אצל מי כדאי להישפט 3564
ניתוח כמותי: מיהם השופטים ובתי המשפט הנדיבים ביותר והקמצנים ביותר בתביעות נזקי גוף?
חברת המידע המשפטי "תקדין - קו מנחה" ערכה מחקר שהשווה פיצויים שנפסקו על נזקי גוף לפי שופטים ובתי משפט. התוצאות נסקרות ב-TheMarker.

בהשוואה בין מחוזות של בתי משפט השלום נמצא כי בתל־אביב סכום הפיצוי הממוצע הוא 257,000 שקלים, לעומת 121,000 שקלים בחיפה. בהשוואה בין שופטי שלום שמרכזים את רוב התביעות נמצא כי השופטת ה"נדיבה" ביותר לתובעים, זהבה אגי מתל־אביב, פסקה בממוצע 368,000 שקלים לתובע, לעומת 87,000 שקלים לתובע של השופט אהוד רקם מחיפה, הממוצע הנמוך ביותר. ההבדל נובע גם מכך שרקם פוסק אחוזי נכות קטנים יותר – 5.1% בממוצע, לעומת 14% בממוצע שפוסקת אגי – וגם מכך שבאחוזי נכות נתונים רקם פוסק כמחצית מסכום הפיצויים הממוצע שפוסקת אגי.

מקובל שגובה הפיצוי מושפע משכרו של התובע לפני הפגיעה, אך בהשוואה בין שני שופטים אלו התברר כי השכר הממוצע של התובעים היה כמעט זהה ביניהם.

בהשוואה מגדרית נמצא כי לגברים נפסק פיצוי ממוצע של 348,000 ש"ח לעומת 192,000 ש"ח לנשים. הבדל זה מוסבר חלקית בשכרם הגבוה יותר של גברים, וחלקית בשיעור הגבוה יותר מביניהם של עובדי עבודות פיזיות – אלו נפגעים קשה יותר. אכן, בהשוואה לפי מקצועות התובעים, הסכום הממוצע לפועל הוא 464,000 ש"ח לעומת 116,000 לבנקאי. חריג מבחינה זו הוא המקצוע שזכה בממוצע לפיצוי הגבוה ביותר (אם כי לדברי עורכי המחקר, המדגם כאן קטן) – 614,000 ש"ח לעורך דין.

כתבת TheMarker הילה רז מעריכה כי פרסום הנתונים האלו יגרום לתזזית בקרב עורכי הדין: אלו של התובעים ישאפו להישפט בפני השופטים ה"נדיבים", ואלו של הנתבעים (לרוב חברות ביטוח) ישאפו להישפט בפני ה"קמצנים". לכאורה עורכי הדין אינם קובעים את זהות השופט, אך הם יכולים להשפיע עליה באמצעות תזמון הגשת התביעה וכן באמצעות ניסיונות לפסול שופט.
קישורים
סקירה ב-TheMarker מאת הילה רז
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  זה מפליא מישהו? • נכון, זה אני. • 25 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים