דיפלומטים אמריקאיים בקובה התחרשו באורח מסתורי 3782
ארה''ב חשפה כי לפחות חמישה דיפלומטים שלה בקובה סבלו מנזק כבד לשמיעתם. גם משרד החוץ הקנדי כי גילה כי כמה מנציגיו בקובה לקו בתסמינים דומים. הדבר קרה במשך השנה האחרונה, ובמאי גרשה ארה''ב שני דיפולמטים קובניים משטחה, כתגובה.

על פי חשדה של ארה''ב, ייתכן כי הנזק נגרם כתוצאה מנשק קולי סודי, או כתוצאת לוואי של הפעלת מכשור סודי למטרה אחרת. מכשיר כזה יכול, כך הם משערים, לשדר קולות שאינם נקלטים במוח אך גורמים נזק למערכת השמיעה.

קובה מכחישה כל פעולה מסוג זה, ולטענתה היא פועלת להבטיח את שלומם של כל הדיפולמטים. יש החושדים כי הפעלת הנשק או המכשור נעשתה על-ידי גוף מדינתי אחר, אולי רוסיה.
קישורים
ניו יורק טיימס
אינדיפנדנט
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

השרות החשאי 694793
הערה דבילית אך מתבקשת: האם מישהו מפעיל שם סוכני חרש?
השרות החשאי 694794
LOL
השמועה אומרת שכל העובדים מתחתח לקונסול ולשגריר הם סוכנים לסוגיהם.
רמקולו של אוקהם 694807
לא ברור לי איך ניתן לפגוע באוזן על ידי גלי קול בלתי נשמעים. פגיעה רגילה בשמיעת תדרים מסוימים נגרמת בדרך כלל דוקא על ידי משהו שמשמיע את אותם תדרים בווליום מחריש אוזניים.
אם משדרים גלי קול שקולטני תדרים האלה דווקא לא רגישים אליו, למה שזה יהרוס אותם?
לא הרבה יותר פשוט, אם כבר רוצים, לפגוע בשמיעה של מישהו על ידי סיגר קובני (או ויסקי, או יין, או מרק ירקות) מורעל?
רמקולו של אוקהם 694810
החחרשה נשק טוב לשדה הקרב (אם ימצאו דרך להפעיל אותו באופן המוני). להבדיל מהרעלה שאי אפשר להפעיל מרחוק ולא על הרבה אנשים (השימוש בחומרים כימיים כנשק המוני אסור כרגע, שיתוק חושים עדיין לא).
רמקולו של אוקהם 694812
א. זה לא מסביר איך עושים אותה, אם בכלל.
ב. שגרירות דיפלומטית איננה שדה קרב. אין שום צורך לפגוע באנשיה מרחוק. זה רלבנטי בערך כמו לירות על השגרירות פגז מארבעה קילומטר.
רמקולו של אוקהם 694819
דווקא בתור נשק לא קונוונציונלי זה ניסוי כלים טוב.

גם יעיל כמו הנשק של פצצת הלם אלקטרונית (שעליה דיברו על כך שאולי צפון קוריאה הצליחה לפתח אותה).
במקרה של מלחמה עתידנית --- שיתוק למספר שעות של דרגים שלטוניים (על ידי החרשות של חלק מהם) יכניס בילבול למערכת השלטונית של האוייב.

כעת מעניין אם יבוא אימות לידיעה בדבר ההחרשות של אנשי סגל דיפלומטי.
רמקולו של אוקהם 694847
אם יש לך נשק סודי כזה, תעשה את הניסויים על אולוכסיות מוחלשות כלשהן (פושעים, מתנגדי משטר, אפריקאים), לא על דיפלומטים של מעצמה. בטח לא אותה מעצמה שנגדה אתה מפתח את הנשק.
רמקולו של אוקהם 694866
ניסוי איכותי צריך להעשות בתנאי אמת (כלומר נגד מי שהנשק יופעל).

יחד עם זאת, אני ספקן לגבי הידיעה וכל מה שאמרתי הוא היפוטתי (כלומר, תחת ההנחה שפותח אמצעי שיבוש על ידי החרשה).
רמקולו של אוקהם 694955
בטח מדובר ברוסים כי קובנים לא חזקים בהרס ובין המעצמות יש הרבה שיקולי דווקא ואגו.
אם האמריקאים אחראים לתקיפת ''נציגים רוסים'' במקום אחר יכול להיות שמדובר באיתות.
רמקולו של אוקהם 694813
גם תדירויות אחרות מזיזות את עצמות השמע.

או שאולי דווקא סיגר קובני מורעל גרם להתחרשות?

וכן, ברור לי שכל מה שאני כותב כאן הן ספקולציות חסרות תימוכין.
רמקולו של אוקהם 694868
כיוון שהפגיעה נחזית להיות במספר דיפלומטים משתי מדינות שונות, אפשר להניח שהיא תוצאה של פעילות מכוונת כלשהי, ולא איזו הרעלת מזון נדירה.
אבל במונחי עלות-תועלת אין שום הגיון בסוג כזה של פגיעה מכוונת בדיפלומטים זרים (מה, הם רוצים שעקב התחרשות אטית הדיפלומטים ידברו בקול רם ויהיה קל לצותת להם?).
על כן אני מסיק שזו כנראה תופעת לוואי לא מתוכננת של אמצעי ריגול חדשני כלשהו.
רמקולו של אוקהם 694954
הסימפטומים חורגים מעבר להתחרשות ומזכירים פגיעות מוח. פחד אלוהים.
רמקולו של אוקהם 694984
הודעה עדכנית ממשרד החוץ של ארצות הברית: מדובר על 21 נפגעים מסגל השגרירות. לפי ההודעה מדובר על התקפות (אבל הם לא מוסרים שום פרטים על איך הגיעו למסקנה שמדובר על התקפות). יש רשימה ארוכה יותר של סימפטומים: מחלקת המדינה מסרה כי 21 עובדי השגרירות האמריקנית בקובה נפגעו ודיווחו על תסמינים כגון איבוד שמיעה, סחרחורות, כאבי ראש, עייפות, בעיות קוגניטיביות וקשיי שינה. (מכאן).

אז לא ברור בדיוק כמה מקרי התחרשויות יש. אבל כאבי ראש, עייפות וקשיי שינה קל יותר לייצר. וקל יותר להשליך על תוקף חיצוני. הניחוש שלי: עוד מעט כל מיני תיירים בקובה יתחילו לדווח על הסימפטומים הללו (ובכך להצדיק את אזהרתה של ממשלת ארצות הברית מפני ההתקפות). יכול להיות שיש התקפות. יכול להיות שיש איזו תופעה טבעית שגרמה לבעיות שמיעה. ויכול להיות שזה סתם צירוף מקרים. אבל בכל מקרה, ממשל טראמפ השתמש בזה והגביר את זה.
רמקולו של אוקהם 694990
קראתי באחד התיאורים שיוחס לנפגעים מעין שובל של רעש מוזר שניתן היה לצאת ממנו. כאילו מישהו כיוון אלומה למיקום מסויים.
הגיעו למסקנה שמדובר בתקיפה מכיוון שהסימפטומים והאירוע יוצאי דופן וחשוב מכך- רק קבוצה מובחנת של אנשים סבלה מהם.

מעניין מה לדעתך האינטרס של ממשל טראמפ להגביר את האיבה, הרי טראמפ מנסה לבנות תדמית של גנרל מאצ'ו ומדובר בהפגנת חולשה כלפי פנים:
א. כוחותינו הותקפו ונפגעו
ב. אנחנו מתקפלים במקום להעניש את התוקף
רמקולו של אוקהם 694991
הטעות הבסיסית היא לדבר על טראמפ במונחים קונוונצינליים של אינטרס, תוכנית, מדיניות או כל מושג אחר שמשמעותו קבלת החלטות והתנהגות על בסיס של תהליך מחשבתי, התייעצות ושקילת נתונים, מטרות, אמצעים וכדומה.

טראמפ שולף את מה שנקודתית מנפח לו את האגו הבריוני, ובסיס תומכיו לר מתרשם מהעובדה שבסופו של דבר נמר הנייר מסכן את עצמו, אותם, וכולם.

זה דפוס איש מכירות שחוזר לאורך כל הקריירה העסקית שלו, לומר כל מה שיקדם ותו באותו רגע ולהמשיך לאלתר כדי למכור, צריך או לא, טוב או לא.
רמקולו של אוקהם 694992
קראתי גם על זה. התיאור של הרעש משתנה. תחשוב האם באחד משלושת הימים האחרונים יצא לך לשמוע רחש מוזר. אתה בטוח שלא שמעת רעש כזה?

התגובה של ממשל טראמפ כללה כבר תגובה תקיפה של גירוש שני דיפלומטים קובנים. הרבה יותר מזה הוא לא יכול לעשות, למעט הצהרות תקיפות. האינטרס שלו די ברור: להתנתק מקובה (הפוך לאובמה? לחץ מצד רפובליקנים שלא אוהבים אותם?)

ובינתיים יש משהי שלא מתרשמת מהאזהרות, הגיעה שם לביקור וכנראה שלא התחרשה.
רמקולו של אוקהם 708629
מסתבר שהרעש אכן היה. מישהו הצליח להקליט אותו. והוא זוהה בדיעבד כצרצור של צרצר מקומי. עוד על ההשערות לגבי מה שקרה שם (נשק מסתורי וסודי? פסיכוזת המונים?)
694809
הייתי מהמר על רוסיה (בתור מפתחי נשק החרשות).
694848
אם לא יודעים מה הנשק-לכאורה, ואם כל הדיפלומטים בילו לפחות חלק מהזמן בשגרירות, לא ברור לי למה החשוד המיידי אינו זיהום לא מוכר‏1.

1 אני מפנטז על וריאנט של אמבה טורפת מוח (Naegleria_fowleri [Wikipedia]), רק בגלל פרק בלתי נשכח של האוס.
694852
זה בדיוק היה הכיוון שלי, שכנראה לא הובן כהלכה.
מוח חולני 694855
עד כמה קרובה שגרירות ארצות הברית לשגרירות קנדה?
מוח חולני 694863
נקודה טובה. עדיין לא בלתי סביר שהקנדים באו לבקר בשגרירות של האמריקאים, אולי יש שם קפה יותר טוב. בעצם לא סביר.
694956
לימין: Some of those affected reported hearing odd sounds in particular rooms of their homes, leading some experts to speculate that some kind of sonic weapon or faulty surveillance device may have been at fault.

“Just looking at the symptoms, it sounds like they’ve all had traumatic brain injuries like a concussion or a series of minor head injuries even though we know they haven’t,” said Dr. Martin Gizzi, a neurologist in Portland, Ore., who is a fellow of the American Academy of Neurology.

שמאל ימין שמאל Soon came the hearing loss, and the speech problems, symptoms both similar and altogether different from others among at least 21 US victims in an astonishing international mystery still unfolding in Cuba. The top US diplomat has called them “health attacks”.
אני רק שאלה 695002
שיתקנו אותי הפיזיקאים אם אני טועה, אבל קשה לי להאמין שקיים תדר מסתורי של רעש שאי אפשר לתפוס בקלי קלות באמצעות מקרופון מחובר למחשב ורבע שעה של תכנות (שזה יום, אחרי שמנפים את אלמנט ההגזמה). איך זה שההוכחות היחידות לפיגוע הרעש הוא הנזק לשמיעה?
אני רק שאלה 695005
נאמר גם שהיו הפרעות עצביות נוספות במוח (כאבי ראש, הפרעות שינה ועוד דברים).

יתכן שהתדר המזיק (אם יש כזה) אינו בהכרח תדר בטווח השמע אלא בטווח אחר. תדרים של פעילות עצבית במוח (brainwaves) הם תדרים נמוכים מאוד (נניח 5 עד 40 לשניה). מיקרופונים רגילים לא מכוונים לתדרים נמוכים.
אני רק שאלה 695009
כמה מסובך למעצמה כמו אמריקה לארגן מקרופון מתאים (או תכנה מתאימה*) כדי לבדוק את החשד. ולו רק כדי ללמוד את טיב הנשק המסתורי?

___

* האם תדרים נמוכים שכאלה לא נרשמים במקרופון רגיל לגמרי כחלק מהמופע של הרעש הרגיל?
אני רק שאלה 695013
___

סביר מאד שלא. מיקרופון זה קצת כמו רמקול, אבל הפוך. וכמו שרוב הרמקולים שאתה מכיר לא מגיבים/משדרים תדרים נמוכים מ-‏20 הרץ (רובם מגיעים רק עד 40 הרץ), קל וחומר שהמיקרופונים לא מגיעים לזה.
למה קל וחומר? הקטע הזה שמקשר גודל ואורך גל, כנראה.

לא שאני חושב שדוקא תדרים נמוכים כאלה הם הרסניים, אבל מה אני יודע.
אני רק שאלה 695019
בטח הרסניים
אריך פון דניקן (מי זוכר?) טען שכך הפיל יהושע את חומות יריחו.
הנה טענות מעניינות נוספות
אני רק שאלה 695020
הרוסים הרוסים הרוסים.
"בעת המצור על פלוג'ה בעירק, 2004, השתמשו הכוחות האמריקאיים ברמקולים עצומים שהשמיעו כמה שירים של מטאליקה בהשמעה מחזורית."
אני רק שאלה 695352
חבר שבילה במעצר בארגנטינה בימי הסכסוך עם צ'ילה, שמע עשרים וארבע שעות ביממה במשך שלושה שבועות קלטת של מוסיקה מקומית בעוצמה מלאה.
לצערו לא היה לו מה לספר להם.
אני רק שאלה 695022
לפי מה שאני יודע (אני לא מלח), כחלק מטכניקת לוחמה נגד צוללות זה להשתמש בסונאר ככלי נתקפי שמפציץ צוות הולך ונחנק (פסיכולוגית ופיזית, במיוחד בצוללות דיזל) בפינגים בעוצמה גבוהה.
אני רק שאלה 695194
וכנראה שזה מה שהמיקרופון שמע.
אני רק שאלה 695219
העזת ללחוץ "פליי"? אני מעדיף לא לסכן את השמיעה שלי.
מה? לא שמעתי. 695230
שמתי ווליום נמוך :-)

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים