עדויות לחלקיק ה'פנטה-קווארק' התגלו בניסוי במאיץ החלקיקים בצרן 3711
מדעני מאיץ החלקיקים הגדול LHC בצרן מדווחים על גילויו של חלקיק תת־אטומי חדש שלא נצפה עד כה, ומורכב מחמישה קווארקים. כתבה בהארץ מספרת על העדויות החדשות לקיום ה'פנטה־קווארק', כפי שהוא נקרא על ידי המדענים.

זה לא באמת נראה ככה.

אילוסטרציה לסידור אפשרי של הקווארקים בתוך הפנטה־קווארק
(צילום: © CERN / LHCb Collaboration)


בעוד חלקיקים המורכבים משלושה קווארקים – פרוטונים ונייטרונים למשל – נמצאים בגרעיניהם של כל האטומים המוכרים לנו, וחלקיקים המכילים שני קווארקים – כמו מזונים – התגלו לעשרותיהם בשנות החמישים והשישים של המאה ה-‏20, חלקיקים שמכילים ארבעה או חמישה קווארקים עדיין לא נצפו, על אף שקיומם נחזה על פי המודל הסטנדרטי של הפיזיקה כבר לפני עשרות שנים.

פרופסור מרק קרלינר מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב, שאף פרסם רק לפני חודשיים עם עמיתו מאמר החוזה תכונות של סוגי פנטה־קווארקים שונים, מספר כי "מה שנתגלה בניסוי הנוכחי זה מבנה שמכיל חמישה קווארקים: שני קווארקי u, קווארק אחד של d (כמו בפרוטון) ובנוסף עוד שני קווארקים: c ואנטי c". האותיות הנ"ל הן סימנים המבדילים בין סוגי הקווארקים השונים, כאשר c ,d ,u מסמנות "charm" ,"down" ,"up" בהתאמה. כדאי לציין כי אין קשר בין תכונות הקווארקים הללו לפירושים היומיומיים של השמות הנ"ל.

גם אם החלקיק החדש מהווה עוד חיזוק למודל הסטנדרטי ולא פריצת דרך בהבנתנו – או יותר נכון הבנתם של הפיזיקאים – את החוקים והכוחות הבסיסיים של עולמנו, נראה שהחשיבות שלו תהיה בשיפור ההבנה ויכולת המידול של המבנים הפנימיים של אותם חלקיקים הנתונים תחת השפעתו של הכוח הגרעיני החזק, ובעיקר הפרוטונים והנייטרונים שנמצאים בבסיסם של כל החומרים המוכרים לנו.



קישורים
ההכרזה הרשמית לעיתונות של אנשי ה-LHC בצרן.
המאמר המלא של עורכי הניסוי עם מאות כותבים כנהוג לאחרונה במקרים שכאלה.
יובל אחרי שהונח קיומו: נמצא חלקיק שיעזור להבין ממה העולם עשוי הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  המאמר • צפריר כהן • 5 תגובות בפתיל
  שאלה לפזיקאים • פ. ריץ • 4 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים