טבק מגולגל בנייר עיתון 3631
האם העיתונות הישראלית תלויה בחברות הסיגריות?
שלוש כתבות של איתמר ב"ז ב"עין השביעית" דנות בקשר בין העיתונים המודפסים בישראל לבין חברות הסיגריות, שמרבות לפרסם בהם.

מאז 1994 אסור לפרסם מוצרי טבק בטלוויזיה, ברדיו ובקולנוע, אך העיתונות הכתובה הוחרגה מהחוק. לכן ממקדות חברות הטבק את מאמצי הפרסום שלהן בעיתונים, ופרסומות אלו הפכו למרכיב משמעותי בהכנסות העיתונים. על־פי מרכז המידע של הכנסת, היקף פרסום הטבק בעיתונים עלה מ-‏37 מיליון שקל ב-‏2007 ל-‏61 מיליון ב-‏2012. זאת על רקע ירידה בהיקף הפרסום הכולל בעיתונים, מ-‏1.5 מילארד שקל למיליארד, באותן שנים. רקע נוסף למגמה זו הוא עלייה עקבית במיסוי על סיגריות וירידה במספר המעשנים.

לאחרונה נידונה בכנסת הצעת חוק ממשלתית שתרחיב את האיסור לעיתונים. העיתונים נאבקים ביוזמה זו – בפרט "ידיעות אחרונות" ו"הארץ", ששלחו נציגים לדיון בועדת הכלכלה. העיתונים טוענים כי המצב הקיים משקף איזון נכון בין בריאות הציבור לבין האינטרס הציבורי בקיום עיתונות חופשית. עמוס שוקן, מו"ל הארץ, טען ל"עין השביעית" כי אנשים בגיל שבו מתחילים לעשן ממילא אינם קוראים עיתון יומי. מטרת הפרסום בעיתון, לדבריו, היא רק להעביר מעשנים ממותג אחד לאחר.

עמוס האוזנר, יו"ר המועצה למניעת עישון, טען בדיון כי האינטרס המשותף של העיתונים וחברות הטבק גורם לתת־סיקור ואף לסיקור מוטה של נזקי העישון. נציגי העיתונים מחו על הטענה הזו, והאוזנר טען כי יש לו עדויות של כתבים שאינו רוצה לחשוף. האוזנר ציין לטובה את ה"ניו יורק טיימס", "ג'רוזלם פוסט" ו"בשבע" שהחליטו לא לפרסם סיגריות.
קישורים
עד כמה תלויים העיתונים בחברות הטבק? (העין השביעית)
יסורי גמילה - על הדיון בועדת הכנסת (העין השביעית)
שאיפות משותפות - פעילות לוביסטים של העיתונים וחברות הטבק (העין השביעית)
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תקשורת"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • חובה
  מתאים ל''הארץ'' • . • 2 תגובות בפתיל
  6 אחוזים זאת תלות? • אייל סתם • 4 תגובות בפתיל
  וגם: מודעות על ירושות וכינוס נכסים • ענת, אלטנוילנד

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים