דו''ח מצב המדע בישראל: ירידה בפרסומים, משבר במדעי הרוח, תקציבים חסרים 3762
ביום ב' השבוע התפרסם "דו"ח מצב המדע בישראל" של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. זהו דו"ח תלת־שנתי המוגש לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, ומספק תמונת מצב של המחקר המדעי בישראל, וכן המלצות לפעולה.

על פי הדו"ח, ישראל דורגה בשנות השמונים במקום הראשון בעולם במדד מספר הפרסומים המדעיים לנפש, אך נכון ל-‏2013, הידרדרה למקום ה-‏30. גם מספר הציטוטים הממוצע לפרסום, המשקף את איכות הפרסום, נמצא בירידה, אך "חלקם של המאמרים הישראליים מבין העשירון העליון של המאמרים המצוטטים ביותר בין השנים 2012-2008 עמד על 11.9 אחוזים". הדו"ח מציין גם כי "עוצמת האיכות המדעית ביחס לעוצמה הכלכלית של התוצר המקומי הגולמי לנפש של מדינת ישראל העמידה אותה באחד משלושת המקומות הראשונים בעולם, לצד שווייץ ושוודיה."

הדו"ח מתייחס בהרחבה למשבר במדעי הרוח באקדמיה הישראלית. לדבריו, ניכרת ירידה עקבית בשיעור הסטודנטים בתחום זה, "עד כדי התקרבות מסוכנת לאחוז חד־ספרתי מתוך כלל תלמידי האוניברסיטאות בארץ". כתוצאה מכך "חוגים אוחדו, תכניות לימודים נסגרו, אפשרויות הקליטה והטיפוח של סגל צעיר צומצמו, ותחומי ידע אחדים עומדים בפני ‘סכנת הכחדה‘ ממשית." הדו"ח מזהיר כי "המשבר במדעי הרוח עשוי לדרדר את תרבותה של המדינה ולהוציא אותה מרשימת העמים התורמים תרומה משמעותית להבנת התרבות האנושית."

הדו"ח מציין בחיוב את העלייה בהשתתפות נשים בלימודים לתארים מתקדמים. שיעור הנשים בקרב הסטודנטים לתואר שני הגיע ב-‏2014 ל-‏61%, ושיעורן בקרב הסטודנטים לדוקטורט התייצב בשנים האחרונות על 52%.

תחום הפיזיקה הגרעינית בארץ, נכתב בדו"ח, "נמצא בדעיכה מתמשכת". מספר חברי הסגל הבכיר העוסקים בתחום צנח מכ-‏40 בשנות השמונים, לחמישה בלבד כיום. הדו"ח מזהיר כי "ללא שינוי במגמת ההצטמצמות, הפעילות האקדמית בפיזיקה גרעינית תיעלם תוך שנים אחדות ואי אפשר יהיה להכשיר כוח אדם לתארים גבוהים בתחום זה. תהיינה לכך השלכות חברתיות ולאומיות חמורות, ובמיוחד יחסרו מדענים וחוקרים בעלי ידע הולם בתחום הפיזיקה הגרעינית שיוכלו לייעץ לגורמי ממשל."

על פי הדו"ח, מדיניות התקצוב של הממשלה ביחס למחקר המדעי "לא קידמה כנדרש את האינטרס הלאומי". ההוצאה הלאומית למחקר ופיתוח במערכת ההשכלה הגבוהה היוותה ב-‏2012 14.4% מכלל ההוצאה הלאומית למו"פ, בהשוואה ל-‏26.3% במדינות ה-OECD; ב-‏2015 ירד השיעור בישראל ל-‏12.2%. הדו"ח קורא "להגדיל את המימון על פי תכנית רב־שנתית שתהיה חסינה בפני זעזועים תקציביים".
קישורים
דו"ח מצב המדע בישראל - האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים
בתוך 30 שנה: ישראל צנחה מהמקום ה-‏1 ל-‏30 בפרסומים מדעיים לנפש - ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  סובב הולך הרוח • ירדן ניר-בוכבינדר • 25 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אישקש • 54 תגובות בפתיל
  יוחזר התשלום הגלובלי, ויפה שעה אחת קודם • נועה ו
  לא קשור אבל... • אישקש • 2 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים