האם מותר להחפיץ את ראש ממשלת קנדה החדש והחתיך? 3724
בטורה השבועי "גברת מג'ונדרת", מנתחת צפי סער ב"הארץ" את הדיון בנוגע למראהו החיצוני של ג'סטין טרודו, ראש ממשלתה החדש והצעיר של קנדה. טרודו, לדברי סער, "נראה מעולה", ואף "הוכתר בתואר הנחשק (האמנם?) 'PILF – a Prime Minister I'd like to fuck' ". אולם, תוהה סער, "האם מותר להחפיץ אותו?".

סער מציינת כי מצד אחד, "אילו אשה יפת מראה וגזרה נבחרה לראשת ממשלה וזכתה לתיאורים כאלה, הטוויטר, שבער מתשוקה למראה טרודו, היה מתפוצץ לגמרי – ממחאה פמיניסטית". והיא מוסיפה: "ג'סטין טרודו עבד ופעל כדי להיבחר לראש ממשלה ויש לשפוט אותו לפי דעותיו, מעשיו והישגיו, כפי שהיינו רוצים שתישפט ראשת ממשלה. אנחנו הרי רוצות שוויון מגדרי, לא? פמיניזם הוא לשני הצדדים. ואם נשים יחפיצו גברים, אין סיכוי שגברים יפסיקו להחפיץ נשים."

אך מצד שני, כותבת סער, "החפצת גברים שונה מהחפצת נשים, מכמה סיבות: כשגבר מעיר לאשה על המראה שלה, מלותיו טעונות באלפי שנים של אפליה ואלימות מינית. אילו במשך ההיסטוריה היה שוויון בין גברים לנשים, אז ההתלהבות משריריו המסוקסים של טרודו היתה בת השוואה להערה על רגליים יפות של פוליטיקאית. אבל זה כידוע לא כך. יתרה מזאת: אשה שהולכת ברחוב, למשל, נתונה תמיד, במידות משתנות, לסכנה, לפחות של הטרדה מצד גבר. וכשגבר צועק לבחורה ברחוב, 'איזה תחת, מה הייתי עושה לך' – זה סוג של איום: הכוח הפיזי העדיף של גברים, על פי רוב, עשוי לאפשר להם לעשות זאת בפועל. ההפך אינו נכון בדרך כלל."

לסיכום דבריה היא כותבת: "נראה שצריך להבדיל בין שני דברים – אין רע, ואף להפך, בהתרשמות ממראה של מישהו או מישהי ובתחושת משיכה אליהןם. יש מי שמעדיפים שלמראה המלבב יתלוו גם תכונות אחרות, אינטליגנציה והומור נגיד, יש מי שלא, איש אשה והעדפותיהםן. הטענה הפמיניסטית היא שיחס גברי לנשים לא פעם מפשיט אותן, תרתי משמע, מאנושיותן. למעשה, לא רק שמשיכה והחפצה אינן זהות, אלא אפשר אף לראות בהן ניגוד – משיכה לאדם עשויה להוביל, ברצות שני הצדדים, למפגש אנושי נהדר; התייחסות לאדם כאל חפץ היא עקרה, מנוכרת, חד־צדדית, אל־אנושית."
קישורים
פמיניסטיות קובעות: מותר לחפצן גברים חתיכים - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  קשקוש ניאו-פמיניסטי • חזי • 19 תגובות בפתיל
  ''מלותיו טעונות באלפי שנים של אפליה ואלימות מינית'' • ברקת • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • נמר טמילי
  בדיחה אמריקאית • דב אנשלוביץ
  ללא כותרת • נדב
  ללא כותרת • פמינאצית
  חברבורה ואחיותיה • נמר טמילי
  ללא כותרת • אריק • 67 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • מאיה
  קשה, קשה • אריק • 2 תגובות בפתיל
  החפצה זו קלישאה מגעילה שפמיניסטיות המציאו • אביר הקרנפים
  ללא כותרת • מאור ציון
  ללא כותרת • מאיה
  חפצים בהגדרה • צפריר כהן • 19 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אריק
  ללא כותרת • ברקת
  ללא כותרת • ברקת • 6 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • הפונז
  ללא כותרת • ברקת
  ללא כותרת • אביר הקרנפים • 37 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • מאור ציון • 4 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • הפונז
  ללא כותרת • ברקת
  ללא כותרת • הפונז
  ללא כותרת • ברקת
  ללא כותרת • הפונז
  ללא כותרת • ברקת
  ללא כותרת • הפונז • 4 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • נדב
  ללא כותרת • ברקת
  ללא כותרת • נדב
  ללא כותרת • ברקת
  ללא כותרת • נדב
  ללא כותרת • ברקת
  ללא כותרת • ברקת
  ללא כותרת • נדב
  ללא כותרת • הפונז
  ללא כותרת • נמר טמילי
  ללא כותרת • אישקש
  ללא כותרת • אביר הקרנפים
  ללא כותרת • אריק
  ללא כותרת • אביר הקרנפים
  ללא כותרת • אריק
  ללא כותרת • אביר הקרנפים
  ללא כותרת • אריק
  ללא כותרת • אביר הקרנפים
  ללא כותרת • נמר טמילי • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אריק
  ללא כותרת • אביר הקרנפים
  ללא כותרת • אריק
  ללא כותרת • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • צפריר כהן
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • אריק
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • אביר הקרנפים • 11 תגובות בפתיל
  אמת פנימית • אריק
  אמת פנימית • מלאכי • 3 תגובות בפתיל
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • אריק
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • אריק
  אמת פנימית • הפונז • 3 תגובות בפתיל
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • אריק
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • אריק
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • אריק
  אמת פנימית • הפונז • 3 תגובות בפתיל
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • אריק
  אמת פנימית • אישקש
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • אריק
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • אריק
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • ירדן ניר-בוכבינדר
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • הפונז
  אמת פנימית • אביר הקרנפים
  אמת פנימית • הפונז
  אמת פנימית • מאיה • 3 תגובות בפתיל
  אמת פנימית • צפריר כהן
  אמת פנימית • הפונז
  אמת פנימית • אריק • 5 תגובות בפתיל
  אמת פנימית • מאור ציון
  אמת פנימית • שוטה הכפר הגלובלי
  אמת פנימית • הפונז
  אמת פנימית • מלאכי
  אמת פנימית • היא
  אמת פנימית • מלאכי
  אמת פנימית • היא
  אמת פנימית • תשע נשמות
  אמת פנימית • היא
  אמת פנימית • אריק
  אמת פנימית • הפונז
אמת פנימית 671632
שמע, ישראל- ה' אלהינו ה' אחאאאד!

אבל כיוון ש"צלם" מתייחס למהות‏1, המלה "מצלמה" מייחסת יותר מדי יכולת למכשיר. יותר נכון היה לומר "מדמתה".

_____
1 מו"נ א' פ"א
  אמת פנימית • שוטה הכפר הגלובלי • 3 תגובות בפתיל
בצלם 760538
לאחרונה ראיתי בפתיח אחד הפרקים של כאן 11 - 'חילוניות' את הפסוק בבראשית 'בצלם אלוהים'. זכרתי את מסתו של אלטמן בנושא ולהלן על קצה קרן האייל.

כו'- וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ כז'- וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם.

1. התרגום הירושלמי מפרש את המונח בצלם כ'דמות' או 'דמו' שזה האחרון יותר מזכיר את imitatio dei כלומר (Imitation_of_God [Wikipedia]) - חיקוי האלוהים.

2.הנוסח היווני של סימאכוס מכת האביונים לפסוק כז' הוא 'ויברא אלוהים את האדם בצלם עליון, זקוף ברא אותו'.

4. אברהם גייגר [ויקיפדיה] שעסק בנושא עוד לפני 150 שנה גורס כי תרגום אונקלוס מפריד בין 'בצלם' ל 'אלוהים' בפסוק כז' ומפרשן אותו כ 'בצלם מיוחד אלוהים ברא אותו'. התרגום האונקולוסי מתרגם את אלוהים בפסוק כאלוהים ובכל מעתיק ולא מפרשן כמו שהוא תמיד מתרגם את 'אלוהים' כ- יְיָ ומכאן ש 'אלוהים' בפסוק כז' : ' בצלם אלוהים ברא ' הוא מילת הפרדה בין ה'צלם' לבין ה'ברא'.

5. תרגום השבעים לבראשית כו' - kai eipen ho Theos poiesomen anthropon kat' eikona hemtereran,kai kata' homoiosin פותח על ידי פילון האלכסנדרוני [ויקיפדיה], שראה במונח eikon - כצלם האידאות של אפלטון, אלא שהאידאות (או הלוגוס שמייצג את כל האידאות) הם צלם האלוהים ומכאן שהעולם שנתפס על פי חושינו הוא תפיסת צלם של הצלם. באם כך - הרי שהאדם נברא בצלם של הצלם. לשיטתו של פילון היו שתי בריאות לאדם האדם השמימי והאדם הארצי. השמימי הוא בריאת הצלם הראשוני, הארצי - אדם הראשון - הוא כבר צילום של צילום. עותק של עותק.

פרשנותו זו של פילון לא אומצה על ידי חז"ל, אבל מוטיב כבוד האדם כן קיבל ביטוי והמשנה למעשה מדלגת על התיאולוגיה ודורשת הלכה למעשה וזה בא לידי ביטוי בכך שאסור לו לאדם להיות רווק ולא להביא ילדים לעולם שכן כך הוא ממעט מ-הצלם האלוהי על הארץ, איסור הלנת המת כולל הרוגי מלכות וזאת כדי לא לבייש את צלם האלוהים, וכן בהתאם לאמור במשנה במסכת סנהדרין ד' ה' בנאום אזהרת עדים המעידים בדיני נפשות.

מסתו של אלטמן מסתיימת בשאלה : איזו משמעות מקבל הביטוי ' צלם אלוהים' ביהדות המודרנית והאם יש לו עוד תפקיד חוץ מהדגשת כבוד האדם?
בצלם 760539
תיקון לקישור - תרגום ירושלמי - תרגום התורה המיוחס ליונתן [ויקיפדיה]
בצלם 760552
בעיני מצא חן הפירוש של הרמב״ם במורה נבוכים פרק א'.
אצל הרמב״ם צלם הוא המהות היסודית של דבר‏1.
"בגלל העניין הזה, דהיינו, בגלל השׂכל האלוהי הדבק בו, נאמר על האדם שהוא בצלם אלהים ובדמותו".
_____
1"... ואִילו צלם נקראת הצורה הטבעית, דהיינו, העניין העושה את הדבר לעצם ולמה שהוא. וזאת אמיתתו באשר הוא הנמצא ההוא. אותו עניין באדם הוא אשר בו מתהווה ההשׂגה האנושית. בשל ההשׂגה השׂכלית הזאת נאמר עליו: בצלם אלהים ברא אֹתו"
בצלם 760557
ריח אפלטוניסטי עולה באפי, וזה משונה כי אני תתרן.
בצלם 760576
הרמב''ם, במיוחד ב''מורה נבוכים'', אכן צידד באפלטון בכמה נושאים.
בצלם 760617
אם כך כל הפילוסופיה היהודית אינה אלא הערת שוליים לרמב''ם.
בצלם 760645
הרמב"ם אכן היה פילוסוף בקליבר רציני לזמנו, אבל הפילוסופיה שלו אינה קאנונית ביהדות. הוא היה מאוד שכלתן, כמעט קארטזי, ואפשר גם למצוא דמיון לקאנט. ב"מורה נבוכים", חוץ מהקשקושים על גלגלים פרה קופרניקאים, מלאכים וכו' יש דיונים מעניינים. לדוגמה דיון מעניין על קדמות העולם שלא לוקח כנתון שהעולם נברא לפני 5000 שנה (מתחיל מחלק ב' פרק י"ג).
בצלם 760652
1. מאוד מוזר בעיני הדד-ליין שהאורתוקדסיה החרדית אימצה בעניין ה-‏6,000 שנה, שכן ארורים הם מחשבי הקצים וזה הרי אוטוטו במונחים היסטורים, ומה אז?‏1 שוב פעם יהיו משברים בנוסח שבתאי צבי? מכל מקום כמדומני שראיתי פעם בזוהר שאלוהים היה בורא עולמות ומחריבן. גרסה מוקדמת של 'אלוהים משחק בקוביות'.
2. אני חייב לך תשובה מפורטת על גישת הרמב"ם בעניין של 'בצלם אלוהים'. וכן, הרמב"ם היה קליבר רציני בזמנו ובעיקר בגלל 'זמנו' וחוסר האפשרות שלו להתבטא חופשי ולכתוב מה שהוא רוצה - ובמיוחד כשהכותב נמצא במצב תמידי של רדיפה - ויש לקרוא אותו בעיון, כי את מה שהוא לא יכל לכתוב, הוא כן כתב אבל בצורה מיוחדת. את הרמב"ם יש לקרוא רק לאחר שאתה נכנס למנהרת הזמן ומנסה להכנס לנעלי התקופה. ‏2
----------------
1 השמאל יחזור לשלטון בוודאות בנסיבות אלו.
2 רדיפה ואומנות הכתיבה - Persecution_and_the_Art_of_Writing - [Wikipedia] ליאו שטראוס.
בצלם 760656
בצלם 760881
1. לשיטתו של פילון האלכסנדרוני [ויקיפדיה] [A] התרחשו שתי בריאות של האדם ;
א. האדם השמיימי זה שמתואר בפרק א' לבראשית: הוא האידיאה, החותם, המושכל - noetos, הלוגוס, הבלתי גשמי, לא זכר ולא נקבה, בלתי ניתן לכיליון.
ב. האדם הארצי שמתואר בפרק ב' לבראשית: הוא האדם הנתפס על-ידי החושים כדמותו של הסוג המושכל, הוא הנברא מהחומר. הוא הצלם של הצלם המקורי.

המונח 'חותם' כמונח נרדף למונח 'צלם', מופיע אצל פילון בכמה מקומות. החותם הוא הלוגוס, 'חותם היקום', 'החותם הראשון', הוא - 'הצורה שאלוהים טבע על הנשמה כמו מטבע חתום'. המוטיבים הללו אצל פילון : חותם ומטבע, מופיעים במשנה בסנהדרין ד' ה' בנאום העדים המעידים בדיני נפשות ‏1. חז"ל בתקופת התנאים שאלו את המוטיב של פילון שהוא שאב אותם בהתאם למוטיבים אפלטוניים שהם עצמם היו נטולי זיקה למעשה בריאת האדם והמונח 'צלם אלוהים' ופותחו על ידם לצורה מעשית ‏2 ולא רק כרעיון תאולוגי.

2. אמנם חז"ל לא אימצו את הרעיונות האפלטוניים - הגם שהשתמשו בו לפרשנויות ופרקטיקות אחרות - וביטלו את הלוגוס כפי שפילון פירש, אבל 'הפילוסופיה היהודית' בתקופת ימי הביניים (הגם שפוסעת היא לרוב בשביל האפלטונים) התעלמה מהביטול של חז"ל והמירה אותו בהיפוסטזה של פלוטינוס או בשכל הפועל של אריסטו, וכך באה לידי ביטוי שיטתו של הרמב"ם : הואיל ואלוהים הוא המקור שממנו נאצל השכל (נאופלאטוניזם), והואיל והאל הוא השכל העילאי (אריסטוטליות), הרי שמכאן קבעו כתבי הקודש שמהותו של האדם הינו השכל שלו, שנברא בצלם אלוהים ודמותו. זאת הפרשנות של הרמב"ם לפסוק המקראי 'בצלם אלוהים' ופרשנות זאת נתקבלה כמוסכמה של הפילוסופיה היהודית.

----------
[A] De opificio mundi
1 'וּלְהַגִּיד גְּדֻלָּתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁאָדָם טוֹבֵעַ כַּמָּה מַטְבֵּעוֹת בְּחוֹתָם אֶחָד, וְכֻלָּן דּוֹמִין זֶה לָזֶה; וּמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא – טָבַע כָּל אָדָם בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן, וְאֵין אֶחָד מֵהֶן דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ. לְפִיכָךְ כָּל אֶחָד וְאֶחָד חַיָּב לוֹמַר: בִּשְׁבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם.' (סנהדרין ד' ה')‏3. יש לציין גם את פרשנות רש"י לבראשית כז' לעניין ת מלאכת ההטבעה - 'בדפוס העשוי לו', 'נעשה בחותם כמטבע'.
2 כאן אלטמן מציין את החידוש במחשבת חז"ל בהדגשת השוני בין בני האדם ובהעלאת הערך של היחיד כדגם יחיד ומיוחד במינו של האנושות.
בצלם 760898
עוד הערת שוליים לאפלטון.
בצלם 760899
נכונה היא טענתך שכל הפילוסופיה היהודית היא הערת שוליים לרמב״ם וממנה לאפלטון.
בצלם 760907
אני בטוח ש"הערת שוליים לאפלטון" מוכר לקוראי האתר.
בצלם 760911
בזיקה למונח האנגלי - חסר רק הפילוסוף שיאמר שהוא עומד על הערות רגליים של ענקים לפניו.
בצלם 760558
ואותי משעשעת מכל המגלומניה האינסופית של מי שהמציא אלוהים כל-יכול, ואז העיד על עצמו שהוא-הוא נברא בצלם של אותו אלוהים.
בצלם 760566
האנתרופוצנטריות קדמה לתורה.
  אמת פנימית • מאור ציון • 3 תגובות בפתיל
  אמת פנימית • היא • 2 תגובות בפתיל
  אמת פנימית • הפונז • 50 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ברקת • 2 תגובות בפתיל
  בעיית נראות • צפריר כהן • 14 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • נדב
  ללא כותרת • אביר הקרנפים
  ללא כותרת • מאיה
  ללא כותרת • אביר הקרנפים
  ללא כותרת • נדב • 36 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אביר הקרנפים • 8 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • נדב • 2 תגובות בפתיל
  כאן בצד זה כל הזמן הולך ומחריף • אריק • 22 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • הפונז • 4 תגובות בפתיל
  נשים אכלו בוסר ושיני גברים תקהינה • אביר הקרנפים • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • העלמה עפרונית • 2 תגובות בפתיל
  אוי! ההחפצה! • אביר הקרנפים • 346 תגובות בפתיל
  חשבת שגברים מכים נשים? חשוב שנית. • אביר הקרנפים
  כן • גרשון
  רדיפת גברים - הסאגה נמשכת. • אביר הקרנפים • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים