אוקספם: העושר הקיצוני הוא הבעיה החברתית הגדולה ביותר העומדת בפני העולם 3552
דו"ח של התאחדות הארגונים החברתיים "אוקספם" מגדיר את "העושר הקיצוני" כבעיה החברתית הגדולה ביותר העומדת בפני העולם בשנת 2013

בדו"ח שפרסמה התאחדות הארגונים החברתיים אוקספם ב-‏18 בינואר היא הגדירה את הגידול בעושר הקיצוני ובחוסר השוויון העולמיים כ"מזיקים להתפתחות החברה האנושית." הדו"ח מצטט את הפורום העולמי לכלכלה שציין לאחרונה את האי־שוויון הכלכלי כאחת הסכנות העולמיות הגדולות ביותר העומדות בפני העולם בשנת 2013.

בעשור האחרון, טוענים באוקספם, התמקדה הפעילות החברתית־כלכלית רק בחציה האחד של משוואת האי־שוויון: סיום העוני הקיצוני. החצי שממנו התעלמו הוא העושר הקיצוני, מפני שהוא נתפס כלא רלוונטי לפתרון הבעיה. ההנחה היתה כי עושר הוא תנאי מקדים לצמיחה גורפת שמסייעת בסופו של דבר גם לעניים ביותר ומבססת את טובת הכלל.

אוקספם מצהירים: "אנחנו מאמינים שהפחתת האי־שוויון היא המפתח למאבק בעוני והבטחת עתיד יציב לכל אדם. בעולם שבו המשאבים מוגבלים, איננו יכולים לשים קץ לעוני אלא באמצעות הפחתת מהירה של האי־שוויון... וזו הסיבה שבשמה אנו קוראים למשימה גלובלית חדשה – מיגור העושר הקיצוני עד 2025, עצירת הגידול המסיבי באי־שוויון שמתרחש ברוב המדינות ב-‏20 השנים האחרונות, והשבתו לנתונים של שנת 1990."

בשלושים השנים האחרונות, טוען הדו"ח, האי־שוויון הכלכלי גדל בצורה דרמטית במדינות רבות. בארצות־הברית, לדוגמה, הרווחים של 1% מהאוכלוסייה הכפילו עצמם משנת 1980 מ-‏10% ל-‏20%. רווחיו של הפרומיל העליון גדלו פי 4. בסין, 10% מהאוכלוסייה מרוויחים כמעט 60% מההכנסה, בדומה לדרום אפריקה, המוגדרת "הארץ הבלתי־שוויונית בעולם, וביתר שאת מאז תום האפרטהייד." הדו"ח מציין כי ההכנסה של האחוזון העליון העולמי גדלה ב-‏60% בעשרים השנים האחרונות, כאשר המשבר הכלכלי האיץ את התהליך.

"אם הכסף היה מתחלק באופן שוויוני יותר באוכלוסייה אז הוא היה מקנה ליותר אנשים יותר כוח קנייה, שבתורו היה מגביר צמיחה ומקטין אי־שוויון. 100 המיליארדרים הגדולים הוסיפו 240$ מיליארד לעושרם הפרטי ב-‏2012, מספיק כסף כדי לפתור את בעיית העוני הגלובלי 4 פעמים."

"אם נולדת עני בחברה מאוד לא שוויונית, גדלה הסבירות שתסיים את חייך בעוני. ניידות חברתית צונחת משמעותית במדינות בהן האי־שוויון גדול יותר. כאשר אליטות עשירות מנצלות את כספן לקניית שירותים ייעודים להן, כגון חינוך פרטי או בריאות, פוחת העניין שלהן בשירותים ציבוריים או בתשלום מיסים שתומכים בשירותים אלה. ילדים לאותן משפחות גדלים בסבירות גבוהה להיות עשירים באותה מידה כמו הוריהם, אם לא יותר."

הפתרונות העיקריים המוצעים בסוף הדו"ח כאמצעים למאבק הם הקצאת שירותים ציבוריים בחינם, נגישות לחינוך איכותי לכל, ורגולציה של המיסים – בתוך זה הגבלת היחס של שכר העשירים ביותר לעומת העניים ביותר, והטלת מיסים גבוהים יותר על עשירים.


אוקספם היא התאחדות בין־לאומית שנוסדה באנגליה בשנת 1942 והיום מונה שבעה־עשר ארגונים הפועלים בשיתוף פעולה ביותר מ-‏90 מדינות, כחלק מתנועה עולמית למיגור העוני הקיצוני והבעיות החברתיות הנגזרות ממנו. ההתאחדות מצהירה על כוונתה להשפיע על בעלי הכוח והאמצעים כדי להבטיח שאנשים הלכודים במעגל העוני יוכלו לשפר את חייהם ולהיות מעורבים באופן פעיל בהחלטות החברתיות־כלכליות המשליכות על חייהם.



תודה לטלי קורל על הכנת התקציר

קישורים
דו"ח של אוקספם ל-‏2013
אוקספם
הפורום העולמי לכלכלה
כיצד אי־שוויון מזיק לחברות? הרצאה של רי'צרד וילקינסון ב-TED
טלי קורל
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  לא ברור מהו הקשר בין צמיחה לאי שוויון • אורי • 101 תגובות בפתיל
  זאת לא הבעיה חברתית הגדולה ביותר • easy • 55 תגובות בפתיל
  שיהיה בהצלחה • האייל הפלמוני
  מרתקת אותי הנטייה • שם(חובה) • 12 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים