פסק הלכה מקל על אשכנזים בדיני קטניות בפסח 3567
ארגון הרבנים "בית הלל" פרסם פסק הלכה המקל במעט על אשכנזים בנוגע לאכילת קטניות בפסח. על פי הפסק, לאשכנזים המתארחים בבית שאוכלים בו קטניות מותר לאכול תבשיל שבושל עם קטניות (למשל בשר עם אורז), לאחר שירחיקו ממנו את הקטניות.

"מנהג אשכנז מדורי דורות שלא לאכול קטניות בפסח, וחלילה לזלזל במנהגי ישראל", כותבים הרבנים. "על כן, אין לפרוץ גדר בעניין זה, ואף לצורך אחדות ישראל ולהרבות רעות בין המשפחות אין להתיר את המנהג. [אולם] נכון לנסות לצמצם את המפריד בין קהילות שונות. על כן, נראה שגם השומרים על מנהג זה יכולים, כאשר הם מתארחים, להקל בנושאים שבהם קיימות דעות מקלות בין המקפידים על מנהג הקטניות בפסח."

האיסור על אכילת קטניות נקבע במאה ה-‏13, מחשש שמא בתהליך היבוא והאריזה של קטניות יתערבבו בהם גרעיני דגנים. הספרדים לא קיבלו את האיסור הזה. בימינו, שבהם אין חשש לערבוב, שומרים אשכנזים על האיסור כמנהג אבות. בשנים האחרונות, כותב יאיר אטינגר ב"הארץ", קיים סחף של החמרה בדיני כשרות הפסח בכלל וקטניות בפרט. כך נפסק גם איסור על שמן לפתית (קנולה) ועל קינואה. ראש "בית הלל", הרב נויבירט, מציין כי אפילו על טונה במים ועל קוקה־קולה כתוב "כשר לאוכלי קטניות". אטניגר מספר על "מרד קטניות" שמתרחש בשולי המחנה החרדי.

ארגון "בית הלל" שואף להקל את המתח המתח בין החלקים השונים של הציבור היהודי בישראל, בין השאר על־ידי פסקי הלכה מקלים, תוך שהם עדיין מחויבים להלכה. במסגרת זו הם גם מקבלים בברכה "תלמידות חכמים". בפסק החדש הם מדגישים שקיימת מחלוקת (ומכאן שאפשר להקל) בנוגע ללפתית, קינואה, בוטנים ואף סויה.

ככל שניתן ללמוד מתגובות באתרים כיכר השבת וכיפה, הפסיקה מעוררת כעס בקרב דתיים רבים. הם מוחים על ההקלה שלדעתם נובעת מטעמי נוחות בלבד.
קישורים
פסק ההלכה
הארץ
ארגון "בית הלל"
כיכר השבת
כיפה
חומרות בכשרות לפסח - כתבה ב"הארץ" מאשתקד
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  אחד באפריל הקדים השנה? • ראובן • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • טווידלדי • 6 תגובות בפתיל
  יש לי בעיה עם הביטוי ''פסק הלכה'' • YossiN
  גם הרב אבינר פוסק כך, לכן אין בזה שום חידוש • אברהם • 4 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים