איך להציל את הכביש מהבולענים? 3696
מזה כ-‏2 עשורים מאוים כביש 90 באזור עין גדי על־ידי בולענים שפוערים בו בורות. הבולענים נוצרים בעקבות ירידת מפלס המים בים המלח, וקריסת שכבות מלח.

במשך השנים הושקעו משאבים עצומים בתחזוקת הכביש בקטע זה, אך ללא תועלת ארוכת טווח. בפברואר האחרון התגלה בולען מתחת לכביש, והכביש נסגר מייד. במקומו הוכשר כביש עוקף דרך מטעי הקיבוץ, ממערב לתוואי כביש 90. הכביש העוקף חד־סטרי, מיועד למכוניות פרטיות בלבד, ובפסח נוצרו בו פקקי תנועה קשים.

בדו"ח שהזמינה חברת נתיבי ישראל מחברת הנדסה פרטית, הוצעו חמש חלופות (בסוגריים, עלות משוערת במיליוני שקלים):

  1. בניית הכביש מחדש תוך חיזוק מסיבי (100)
  2. הקמת גשר באורך קילומטר שיסודותיו ירדו אל מתחת לשכבת המלח (350)
  3. חפירת תעלה בעומק 80 מטר שבה יוחלף המלח ועליה יסלל הכביש. (635)
  4. הכשרת המעקף הזמני ככביש בין עירוני תקני (75)
  5. הסטת התוואי עוד מערבה, במנהרה שאורכה 5.5 קילומטר (580)

הבחירה במנהרה עבור הסטת הכביש מערבה נועדה למנוע פגיעה קשה בנוף ובחיות הבר שבשמורת הטבע.

החברה מחברת הדו"ח המליצה על החלופה הראשונה, אך לכך קמה התנגדות מצד קבוצת גיאולוגים, ביניהם חוקר הבולענים וחבר עין גדי אלי רז, ויוסי לנגוצקי שבעברו גילוי גז בים התיכון וויכוח מתוקשר עם משרד הביטחון על טכנולוגיות לזיהוי מנהרות ברצועת עזה. אלו טוענים כי אין ערובה שהפתרונות ההנדסיים של החיזוק יעבדו, וההסטה מערבה הכרחית. מתסמן שאכן חברת נתיבי ישראל מעדיפה חלופה מערבית, כאשר נשקלת גם חלופה על גשר. בינתיים מתקיימות עבודות להרחבת הכביש הזמני.

נמרוד הקר מעין גדי אמר לכתב "הארץ": "התסריט הפסימי הוא שהסיפור של ים המלח ייגמר. עד לפני חודשיים כל מי שנסע לאילת עבר פה. חלק עצרו וחלק לא, אבל כולם ידעו מה זה עין גדי. מה יקרה בעוד חמש שנים, האם אנשים יידעו מה זה עין גדי? לא יודע".
קישורים
כתבה ב"הארץ"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ים הקדם • צפריר כהן • 36 תגובות בפתיל
  להעלות מפלס הים שלשום, • אורח
  פתרון ממשמש • אפופידס • 10 תגובות בפתיל
  בפעם הבאה שנותנים לחברה פרטית למכור מים תחשבו פעמיים. • אזרח • 2 תגובות בפתיל
  פתרון מספר 5:לבטל את הכביש ולפנות את הקיבוץ הם מזיקים לסביבה • שכל ישר • 16 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים