טבק מגולגל בנייר עיתון 3631
האם העיתונות הישראלית תלויה בחברות הסיגריות?
שלוש כתבות של איתמר ב"ז ב"עין השביעית" דנות בקשר בין העיתונים המודפסים בישראל לבין חברות הסיגריות, שמרבות לפרסם בהם.

מאז 1994 אסור לפרסם מוצרי טבק בטלוויזיה, ברדיו ובקולנוע, אך העיתונות הכתובה הוחרגה מהחוק. לכן ממקדות חברות הטבק את מאמצי הפרסום שלהן בעיתונים, ופרסומות אלו הפכו למרכיב משמעותי בהכנסות העיתונים. על־פי מרכז המידע של הכנסת, היקף פרסום הטבק בעיתונים עלה מ-‏37 מיליון שקל ב-‏2007 ל-‏61 מיליון ב-‏2012. זאת על רקע ירידה בהיקף הפרסום הכולל בעיתונים, מ-‏1.5 מילארד שקל למיליארד, באותן שנים. רקע נוסף למגמה זו הוא עלייה עקבית במיסוי על סיגריות וירידה במספר המעשנים.

לאחרונה נידונה בכנסת הצעת חוק ממשלתית שתרחיב את האיסור לעיתונים. העיתונים נאבקים ביוזמה זו – בפרט "ידיעות אחרונות" ו"הארץ", ששלחו נציגים לדיון בועדת הכלכלה. העיתונים טוענים כי המצב הקיים משקף איזון נכון בין בריאות הציבור לבין האינטרס הציבורי בקיום עיתונות חופשית. עמוס שוקן, מו"ל הארץ, טען ל"עין השביעית" כי אנשים בגיל שבו מתחילים לעשן ממילא אינם קוראים עיתון יומי. מטרת הפרסום בעיתון, לדבריו, היא רק להעביר מעשנים ממותג אחד לאחר.

עמוס האוזנר, יו"ר המועצה למניעת עישון, טען בדיון כי האינטרס המשותף של העיתונים וחברות הטבק גורם לתת־סיקור ואף לסיקור מוטה של נזקי העישון. נציגי העיתונים מחו על הטענה הזו, והאוזנר טען כי יש לו עדויות של כתבים שאינו רוצה לחשוף. האוזנר ציין לטובה את ה"ניו יורק טיימס", "ג'רוזלם פוסט" ו"בשבע" שהחליטו לא לפרסם סיגריות.
קישורים
עד כמה תלויים העיתונים בחברות הטבק? (העין השביעית)
יסורי גמילה - על הדיון בועדת הכנסת (העין השביעית)
שאיפות משותפות - פעילות לוביסטים של העיתונים וחברות הטבק (העין השביעית)
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תקשורת"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

625589
באופן שאינו מפתיע כלל, הדיון בכנסת לא מוזכר כלל בעיתונות עצמה. חור שחור של שתיקה.
מתאים ל''הארץ'' 625590
מה מתאים ל"הארץ"? 625591
למנוע מעיתונים אחרים לפרסם?
6 אחוזים זאת תלות? 625599
ברור שהעיתונים נלחמים על פרנסתם, ואין להם חשק שבזמנים קשים ייגזלו מהם עוד כמה שקלים. אבל אם בגלל שישה אחוזים מההכנסות מפרסום (לא כל ההכנסות!) הם מצנזרים כתבות, זאת בעיה גדולה בהרבה מעוד כמה אנשים שיתחילו לעשן.
6 אחוזים זאת תלות? 625658
לא ראיתי בידיעה ביסוס חזק להשערה שהם מצנזרים כתבות - ובכל מקרה, זה הרי מצחיק: עיתונים תפקידם לפרסם חדשות, ונזקים רפואיים מעישון זה ישנות. גם אם מתגלה איזה נזק חדש, זה כלב נשך אדם.

אבל גם לי מפריע שעיתון שנבנה על תדמית מכובדת מפרסם סיגריות, ומאכזב אותי שהמו"לים נכנסים לפינה הזו כשנראה שזה לא קריטי לשרידתם. אפילו אם אין נזק מעשי - אפילו אם הנימוק של שוקן נכון, והפרסומות בעיתון לא גורמות למעשנים חדשים - בתקופה שבה הסיגריות יוצאות בהדרגה מתחום הלגיטימציה, ושנראה שזה מביא לירידה בעישון, נראה לי לא נעים ולא מהוגן שעיתון יקבל מהם כסף, ויתרום לעיכוב הדה-לגיטימציה.
6 אחוזים זאת תלות? 625667
וזה שכל העיתונים פרסמו (ואולי עדיין מפרסמים, כבר הרבה זמן שלא קראתי עיתון מנייר, למעט the marker שלא מפרסם) מודעות של שירותי מין לא מאכזב אותך?
מצד שני, כיום זה עדיין לגיטימי לצרוך שירותי מין ורק הסיגריה שאחרי הפכה למוקצה.
6 אחוזים זאת תלות? 625799
''הארץ'' עצמו לא מפרסם כאלה, ונדמה לי שלא פרסם בכל חיי הבוגרים. מקומוני שוקן פרסמו פעם, ואני מאוד מקווה שהפסיקו. לא יודע על עיתונים אחרים. אני פחות כועס אם זה נעשה לפני עשור, אז היתה פחות מודעות לכך שמין בתשלום הוא, ברוב גורף של המקרים, ניצול פושע, ורעה חולה תרבותית. אני מנחש אפילו שהמו''לים יכלו לחשוב שבפרסום כזה הם מעצימים זונת עצמאיות. היום פרסום כזה אכן יאכזב אותי, יותר מפרסום סיגריות.
וגם: מודעות על ירושות וכינוס נכסים 626997
אתמול דיברו ברדיו (ב"יהיה בסדר" בגל"צ) על הנושא של פרסום מודעות על ירושות - שמסתבר שמקבל הירושה, או זה שרק רוצה לברר אם הוא מוזכר בה, צריך לשאת בהוצאות כבדות, שמרכיב הפרסום בעיתון הוא חלק מהן.

והם נתנו שם נתונים מספריים אגדיים כמה מרוויחים העיתונים מפרסום מודעות כאלה. - שמי שמשלם אותם בפועל זה הציבור (אלה שכינסו את נכסיהם או קרובי נפטרים).

ואמרו שהיה ניסיון לבטל את העניין הזה. שהוא חסר טעם. כי יותר סביר שאדם ייכנס לאתר האינטרנט של הרשות כדי לראות את הפרטים מאשר להתקל בו במקרה זרוק על כסא לידו באוטובוס. מי שקיבל את הזיכיון זה "ישראל היום", מישהו מופתע?

ושהלובי של המו"לים עצר את זה. זה מיליוני שקלים, שהולכים רק כדי לקנות נייר שהמו"לים אחרי זה ייבכו על מחירו ויסבירו שבגלל זה הם מפרסמים רק כתבות על פליטי ריאליטי, עם שגיאות דפוס. כי אין להם כסף לאכול, למו"לים המסכנים..

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים