צה''ל יסגור את הפנימיות הצבאיות 3727
משה "בוגי" יעלון, שר הביטחון, אישר אתמול (ב') את המלצת צה"ל, והורה לסגור את שתי הפנימיות הצבאיות הפועלות כיום, בחיפה ובאור עציון.

לדברי יעלון, "המשך החזקת הפנימיות והמספר הזעיר של בוגריה מדי שנה מתייתר, בוודאי נוכח האילוצים התקציביים בפניהם עומדים מערכת הביטחון וצה"ל". הוא הוסיף ואמר: "אני סבור שאין צורך שכבר בגיל 15-14 נערים ילבשו מדים ויהיו חלק ממסגרת שהיא צבאית במהותה. זה מוקדם מדי. לפנימיות הצבאיות יש חלק מרכזי בהיסטוריה של צה"ל, וזו העת להודות למפקדים, למורים, למדריכים ולכל מי שהיה חלק במפעל המיוחד והערכי הזה ... לא נשכח לרגע את המסורת המפוארת ואת התרומה החינוכית והערכית הגדולה לאורך השנים".

בישראל פועלות כיום כמה עשרות מכינות קדם צבאיות, שמטרתן המוצהרת היא "הכנת החניכים לשירות מלא בצבא הגנה לישראל וחינוך למעורבות חברתית ואזרחית". לדברי קצין בכיר בצה"ל, כיום "אין בעיה של חתימה לקצונה ואין בעיה של יציאה לפיקוד. השורות מלאות".

בין בוגרי הפנימיות הצבאיות נמנים שני רמטכ"לים – אמנון ליפקין שחק וגבי אשכנזי – ומספר רב של אלופים וקצינים בכירים אחרים. האלוף במיל. עמרם מצנע, בוגר הפנימייה הצבאית בחיפה, אמר: "המהלך מאוד עצוב כי זו לא עוד יחידה צבאית שאפשר לסגור היום ולפתוח מחדש בעוד שנה ... הרעיון והמסר של פנימייה כזו הם הרבה מעבר למה ששווה לאבד למען חיסכון, בגלל שנה רעה או שתיים." מצנע הוסיף: "מדובר על 50-40 בוגרים מדי שנה, שחותמים קבע לשלוש שנים וכולם מגיעים למנהיגות ולפיקוד. זה לא דבר שהולך ברגל. במקביל זה נותן פתח לצעירים ולצעירות מהפריפריה הישראלית – שלא תמיד יש להם את האפשרויות – להגיע למקום שממנו אפילו השמים הם לא הגבול ... זו כניעה לא ראויה, אפילו בזמן של קיצוצים, ופגיעה מהותית בפיתוח המנהיגות הצבאית".
קישורים
עכשיו זה רשמי: צה"ל סוגר את שתי הפנימיות - ynet
צה"ל החליט לסגור את הפנימיות הצבאיות: "אין צורך במפעל הזה" - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ההפך בוגי 669251
למה שר הביטחון עושה מהלך שמקשה על הפיכת צה"ל לצבא קבע?

*שאל בתמימות מעושה*
ההפך בוגי 669277
איך המהלך הזה סותר הגעה לצבא המבוסס על קבע בלבד?
ההפך בוגי 669406
פנימיה צבאית = בית ספר מקצועי לקצינים
ההפך בוגי 669428
נו, אז במקום שנערים בני 15 יחליטו שהם הולכים להיות קצינים, בני 18 יחליטו שהם הולכים להיות חיילים, ומתוכם חלק יקודמו להיות קצינים.
ההפך בוגי 669434
כמו רופאים ועורכי דין שמתחילים כסניטרים וקלדניות וחלקם מקודמים למנתחים ושופטים?

את חושבת שהשיטה שמשתמשים בה עכשיו מספיק טובה גם לצבא קבע כי הפרה שלנו היא פרה ציונית?

ובלי קשר באיזה גיל אנשים יתחילו את ההכשרה שלהם בכל מקרה יהיה צורך בבית ספר מקצועי
כלומר יהיה צורך לפתוח מוסדות דומים לאלו שסוגרים עכשיו
ההפך בוגי 669466
אח זה מקצוע שונה מרופא‏1, וקלדנית זה מקצוע שונה משופט. אבל קצין צריך להוביל חיילים, והיה כדאי שידע מנסיון אישי מה זה להיות חייל. מהמודל שאתה מציע היה די והותר במלחמת העולם הראשונה, בכל צבאות אירופה.
ואגב, גם במסלולי קצונה יעודית הנהוגים בצה"ל אני לא רואה יתרון גדול. אבל יש פחות נזק בקצין אפסנאות שלא היה אפסנאי מעודו, מאשר במ"פ שלא היה חפ"ש מימיו.

בוגרי הפנימיות הצבאיות בארץ מקבלים דרגת רב"ט עם סיום לימודיהם. וכרב"טים הם מתגייסים לצבא‏2.

1 ואוכל להעיד שבבית החולים, לאחר הלידה, ושאלתי משהו את אחת הרופאות, והיא ענתה "תשאלי את אחת האחיות. זו התמחות שונה - הן מומחיות בזה, ואני לא יודעת".
2 על מה מתערבים שזה שריד עתיק, לימים העליזים שבהם דרגה היתה דרגה בצה"ל, שלא היה קידום על פי פז"ם, ושגם קרביים שזכו לדרגה הנ"ל הסתובבות איתה, שלא להזכיר מעיל וסוודר כשקר?
ההפך בוגי 669467
אם זה לא חושפני מדי יהיה מעניין לדעת מה היתה השאלה (הדבר היחיד שעולה בדעתי זה משהו כמו "מאיפה אפשר לקחת פיג'מה נקיה?").
ההפך בוגי 669502
אז זהו. שאני לא זוכרת. זה היה בתינוקיה, וזה לא היה קשור למגבות, בגדים ושאר ירקות אלא עניין רפואי כלשהו, ככל הנראה של תמר.
ההפך בוגי 669469
בתור קרבי לשעבר שהסתובב הרבה זמן עם דרגות רב"ט (מסיום קורס מ"כים ועד מעבר בחינת סמ"לים), את מוכנה לעדכן אותי מדוע היום "דרגה אינה דרגה וקידום אינו לפי פז"ם"?
ההפך בוגי 669474
''ידום אינו לפי פז''ם'' דומני שנועה אמרה את ההיפך, דהיינו פעם כדי לקבל דרגה היית צריך לעשות משהו טיפה יותר רציני מאשר להזדקן. אין לי מושג על מה היא מדברת, אולי על משהו עתיק מאד.
ההפך בוגי 669507
אכן.

ברשימות הנופלים של מלחמת יום כיפור עוד אפשר למצוא טוראים. כנ"ל ברשימות של מלחמת ששת הימים. והנה רשימת חללי הצנחנים במבצע קדש. לא חסרים טוראים. היום זה לא היה אפשרי.
ההפך בוגי 669602
זה לא אפשרי כי החל מ1998, לפי פקודת מטכ"ל 38.1024 , כל חייל צה"ל הנופל בהיותו בשירות מועלה אוטומטית בדרגה אחת (אלא אם יש סיבה מיוחדת כמו התאבדות או מעשה אחר שיש בו קלון). מה הקשר בין זה לבין דרגות של חיילים חיים?
ההפך בוגי 669637
אם מקבלים דרגת רב"ט בסוף האימון המתקדם, לא יהיו (הרבה) חללים במלחמה שהם טוראים. כי הגם שבמצב נואש ישלחו גם חיילים שעוד לא סיימו את האימון לקרב‏1, הם לא יהיו רבים.
רשימות החללים במלחמות הנ"ל, היו לפני שדרגה ניתנה כמעט-אוטומטית לפי פז"ם, והדרגות איבדו את אופיין הפיקודי (בקרב חוגרים).

1 בהיותי מש"קית חינוך בדימוס אני זוכרת חוברות מור"ק בסגנון "בית הספר לשריון במלחמת X".
ההפך בוגי 669654
לפי התיאוריה שלך, גם לא יהיו (הרבה) חללים שהם רב''טים. אם צה''ל שולח לקרב רק רבט''ים ומעלה, והם אוטומטית מקבלים דרגת סמ''ל עם מותם (לפי פקודת מטכ''ל), הרי שכל החללים יהיו סמ''ל ומעלה.
ההפך בוגי 669693
זה רק מ-‏1998, לדבריך. ומכל מקום, דפדוף ברשימת החללים הצה"לית מעלה שהם לא מקבלים אוטומטית דרגת סמל‏1.

1 אלא אם כל אותם שראיתי מהשנים האחרונות התאבדו או נהרגו בתאונה.
ההפך בוגי 670933
אני לא מוצא סימוכין ברשת, אבל על העלאה בדרגה לנופלים שמעתי לראשונה בגיל 12 לכל המאוחר, כלומר 1984. יכול להיות שפקודת המטכ"ל הנ"ל שינתה או הסדירה נוהל שהיה קיים הרבה קודם?
ההפך בוגי 670996
פעם העלאה בדרגה לאחר המוות היתה כבוד מיוחד שהוענק למי שנפל בקרב תוך גילוי גבורה (כפי שמקובל בצבאות אחרים). גם זה התפשט בהדרגה אל כל הארגון - אבל בצבא שנותן אות מערכה ועשרות רבות של צל"שים על "צוק איתן" יכול להיות שכל חייל שהלך לעולמו בעת שירותו (למשל בתאונת צלילה בחופשה באילת, כמו בנם של השכנים שלי) יכול להחשב אוטומטית כגיבור.

אגב, אתמול פורסם שמספר חללי צה"ל ב-‏2015 היה הנמוך ביותר מאז 1992 - 36 חללים, מתוכם ששה בפעילות מבצעית ו-‏15 מתאבדים.
ההפך בוגי 669504
בן כמה אתה? האם התגייסת לפני או אחרי מלחמת יום כיפור? זה שאתה כותב סמ"ל בראשי תיבות מעיד שכנראה לפני.

______________
כשאני שירתתי בצבא, לפני כ-‏20 שנה, לא היית יכול למצוא קרביים עם רב"ט, גם אם חיפשת בנרות. מ"כים קיבלו דרגת סמל עם תום הקורס. בעצם - כל המ"כים היו סמלים. וזה ככה גם היום.
אם קרביים מקבלים דרגת רב"ט בסוף האימון המתקדם, כשהם עם ותק של 7 חודשים בצה"ל, זה די חסר טעם שמ"כים, שיוצאים לקורס רק לאחר תום האימון המתקדם, וכבר קיבלו רב"ט, יקבלו רב"ט עם תום הקורס.
והואיל ובקידום-עפ"י-פז"ם רב"ט בעיקר מסמן שאתה משרת כבר (או רק) 7-8 חודשים בצה"ל, אין בו טעם. לכן קרביים לא מסתובבים איתו. וגם לא ג'ובניקים שיכולים להמנע מזה.
אם אתה מזדמן למקום בו יש הרבה חיילים, נסה לאתר חייל קרבי עם רב"ט. לא תמצא.
ההפך בוגי 669604
התגייסתי (הרבה) אחרי מלחמת יום כיפור, שירתתי בקרבי במהלך כל השירות שלי, והעברתי מחזור שלם כמ''כ טירונים בדרגת רב''ט (עם דרגות ותגית שם תפורים על מדי הב' המגוהצים), עד שעברתי מבחן סמלים. רק בקו לא הלכנו עם דרגות.
ובסוף האימון המתקדם נשארנו טוראים. רק החניך המצטיין קיבל טר''ש.
ההפך בוגי 669783
הטר"ש בוטל כבר לפני שנים רבות, אחרי תקופה ממושכת שבו היחידות כמעט שענדו אותו היו חיילות חיב"ה. חייל קרבי בסוף שנות השמונים-תחילת התשעים היה מעדיף לשבור שמירה ולהשפט לריתוק של 35 יום מאשר לקבל חניך מצטיין ולצאת הביתה עם טר"ש על הכתף. יש צבאות בעולם שבהם כדי לפקד אתה צריך להיות בכיר בדרגה מחבריך ושבהם חייל לוחם בקבע יכול להשאר טוראי עד סוף ימיו. בצה"ל שלנו אין כל חשש כזה. הוא לא ילמד את השטויות האלה מהגויים. הם מתהדרים בהרבה אותות על החזה ומעט על הכתף, רק חיימק'ה שלי צועד ברגל הנכונה, חובש את הכומתה על הכתף במקום על הראש ומצרף אליה דרגות כסמל של פז"מ ולא של יכולת פיקוד כלשהי. אבל מי יודע, יתכן שיש ניצנים של שינוי: אם צוק איתן הוא כבר מערכה הראויה לאות משלה ולשלל צל"שים ועיטורים, אולי עוד נזכה שהצבא שלנו על השגיו המרהיבים ידביק את הגויים גם במספר האותות על החזה.
ההפך בוגי 669784
מה שאני תוהה, זה מתי בדיוק הפסק-זמן-המינימלי לדרגה הפך להיות לפסק-זמן-מקסימלי-וכמעט-אוטומטי, ולמה.

_
גיגול טרם סייע לגלות את זה, אבל כן גיליתי שהיתה פעם‏1 דרגת רב-טוראי-ראשון, באופן כמעט אקסקלוסיבי לנהגי תובלה, שצה"ל ניסה לשכנע אותם לחתום קבע בלי להעלות אותם לדרגת סמל. זה לא היה פיתוי גדול מספיק ולא עבד.

1 בין סוף 69'-תחילת 70' ל-‏71'.
ההפך בוגי 669856
שאלה מעניינת. ''למה'' כנראה קשור לכך שדרגת סמל העניקה זכויות יתר ודרגת סמ''ר זכויות רבות עוד יותר (שלא לדבר על היוקרה של פז''מניק לפני שחרור) כך שהיה לחץ חזק מאד מלמטה. מתי ואיך - זה היה כנראה תהליך שונה בין יחידות ואפילו בתוך. אצלנו בגדוד, למשל, חיילי מפקדה קיבלו דרגות לפי הפז''מ ואילו לוחמים קיבלו סמל איפה שהוא בין שנתיים לשנתיים וחצי, וסמ''ר רק במילואים - תאורטית זה נועד למנוע מצב שבו מט''ק שהוא סמל מפקד על איש צוות שהוא סמ''ר. בפועל התוצאה היתה שלוחם שהקיא על המ''פ שלו באמצע תרגיל כדי לקבל העברה למפקדה קיבל את הסמל בעוד חבריו שנשארו לוחמים היו עדיין רב''טים, והתגאה בסמ''ר חצי שנה לפני שהם השתחררו כסמלים.
ההפך בוגי 670934
אני אכליל את התשובה של ת"ן: אינפלציה של דרגות / תארים / תוספות שכר היא תופעה רגילה וכמעט בלתי נמנעת בארגונים, בוודאי ארגונים גדולים שמתנהלים לפי תקנונים. זה עובד כך: כשיש חייל/עובד מצטיין רוצים להבליט אותו לטובה, ובצדק, אז נותנים לו דרגה / תואר / תוספת שאין לאחרים. אבל אז, רגע, מה עם ההוא שגם עשה משהו מיוחד? נותנים גם לו. ידה ידה ידה, מכניסים לתקנון, ואחרי קצת זמן כולם מקבלים, ואז ממציאים משהו חדש עבור אלו שבאמת יותר מצטיינים. בכל מקרה, תמיד נוח יותר לתת כיבוד מאשר לשלול כיבוד, לכן התנועה היא חד-כיוונית.
ההפך בוגי 672396
המתי (לא בדיוק אבל בערך) היה באמצע שנות ה70. והוא כלל חלוקת דרגות גם לטוראים במיל. הלמה (הפרשנות היא שלי ועל דעתי, הצבא לא הוציא הודעה רשמית) קשור בדיוק לזה - לאנשי המילואים. ע"פ החוק היתה מכסת ימי מילואים מוגבלת (בגילי אני כבר לא זוכר את מספר הימים) לחיילים, ומכסה גדולה יותר למפקדים בדרגת רב"ט ומעלה. במצוקת המחסור בימי המילואים הגה מישהו את הרעיון הגאוני של הפיכת צבא המילואים לצבא של מפקדים בלבד.
ההפך בוגי 669455
ממש לא נכון. השוחרים מתגייסים כחיילים מן המניין.
בתי הספר המקצועיים לקצינים הם בה"ד 1, ביס"ט 12 ובה"ד 600.
ההפך בוגי 669524
זו בדיוק הטענה שלי

מה שצה"ל קורא הכשרה מקצועית לקצונה אינו באמת הכשרה מקצועית (איזה מקצוע אתה מכיר שבו נסיון של שנה וקורס של חצי שנה נחשב מספיק?)
והגופים היחידים שיכולים היו לספק הכשרה גם לא מנוצלים ועכשיו בכלל בוטלו
ההפך בוגי 669529
משום מה יש לי הרגשה שיעלון ''חכם על חלשים'' והולך לקושש כמה נקודות זכות חשבונאיות ולהקריב ערכים.
קודם סגירת גל''צ 669552
http://alumni.panmaz.co.il/bogrim/67 בשיחה עם בוגר הפנימיה הצבאית סא"ל משה בדש נאמר לי שיש לסגור קודם את גל"צ ולדעתי זה נכון
קודם סגירת גל''צ 669568
למה צריך להיות סדר? למה לא לסגור את שניהם, בו-זמנית, ויפה שעה אחת קודם?
סמח''מ 669605
בסדיר הייתי סמח"מ בגולני- סגן מפקד חוליה מצומצמת. הייתי צועק "החלף מחסנית!" לעצמי, ו"מעצור ראשון" לעצמי, והכל בעצמי. כמעט. עד שיצאתי לקורס סמלים ואז נהייתי מפקד גדול. אבל קצת אחר כך התפרק לי הגב, אושפזתי בבית חולים ואחר כך בבית הבראה ולבסוף הגעתי ליחידה עורפית, כזאת שלחיילים בה יש ראש כל כך קטן, שנראה שיש להם רק עורף.
סמח''מ 669630
נשמע כמו פיקוד מרכז.

בכניסה של הש.ג. יושב תמיד אינדיאני שמפזר אבקה על הראש של כל חייל, קצין וגנרל שעומדים להכנס בשערי מצודת נחמיה.
סמח''מ 669705
היית קרוב, פיקוד צפון.
סמח''מ 670935
ואני מניח שהלקח שלך מהתפרקות הגב היה להצטרף לחיל השריון-על-הגב?
התרופה גרועה מן המחלה 671193
איני רוצה להיכשל בהיטפלות חינם לשר הביטחון ולכן אתבטא בצורה נפתלת משהו.
ככל הנראה אין טעם להכחיש שמוסד הפנימיות הצבאיות הוא מוסד כושל ואין טעם להמשיך לבזבז כסף על מוסדות כאלו. נקודת המפתח היא מה שצויין בידיעה: המספר הנמוך של הבוגרים. בין אם ההשפעה הזניחה של הפנימיות הצבאיות על צה"ל היא טעות של משקיף חסר מידע עומק או שהיא נובעת מן המספר הנמוך של בוגרים, נראה שאי אפשר להצדיק קיום של מוסד כזה בשל השפעות שוליות כלשהן שיש לו לכאורה.
יחד עם זה דומה שיש פה מכשלה שבאופן מובן אפשר לשגות בצורה קטסטרופלית בהבנת חומרתה. העדר שכבה חברתית של קציני קבע בצה"ל שבנים (ובנות) הולכים בדרכי אבותיהם, יש סבירות גדולה שתתבטא בבעיה הרבה יותר רחבה של חוסר תפקוד ומקצועיות בצה"ל. לשלוח ילדים בגיל 14 לפנימיה צבאית, בשביל לגדל דור של רב"טים וסמ"לים :) הוא כמובן שטות. המטרה של בתי ספר אלה צריכה להיות להכשיר דור של קצינים בכירים וקציני מטה.
למיטב ידיעתי, פקטור מרכזי באיכותו של צבא (בפרט בעידן המודרני) היא באיכות עבודת המטה שלו. צבא שאינו מצליח ליצר את התמהיל הרצוי של קצינים בני המעמד החברתי של אנשי צבא הקבע וקצינים צעירים בעלי יכולת אינטלקטואלית המוכנים לעשרות שנים של קריירה צבאית, נידון להיות צבא של שרירי פלדה המופעלים ע"י מוח דינוזאורי. בצבא כזה ההאדרה העצמית והשקרים תופסים את מקומה של יכולת הביצוע ואלו הם הצבאות ה"אדירים" המתפוגגים כנפיחה בעת מבחן אמת.
הנימוק הרלאבנטי היחידי שראיתי בדיון למעלה הוא בשאלה אם נדרש ל"אלף" ילדים מגיל 12-14 כדי לגדל את השכבה הצבאית שתארתי למעלה?
תשובתי לשאלה שהצגתי כפולה. ראשית, איש לא חושב להתווכח עם הצורך להנחיל יכולות ספורטיביות, מוזיקליות ואף מחשבתיות כבר מגיל קטן ביותר. ואם לרדת לרמות פראקטיות יותר, יש טעם לסברה שצעירים בעלי מוטיבציה ויכולת לימוד בגילים מאוחרים יותר יגלו שיש ביכולתם לפנות לקריירות נוחות, מבטיחות ומתגמלות יותר (בממוצע) מאשר לקריירה צבאית. כך שזה עשוי להיות מאוחר מדי.
שנית, יתכן שהתשובה היא לא לדבוק עד כדי כך בנהלים הישנים וללכת לכיוון של גיל יותר מאוחר, למשל 16-17 (כמו באקדמיות הצבאיות בארה"ב ובבריטניה). כלומר יתכן שאפשר לעשות זאת, כפי שהציעו האחרים כאן גם אחרי גיל 18 (שוב כפי שנעשה בארה"ב ובבריטניה).
בכל מקרה ובלי קשר לגוף השאלה נראה שצה"ל כשל בניסיון לממש אופציה זו של הכנה מגיל נערות.
במילים אחרות, סגירת הפנימיות הצבאיות ע"י בוגי יעלון אינה אלא צעד מנהלתי, שהוא מה שמצופה מכל מנהל ונועד לסגור בורות ריקים חסרי תחתית. הבעיה היא במישור הרבה יותר גבוה, במישור המנהיגותי. מה ואיך יעשה בוגי יעלון כדי להבטיח לצה"ל את שכבת הקצינים המקצועיים והמלומדים הדרושה לכל ארגון גדול מודרני ובעיקר מורכב.
מבחינת הרקע ההיסטורי, צה"ל הוא פגיע במיוחד בתחום זה. לידתו של צה"ל היתה מתוך השסע בין בוגרי הצבא הבריטי המקצועיים לבין בוגרי ההגנה-פלמ"ח החובבניים. בסכסוך הזה התייצב בן גוריון חד-משמעית לצד בוגרי הצבא הבריטי. הוא טעה כאן בגדול. בצה"ל שהיה בחלקו העיקרי פלוגות מתנדבים חובבנים ובשאר מיליציה אזרחית מגוייסת, בוגרי הצבא הבריטי תפקדו כמשקפת אופרה על חוטמו של חובב פסטיגלים. בצבא שהיה נטול יכולת אוירית וימית של ממש וכוחות השיריון שלו הסתמכו על ניסיון של שיירות חמושות, לא היה מקום למסורות ולטקטיקות של הצבא הקולוניאלי הבריטי. מה שנדרש היה בדיוק המוטיבציה, האלתור וחוסר הפורמליות של מתנדבי הפלמ"ח. מאז ועד היום, יש בצה"ל עדיפות לאנשי השטח ולמפקדים בשדה ע"פ קציני ועבודת המטה. עושה רושם שהעבודה הנעשית ע"י המון חיילי הקריה היא בשירות הזנב הלוגיסטי של הצבא ולא הראש המנהיג והמוביל שלו. כאמור בפני עצמו אין בכך רע. אבל כאשר מגיעים למצב של צבא גדול מאד, הטרוגני מכמה בחינות, ובעל מוטיבציה בינונית אם להיות רחמן, העדרה של קבוצת מטה איכותית ועבודת מטה מובילה בהכרח יתנו את אותותיהם.
לסיכום, בוגי יעלון, לא ישפט על סגירת הפנינימיות הצבאיות. הוא ישפט על פי מה שיעשה למלא את החור התפקודי שנתגלה בגלל כישלון המוסדות הללו.
התרופה גרועה מן המחלה 671194
לצערי החסרתי מרכיב חיוני בטיעון שלי למעלה.
הציפיה שהקצין הבכיר ירכוש את הידע הרחב והניסיון העמוק הנדרש לתפקידו של קצין המטה הגבוה אך ורק בשירותו הפעיל בשדה וישלים את הפערים באמצעות קורסים מאולתרים ולעיתים בעלי קשר קלוש ואף בלתי רלאבנטיים לחלוטין ממוסדות שעוסקים בכך להשלמת הכנסותיהם, אין לו על מה שיסמוך. הקצין הזה נדרש לתקופה די ממושכת של רכישת ידע עיוני ומקצועי ותרגול היוצר שליטה בכלים ובשיטות הנדרשות ולא לטעימה פה ושם מן היקב ומן הגורן. זוהי המקבילה ההפוכה והמשלימה של השיטה המנדרינית (מסין) למנות שרים ע''פ בקיאותם בספרי הפילוסופים המתארים את מסתרי השלטון.
התרופה גרועה מן המחלה 671198
מעניין שכשאתה כותב על דברים שאינם פוליטיקה פרופר, אתה דווקא נשמע די אינטליגנט.
התרופה גרועה מן המחלה 671856
אני מסכים אתך שעדיף לסגור את הפנימיות הצבאיות-את כולן. גם גילאי 16-17 אינם צריכים לעסוק בפעילות טרום צבאיות. אינני מסכים שצריך לבנות כאן מעמד חברתי של משפחות קצינים. גם כך החברה שלנו מיליטריסטית מדי. אולי בדור הראשון לאחר מלחמה הקצינים הם בעלי רמה אינטלקטואלי. אחר כך יש יותר מדי פארסות.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים