על סוסים. ברגע שהדבר הזה התאפשר, מיד נפתחו מגמות קולנוע בבתי ספר רבים, ודרכן תלמידים שאולי קודם לא היו מקבלים בגרות זוכים לה. זה רק הוזיל את ערכה של תעודת הבגרות ופגע באלו שלומדים מתמטיקה, כימיה, ופיסיקה מוגברים.

"המאבק על לימוד האבולוציה הוא מאבק כלל עולמי. בארצות־הברית בתי המשפט מגנים בגופם מפני ניסיונות של גורמים דתיים להכניס לשיעורי מדע, לכאורה בשם האיזון, את תורת הבריאה. גם בבריטניה המצב דומה.

"השבוע קיבלתי ציטוט של המדען הראשי החדש במשרד החינוך, שלא מבין לטענתו למה עושים 'ביג דיל מדארווין', הרי דברים התפתחו מאז במדע הביולוגיה. נכון, אבל הרעיון הבסיסי של האבולוציה צריך להיות בחומר הלימוד לכיתה ג' לכולם, לא לכיתה י' למי שלומד 5 יחידות. את המדע צריך ללמד כפי שהוא, ולא לעשות שום חשבון האם רגשותיו של מישהו נפגעים."

כיצד אתה מקשר בין נסיונך המקצועי האישי לבין ההתמודדות במפלגה?

"אני לא רואה את ההתעסקות הפוליטית כמקצוע, יש לי מה לעשות בחיים. אני פשוט רואה שאחרים נכשלו או איבדו את החשק להילחם ואני מרגיש שאין לי ברירה. אם לא אפעל נגד הפיכתה של ישראל למדינת הלכה, דרך הכנסת, אף אחד לא יעשה זאת. מחוץ לכנסת אף אחד לא שומע אותי ואת אלפי חבריי לדעה. מפלגת אור היא היחידה שרואה את הסוגיה באותה מידת חשיבות כפי שאני מייחס לה, ולכן אני לא רואה שום כתובת אחרת.

"הלוואי שהיה לנו כלי אחר. אבל כל המפלגות האחרות שחשבנו שיטפלו בנושא נרתעות ממנו או לחילופין מנסות לאלף את הנמר, ובסוף הנמר טורף אותן. אנשים כמו אמסלם או שי פירון אמנם מדברים ליברלית כשהם פונים לחילונים, אבל עם חרדים הם מסתייגים מכך. אין לי אמון בהם. רוב נציגי מרצ ברשויות המקומיות עוזרים לחרדים מטעמים של פלורליזם, ובכלל בכל ההיסטוריה שלהם הם העדיפו ללבוש שטריימל בשביל השלום, והם לא הבחינו בכך שהצד השני הלביש אותנו שטריימל ולא קיים שום הבטחה לקדם את השלום.

"בניגוד למרצ למשל, אנחנו מוותרים על טענת הרב־תרבותיות משום שתחת האצטלה הזו המוסלמים רוצחים את נשותיהן, החרדים סוגרים אותן, והדרוזים אוסרים עליהן לנהוג – וזה רק בהתייחס לסוגיה אחת של אפליית נשים, מבלי להאריך על אודות אמצעי כפיה פנים־מגזריים אחרים המונעים מאזרחים ליהנות מדמוקרטיה אמיתית.

"אם אמנון יצחק יעבור את אחוז החסימה ו'אור' לא – והבעיה שלנו היא רק חשיפה, שכן בכל מקום שבו נותנים לנו יחס זהה, אנו מצליחים לקבל קולות, כדוגמת תיכונים בהם הגענו למקום שלישי ששווה ערך של 18 מנדטים – זה יהיה תמרור אזהרה לכל המשכילים במדינה.

האם אתה מרגיש שבאופן אישי, לפעולתך האפשרית כחבר מפלגה פוליטית יש כוח רב יותר מהכוח שיש לפעולותיך החברתיות, החינוכיות והמקוונות עד כה?

"אתר הידען מגיע לכ-‏350 אלף דפים נצפים בחודש, אבל גם משם אני מקבל את הרושם שהזעקות שלי לא מעניינות את הציבור. בכל פעם שאני כותב על הזעקה הזו, אומרים לי שזה לא מדעי, גם כאשר הזעקה היא על זה שלא לומדים אבולוציה. טענו נגדי גם שבמקום להביא ידיעות מדעיות אני מביא דעות פוליטיות. נורא מתסכל אותי שאין מבינים שמדע טוב לא יכול לשגשג באווירה פונדמנטליסטית, ושלא מדובר רק באיום עתידי: אנו רואים תהליך מוכח של התחרדות מערכת החינוך, את נזקי העשור האבוד בהשכלה הגבוהה שזרע הרס בתשתית הכלכלית והיזמית של ישראל, ואת התחרדותן של ערים רבות בארץ – כל הערים שהתחרדו ירדו ברמת הכנסתן ובאיכות החיים בהן, דוגמת טבריה שהייתה פעם עיר תיירות משגשגת והיום היא עיר רפאים.

"כל הדברים הללו נוכחים כאן ועכשיו אבל הלך הרוח הוא שזה המצב וכי אי אפשר לשנות דבר. אני קופץ על הגדר בשביל כל אלה שמבינים שיש בעיה, ועוד יותר, בשביל אלו שעדיין לא מבינים, וכשהם יבינו, זה יהיה מאוחר מדי."
קישורים
מפלגת אור
הידען
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  מפלגת אור היא מפלגה אנטי דתית חשוכה • אם • 63 תגובות בפתיל
  גם דב לאוטמן מודאג • אבי בליזובסקי
  מעשה שהיה כך היה • מלאכי • 4 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ידידיה • 27 תגובות בפתיל
  לא מחפש דווקא את החרדים • אבי בליזובסקי
  הבהרה • טלי קורל
  לא קשור, אבל אין מקום אחר: • יואב • 5 תגובות בפתיל
  34 קולות בינתיים • שם(חובה) • 7 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים