הוא היה גיבור? 3754
סיפור ''כוח צביקה'' במלחמת יום הכיפורים נתקל בפקפוקים
כתבה ב"אולפן שישי" של ערוץ 2, ששודרה ביום ו' האחרון, העלתה ספקות בנוגע לפועלו וגבורתו של צביקה גרינגולד, הלוא הוא מפקד "כוח צביקה" במלחמת יום הכיפורים.

גרינגולד היה קצין בחטיבת השריון 188. בלילה הראשון של המלחמה הוא עמד בראש כוח מאולתר של שני טנקים, שעקב תקלות באחד מהם, הפך עד מהרה לכוח של טנק אחד אשר לחם נגד כוחות שריון סוריים שפלשו לרמת הגולן. בהמשך הלילה ולמחרת נלחם גרינגולד לצד כוחות צה"ל נוספים, נפצע, המשיך להילחם, ופונה לבית החולים רק לאחר שעזר להכריע את הקרב על מחנה נפאח.

כחודש לאחר סיום המלחמה התפרסמה בעיתון "במחנה" כתבה שכותרתה "60:0 לצביקה", שהיללה את פועלו של גרינגולד במלחמה, ונטען בה שכמפקד כוח של טנק בודד, הוא השמיד כ-‏60 טנקי אויב. בהמשך זכה גרינגולד בעיטור הגבורה, שהוא העיטור הגבוה ביותר המוענק בצה"ל.

בכתבה ב"אולפן שישי" טענו אמנון שרון ויאיר נפשי, שני קציני שריון שלחמו לצד גרינגולד, כי הסיפור המקובל על "כוח צביקה" אינו אמת. שרון אמר: "ביום כיפור האחרון צפיתי בטלוויזיה וראיתי כל מיני כתבות וחזרו על כל הסיפורים של צביקה. זה קומם אותי – הציבור חייב לדעת את האמת. אסור שיתחנכו על הסיפור הזה". לדברי נפשי, "זה [סיפור הגבורה של גרינגולד] לא אמיתי; את הסיפור של כוח צביקה תפרנו בגלל שרצינו לבנות את החטיבה מחדש אחרי המלחמה". לדברי השניים, אין זה אפשרי ש"כוח צביקה" השמיד 60 טנקים.

גרינגולד סירב להתראיין לכתבה המקורית, אך לאחר שהתפרסמה, הוא אמר ל"ידיעות אחרונות" כי מדובר ב"עלילת דם שאין בה אפילו שמץ של אמת". בראיונות לאורך השנים גרינגולד מעולם לא נקב במספר 60, אלא סיפק הערכות נמוכות בהרבה, תוך שהוא מציין שהוא אינו יודע את המספר המדויק.

בתגובה לכתבה, ניתח ב"מעריב" אבירם ברקאי (מחבר הספר "על בלימה", שעסק בקורותיה של חטיבה 188 במלחמה) את פעולותיו של גרינגולד, וכתב: "אני מגיע למסקנה אחת חדה וברורה: צביקה עשה מעל ומעבר. ולמעלה מזה. גיבור." עם זאת, הוא מציין: "במהלך הראיונות לספרי ראיינתי את כולם. גם אותם [שרון ונפשי]. גם את צביקה. בגרינגולד לא מצאתי אדם כלבבי. הוא בוטה. יהיר. לא סופר אחרים ממטר. 'מענטש' הוא לא … בדרכו לקבלת אות הגבורה, ובשנים שחלפו מאז, צביקה סיפר (כמעט) אך ורק על עצמו." ברקאי הוסיף: "מה היה אמור צביקה לעשות אחרי שיצאה הכתבה? לומר – 'היי חברים, טעות גדולה במספרים. לא השמדנו 60 טנקים. השמדנו פחות, הרבה פחות'. גם את זה הוא לא עשה."
קישורים
"כוח צביקה": גבורה או בדיה? - הכתבה ב"אולפן שישי"
ובכל זאת, גיבור: רק מעטים היו פועלים כמו צביקה גרינגולד - מאת אבירם ברקאי
כוח צביקה - ויקיפדיה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תרבות והיסטוריה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ערוץ 2 האנטישמי ממשיך במלחמתו בציונים.. • אישקש • 5 תגובות בפתיל
  עדות התותחן • אריק • 201 תגובות בפתיל
  בתור פרה קדושה לשחיטה, זו פרה דלת בשר מאוד. • שממית • 2 תגובות בפתיל
  משה • אריק • 2 תגובות בפתיל
  בוקר מצויין לכולם! • בנ • 45 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים