עדויות לחלקיק ה'פנטה-קווארק' התגלו בניסוי במאיץ החלקיקים בצרן 3711
מדעני מאיץ החלקיקים הגדול LHC בצרן מדווחים על גילויו של חלקיק תת־אטומי חדש שלא נצפה עד כה, ומורכב מחמישה קווארקים. כתבה בהארץ מספרת על העדויות החדשות לקיום ה'פנטה־קווארק', כפי שהוא נקרא על ידי המדענים.

זה לא באמת נראה ככה.

אילוסטרציה לסידור אפשרי של הקווארקים בתוך הפנטה־קווארק
(צילום: © CERN / LHCb Collaboration)


בעוד חלקיקים המורכבים משלושה קווארקים – פרוטונים ונייטרונים למשל – נמצאים בגרעיניהם של כל האטומים המוכרים לנו, וחלקיקים המכילים שני קווארקים – כמו מזונים – התגלו לעשרותיהם בשנות החמישים והשישים של המאה ה-‏20, חלקיקים שמכילים ארבעה או חמישה קווארקים עדיין לא נצפו, על אף שקיומם נחזה על פי המודל הסטנדרטי של הפיזיקה כבר לפני עשרות שנים.

פרופסור מרק קרלינר מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב, שאף פרסם רק לפני חודשיים עם עמיתו מאמר החוזה תכונות של סוגי פנטה־קווארקים שונים, מספר כי "מה שנתגלה בניסוי הנוכחי זה מבנה שמכיל חמישה קווארקים: שני קווארקי u, קווארק אחד של d (כמו בפרוטון) ובנוסף עוד שני קווארקים: c ואנטי c". האותיות הנ"ל הן סימנים המבדילים בין סוגי הקווארקים השונים, כאשר c ,d ,u מסמנות "charm" ,"down" ,"up" בהתאמה. כדאי לציין כי אין קשר בין תכונות הקווארקים הללו לפירושים היומיומיים של השמות הנ"ל.

גם אם החלקיק החדש מהווה עוד חיזוק למודל הסטנדרטי ולא פריצת דרך בהבנתנו – או יותר נכון הבנתם של הפיזיקאים – את החוקים והכוחות הבסיסיים של עולמנו, נראה שהחשיבות שלו תהיה בשיפור ההבנה ויכולת המידול של המבנים הפנימיים של אותם חלקיקים הנתונים תחת השפעתו של הכוח הגרעיני החזק, ובעיקר הפרוטונים והנייטרונים שנמצאים בבסיסם של כל החומרים המוכרים לנו.



קישורים
ההכרזה הרשמית לעיתונות של אנשי ה-LHC בצרן.
המאמר המלא של עורכי הניסוי עם מאות כותבים כנהוג לאחרונה במקרים שכאלה.
יובל אחרי שהונח קיומו: נמצא חלקיק שיעזור להבין ממה העולם עשוי הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

המאמר 660211
כמה הערות מאוד לא מהותיות:

1. כותרת המאמר היא "מכתב". האם זה אומר שמדובר על פרסום לא רשמי?
2. הוא פורסם במדיום מקוון ומן הסתם כמעט כל קוראיו יקראו אותו כך. אבל עדיין העמוד השני הושאר ריק, מה שרומז על הכנה להדפסה דו־צדדית.
3. מבין הרשימה הארוכה של המחברים, אחד כבר הספיק להיפרד מהעולם עד זמן הפרסום, וזה מצוין בהערה להערה. ההערה הזו מופיעה עם הסמל שנראה קצת כמו צלב אבל ידוע גם כאובליסק או סכין (dagger). אני מנסה להבין למה בדיוק רמזו כאן.
4. המאמר פורסם ברישיון CC-BY-SA (גרסה 4.0). האם זה מקובל לפרסומים מצרן?
''לא מהותיות'' זה האנדרסטטייטמנט של השנה 660418
זו המקבילה האיילית ל"אני ראשוןןןןןן! (ל"ת)" הטוקבקיסטי.
''לא מהותיות'' זה האנדרסטטייטמנט של השנה 660421
אני מבין שאתה שני. תודה על ההערה.
המאמר 660442
letter מיועד לדיווח מהיר (אך רשמי) על ממצא חשוב במיוחד. לרוב הוא יהיה קצר יותר מ-article ויכיל פחות ניתוחים באשר להשלכות הממצא. כתב העת "Phys. Rev. Lett." מיועד לדיווחים מסוג זה.
במקרה דנן נראה שעקב חשיבות הממצא, אופיו הסטטיסטי של תהליך הגילוי, בנוסף לתגליות סרק קודמות של אותו החלקיק, הותרה החריגה הגדולה באורכו של המאמר (50 עמודים) לטובת סימוכין והסברים.
החוקר TILL MORITZ KARBACH נהרג השנה כאשר נפל מסלעים עליהם טיפס במסגרת תחביבו.
באשר לרישיון - אין לי מושג.

חשיבותו של הממצא שהתגלה הוא בכך שהוא מאשש עוד יותר את תיאוריית הכרומודינמיקה הקוונטית, התיאוריה המשמשת בחמישים השנים לחיזויים ותיאורם של כמעט כל סוגי החלקיקים הידועים לנו (מדובר ביותר ממאתיים מיני בריונים ומזונים).
למיטב הבנתי המצומצמת, קיומו של החלקיק/מצב החדש נחשב לתולדה אפשרית של הכרומודינמיקה הקוונטית, אך לא התחייב ממנה. כך שאם יימצא החלקיק היא תחוזק ואם לא - לא נורא.

ניתן לקרוא על כך עוד בבלוג של אריה מלמד-כץ כאן וכאן.
המאמר 660482
תיקון טעות: המאמר פורסם ברישיון CC-BY ולא CC-BY-SA.

אחד השינויים של גרסה 4.0 של משפחת רישיונות קריאטיב קומונז (לעומת גרסה 3.0 שקדמה לה) יש התייחסות רצינית יותר ל"זכויות על מאגרי מידע". עבור גוף שמפיק כמויות גדולות כל כך של מידע יכולה להיות לכך משמעות.
שאלה לפזיקאים 661432
מדוע חלקיקים משני קווארקים הם יציבים וחלקיקים מ-‏5 קווארקים לא? והאם יכולים להיות קיימים אטומים שבנויים מחלקיקי 5 קווארק?
שאלה לפזיקאים 661442
חלקיקים משני קווארקים (הקרויים מזונים [ויקיפדיה]) דווקא אינם יציבים, כמו שתוכל לראות בקישור.
דווקא אחיהם המכילים שלושה קווארקים, הקרויים בריונים‏1, מגלים יציבות מרשימה הרבה יותר, מה שמאפשר לנו מספיק זמן לשבת מול המחשב ולכתוב הודעות באייל.

מאחר וחמשה-קווארקים אינם יציבים כלל, הייתי מניח בסבירות גבוהה שזמן החיים הקצר שלהם לא מספיק כדי ללכוד אלקטרון וליצור עימו אטום. זה קשור גם לזה שעקב האנרגיה הנמוכה הרבה יותר של האלקטרונים באטום, שנגרמת על ידי הכח האלקטרומגנטי ולא הכח החזק, קבועי הזמן האופייניים‏2 של אינטראקציות כאלה ארוכים הרבה יותר משל החמשה-קווארקים.

1 ולכן לא כדאי להתעסק איתם, אפילו שהם בפתח ב-ב'.
2 בקרוב ראשון, יש יחס הפוך בין האנרגיה של מצב מסוים לבין קבוע הזמן האופייני לו. לכן תגובות כימיות שמערבות את הכח האלקטרו-מגנטי איטיות הרבה יותר מתגובות גרעיניות שמערבות את הכח החזק.
שאלה לפזיקאים 661444
לא מצאתי את הערך בויקי שלי. לעומת זאת, מזון_(חלקיק) [ויקיפדיה] אכן קיים שם.
שאלה לפזיקאים 661446
תודה על התיקון. התבלבלו לי הויקיפדיות האנגלית והעברית והקישורים בכלל, אז טוב שתיקנת את מיקומנו בשרשרת המזון.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים