חברות התעופה הישראליות שובתות במחאה על הסכם ''השמיים הפתוחים'' 3571
הממשלה אישרה הבוקר (א') את הסכם "השמיים הפתוחים", המסיר מגבלות על פעילות חברות תעופה ישראליות ואירופיות בטיסות לישראל וממנה. בתגובה לפגיעה הצפויה מן ההסכם לחברות הישראליות אל־על, ארקיע וישראייר, פתחו שלוש החברות בשביתה.

ההסכם, בין ישראל לאיחוד האירופי, מחליף הסכמים דו־צדדיים בין ישראל למדינות שונות באירופה. הוא מסיר בהדרגה מגבלות שונות המוטלות כיום – מספר הטיסות, תדירותן, ומספר חברות התעופה הפועלות. כתוצאה מכך צפויה להתגבר התחרות בין החברות, וצפויה ירידת מחירים ועלייה בנפח התנועה והתיירות הנכנסת.

חברות התעופה הישראליות צפויות להיפגע מהתחרות – ראשיהן מדברים על סכנה לקיומן. המצדדים בהסכם טוענים כי החברות צריכות פשוט להתייעל. אולם מנכ"ל אל־על אליעזר שקדי טוען כי מדובר בתחרות בידיים קשורות: ראשית, הוא טוען כי ההסכם מאפשר לחברות הזרות להגדיל את תדירות הטיסות לישראל, אך לא מחייב את הרשויות במדינות האחרות במהלך דומה כלפי החברות הישראליות, אלא מותיר זאת למשא ומתן עתידי בין החברות לבין הרשויות. שנית, חברות התעופה האירופיות מתאמות מחירים זו עם זו, ובישראל הממונה על ההגבלים העסקיים אוסר זאת. שלישית, משיקולי ביטחון נאסר על אל־על לטוס לטורקיה, למשל, אך חברות טורקיות יכולות לטוס לארץ.

שר התחבורה ישראל כץ, שדחף לחתימה על ההסכם, טוען כי בתקופה הארוכה של החתירה להסכם נעשו צעדים רבים להקל על החברות הישראליות – רק לאחרונה הוחלט להוסיף להן 5 מיליון שקלים בשנה לכיסוי הוצאות ביטחון. כמו כן, יותר לחברות הישראליות לשתף פעולה. לדבריו, "אני צופה הוזלה משמעותית של מחירי הטיסה לטובת כל אזרחי מדינת ישראל. ההסכם יאפשר להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל ויצור אלפי מקומות עבודה חדשים עבור ישראלים". הוא הוסיף: "אני מאמין ביכולתם של מנהלי חברות התעופה הישראליות להוביל את חברותיהן לשגשוג והצלחה גם במציאות של סביבה פתוחה ותחרותית המטיבה עם כלל המשק".

מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני הודיע הבוקר על הצטרפות למאבק חברות התעופה. הוא קורא לשרי האוצר והתחבורה להיכנס איתו למשא ומתן, ומאיים להשבית את נתב"ג כולו ביום שלישי.
קישורים
ynet - לקראת הרחבת השביתה: "שמיים פתוחים" אושר
הסכם "השמיים הפתוחים" - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • האלמוני המזוהה • 55 תגובות בפתיל
  אין הפרטה בלי שוק חופשי • דובי קננגיסר • 23 תגובות בפתיל
  ''יש ברפורמה מנצח אחד ושמו ישי דוידי'' • ברקת • 46 תגובות בפתיל
  לא הבנתי את הדוגמא הטורקית • יוסי

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים