ירידה דרמטית במספר הרוגי תאונות הדרכים בישראל 3549
על־פי נתונים שפרסמה בשבוע שעבר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל בשנת 2012 היה 292, שהוא פחות מזה של שנת 2011 בכרבע. מספר זה הוא הנמוך ביותר ב-‏49 השנים האחרונות.

במוסף "ממון שישי" של "ידיעות אחרונות" מה-‏11 לינואר ראיין סבר פלוצקר את הכלכלן ד"ר יעקב שיינין, העומד (בהתנדבות) בראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. שיינין מספר שלאחר שבאמצע שנות ה-‏2000 דורגה ישראל במקום ה-‏20 בעולם בבטיחות הכבישים עם 13 הרוגים למיליארד ק"מ נסיעה, היא עברה תוך שמונה שנים למקום העשירי, עם שיעור הרוגים של 5.5, ומספר פצועים שירד בחצי. עתה כבישי ישראל בטוחים יותר מאלה של מדינות כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, יפן וצרפת, אך עדיין פחות למשל מבריטניה, בה עומד המספר על 3.7.

את הסיבה לירידה תלולה זו תולה ד"ר שיינין בעיקר בשיפור התשתיות. לאחר שוועדה בראשותו, שאותה הקים שר התחבורה דאז, אביגדור ליברמן, הגישה את מסקנותיה למחליפו, מאיר שטרית, הוחל בהשקעת עשרות מיליארדי שקלים בבניית כבישים, כיכרות, מחלפים, מסילות רכבת והוספת מסלולים על־פי תקנים אירופיים מחמירים. סיבות נוספות שאותן הוא מונה הן שיפור ציוד שירותי ההצלה, כגון ניידות וחדרי טראומה, עליית האכיפה בכבישים וכן השיפורים בבטיחות כלי הרכב שיוצאים בכל שנה.

ד"ר שיינין תולה גם את השיפור הכלכלי בשנים האחרונות בשיפור תשתיות התחבורה בישראל. על־פי מחקרים כלכליים, לדבריו, כל שקל המושקע במניעת תאונות דרכים חוסך למשק כשני שקלים. כיום הוא דוחף להאצת חיבור הפריפריה למרכז באמצעות מסילות רכבת מהירות, דבר שלדבריו ישפיע על שיעור התעסוקה, מחירי הדיור ותחום התרבות, וכמובן יוריד עוד את שיעור תאונות הדרכים בישראל.
קישורים
דיווח ב"מגפון"
גרף הרוגי התאונות בישראל עד 2009 - הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
שר התחבורה: תוכנית חרום למאבק בתאונות הדרכים - ידיעה באייל
תוחמר ענישת עברייני תנועה סדרתיים - ידיעה באייל
יהרג ובל יעבור - מאמר באייל
מע"צמת הטמטום - מאמר באייל
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

611911
מספר הפצועים עלה באותה תקופה, כלומר יש לכאורה הסטה של ''הרוגים'' לכיוון של ''פצועים''. הועלתה השערה שמה שגרם להורדת מספר ההרוגים ועליית מספר הפצועים הוא שיפור בבטיחות הרכבים.

גם הטענה שתוך זמן קצר (נאמר תוך שנה-שנתיים) שיפור בתשתיות הוריד את מספר ההרוגים לא הכי משכנעת, שיפור בתשתיות הוא תהליך ממושך (לא קפיצה תוך שנה-שנתיים).
611914
"עם שיעור הרוגים של 5.5, ומספר פצועים שירד בחצי"
היה דיווח ממקור אחר שדיבר על דווקא על עליית מספר הפצועים. 611924
אם איננוי טועה הדיווח היה ב- ynet.

פרט לכך, מי שטוען שמספר הפצועים ירד לחצי נראה לי לא אמין לגמרי, מספרים כאילו לא קופצים ב 50 אחוזים.
היה דיווח ממקור אחר שדיבר על דווקא על עליית מספר הפצועים. 611926
בקריאה שניה, מדובר בסטים שונים של נתונים. ה ירידה של מספר פצועים בחצי מתייחס ל השוואה של 8 שנים אחרונות, יותר סביר אבל לא רלוונטי לירידת הרוגים בשנה האחרונה.
היה דיווח ממקור אחר שדיבר על דווקא על עליית מספר הפצועים. 611928
אסמכתא לדיווח שונה

611913
"המלצנו", מספר שיינין, "לקבוע כיעד את מספר ההרוגים בתאונות על 300 ב-‏2015, ו-‏260 ב-‏2020. כשפירסמנו את ההמלצה, קמה מהומה רבתי. המבקרים התנפלו עלינו: איך אתם מציעים לממשלה להתחייב על מספר הרוגים בתאונות בעוד עשור?"

לא נראה לי שזה מסובך כל כך - אם המספר יישאר קבוע בשנתיים הקרובות, אפשר יהיה לבחור שמונה שיוצאו להורג בהגרלה.
תאונות אינן נגרמות, הן קורות 611945
אבל אז זה לא תאונת דרכים. אין מנוס מהרעה בתשתיות, מכווננת היטב אבל לא מכוונת (מאותה סיבה).
מספרים 611916
מה המקור לנתונים? במהקו מדווחים על 287 הרוגים. ראיתי גם במקום אחר מספר של 399 הרוגים בשנת 2011.

כמוכן שימו לב לכך שמתייחסים דווקא לארבע השנים האחרונות. שנת 2009 הייתה שנה עם מספר הרוגים נמוך באופן מפתיע (328). בשנים הבאות נרשמה עליה (2010: 358 ובשנת 2011 כאמור 382).
מספרים 611952
לפי הערות מתחת לגרף המקושר חל ב-‏2003 שינוי מסוים בצורת חישוב הרוגים בתאונות וכן שהמספר איננו כולל תאונות בשטחים הכבושים.
מה אם תחבורה ציבורית? 611921
האם תחבורה ציבורית תרמה להורדת ההרוגים? האם יותר אנשים נוסעים בתחבורה ציבורית, או פחות?
מה אם תחבורה ציבורית? 611935
מספר נוסעי התחבורה הציבורית האבסולוטי היה בירידה שנים רבות, הירידה נעצרה לאחרונה, אבל כמדומני שביחס לגידול באוכלוסיה עדיין יש ירידה.

הטענה כאילו תחבורה ציבורית בשעות היום מורידה את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים דורשת הוכחה.
מה אם תחבורה ציבורית? 611939
מישהו יודע מה הנשואה של תחבורה ציבורית במדינה מתוקנת?
משום מה תקוע לי בראש 15%.
כלומר גם במצב אידיאלי התחבורה הציבורית משאירה 85% מהנוסעים לנסיעה פרטית.
אנא איילים, מיצאו מקורות.
מה אם תחבורה ציבורית? 611948
כשאומרים 15% נסועה מתכוונים ש:

א. 15% מהקילומטרז' של כלי הרכב במדינה הם של כלי רכב ציבוריים.
או
ב. 15% מהקילומטרז' של האנשים במדינה (שנעשה בכלי תחבורה) הוא בתחבורה ציבורית.
מה אם תחבורה ציבורית? 611953
בסדר, אני מבין שיש כל מיני מדדים...
אני רוצה להתמקד במדינה מתוקנת ולדעת:
איזה אחוז של האנשים מעבירים את עצמם ממקום למקום בעזרת תחבורה ציבורית.
למשל,
נניח שמיליון אנשים מוציאים את עצמם לכבישים (שלא ברגל או באופניים) ביום.
כמה מתוכם מתניידים בתחבורה ציבורית וכמה בתחבורה פרטית?
אני מחפש את ההשוואה בין ישראל למדינה בה התחבורה הציבורית היא מעולה.
מה אם תחבורה ציבורית? 611958
לפי זה :

זה נע בין 24.4% בניו יורק (מדינה) ל 0.4% בצפון דקוטה.
ככ שהאוכלוסיה צפופה יותר, נוסעים יותר בתחבורה ציבורית, אני מניח. בעיר ניו-יורק זה מגיע ל52%.
מה אם תחבורה ציבורית? 611964
ובארץ?
מה אם תחבורה ציבורית? 611975
לפי זה :

40% משתמשים, אך רק 3.5% מהנסועה. נסועה, אם אני מבין נכון, זה קילומטרים כפול מספר נוסעים.
מהיחס אפשר להבין שאפילו שמי שמשתמשים באוטובוס נוסעים נסיעות קצרות הרבה יותר לעומת אילו שברכב הפרטי.
זה הגיוני - בתוך העיר נוח באוטובוס, אבל בין עירוני זה הרבה פחות נוח, אם נוסעים שעה ביום ברכב פרטי, באוטובוסים זה בקלות יכול להיות שעתיים ומעלה.
בנוסף, בהרבה מקומות קטנים, אין שירות אוטובוסים יעיל, ושם נוסעים מרחקים ארוכים.
מה אם תחבורה ציבורית? 612027
כל עוד תחבורה ציבורית מקרית אונו לרעננה תיקח שלוש שעות, ובמכונית פרטית 20 דקות, אנשים יעדיפו להתנייד במכונית פרטית.
כל עוד המתנה בתחנת אוטובוס היא מעל חצי שעה, לפעמים שעה ולפעמים אף מעל ל 90 דקות, המסקנה של הנוסעים תהיה שפשוט אי אפשר לסמוך על התחבורה הציבורית!
מה אם תחבורה ציבורית? 612034
אולי הקישור הזה יכול לעזור:
תשתיות כבישים 611970
זו אמנם אנקדוטה יותר מאשר הוכחה, אבל אני זוכר היטב איך בטיול קרוואנים שעשינו בארה"ב לפני כשנתיים הופתעתי לרעה מאיכות סלילת הכבישים שם, כולל באוטוסטרדות ראשיות ורחבות עם מהירות מותרת של 65 מי"ש, ועד כמה התגעגעתי לכבישים בארץ (ולא רק כביש 6).
תשתיות כבישים 611972
זאת לא איכות הסלילה אלא רמת התחזוקה.
תשתיות כבישים 611979
אני מחזק את האנקדוטה שלך מרלוקיישן של כשנתיים שבילינו בארה''ב. למשל, אוטוסטראדות הכניסה לניו-יורק (העיר) במצב מזעזע. גם חלק ניכר מהרכבות מיושנות מאוד וגרוטאיות למדי, וודאי בהשוואה לקרונות הממוזגים והמרווחים של רכבת ישראל. בקיצור, הפער בתשתיות בהחלט מצטמצם, אם גם בגלל ההתדרדרות בצד השני של האוקיינוס.
אבקש לציין 612100
שלא רק בקורבנות תאונות דרכים יש ירידה, אלא גם בנושאים אחרים כמו פשיעה חמורה.
(אספתי על זה קצת נתונים בבלוג שלי

אגב, למיטב ידיעתי (המקור: הספר המצויין פריקונומיקס) המדובר בתופעה כלל עולמית
אבקש לציין 612103
אם כי יש לציין שבנתונים שלך ניכרת גם עלייה רצינית בפשעים נגד "גופו של אדם" ועליה מדהימה בעבירות "מוסר" (מדהימה במובן זה שאני לא מצליח להבין אותה. כמעט פי ארבע באופן יחסי?). נראה לי די סביר שתחושת הבטחון של אנשים מושפעת גם מפשעים נגד גופם.
זאת כמובן בהנחה שאין הבדל באחוזי הדיווח.
אבקש לציין 612106
העליה היא מול 1980-1990. מאז 2000 יש ירידה
לגבי המוסר, יש מאז 2000 יציבות. שוב העליה היא מול נתוני 1990 וכד'

יש לי ניחוש לגבי מקור הקפיצה, אבל זה כבר עניין של מחקר רציני (סוציולוגים?) יותר מאשר ניחושים
אבקש לציין 612108
בגופו של אדם השיא הוא ב-‏2010, במוסר - ב-‏2011. לפי הטבלה שלך.
אבקש לציין 612109
שים לב שבמוסר ההפרש מאוד קטן, ואפילו במבט שטחי נראה לא מהותי או מובהק

הנתונים שהבאתי הם נתונים שטחיים וראשוניים וכמובן שאפילו לא מתקרבים למחקר רציני, מטרתי בבלוג היתה להראות שאין בסיס לטיעון של התגברות האלימות והשתוללותה. גם אם יש נתון או אחר המצביעים באופן שונה, אני חושב שהמגמה בכללותה נכונה.
אבקש לציין 612111
אכן קטן; אבל לא קטן בסגול. הנקודה שלי היא, שבגדול אתה צודק, אבל:
1. יש עבירות שמשפיעות על התחושה בצורה רצינית גם כשאחרות יורדות*, ו-
2. השאלה החשובה, שאין לי עליה תשובה, היא האם שיעורי הדיווח נותרו יציבים לאורך השנים בעבירות רכוש. שמעתי לא פעם את הטיעון שאנשים פשוט לא פונים למשטרה כי אין טעם**.
אגב, לגבי עברות כנגד גופו של אדם: השערה אפשרית להסבר הפער תטען שיותר דברים מוגדרים היום כעבירה כזו ובעבר לא היו (למשל, הטרדה מינית, אונס אשה על ידי בעלה) וזה יכול להוביל לניפוח הנתונים.

*וכמובן, תלוי גם *היכן* הירידה. אם נניח שיש מלחמת כנופיות שלא גובה את חייהם של חפים מפשע והיא הורגת 50 לשנה, ואז היא נגמרת ובנתיים 25 אזרחים חפים מפשע מוצאים את מותם כתוצאה מפשיעה אחרת כל שנה - אז במספרים הפשיעה האלימה ירדה, אבל הפשיעה *הנראית* אצל האזרחים שומרי-החוק דווקא עלתה.
**מסופר שבבאר-שבע אמהות מאיימות על ילדיהן: "אם לא תאכל, שוטר יאמר שהוא יגיע אבל בעצם לא יבוא!". יש מחקר שטוען שיש שיעורי דיווח נמוכים (http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=100004...), אבל אין לי בשום מקום השוואה של שיעורי הדיווח ב-‏1980 וב-‏2010.
אבקש לציין 612160
לי פרצו את הדירה (אך לא את אותה דירה) פעמיים, פעם אחת כנראה הפרעתי להם באמצע, היה רק בלגן, לא לקחו כלום. פעם שנייה לקחו לפטופ, בשני המקרים לא היה ביטוח ולא מצאתי סיבה לבזבז את זמני ולשנות את שגרת יומי, ולא פניתי למשטרה.

בעבירות קלות של גניבת פלאפונים, ארנקים, תיקים וכיו''ב, נראה לי שמרבית האנשים לא יפנו למשטרה.
There's something wrong in the internet! 612278
(וודאי שלא קטן בסגול; אם אתה אומר, אז אפילו לא בצירה)
אבקש לציין 612280
גנבות ואר עברות לא תמיד מדווחות. רציחות כמעט תמיד מדווחות. לפי הנתונים של יוסי יש ירידה ניכרת בשיעורי ההריגות(?). מה שכן, המספר של 1980 נמוך מאוד ולא ברור לי מה הגורם לקפיצה הזו תוך 10 שנים: הכיבוש? האינפלציה? טעות הקלדה?
אבקש לציין 612105
1. בשנתיים שלפני השנה הנוכחית הייתה דווקא עליה בשיעור תאונות הדרכים הארץ.

2. הנתונים שהבאת הם של העברות המדווחות. לא כל עברות הרכוש ועברות המוסר מדווחות.
אבקש לציין 612107
מה המקור לטיעון על עליה בשיעור התאונות בשנתיים האחרונות?
ועד כמה הוא מובהק?
אבקש לציין 612124
לא בשנתיים האחרונות. ר' תגובה 611916 (לא זוכר כרגע מהו המקור הישיר, אך נדמה לי שהמספרים מגיעים מאותו מקור של המספרים הנוכחיים).

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים