בית דין רבני קורא לנדות סרבן גט, והורה לפרסם את שמו ותמונתו 3733
בית הדין הרבני הגדול בירושלים הטיל בשבוע שעבר חרם על עודד גז, דוקטור לפיזיקה שלימד בעבר באוניברסיטת בר אילן, כסנקציה על סירובו לתת גט לאשתו. בצעד חריג, בית הדין התיר לפרסם את פסק הדין ואת שמו ותמונתו של גז. פרטים אלה התפרסמו ברשתות החברתיות באישור אשתו של גז, שם זכו לתהודה רבה.

בצעד חריג קודם, זימן אליו בית הדין הרבני לפני כמה חודשים ארבעה אנשי אקדמיה בכירים מהאוניברסיטאות שאליהן גז קשור, וחשף בפניהם את העובדה כי גז הוא סרבן גט, מתוך מטרה להפעיל עליו לחץ שיחזור בו מסרובו. לאחר שצעד זה לא הועיל, ולאחר שגז לא התייצב לדיון משפטי בסידור הגט, פרסם בית הדין את החלטתו: "הרינו להודיע בכובענו כבית דין דתי, כי על פי ההלכה יש לנהוג בו הרחקה דרבנו תם. דהיינו: שעל כל איש ואשה מישראל, וכל הנלווים אליהם, שלא לשאת ולתת עמו, הן במסחר הן בכל משא ומתן של ממון, ושלא לארחו ולהאכילו ולהשקותו, ושלא לבקרו בחוליו, ושלא להושיבו בבית הכנסת (כולל בית המדרש הגבוה לתורה באוניברסיטת בר אילן), וכל שכן שלא להעלותו לתורה, ושלא לאפשר לו לומר קדיש, וכל שכן שלא לתת לו לעבור לפני התיבה, ושלא לשאול בשלומו, ושלא לחלוק לו כבוד כלל, עד אשר יחזור בו מקשיות ערפו וישמע לקול מורים, ויתן גט כריתות לאשתו כדמו"י, ולשחררה מעגינותה. לאחר מכן נסיר מעליו כל ההגבלות הנ"ל ושב ורפא לו".

אם גז יתמיד בסירובו, יוכל בית הדין להשית עליו עונש מאסר. צביה מושקוביץ, הטוענת הרבנית המייצגת את אשתו של גז, אמרה: "אני מאמינה שבית הדין לא אמר את המלה האחרונה. יש לו יכולות חוקיות והלכתיות לעשות עוד דברים. התקווה שלנו היתה, עד עכשיו, שהאיש יבין את המחיר שהוא עומד לשלם על הסירוב שלו, ושזה יכול להיות יותר גרוע. בית הדין באמת היה זהיר בעניין הפרסום. זה לא משהו מהיום להיום, התרו בו והזהירו ואפשרו לו למנוע את זה".
קישורים
שיימינג ברשות בית הדין: זה הד"ר לפיזיקה שמעגן את אשתו - ynet
בית הדין הרבני הגדול קרא לסביבתו של סרבן גט עיקש לנדותו - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ראוי לציטוט 674259
מה שכתב הדי בן עמר בענין זה:

"טוב, אני מצטרף לשיימינג באין דרך אחרת, למרות שכל הסיפור מתחיל בעובדה שנישואים וגירושים בישראל נתונים בידיים פרימיטיביות ובטקסים שבטיים של עובדי אלילים, במקום בידיים מוסדרות ואזרחיות של המדינה.
אבל כואב לי הלב על אשתו של החרא הזה."
לא ראוי לציטוט 674261
''אישתו של החרא'' לא חייבת לחכות לגט על מנת להמשיך בחייה. יותר מזה, גם אם הנישואים והגירושים בישראל לא היו ''נתונים בידיים פרימיטיביות ובטקסים שבטיים של עובדי אלילים'', כל זמן ש''אישתו של החרא'' מתעקשת לקבל את אישורם של ''עובדי אלילים'' היא תמשיך להיות תלויה בהחלטותיהם. סרבנות גט קיימת גם במדינות אחרות.
ראוי לציטוט 674279
מופלא בעיני איך כל הנאורים והליברלים, אבירי הצדק, החופש וזכויות האדם, נחפזים לחרוץ משפט ולהתייצב בשקיקה בחזית הלינץ', מבלי שאפילו יצא לנו לשמוע מהן הסיבות שבגללן הדוקטור‏1 כל כך מסרב להשתחרר מאשתו.

אלה האחים שלי, אלה האחים.
ראוי לציטוט 674280
1אבל אם בסוף יתברר שהוא בכלל נסיונאי, אז מצדי שי***ו לו ת'צורה
ראוי לציטוט 674293
הוא חוקר את ההשפעה של אל-ניניו ותנודות דומות על האקלים, אז תאורטיקן הוא כנראה לא - מצד שני לא ברור לי אם אפשר להגדיר כאלה כנסיונאים. ראה כאן.
ראוי לציטוט 674281
לפי מה שהבנתי הוא מסרב בעיקרון לגירושים (למרות שבני הזוג חיים בנפרד). וכן, די ברור לי שאני שומע כמעט רק את צד האישה.

מצד שני, אם גם בית הדין הרבני התייצב כאן לצד האישה, כנראה שיש משהו בטענותיה (דרך אגב, החרם אינו הסנקציה החמורה ביותר של בית הדין הרבני במקרה הזה. הוא גם רשאי להטיל עונש מאסר).

כמוכן, יש לי בעיה עם המילה ''שיימינג''. מדובר על חרם ולא על לינץ'.
ראוי לציטוט 674312
אגב, לא ברור לי למה אתה קובע שנחפזים לחרוץ משפט ולהתייצב בחזית הלינץ' לפני שמיעת הצד השני. הלינץ' עצמו הוא עונש שגזר בית משפט. גם אם אתה סבור שלא ראוי שתהיה לביה"ד סמכות בעניני מעמד אישי, בכל זאת יש לו סמכות כזו כרגע וזה בית-דין ששמע את כל הצדדים והגיע למסקנה - והוא לא ידוע בדיוק כבית-דין שנוטה לטובת הנשים. אילו בית משפט רגיל היה מחליט לפרסם שאדם כלשהו מתעלל באשתו, האם היית תמה על אנשים שמשתפים זאת בלי ששמעו את הסיבות והנימוקים שיש לו לכך שהוא מתעלל בה?
ראוי לציטוט 674376
הלינץ' (לא רק במקרה הזה) האינטרנטי הוא ציבורי שטחי ומתלהם ולמרות שגזר הדין בית המשפט כלל מאפיינים פומביים וציבוריים יש להבדיל ביניהם.
יאללה אתלטיקו?

________
תגובתך כוללת שלושה סימני קריאה רצופים (או יותר), דבר היוצר רושם של התלהמות מיותרת.
אנו ממליצים לך ללחוץ על הקישור "חזרה לעריכת התגובה" לעיל, ולערוך את תגובתך מחדש.
ראוי לציטוט 682171
ובכן, הסיבות לא מעניינות כלל.

היא לא רוצה אותו - זה אמור להספיק.
ראוי לציטוט 682173
נכון,
ויש מקומות בעולם שבהם זה אכן מספיק.
אבל אצלנו, מסיבות ידועות, העסק עקום, ולכן במקום פשוט להתיר אותה כמתבקש, אונסים אותו לגרשה ''מרצונו החפשי''.
ובזה, ללא קשר לאישיותו, לא הוא האשם.
ראוי לציטוט 682174
ובכן, זה שהתורה מאפשרת לו להיות נבל, וחוק הגירושין בישראל מתבסס על ההלכה - עוד לא מנקה אותו מהיותו נבל.
ראוי לציטוט 682176
הוא היה נבל והתוצאה היתה זהה גם לולא התבסס חוק הגירושין בישראל על ההלכה. למעשה, גם מעט התקווה שיש לאישה לא היתה לה עוד.
ראוי לציטוט 682178
למה, במקומות אחרים, מעט יותר מתוקנים - יש עגונות? המושג הזה קיים בכלל?
ראוי לציטוט 682179
את צוחקת? ודאי, הרי שמירת המצוות של האישה היא שמחריפה כל כך את הבעיה, לא הרישום במסמכי המדינה. את זה הרבה יותר קשה לפתור במערכת שכולה אזרחית. תוכלי לומר "זבש"ה" וזה יהיה אולי נכון, אבל זו באמת *הבעיה* שלה.
ראוי לציטוט 682183
לא. זה לא.
כי אם היא לא רוצה אותו ובגלל זה היא גם לא רוצה שהוא יראה את הילדים שלו או ישמור בחזקתו את הבית שעבד קשה על מנת לרכוש אותו, אין שום סיבה שיתן לה את מבוקשה.

כל עוד הגירושין כולל בתוכו באופן מובנה את העושק הזה, שום דבר לא מובן מאליו.
ראוי לציטוט 682196
שער בנפשך שני אנשים שמקימים יחדיו שותפות עסקית. ברגע שאחד הצדדים חפץ לצאת מהשותפות - בטלה השותפות. מי צריך לשלם למי כמה ולמה ואיך יתחלקו הנכסים או ההפסדים של השותפות - על כך יתכתשו שנים, אם יש בזה צורך, בבתי משפט. אבל השותפות עצמה - בטלה, ושני השותפים חופשיים לעסוק בכל אשר יאבו.

עכשיו - תאר לך שותפות, שצד אחד אנוס להשאר בה עד שהצד השני יאבה לשחרר אותו - בעוד הצד השני חופשי לפצוח בשותפויות כאוות נפשו. ויותר מזה - שהצד השני גם חופשי להעלם, לא לקחת חלק פעיל וכיו"ב - ועדיין הצד הראשון יהיה בשותפות זו, ולא יוכל לא להקים שותפות אחרת ולא לסגור את העסק.
אלה גירושין רבניים.
לא נראה לך עקום? כנראה שלא. בהיותך קרנף וגבר. לי כן.

ילדים ורכוש לא קשורים כלל לעצם ביטול הנישואין, אם אחד הצדדים חפץ בזה. בשביל זה יש בתי משפט, והצדדים יכולים להתכתש בהם עד שימאס להם.

__
הכוח בידי הגבר, ובידי הגבר בלבד, לסיים את הנישואין היה מצוי מאז ימי המשנה, לערך. גם בימים שבהם ילד מעל גיל 6 אוטומטית הלך לאביו, ואשה קיבלה את כתובתה לכל היותר, וגם זה אם הוכיחה שאין בה פסול ועוון, ולא שמץ מן הרכוש מעבר לזה. גם אם עזרה לצבור אותו.
ראוי לציטוט 682270
נלך לפי הדוגמה שנתת, ונדע שברגע שהשותפים רוצים לצאת מהשותפות, הם צריכים לחלק ביניהם את הרכוש והנכסים.
נמשיך ונדע כי צד אחד יודע כי ברגע שתתפרק השותפות והרכוש יחולק, הוא יוצא קירח מכל הכיוונים. אז הוא צריך לפרק את השותפות ולתת לצד השני לקחת את כל מה שעמל עליו במשך שנים, רק כי פתאום הצד השני לא רוצה שותפות?

מן הפסקה השניה ואילך, כל השאר לא נכון.
גבר שרוצה לפרק את השותפות אבל אשתו לא רוצה, יכול לעבור גהינום ולא כל כך מהר יוכל להקים שותפות חדשה‏1. כמו במקרה של פושעות ורוצחות, המערכת מטפלת בסרבניות גט בידיים רכות בהרבה מאלה שהיא מפנה כלפי המקבילה הגברית.
לא נראה לך עקום? כנראה שלא, בהיותך אישה ופמיניסטית. לי כן.

ילדים ורכוש קשורים בקשר הדוק לעצם ביטול הנישואין, כי עצם ביטול הנישואין מחייב סידור חדש לילדים והגדרה וחלוקה של הרכוש. סוף מעשה במחשבה תחילה, וכל אחד שמודע להשלכות ביטול הנישואין יכול וזכאי להתנגד להן, אם זה גורם לו עוול.

בקשר לשאר, זה נשמע כמו סיסמאות דמגוגיה של שונאי דת שאין להם מושג בקשר לעובדות:
אישה לא צריכה להוכיח שאין בה פסול ועוון כדי לקבל את כתובתה‏2 - להיפך, הגבר צריך להוכיח שיש בה פסול ועוון על מנת להשתמט מתשלום כתובתה.
ובקשר לרכוש מעבר לזה, היא לוקחת איתה את הרכוש שהביאה איתה מבית אביה, והרכוש שהרוויחה בכוחות עצמה, אם אמרה לבעלה איני ניזונת ואיני עושה3, וזו בחירתה של האישה איך לנהוג, ואין לבעל שום מילה בנושא.

_________

1 כמובן שכמו במקרה הנוכחי, מדובר על גבר דתי שלא מקים שותפויות מחוץ לנישואין ולא עובר על חרם דרבינו גרשום.
2 ואם אני זוכר נכון, זה לא "לכל היותר". יש עוד דברים שהיא מקבלת, כגון דמי מחיה לתקופה קצובה.
3 ניתן לקרוא גם כאן.
מפלצת מול מפלצת 674263
המלכנו עלינו את מפלצת חוקי האישות היהודים הארכאיים, ועכשיו נשתמש במפלצת אחרת- השיימינג, כדי לעקר את חוקי האישות הנ"ל בנקודה ספציפית אחת, וזאת במקום לעקור אותם מהשורש ממעמדם כגורם בעל השפעה קטלנית על חייהם של חילוניים גמורים.
מה אמור אדם הגון לעשות במצב כזה- להצטרף לשפיכות הדמים המכונה שיימינג, מתוך צער על העגונה? או לסרב מכל וכל להשתתף בהוצאה להורג בידי ההמון, ולהשאיר את האשה בעגינותה? שתי דרכי הפעולה רעות, ומי מסוגל לשקול מה הרעה הגדולה יותר פה? לא אני.
מפלצת מול מפלצת 674266
הן גז והן אישתו הם דתיים. לכן האישה מקבלת את סמכותו של בית הדין הרבני. ולכן (לפחות לפי מה שקראתי) חרם נגדו אמור להיות יעיל.

שיימינג כאן נראה לי דווקא בדיוק המקבילה המודרנית של עונש החרם: הדרך לפרסם את ההכרזה לקהלים רחבים יותר מעבר לקהילתו הקרובה. אבל יש כאן גם שאלה טקטית: עד כמה תקפה סמכותם של הרבנים ל"כל העולם"? האם ההכרזה הזו לא תעזור לבעל דווקא למצוא קבוצות תומכים (יש בטח אי שם באינטרנט מי שתומך במעשיו)?

וכן, חוסר הסימטריה שכאן מרגיז גם אותי.
מפלצת מול מפלצת 681408
מסתבר שסמכותם של הרבנים תקפה בכל העולם. גז ברח מהארץ והוצא נגדו צו מעצר בינלאומי והוא נעצר. אז מסתבר שלבחורים שלנו יש סמכויות.
מפלצת מול מפלצת 674299
לא מדובר כאן בשפיכות דמים. מדובר כאן בענישה מוסדרת המתבצעת על ידי הרשות המוסמכת לכך, לאחר שיקול דעת כבד ראש.
והראיה שלא בכל יום נוקטים בתי הדין בצעד כזה.
"הידד לרבנות!" 674268
אבו אלמוג בפוסט מעורר מחשבה על הפרשה.
674290
מדיון זה נמחקה תגובה פוגענית שכוונה כלפי משתתף אחר בדיון.

אנו מבקשים מכותב התגובה שנמחקה לא להשתתף יותר בדיונים באתר "האייל הקורא" - לא תחת כינויו האחרון, לא תחת כינויו הקודמים, ולא תחת כינויים חדשים.

המעוניינים להגיב על הודעה זו מתבקשים לעשות זאת אך ורק במסגרת דיון 1013. תודה.
התעללויות מינית בבתי ספר של חב''ד 675184
כתבה בניזוויק על מגיפת תלונות על התעללויות מיניות והשתקתן בבי"ס של קהיליות אורתודוכסיות ("חסידיות" בקרב האמריקאים), בעיקר בקרב החבדניק"ים בברוקלין. למרות שהחוק מחייב אנשי חינוך לדווח על חשד להתעללות ותקיפה מינית של ילדים, הקהיליה לא מדווחת ומנסה להשתיק את התלונות, כולל הפעלת לחץ על תובעים ראשיים התלוים בקולות הבוחרים. לדברי אליהו וולפסון, עורך בכיר במגזין, בנים נמצאים בסכנה גדולה יותר מבנות ולו בשל העובדה שבנות לומדות לימודי חול ובנים כמעט ולא כך שלבנים אין שפה ותודעה לספר ולתאר את שעובר עליהם והם נתונים יותר תחת המרות הדתית של המלמדים.
התעללויות מינית בבתי ספר של בעלז 682175
הקפצת הדיון באה בזמן שמתפרסמת ידיעה על התעללויות של מורים בתלמוד תורה של חסידות בעלז בתל אביב עם הגשת כתבי אישום על מעשי סדום, אלימות והשפלות.
התעללויות מינית בבתי ספר של בעלז 682184
זה הזמן לשרשר לכאן כל ידיעה על נבלותם ורשעותם של הדתיים החשוכים שמחביאים הררים של חטאים בשולי מעילם ותחת טליתם.
...כי זו מטרת הדיון?
התעללויות מינית בבתי ספר של בעלז 682198
הזמן נכון תמיד.

המקום הוא הכי מתאים בזמן זה.
התעללויות מינית בבתי ספר של בעלז 682328
לא יודע אם זה המקום המתאים, אבל הזמן נכון תמיד.
תמיד כשאני טוען כי מטרתה של הקרן היא לעקור את המדינה מיהדותה ומיהודיה, מפקפקים בדברי, במקורות שאני מביא ובהוכחות המופיעות בהן.
הנה עוד אחד: בכירה בקרן לישראל החדשה: "ישראל תיעלם כמדינה יהודית".

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים