לוחם שייטת תובע פיצויים מהמדינה בגלל שתמונתו על ה''מאווי מרמרה'' התפרסמה ברבים 3645
לוחם שייטת 13 (הקומנדו הימי) של צה"ל תובע ממשרד הביטחון חצי מיליון ש"ח, לאחר שתמונה שבה הוא צולם בפנים גלויות בעת ההשתלטות על הספינה "מאווי מרמרה" הופצה ברחבי העולם. לדברי הלוחם, הדבר מונע ממנו ללמוד ולבקר בחו"ל, מחשש שיהיה מטרה של ארגוני טרור, ושתוגש נגדו תלונה בבית הדין הבינלאומי בהאג.

הלוחם המדובר נתפס בידי פעילים פרו־פלסטיניים ששהו על ה"מאווי מרמרה" ונלקח לבטן הספינה. הוא צולם אז בידי הפעילים כשהוא חבול ושותת דם לאחר שהוכה על ידם, ותמונתו, שהתפרסמה בכלי תקשורת רבים בארץ ובחו"ל, הסבה מבוכה רבה לצה"ל.

משרד הביטחון ניסה לדחות את התביעה, משום שלדבריו, "אין זה ראוי או רצוי שהמדינה תהיה חשופה לתביעות מצד חיילים שהשתתפו בפעולה לגיטימית עליה החליטה הממשלה". אולם שופט בית המשפט המחוזי מרכז, יעקב שפסר, החליט כי בית המשפט ידון בתביעה. לדברי השופט שפסר, "גם אם במישור המנהלי קיימת מגמה שלא להתערב בפעילויות הצבא, הרי שבהחלט תינתן שפיטות רחבה יותר בהליכים אזרחיים־נזיקיים". פרקליטיו של הלוחם התובע אמרו: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט, אשר איפשר למרשנו לתבוע פיצוי בגין מלוא הנזקים שנגרמו לו, עקב מחדלה החמור של המדינה אשר הוביל לפרסום תמונותיו, כשהוא שותת דם על סיפון המרמרה. בית המשפט שלח מסר ברור כי לא ניתן להתעלם מהנזקים שנגרמו ללוחמים בעת שירותם הצבאי".
קישורים
בית המשפט אישר: חיילי חובה יכולים לתבוע את צה"ל - וואלה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

628210
"אין זה ראוי או רצוי שהמדינה תהיה חשופה לתביעות מצד חיילים שהשתתפו בפעולה לגיטימית עליה החליטה הממשלה"

נכי צה"ל, כאילו?

(אפשר לחשוש ממדרון חלקלק כאן, אבל לטעון עקרונית בנימוק הזה קצת מצחיק.)
628211
עוד מתוך הידיעה המקושרת: "במשרד הביטחון ביקשו לדחות את תביעתו על הסף שכן לטענתם, פיצויים ללוחמים ניתן במסגרת חוק הנכים".
ראוי או רצוי 628457
קצת מצחיק? לי יותר נראה כ"הרבה עצוב". המחשבה על הרמה השכלית של מי שכתב את המשפט הזה ומייצג את מדינת ישראל בבית המשפט, מדכאת למדי.
לעצם העניין, אני לא חושב שמדובר בעניין מגוחך וחסר חשיבות ולו משום שמדינת ישראל, כפי הרגיל בזמנים אלו, נקלעה שוב בזו הפעם למצב, שאין לו פתרון טוב מבחינתה. מצד אחד, אנשי יחידות העלית של צה"ל רשאים בהחלט לצפות ממי ששלח אותם ל"פעולות הלגיטימיות" לעשות הכל כדי למזער את המחיר האישי שעליהם לשלם בשל הפעולה. מצד שני, אם ממשלת ישראל תמלא את חובתה בעניין האישי הזה באופן המיטבי ותאפשר לחיילים האלו לעטות מסכות פנים, הדבר יגרום נזק קיבוצי גדול למדינה בכלל ובסופו של דבר גם לחיילים עצמם (בבחינת הודעה עצמית בחוסר הלגיטימיות של הפעולות האלו).
יכול להיות שהפיתרון כאן יכול להיות טכני: צריך לצייד את הלוחמים הללו בפעולות נגד אזרחים אלימים בקסדות ראש מן הסוג שלובשים יחידות משטרה לפיזור הפגנות. המסכות יספקו הגנה אישית לחיילים וגם יסוו את פניהם.
ראוי או רצוי 628461
בקיצור, פעילות של יחידות צבא נגד אזרחים -בעייתיות, במיוחד אם הן נעשות מחוץ לתחומי המדינה.
ראוי או רצוי 628468
בדוק בדחיפות את הרמה השכלית של רוב מדינות המערב, שלא מאפשרות תביעות מהסוג הנ''ל ואפילו במקרים בהם בישראל מותר לתבוע.

(לאחרונה יש שינוי בבריטניה, קולות הזעקה עצומים).
ראוי או רצוי 628472
אני לא מבין גדול בנושא תביעות של חיילים נגד המדינה ששלחה אותם, אבל נדמה שתביעות של ותיקי וייטנאם נגד ממשלת ארה''ב והפנטגון הן ממש לא חזון נפרץ ואפילו הובילו לאחת מן הפרשיות הידועות של ניקסון (פרשת מסמכי דניאל אלסברג).
בכל מקרה ההתיחסות שלי לא היתה לעצם התביעות עצמן אלא לניסוח האומלל של הפרקליטות.
מלכות דהאידנא מפעילה גיוס חובה וסנקציות פליליות כנגד המשתמטים מן הציבור שברובו אינו תומך בה ואולי גם לא במדיניותה ולעומת זאת מעניקה מיני פטורים שחרורים וקיצורים לציבור תומכיה. היא גם דואגת לטפל ולתגמל דוקא את אלו המתעקשים להמנע מגזירת גיוס החובה. מוטב לממשלה זו לכל הפחות לדבר בשפה רכה ובמילים יפות אל אותם פראיירים הנאלצים לשרת אותה ולא להתיחס אליהם כאל שכירי חרב המבקשים תוספות שכר.
ראוי או רצוי 628473
״חזון נפרץ״ = דבר נפוץ.

אתה טוען שהתביעות הללו נפוצות או לא?
ראוי או רצוי 628477
נכון טל''ח. לדעתי היו הרבה תביעות כאלו.
ראוי או רצוי 628479
לא זכור לי שפרשת מסמכי אלסברג קשורה לתביעה של ותיקי ויאטנאם. אם כבר זאת היתה חשיפת מסמכים סודיים שהראו שהממשל ידע שהמלחמה אבודה.

אבל, לפמי כמה ימים הגישו כמה ממשוחררי ויאטנאם ביחד עם ארגוני ותיקי ויאטנאם תביעה נגד ממשלת ארה"ב. טענתם היא שהם סבלו מהלמת (חידוש ממש מהיום להפרעת דחק פוסט טראומטית) אבל שיחרורם מהצבא היה בדרוג נמוך מ"שיחרור בכבוד". בכך הם לא יכלו לקבל שרותי רפואה ממנהל משוחררי הצבא, הטבות ברכישת השכלה או משכנתאות לדיור.

הם טוענים שמשוחררי המלחמות שאחרי 9/11 שסבלו מתופעות דומות שוחררו על סעיף רפואי. PTSD הוכר ע"י הצבא רק ב-‏1980.
ראוי או רצוי 628481
בגללך בדקתי בויקיפדיה את העניין.
דניאל אלסברג היה אמור להיות אחד מעדי התביעה של ותיקי וייטנאם בעניין האייג'נט אורנג' (חומר מנשיר וקוטל צמחים אשר שימש את צבא ארצות הברית בוייטנאם). בסופו של דבר התביעה יושבה מחוץ לבית המשפט. אלא שמתברר שהתביעות היו נגד החברות שייצרו את החומר ולא נגד ממשלת ארה"ב, כך שטוידלדי כנראה צודק ולא כל כך קל לתבוע את הממשל בעניינים כאלו. בכל אופן הנפגעים ותיקי וייטנאם ממשו את קובלנותיהם ע"י תביעות לפיצויים ובאמצעות פנייה לקונגרס ול-states. ציטוט:"המחלקה לענייני חיילים משוחררים פיצתה רק 486 נפגעים, אף על פי שקיבלה בקשות לפיצויים מ-‏39,419 חיילים שנחשפו לאייג'נט אורנג' בשירותם בווייטנאם".
ראוי או רצוי 628493
ועדיין, אין לזה שום קשר לפרשת מסמכי אלסברג, או מסמכי הפנטגון שארעה ב 1969, עשור או שנים לפני התביעות על אייג'נט אוראנג'.
ראוי או רצוי 628590
צודק. ערבבתי בין 2 מסמכי פנטגון בני 7000 עמודים שהתפרסמו ב-‏1971. המסמך שאלסברג הדליף לניו-יורק טיימס היה מחקר של משרד הביטחון על יחסי ארה"ב-וייטנאם, 1945-1967. מסמך פנטגון אחר שהתפרסם באותה שנה היה "Historical, logistical, political and technical aspects of the herbicide/defoliant program". בזמנו טענו וטראנים של צבא ארה"ב שהמסמך מגלה שצבא ארה"ב החזיק את החומר agent orange בבסיס אוירי באוקינווה. בשנה שעברה יצא מסמך אחר של הפנטגון שהכחיש את הטענה הזאת.
ראוי או רצוי 628502
יש מבדקי IQ למדינות? מגניב.
ראוי או רצוי 628503
זה במגירה ליד מבדקי מוסריות לצבאות של מדינות, לא?
ראוי או רצוי 628504
נראה לי שיותר קל לתת לצבא ציון במוסריות מאשר לחשב את האינטליגנציה של מדינה, ולו רק מפני שהראשון עוסק באספקט מצומצם יחסית לשני. אבל אם כבר מדברים על מוסריות של הצבא, קצת מצחיק לירות את החץ הזה דווקא במי שאמר שצה''ל אינו הצבא המוסרי ביותר בעולם (אם אכן אמר זאת כך) ולא במי שמעלה את הטענה ההפוכה השכם והערב.
ראוי או רצוי 628508
זו היתה תגובה קצת סרקסטית שמטרתה היתה אם כבר לתהות על אפשרות המדידה של הפרמטרים לעיל. אגב, אני דוקא תמה שנראה לך שמוסריות יותר קל למדוד מאשר IQ. הייתי אומר שלאדם הבודד הרבה יותר קל למדוד את השני - עם כל ההסתייגויות הידועות - ובאינדוקציה לקבוצה כלשהיא.
ראוי או רצוי 628512
''מוסריות של הצבא'' מתיחסת לאספקט יחסית צר של ''מוסריות'' בכלל, זה לא משהו שאתה מקבל ע''י מיצוע התכונות המוסריות הכלליות של החיילים. לדוגמא, כשמדברים על ''הצבא הכי מוסרי בלה-בלה'' לא מתכוונים לכך שכמות הגניבות של חיילים מעמיתיהם קטנה או שאלא נהוג לשקר בדיווחים וכד'.

אבל ברור לי שזאת היתה הערה צדדית, כפי שהיתה התשובה שלי עליה, ןאין טעם להיגרר כאן לפתיל ארוך שכולו הערות צדדיות.
628604
ריבונו של עולם, הרי זה האייל הקורא פה!
628341
לדעתי המאוד לא משפטית וההדיוטה, בדרך כלל, עם מספר קטן של חריגים כמו לשון הרע, קניין רוחני ועוד כמה, כדי לבקש פיצוי צריך להראות נזק, לא כך?
אם הוא יוכל להראות שהוא אכן ניזוק מחשיפת פניו אולי יש מקום לדיון בעניינו.
628343
אם הוא יצליח להוכיח נזק מחשיפת פניו, האם יוכל גם מפקד השייטת בזמן הפעולה (דרור פרידמן?) לתבוע את המדינה?
מערכת יקרה 634001
הצירוף ''בגלל ש...'' (מופיע בכותרת) נחשב ע''פ רוב לא תקין בעברית.

במחילה,
ק.טנוני
מערכת יקרה 634004
למה הצירוף אינו תקין? בעיני מי?
מערכת יקרה 634020

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים