משרד הבריאות הורה לסגור את בנק הדם הטבורי ''ביוקורד''; הבנק מסרב 3550
לפני מספר ימים הורה משרד הבריאות לבנק הדם הטבורי "ביוקורד" להפסיק את פעילותו, ולהעביר תוך 30 ימים את 2400 מנות הדם שבו לבנק אחר שאיתו יגיע להסדר. זאת בעקבות ביקורת מטעם המשרד שבה נמצאו בבנק ליקויים רבים.

אולם בעלי ביוקורד, מיקי שחם, הודיע ללקוחותיו כי הוא דוחה את דרישת משרד הבריאות. הוא כתב ללקוחותיו כי הוא דורש 1000 ש"ח מכל אחד מהם עבור "מניית חבר", אחרת יופסק זרם החשמל למקפיאים והמנות יתקלקלו. שחם מסר ל-TheMarker כי לא ניתן להעביר מקפיא מבנק לבנק, מכיוון שהעלות גבוהה מדי. לדבריו ביוקורד הפסיקה את פעילותה, והיא מתרכזת בשמירת המנות "ככל שמשאביה יאפשרו זאת". לדעת לקוחות של ביוקורד מדובר במעין סחיטה, שבה מנסה שחם להוציא מהם עוד סכום כסף ברגע האחרון.

דם טבורי הוא דם שנלקח מילודים עם הלידה. הוא מהווה מקור לתאי גזע, ולפיכך יכול לשמש לריפוי מחלות בהמשך החיים, במגוון טכניקות שחלקן כבר מופעלות בהצלחה וחלקן עדיין על הנייר.

בישראל מוצעת להורים אפשרות לשמור דם טבורי בבנקים ציבוריים בחינם, או בכמה בנקים פרטיים. המנות בבנק הציבורי יכולות להינתן לכל מי שנזקק להן רפואית, בארץ או בעולם. הבנקים הפרטיים שומרים את המנות עבור הילד שממנו נלקחו, תמורת כמה אלפי שקלים.

בנובמבר האחרון נכנסו לתוקף תקנות רישוי לבנקי דם טבורי. לקראת מועד זה ערך משרד הבריאות ביקורת בבנקים הפרטיים, וגילה ליקויים קשים בביוקורד: המנות נשמרות במבנה לא מתאים (מחסן רהיטים), לבנק אין מנהל רפואי, ויש חשש לאיתנותו הפיננסית.
קישורים
TheMarker
דם טבורי - ויקיפדיה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שאלה להמטולוג הבית 611954
האם לקוח יכול, מבחינה טכנית, להגיע עם צידנית או מתקן דומה ולהעביר את הדם שהפקיד למקום אחר? מה רמת הסיכון במעבר הזה? מהם הטמפרטורות הנדרשות לשמירתו?
שאלה להמטולוג הבית 612002
המתחרים מציעים ריביות גבוהות יותר?

___________
אם ההתעניינות שלך אינה נובעת מסקרנות אקדמית גרידא, יתכן שבבנק הדם ימצא מישהו שיאות להדריך אותך.
בהצלחה (וד"ש לקרמר).
שאלה להמטולוג הבית 612070
לפי ידעתי מדובר בדם שנשמר בהקפאה של כ -270 מעלות בחנקן נוזלי. הדרך היחידה להעביר את המנה למקום אחר היא באמצעות מיכל חנקן נוזלי מתאים, ועל ידי בעלי מקצוע שיודעים מה הם עושים. זו לא שקית חלב מהפריזר.
האפשרות הזו אינה מומלצת כיוון שכל פתיחה של המקפיא צריכה להיעשות בפיקוח. בנוסף, צריך למצוא מקום אחר השומר דגימות ביולוגיות בחנקן נוזלי, שיהיה מוכן לקבל את המנות לשמירה, ולדעתי הוא יצטרך בשביל זה מקפיא חנקן נוזלי נפרד כי המנות שיגיעו חשודות כמזוהמות כי אף אחד לא יודע מה עשו איתן.

האמת חייבת להיאמר - שמירת דם טבורי פרטי היא מסוכנת ובזבוז כסף ברוב המכריע של המקרים. אפשר לספור על יד אחת את המקרים בהם נעשה שימוש בדם טבורי מבנק פרטי לטובת הילד או משפחתו - בכל העולם - וזה נעשה בד"כ במסגרת הליכים נסיוניים ולא טיפול מקובל. המקרים שמתפרסמים זה לרוב מקרים בהם בנק פרטי שומר דם טבורי עבור משפחה כשיש כבר ילד אחד חולה - ואז זה לא חלק מהסטטיסטיקה - ששואפת לאפס. בקיצור - הסיכוי שמישהו יצטרך אי פעם את הדם הטבורי מביוקורד שואף לאפס (וזה לפני שאפשר לבדוק בכלל אם הדם שווה משהו).
שאלה להמטולוג הבית 612072
תודה על התגובה הרצינית. בתנאים כאלו, נראה שהלקוחות של בנק הדם הטבורי הם בעצם בני ערובה. שיהיה להם בהצלחה.
שאלה להמטולוג הבית 612082
הייתי מניח שהטמפרטורה היא 196- ולא 270-, לא שזה באמת משנה לדיון.
אולי שמירת דם טבורי היא בסיכוי מאד נמוך לשימוש, ועדיין אחוז ניכר ממכרי שילדו לאחרונה שלמו עבור השירות הנ"ל, ולא מעט - המחירים הם כ-‏7000 ש"ח, מה שהופך את זה להוצאה הכי גבוהה בתהליך הלידה.
שאלה להמטולוג הבית 612083
לעניין הטמפרטורה - יכול להיות. אני עורך דין, לא איש מעבדה.. אבל כמו שכתבת זה לא משנה את התוצאה הסופית - לא ניתן לבוא לקחת ונניח לשים את המנה בפריזר הבייתי.. אפילו לא בדיפ פריז.
שאלה להמטולוג הבית 612279
אני מאמין לך שעד כה נעשה שימוש מועט מאוד בדם טבורי, אבל זה לא אומר שהסיכוי לשימוש עתידי שואף לאפס. טענת הבנקים היא שיש סיכוי טוב שבעתיד יהיו טיפולים רבים שמבוססים עליו. אני לא יודע עד כמה הטענה הזו מבוססת (יש פה ביולוג?), וממילא זה נשמע לי כמו משהו שקשה לכמת ברצינות, שלא לדבר על לתמחר בכסף, אבל זו הטענה.
שאלה להמטולוג הבית 612292
לגמרי לא ביולוגית כידוע, אבל המקורות לתאים עם פוטנציאל ''טיפולי'', ודרכי ההפקה של תאים כאלה, רק מתרבים ומתגלים כל הזמן.
מיקי שחם 612060
והמנות יתקלקלו מפני שחם
מיקי שחם 612071
לייק :-)
איתנות פיננסית 612064
כמו כל חברה או עסק שלא מצליח להתקיים, גם הבנק הנ"ל נכשל כי (מחק את המיותר) ניהול כושל/שיווק לקוי/שוק רווי/אחר
המדינה באמצעות משרד הבריאות עושה את תפקידה נאמנה ודורשת סגירה או תיקון ליקויים כשהעסק אינו עומד בסטנדרטים שהיא קבעה.
כמו שלא מצופה מהמדינה שתפצה לקוחות על רהיטים שלא סופקו כי החברה לא הצליחה כלכלית, כך לא מצופה שהמדינה תציל דם טבורי.
"הבנק מסרב" נשמע כמו עוד שטות של בעל עסק שחושב שמגיע לו. יש דרכים לאכוף סירוב.
איתנות פיננסית 612065
''לפני מספר ימים הורה משרד הבריאות לבנק הדם הטבורי ''ביוקורד'' להפסיק את פעילותו... בנובמבר האחרון נכנסו לתוקף תקנות רישוי לבנקי דם טבורי. לקראת מועד זה ערך משרד הבריאות ביקורת בבנקים הפרטיים, וגילה ליקויים קשים...'' - העסק מצליח להתקיים, הוא לא נכשל עסקית, זו הממשלה שהחליטה לסגור אותו.

לדעתי ראוי היה שמשרד הבריאות יגלה ללקוחות את ממצאי הביקורת ויניח להם לשקול את צעדיהם ולשאת בעצמם בהוצאות אם יהיו כאלה. משרד הבריאות החליט לכפות את עצמו על הלקוחות ולהחליט במקומם. הסמכות הזו שמשרד הבריאות נטל לעצמו צריכה אולי להיות כרוכה גם באחריות להוצאות.
איתנות פיננסית 612067
טוב, בכתבה אחרת מצאתי: "עוד נחשף כי מצבם הכלכלי של שחם וביוקורד קשה, חשבון החברה מוגדר ברשם החברות "מוגבל חמור", והוגשו נגדה תביעות על ידי עובדים וספקים שלא קיבלו תשלום בשנים האחרונות, כולל סכסוך עם המעבדה שבה עובדו ונשמרו בעבר מנות הדם."
איתנות פיננסית 612069
עסק לא יכול ''להצליח להתקיים'' עסקית באמצעות כך שהוא נותן ללקוחותיו שירות לקוי ופגום ושאינו עומד בדרישות הרגולציה, ולמעשה מפר את החוק ומפר את החוזה עם הלקוחות, לכאורה.
אילו היה מדובר בעסק חי רווחי ומשתלם שמישהו אחר יכול להיכנס ולנהל כמו שצריך - היה נמצא לו קונה בדקה וחצי, אלא שברור כנראה שהכספים ששילמו לקוחות או שאינם מספיקים או שנעלמו למקום לא ידוע, ולכן הבנק לא עומד בדרישות הרגולציה,
ודינו להיסגר.

אגב, כשמנהלים עסק שמתחייב לשמור ולתחזק לא-חשוב-מה עבור לקוחות לטווח של עשרות בשנים, לא ניתן להסתמך למימון רק על תזרים המזומנים השוטף מלקוחות חדשים. לזה קוראים בכלכלית - הונאת פונזי, או פירמידה. על זה נאמר - לא עושים עסקים לטווח ארוך, בכסף לטווח קצר.
איתנות פיננסית 612073
תחילה חשבתי שעניין איתנותו הפיננסית של בנק הדם הטבורי היא עניין רגולטורי בלבד, למשל שהבנק אינו עומד בדרישה להון עצמי מסויים. רק אחר כך התברר לי כפי שהערתי בתגובה 612067 שהעסק כנראה באמת מתקשה לעמוד בהתחייבויותיו. אם העסק אכן לא מצליח להתקיים, אז אין מקום לוויכוח.

העניין שהטריד אותי הוא שדרישות הרגולציה נוספו לאחר שהעסק היה קיים וקשור כבר בחוזים עם לקוחות וספקים. חשבתי שהמודל העיסקי של הבנק מבוסס על שירות ברמה נמוכה והוצאות נמוכות; הבנק עומד בהתחייבויותיו בתנאים אלה; הבנק התמוטט בגלל שינוי כללי המשחק.

לטעמי לגיטימי לחלוטין להציע ללקוחות שירות גרוע בהנחה שהלקוחות יודעים תמורת מה הם משלמים מפני לא כל לקוח יכול להרשות לעצמו מחלקה ראשונה, ומפני שעסק חדש יכול להתבסס בנישה הנמוכה של השוק ואחר כך להתפתח ולהציע גם שירותי פרמיום.

לרגולציה יש יתרונות וחסרונות. היא מבטיחה שירות איכותי ובטוח יותר, אבל גם מדכאת תחרות וחדשנות ומגדילה ריכוזיות. בתחום "רגיש" כמו בנק דם טבורי, היא תוביל קרוב לוודאי ליחסי הון-שילטון קלאסיים: הממשלה תתפס כאחראית לאיכות השירות; לכן היא תהדק את הפיקוח שלה; העסקים יהפכו לזכיינים או קבלני ביצוע של הממשלה. אני מעדיף שמחירים יקבעו מה שהלקוחות מסוגלים ומוכנים לשלם ולא יהיו תוצאה של משא ומתן בין הגוף המפקח ובין העסקים בענף כאשר עיקר עניינו של המפקח לשמור על איתנותם של העסקים וכן גם על רווחיהם. אני לא סומך על הפיקוח של הרגולטור הממשלתי מפני שבסופו של דבר לא לו ובעיקר לא לשר הממונה יש אינטרס לחשוף פשלות שהן בתחום אחריותם. כמובן כל זה לפני שמגיעים לשחיתות ממש.

הייתי מעדיף רגולציה שמחייבת שקיפות עסקית ומשאיר את ההחלטה בידי הלקוחות.

כפי שכתבתי קודם, אם במקרה זה העסק באמת לא מתפקד וסגירתו אינה תוצאה של רגולציה, ביקורת זו אינה רלוונטית לעסק מסויים זה.
איתנות פיננסית 612084
בהקשר לעסק הספציפי של שימור דם טבורי פרטי (לאו דוקא ביוקורד) - הרגולציה מניחה לשוק לנהל תחרות מסויימת על איכות השירות ועל המחיר, אך דורשת מינימום מסוים של פיקוח מקצועי ורפואי בשל העובדה שהמנות הללו נועדו בסופו של דבר להיות (תיאורטית לפחות) מושתלות באנשים הכי חולים שיש, ולהיות סוג של תרופה.
אז בנק דם טבורי יכול לומר ללקוחותיו שהוא שומר את המנות לפחות זמן, או גם אם הן פחות איכותיות, אבל הוא צריך להבטיח שהמנות אינן מזוהמות, שהן מטופלות כיאות, ושאם יצטרכו אותן הן יהיו זמינות ושוות משהו. בזה הוא לא עמד. סוגיית האיתנות הפיננסית שלו (או היעדרה) היא אולי הסיבה לכך ואולי התוצאה של התנהלות קלוקלת - אבל החשוב יותר הוא איכות השירות שניתן, שבנושא כמו זה צריך להיות מינימום כלשהו שלא קשור להחלטת הלקוחות, שאין להם באמת כלים להבין במה מדובר. הרגולטור מגן על הלקוחות במצבים כאלה, של פערי ידע.
איתנות פיננסית 612201
יתכן שאתה צודק ואני דוגמטי מדי בהתנגדותי לרגולציה. האמת היא שאני לא ממש בטוח בכך, אבל מתחשק לי לסיים את השיחה במחווה של נדיבות.
איתנות פיננסית 612148
נניח שהבנק הזה מודיע ללקוחות אצל אחרים אתם מקבלים מינוס 200 מעלות, אצלי רק מינוס 150, זה אומר שאחת מכל 7 מנות תהיה לא ראויה לשימוש, עד כאן הכל בסדר, ומי שמסכים לעסקה זאת בעיה שלו. אבל יש כמה מקרים בעייתים, אם הבנק מבטיח מינוס 150 ומקיים מינוס 20, או לחילופין שהבנק אכן מקיים טמפרטורה של מינוס 150 אבל בטמפרטורה הזאת מדובר בברכה לבטלה כי בניגוד לטענת הבנק 9 מתוך 10 מנות יהיו לא ראויות לשימוש. בשני המקרים לכל הפחות, על משרד הבריאות לדרוש שהבנק לא יקבל מנות חדשות. והייתי אומר גם שיש פה מקום לפתיחת הליך פלילי.

נדמה לי שבמקור פשוט משרד הבריאות לא הטריח עצמו לברר מה קורה בנישה של הבנקים הטבוריים, מרגע שהתחיל לברר וגילה שבנק מסויים לא עומד בקריטריונים שמבטיחים את מתן השירות ללקוחות, הרי שעליו להתערב.
איתנות פיננסית 612202
ומה קרה לחוזים, לדיני חוזים ולתביעות אזרחיות? אבל לא משנה; ההמשך כמו בתגובה ל"עורך דין".
"עובדים לשעבר בביוקורד: מנות דם טבורי שכבו ימים ארוכים 612176
מחוץ למקפיא"

"בין השאר מספרים העובדים לשעבר כי בבנק הוקפאו מנות נגועות, מנות שלא עמדו בתקן נשמרו בכל זאת, נעשה שימוש חוזר בציוד חד-פעמי ונאספו מנות ללא צורך. ביוקורד: "סיפורי אלף לילה ולילה""

"עובדים לשעבר בביוקורד: מנות דם טבורי שכבו ימים ארוכים 613050
הכול טוב ויפה ,בשנת 2005 היו שני בנקים שנתנו שירותי איחסון דם תבורי, ביוקורד הציגה את הכי הרבה אישורים כולל ד"ר מפורסמים שלקחו אחריות על הנושא,בנוסף היה אישור לשתפ עם מעבדה בחול כח שהדם יהיה מפוצל.
כמו שאומרים הובטח הרים וגבהות.
כול הפרסומים היו בתוך בתי החולים כולל של המדינה (ושיתופי פעולה עם חברת הביטוח כלל)וכך שכולם היו מעורבים בחגיגה.
האם עשיתי טעות יתכן , אבל רכשתי שרות שבדקתי במיטב הבנתי ושאלתי הרבה שאלות נכונות בנושא תנאי האיחסום ומיקום האחסון.
אבל לצערי לא עזר הרבה הוים לאחר 7 שנים אני לא יודע מה קורה עם המנה איפה היא ? האם פיצלו אותה?
קיבלתי ביטוח ע"י חברת כלל. אם הנושא היה כול כך רקוב סימן שכולם ידעו וכולם חגגו לנו על הת....
לכן היום יש למצוא פתרון להמשך איחסון, תביעה אישית של כול נכסי מיקי (כולל חיפוש בעולם לאן נעלם הכסף) תביעה של הרופאים שחתמו והשתתפו בהצהרות ולאחר מכן הסירו אותם, תביעה של כול חברות הביטוח שהשתתפו בחגיגה והרוויחו מכול מנה,ותביעה של בתי החולים (והמדינה) על כך שאפשרו לעסק כזה לעבוד בתוך כתלי בתי החוליםובעזרת הרופאים.
כן נראה שאני תוקף את כולם , גם אני כנראה מטומטם- ולכן צריך להפעיל גם את נושא הגנת הצרכן להגן עלינו המטומטמים שרוצים לשמור על אופציה לעתיד (במיוחד עקב מחלות במשפחה)ומשלמים ממיטב כספם לנושא.

כרגע אנחנו מתאחדים ומגישים תביעות אפשר להתחבר לקבוצה בפייסבוק תחת השם נפגעי בנק החיים - ביוקורד.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים