אל תקרא לי מיעוט 357
אפליית נשים - מבט סטטיסטי.

הדיון באפליית נשים הוא בראש סדר היום הציבורי. נשים דורשות שוויון, והסיבה ברורה - לכל אחד ואחת מגיעה הזכות להגשמה עצמית ולחופש. והנה, באופן תכוף אנו קוראים כתבות בעיתון, שומעים ברדיו ורואים בטלוויזיה על הצורך לשיפור במעמד האישה ובהקצאת משאבים נוספים לבעיית האפליה: האפליה בתחום העבודה, בסקטור הציבורי, בסקטור הפרטי ובחינוך. אך שאלה שטרם הועלתה היא האם הנשים מופלות לרעה?

החינוך הוא המפתח להצלחה בעידן המודרני; השכלתו של אדם קובעת את מעמדו החברתי ובמיוחד את מעמדו הפיננסי; ללא השכלה טובה לא ניתן למצוא עבודה טובה, ובדרך־כלל הלא־משכילים מוצאים עצמם בשולי החברה, משוללי כוח כלכלי, חברתי ופוליטי. אין לזלזל בכוחה של ההשכלה, וגם ארגוני הנשים מודעים לכך: אחת המטרות המוצהרות של התנועה לשחרור האישה היא הקניית השכלה לנשים. תדיר אנו שומעים על הצורך 'להפסיק את אפליית הנשים בחינוך הגבוה'.

אך עיון קצר בדו"חות הסטטיסטיים מראה שהנשים לא רק שאינן מופלות לרעה בתחום חשוב זה, אלא שמתקיימת אפליה לרעה דווקא כלפי הגברים.



(מתוך השנתון הסטטיסטי 2000 של הלמ"ס לוח 22.32a )

כפי שניתן לראות היטב, ככל שהשנים מתקדמות, הולך אחוז הנשים באוניברסיטאות וגדל. בשנת 89' 'התהפך' היחס, כלומר - יותר מחמישים אחוז מהסטודנטים היו נשים. מאז, ההפרש רק הלך וגדל, עד שכיום יש פער של שישים אחוז, שממשיך לגדול, לטובת הנשים.

השכלה זה כוח, כבר אמרנו? יותר ויותר נשים מקבלות תואר ראשון וזוכות בעבודות טובות יותר. אפליה? לא כאן. לעומת קצב הגידול המרשים בכמות בוגרות התואר הראשון, קצב הגידול בכמות האבסולוטית של מקבלי התארים מקרב הגברים הוא איטי מאד.

מה שמעניין הוא בחינת סוג התארים. הדעה הרווחת היא שהמחלקות הנחשבות באקדמיה (דהיינו - מחלקות המתמטיקה והמחשבים) מלאות בגברים, למעט אישה בודדת פה ושם. ברם, נתוני שנת 99' מראים ש-‏44.1 אחוז מכלל בוגרי התואר הראשון במדעי הטבע ובמתמטיקה הן נשים. מעט שונה מהתדמית המקובלת של הפקולטה למתמטיקה... אפליה? בטוח שלא במחלקות האלו - מספר הנשים צפוי רק לגדול (כפי שנוכיח בהמשך).

הרוב הגברי הברור נשמר רק במקום אחד: המחלקות לאדריכלות ולהנדסה, רק עשרים אחוזים מכלל המהנדסים הן נשים. במצב הכלכלי הקיים כיום, מהנדסים זוכים להטבות כלכליות גבוהות, אך מצב זה יכול להשתנות וכל אחד יכול לפרש את הנתון הזה כראות עיניו.

לאחר שראינו שלנשים יש עדיפות ברורה במוסדות להשכלה גבוהה, יתרון שרק הולך וגדל עם הזמן, נשאלת השאלה - למה? כדי לברר זאת, כדאי שנביט על דו"חות בתי־הספר התיכוניים.

כרטיס הכניסה לעולם ההשכלה הגבוהה היא תעודת הבגרות (אני מרשה לעצמי להתעלם מנתוני הפסיכומטרי, כיוון שנתונים על התפלגות המינים והציונים אינם זמינים, וכמו כן מדובר במבחן חיצוני שאינו תלוי במשתני מין). לפי הלמ"ס, מתוך הזכאים לתעודת בגרות, 55.6(!) אחוזים היו נשים, כך שהיתרון של הנשים על הגברים באקדמיה נובע כתוצאה מיתרון בקבלת תעודת הבגרות. בחינה לאורך זמן מראה שהיתרון, גם כאן, הולך וגדל.

ושוב, גם בבתי הספר, הסטיגמה המקובלת קובעת כי בנות טובות במקצועות הומניים ובנים במקצועות ריאליים. הנתונים, לעומת זאת, מראים שהמצב אינו כזה:



(מתוך השנתון הסטטיסטי 2000 של הלמ"ס לוח 22.25 )


כפי שקל לראות, בנות מצטיינות היטב במקצועות ההומניים, הרבה יותר מבנים, אך גם כשתעודת הבגרות מכילה מקצוע ריאלי אחד (ושני מקצועות הומניים) הן עולות על הבנים. כשתעודת הבגרות מכילה שני מקצועות ריאליים ומקצוע הומני אחד התמונה משתנה מעט לרעת הנשים, אך הן משפרות את מצבן בהרבה כאשר יש שני מקצועות ראשיים הומניים ושניים ריאליים.

לפי נתונים אלה, לא רק שתעודת הבגרות של הנשים אינה 'שווה' פחות משל הגברים - ברוב המקרים הן מצליחות במקצועות ריאליים יותר מאשר הגברים, להם אמור להיות, על פי הדעה הנפוצה, כשרון טבעי במקצועות הריאליים.

הטבלאות מדברות בבירור: אין אפליה, ואם יש, היא לרעת הגברים. הנשים הופכות להיות רוב באקדמיה. ישנם מקצועות שנושלו לחלוטין מגברים. גם בפקולטות 'גבריות' יש מספר עצום של נשים, ההולך וגדל. מספר הגברים המקבלים תעודת בגרות הולך וקטן בעוד זה של הנשים הולך וגדל.

שוב אנו נדרשים לשאלה - למה? מדוע דבר כזה קורה? ישנם מספר הסברים אפשריים לעניין זה. הסבר אחד הוא שנשים יותר פקחיות מגברים, יותר חכמות ויותר נכונות להשקיע. זהו הסבר אפשרי, שרוב הנשים ייקחו בשתי ידיים, אך אני אנסה, ברשותכם (וברשותכן) להציג תיאוריה שונה.



(מתוך השנתון הסטטיסטי 2000 של הלמ"ס לוח 22.28 )


מהטבלה ניתן לראות כי תהליך 'הפמיניזציה' של מערכת החינוך הושלם. כיום נדיר למצוא מורה זכר בבתי־הספר. כוח האדם האחראי על חינוך הדור הצעיר, מגיל הגן ועד סיום התיכון, הוא נשי בעיקרו. ללא ספק, רוב נשי מסיבי שכזה משנה גם את המערכת. אני מעז ואומר שמערכת החינוך היום מותאמת יותר לנשים, מכוח היות הנשים הגורם השולט במערכת ומכוון אותה. בהתאם לזאת, נשים מצליחות יותר במערכת החינוך. רוב הגברים הצעירים אינם מותאמים ואף אינם יכולים להצליח במערכת כזו, ולכן אנו רואים את הפערים הגדולים, שממשיכים לגדול מדי שנה לטובת הנשים ולרעת הגברים. קל לראות שה'היפוך' שחל באחוז הנשים הלומדות באוניברסיטאות התרחש כמעט במדויק עם הפיכת מערכת החינוך לנשית (דהיינו, כאשר יותר מחמישים אחוז מכוח ההוראה היו נשים). ככל שאחוז המורים הגברים קטן, כך קטן גם שיעור מקבלי הבגרויות הזכרים, דבר שמוביל לירידה במקבלי התואר הראשון.

אם המגמה תמשיך, גברים יהפכו להיות חזיון נדיר באוניברסיטאות ובאקדמיות, דבר שיוביל בהכרח לדחיקתם לשולי החברה. לפני שתתחילו לגחך - האם לפני חמישים שנה מישהו חשב שיהיה רוב מכריע לנשים באוניברסיטאות? בעולם של היום השכלה היא כוח. במערכת החינוך של היום, השכלה שייכת לנשים.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  נו באמת • שחר • 2 תגובות בפתיל
  זה נחמד, אבל.... • חיים לוינסון
  מצטערים, הפרופסור בחופשת לידה • LG
  אל תמעיט! • אסטרו-נעמי • 38 תגובות בפתיל
  סתם נתונים מעניינים לדיון • שלומית עזגד • 6 תגובות בפתיל
  יש אפליה • אסף שרעבי • 11 תגובות בפתיל
  לשלב ידיים! • ירדן ניר
  עובדות נכונות, פירוש שגוי • טל קר • 3 תגובות בפתיל
  עוד מאמץ קטן ודי • אדם קלין • 4 תגובות בפתיל
  כמה כמה אפשר.. • איש/ה • 13 תגובות בפתיל
  סטטיסטיקות • טריליאן • 8 תגובות בפתיל
  סטטיסטיקות • טריליאן
  יופי שאפשר להתכחש לאפלייה • witch • 8 תגובות בפתיל
  מסקנות חפוזות • ביבי קננגיסר • 10 תגובות בפתיל
  לטובת קוראים עתידיים • זהר לסטרי • 4 תגובות בפתיל
  מה הפלא • מתי • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים